Yleistä keskustelua sähköautoista

Ymmärrän tuon 30 krikiitin täysin,mutta mistä tuo 90 siihen mukaan tuli?
Ihan samaa paskaa siinä hallintalaitteet ovat kuin 30:ssä. Melkein kuin ennen, mutta ei ihan. Katso vaikka Autogefuhlin review. Esim. lämpötilan säätö ja penkin/ratin lämmittimet. Aiemmin oli siedättävästi suoraan ruudun alalaista, nyt siihen tulee täysin typerä popup. Viiksiä muutettu. Ei tarvinne kehua kuljettajan "näyttöä", yrjötys ala VW. Lasinnostimet jälleen volkkarityyliin pari kytkintä säästetty.... Livenä en ole nähnyt, mutta kyllä tuo minusta vahvasti haiskataa samalle ryssimiselle kuin 30:ssä. Joku noista voi tykätä tai ei välitä, mutta henk. kohta harmittaa kun olen odottanut ja toivonut XC40:sta järeämpää mallia. Tuota skeidaa se varmaan pukkaa tuleviinkin. Nykyisen 90-sarjalaisen kun sais täyssähköisenä, niin juoksisin kauppaan.
 
Ihan samaa paskaa siinä hallintalaitteet ovat kuin 30:ssä. Melkein kuin ennen, mutta ei ihan. Katso vaikka Autogefuhlin review. Esim. lämpötilan säätö ja penkin/ratin lämmittimet. Aiemmin oli siedättävästi suoraan ruudun alalaista, nyt siihen tulee täysin typerä popup. Viiksiä muutettu. Ei tarvinne kehua kuljettajan "näyttöä", yrjötys ala VW. Lasinnostimet jälleen volkkarityyliin pari kytkintä säästetty.... Livenä en ole nähnyt, mutta kyllä tuo minusta vahvasti haiskataa samalle ryssimiselle kuin 30:ssä. Joku noista voi tykätä tai ei välitä, mutta henk. kohta harmittaa kun olen odottanut ja toivonut XC40:sta järeämpää mallia. Tuota skeidaa se varmaan pukkaa tuleviinkin. Nykyisen 90-sarjalaisen kun sais täyssähköisenä, niin juoksisin kauppaan.
Vielä viime kuussa Volvo XC90:lla ajaneena ja nyt EX90:n sisarmallia Polestaria ajavana voin tähän kommentoida kokemusasiantuntijana. EX90 kuljettajan näyttö vaikuttaa olevan aivan sama kuin Polestar 3:ssa. XC90:n näytössä näkyi nopeus, akun käyttö, toimintamatka ja navigointiohjeet. Polestarin näytössä on täysin sama informaatio, ainoa ero on että nopeus näkyy analogisen mittarin sijaan numerona. Näyttö on vanhaa mallia selvästi tarkempi ja kirkkaampi, en nyt sanoisi tätä missään muodossa huononnukseksi. Lisäksi HUD on selkeästi XC90:n vastaavaa parempi joten kuljettajan näyttöä ei juuri tarvitse vilkuilla.

Lämpötilan säätö ja penkin / ratin lämmitys on XC90:ssa ja Polestarissa täysin identtinen. Painetaan näytön kuvaketta jonka jälkeen valitaan haluttu lämpötila / lämmitys pop-up valikosta. Molemmat mallit vaativat kaksi painallusta. Oletan että EX90 toimii samoin.

Ikkunoiden avauksesta tosiaan on jätetty pari nappia pois. Nykysysteemi on huonompi, toisaalta en edes muista milloin olisi viimeksi ollut tarve avata takaikkunoita. Joillekin tämä voi olla ongelma jos tykkää ikkunoita availla. Samoin vilkkuviiksen toiminta on erilainen, se palaa takaisin keskiasentoon heti. Käyttö on kuitenkin täysin samanlaista kuin perinteisessä vilkkuviiksessä, joten en näe uutta mallia heikennyksenä. BMW on kuulemma siirtynyt myös samanlaiseen vilkkuviikseen, en ole kuullut että tämä olisi ongelma. Viiksistä puheen ollen niissä olevat toiminnot ovat muuttuneet paljon, kestää hetki opetella mistä mitäkin löytyy. Toisaalta vilkkuja lukuunottamatta viiksien toiminnot eivät olleet koskaan standardoitu eri mallien välillä.

En ole Volvon EX90-mallia ajanut, mutta ainakin sen sisarmalli Polestar 3 tuntuu monessa kohtaa 10 vuotta modernimmalta kuin Volvo XC90. Kehitys on kehittynyt, itse en kaipaa montaakaan asiaa XC90:sta. En varsinkaan sanoisi että auto uuden mallin on pilattu.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Sama 15tkm/1 vuosi huoltoväli on myös burzumissa, mutta takuussa näyttää olevan eroa.(ehkä?)

Subarussa 100tkm/3 vuotta, ei mainita tarkemmin mitään lisäehtoja.

Toyota sama 100tkm/3 vuotta perustakuu, jonka lisäksi
  • Sähköautoille 3 v/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 v. Säännöllisesti huollettujen sähköautojen akkutakuu 8 v/160 000 km kun akun heikentyminen alle 70 %:iin alkuperäisestä kapasiteetista ja EV-järjestelmän takuu 5 v/100 000 km.
  • Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva. Koskee vain henkilöautoja. Ei koske Proace tuoteperhettä ml. Proace City -mallit.
Ellei sitten jossain ole tarkempaa Subarun takuuselostetta, pitäisin vähän erikoisena että se olisi eri kun autohan on liki täysin sama. (Toisaalta onhan Seatin ja Audinkin takuu eri)

Solterrassa on perustakuut samat kuin Toyotassa, tuo pidempi viiden vuoden takuu oli muistaakseni muotoiltu voimalinjan takuuna ja tuo 8 vuoden akkutakuu löytyy myös, lieköhän siinä oli sama 70% määritelmä. 10v/1milj takuusta mainintaa ei kuitenkaan lappusista löydy.

Omalla on tullut kurvattua nyt reilut 5000km pariin kuukauteen, ihan toimiva auto ollut omaan käyttöön kun ei tule juuri tien päällä ladattua. Kerran testasin reissussa pikalatauksen kun ei ollut ihan takeita miten pitkästi matkaa vielä edessä ja siinäpä se akku täyttyi kun käytiin syömässä, talvella tuskin aion vastaavaa kuitenkaan edes harkita. Tuskin talvellakaan mitään yllätyksiä tulee arkiajossa, jos lähdetään pohjoisen reissuun niin tehdään suosiolla jonkun tutun kanssa vaihtokaupat viikonlopuksi ja polttiksella liikenteeseen. Plussana ihan hyvä auto ajaa, perusasiat toimii suurimman osan ajasta moitteetta ja siinäpä sen oikeastaan huomaakin ettei sitä autolta oikein muuta itse kaipaakaan vaikka välillä haikaileekin hienojen ominaisuuksien perään autorevikoita katsellessa. Miinuksena voisi mainita, että vakkarin tutka ei arvosta tihkusadetta ja kaasujalan asento ei tule luonnostaan, aiheuttaa välillä rasitetta koipeen. Lyhyt huoltoväli tuli kyllä itsellekin yllätyksenä kun unohtui täysin selvittää olettaen ettei näitä juuri huoltaa tarvi :) Model Y nelivetona olisi ollut varmaan se ykkös vaihtoehto, mutta 14k€ ero lopullisessa hinnassa helpotti päätöstä.

Edit: Räpsy takuulapuista vielä
1734089928921.png
 
Viimeksi muokattu:
Samoin vilkkuviiksen toiminta on erilainen, se palaa takaisin keskiasentoon heti. Käyttö on kuitenkin täysin samanlaista kuin perinteisessä vilkkuviiksessä, joten en näe uutta mallia heikennyksenä. BMW on kuulemma siirtynyt myös samanlaiseen vilkkuviikseen, en ole kuullut että tämä olisi ongelma. Viiksistä puheen ollen niissä olevat toiminnot ovat muuttuneet paljon, kestää hetki opetella mistä mitäkin löytyy. Toisaalta vilkkuja lukuunottamatta viiksien toiminnot eivät olleet koskaan standardoitu eri mallien välillä.
Bemarissa oli tuollaiset viikset kahdessa edellisessä sukupolvessa, mutta nykyisissä on taas perinteiset asentoon jäävät. Muutos takaisin tehtiin juurikin asiakaspalautteen takia. Onhan tuo varsinkin satunnaisille kuskeille outo, että viiksi pomppaa aina keskelle. Ei tiedä, että onko se vilkku nyt päällä vai ei. Toki säännöllisellä käytöllä siihenkin tottuu melko nopeasti, ei siinä. Suurta etua ei kuitenkaan.

Mitä muuten viiksin toimintouhin tulee, Bemarilla toiminnot niissä on pysyneet käytännössä samana ainakin 20 vuotta. Ehkä enemmänkin, ei ole vanhemmista kuin E46 sukupolvesta kokemusta.
 
Tuskin talvellakaan mitään yllätyksiä tulee arkiajossa, jos lähdetään pohjoisen reissuun niin tehdään suosiolla jonkun tutun kanssa vaihtokaupat viikonlopuksi ja polttiksella liikenteeseen.
Lähtisin pohjoiseen mieluummin Solterralla kuin saman hintaluokan polttiksella. Tosielämässä 1000 km matkalla tarvitsee useamman breikin ja nykypäivänä niitä on mahdollista pitää riittävin välein. Kortin menettämisen rajalla ilman kusitaukoa -30C pakkasessa peräkärryn kanssa ylämäkeen molempiin suuntiin ajajat ovat oma sukupuuton vaarassa oleva genrensä.

Polttomoottorillakin maantienopeuksin pohjoiseen mennään noin 12h. Jos viikonlopuksi on menossa, niin säästämälläsi 14k eurolla ja bensaruplilla lentää aika monta kertaa.
 
Vielä viime kuussa Volvo XC90:lla ajaneena ja nyt EX90:n sisarmallia Polestaria ajavana voin tähän kommentoida kokemusasiantuntijana. EX90 kuljettajan näyttö vaikuttaa olevan aivan sama kuin Polestar 3:ssa. XC90:n näytössä näkyi nopeus, akun käyttö, toimintamatka ja navigointiohjeet. Polestarin näytössä on täysin sama informaatio, ainoa ero on että nopeus näkyy analogisen mittarin sijaan numerona. Näyttö on vanhaa mallia selvästi tarkempi ja kirkkaampi, en nyt sanoisi tätä missään muodossa huononnukseksi. Lisäksi HUD on selkeästi XC90:n vastaavaa parempi joten kuljettajan näyttöä ei juuri tarvitse vilkuilla.

Lämpötilan säätö ja penkin / ratin lämmitys on XC90:ssa ja Polestarissa täysin identtinen. Painetaan näytön kuvaketta jonka jälkeen valitaan haluttu lämpötila / lämmitys pop-up valikosta. Molemmat mallit vaativat kaksi painallusta. Oletan että EX90 toimii samoin.

Ikkunoiden avauksesta tosiaan on jätetty pari nappia pois. Nykysysteemi on huonompi, toisaalta en edes muista milloin olisi viimeksi ollut tarve avata takaikkunoita. Joillekin tämä voi olla ongelma jos tykkää ikkunoita availla. Samoin vilkkuviiksen toiminta on erilainen, se palaa takaisin keskiasentoon heti. Käyttö on kuitenkin täysin samanlaista kuin perinteisessä vilkkuviiksessä, joten en näe uutta mallia heikennyksenä. BMW on kuulemma siirtynyt myös samanlaiseen vilkkuviikseen, en ole kuullut että tämä olisi ongelma. Viiksistä puheen ollen niissä olevat toiminnot ovat muuttuneet paljon, kestää hetki opetella mistä mitäkin löytyy. Toisaalta vilkkuja lukuunottamatta viiksien toiminnot eivät olleet koskaan standardoitu eri mallien välillä.

En ole Volvon EX90-mallia ajanut, mutta ainakin sen sisarmalli Polestar 3 tuntuu monessa kohtaa 10 vuotta modernimmalta kuin Volvo XC90. Kehitys on kehittynyt, itse en kaipaa montaakaan asiaa XC90:sta. En varsinkaan sanoisi että auto uuden mallin on pilattu.
Ok, ilmeisesti XC90 tuo lämmityssäätö on erilainen kuin V90 sarjassa. Siinä lämpötilaa saa säädettyä ilman popupia. Tuon vilkkuviiksen takia teki mieli murhata joku, en yksinkertaisesti voi sietää sitä, että se palaa heti keskiasentoon. Samaa henk. koht. mielipidettä on se rattiin liitetty "mittaristo". Ei-vaan-pysty. Vanhaa pyyhinviikseä tulee ikävä, se taisi olla aika yhteinen edeltävässä mallistossa, ainakin 60 ja 90 sarjoissa on samanlainen, muistaakseni myös 40. Mutta kommenttisi tukee sitä mitä sanoin, vähän vanhaa, vähän uutta. Minulle nämä "uudet" tuhoaa hyvin pitkälle ne syyt miksi olen suosinut Volvoa vuokrakäytössä. Säädettävään penkkiinkin olivat tainneet sen reisituen muuttaa manuaaliseksi :beye:
 
Ok, ilmeisesti XC90 tuo lämmityssäätö on erilainen kuin V90 sarjassa. Siinä lämpötilaa saa säädettyä ilman popupia. Tuon vilkkuviiksen takia teki mieli murhata joku, en yksinkertaisesti voi sietää sitä, että se palaa heti keskiasentoon. Samaa henk. koht. mielipidettä on se rattiin liitetty "mittaristo". Ei-vaan-pysty. Vanhaa pyyhinviikseä tulee ikävä, se taisi olla aika yhteinen edeltävässä mallistossa, ainakin 60 ja 90 sarjoissa on samanlainen, muistaakseni myös 40. Mutta kommenttisi tukee sitä mitä sanoin, vähän vanhaa, vähän uutta. Minulle nämä "uudet" tuhoaa hyvin pitkälle ne syyt miksi olen suosinut Volvoa vuokrakäytössä. Säädettävään penkkiinkin olivat tainneet sen reisituen muuttaa manuaaliseksi :beye:

Saako kysyä mikä sulla tossa vilkkuviiksessä noin paljon hitsaa? Itsellä ex30 ja täytyy sanoa etten ole kokenut tuota mitenkään hankalaksi tai oikeastaan edes kertaakaan miettinyt sen toimintaa sen kummemmin ensimäisen koeajon jälkeen.
 
Mitä muuten viiksin toimintouhin tulee, Bemarilla toiminnot niissä on pysyneet käytännössä samana ainakin 20 vuotta. Ehkä enemmänkin, ei ole vanhemmista kuin E46 sukupolvesta kokemusta.
olisikin pysynyt. Ainakin i4 on pyyhkijäviiksessä todella merkittävä huononnus edellisiin sukupolviin. Edellisissä automaattipyyhkijöt sai päälle/pois viiksen päädyssä olevasta napista, i4 se on naksautus ylöspäin ja käyttämällä kertapyyhkäisyä mikä on alaspäin niin automaattiset menevät joka kerta pois päältä ja pitää muistaa naksauttaa takaisin. En tiedä mitä on mietitty vai onko mietitty mitään.
 
Mitä muuten viiksin toimintouhin tulee, Bemarilla toiminnot niissä on pysyneet käytännössä samana ainakin 20 vuotta. Ehkä enemmänkin, ei ole vanhemmista kuin E46 sukupolvesta kokemusta.
Luulen että sähköisiksi suunnitelluissa BMW:n malleissakin kuten iX viiksien toiminta poikkeaa polttomoottoriautoista. XC90 Volvossa oli oma nappi auton käynnistämiseen / sammuttamiseen sekä "vaihdekeppi" ajosuunnan valitsemiseen. Sähköautossa näitä kumpaakaan ei ole, ajosuunnan valinta on oikeassa viiksessä. Näin ollen pyyhkimien säätö on pitänyt siirtää muualle. Logiikka on erilainen, mielestäni ei sen parempi tai huonompi kuin ennenkään.
 
olisikin pysynyt. Ainakin i4 on pyyhkijäviiksessä todella merkittävä huononnus edellisiin sukupolviin. Edellisissä automaattipyyhkijöt sai päälle/pois viiksen päädyssä olevasta napista, i4 se on naksautus ylöspäin ja käyttämällä kertapyyhkäisyä mikä on alaspäin niin automaattiset menevät joka kerta pois päältä ja pitää muistaa naksauttaa takaisin. En tiedä mitä on mietitty vai onko mietitty mitään.
Mun mielestä toi on parempi noin. Sitä nappia piti painaa joka kerta, kun halusit automaattipyyhkijät päälle sammutettuasi auton.
 
Mun mielestä toi on parempi noin. Sitä nappia piti painaa joka kerta, kun halusit automaattipyyhkijät päälle sammutettuasi auton.
Vaikkei nuo pyyhkijät mitenkään nyt sähköautoon liitykään, sen automaation toimintalogiikka on kyllä vahvasti mieltymyskysymys, ja ainoa "oikea" tapa tuohon olisi valikosta säädettävä toimintamalli.

Mä en voi sietää automaattipyyhkijöitä. Mulla on (polttiksessa) oletuksena pois päältä oleva automaatti, joka aktivoidaan viiksen näpäytyksellä. Koska autossa ei ole "oikein toimivaa" tihkua, on tuo automaattipyyhintää aktivoitava tihkusateella, joten automaattipyyhkijät ovat siten liian usein valmiiksi päällä.

On tietysti mahdollista että tuosta automaatiosta on olemasda jokin ajatustakin paremmin toimiva versio, mutta mä en ole törmännyt kuin ärsyttäviin, ja sellaisiin jouden kanssa pärjää pakosta.
 
Saako kysyä mikä sulla tossa vilkkuviiksessä noin paljon hitsaa? Itsellä ex30 ja täytyy sanoa etten ole kokenut tuota mitenkään hankalaksi tai oikeastaan edes kertaakaan miettinyt sen toimintaa sen kummemmin ensimäisen koeajon jälkeen.
Se on helvetin typerä ja täysin turha palautus. Lisäksi siinä missä vanhan vilkun sai palautettua nolla-asentoon hups-tilanteen jälkeen, niin tässä ei tainnut olla keinoa? En enää muista, EX30 oli sen verran vastenmielinen kokonaisuus, että koeajo jäi typistetyksi. Sinällään ihan sama mikä se syy on, ärsytti niin vain perkeleesti. Ihan samaa sarjaa kuin tuo lämmönsäädön popup. Kyllä sillä homman saa hoidettua, mutta turha ja käyttöä hankaloittava. Heiluvassa autossa pieneen targettiin osuminen on v-mäistä, täysin kypsä moiseen sohimiseen. Vanhassa sormen saa tuettua näytön reunaan eli ei heilu. Ratin lämmitin taisi olla silti popup-vanhassa (tai istuin), jossa taas mentiin keskemmälle ruutua heilumaaan.

e: Ja vastenmielisellä siis tarkoitan nimenomaan sitä, että odotin/toivoin vanhojen 40/60/90 sarjojen käyttökokemusta ja oli täysin muuta. Koomisen pieni takapenkki oli lopullinen niitti ko. mallille.
 
Lisäksi siinä missä vanhan vilkun sai palautettua nolla-asentoon hups-tilanteen jälkeen, niin tässä ei tainnut olla keinoa?
Kai sen saa palautettua samaan tyyliin, kuin ennenkin? En ole ajanut ko. Volvoa, mutta olettaisin näin.
 
Varmaan samoin kuin Teslasta, eli vilkuttamalla väärin sinne toiseen suuntaan (tai näin omalla kokemuksella yleensä on tapahtunut). Varsinaista väärin vilkutusta en ole tainnut saada koskaan korjattua niinä kertoina kun autolla olen ajanut. Siihen varmasti joku tapa on kyllä kun olisi vähän pidempi kokemus.
 
Se on helvetin typerä ja täysin turha palautus. Lisäksi siinä missä vanhan vilkun sai palautettua nolla-asentoon hups-tilanteen jälkeen, niin tässä ei tainnut olla keinoa?
Automyyjä kertoi että vilkun saa pois päältä hipaisemalla vilkkua (kaistanvaihtovilkku) samaan suuntaan. Näin siis Polestar 3:ssa, tämä oli helppo oppia. Todettakoon että vaimo ei edes huomannut mitään eroa vilkun käytössä verrattuna perinteiseen viikseen, tuntuu että tätäkin asiaa liioitellaan sellaisten ihmisten parissa jotka eivät ole kyseisellä toteutuksella juurikaan ajaneet.
 
Onko kellään kokemusta plug&chargen konfiguroinnista MEB autoissa? Mietin lähinnä, että miten saan käytettyä plug&chargea ionityn kanssa jos haluan ostaa ionity passportilla edullisempaa latausta pitkän roadtripin ajaksi? Vai onko vaan parempi jättää plug&charge konffaamatta + aloittaa lataukset appsilla?
 
olisikin pysynyt. Ainakin i4 on pyyhkijäviiksessä todella merkittävä huononnus edellisiin sukupolviin. Edellisissä automaattipyyhkijöt sai päälle/pois viiksen päädyssä olevasta napista, i4 se on naksautus ylöspäin ja käyttämällä kertapyyhkäisyä mikä on alaspäin niin automaattiset menevät joka kerta pois päältä ja pitää muistaa naksauttaa takaisin. En tiedä mitä on mietitty vai onko mietitty mitään.
Tämä on kyllä totta, että välillä on ollut nappi ja välillä ei. Itsekin kyllä tykkäsin enemmän napista ja syykin on sama kuin sinulla. Itse tosin napsautan tuossa tilanteessa viikseä pykälän ylös ja samantien takaisin alas. Eli sadetunnistimelta jatkuvalle ja heti takaisin alkuperäiseen asentoon. Hoituu yhdellä liikkeellä ja yhdellä pykälällä, kun taas tuo varsinainen kertapyyhkäisy olisi kaksi napsua. Joskus saatan myös pyöräyttää herkkyyssäätörullaa pykälän herkemmälle ja sitten takaisin. Tämäkin tekee kertapyyhkäisyn. Vanha oli kumminkin parempi, niin ei tarvinnut kikkailla. Olisihan valikossa voinut olla valinta haluaako napin tilan muistaa vai ei käynnistyksen jälkeen.
Luulen että sähköisiksi suunnitelluissa BMW:n malleissakin kuten iX viiksien toiminta poikkeaa polttomoottoriautoista. XC90 Volvossa oli oma nappi auton käynnistämiseen / sammuttamiseen sekä "vaihdekeppi" ajosuunnan valitsemiseen. Sähköautossa näitä kumpaakaan ei ole, ajosuunnan valinta on oikeassa viiksessä. Näin ollen pyyhkimien säätö on pitänyt siirtää muualle. Logiikka on erilainen, mielestäni ei sen parempi tai huonompi kuin ennenkään.
Saa nähdä kun uusi Neue Klasse pohjainen iX3 julkaistaan ensi vuonna, että miten asia on. Mikään pakkohan niitä viiksiä ei olisi muuttaa Mersutyylisiksi, mutta saa tosiaan nähdä. Käyttövoimaan tämä ei kuitenkaan sinänsä liity millään lailla, koska noita viiksivaihteita on tosiaan Mersulla ja muillakin ollut käytössä vaikka kuinka kauan. Itse toivon, ettei pyyhinten viikseen koskettaisi, kun se on hyvä noin. Mutta jää nähtäväksi. Kunhan ei näytölle siirry, niin kai se on hyvä.

Näin tässä yksi päivä uuden Teslan lähtemässä pois taskuparkista. Näin kuinka kuski sohaisi näyttöä vaihtaakseen suunnan eteen, mutta ei näköjään onnistunut ja suunta pysyi taaksepäin. Hyvä kun ei kolauttanut takana olevaan autoon, kun luuli suunnan vaihtuneen. Aika järjetön systeemi tuollainen, missä pitää tuijottaa näyttöä suunnan nähdäkseen. Fyysisellä vivulla sen tuntee vaihtuiko se suunta vai ei.
 
Näin tässä yksi päivä uuden Teslan lähtemässä pois taskuparkista. Näin kuinka kuski sohaisi näyttöä vaihtaakseen suunnan eteen, mutta ei näköjään onnistunut ja suunta pysyi taaksepäin. Hyvä kun ei kolauttanut takana olevaan autoon, kun luuli suunnan vaihtuneen. Aika järjetön systeemi tuollainen, missä pitää tuijottaa näyttöä suunnan nähdäkseen. Fyysisellä vivulla sen tuntee vaihtuiko se suunta vai ei.
Lähes totta, mutta ei kuitenkaan. Esim. Meidän hullupösössä ei suunta vaihdu, ellei auto ole täysin pysähdyksissä (bemari ei tätä vaadi). Itse kun omassa pihassa ensin peruutan katoksesta lähelle estettä ja sitten lähden eteenpäin, niin pösö välillä kiireessä lähteekin uudelleen taaksepäin, kun ei ole auto täysin siis pysähdyksissä, kun vaihdevipua tökkään eteenpäin. Nyt ton jo oppinut melkein muistamaan, mutta silti aina välillä pääsee yllättämään..
 
Lähes totta, mutta ei kuitenkaan. Esim. Meidän hullupösössä ei suunta vaihdu, ellei auto ole täysin pysähdyksissä (bemari ei tätä vaadi). Itse kun omassa pihassa ensin peruutan katoksesta lähelle estettä ja sitten lähden eteenpäin, niin pösö välillä kiireessä lähteekin uudelleen taaksepäin, kun ei ole auto täysin siis pysähdyksissä, kun vaihdevipua tökkään eteenpäin. Nyt ton jo oppinut melkein muistamaan, mutta silti aina välillä pääsee yllättämään..
Vivullisessa Teslassa voi vaihtaa suuntaa lennosta jos nopeus alle 5km/h.

Uusissa taas AIn tulisi tunnistaa mihin mennään.
 
Onkohan tuossa sama aivopierurakenne kuin Miissä eli konepellin yläkulmissa on ilmanottokanavan ritilät ja siellä alla metallikaukalot pieni reikä pohjassa. Kerää helposti lehtiä ko. paikkaan ja jos on reiäte tukossa, niin pidemmän päälle pahimmillaan vesi pääsee ilmastointijärjestelmään sisään. Miissä tuon veden kertymisen/tukoksen huomasi ensimmäisenä auton voimakkaasta huurtumisesta.
Ei pitäisi olla samanlainen rakenne. Ongelma löytyi vasemmanpuoleisista tiivisteistä, jotka saatiin korjattua. Nopean koeajon myötä huurtumisongelma oli vähentynyt selkeästi, toki lasi alkaa hitaasti huurtumaan, jos jättää puhaltimen kokonaan pois päältä. Samassa yhteydessä kahvat menevät vaihtoon, näihin kertyy jäätä ja kosteutta sisään, joka voi rikkoa lukituksen (mallivika).
 
Valitettavan usein sähköautoissa ja osin plugareissakin valmistajat haluaa ns. keksiä pyörän uudelleen ja muuttavat jo toimivaa ja hyväksi havaittua tapaa/tekniikkaa johonkin uuteen suuntaan, mikä usein ei ole se parempi suunta.
Korjataan ongelma jota ei ole.
Muutetaan perinteiset mekaaniset ovenkahvat sähkökytkimiksi.
Vaihdetaan vilkkuviiksen toiminnot rattinappeihin.
Vaihdevipu poistetaan ja siiretään keskinäytön valikoihin.
Otetaan hanskalokerosta mekaaninen avausvipu pois ja piilotetaan avaustoiminto keskinäytön valikoihin.
Yms.
 
Automyyjä kertoi että vilkun saa pois päältä hipaisemalla vilkkua (kaistanvaihtovilkku) samaan suuntaan. Näin siis Polestar 3:ssa, tämä oli helppo oppia. Todettakoon että vaimo ei edes huomannut mitään eroa vilkun käytössä verrattuna perinteiseen viikseen, tuntuu että tätäkin asiaa liioitellaan sellaisten ihmisten parissa jotka eivät ole kyseisellä toteutuksella juurikaan ajaneet.
En nyt tiedä viittasitko liioittelulla minuun, mutta asiahan ei ole mikään liioittelukysymys. Tai oppimiskysymys. Jos siitä toteutuksesta ei pidä, niin sitten ei pidä. Ei poista tietysti sitä, että joku toinen on sinut saman asian kanssa. Itselle ainakin käy aina niin, että ostohetkellä "no joo, kai tuon kanssa voi elää" tason jutut alkaa syödä pikkuhiljaa miestä ja lopulta se kulminoituu auton vaihtoon.

Sähköautoista edelleen Mii on ollut kaikkein mieluisin, koska varsinaisesti se ei ole sähköauto tehty. Jokainen palikka on samassa paikassa kuin edeltävät xx-vuotta. Alunperin heikkoudeksi ajattelemani halogeenipolttimotkin toimivat hyvin, kun tuottavat tarpeeksi lämpöä aukipysymiseen. Kuten jo aiemmin totesin, nykyinen V90 täyssähkönä, niin juoksisin kauppaan.
 
Valitettavan usein sähköautoissa ja osin plugareissakin valmistajat haluaa ns. keksiä pyörän uudelleen ja muuttavat jo toimivaa ja hyväksi havaittua tapaa/tekniikkaa johonkin uuteen suuntaan, mikä usein ei ole se parempi suunta.
Korjataan ongelma jota ei ole.
Muutetaan perinteiset mekaaniset ovenkahvat sähkökytkimiksi.
Vaihdetaan vilkkuviiksen toiminnot rattinappeihin.
Vaihdevipu poistetaan ja siiretään keskinäytön valikoihin.
Otetaan hanskalokerosta mekaaninen avausvipu pois ja piilotetaan avaustoiminto keskinäytön valikoihin.
Yms.
Kuulostaa vahvasti erään Eteläafrikkalaisen miljardöörimiehen hengentuotteilta (sori oli pakko! :D)

Kun minä lähdin autokaupoille, pyrin valitsemaan mahdollisimman perinteisen sähköautomallin, jonka seurauksena Teslat ja Korean ihmeet jäivät rannalle. Auton pääasialliset toiminnot tulee olla mekaanisesti säädettävissä, kuten vilkut, pyyhkimet, vaihteet, ajomoodi jne. Lämmitys onnistuu pääosin ainoastaan kosketusnäytöltä, joka oli pienoinen varjopuoli, mutta sen kanssas pystyi elämään.
 
Ei pitäisi olla samanlainen rakenne. Ongelma löytyi vasemmanpuoleisista tiivisteistä, jotka saatiin korjattua. Nopean koeajon myötä huurtumisongelma oli vähentynyt selkeästi, toki lasi alkaa hitaasti huurtumaan, jos jättää puhaltimen kokonaan pois päältä. Samassa yhteydessä kahvat menevät vaihtoon, näihin kertyy jäätä ja kosteutta sisään, joka voi rikkoa lukituksen (mallivika).
Ovitiivisteet vai? Ikkunan luulis olevan liimattu. Ilman puhallinta taitaa kaikissa autoissa mennä huuruun. Onko noihin kahvoihin korjattu malli saatavilla? Ei kuulosta kaikkein houkuttelevimmalta vikaantumispaikalta. Toki viihdearvoa jollekin, kun kömpii kuskinpaikalle muusta ovesta.
 
Ovitiivisteet vai? Ikkunan luulis olevan liimattu. Ilman puhallinta taitaa kaikissa autoissa mennä huuruun. Onko noihin kahvoihin korjattu malli saatavilla? Ei kuulosta kaikkein houkuttelevimmalta vikaantumispaikalta. Toki viihdearvoa jollekin, kun kömpii kuskinpaikalle muusta ovesta.
Kuulopuheiden perusteella 2024 malleihin on tehty runsaasti parannuksia talviajon kannalta, tarjolla on jopa akun esilämmitystoiminto. Vanhimmissa malleissa myös latausluukkuun tuppaa kertyä kosteutta, ja lukitusmekanismi jäätyy helposti. Omassa vuosimallin 2023 autossa tuota ei ole vielä ilmennyt. Sen sijaan takaluukun kahva tahtoo jäätyä jonkin verran, mutta vielä on saanut auki.
 
Kuulopuheiden perusteella 2024 malleihin on tehty runsaasti parannuksia talviajon kannalta, tarjolla on jopa akun esilämmitystoiminto. Vanhimmissa malleissa myös latausluukkuun tuppaa kertyä kosteutta, ja lukitusmekanismi jäätyy helposti. Omassa vuosimallin 2023 autossa tuota ei ole vielä ilmennyt. Sen sijaan takaluukun kahva tahtoo jäätyä jonkin verran, mutta vielä on saanut auki.
Myyjät eivät ole kyllä muistaneet mainita kuin tuon keskikonsolin näytön kasvamisen & esilämmitystoiminnon. Varmaan siellä konsolin raudassakin on tullut nopeutusta. Talviajo-ominaisuuksista ja varsinkaan vioista eivät ole puhelleet. Ymmärrettävästi.
 
Myyjät eivät ole kyllä muistaneet mainita kuin tuon keskikonsolin näytön kasvamisen & esilämmitystoiminnon. Varmaan siellä konsolin raudassakin on tullut nopeutusta. Talviajo-ominaisuuksista ja varsinkaan vioista eivät ole puhelleet. Ymmärrettävästi.
Yleensä tunnistetut malliviat korjaantuvat seuraavissa versioissa (HUOM! Yleensä..)
 
Ei pitäisi olla samanlainen rakenne. Ongelma löytyi vasemmanpuoleisista tiivisteistä, jotka saatiin korjattua. Nopean koeajon myötä huurtumisongelma oli vähentynyt selkeästi, toki lasi alkaa hitaasti huurtumaan, jos jättää puhaltimen kokonaan pois päältä. Samassa yhteydessä kahvat menevät vaihtoon, näihin kertyy jäätä ja kosteutta sisään, joka voi rikkoa lukituksen (mallivika).
Oma tuntuma on että jostain syystä nykyautoissa tuulilasin sisäpuolelle kertyy rasvakalvo paljon tehokkaammin kuin vanhoissa.
Aina kun vaihtanut autoa uudempaan niin sitä tiuhempaan saanut olla pesemässä tuulilasin sisäpuolta.
Tai sitten aika on vaan kullannut muistot ja vanhoissa tuo tuulilasi oli niin helppo putsata. Nykyautoissa on niin massiiviset kojelaudat ja tuulilasin alalaita kaukana ettei tahdo yltää putsaamaan. Pitää kömpiä makaamaan sinne kojelaudalle tai olla joku metrin jatkovarsi luutussa.

Voi siis olla huurtumisongelmat siitäkin kiinni että tuulilasin sisäpuoli on rasvakerroksen peitossa. Tuota ei välttämättä huoma kuin juurikin herkästä huurtumisesta tai joskus kesällä oikein matalalalta paistavaa aurinkoa vasten ajaessa.
 
Nykylasit ainakin on pehmeitä verrattuna entisiin, voi olla jotain perää tuossa. Itsekin huomannut, että Teslaa on paljon hankalampi saada tuulilasilta puhtaaksi kuin 10v Bemaria; leviää, leviää, muttei vaan tahdo jäädä kirkkaaksi.
 
Nykyautoissa on niin massiiviset kojelaudat ja tuulilasin alalaita kaukana ettei tahdo yltää putsaamaan. Pitää kömpiä makaamaan sinne kojelaudalle tai olla joku metrin jatkovarsi luutussa.
Se vatsalihas.... ja ikä. Onhan noi lasit tosiaan myöskin paljon ikävämmässä kulmassa monesti, kun optimoitu auton muotoa. Sinällään luulis, että sähköauton lasi voisi pysyä vähän puhtaampana, kun ei ole talven tyhjäkäynnin yms. käryttämisen aiheuttamaa kuormitusta ilmanvaihdossa.
 
Huomautus - jätetään nämä toisten keskustelijoiden henkisiin ongelmiin vihjaamiset pois keskustelusta
En nyt tiedä viittasitko liioittelulla minuun, mutta asiahan ei ole mikään liioittelukysymys. Tai oppimiskysymys. Jos siitä toteutuksesta ei pidä, niin sitten ei pidä. Ei poista tietysti sitä, että joku toinen on sinut saman asian kanssa. Itselle ainakin käy aina niin, että ostohetkellä "no joo, kai tuon kanssa voi elää" tason jutut alkaa syödä pikkuhiljaa miestä ja lopulta se kulminoituu auton vaihtoon.

Sähköautoista edelleen Mii on ollut kaikkein mieluisin, koska varsinaisesti se ei ole sähköauto tehty. Jokainen palikka on samassa paikassa kuin edeltävät xx-vuotta. Alunperin heikkoudeksi ajattelemani halogeenipolttimotkin toimivat hyvin, kun tuottavat tarpeeksi lämpöä aukipysymiseen. Kuten jo aiemmin totesin, nykyinen V90 täyssähkönä, niin juoksisin kauppaan.

Ei siitä tarvi kaikkien pitää, tai edes sietää, nyt vaan vaikuttas kieltämättä hieman liioittelulta tai joltain henkiseltä ongelmalta jos tosissaan jää noin paljon joku vilkunviiksi harmittamaan autossa jota et edes omista vaan kävit 15min koeajolla ja pitää lukuisissa viesteissä siitä viiksestä avautua. Toki sun kontribuutio tälle ketjulle tuntuu muutenkin olevan lähinnä yleinen nurina milloin mistäkin autosta ja ominaisuudesta.

Sama koskee tota takapenkkiä. Joo onhan se ahdas, en kiellä mutta toisaalta en itse ainakaan ko. Kiesiä ikinä lähestynyt sillä ajatuksella että takapenkille mahtuu lapsikatras, lumilauta, koira ja anoppi. Onhan niitä muitakin autoja missä on ahdas tai jopa olematon takapenkki, miksi tähän volvon takapenkkiin on niin pahastuttu ja otettu se jonain henk.koht loukkauksena että joku on tälläisen kehdannut suunnitella? Jos tarvit enemmän tilaa osta isompi auto, simppeliä. Etsä osta jotain fiat puntoakaan jos pitää sohvaa kuljettaa.

Ja ei, tää ei ole sitä että nyt pahastun siitä että joku ei ylistä omistamaani autoa, en vain itse jaksa jostain vilkunviiksestä vittuuntua kun tollasta asiaa ei oikeassa käytössä edes huomaa parin ekan ajokerrsn jälkeen. Takapenkkikin on itselle oikein sopiva kun siellä istuu joku ehkä kerran kuussa jos sitäkään. Perheellisenä varmasti katselisin jotain muuta autoa mutta en silti kyllä jaksais foorumilla nillittää kun jossain autossa on itselle sopimaton tilajaoettelu vaan jätän sen vain ostamatta.
 
Ei siitä tarvi kaikkien pitää, tai edes sietää, nyt vaan vaikuttas kieltämättä hieman liioittelulta tai joltain henkiseltä ongelmalta jos tosissaan jää noin paljon joku vilkunviiksi harmittamaan autossa jota et edes omista vaan kävit 15min koeajolla ja pitää lukuisissa viesteissä siitä viiksestä avautua. Toki sun kontribuutio tälle ketjulle tuntuu muutenkin olevan lähinnä yleinen nurina milloin mistäkin autosta ja ominaisuudesta.

Sama koskee tota takapenkkiä. Joo onhan se ahdas, en kiellä mutta toisaalta en itse ainakaan ko. Kiesiä ikinä lähestynyt sillä ajatuksella että takapenkille mahtuu lapsikatras, lumilauta, koira ja anoppi. Onhan niitä muitakin autoja missä on ahdas tai jopa olematon takapenkki, miksi tähän volvon takapenkkiin on niin pahastuttu ja otettu se jonain henk.koht loukkauksena että joku on tälläisen kehdannut suunnitella? Jos tarvit enemmän tilaa osta isompi auto, simppeliä. Etsä osta jotain fiat puntoakaan jos pitää sohvaa kuljettaa.

Ja ei, tää ei ole sitä että nyt pahastun siitä että joku ei ylistä omistamaani autoa, en vain itse jaksa jostain vilkunviiksestä vittuuntua kun tollasta asiaa ei oikeassa käytössä edes huomaa parin ekan ajokerrsn jälkeen. Takapenkkikin on itselle oikein sopiva kun siellä istuu joku ehkä kerran kuussa jos sitäkään. Perheellisenä varmasti katselisin jotain muuta autoa mutta en silti kyllä jaksais foorumilla nillittää kun jossain autossa on itselle sopimaton tilajaoettelu vaan jätän sen vain ostamatta.
Minä kommentoin asiasta just niin paljon kuin siitä lisää kysytään. Itse vielä kysyitkin. Sulla ne ongelmat taitaa olla, jos autosi moittiminen menee sen verran tunteisiin, että pitää keskustelijaa ruveta haukkumaan.

Hyvä jos olet autoosi tyytyväinen, mutta et sä mustaa selittämällä valkoiseksi saa. EX30 yksinkertaisesti on surkea takatiloiltaan saman kokoluokan verrokkeihin nähden, käys vilkaisemassa vaikka id.3 tai EV3. Ei ikinä uskoisi, että EX30 on samanpituinen auto. Kuskin käyttöliittymä on puhdas mielipideasia ja jos et kykene ymmärtämään miksi Volvon vanhempaan hyvin hiottuun käyttöympäristöön tottunut harmistuu muutoksista, niin sille ei voi sitten mitään.
 
miks näis lataukses olevis sähköautois palaa kirkkaat valot ulospäin niin usein. ei ketään istumas sisäl. eikö tuo oo sähkön tuhlaamista?
 
Minä kommentoin asiasta just niin paljon kuin siitä lisää kysytään. Itse vielä kysyitkin. Sulla ne ongelmat taitaa olla, jos autosi moittiminen menee sen verran tunteisiin, että pitää keskustelijaa ruveta haukkumaan.

Hyvä jos olet autoosi tyytyväinen, mutta et sä mustaa selittämällä valkoiseksi saa. EX30 yksinkertaisesti on surkea takatiloiltaan saman kokoluokan verrokkeihin nähden, käys vilkaisemassa vaikka id.3 tai EV3. Ei ikinä uskoisi, että EX30 on samanpituinen auto. Kuskin käyttöliittymä on puhdas mielipideasia ja jos et kykene ymmärtämään miksi Volvon vanhempaan hyvin hiottuun käyttöympäristöön tottunut harmistuu muutoksista, niin sille ei voi sitten mitään.

Kuten sanoin jo viestissäni, ei ole mennyt tunteisiin, kunhan tosissani ihmettelin kun sulla tais olla kolme erillistä viestiä tän ketjun viimeisimmällä sivulla missä tosta vilkunviiksestä nurisit että mikä siinä muka oikeasti on vikana mutta kyseessä taisi olla klassinen "en pidä jostain joten sen täytyy olla huono eikä muutkaan saa siitä pitää" -asenne. Ymmärrän täysin jos se sua harmittaa mutta toi reaktio ei ole kyllä oikeesti mitenkään perusteltu tai "ongelman" suuruuteen mitoitettu. Siinä kaikki

Enkä ole yrittänyt selittää mustaa valkoiseksi tai ex30 takatiloja isommiksi. Lue vaikka se alkuperäinen viestini missä heti itsekin sanon että se on ahdas. En vain käsitä siitä aiheutuvaa nurinaa kun helposti voit hankkia vaikka sen id kolmosen. Se takatilan koko on kaikilla etukäteen tiedossa ja jos se ei ole käyttötarkoitukseesi sopiva niin siirry eteenpäin. Se tuskin tekee autosta erityisen huonoa. Ex30 muista vioista tai kommenverkeista saa jokainen olla mitä mieltä haluaa mutta toi tilajaottelusta tai vilkunviiksestä viestikaupalla nillitys vaan ei mulla mene kaaliin.
 
miks näis lataukses olevis sähköautois palaa kirkkaat valot ulospäin niin usein. ei ketään istumas sisäl. eikö tuo oo sähkön tuhlaamista?
Niin no, mitkä valot palaa? Sisävalot jos istutaan autossa lämpimässä eikä viitsitä mennä jonnekin autolta pois? En ole huomannut kuin latausportin vihreän valon kun olen noita asemilla nähnyt.
 
Niin no, mitkä valot palaa? Sisävalot jos istutaan autossa lämpimässä eikä viitsitä mennä jonnekin autolta pois? En ole huomannut kuin latausportin vihreän valon kun olen noita asemilla nähnyt.

Jotkut päivävalojen tai ajovalojen tapaiset loimotteli taas parissa autossa. Ihan kunnon kirkkaat siis.
 
Kuten sanoin jo viestissäni, ei ole mennyt tunteisiin, kunhan tosissani ihmettelin kun sulla tais olla kolme erillistä viestiä tän ketjun viimeisimmällä sivulla missä tosta vilkunviiksestä nurisit että mikä siinä muka oikeasti on vikana mutta kyseessä taisi olla klassinen "en pidä jostain joten sen täytyy olla huono eikä muutkaan saa siitä pitää" -asenne. Ymmärrän täysin jos se sua harmittaa mutta toi reaktio ei ole kyllä oikeesti mitenkään perusteltu tai "ongelman" suuruuteen mitoitettu. Siinä kaikki

Enkä ole yrittänyt selittää mustaa valkoiseksi tai ex30 takatiloja isommiksi. Lue vaikka se alkuperäinen viestini missä heti itsekin sanon että se on ahdas. En vain käsitä siitä aiheutuvaa nurinaa kun helposti voit hankkia vaikka sen id kolmosen. Se takatilan koko on kaikilla etukäteen tiedossa ja jos se ei ole käyttötarkoitukseesi sopiva niin siirry eteenpäin. Se tuskin tekee autosta erityisen huonoa. Ex30 muista vioista tai kommenverkeista saa jokainen olla mitä mieltä haluaa mutta toi tilajaottelusta tai vilkunviiksestä viestikaupalla nillitys vaan ei mulla mene kaaliin.
Pyytäisin toisen kerran, että jätät keskustelijaan kohdistuvat kommenttisi pois. Varmasti ymmärsit, että kyseessä on minun mielipide ja on aivan turha selitellä mitä minun kuuluisi asiasta olla mieltä. Yleensä myös kun asiasta keskustellaan, niin tulee useampia viestejä ja se johtaa johonkin. Nämä sinun keskustelun estämiseen tähtäävät viestit taas ei johda kuin jankkaamiseen.

Takatilasta sen verran, että sehän nimenomaan ei ollut tiedossa vaan yllätti negatiivisesti kun auto tuli kaiken kansan nähtäväksi.
 
Niin no, mitkä valot palaa? Sisävalot jos istutaan autossa lämpimässä eikä viitsitä mennä jonnekin autolta pois? En ole huomannut kuin latausportin vihreän valon kun olen noita asemilla nähnyt.
Ioniq 5:ssa on 4+3+2+1 lediä, jotka palaa varaustason mukaan. Kirkkaus "riittävä". Ilkeämpi ihminen voisi epäillä, että 12 V hyytymiset liittyvät tähän(kin).

e: Voisiko havainto liittyä siihen, että istutaan autossa virrat päällä, että lämmöt riittää. Sisävalolle (ilman kytkintä) on yleensä myös aikakatkaisu, jolloin istut pimeässä autossa ajovalot päällä. Toki voi olla ihan toivottavaa muutenkin, koska sisävalojen kanssa tulee akvaariofiilis. Disclaimer: En kyllä yleensä istu autossa, jos mahdollisuus päästä huoltikselle sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Pyytäisin toisen kerran, että jätät keskustelijaan kohdistuvat kommenttisi pois. Varmasti ymmärsit, että kyseessä on minun mielipide ja on aivan turha selitellä mitä minun kuuluisi asiasta olla mieltä. Yleensä myös kun asiasta keskustellaan, niin tulee useampia viestejä ja se johtaa johonkin. Nämä sinun keskustelun estämiseen tähtäävät viestit taas ei johda kuin jankkaamiseen.

Takatilasta sen verran, että sehän nimenomaan ei ollut tiedossa vaan yllätti negatiivisesti kun auto tuli kaiken kansan nähtäväksi.

Kysyinkin perustelua mielipiteelle ja vastaus oli "se on helvetin typerä". Mielipiteitä toki saa olla ei siinä mutta jos niille ei ole mitään perusteluita on se aika turhaa puskista huutelua.

Ja etukäteen tiedossa = saat nähdä sen ennen kuin teet ostopäätöksen. Näistä takapenkistä valittajista saa sen käsityksen että volvo pakotti sut hankkimaan auton missä on sinulle liian ahdas takapenkki. Eli ongelmana ei ole ahdas takapenkki vaan sinun liian suuret odotukset ennenkuin auto oli edes nähtävillä. Mielestäni tätä ei ole missään edes markkinoitu minään perheautona tai takapenkin vetoisuus edellä eli en tajua mistä tälläinen käsitys on jengille tullut. Mulle ainakin oli alkujaankin selvää ettei tämä mikään tila-auto ole.
 

Aika mielenkiintoisia suunnitteluperiaatteita
Mercedes-Benz esitteli marraskuussa kotikaupungissaan Stuttgartissa uutta MMA-perusrakennetta.

...Esimerkiksi ajoakun fyysinen koko on vakioitu ja kapasiteettia säädetään kemialla

CLA käyttää 800 voltin sähköjärjestelmää. Perusakku käyttää litium-rautafosfaattikemiaa (lfp) ja nettokapasiteetti on 58 kWh. Suorituskykyisemmän vaihtoehdon kapasiteetti on 85 kWh, ja sen grafiittianodiin on lisätty piioksidia.

CLA:n konseptiversiolle luvataan 210 km/h:n huippunopeus, mutta vakuuttavampaa on noin 12 kWh/100 km -kulutus. Valmistaja kertoo toimintamatkaksi optimiolosuhteissa peräti 750 km.

Osoittaakseen CLA:n sähkötekniikan kyvykkyyden Mercedes-Benz teki Italian Nardon ovaaliradalla ennätysyrityksen, jossa valmistaja kokeili, kuinka pitkän matkan esisarjan CLA voi taittaa vuorokaudessa, kunhan käytössä on tehokas pikalaturi. Vuorokaudessa kilometrejä kertyi huimat 3 717, ja kymmenen minuutin lataustaukoja oli neljäkymmentä. Ajaminen tehtiin 210 km/h:n huippunopeudella. Latausten kera keskinopeus oli hieman alle 155 km/h.
Ja jos lopputulos pääsee edes lähelle noita luvattuja, niin alkaa aika moni sähköautoilun rajoite olla selätetty. Energiatehokas JA nopeasti lataava.
 
Solid state skeptikoille taas vettä myllyyn.

Hondakin liittynyt mm. Toyotan julkisiin puheisiin solid state akkujan tulemisesta ( ja taaskaan ei tarvii odotella kun viis vuotta, jippii ! ) Kyllä ne tulee uskokaa tai älkää. Puolet painoa, tuplat kapasiteetit ja huippunopea lataus.

Pian nykyiset automme näyttävät antiikkisilta kapsituksislta jota kukaan ei halua :) Ja arvo tippuu ihan kamalasti. Nyt ei kannata sähköautoa ostaa jos on tarkan euron mies. Ostohousut prässäten ja takaisin kaappiin vaan.


 
Toyota ja Honda, nuo vakavasti otettavat merkittävät sähköautojen valmistajat. :smoke:
 
Millä se kvarkki nyt sitten ajaa, kun kaikki on pskaa?
Kovasti tuntuu kehuvan Korealaisia paskakasoja noita täysmuovisia romuja.

Meille kuolevaisille hyviä uutisia! BMW hinnat romahtavat kuin kivi esim. https://www.nettiauto.com/bmw/i5-m60/14749768 Audi e-Tron GT RS myydään maailmalla uutena 80 000 e alennuksella, EV6 GT näyttää saavan "uutena" vanhaa mallia Saksasta (sitä missä sisusta on umpimuovia ja käyttöliittymä kuin 3 pennin Temun Android tabletissa) n. 48 000 e, käteisellä irtoaa 45 000 e.

Putoavia puukkoja on nyt jaossa ja ymmärrän täysin @Takaisku tyyppisen hankinnan leasingillä, ei näihin omia rahoja kannata laittaa ja leasing yhtiöt tulee samaan näpeilleen tuntuvasti.

Nammi box on saanut nyt myös hinnan (Norjassa tämäkin 199 000 NOK eli noin 16 000 e) DONGFENG NAMMI BOX
 
Kovasti tuntuu kehuvan Korealaisia paskakasoja noita täysmuovisia romuja.

Meille kuolevaisille hyviä uutisia! BMW hinnat romahtavat kuin kivi esim. https://www.nettiauto.com/bmw/i5-m60/14749768 Audi e-Tron GT RS myydään maailmalla uutena 80 000 e alennuksella, EV6 GT näyttää saavan "uutena" vanhaa mallia Saksasta (sitä missä sisusta on umpimuovia ja käyttöliittymä kuin 3 pennin Temun Android tabletissa) n. 48 000 e, käteisellä irtoaa 45 000 e.

Putoavia puukkoja on nyt jaossa ja ymmärrän täysin @Takaisku tyyppisen hankinnan leasingillä, ei näihin omia rahoja kannata laittaa ja leasing yhtiöt tulee samaan näpeilleen tuntuvasti.

Nammi box on saanut nyt myös hinnan (Norjassa tämäkin 199 000 NOK eli noin 16 000 e) DONGFENG NAMMI BOX
Onko ton i5 penkit oikeasti todella paskaiset, vai onko kuvassa jotain vikaa?

Kalliiden käytettyjen kauppaa hillitsee rahoitus. Noihin harvemmin saa alle 5% korolla, kun taas uusiin saa 0-2%. Satkun autossa ero on todella tuntuva.

Itse just siksi hommasin uuden. Nollakäsirahalla ja ajatuksena pitää autoa pitkään. Toivottavasti lopussa sitten pääsee autosta eroon ilman maksamista…
 
Onko ton i5 penkit oikeasti todella paskaiset, vai onko kuvassa jotain vikaa?
Ei näytä olevan, istuinosissa näyttää olevan erilainen pinnan materiaali/kuviointi kuin sivuttaistuissa ja tästä syystä niissä on sävyero
 
Onko ton i5 penkit oikeasti todella paskaiset, vai onko kuvassa jotain vikaa?

Kalliiden käytettyjen kauppaa hillitsee rahoitus. Noihin harvemmin saa alle 5% korolla, kun taas uusiin saa 0-2%. Satkun autossa ero on todella tuntuva.

Itse just siksi hommasin uuden. Nollakäsirahalla ja ajatuksena pitää autoa pitkään. Toivottavasti lopussa sitten pääsee autosta eroon ilman maksamista…
Penkin pinta näyttää perforoidulta nahalta, eli niissä on luultavasti ilmastointi reikien kautta. Rei'itys tekee istuinosasta hieman tummemman näköisen kuin rei'ittämättömät sivutuet. Pinnalle lankeaa suht terävärajainen varjo ohjauspylväästä, mutta rattihässäkän muodostama varjo on ns. häröpallo.

Toki tuo tummempi pyöreä alue voisi ratin varjon sijaan olla likaakin, mutta vaikea uskoa vain 12 000 km ajetussa. Tietysti joku rasva-Rane haalareineen voisi ehtiä tuossa ajassa, mutta kun auto on puolisen vuotta sitten ollut yli sadantuhannen euron, niin en usko siihen. Uudet farkut voisivat päästää väriä vaaleaan, mutta sellainen varmasti puhdistettaisiin tuossa hinta- ja ikäluokassa.

Perforoinnin korostama ratin varjo se on. Varjon epäsiisteyttä vielä pahentaa kameran kennon signaalin vahvistuksesta johtuva ruma suuriläikkäinen värikohina.

Screenshot_2024-12-11-10-51-52-94_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 287
Viestejä
4 918 311
Jäsenet
79 159
Uusin jäsen
Ramyalal D. M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom