Yleistä keskustelua sähköautoista

Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Jos vaihtaa 3 vuoden sijaan vaikkapa 6 vuoden kohdalla, niin ei se väliraha kuitenkaan kaksinkertainen ole... eikä kolminkertainen, jos vaihtaa vasta 9 vuoden kohdalla. Ja samalla on saanut säästää sitä välirahaa enemmän/kauemmin, joten on voinut saada jotain korkotuottojakin...
Niin, jos se säästynyt raha laitettaisiin säästöön tai kasvamaan mutta usein näin ei ole vaan se väliraha otetaan 100% pätkällä jos edellisen vaihtohyvitys riittää käsirahaksi.
 
Ei tuo 23 kyllä nypytä tms. Suorastaan löysä ja imee tärinät paremmin kuin q6 rautajousin. En ole myöskään huomannut ohjauksessa mitään erityistä, mutta tottumus on enemmän ranskalaiseen suuntaan. Oletko varma ettei kyse ole urien aiheuttamasta ongelmasta? Minusta keppoisa ja rento matka-auto 80-100 km/h alueelle, motarilla alkaa äänieristys olla vähän kovilla omaan makuun. Neliveto pakotettuna menee kuin kiskoilla talvella. Nämä tietysti on makuasioita mistä tykkää eli jokaisen syytä koeajaa erilaisilla pinnoilla. Alustassa suurin vitutus on järjetön kääntösäde, todella kömpelö parkkihalleissa.
Kyllä tuo vaan täristää ja samaa saannut kuulla monelta muultakin. Lähipiirissä 3 muutakin samanlaista autoa ja kaikki valittaa samaa asiaa. Noiden lisäksi myös liikkeen omissa demoautoissa ollut samaa ongelmaa ja TM kertoi samasta asiasta omassa talvitestissään eli ei kyseessä ole mikään yksilötapaus. Ioniqin alusta vaan tuo läpi kaikki pienetkin epätasaisuudet, vaikka kyseessä olisi aivan uusi asfaltti (kuten jo kerroin edellisessä viestissä) eli ei kyse voi olla urista. Samoja teitä kun ajeli ID4 / Leaf autoilla niin ne meni kuin sukkasiltaan ilman minkäänlaisia värinöitä kabiinissa. Kyllä tuo Ioniq on vaan aika paska tuon suhteen ei siitä pääse yli eikä ympäri. Asiaa on tutkittu huollossa nyt varmaan 5-6 kertaa eikä vikaa löydy, vaikka ollaan syynätty renkaita ja alustaa jne.
 
Kyllä tuo vaan täristää ja samaa saannut kuulla monelta muultakin. Lähipiirissä 3 muutakin samanlaista autoa ja kaikki valittaa samaa asiaa. Noiden lisäksi myös liikkeen omissa demoautoissa ollut samaa ongelmaa ja TM kertoi samasta asiasta omassa talvitestissään eli ei kyseessä ole mikään yksilötapaus. Ioniqin alusta vaan tuo läpi kaikki pienetkin epätasaisuudet, vaikka kyseessä olisi aivan uusi asfaltti (kuten jo kerroin edellisessä viestissä) eli ei kyse voi olla urista. Samoja teitä kun ajeli ID4 / Leaf autoilla niin ne meni kuin sukkasiltaan ilman minkäänlaisia värinöitä kabiinissa. Kyllä tuo Ioniq on vaan aika paska tuon suhteen ei siitä pääse yli eikä ympäri. Asiaa on tutkittu huollossa nyt varmaan 5-6 kertaa eikä vikaa löydy, vaikka ollaan syynätty renkaita ja alustaa jne.
Onko sulla muuten mitkä renkaat? 19" vai 20" vanteilla? Itse meinasin ensikesäksi hommata 19" jos edes vähän paranisi.
 
Minkälaisesta tärinästä on kyse? En ole mitään huomannut. Jousitushan on löllö suorastaan joten tie ei tunnu.
 
Kyllä tuo vaan täristää ja samaa saannut kuulla monelta muultakin. Lähipiirissä 3 muutakin samanlaista autoa ja kaikki valittaa samaa asiaa. Noiden lisäksi myös liikkeen omissa demoautoissa ollut samaa ongelmaa ja TM kertoi samasta asiasta omassa talvitestissään eli ei kyseessä ole mikään yksilötapaus. Ioniqin alusta vaan tuo läpi kaikki pienetkin epätasaisuudet, vaikka kyseessä olisi aivan uusi asfaltti (kuten jo kerroin edellisessä viestissä) eli ei kyse voi olla urista. Samoja teitä kun ajeli ID4 / Leaf autoilla niin ne meni kuin sukkasiltaan ilman minkäänlaisia värinöitä kabiinissa. Kyllä tuo Ioniq on vaan aika paska tuon suhteen ei siitä pääse yli eikä ympäri. Asiaa on tutkittu huollossa nyt varmaan 5-6 kertaa eikä vikaa löydy, vaikka ollaan syynätty renkaita ja alustaa jne.
En kyllä hyvällä tahdollakaan kykene tunnistamaan, että omassa yksilössä olisi ongelmaa tämän asian suhteen. Varsinkaan uudella asfaltilla. Id.7 oli koeajossa epämiellyttävämpi kuin Ioniq 5, toki tämä sillä kommentilla, että jos on pakko pistää järjestykseen. Molemmat täysin ok. Omassa on 19" nakit nelivetona ilman foameja ja 23 päivitetty alusta. Liekö sitten käynyt tuuri, lähes kaikki muut vakiofeaturet autosta löytyi uutena. Autobassadonen kunniaksi täytyy sanoa, että jaksavat kyllä kiltisti korjata/tutkia.

e: Tärinöiden osalta sanoisin, että rautajousi q6 oli epämiellyttävämmin viritetty kuin Ioniq 5, mitä alustan pehmeyteen tulee. Q6 on paikat lähtee irti tason täristin epätasaisella pinnalla. Sama pätkä ilmajousiversiolla (tosin Macan) oli ok. Ohjauksen tarkkuus on sitten toinen juttu, mutta kuten ranskalaisissakin, yleensä saa valita vain toisen. (Ja edelleen, ei olisi pientäkään ongelmaa ottaa mitään näistä kolmesta, koeajossa aina samalla pätkällä vaan huomaa erot hyvin.)

e2: Vaahtomuovirenkaissa myyjä sanoi olleen pirusti ongelmia. Jos sinulla on sellaiset, niin siinäpä se syy hyvin suurella todennäköisyydellä on.

e3: Tässä kun on muitakin omistajia paikalla - Saako jostain säädettyä carplayn äänenvoimakkuutta erikseen radiosta riippumattomasti? Ongelma siis se, että radiolla voluumiksi riittää 3, carplay (spotify) tarvitsee 8. Jälkimmäistä kun on käyttänyt, niin vähän radio kajahtaa. En onnistunut ompustakaan löytämään asetusta, jolla tason saisi säädettyä. Carplayn (auton) asetuksista jos säätää oletusvoimakkuutta, niin sehän jää käyttöön vaikka median vaihtaisi radioksi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, jos se säästynyt raha laitettaisiin säästöön tai kasvamaan mutta usein näin ei ole vaan se väliraha otetaan 100% pätkällä jos edellisen vaihtohyvitys riittää käsirahaksi.
Osalla toki rahoittaa velalla ja siinä pitää jotain kattoa, sellaista minkä kanssa on hyvä elää, vaikka vähän suhdanteita. eli vaikka auto on huono sijoitus, mutta jos elintaso vähän laskee, niin on sitten autoa jäljellä vuosiksi.

Mutta ei kaikki osa velalla, joillain kyse on siitä että käteisenä on välirahan verran, ei haluta realisoida säästöjä autoa varten, kun se on tyhmä sijoitus, eikä haluta ainakaan autoa vellalla vivuttaa. ja rahaa ei sinänsä tilillä makuuteta, eli muuten se sitten laitetaan jonnekkin muualle.
 
Uuden auton ostaminen on kallein mahdollinen tapa omistaa auto. Se ollaan silloin valmiita maksamaan, kun halutaan ajaa uudella autolla. Kaupasta ulosajettu auto ei kauaa ole uusi, joten Suomessa taitaa 3v olla tyypillinen auton ikä viimeistään vaihtaa taas uuteen. Tämä on toki kallista, mutta ajat koko ajan (lähes) uudella autolla.

Jos taas meinaat ajaa auton paaliin asti, niin silloin et selvästikään halua ajaa uudella autolla. Riiippumatta kestääkö se kulkupeli 10 vai 25 vuotta, niin suuren osan ajasta ajat vanhaa autoa ja suurimman osan ajasta ajat tonninpommia. Paaliin ajaminen indikoi myös, että autoilun kulut ovat oleellisia, silloin ei ole järkevää ajaa ja maksaa niitä 3 ensimmäistä kalleinta auton vuotta.

Jos lompakon kannalta miettii, niin järkevää on ostaa 3-4v vanha auto ja ajaa se paaliin, säästit 30-40% uuden auton hinnasta. Pari vuotta sitten tämä ei ollut teknisesti mahdollista kun käytettyjä sähkiksiä ei ollut myynnissä, mutta nyt alkaa jo olemaan.
Itse tilasin ID.7 GTX:n sillä ajatuksella että ajan sen paaliin asti. Ajan tosin sen ~50tkm vuodessa, ja veikkaan että se on mukava auto ajaa vielä 8 vuoden ikäisenä 400tkm ajettuna mikäli muuten vain kestää. Toki sen saatan myydä tuossakin kohdin, mutta jos sillä itse ajaa yli 3-400tkm niin tulkitsen että se on jo käytännössä ajettu paaliin nykystandardeilla.
 
Itse tilasin ID.7 GTX:n sillä ajatuksella että ajan sen paaliin asti. Ajan tosin sen ~50tkm vuodessa, ja veikkaan että se on mukava auto ajaa vielä 8 vuoden ikäisenä 400tkm ajettuna mikäli muuten vain kestää. Toki sen saatan myydä tuossakin kohdin, mutta jos sillä itse ajaa yli 3-400tkm niin tulkitsen että se on jo käytännössä ajettu paaliin nykystandardeilla.
Samasta syystä itselläkin uusi sähköauto. Säästöt on niin valtavia että roihahtakoon vaikka liekkeihin 400 tkm kohdalla eli 6-7v iässä kun pitäs seuraavaa katsoa.
 
Samasta syystä itselläkin uusi sähköauto. Säästöt on niin valtavia että roihahtakoon vaikka liekkeihin 400 tkm kohdalla eli 6-7v iässä kun pitäs seuraavaa katsoa.
Suurempi säästöhän se olisi jos olisit ostanut pari vuotta vanhan.
 
Ja vielä suurempi säästö jos olisi ostanut neljä vuotta vanhan. Jne jne.

Uutena kun ostaa niin saa uuden auton takuulla. Jos ajaa oikeasti paljon niin sillä on merkitystä.

Toinen vaihtoehto paljon ajavalle on ostaa hieman vanhempi, mutta suht vähän ajettu auto. Esim. ensimmäisen hihnarempan läpikäynyt, hyvän huoltohistorian omaava n. 5-vuotias auto, jossa mittarissa max. 50 tkm. Siihen voi ajaa reilu 100 tkm lisää ja autosta saa edelleen jonkinmoisen hyvityksen parin-kolmen vuoden kuluttua.
 
Suurempi säästöhän se olisi jos olisit ostanut pari vuotta vanhan.
Sähkisten osalta arviointi on aika hämärää, varsinkin kun taustalla on hinta häiriöt ja välillä nopeita muutoksia eri suuntiin. Vähän sellaisia automalleja millä voisi edes auttavaa ynnäilyä tehdä.
Voi katsoa mitä tänään maksaa Tesla Model S, jos sitä harkitsi vuosi, parivuotta tai kolmevuotta sitten, mitkä silloin maksoi uusi, mitä sen pari kolmevuotta vanha käytetty. Mitä niiden vaihtoarvo on tännään jos ajellut sen 30 000 tai 50 000km vuodessa.

No Nissan Leaf , no se ei ehkä olisi ollut 50 000 vuodessa ajavan auto, ja jos olisi silloin pari kolmevuotta sitten ostannus jonkun 50 000 pintaa ajetun kolmevuotiaan ja takonut siihen tuota tahtia lisään, niin no nettiautossa oli yksi 2017 yli 200 000 ajettu...

Toinen vaihtoehto paljon ajavalle on ostaa hieman vanhempi, mutta suht vähän ajettu auto. Esim. ensimmäisen hihnarempan läpikäynyt, hyvän huoltohistorian omaava n. 5-vuotias auto, jossa mittarissa max. 50 tkm. Siihen voi ajaa reilu 100 tkm lisää ja autosta saa edelleen jonkinmoisen hyvityksen parin-kolmen vuoden kuluttua.
Menee jo vähän polttisten puolelle.
Ymmärrän mitä tarkoitat hihnarempalla, vaikka se nyt mikää muu juttu ole kuin se että ajallaan tehty.
 
Niin, jos se säästynyt raha laitettaisiin säästöön tai kasvamaan mutta usein näin ei ole vaan se väliraha otetaan 100% pätkällä jos edellisen vaihtohyvitys riittää käsirahaksi.

Niinhän se menee. Ikuinen autovelka ja pakko vaihtaa, kun jämäri kolkuttaa takaraivossa.

Itse tilasin ID.7 GTX:n sillä ajatuksella että ajan sen paaliin asti. Ajan tosin sen ~50tkm vuodessa, ja veikkaan että se on mukava auto ajaa vielä 8 vuoden ikäisenä 400tkm ajettuna mikäli muuten vain kestää. Toki sen saatan myydä tuossakin kohdin, mutta jos sillä itse ajaa yli 3-400tkm niin tulkitsen että se on jo käytännössä ajettu paaliin nykystandardeilla.
Samasta syystä itselläkin uusi sähköauto. Säästöt on niin valtavia että roihahtakoon vaikka liekkeihin 400 tkm kohdalla eli 6-7v iässä kun pitäs seuraavaa katsoa.

Uteliaisuudesta, kuinka kauan olette pitäneet aiempia autojanne? Ts. pystyttekö historian valossa pidättelemään autokuumetta?

Menee jo vähän polttisten puolelle.
Ymmärrän mitä tarkoitat hihnarempalla, vaikka se nyt mikää muu juttu ole kuin se että ajallaan tehty.

Nykypäivänä on "ikihihnoja" useammallakin valmistajalla, esim. VAG. Virallisesti kestää auton eliniän, mutta epävirallisesti huoltoneuvoja saattaa suositella vaihtamista 6 vuoden kohdalla, koska jos käy huono tuuri ja hihna porsii, niin moottorin (ja helposti autonkin) elinikä oli siinä. Ja vaihdon hinta on tietysti asianmukaisilla osilla ja asiantuntemuksella merkkihuollossa teetettynä ~tonnin... mikä on iso investointi käytettyyn Golfiin. Jos edellinen omistaja on ko. remontin teettänyt - tai autoliike on tehnyt ennen myyntiinlaittoa - niin se on yksi murhe pois omilta harteilta.

Mutta sama taktiikka voi toimia sähköautoissakin, jos valikoi sellaisen, jonka arvo putoaa paljon/nopeasti. Esim. ID3 - 3v/30tkm ajettujen pyynnit alkaa reilusta 20k€:sta, uudet on hinnat alkaen lähemmäs 40k€. Tuo on jo sen verran iso ero, että käytetty alkaa houkutella, vaikka rahoitus olisikin hieman suolaisempi.
 
Niinhän se menee. Ikuinen autovelka ja pakko vaihtaa, kun jämäri kolkuttaa takaraivossa.




Uteliaisuudesta, kuinka kauan olette pitäneet aiempia autojanne? Ts. pystyttekö historian valossa pidättelemään autokuumetta?




Nykypäivänä on "ikihihnoja" useammallakin valmistajalla, esim. VAG. Virallisesti kestää auton eliniän, mutta epävirallisesti huoltoneuvoja saattaa suositella vaihtamista 6 vuoden kohdalla, koska jos käy huono tuuri ja hihna porsii, niin moottorin (ja helposti autonkin) elinikä oli siinä. Ja vaihdon hinta on tietysti asianmukaisilla osilla ja asiantuntemuksella merkkihuollossa teetettynä ~tonnin... mikä on iso investointi käytettyyn Golfiin. Jos edellinen omistaja on ko. remontin teettänyt - tai autoliike on tehnyt ennen myyntiinlaittoa - niin se on yksi murhe pois omilta harteilta.

Mutta sama taktiikka voi toimia sähköautoissakin, jos valikoi sellaisen, jonka arvo putoaa paljon/nopeasti. Esim. ID3 - 3v/30tkm ajettujen pyynnit alkaa reilusta 20k€:sta, uudet on hinnat alkaen lähemmäs 40k€. Tuo on jo sen verran iso ero, että käytetty alkaa houkutella, vaikka rahoitus olisikin hieman suolaisempi.

Ainakin itsellä kyseessä on ensimmäinen uutena ostettu auto. Sitä ennen ajelin halvalla Ford Focuksella, VW Passat GTE:llä, Porsche Cayennellä ja nyt sitten ID7 tulossa. Focus jäi exälle, Passatin myin työkaverille kun jouduin lähtemään ulkomaille pidemmäksi aikaa, mistä tuli tuotua Porsche isolla tappiolla :) Nyt olen odotellut tuota ID.7 GTX:ää jo kolmisen vuotta, käytännössä niistä VW:n farmari-EV:n huhuista lähtien ja tässä ajellut ~20 vuotta vanhalla Nissan Almeralla työmatkaa nyt muutaman vuoden kun Cayenneä säästettiin hieman myyntiä varten. Eli uskon kestäväni tuolla Seiskalla helposti useamman vuoden, sillä -16 vm Porsche tuntui vielä tähän vuoteen asti aivan riittävän hyvältä autolta vaikka siinä ei ollut edes adaptiivista vakkaria. Ainoa miinus possussa oli järjettömät kilometrikustannukset omalle lompakolleni bensan ja huoltojen osalta.

Maksan auton rivakasti ~1300e/kk maksulla viidessä vuodessa pois ilman käsirahaa/viimeistä erää, sillä olen asennoitunut siihen että se on tarkoitettu kulutukseen. Tavoitteena se, että viiden vuoden päästä on pois maksettu auto millä on toki paljon ajettu, mutta toisaalta silloin pitäisi olla erinomaisen halpoja kilometrejä tiedossa todella pätevällä kulkupelillä.

TLDR uskon sietäväni tulevaa autokuumetta, sillä en odota että ~5 vuoden päästä autoissa on niin suurta kehitystä tapahtunut että tämän päivän kaikki herkut tuntuvat antiikkisilta. Mutta eihän sitä koskaan tiedä jos jotakin mullistavaa tulee vastaan.
 
e3: Tässä kun on muitakin omistajia paikalla - Saako jostain säädettyä carplayn äänenvoimakkuutta erikseen radiosta riippumattomasti? Ongelma siis se, että radiolla voluumiksi riittää 3, carplay (spotify) tarvitsee 8. Jälkimmäistä kun on käyttänyt, niin vähän radio kajahtaa. En onnistunut ompustakaan löytämään asetusta, jolla tason saisi säädettyä. Carplayn (auton) asetuksista jos säätää oletusvoimakkuutta, niin sehän jää käyttöön vaikka median vaihtaisi radioksi.
En käytä Carplaytä.

Nyt kun vikoja listataan niin ainut tyyppivika omassa -22 Ioniq 5:ssa on ollut Iccu joka onneksi ilmemi tielle jätön sijaan latausaseman vvs laukeamisena toistuvasti. Vaihdettiin takuuseen ja ongelma korjaantui.

Ai niin ja etuovien alaosan muovipaneelia pitävät ruuvit ruostuvat ja valuttavat ruostetahraa oven alaosaan, nämä pitää jossain välissä vaihdattaa takuuseen.
 
Jaa, tosiaan, Saimaatkin sun muut. Eipähän tarvitse sitten jonotella latauspaikalla juhannusaattona.

EDIT: Saimaa taitaakin olla vähän eri suunnalla, ei mennä Heinolan kautta paitsi ehkä Tampesterista. En tunne Kehä I ulkopuolista Suomea niin hyvin, vaikka siellä asunkin. Mutta taitaa Kuopionkin suunnalla olla isoja järviä, Kalakukkojärvi ja mitä noita on.
Kyllä läntiselle Saimaalle ajetaan pk-seudulta just Heinolan ohi. Heinolan ABC taitaa olla Suomen kuormittunein latauspaikka, vaikkei omaan tarpeeseen kovin hyvin osukaan. Itse lataan menomatkalla Mikkelissä kaupassakäynnin aikana enkä muuta latausta mökkireissulla normaalisti tarvikaan. Onneksi Mikkelissäkin on aika hyvä tarjonta, kivenheiton päässä Prismasta on neljä pikalatauspaikkaa joissa pisteitä yhteensä kymmenkunta, koskaan ei ole joutunut jonottamaan.
Menomatkalla Heinola turhan lähellä Helsinkiä, paluumatkalla teoriassa voisi joskus olla lataustarve, jos syystä tai toisesta olisi jäänyt Mikkelissä lataamatta. Ei ole kyllä toistaiseksi ollut. Itse kaipaisin enemmän noita tehokkaita jättikenttiä kauemmas Helsingistä pohjoisen leikkoja varten, mutta jostain syystä eivät juuri minun tarpeideni mukaan investoi...

Kaikki investoinnit joka tapauksessa hyviä ja tarjonta paranee jatkuvasti. Saariselän tilannekin paranee roimasti. Kun ihan pian siellä aukeaa monta K-latauksen suurtehopistettä.
 
Onko sulla muuten mitkä renkaat? 19" vai 20" vanteilla? Itse meinasin ensikesäksi hommata 19" jos edes vähän paranisi.
19" auton mukana tulleet vakio Misukat niillä vaimennusvaahtomuoveilla. Talvella Nokian 19" nastat, joten niihin vähän paha vertailla, kun nastat jo itsessään ovat niin epämiellyttävän rouhivat.
Minkälaisesta tärinästä on kyse? En ole mitään huomannut. Jousitushan on löllö suorastaan joten tie ei tunnu.
Jos sulla -22 auto niin se onkin ihan eri alusta. Sellaisen ajoin kaksi kertaa ennen ostoa ja se olikin paljon mukavampi enkä mitään tärinöitä huomannut siinä. Mulla on auto siis luovutuksesta ensimetreiltä ravistanut rattia ihan huolella. Kaksi rengasta neljästä vaihdettiin uusiin, joka vähän paransi tilannetta, mutta taas alkoi ravistaa 120km/h nopeudella. Sitten vaihdettiin takavetaria, joka taisi vähän auttaa.
 
Ei itselleni "uudella autolla ajaminen" ole mikään itseissarvo, vaan se että saa ajaa itseä miellyttävällä ja omaan tarkoitukseen sopivalla autolla.

Minä taas väittäisin, että kaikista huonoin vaihtoehto on nimenomaan se, että ostaa sen 3-4 vuotta vanhan auton ja EI aja paaliin saakka:

Plussat
+ Säästit alun nopeimman arvonaleneman verran rahaa (mutta ainoastaan jos ikinä myyt auton, jolloin et säästänyt juuri mitään)

Miinukset:
- Arvonalenema on silti sen 7-10% vuodessa ensimmäiset viitisen vuotta ainakin
- Rahoituskulut on paljon suuremmat kuin uudessa
- Auto ei ole uusi, eikä luultavasti enää tehdastakuun piirissä, lisäksi auton huolto ja ylläpito on saattanut olla ihan mitä tahansa, eli kaikki samat haitat kuin missä tahansa vanhassa autossa, täyttä arpapeliä
- Et päässyt valitsemaan auton varusteita ja ominaisuuksia
-Myydessä kuittaat luultavasti liikkeiden marginaalit sekä vanhan, että seuraavan auton osalta

Olen toki katsellut tässä käytettyjäkin, mutta tällä hetkellä ainakin tilanne on se, että uusiin saa erittäin edullista rahoitusta ja monet valmistajat tyhjää varastoja faceliftien alta pois, siinä missä nuo 3-4 vuotta käytetyt on edelleen suhteettoman kalliita (koska monet niistä on ostettu koronapiikkien aikaan) ja rahoitusten TVK pyörii kaksinumeroisissa luvuissa. Toki tilanne on jossakin määrin poikkeuksellinen ja koko sähköautomarkkina vielä aika lapsenkengissään.

Mutta kaikki riippuu ihan siitä mitä painottaa. Kuten tuossa jo mainitsin niin _oikeasti_ se rahan kannalta ainoa järkevä vaihtoehto on olla omistamatta autoa ollenkaan (paitsi jos se on esim. työn takia pakollinen).

Todellisuudessa saa tingattua kamuxilta samat rahoitukset noihin pari vuotiaisiin 30-40k kinnereihin mitä maksat uudesta pl. Nämä 0% tarjoukset. Tasan vuosi sitten kamux antoi 5.79% tvk vs. K-auto ja wetteri 5.99%. Näin ollen oli helppo valita 10-15k arvoa pudottanut takuuton saksalainen alle. Sekä köyhälle 40tuhatta ajettu kaksi vuotias on "uusi".
 
Suurempi säästöhän se olisi jos olisit ostanut pari vuotta vanhan.
Enpä usko. Ei ollut nimittäin myynnissä sellaisia.

Autonvaihtokuumetta voin luvata ettei tule ennenkuin palkka nousee pari tonnia laakista. Sen verran paljon on autojen ja kaiken muunkin hinta tullut ylös. Omani sain vielä entisen maailman hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Autonvaihtovälini on ollut 5-10 vuotta, enimmäkseen uutena tai melkein uutena ostettuja. Noilla pitoajoilla vuotuiset arvonalenemat huomattavasti säädyllisempiä kuin nopealla rytmillä vaihtavilla, enimmillään noin 6000 euroa per vuosii. Saa ajaa sopivan tuoreella autolla, jossa joko takuu tai ensimmäisenä omistajana hyvä mahdollisuus vedota virhevastuuseen jos ongelmia tulee. Autot menneet yleensä vaihtoon sitten kun oletan itse maksettavaksi tulevien ongelmien riskien jo kasvavan ja renkaatkin pitäisi vaihtaa...
 
Todellisuudessa saa tingattua kamuxilta samat rahoitukset noihin pari vuotiaisiin 30-40k kinnereihin mitä maksat uudesta pl. Nämä 0% tarjoukset. Tasan vuosi sitten kamux antoi 5.79% tvk vs. K-auto ja wetteri 5.99%. Näin ollen oli helppo valita 10-15k arvoa pudottanut takuuton saksalainen alle. Sekä köyhälle 40tuhatta ajettu kaksi vuotias on "uusi".

Itse ostin aika tasan vuosi sitten käytettynä nykyisen auton ja silloin sai tapella tosissaan, että sai edes 6.99% nimelliskoron (TVK jotain 13% luokkaa tms), mutta ehkä en vaan ole niin armoitettu tinkimies. Tällä hetkellä tilanne tosiaan on se, että uusia saa monelta valmistajalta vähän päälle prosentin TVK:lla, niin siinä hupenee äkkiä joku kymppitonninkin nimellisero uuden ja käytetyn välillä muutamaan tonniin pelkkien luottokustannusten takia, mikä ainakin itsellä vaikuttaa aika voimakkaasti harkintaan. Sillä muutaman tonnin lisäpanostuksella kun saa sitten uuden takuunalaisen auton jonka historian tietää täysin.

Eipä siinä, jos löytyisi omiin spekseihin sopiva (neliveto, vetokoukku, tarpeeksi tilaa ja enintään 50 tonnia rullattu) käytetty järkevään hintaan, niin voihan sellaisen käytettynäkin napata. Vähän hiljaista vaan on ollu, alle 40k luokassa löytyy lähinnä ulkomailta roudattuja Tesla kolmosia ja Polestar kakkosia (ja Audi eTroneja, lol) ja aika nopeasti ollaankin sitten yli 40k hintaluokassa, jolloin ero uusiin pienenee luottokustannusten takia aika voimakkaasti.

Tarkoituksena oli kuitenkin oikeasti pitää seuraavaa autoa pitkään, niin mahdollisimman pitkään voimassa oleva akkutakuu olisi aika kova juttu, se kun on sähköautossa se ylivoimaisesti kallein mahdollisesti porsiva juttu.
 
Viimeksi muokattu:
19" auton mukana tulleet vakio Misukat niillä vaimennusvaahtomuoveilla. Talvella Nokian 19" nastat, joten niihin vähän paha vertailla, kun nastat jo itsessään ovat niin epämiellyttävän rouhivat.

Jos sulla -22 auto niin se onkin ihan eri alusta. Sellaisen ajoin kaksi kertaa ennen ostoa ja se olikin paljon mukavampi enkä mitään tärinöitä huomannut siinä. Mulla on auto siis luovutuksesta ensimetreiltä ravistanut rattia ihan huolella. Kaksi rengasta neljästä vaihdettiin uusiin, joka vähän paransi tilannetta, mutta taas alkoi ravistaa 120km/h nopeudella. Sitten vaihdettiin takavetaria, joka taisi vähän auttaa.
Heitä ne vaahtomisukat jorpakkoon ja osta uudet. Kävin ajamassa 23/24 vaahtomuovit oman ollessa huollossa ja sanoin myyjälle, että tässä on vanteet soikeat. Väitti ”featureksi”.
 
Tänään oli joutoaikaa lasten harrastusten välillä niin kävin paikallisessa Tesla-liikkeessä. Koskaan ennen en ole Teslalla ajanut, mutta kun puolella naapureista on moinen niin mielenkiintoni heräsi. Oma auto on vielä hetken Volvo XC90, joka ensi kuussa vaihtuu Polestar 3:een. Vertailu näihin kahteen voi tuntua hintaluokka huomioiden epäreilulta, mutta en pidä autoilla ajamisesta joten muitakaan referenssejä ei ole.

Ajoon järjestyi saman tien Model Y Long Range. Listataan ensin hyviä puolia. Kiihtyvyys on hyvä, mutta tuntuu silti jotenkin rajoitetulta paikaltaan lähdettäessä. Ajoin märällä asfaltilla, näissä oloissa auton vakaus ja nelivedon toiminta pidon rajamailla olivat erinomaisia. Äänentoisto on ihan kohtalainen, mutta bassoja ei ole nimeksikään. Lienee selvää että Volvon ja Polestarin Bowers & Wilkinsin sointi on huomattavasti parempi ja avarampi.

Jarrutuntuma on jotenkin epämääräinen, täysjarrutuksessa vaikea tuntea milloin renkaat lukkiintuvat. Polestar-koeajossa en tätä uskaltanut kokeilla kun pelkääjän paikalla istui liikkeen edustaja. Voi olla että kaikissa sähköautoissa on huono jarrutuntuma.

Pyyhkijät olivat automaattiasetuksella ja säännöllisesti hankasivat täysin kuivaa tuulilasia. Takaikkuna on niin kapea viiru ettei taustapeilistä näe juuri mitään. Takapenkillä on reilusti pääntilaa ja kohtalaisesti jalkatilaa. Mutta penkki on niin kapea että 5-henkisen perheen matkustaminen on varmasti tuskaista.

Ohjaus on nopea ja autoa on helppo pyöritellä kaupungissa. Ohjaustunto on kuitenkin todella tahmea ja epämääräinen. Ohjauspyörään ei tule mitään vastinetta eturenkaiden asennosta tai pidosta. Auton menosuunta pitää katsoa pelkästään tuulilasista. Jopa valtamerilaiva-Volvossa saa mutkassa paljon enemmän palautetta eturenkaista ratin kautta, vaikka siinäkin keskialue on epämääräinen. Polestar 3 puolestaan on todella tarkka ja tunnokas ajaa, mutkat voisi melkein kaartaa vaikka silmät kiinni.

Auto on huomattavan meluisa jo 70 km/h vauhdissa. Moottoritiellä rengasmelua on aivan liikaa. Hyvänä puolena tuulen suhinoita ei kuulunut lainkaan, tai sitten infernaalinen rengasmelu peitti sen alleen. Polestarissa kuului vähän tuulen suhinoita kovemmissa vauhdeissa, mutta ei juuri lainkaan rengasmelua moottoritielläkään.

Isoin ongelma Teslassa on kuitenkin kuljettajan penkki. Sen istuinosa on minulle 181-senttisenä 10 cm liian lyhyt. Reisitukeen tottuneena jalat tuntuivat kramppaavan puolen tunnin ajelun jälkeen. Ongelman ratkaisuhan on penkin säädettävä reisituki, joka löytyy jopa Skodasta. Penkit varmaan menettelevät jos ei ole koskaan istunut kunnollisisa penkeissä.

Eli yllättäen 100 000 eurolla saa paremman auton kuin 50 000 eurolla. Ei kahta kertaa parempaa, mutta sen verran paremman että olen valmis raottamaan kukkaron nyörejä.
 
Skoda Elroq hinnasto ja lisävarustehinnasto julkaistu.


1728613212756.jpeg


Sellainen huomio nopeasti tehtynä, että 50-malliin lämpöpumppu maksaa 1090€, muissa se on vakiovaruste. Samoin Style-paketissa tulee muun ohella matriisiledit ja ACC ---> aika no-brainer valinta, IMHO, kyllä noista sen kolme ja puoli tonnia voi maksaa...
 
Heitä ne vaahtomisukat jorpakkoon ja osta uudet. Kävin ajamassa 23/24 vaahtomuovit oman ollessa huollossa ja sanoin myyjälle, että tässä on vanteet soikeat. Väitti ”featureksi”.
En edes tiennyt että oem michelineissä on jotkut vaahtomuovit. Nyt kun sanoitte viime keväänä kun ne laitettiin alle alkoi ratti täristää 120km/h nopeuksissa. En edes ajatellut että kyseessä olisi mikään muu kuin renkaat. Pyysin nyt kitkat alle laittaessa katsomaan noiden tasapainotusta vielä uusiksi, katsotaan tuleeko paremmaksi ensi kesäksi. Pintaa vielä olisi hyvin.
 
Pirellien vaahtomuovi ei haitannut ja nykyisissä goodyissä ei olekaan, kyllä se irrotessaan epätasapainoa varmasti luo.
 
Tosin on kyllä edelleen Kian pyyntihinnat vaan niin järjettömän kovat, että lähes mahdotonta perustella itselleen miksi ostaisin +60 tonnilla Kian, kun nyt saa esim. Teslan kolmosen nelivetona kymppitonnia halvemmalla.
Perinteisesti autotehtaat eivät koskaan laske autojen listahintoja, vaan antavat vain kertaluonteisia aleja, alihinnoiteltuja luottoja + maksavat vaihtoautoista ylisuuria hyvityksiä ja noita kaikkia ruuveja säädetään sitten markkinatilanteen mukaan.

Sen takia listahintojen vertailu ei yleensä ole kovin hedelmällistä.
 
Perinteisesti autotehtaat eivät koskaan laske autojen listahintoja, vaan antavat vain kertaluonteisia aleja, alihinnoiteltuja luottoja + maksavat vaihtoautoista ylisuuria hyvityksiä ja noita kaikkia ruuveja säädetään sitten markkinatilanteen mukaan.

Sen takia listahintojen vertailu ei yleensä ole kovin hedelmällistä.

No jostain se vertailu pitää aloittaa ja tällä kun hetkellä melkeinpä kaikki Kiasta saamani "tarjoukset" on olleet: listahinta autolle, listahinta varusteille, Kian sivuilla ilmoitettu 1.95% korko ja sepä siinä. Yksi kauppias tuntui oikein tuohtuvan kun huomautin, että olivat listanneet vetokoukunkin normaalihintaan, vaikka Kialla on tällä hetkellä kamppis myös siitä. Ei kuulemma voi yhdistää koukkukamppista tuohon 1.95% korkotarjoukseen ja toivotti passiivisaggressiivisesti syksyn jatkot. :D Ihan hyvä, mutta olin kyllä just aiemmin saanut tarjouksen, jossa oli koukku oli kamppishintaan ja "maahantuojan erikoistarjouksena" nollakorko (ei kyllä TVK, koska silti oli 15€/kk kulut,). Mutta kun varusteiden kanssa hinta oli silti luokkaa 66 tonnia tai jotain, niin eipä se nollakorkokaan paljoa lämmitä, kun vaikka Teslan saa oikeasti yli kymppitonnin halvemmalla ihan listahintaan.

Eipä siinä, kyllähän varmasti kovat tinkimiehet saa parempi diilejä aikaiseksi, mutta minä en selvästikään heihin kuulu. :D
 
Mitä nyt itse olen katsellut autojen hintoja Suomessa, niin omasta näkökulmasta ”vähän käytetyt” tuntuvat ylihintaisilta suhteessa uusiin.

En nyt ole tarkemmin asiaa seurannut, mutta kuvittelisin että hintaero uudella 3v ajelun ja 3v + 75k ajetulla autolla ajelun välillä on Suomessa pienempi kuin muissa euroopan maissa ja Suomessa täysin uudella ajamisesta ”rangaistaan” vähemmän.

Edit, Suomessa 2-3v 50-75k ajetusta saa maksaa selvästi enemmän kuin Keski-Euroopassa, jossa sen voi saada puoleen hintaan uuteen verrattuna.
 
En edes tiennyt että oem michelineissä on jotkut vaahtomuovit. Nyt kun sanoitte viime keväänä kun ne laitettiin alle alkoi ratti täristää 120km/h nopeuksissa. En edes ajatellut että kyseessä olisi mikään muu kuin renkaat. Pyysin nyt kitkat alle laittaessa katsomaan noiden tasapainotusta vielä uusiksi, katsotaan tuleeko paremmaksi ensi kesäksi. Pintaa vielä olisi hyvin.

Tuo boldattu on just se ongelmallisin alue noilla vakiorenkailla. Mulla saatiin jo kertaalleen pois, kunnes tuli samana kesänä uudelleen tärinät takas.
 
Mitä nyt itse olen katsellut autojen hintoja Suomessa, niin omasta näkökulmasta ”vähän käytetyt” tuntuvat ylihintaisilta suhteessa uusiin.

En nyt ole tarkemmin asiaa seurannut, mutta kuvittelisin että hintaero uudella 3v ajelun ja 3v + 75k ajetulla autolla ajelun välillä on Suomessa pienempi kuin muissa euroopan maissa ja Suomessa täysin uudella ajamisesta ”rangaistaan” vähemmän.

Edit, Suomessa 2-3v 50-75k ajetusta saa maksaa selvästi enemmän kuin Keski-Euroopassa, jossa sen voi saada puoleen hintaan uuteen verrattuna.

YouTube on täynnä videoita siitä kuinka käytettyjen sähköautojen hinnat on "romahtaneet", mutta en kyllä hyvällä tahdollakaan meinaa löytää samaa trendiä Suomesta. Toki, jos on mennyt ostamaan autonsa sirupulan piikkihinnoilla, hinta vaikuttaa romahtaneelta, mutta tällä hetkellä kun käytettyjen sähkisten markkinaa katsoo, niin hinnat noiden vähän ajettujen on tosiaan turhan lähellä uusia omaan makuun, varsinkin käytettyjen paskemmat rahoitusehdot huomioiden.

Toisaalta senpä takia noita käytettyjä sähkiksiä ja plugareita tänne pää märkänä ulkomailta roudataankin.
 
Skoda Elroq hinnasto ja lisävarustehinnasto julkaistu.


1728613212756.jpeg


Sellainen huomio nopeasti tehtynä, että 50-malliin lämpöpumppu maksaa 1090€, muissa se on vakiovaruste. Samoin Style-paketissa tulee muun ohella matriisiledit ja ACC ---> aika no-brainer valinta, IMHO, kyllä noista sen kolme ja puoli tonnia voi maksaa...

Hinnasto on kyllä juuri kuten itse uumoilin. 85 Style ja siinä ei tule edes sähköisiä penkkejä mukana ilman 2000€ lisäpakettia. Tohon vielä joskus neliveto niin ollaan ihan samassa hintaluokassa kuin Model Y ja kaikki kilpailijatkin. Varmasti ihan hyvä auto Skodalta, mutta ei kait tällä erotuta kilpailijoista mitenkään, paitsi ehkä sillä, että tosi halvan luokan perusmalleja on tarjolla?
 
Tuo boldattu on just se ongelmallisin alue noilla vakiorenkailla. Mulla saatiin jo kertaalleen pois, kunnes tuli samana kesänä uudelleen tärinät takas.
Mulla on ei-vaimennetut renkaat ja ehkä tämän takia myyjä uskalsi sanoa (kun haukuin soikeita vanteita), että ne vaimennusmuovit ovat olleet tosi huonoja ja käytännössä aina paikallaan pitkään seistessä renkaan tasapainotus menee perseelleen. Eli ei saa koskaan ihan yhtä hyväksi kuin ilman vaahtoja. Sanoi samaan hengenvetoon, että joku muu automerkki oli lakannut jatkuvien ongelmien takia asentamasta ko. renkaita.
 
YouTube on täynnä videoita siitä kuinka käytettyjen sähköautojen hinnat on "romahtaneet", mutta en kyllä hyvällä tahdollakaan meinaa löytää samaa trendiä Suomesta. Toki, jos on mennyt ostamaan autonsa sirupulan piikkihinnoilla, hinta vaikuttaa romahtaneelta, mutta tällä hetkellä kun käytettyjen sähkisten markkinaa katsoo, niin hinnat noiden vähän ajettujen on tosiaan turhan lähellä uusia omaan makuun, varsinkin käytettyjen paskemmat rahoitusehdot huomioiden.

Toisaalta senpä takia noita käytettyjä sähkiksiä ja plugareita tänne pää märkänä ulkomailta roudataankin.
Katsoppa vaikka vähän kalliimpia tehokkaita autoja. Esim. Taycanit, BMW i5 m60, Kia ev6 gt. Ainakin i5 ensimmäinen vuosi alenema luokkaa 40ke (~30%). Käytännössä tuo varmaan johtuu kalliista lisävarusteista ja tuonnista.
 
Hinnasto on kyllä juuri kuten itse uumoilin. 85 Style ja siinä ei tule edes sähköisiä penkkejä mukana ilman 2000€ lisäpakettia. Tohon vielä joskus neliveto niin ollaan ihan samassa hintaluokassa kuin Model Y ja kaikki kilpailijatkin. Varmasti ihan hyvä auto Skodalta, mutta ei kait tällä erotuta kilpailijoista mitenkään, paitsi ehkä sillä, että tosi halvan luokan perusmalleja on tarjolla?

Pitää muistaa, että Enyaqin hinnasto lähtee melkein 52k€:sta. Etenkin noilla pieniakkuisemmilla versioilla saadaan aikaan ratkaiseva hintaero, jos asiakas ei halua maksimaalisesti tilaa. Muutenkin tämä on ainakin näillä tiedoin vakuuttavampi kuin Kian EV3 tai Volvon EX30.
 
Katsoppa vaikka vähän kalliimpia tehokkaita autoja. Esim. Taycanit, BMW i5 m60, Kia ev6 gt. Ainakin i5 ensimmäinen vuosi alenema luokkaa 40ke (~30%). Käytännössä tuo varmaan johtuu kalliista lisävarusteista ja tuonnista.

Toisaalta noiden kalliiden autojen hinnanalenemat on aina olleet alussa varsin brutaaleja ihan käyttövoimasta riippumatta. Lisävarusteet ja tuonti tekee sitten oman osansa, mutta enemmän tuossa on varmaan se, että kun mennään noihin vähän tyyriimpiin autoihin, niin potentiaalisella ostajakunnalla on luultavasti sen verran liitua millä piirtää, että jos hintaero on uuteen on liian pieni, he ostavat mieluummin sen uuden jotta saavat mieleisensä. Käytettynä noita ostaa sitten "tavalliset kuolevaiset", joille taas hinnan pitää tulla alas aika reilusti jotta on ylipäätään varaa...

Pitää muistaa, että Enyaqin hinnasto lähtee melkein 52k€:sta. Etenkin noilla pieniakkuisemmilla versioilla saadaan aikaan ratkaiseva hintaero, jos asiakas ei halua maksimaalisesti tilaa. Muutenkin tämä on ainakin näillä tiedoin vakuuttavampi kuin Kian EV3 tai Volvon EX30.

Henkilökohtaisesti taas ihan toisin päin. Elroq ei kiinnosta yhtään ulkomuotonsa, paskan takuunsa ja nihkeähkön orgasnisaationsa takia tippaakaan, siinä missä EV3 on erittäin mielenkiintoinen ja tyylikäs värkki, jolla on vielä pitkä takuukin. Volvon EX30 taas en ymmärrä pointtia ollenkaan, kun perinteisesti Volvot on olleet perheautoja, mutta EX30 kyytiin mahtuu hädintuskin edes yksi ihminen. :D
 
Henkilökohtaisesti taas ihan toisin päin. Elroq ei kiinnosta yhtään ulkomuotonsa, paskan takuunsa ja nihkeähkön orgasnisaationsa takia tippaakaan, siinä missä EV3 on erittäin mielenkiintoinen ja tyylikäs värkki, jolla on vielä pitkä takuukin. Volvon EX30 taas en ymmärrä pointtia ollenkaan, kun perinteisesti Volvot on olleet perheautoja, mutta EX30 kyytiin mahtuu hädintuskin edes yksi ihminen. :D

Jaa, te haluatte olla näkyvästi sähköinen? ⚡Minusta taas on oikein mukavaa, jos auto ei huuda olevansa sähköauto, vaan näyttää mahdollisimman normaalilta. Tämän vuoksi arvostan paljon Volvoa, BMW:tä ja nyt Skodaa.

EX30:n pointti on luonnollisesti kohentaa tilinpäätöstä. Kiinassa kun valmistaa auton puoli-ilmaiseksi ja laittaa Volvon merkin keulaan, niin siinä on halpa-Volvo niille asiakkaille, jotka haluavat Volvon mutta joille EX40 on liian kallis. Sama juttu kuin esim. BMW:n 1-sarjan ja Volvo S/V40:n kanssa - tosin on poikkeuksellisen härskiä ottaa kiinalainen halpa paska ja brändätä se premiumiksi, sääliksi käy ostajia.
 
Mitä nyt itse olen katsellut autojen hintoja Suomessa, niin omasta näkökulmasta ”vähän käytetyt” tuntuvat ylihintaisilta suhteessa uusiin.

En nyt ole tarkemmin asiaa seurannut, mutta kuvittelisin että hintaero uudella 3v ajelun ja 3v + 75k ajetulla autolla ajelun välillä on Suomessa pienempi kuin muissa euroopan maissa ja Suomessa täysin uudella ajamisesta ”rangaistaan” vähemmän.

Edit, Suomessa 2-3v 50-75k ajetusta saa maksaa selvästi enemmän kuin Keski-Euroopassa, jossa sen voi saada puoleen hintaan uuteen verrattuna.

Suomen säästäväinen kansa luulee säästävänsä ostamalla käytetyn, koska senhän täytyy tulla halvemmaksi!

Mutta oletko huomioinut autoveron?
 
Minkä autoveron, ei sähköautoon tule autoveroa mikäli se on 2022 tai uudempi..

Onhan tämä sähköautoketju, mutta siinä viestissä kirjoitettiin autoista yleisellä tasolla. Ja varmaan suurin osa tuontiautoista on edelleen muita kuin sähköisiä, kaikenmaailman Bemmejä ja Mersujahan sieltä Saksasta on iänkaiken haettu tänne Pohjolaan.
 
Katsoppa vaikka vähän kalliimpia tehokkaita autoja. Esim. Taycanit, BMW i5 m60, Kia ev6 gt. Ainakin i5 ensimmäinen vuosi alenema luokkaa 40ke (~30%). Käytännössä tuo varmaan johtuu kalliista lisävarusteista ja tuonnista.
Jos tuntuu että sähkikset rommaa niin katsopa mitä vauhtia täyteen varusteltu ässä mese tai 7 bemari saati sitten A8 tulee alas. Heittämällä lähtee 100-200k parissa vuodessa.
 
Joo tuommoinen ratin tärinä on niin klassinen rengasasia että ihmettelen jos joku syyttää autoa tuommoisesta. Ihan hyvin tuon tärinänkin kanssa ajoi tunnotonta perhevankkuria yhden kesän.
 
Joo tuommoinen ratin tärinä on niin klassinen rengasasia että ihmettelen jos joku syyttää autoa tuommoisesta. Ihan hyvin tuon tärinänkin kanssa ajoi tunnotonta perhevankkuria yhden kesän.
Mulla pahimmillaan tärisi koko auto ja nykyäänkin ei auto kulje yhtä tasaisesti kuin muut perheen autot. Eli sellaista pientä tärinää tuntee penkissä, keskikyynärnojassa jne.
 
Joo tuommoinen ratin tärinä on niin klassinen rengasasia että ihmettelen jos joku syyttää autoa tuommoisesta. Ihan hyvin tuon tärinänkin kanssa ajoi tunnotonta perhevankkuria yhden kesän.
Itse varmaan jo turtunut tuohon osittain kun näitä Korealaisia tullut ajeltua useampia. Tunnistan kyllä jos tärinä tulee pinnan epätasaisuudesta, se nimittäin loppuu kun tullaan hyvälle pinnalle ja alkaa kun tullaan huonolle/epätasaiselle.
Renkaista jos tulee tärinä niin se ei lopu vaikka ajaisi hyvällä tasaisella pinnalla. Noissa vaimennetuissa renkaissa kait irtoillut niitä sisuksia, en sit tiedä lähteekö se murenemaan vai irtoaa kokonaan. Voisi kuvitella että jos se vaimennusmatto on irti sieltä ja yhdessä kohtaa rengasta niin jytkytys olisi jo melkoinen.

Tänä kesänä oli paljon ympäri Suomea vedetty uutta asfalttia, pinnan tasaisuus vaihteli paljon. Joissakin paikoin oli tosi tasaista ja toisissa taas ei, ihan silminnähden oli kiharaa pinnassa. Nämä kiharat ja karkeudet tuntuu kyllä hyvin helposti tässä minun autossa.
Nuo 20" pyörät on vielä tietenkin herkemmät matalamman profiilin takia vaikka koitin pitää paineita 2,5barin tietämillä mut helteillä se nousee hetkessä 2,8 ja ylikin.
 
Viimeksi muokattu:
Rengaspaineetkin tietysti vaikuttaa paljon. Ystävällinen huolto oli vetäissyt paineet 3,5 bariin, niin oli ns. mielenkiintoinen kokemus. Yleensä yritän pitää siinä 2,7 bar tuntumassa kesäkeleillä. Motarin jälkeen on 2.8-2.9.
 
Rengaspaineetkin tietysti vaikuttaa paljon. Ystävällinen huolto oli vetäissyt paineet 3,5 bariin, niin oli ns. mielenkiintoinen kokemus. Yleensä yritän pitää siinä 2,7 bar tuntumassa kesäkeleillä. Motarin jälkeen on 2.8-2.9.
Mulle myös huollossa laitettu 3bar ja hetken kun ajelee kesähelteillä ni kohta 3,2-3,3. Tällä hetkellä 2,3bar kylmissä renkaissa, nousivat 2,4bar tänään kun kävin reissussa. Huomattavasti mukavammat ajaa.
 
Nykypäivänä on "ikihihnoja" useammallakin valmistajalla, esim. VAG. Virallisesti kestää auton eliniän, mutta epävirallisesti huoltoneuvoja saattaa suositella vaihtamista 6 vuoden kohdalla, koska jos käy huono tuuri ja hihna porsii, niin moottorin (ja helposti autonkin) elinikä oli siinä. Ja vaihdon hinta on tietysti asianmukaisilla osilla ja asiantuntemuksella merkkihuollossa teetettynä ~tonnin... mikä on iso investointi käytettyyn Golfiin. Jos edellinen omistaja on ko. remontin teettänyt - tai autoliike on tehnyt ennen myyntiinlaittoa - niin se on yksi murhe pois omilta harteilta.
Ei tuo hihnalla varustettu ole ikinä ollut mikään "ikuinen".
Vaihtoväli 10 vuotta/200tkm ollut tehtaalta, suomessa ja muissa "haastavan ilmaston" maissa vaihtoväli tiputettu 6 vuotta/200tkm.
Ad korjaamolla juuri omaani vaihdatin 220tkm ja 11 vuotta ajettuna, hihna oli edelleen kunnossa, vaihto osineen maksoi 558€. Se niistä saduista sitten.
Edit. ot näköjään, väärässä ketjussa ollaan
 
Väärä ketju polttiksista, käyttövoimista, renkaista yms keskusteluun. Keskittykääs taas ketjun aiheeseen, eli sähköautoihin.
 
Pitää muistaa, että Enyaqin hinnasto lähtee melkein 52k€:sta. Etenkin noilla pieniakkuisemmilla versioilla saadaan aikaan ratkaiseva hintaero, jos asiakas ei halua maksimaalisesti tilaa. Muutenkin tämä on ainakin näillä tiedoin vakuuttavampi kuin Kian EV3 tai Volvon EX30.
Tuoltahan se vahvasti juuri vaikuttaa, että Elroq on suunniteltu mahdollistamaan kilpailukykyisen hinnan alapäähän, mutta jos kaipaa nelivetoa ja isoa akkua, niin ei olekaan enää erityisen kilpailukykyinen muihin vastaaviin nähden. EX30 ja EV3 ihan sama juttu. Id4, Model Y, Ariya, Explorer yms saa sitten kuitenkin nelivedolla ja isolla akulla suunnilleen sinne viiteen kymppiin alkaen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 233
Viestejä
4 549 410
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom