Omat ajonopeudet jokseenkin samat kuin polttomoottorilla. Vakkarilla 130, 110 tai 90, kun mennään pääteillä. Siis poliisin puuttumiskynnyksen alapuolella.
Olen kuitenkin huomannut, että osa sähköautoilijoista matelee, siis todellinen nopeus oikeasti rajoituksia hitaampi, joskus selvästikin. Samoin toki tekevät ne Corolla-papat. Sehän on ihan laillista, vaikka usein ärsyttävää.
Säästölogiikka kyllä ontuu, jos nyt unohdetaan ne vanhat surkeat Leafit. Matka-ajoon tehdyn sähkiksen range nyt on kesäkeleissä aina vähintään 350 kilometriä, vaikka ajaisi reippaamminkin. Itselle tulee hätä, nälkä, väsymys tai jaloittelutarve viimeistään samoilla kilometreillä. Kun autossa on riittävä pikalatausteho ja käyttää asemia, jotka myös pystyvät sähköä tarpeeksi antamaan, hitaammin ajamalla ei todellakaan ole nopeammin perillä.
Viimeksi tulin Lapista etelään kahden latauksen taktiikalla ja yllä kerrotuilla nopeuksilla (tietenkin liikenne aina välillä hidasti) eikä ollut mitään ongelmaa, vaikka oma auto ei kaikkein pieniruokaisimpiin kuulukaan. Kroppa olisi kaivannut sitä kolmatta pysähdystä enemmän kuin auto.
Sen verran tuo vaatii suunnittelua, että kököimpiä ABC-latureita ei kannata käyttää. Nykyisin on onneksi ihan oikeasti tehokkaitakin tarjolla ja lisää tulee.