Yleistä keskustelua sähköautoista

Sisarmallin 118tkm kokemuksella ei johdu esilämmityksen puutteesta. Ihan normi, että prefl-mebbi ei lähde hyvällä käyrällä lataamaan noin täydellä akulla vaan laturille on hyvä tulla noin 10% SOCilla. Tuo tulee lataamaan 95% identtisesti keskellä kesääkin. Aika nopeasti tuohon saa tatsin ja navi päällä rangearvio on tarkka.
Nyt tulin 60km / ~30min motariajolta ionitylle 13% soc:lla ~ +7C kelissä auton seistyä parkkitalossa päivän ja tämä antaa 95-100kW.

Mikäs nyt kanittaa, kai tän pitäisi ainakin 130kW, ellei 170kW:kin antaa näillä nurkilla jos lämmöt olisivat kunnossa.

Nyt 105kW 25%:ssa. Vissiin vaan kylmä ahdistaa?
 
Eihän autossa kannata rahaa kiinni pitää. Itse otin 75te lainaa nollakäsirahalla. Todellinen korko n.2.3%. Rahat pidän sijoituksissa, joissa tuotto-odotus paljon suurempi.

Ei rahaa kannata autoon sitoa.

Sanoisin kuitenkin että rahaa ei kannata autoon sitoa jos sitä saa noin alhaisella korolla, mutta eihän sitä aina saa. Uusiin on todella paljon parempia diilejä tarjolla kuin käytettyihin, mutta arvonalenema uudessa kyllä tuntuu.

Keskiverto tallaajalle autorahoitus käytettyyn on ennemminkin 8 kuin 2%.
 
Viimeksi muokattu:
Autolainan saa normaalilainaa pienemmällä korolla sillä mekanismilla että siinä auton hinnassa on ylimääräistä.
No ei kyllä ole mikään universaali totuus tämä. Mun kaksi viimeistä autokauppaa (muut siis liisareita tms.) ovat 2019 ostettu uusi Ibiza FR, kuluton, koroton ja käsirahaton (eli oikea 0% laina), autosta alennusta >15%. Nyt ostettu iX, todellinen vuosikorko 2,3% ja ilman käsirahaa. Auton listahinnasta alennusta >22%.

Sama kun katselin Polestareja, niin P3 saa 0% ja P4 1,99%. Noista ei mitään alennuksia saa, ostaa lainalla tai ilman. Näissä vaan jälleenmyyntiarvo voi olla ihan mitä vaan, johtuen myös Polestarin tilanteesta. Sama Teslan kanssa.

Ja kyllä, uuden sähkärin kanssa palaa rahaa, jos pitää vain 1-2v. Eli onhan tossa omat riskinsä. Vaan ajattelin sen 3-5v pitää (80-100tkm) . Akkutakuu kuitenkin 8v/160tkm, eli kai tosta eroon pääsee. Hinta sxelviää sitten.
 
Sanoisin kuitenkin että rahaa ei kannata autoon sitoa jos sitä saa noin alhaisella korolla, mutta eihän sitä aina saa. Uusiin on todella paljon parempia diilejä tarjolla kuin käytettyihin, mutta arvonalenema uudessa kyllä tuntuu.

Keskiverto tallaajalle autorahoitus käytettyyn on ennemminkin 8 kuin 2%.
Nythön on hyviä korkodiilejä näin loppuvuonna käytettyihinkin. Useampaa iX:ää kyselin myös käyettynä ja korkoja oli 1.99-3.5% välissä monellakin. Ja hinnat ihan kohdallaan.
 
Hetkonen, väitätkö että sait iX:n hinnasta 22% alennusta ? Huima luku. Uusi vai käytetty ?
Uusi iX40. Listahinta BMW konfiguraattorilla 99te mun paketilla, maksoin 76,7te. Teknisesti alennus sopparissa lukee 17000e ja auton ohjehinta 93700. Tosin tohon tuli vielä päälle 21" alkuperäinen BMW kitkarengassetti ovh. 5222e, eli tekee listahinnalla sen 99te koko roska.

Alla kuvat. Tossa vielä mukana kaupan päälle tullut BMW Wallbox. Jätettiin se pois ja hinta tippui tosta 500e.

1734504414418.png

1734504430159.png
 
Uusi iX on just tulossa ja noita vanhoja varastoja pistetään ulos aggressiivilla hinnoilla ja rahoituksella. Jännä et käytettyjen iX hintoihin tuo ei ole vielä tarttunut, mut ennustan droppia niihin ensi vuodelle.
 
Uusi iX on just tulossa ja noita vanhoja varastoja pistetään ulos aggressiivilla hinnoilla ja rahoituksella. Jännä et käytettyjen iX hintoihin tuo ei ole vielä tarttunut, mut ennustan droppia niihin ensi vuodelle.
No uusi ja uusi. Ulkoisesti ihan minimalistisia muutoksia. IX40 kyllä poistuu ja korvautuu iX45, jossa akku suurempi. IX50 ei käytännössä muutu yhtään.

muoks. Ja varmasti hinnat tippuvat ihan reippaasti. Mutta en nyt usko mihinkään romahdukseen. 4v. pitoajalla 40te ois ihan ok. Eli karvan alle 40te jos tosta 4v vajaa 100tkm ajettuna saisi, niin ok.
 
Viimeksi muokattu:
Bytbilissä on jo vähän edullisemminkin ihan ilman "kovia alennuksia" uusia iX40 listattuna. Ja 1-2 vuotta vanhat normaalit 20-40tkm ajetut ovat -50% listahinnasta.

 
Bytbilissä on jo vähän edullisemminkin ihan ilman "kovia alennuksia" uusia iX40 listattuna. Ja 1-2 vuotta vanhat normaalit 20-40tkm ajetut ovat -50% listahinnasta.

No toi linkin takana on 67te. Tohon talvirenkaat päälle, tekee sen 72te. Päälle vielä ilmajousitus, kuten mulla, niin tekee 74te. Eipä tossa nyt radikaalia eroa Suomen hintaan ole. Ja onko tossa koukkua? Mulle ehdoton.

Itsekin noita Ruotsista katselin, mutta rahoituskuvion ja kuitenkin pienen hintaeron takia en lähtenyt noihin.
 
No toi linkin takana on 67te. Tohon talvirenkaat päälle, tekee sen 72te. Päälle vielä ilmajousitus, kuten mulla, niin tekee 74te. Eipä tossa nyt radikaalia eroa Suomen hintaan ole. Ja onko tossa koukkua? Mulle ehdoton.

Itsekin noita Ruotsista katselin, mutta rahoituskuvion ja kuitenkin pienen hintaeron takia en lähtenyt noihin.
Pointti oli ettei tuossa ole mitään erityistä alennusta, vaan se on ihan julkinen hinta. Ilmoitettu hinta tuskin on sielläkään tiukka ja ei epäilystäkään etteikö tuohon voisi saada 5 miljardin euron arvoisen talvirengassetin ihan ilmaiseksi.
 
Totta tämäkin, mutta jos Gugi on ajanut 30 000 km käyttökuluilla 1 000 euroa kun samaan aikaan ajoneuvon arvo laskee tuon käyttökulujen verran kuussa olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä jättää arvonalenema huomioimatta. Toki arvonlasku pitää jyvittää koko käyttöajalle, kuluja alkuvaiheessa laskettaessa se on jäätävän iso. Itselläni lähes nelivuotias Volvo XC90 laski arvoaan vielä yli tonnin kuussa Autovexin tarjousten perusteella, en halua edes arvailla mitä arvonalenema oli uutena :beye: Nimimerkillä ei koskaan enää autoa omiin nimiin.

Kertokaas tyhmälle, eikö (yksityis)liisatessa se arvonalenema ole laskettu mukaan siihen hintaan? Toki se on sit etukäteen tiedossa jos tuleekin jotain tesla jne. tyylisiä yhden yön 6000e hinnanpudotuksia mutta jos näitä ei lasketa mukaan niin eikö noi nyt aikalailla vastaa toisiaan?
 
Tottakai, ei se liisarifirma mikään hyväntekeväisyysjärjestö ole.

Aasiakas maksaa. :psmoke:
 
Oisko tuossa bemarin hinnoittelussa täällä vain mukana se "vaihtoautohyvitys" millä koukutetaan pysymään merkissä?
 
Kertokaas tyhmälle, eikö (yksityis)liisatessa se arvonalenema ole laskettu mukaan siihen hintaan? Toki se on sit etukäteen tiedossa jos tuleekin jotain tesla jne. tyylisiä yhden yön 6000e hinnanpudotuksia mutta jos näitä ei lasketa mukaan niin eikö noi nyt aikalailla vastaa toisiaan?
Kyllä, mutta usein näissä liisarikampanjoissa se liisinkifirma saa maahantuojalta ison alennuksen niistä autoista ja tästä sitten myös liisaaja hyötyy. Esim. tuossa Polestarin syksyn kampanjassa alennusten täytyy olla jotain 20ke luokkaa ainakin tai muuten tuo ei mitenkään voi olla kannattavaa.

Samaan tapaan voi toki yrittää itse ostaa vastaavilla alennuksilla (kuten tuo Honzon bemari) mutta aina se ei onnistu.
 
Tottakai, ei se liisarifirma mikään hyväntekeväisyysjärjestö ole.

Aasiakas maksaa. :psmoke:
Voi se ollakin jos katsoi vaikka noita Drivalian Polestar-kampanjan hintoja, joka päättyi 13.12. Tai sitten Polestar itse rahoitti osan kuluista. Polestar 4:sta alkaen 699€/kk ja Polestarin oman liisauksen kautta 1200€/kk.
 
Myyn itsekkin tuollaisia noin sähköauton hintaisia tuotteita ja lähtöhintoja ja muuta viilaamalla voidaan saada mikävaan diili näyttämään paremmalta kuin mitä se oikeasti on. Autopuolella on aika hyvin saatu ihmiset uskomaan että nyt ostettiin jotain "alennuksella".

Ihan vihjeeksi että jos maksat välikädelle, joka maksaa eteenpäin ja pitää osan, maksat enemmän kun kaikki muuttujat kaupanteossa on laskettu oikein.
 
En edes koeta väittää saaneeni jotain superalennusta. Vaan vielä viime vuonna noita iX40 myytiin kyllä se 10te kalliimmalla. Eli listahinnat pysyneet, mutta ulosmyyntihinnat pudonneet reippaasti.

Nytkin on uusia nettiautossa 79te. Talvirenkaista ei mainintaa, mutta saattaahan ne tulla. Hyvä rahoitus mulla tän ratkaisi. Kohtuullisella 830€/kk saa auton alle ilman käsirahaa. Murehditaan arvonalenemaa sitten joskus.
 
Myyn itsekkin tuollaisia noin sähköauton hintaisia tuotteita ja lähtöhintoja ja muuta viilaamalla voidaan saada mikävaan diili näyttämään paremmalta kuin mitä se oikeasti on. Autopuolella on aika hyvin saatu ihmiset uskomaan että nyt ostettiin jotain "alennuksella".

Ihan vihjeeksi että jos maksat välikädelle, joka maksaa eteenpäin ja pitää osan, maksat enemmän kun kaikki muuttujat kaupanteossa on laskettu oikein.
En allekirjoita. Just tohon Polestarin yksityisleasingiin viitaten. Väitän, että halvemmaksi tuli tolla kamppiksella 24kk auto liisata kuin ostaa. Toki mitä järkeä ostaa autoa joku 40-50tkm ja 24kk ajaksi. Joku 3-5v alkaa arvonalenema varmasti taittumaan.
 
Sähköautojen markkinan ollessa vielä murrosvaiheessa arvonalenema ja jälleenmyynnin helppous on vielä vähän epävarmoja, ei oikein voi varmaksi sanoa mitä tulee tapahtumaan.

Tästä syystä se voi hyvinkin olla perusteltua ottaa liisari tms, jolloin sen riskin pystyy(korvausta vastaan) ulkoistamaan muualle.

Ja koska se homma on noiden firmojen bisnes, ne todennäköisesti osaavat laskea sen niin että jäävät voitolle. Se mikä sekoittaa pakkaa on nuo liisarifirmojen saamat alennukset valmistajilta ja korkokampanjat joissa valmistaja tai maahantuoja maksaa osan kuluista.

Eli 1:1 vertailu noiden välillä on aika hankalaa kun normi kuluttaja ei yleensä pysty sitä autoa samoilla aleilla ostamaan.
 
Toki mitä järkeä ostaa autoa joku 40-50tkm ja 24kk ajaksi. Joku 3-5v alkaa arvonalenema varmasti taittumaan.
Näinhän se. Oletaan vaikka 60 k€ auto ja 15% vuotuinen arvonalenema.
Kahden vuoden pitoajalla kuukausittainen arvonalenema läpi omistusajan on lähes 700 euroa. Lisäkuukausi tiputtaa arvoa edelleen 640 euroa.
Jos samaa autoa pitää viisi vuotta, niin omistusajan keskimääräinen arvonalenema on enää 550 euroa. Lisäkuukausi tiputtaa arvoa 400 euroa
Ja seitsemän vuotta pidettynä enää 480 euroa. Tässä kohtaa lisäkuukausi tiputtaa arvoa enää 280 euroa.

Tämän tyyppisellä laskelmalla tuli perusteltua itselleni sähköauto kolme vuotta sitten. Autoa on tarkoitus pitää ainakin 5-7 vuotta.

1734514759329.png
 
Tämän tyyppisellä laskelmalla tuli perusteltua itselleni sähköauto kolme vuotta sitten. Autoa on tarkoitus pitää ainakin 5-7 vuotta.
Näinhän tai jollain muulla tavoin sitä aina tulee itteensä kusetettua, itte perustelin 40-vuotissynttärilahjana ihan ex tempore kun myyjä soitteli hyvää tarjousta juhlapäivää edeltävänä iltana :D Mut yhtään autoa en oo pitänyt yli 4,5 vuotta, on niistä aina pitänyt hankkiutua eroon varsinkin 2010-luvusta lähtien ennen ku loppuu joku 5 vuoden takuu/bmw-turva tms. lisäturva. Nyt toki alla Kia EV6 150 tkm / 7 vuoden takuulla mut mun ajoilla takuu päättyy 6. vuoden alkupuolella ja aika hullu sais olla, että tota(kaan) pitäis yhtään yli takuun päättymisen. Seuraavasta vaan hyvissä ajoin kauppaa lukkoon, että varmasti on takuuta vanhassa vaikka mitä viivästyksiä tulis. Autot kuitenkin kehittyy ja paranee koko ajan hurjasti, kyllä mäkin Kioille naureskelin vielä viime vuosikymmenellä kovastikin. Voisin veikata, että seuraavan generaation sähkikset on taas paljon edeltäjiään parempia ja sitä rataa...

Jotta olis jotain asiaakin, niin kävin maanantaina istumassa EV3:n ja EV6 faceliftin. EV3 oli kyl huikeen tilava ja hyvä kokosekseen, joskin onhan sillä taas 10 k€ liikaa hintaa kuten kaikilla muillakin pikkusähkiksillä. Silleen ku aattelee 50 k€ EV3 GT-Line FWD 81,4kWh:sta + talvirengasta yms. niin täysin hullua ku vieressä koreili MY25 EV6 gt-line awd comfort packilla 60 k€ tai MY25 Proceed-farkku kaikilla herkuilla 35 k€ tai vaikka uudenkarheeta vaan nimeksi käytettyä etuvetoista Nissan Ariyaa 38 k€ talvirenkainensa (ihan pirusti hienompi ja isompi auto) :D
 
Toki mitä järkeä ostaa autoa joku 40-50tkm ja 24kk ajaksi. Joku 3-5v alkaa arvonalenema varmasti taittumaan.
Noinhan se onneksi menee. On tavallaan jumissa 3-5 vuotta ja sitten myynti voisi olla rahallisesti järkevää.

Oman auton hinta oli uutena maltillisempi 28k€. Nyt vuoden vanha. Mutta samat "kaaviot" menee varmaan joka hintaluokassa.

Takuu on kanssa 5 vuotta, eli sen ajan periaatteessa turvallista pitää ja huoletonta. Ja jos vähän vielä venyttäisi, niin akkutakuu loppuu toki 8 vuoden kohdalla, vuonna 2031. Saattaa kyllä takuun kilometrit ylittyä, kun "vain" 160tkm asti se voimassa. Noin 6.5 vuotta, jos ajaa 25tkm vuodessa.
 
Jotta olis jotain asiaakin, niin kävin maanantaina istumassa EV3:n ja EV6 faceliftin. EV3 oli kyl huikeen tilava ja hyvä kokosekseen, joskin onhan sillä taas 10 k€ liikaa hintaa kuten kaikilla muillakin pikkusähkiksillä. Silleen ku aattelee 50 k€ EV3 GT-Line FWD 81,4kWh:sta + talvirengasta yms. niin täysin hullua ku vieressä koreili MY25 EV6 gt-line awd comfort packilla 60 k€ tai MY25 Proceed-farkku kaikilla herkuilla 35 k€ tai vaikka uudenkarheeta vaan nimeksi käytettyä etuvetoista Nissan Ariyaa 38 k€ talvirenkainensa (ihan pirusti hienompi ja isompi auto) :D

Samaa mieltä. EV3 on täysin pilalle hinnoiteltu. Aikanaan tuleva nelivetomalli tulee olemaan toisen rengassetin kanssa aika varmasti paljon lähempänä kuutta kuin viittäkymmentätonnia hinnaltaan. Itse en vaan tuon auton hehkutusta ymmärrä, kun minusta se on kuitenkin perheautoksi liian pieni ja pikkuautoksi liian kallis, eikä siinä muutenkaan ole mitään erityisen mullistavaa. Ehkä en vaan kuulu kohderyhmään.
 
Noinhan se onneksi menee. On tavallaan jumissa 3-5 vuotta ja sitten myynti voisi olla rahallisesti järkevää.

Oman auton hinta oli uutena maltillisempi 28k€. Nyt vuoden vanha. Mutta samat "kaaviot" menee varmaan joka hintaluokassa.

Takuu on kanssa 5 vuotta, eli sen ajan periaatteessa turvallista pitää ja huoletonta. Ja jos vähän vielä venyttäisi, niin akkutakuu loppuu toki 8 vuoden kohdalla, vuonna 2031. Saattaa kyllä takuun kilometrit ylittyä, kun "vain" 160tkm asti se voimassa. Noin 6.5 vuotta, jos ajaa 25tkm vuodessa.
Nissan?
 
Aikaisempi (uusi) auto oli Nissan Leaf 40kWh. Mutta tuo pihassa oleva on aika Nissania vastaava eli Peugeot e-2008 50kWh akulla. Tuo on pysynyt ainakin vielä täysin ehjänä.

Sähköautohistoria:
Seat Mii
VW id3 62kWh
Nissan Leaf 40kWh
Tesla Model 3 Performance (käytetty)
Peugeot e-2008 50kWh

Noista uutena ostetuista luultavasti id3 olisi paras? Hinnaltaan taas Mii. Aika hyvään hintaan saisi nyt jonkun käytetyn id3 Volkkarin. Tai sitten vaikka Model 3 nelivetona.


Seat Mii:stä meni akku rikki heti toisena omistuspäivänä. En muista enää tarkasti, mutta olisiko akkua ja jotain kaapeleita korjattu 2kk? Muut on liikkuneet omin voimin ilman hinausautoa :)

Käytetty Tesla jotain häiriötä hieman ilmoitteli kerran (etumoottori), mutta siinä oli kyllä 80tkm takuu voimassa (ajettu noin 60tkm). Jostain syystä tuo häiriö kyllä hävisi itsestään.
 
Ulkomitoilta isompi. Takakontti 8 litraa isompi :tdown:

Joo Ariyaan menee varmaan 4 lätkäkassia (silmää on ku pelataan lätkää), EV3:een ehkä 2. Ariyassa voi mailat tulla takapenkkien yli mut EV3 on aikas hankalaa jos nyt ei mitään ihan pikkuskidien vehkeitä ole. Ihan sama mitkä on litrat mut 2wd Ariyan kontti on valtava vs. EV3. EV3 on lyhyt se kontti ja litroihin laskettu varmaan takapenkkien kääntöä mukaan ja varmaan vähän kattoverhoilua ym. käyttökelvottomia pohjan hinauskoukkulokeroita.

Siitä ei päässy mihkään et EV3 etupenkin niskatuet oli mukavat.

Ja tosiaan fwd Ariyaa on saanu uutenakin 0-korolla 42900 € varustepaketillakin tjsp. ja vähän käytettyä on paljon 3-alkuisia. Huonoimmillakin varusteluilla pesee EV3:n sisustassa.
 
Aikaisempi (uusi) auto oli Nissan Leaf 40kWh. Mutta tuo pihassa oleva on aika Nissania vastaava eli Peugeot e-2008 50kWh akulla. Tuo on pysynyt ainakin vielä täysin ehjänä.

Sähköautohistoria:
Seat Mii
VW id3 62kWh
Nissan Leaf 40kWh
Tesla Model 3 Performance (käytetty)
Peugeot e-2008 50kWh

Noista uutena ostetuista luultavasti id3 olisi paras? Hinnaltaan taas Mii. Aika hyvään hintaan saisi nyt jonkun käytetyn id3 Volkkarin. Tai sitten vaikka Model 3 nelivetona.


Seat Mii:stä meni akku rikki heti toisena omistuspäivänä. En muista enää tarkasti, mutta olisiko akkua ja jotain kaapeleita korjattu 2kk? Muut on liikkuneet omin voimin ilman hinausautoa :)

Käytetty Tesla jotain häiriötä hieman ilmoitteli kerran (etumoottori), mutta siinä oli kyllä 80tkm takuu voimassa (ajettu noin 60tkm). Jostain syystä tuo häiriö kyllä hävisi itsestään.
Pitkä on historiasi sähköisillä, tässä ensimmäisen sähköisen kanssa harjoitellaan
 
Joku norjalainen

Teslabjörn tekee testinsä banaanilaatikoilla, mikä on mielestäni todella huono tapa myös. Jos kontti sattuu sopivasti olemaan sen muotoinen, että mitat passaa banaanilaatikon dimensioihin niin niitä saa kyytiin ties kuinka monta enemmän vaikka litroja on ihan yhtä paljon. Ja aika harva meistä kuljettaa kovin usein nimenomaan banaanilaatikoita.

Parempi olisi ilmoittaa tilavuus vaikka niin, että mikä on isoin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko joka mahtuu konttiin väliverhon/hattuhyllyn alle ja lisäksi vaikka litran mittalaatikoilla mitattu tilavuus. Ja toki pohjan ja hattuhyllyn välistä vain ja erikseen ilmoitettuna välipohjan alla olevat tilat.

Se sata litraa mikä on välipohjan alla lohduttaa aika vähän siinä kohtaa kun kontti on täynnä muuta tavaraa ja pitäisi sieltä saada jotain pois tai sinne jotain.
 
Teslabjörn tekee testinsä banaanilaatikoilla, mikä on mielestäni todella huono tapa myös. Jos kontti sattuu sopivasti olemaan sen muotoinen, että mitat passaa banaanilaatikon dimensioihin niin niitä saa kyytiin ties kuinka monta enemmän vaikka litroja on ihan yhtä paljon. Ja aika harva meistä kuljettaa kovin usein nimenomaan banaanilaatikoita.

Parempi olisi ilmoittaa tilavuus vaikka niin, että mikä on isoin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko joka mahtuu konttiin väliverhon/hattuhyllyn alle ja lisäksi vaikka litran mittalaatikoilla mitattu tilavuus. Ja toki pohjan ja hattuhyllyn välistä vain ja erikseen ilmoitettuna välipohjan alla olevat tilat.

Se sata litraa mikä on välipohjan alla lohduttaa aika vähän siinä kohtaa kun kontti on täynnä muuta tavaraa ja pitäisi sieltä saada jotain pois tai sinne jotain.
Itse taas suurinpiirtein tiedän mitä kuskaan mukana niin kiinnostaisi lähinnä pituus, leveys ja korkeus. Näitä ei meinaa löytyä mistään muualta kuin autogefuhl videoista.
 
Itse taas suurinpiirtein tiedän mitä kuskaan mukana niin kiinnostaisi lähinnä pituus, leveys ja korkeus. Näitä ei meinaa löytyä mistään muualta kuin autogefuhl videoista.
Itse katson pääasiassa heidän videoitaan, kun aina samat jutut suurinpiirtein samassa järjestyksessä. Monella muulla tuppaa olemaan myös markkinointimiesten spiikit korvanapissa. Tais olla jossain rellussa, missä eri tekijät kehui takapenkin keskinojan kännykkäpidikettä, joka oikeasti ei toiminut yhdenkään puhelimella kunnolla :D Samaa taisi olla EV3:n leikkuulaudassa.
 
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.

Kävin esimerkiksi katselemassa BMW iX:ää mökkitavarat ja koira kuljetustarpeina. Kontin pohjan mitat aika samat kuin muissakin eli noin metri leveyttä ja syvyyttä, mutta syvyys takapenkkien yläreunan korkeudella on vain 50cm, kun esimerkiksi Audi Q6 etronissa ja Volvo xc60:ssa se on melkein 10cm enemmän.

Tavaratilan lisäksi Bemarista puuttui myös nimimerkki @Honzo n mainitsemat tarjoukset. Faceliftista ei ollut tietoa, uusia tehdastilauksia ei otettu vastaan ja karvalakkimalli ilman adaptiivista vakionopeudensäädintä ynnä muuta avaruusajan teknologiaa olisi maksanut +70k€.
 
Nyt tulin 60km / ~30min motariajolta ionitylle 13% soc:lla ~ +7C kelissä auton seistyä parkkitalossa päivän ja tämä antaa 95-100kW.

Mikäs nyt kanittaa, kai tän pitäisi ainakin 130kW, ellei 170kW:kin antaa näillä nurkilla jos lämmöt olisivat kunnossa.

Nyt 105kW 25%:ssa. Vissiin vaan kylmä ahdistaa?

Eipä tuo puolessa tunnissa lämpene itsekseen. Mutta matkassa kun käyttää ensin kylmästä akullisen niin sitten lataa ok. Toki ei silloinkaan huippuihin pääse, mutta ei vaikuta juurikaan matkantekoon. Sellainen -17…-20`C tuntuisi olevan se raja*, kun kylmyys alkaa vaikuttamaan, mutta nollakeli tai -10`C ovat vielä sellaisia lämpöjä, että matkassa lataa lähes kuin kesällä kunhan akku on max 10% ja takana on lähes akullinen ajoa. Huomattavasti todennäköisempää, että matkassa laturi-infran tilanne vaikuttaa enemmän latausaikaan kuin lämpötila.

Tuli juuri ajeltua etelästä 900km siivu pohjoiseen ja Lahden motarin jälkeen alkoi pakkanen kiristyä niin, että Mikkelistä eteenpäin -20…-25,5’C.

12-79% ajolämmin mebbiakku -24’C: IMG-0341 hosted at ImgBB

Mutta sitten yön yli seissyt auto kunnon pakkasessa ja 1,5h ajoa, jonka jälkeen laturille liian täydellä akulla -23`C: IMG-0340 hosted at ImgBB


*Joskus aikaisemmin jaoinkin Suomussalmelta kuitista screenshotin, jossa puolessa tunnissa ladattu noin 50kWh. Tuolloin keli oli juuri jotain tuollaista perustalvea ja laturille alle 10% SOCilla matkalämpimänä.
 
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.
Hyvä pointti ja itse asiassa "vanhoissa farmareissakin" oli sama juttu. Itse mittailin tästä syystä erikseen syvyyden takaluukkuun tavaratilan pohjan ja takapenkkien selkänojan yläosan tasolla. Käytettävissä olevan tilan korkeuteen vaikutti ainakin silloin joissakin malleissa myös se, onko tavaratilassa välipohja vai 10cm syvennys. Pari vuotta on jo kulunut mutta sen muistan että Skoda Superbin kolmosmallin takalasi oli viistompi kuin Octavia III:ssa niin että tavaratilan pohjalta mitattu vajaan 20cm syvyysetu katosi 0,5m ylempänä ja käytännössä jo silloin kun ison matkalaukun laittoi lappeelleen, ja että BMW 500-sarjan ja VW Passatin pohjan mitat olivat aika lailla samat kuin em. malleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.

Kävin esimerkiksi katselemassa BMW iX:ää mökkitavarat ja koira kuljetustarpeina. Kontin pohjan mitat aika samat kuin muissakin eli noin metri leveyttä ja syvyyttä, mutta syvyys takapenkkien yläreunan korkeudella on vain 50cm, kun esimerkiksi Audi Q6 etronissa ja Volvo xc60:ssa se on melkein 10cm enemmän.

Tavaratilan lisäksi Bemarista puuttui myös nimimerkki @Honzo n mainitsemat tarjoukset. Faceliftista ei ollut tietoa, uusia tehdastilauksia ei otettu vastaan ja karvalakkimalli ilman adaptiivista vakionopeudensäädintä ynnä muuta avaruusajan teknologiaa olisi maksanut +70k€.
Mistä kysyit iX:ää? Ainakin reilu kuukausi sitten oli Hangossa ainakin 10-20kpl iX40 Fully Charged - varusteilla. Kilpailutin Hedinin ja Autokeskuksen välillä samaa autoa. Useampaa väriä (ainakin valkoinen, Oxide Grey, punainen ja Storm Bay Metallic). Taisi jopa kaikissa olla ilma-alusta ja jotain muutakin lisävarustetta. Fully Charged sisältää jo liki kaiken kyllä (HUD, lasikatto, parhaat ajoavustimet, vetokoukku, Comfort access, heat Comfort (ratti+kyynärnoja ja ovipaneelit), 4-alue ilmastoint, laservalot, tummennetut takaikkunat, ja kristallisomisteet). Noista sitten sai valita. Ja maahantuoja tarjosi jotain tukea rahoitukseen, jolloin korko noihin oli 1,99% + kulut.

Faceliftia ei ole kai vieläkään virallisesti julkaistu, mutta 03/25 alkanee valmistus. Siksi varmaan ei enää saa uusia tehdastilauksia.

Tässä Faceliftistä:
Upgraded (nothing major, still 400V) drivetrain. Some body rework will add 12mm to the overall length. The new lineup:
  • xDrive45: 400hp / 765Nm (same front motor now as the other models), battery increased to 96kWh usable, curb weight goes up to 2450kg (DIN. w/o driver)
  • xDrive60: 535hp / 765Nm, very close to the pre-LCI xDrive50, just a small bump in usable battery to 109.6kWh and -5kg weight
  • M70 xDrive: 650hp / 1015Nm, same 109.6kWh usable battery, loses 15kg compared to M60, 22" wheels becoming standard.
M Sport Package will become available on the lesser models. Adds Iconic Glow kidneys (of course), many new wheel choices.

Anything not mentioned here - likely not coming.

Paints I see: Alpine White, Sapphire Black, Carbon Black, Aventurin Red, Mineral White, Arctic Race Blue, Storm Bay, Dune Grey, Frozen Deep Grey, Dark Graphite, Tanzanite Blue.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli ulkonäkö ei juuri muutu, sisusta myös melko sama. Ratin saa pyöreänän ja sporttisemmat penkit lisävarusteena.
Para juttu on toi hinnat alkaen mallin iX45 96kWh akku (ja samalla teho nousee 322hp-400hp). Van saapi nähdä mikä tulee olemaan hinta? Jos on sama kuin nykyinen iX40, niin sitten kauppa käynee ja iX40 hinnat ottaa kyllä osumaa.

Itse tartten auton nyt, eikä 6kk päästä, jolloin faceliftiä ehkä saanee? Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..
 
Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..
Ihan uusien mallien ostamisessa on se kiva puoli , että niistä ei isoja alennuksia saa eikä pahemmin myöskaan kaupanpäälisiä. Ei tarvii arvuutella että teinkö hyvät kaupat. Teit aina huonot :)

Tuo autojen tehojen jatkuva nouseminen on kanssa aika turhamaisuutta. Tehot on kivoja mutta pitääkö niitä jatkuvasti nostella ja nokitella toisia valmistajia. Lukemat alkavat olemaan jo sellaisia , että alta pois. Kuvastaa vain meidän kuluttajien/autoilijoiden turhamaisuutta. Toisaaltaa varmaan hyvin helppoa valmistajalle buustata auton "paremmuutta" kuin joillain muulla keinolla. Teslako tämänkin turhuuden aloitti :)
 
Autojen tehot on nousseet joku 100 vuotta ja nyt se on Teslan vika. 80-luvulla 100 hp. 90-luvulla 150 hp. 10-luvulla 250 ja nyt 20 luvulla paukutellaan 300 hp.
 
Kyllä minä ainakin kuluttajana haluan että uusi auto on parempi mitä vanha. Myös tehoiltaan. Jos tänään on 3s 0-100 se hyvä tulos niin ensi vuonna sitten 2,9s 0-100. Parikymmentä vuotta niin puhutaan 1s 0-100 autoista kauppakasseina.
 
Autojen tehot on nousseet joku 100 vuotta ja nyt se on Teslan vika. 80-luvulla 100 hp. 90-luvulla 150 hp. 10-luvulla 250 ja nyt 20 luvulla paukutellaan 300 hp.
Kyllähän säköistäminen mahdollisti ison loikan tehoihin ja kaikki tästä mahdolisuudesta näköjään otetaan irti. Vähän turhankin paljon ja täysin tarpeettomasti.

Tesla taisi olla se joka keksi tehdä perusperheauton ja suvin jonka pitää kiihtyä tarpeettoman kovaa. Kaikki on aina Teslan syytä jos siihen annetaan mahdollisuus :)
 
Mistä kysyit iX:ää? Ainakin reilu kuukausi sitten oli Hangossa ainakin 10-20kpl iX40 Fully Charged - varusteilla. Kilpailutin Hedinin ja Autokeskuksen välillä samaa autoa. Useampaa väriä (ainakin valkoinen, Oxide Grey, punainen ja Storm Bay Metallic). Taisi jopa kaikissa olla ilma-alusta ja jotain muutakin lisävarustetta. Fully Charged sisältää jo liki kaiken kyllä (HUD, lasikatto, parhaat ajoavustimet, vetokoukku, Comfort access, heat Comfort (ratti+kyynärnoja ja ovipaneelit), 4-alue ilmastoint, laservalot, tummennetut takaikkunat, ja kristallisomisteet). Noista sitten sai valita. Ja maahantuoja tarjosi jotain tukea rahoitukseen, jolloin korko noihin oli 1,99% + kulut.

Faceliftia ei ole kai vieläkään virallisesti julkaistu, mutta 03/25 alkanee valmistus. Siksi varmaan ei enää saa uusia tehdastilauksia.

Tässä Faceliftistä:
Upgraded (nothing major, still 400V) drivetrain. Some body rework will add 12mm to the overall length. The new lineup:
  • xDrive45: 400hp / 765Nm (same front motor now as the other models), battery increased to 96kWh usable, curb weight goes up to 2450kg (DIN. w/o driver)
  • xDrive60: 535hp / 765Nm, very close to the pre-LCI xDrive50, just a small bump in usable battery to 109.6kWh and -5kg weight
  • M70 xDrive: 650hp / 1015Nm, same 109.6kWh usable battery, loses 15kg compared to M60, 22" wheels becoming standard.
M Sport Package will become available on the lesser models. Adds Iconic Glow kidneys (of course), many new wheel choices.

Anything not mentioned here - likely not coming.

Paints I see: Alpine White, Sapphire Black, Carbon Black, Aventurin Red, Mineral White, Arctic Race Blue, Storm Bay, Dune Grey, Frozen Deep Grey, Dark Graphite, Tanzanite Blue.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli ulkonäkö ei juuri muutu, sisusta myös melko sama. Ratin saa pyöreänän ja sporttisemmat penkit lisävarusteena.
Para juttu on toi hinnat alkaen mallin iX45 96kWh akku (ja samalla teho nousee 322hp-400hp). Van saapi nähdä mikä tulee olemaan hinta? Jos on sama kuin nykyinen iX40, niin sitten kauppa käynee ja iX40 hinnat ottaa kyllä osumaa.

Itse tartten auton nyt, eikä 6kk päästä, jolloin faceliftiä ehkä saanee? Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..

Hedinillä kävin. Muutamia iX 40-malleja oli vielä varastossa, mutta ilmeisesti kato on käynyt sopivalla tahdilla, kun fully charged versiot talvirenkaineen kaikkineen eivät millään irronneet enää alle 80k€:n summilla.
 
Tuo autojen tehojen jatkuva nouseminen on kanssa aika turhamaisuutta. Tehot on kivoja mutta pitääkö niitä jatkuvasti nostella ja nokitella toisia valmistajia. Lukemat alkavat olemaan jo sellaisia , että alta pois.
Autojen painot ovat myös kasvaneet niin, että alta pois.

Jos haluat ohituskiihtyvyyden 80->120 pysyvän samana kun auton paino nousee 1500 -> 2500kg ja otsapinta-ala kasvaa parikymmentä pinnaa niin tehoja saa lykkiä huolella lisää.

Edit:
Hohhoijaa, ajoin parkkihalliin jossa 4/4 CCS pikalaturia appsin mukaan vapaana. Vielä mitä, kaikki neljä dinotettuja. Pari jotain huoltomiesten pakua ja joku normi-bensa vain huvikseen tiellä.

Oli sentään type2:sia vapaana ja 2h parkituksen aikana sai siedettävästi juissia siitäkin, mutta olisi sitä nyt voinut lähteä 90% soc:llakin veke.
 
Itse olen ottanut tavaksi informoida tuon tyyppisistä aina latauksen tarjoajaa. Toki toimimattomiata latureistakin (jos siis laturissa ei ole jotain ei-toimi tms. lappua) tulee ilmoitettua.

Ainakin erään ostoskeskuksen tapauksessa muuten vain parkeeraaminen on selvästi vähentynyt, että tiedä sitten onko valvontaa lisätty (varoitustekstit lataamisen vaatimisesta ovat myös toki lisääntyneet).
 
Autojen painot ovat myös kasvaneet niin, että alta pois.

Jos haluat ohituskiihtyvyyden 80->120 pysyvän samana kun auton paino nousee 1500 -> 2500kg ja otsapinta-ala kasvaa parikymmentä pinnaa niin tehoja saa lykkiä huolella lisää.

Onhan se noinkin, mutta onhan nuo kiihtyvyydet nouseet rajusti, kertoo teho/painosuhteen radikaalista noususta. Saati sitten vääntö/painosuhteen muutoksesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 066
Viestejä
4 912 454
Jäsenet
79 104
Uusin jäsen
tuukkat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom