Yleistä keskustelua sähköautoista

Kun autoissa on entistä enemmän tietoverkkoon ja ulkopuolisiin yhteyksiin nojaavia toimintoja, niin mitenkäs käykään jos kyseisiä toimintoja tuottava taho eli yleensä valmistaja menee konkkaan.
Eikö tämäkin menisi jo yleistäkeskustelua autoista puolelle? Mitä nyt silmäilin tuota artikkelia niin tilanne olisi ollut sama riippumatta olisko auton käyttövoima ollut mikä tahansa.
 
Tämä johtuu siitä että Tesla käyttää akkua termospullona eli lämmittää sen laturilla ja pumppaa lämpöä ohjaamoon. Muut autot eivät ainakaan samassa määrin tuota tee, se kyllä pienentää kulutusta mutta sähköä menee seinästä enemmän. Kabiinin lämmitykseen menee helposti useita kilowatteja talvella, eli kyllä sekin rangea syö.
Totta, ei se lämpö kabiiniin ilmaiseksi synny. Mutta väitän yhä, tosin osittain mutulla ja oman tuntuman mukaan, että enemmin virtaa vie kovilla pakkasilla akun lämmitys. Kabiini lämpiää muutamassa minuutissa mutta akun lämmitys vie huomattavasti enemmin aikaa, ja täten vie enemmin virtaa. Joko akusta tai seinästä.

Mutta ei ole tarkoitus alkaa vänkäämään, tarkoitan vain että sisätilojen lämmityssähkö ei ole kokototuus asiassa.
 
Lämmityskin kuluttaa, mutta Teslan datan mukaan kun tammikuulla -30° nurkilla katselin niin yllätyksekseni suurin kulutuslisä tuli auton mielestä kasvaneesta ajovastuksesta eli tiheästä pakkasilmasta.

Näin omana huomiona, lämmitykselle olisin itsekin pelimerkkejä laittanut vetoon.
 
Lämmityskin kuluttaa, mutta Teslan datan mukaan kun tammikuulla -30° nurkilla katselin niin yllätyksekseni suurin kulutuslisä tuli auton mielestä kasvaneesta ajovastuksesta eli tiheästä pakkasilmasta.

Näin omana huomiona, lämmitykselle olisin itsekin pelimerkkejä laittanut vetoon.

Esilämmitykset ei taida näkyä noissa luvuissa. Lisäksi Tesla lämmittää myös esilämmityksessä isoa kylmää möykkyä, akkua niin ajotkn luvut on toki todella kauniin näköiset, mutta ei kerro koko kuvaa.
 
Väittäisin että jälleenmyydessä autoa sillä on isokin merkitys.
Kesällä seisontaviilennys ilpillä ei vie virtaa paljon yhtään, iso apu mukavuuteen. En itse ostaisi sellaista missä ei olisi.
ILP:n hyödyt liittyy lämmitykseen, ei viilennykseen. Käytännössä kaikki sähkikset ja lataushybridit sisältää seisontaviilennyksen tavallisella yksitoimisella ilpillä eli ilmastointilaitteella.
 
Esilämmitykset ei taida näkyä noissa luvuissa. Lisäksi Tesla lämmittää myös esilämmityksessä isoa kylmää möykkyä, akkua niin ajotkn luvut on toki todella kauniin näköiset, mutta ei kerro koko kuvaa.
Kertoo mielestäni sen tärkeimmän. On loppujen lopuksi aika yhdentekevää, jos ottaa laturilla muutaman kW:n lämmitykseen, jos se vastaavasti tuo kymmeniä kilsoja rangea lisää siihen matkalle. Helpottaa tuo pidemmillä reissuilla suunnitteluakin, kun tiedät kulutuksen olevan talvellakin haarukassa 18-22 versus kylmä akku ja 30-40 jonkun matkan xx, kunnes akun lämmettyä tasaantuu ja putoaa tuohon 18-22 haarukkaan.

En ole hiljattain seuraillut sähköautojen myyntikäppyröitä, mutta osui tänään Kauppalahden Kempower -uutisointia seuratessa silmään uutinen, että VW pistää ekaa kertaa 77:ään vuoteen linjastoja kiinni, koska sähkärikauppa ei käy. Kertoneeko yleismaailmallisemmasta ilmiöstä, vai siitä että muut rohmuavat heiltä markkinan.
 
Kertoo mielestäni sen tärkeimmän. On loppujen lopuksi aika yhdentekevää, jos ottaa laturilla muutaman kW:n lämmitykseen, jos se vastaavasti tuo kymmeniä kilsoja rangea lisää siihen matkalle. Helpottaa tuo pidemmillä reissuilla suunnitteluakin, kun tiedät kulutuksen olevan talvellakin haarukassa 18-22 versus kylmä akku ja 30-40 jonkun matkan xx, kunnes akun lämmettyä tasaantuu ja putoaa tuohon 18-22 haarukkaan.

En ole hiljattain seuraillut sähköautojen myyntikäppyröitä, mutta osui tänään Kauppalahden Kempower -uutisointia seuratessa silmään uutinen, että VW pistää ekaa kertaa 77:ään vuoteen linjastoja kiinni, koska sähkärikauppa ei käy. Kertoneeko yleismaailmallisemmasta ilmiöstä, vai siitä että muut rohmuavat heiltä markkinan.

Suomessa ainakin heikoin autokauppa vuosi 30- vuoteen, 2023 kesällä toimitettiin paljon aiemmin tilattuja autoja -> tilastopiikki. Todellisuudessa sähköautojen suhteellinen osuus myynnistä nousee, vaikka kappalemäärä auton myynnin vähetessä voi hävitä viime vuoden tilastopiikille. Siinä hyvä repiä otsikoita "sähköautoja ei haluta". Toinen uusien hintataso kyllä se pistää miettimään ostaakko 3 vuotias 50 kilon auto 30 kiloon, kun uusissa samat korot..
 
En tiedä onko tämä vai käyttövoimakeskustelu mielenkiintoisempi tälle, mutta laskeskelin oman tulevan Id.7 GTX:n ennakoituja kuluja 5v/250tkm ajalle.

Luottokustannukset 5v, 100% maksettu autosta 79,000€
Sähköä 250,000km * 17kwh/100km * 0.1€/kwh = 4250€ (7 snt + oma siirto ~3snt/kwh)
Vakuutus 5*1200€/a = 6000
Renkaat 2x 1600€ sarja.
Huollot 5x 300e vuosihuolto + 2500e kertaremppa

Näillä hintaa yhteensä 96,450€, ja 250tkm:lle tuo tekisi 38.6 snt/km
Jos olettaa että 5v vanhalla ID.7 GTX:llä 250tkm ajettuna on vielä 20,000€ jälleenmyyntiarvoa (luulen että tämä on minimi), niin sitten kilometrille tulee kokonaiskustannusta 30.6 snt.

Eli eihän tuo nyt halpaa ole, mutta ei järisyttävän kallistakaan. Toiveissa on että autolla olisi mukava ajaa myös 5 vuoden jälkeen niitä halpoja kilsoja.
Tuosta puuttuu toiset vanteet alk. n. 2000e ja sitten rangassarjoja menee huomattavasti enemmän. n. 30-40tkm välein menee kumit vaihtoon ja ne on jo aika kalliita tuossa koko luokassa.
 
Tuosta puuttuu toiset vanteet alk. n. 2000e ja sitten rangassarjoja menee huomattavasti enemmän. n. 30-40tkm välein menee kumit vaihtoon ja ne on jo aika kalliita tuossa koko luokassa.

Ainakaan id4 ei syö tuota tahtia renkaita vaan ainakin tuplat edessä edelleen alkuperäiset kesäkumit, 5-6mm ja 80tkm takana, takarenkaatkin olisi jos ei olisi kivi rikkonut.
 
Tuosta puuttuu toiset vanteet alk. n. 2000e ja sitten rangassarjoja menee huomattavasti enemmän. n. 30-40tkm välein menee kumit vaihtoon ja ne on jo aika kalliita tuossa koko luokassa.
On jo hinnassa, tuli auton neuvottelun seurauksena. Samalla talvikumitkin on siinä hinnassa. Uskon että saan 2kesää/talvea yksillä renkalla helpostikin ajettua. Kuitenkin 98% maantietä tasaisella nopeudella ilman kummempia valoista kiihdyttelyjä.
 
1-tietä kun olen kolunnut (liian) paljon, niin 50 tkm/sarja pitäisi mennä aika helposti. Huoltojen hinnat ehkä vähän yläkanttiin, toki jos k-auto on ainoa valtuutettu lähimailla.... Miten päädyit 5 krt? Tuntuu paljolta, kun huoltoväli on 2 vuotta ilman km-rajaa.
 
1-tietä kun olen kolunnut (liian) paljon, niin 50 tkm/sarja pitäisi mennä aika helposti. Huoltojen hinnat ehkä vähän yläkanttiin, toki jos k-auto on ainoa valtuutettu lähimailla.... Miten päädyit 5 krt? Tuntuu paljolta, kun huoltoväli on 2 vuotta ilman km-rajaa.
Huolloista ainoa minkä näin oli brittien "inspection" mikä oli 20tkm/2vuotta. Hyvä jos menee yhdellä kevyellä huollolla per 2 vuotta. En siis oikeasti tutkinut vaan heitin valistuneen arvion. Tarkoitus oli päästä oikean suuntaiseen arvioon kuluista kilometriä kohden, ei saada absoluuttisen tarkkaa lukua.
 
Suomessa ainakin heikoin autokauppa vuosi 30- vuoteen, 2023 kesällä toimitettiin paljon aiemmin tilattuja autoja -> tilastopiikki. Todellisuudessa sähköautojen suhteellinen osuus myynnistä nousee, vaikka kappalemäärä auton myynnin vähetessä voi hävitä viime vuoden tilastopiikille. Siinä hyvä repiä otsikoita "sähköautoja ei haluta". Toinen uusien hintataso kyllä se pistää miettimään ostaakko 3 vuotias 50 kilon auto 30 kiloon, kun uusissa samat korot..
Uusissa samat korot? Mitä käytettyjen tvk katsellut niin pyörii 10% hujakoilla. Sen vuoksi en edes käytettyjä sähköautoja katsele, kun suhteessa joutuu maksamaan niin paljon luotosta, että ero jää suhteellisen pieneksi ostaa uusi täydellä takuulla esim. Teslalta ˜1,3% tvk.
 
Toinen uusien hintataso kyllä se pistää miettimään ostaakko 3 vuotias 50 kilon auto 30 kiloon, kun uusissa samat korot..
Kyllähän muutamiin uusiin on nyt korkotarjouksia. Esim. Tesla ja Kia. Viittaatko tuolla hintaesimerkillä johonkin tiettyyn malliin? Ainakin itseäni kiinnostavat 50k€:n (siis nyt uutena, esim. EV6 AWD, ID.4 4Motion, Model Y LR) autot näyttävät aika pitkälti siltä että 2-3v ja 100tkm tai alle ajetut ovat pikemminkinkin 40k€ kuin 30k€.
 
Kyllähän muutamiin uusiin on nyt korkotarjouksia. Esim. Tesla ja Kia. Viittaatko tuolla hintaesimerkillä johonkin tiettyyn malliin? Ainakin itseäni kiinnostavat 50k€:n (siis nyt uutena, esim. EV6 AWD, ID.4 4Motion, Model Y LR) autot näyttävät aika pitkälti siltä että 2-3v ja 100tkm tai alle ajetut ovat pikemminkinkin 40k€ kuin 30k€.

Samaa olen katsellut. Käytetyt, varsinkin ei-karvalakit, on pitäneet hintansa yllättävän hyvin ja 30 kiloeurolla et kyllä saa joidenkin puhkinussittujen Teslojen lisäksi kyllä yhtäkään nelivetoa koukulla. Noiden hinnat on ihan järjestään +40 kiloa tai lähempänä 50 ja rahoituskorot TVK:n kanssa helposti kaksinumeroisia. Ihan vaan tän takia olen vakavasti harkinnut uuden ostamista, vaikka noin muuten en uuden auton hankintaa voikaan kovin järkevänä pitää. Tässä kun edelleen eletään jonkinlaista murrosvaihetta sähköautojen kanssa, niin kaikista mieluiten ottaisin liisarin alle, mutta niiden hinnat Suomessa menee ihan levottomiksi heti jos ajat yli tuhat kilsaa vuodessa ja haluat autoon muutakin varustetta kuin ratin ja penkin. Kateellisena katselen hintoja joilla lätäkön toisella puolen amerikan serkut tällä hetkellä sähköautojaan liisailee.
 
Uusissa samat korot? Mitä käytettyjen tvk katsellut niin pyörii 10% hujakoilla. Sen vuoksi en edes käytettyjä sähköautoja katsele, kun suhteessa joutuu maksamaan niin paljon luotosta, että ero jää suhteellisen pieneksi ostaa uusi täydellä takuulla esim. Teslalta ˜1,3% tvk.

Tvk saa kyllä tinkaamalla 5-6% luokkaan. Kukaan hullu maksa noita pyyntejä.
 
Samaa olen katsellut. Käytetyt, varsinkin ei-karvalakit, on pitäneet hintansa yllättävän hyvin ja 30 kiloeurolla et kyllä saa joidenkin puhkinussittujen Teslojen lisäksi kyllä yhtäkään nelivetoa koukulla. Noiden hinnat on ihan järjestään +40 kiloa tai lähempänä 50 ja rahoituskorot TVK:n kanssa helposti kaksinumeroisia. Ihan vaan tän takia olen vakavasti harkinnut uuden ostamista, vaikka noin muuten en uuden auton hankintaa voikaan kovin järkevänä pitää. Tässä kun edelleen eletään jonkinlaista murrosvaihetta sähköautojen kanssa, niin kaikista mieluiten ottaisin liisarin alle, mutta niiden hinnat Suomessa menee ihan levottomiksi heti jos ajat yli tuhat kilsaa vuodessa ja haluat autoon muutakin varustetta kuin ratin ja penkin. Kateellisena katselen hintoja joilla lätäkön toisella puolen amerikan serkut tällä hetkellä sähköautojaan liisailee.

Kamuxit ja Sakat sekä nimekkäämmät liikkeet täynnä mm. Mebbiä 30-35ke pintaan, alle satkun ajettuja myös nelivedon jos haluaa niin toki hintakin nousee. Nuo olleet uutena karvan vajaa 50ke. Ja itse sain Kamuxin Ruotsin tuontiin saman koron mitä Wetteri antoi uuteen Volvoon. Aika paljon saa rempata noita, että maksaa enemmän mitä täysin uuden arvonalenema 10-15ke ja akkutakuuta on muutamaksi vuotta edessä.

Edit. Esimerkki
 
Viimeksi muokattu:
Juu ovat toki voineet olla jopa yli 50k€ ennen hintapommia, mutta en ihan ymmärrä tuon vertailun logiikkaa.

Että tuontiautot laskeneet reilusti uusien ostoa, koska autoliikkeet laivaavat niitä kaksinkäsin Ruotsista ja Saksasta nimeomaan sähköautoja. Jos otat riskin siitä, että artisti maksaa rikkoutuessa (pl. Akkutakuu) säästö on sen 10-15ke vs. Uusi ja uuden auton arvonalenema eli kalleimmat kilsat ajettu. Lisäksi käytettyyn voi samallain saada kilpailukykyisen koron.
 
Kamuxit ja Sakat sekä nimekkäämmät liikkeet täynnä mm. Mebbiä 30-35ke pintaan, alle satkun ajettuja myös nelivedon jos haluaa niin toki hintakin nousee. Nuo olleet uutena karvan vajaa 50ke. Ja itse sain Kamuxin Ruotsin tuontiin saman koron mitä Wetteri antoi uuteen Volvoon. Aika paljon saa rempata noita, että maksaa enemmän mitä täysin uuden arvonalenema 10-15ke ja akkutakuuta on muutamaksi vuotta edessä.

Edit. Esimerkki

Ei kyllä ihan hirveästi kiinnosta nuo vanhemmat Mebbiläiset ongelmineen yhdistetty konsernin kuuluisan nihkeään jälkimarkkinointipuoleen ja huolto-organisaatioon... Ja tosiaan noissakin jos haluaa sen nelivedon ja koukun, niin puhutaan ihan järjestään yli 40 tonnin vehkeistä tai sitten akkutakuun rajojen yli ajetusta.

Muttajoo, köyhälle kaikki on kallista ja kaikissa noissa jotain ongelmaa on. Ehkä maailma tai vaan minä ei olekaan vielä kypsä sähköautoiluun. :D
 
Ei kyllä ihan hirveästi kiinnosta nuo vanhemmat Mebbiläiset ongelmineen yhdistetty konsernin kuuluisan nihkeään jälkimarkkinointipuoleen ja huolto-organisaatioon... Ja tosiaan noissakin jos haluaa sen nelivedon ja koukun, niin puhutaan ihan järjestään yli 40 tonnin vehkeistä tai sitten akkutakuun rajojen yli ajetusta.

Muttajoo, köyhälle kaikki on kallista ja kaikissa noissa jotain ongelmaa on. Ehkä maailma tai vaan minä ei olekaan vielä kypsä sähköautoiluun. :D

Näitä ongelmiahan koko ajan toitetaan isolla kädellä, kuitenkin tila hintaluokka ajoi köyhän sähköautoilijaksi, vuosi mennyt ilman mainittavia ongelmia ja akkutakuuseen vaihtavat huomenna toisen moduulin mukisematta tuontiautoon.
 
Että tuontiautot laskeneet reilusti uusien ostoa, koska autoliikkeet laivaavat niitä kaksinkäsin Ruotsista ja Saksasta nimeomaan sähköautoja. Jos otat riskin siitä, että artisti maksaa rikkoutuessa (pl. Akkutakuu) säästö on sen 10-15ke vs. Uusi ja uuden auton arvonalenema eli kalleimmat kilsat ajettu. Lisäksi käytettyyn voi samallain saada kilpailukykyisen koron.
Juu toki uudehko takapotku ID.4 30-35 tuhannella on varmaan ihan hyvä hankinta. Kannattaa kuitenkin uusiin verratessa muistaa että uudessa on 210kW ja akun esilämmitys sekä uusi infotainment kun vanhat ovat 150kW tai alle. Pitäisin noita muutaman tuhannen arvoisina etuina ja uusissa on se nelivetokin valittavissa parilla tonnilla.
 
Juu toki uudehko takapotku ID.4 30-35 tuhannella on varmaan ihan hyvä hankinta. Kannattaa kuitenkin uusiin verratessa muistaa että uudessa on 210kW ja akun esilämmitys sekä uusi infotainment kun vanhat ovat 150kW tai alle. Pitäisin noita muutaman tuhannen arvoisina etuina ja uusissa on se nelivetokin valittavissa parilla tonnilla.
Itse juurikin viime kesänä arvioin onko em. Asiat n. 10ke lisähinnan arvoisia ja totesin ettei omaan käyttöön. Auto muutoin päällepäinkin melkeinpä sama. Toki myös vaikutti hyvän yksilön löytyminen + johon sai lopulta liikkeen piikkiin uudet talvirenkaat vanteineen, kun olivat hukanneet renkaansa jonnekkin.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
En ole hiljattain seuraillut sähköautojen myyntikäppyröitä, mutta osui tänään Kauppalahden Kempower -uutisointia seuratessa silmään uutinen, että VW pistää ekaa kertaa 77:ään vuoteen linjastoja kiinni, koska sähkärikauppa ei käy. Kertoneeko yleismaailmallisemmasta ilmiöstä, vai siitä että muut rohmuavat heiltä markkinan.

Onhan se selvää, että kiinalaisten ja Teslan suosio markkinoilla näkyy. Omasta mielestäni toki valitettavasti.
 
Ei ainakaan itsellä ole varaa ostaa uutta volkkaria, kun myyjien tarjoukset on tasoa listahinta, 4,99 % korko ja kulut päälle. Renkaita ei saa tingittyä. Missään ei tulla vastaan vaikka miten yrittää.

Täytyy siis katsoa muita merkkejä.
 
Onhan se selvää, että kiinalaisten ja Teslan suosio markkinoilla näkyy. Omasta mielestäni toki valitettavasti.
Tesla on ollut melko pitkään jo sähkärimarkkinalla. Vastaavasti sieltä puuttuu käytännössä täysin esim. japanilaiset, joista merkittävimpänä Toyota, joka kuitenkin taitaa olla polttiksissa isoin piikki VW-lihassa. Samoin Ford.
Jotenkin toi kiina - tai edes Tesla (vrt. Toyotan puuttuminen) - tuntuu vähän heikolta selitykseltä. Esim. Täällä niitä ei juurikaan näy, jos ei nyt kiinan Volvoja tai Polestareja lasketa (eikä noitakaan kai ole liikoja myyty). En sitten tiedä miten suomi vertautuu muihin euroopan maihin tässä.
 
Taitaa nyt olla teillä vähän liikaa sähköautolasit päässä. Eihän nuo uutiset liittyneet sähköautoihin kuin siltä osin, että voimalinjasiirtymä vaatii muutosta rakenteiisin. Minusta oleellisin viesti uutisessa oli tämä:
VW considers one large vehicle plant and one component factory in Germany to be obsolete
...
IG Metall has thwarted previous attempts at more deep-rooted changes, most recently in 2022 when Diess departed as CEO.
Ts. ammattiliitot ovat estäneet normaaleja uudistuksia, jotka olisi pitänyt tehdä ihan riippumatta siitä mikä markkinatilanne on.
 
Ei ainakaan itsellä ole varaa ostaa uutta volkkaria, kun myyjien tarjoukset on tasoa listahinta, 4,99 % korko ja kulut päälle. Renkaita ei saa tingittyä. Missään ei tulla vastaan vaikka miten yrittää.

Täytyy siis katsoa muita merkkejä.
Pari tonnia alennusta ja 4.9 tvk sai tilattua id.7 gtx, tosin ei K-autolta vaan Jyväskylän Autotarvikkeelta. Pörhökin myy pohjoisessa mahdollisesti paremmilla koroilla, mutta sinne on pitkä matka etelämmästä.
 
Taitaa nyt olla teillä vähän liikaa sähköautolasit päässä. Eihän nuo uutiset liittyneet sähköautoihin kuin siltä osin, että voimalinjasiirtymä vaatii muutosta rakenteiisin. Minusta oleellisin viesti uutisessa oli tämä:

Ts. ammattiliitot ovat estäneet normaaleja uudistuksia, jotka olisi pitänyt tehdä ihan riippumatta siitä mikä markkinatilanne on.
No nämä eri lähteistä lukemani talouskeskustelut liittyivät sähkäreihin, koska niissä keskusteltiin pohjamutiin painuvasta Kempowerin kurssista (ja olemattomasta kasvusta + turskanteosta) ja yhtenä aiheeseen liittyvänä uutisena ja todisteena paskoista fundamenteista on ollut nyt framilla tuo VW, ja heidän ongelmat + liian pienet katteet sähkärimyynnistä.

Toki siellä on värikynää kovasti käytössä, mutta ei autoalalla kyllä hyvin mene tällä hetkellä.
 
Tesla on ollut melko pitkään jo sähkärimarkkinalla. Vastaavasti sieltä puuttuu käytännössä täysin esim. japanilaiset, joista merkittävimpänä Toyota, joka kuitenkin taitaa olla polttiksissa isoin piikki VW-lihassa. Samoin Ford.
Jotenkin toi kiina - tai edes Tesla (vrt. Toyotan puuttuminen) - tuntuu vähän heikolta selitykseltä. Esim. Täällä niitä ei juurikaan näy, jos ei nyt kiinan Volvoja tai Polestareja lasketa (eikä noitakaan kai ole liikoja myyty). En sitten tiedä miten suomi vertautuu muihin euroopan maihin tässä.

Toyotakin tuonne toki tulossa (sähköautomarkkinoille), mutta sähkärit ylipäätään tulleet ja syöneet markkinaosuutta autokaupasta ja käytännössähän amerikkalaiset - saati kiinalaiset - autovalmistajat ovat olleet ennen sähkäreiden tuloa pitkälti täysi vitsi Euroopan markkinoilla.
 
No nämä eri lähteistä lukemani talouskeskustelut liittyivät sähkäreihin, koska niissä keskusteltiin pohjamutiin painuvasta Kempowerin kurssista (ja olemattomasta kasvusta + turskanteosta) ja yhtenä aiheeseen liittyvänä uutisena ja todisteena paskoista fundamenteista on ollut nyt framilla tuo VW, ja heidän ongelmat + liian pienet katteet sähkärimyynnistä.

Toki siellä on värikynää kovasti käytössä, mutta ei autoalalla kyllä hyvin mene tällä hetkellä.
No kirjoitit "koska sähkärikauppa ei käy" joka ei vastaa sitä miksi VW:n täytyy karsia tehtaita. Samat karsimistarpeet siellä edelleen olisi olemassa vaikka sähkärit myisi pirusti. Reutersin uutisessa ainoa sähkärikauppaan suoraan tulkittava asia oli sähkömaasturin suunnittelun ja tuotannon peruminen tai vähintään myöhäistäminen. Katteista kannattaa huomata, että säästökampanjan julkistuksessa toimari sanoi, että katteet täytyy tuplata. Ts. konetta täytyy trimmata, että saadaan samoilla määrillä enemmän rahaa. VW:n kaikkien autojen katetason keskiarvohan on ymmärtääkseni edelleen ihan ok eli rahaa tulee sisään mutta ei toivottua tahtia. Sähköautoista puhuttaessa Teslan tilanne pelkkänä ev-valmistajana hämää keskustelua, kun he ovat aidosti autojensa kanssa kusessa nyt kun myynti ei käy vaikka katteet jo paskottu (alle alan keskiarvon?)
 
Toyotakin tuonne toki tulossa (sähköautomarkkinoille), mutta sähkärit ylipäätään tulleet ja syöneet markkinaosuutta autokaupasta ja käytännössähän amerikkalaiset - saati kiinalaiset - autovalmistajat ovat olleet ennen sähkäreiden tuloa pitkälti täysi vitsi Euroopan markkinoilla.
Tätä yritän juuri ymmärtää. Tällä hetkellä tuntuu, että kaikille alan toimijoille ei ole kuin niukkuutta luvassa. Kiinalaisista en tiedä, mutta kyllähän Teslankin kasvu on ainakin täällä hiipunut olemattomiin. Valmistajat tuskailevat, laturifirmat kyykkivät. Ei tule nyt äkkiseltään mieleen yhtään toimijaa, jolla menisi varsinaisesti hyvin - paitsi ehkä niillä kiinalaisilla ainakin omilla sisämarkkinoillaan.
 
No kirjoitit "koska sähkärikauppa ei käy" joka ei vastaa sitä miksi VW:n täytyy karsia tehtaita.

Ehkä ennemminkin se viesti näyttäisi olevan, että se ei kenelläkään käy kuten ovat uskoneet sen käyvän ja siksi niitä tuotantoja täytyy alkaa viilailemaan. Odotukset ovat olleet epärealistiset, tai sitten markkinassa on muuttunut jokin ja homma sakkaa joka puolella sen vuoksi.
 
Ehkä ennemminkin se viesti näyttäisi olevan, että se ei kenellekään käy kuten ovat uskoneet sen käyvän ja siksi niitä tuotantoja täytyy alkaa viilailemaan. Odotukset ovat olleet epärealistiset, tai sitten markkinassa on muuttunut jokin ja homma sakkaa joka puolella sen vuoksi.
Markkinasuhtanteet vaihtuu ja minusta sinä nyt yrität tuijottaa koko autoalan tilannetta jonkun EV-suurennuslasin läpi. Esim. katsoo VW:n 2023 uutista:

Ei ehkä ihan näytä siltä, että firma menee just nurin vaikka EV:t kokee pientä takkuilua? Kohta syklit muuttuu ja taas mennään (koko EV-ala).
 
Ei ehkä ihan näytä siltä, että firma menee just nurin vaikka EV:t kokee pientä takkuilua? Kohta syklit muuttuu ja taas mennään (koko EV-ala).

Missähän mä olen sanonut, että VW on menossa nurin. Ottaa pään pois perseestä ja lukee niitä viestejä. Tässä on koko ajan puhuttu sähkärimarkkinasta, koska se keskustelun aloittajana toiminut Kempower paskoiksi haukuttuine fundamentteineen liittyy kohtalaisen vahvasti nimenomaan ev-markkinaan ja sen kasvuun
 
Missähän mä olen sanonut, että VW on menossa nurin. Ottaa pään pois perseestä ja lukee niitä viestejä. Tässä on koko ajan puhuttu sähkärimarkkinasta, koska se keskustelun aloittajana toiminut Kempower paskoiksi haukuttuine fundamentteineen liittyy kohtalaisen vahvasti nimenomaan ev-markkinaan ja sen kasvuun
No ottaa itse sen pään pois perseestä ja lakkaa yhdistelemästä EV ja ei-EV uutisia. Se, että Kempower uutisoi jotain ja VW sattuu haluamaan samana päivänä lakkauttamaan vanhentuneita tehtaita (yrityskerta nro x), ei liittynyt toisiinsa kuin etäisesti (kuten jo totesin). Aivan täysin mahdoton tietää mistä "markkinasta" sä puhut, jos sotket asioita päässäsi.
 
No ottaa itse sen pään pois perseestä ja lakkaa yhdistelemästä EV ja ei-EV uutisia. Se, että Kempower uutisoi jotain ja VW sattuu haluamaan samana päivänä lakkauttamaan vanhentuneita tehtaita (yrityskerta nro x), ei liittynyt toisiinsa kuin etäisesti (kuten jo totesin). Aivan täysin mahdoton tietää mistä "markkinasta" sä puhut, jos sotket asioita päässäsi.
Kauppalehden uutisesta:

Volkswagenia kiusaavat nousseet materiaalikustannukset sekä toisaalta kuluttajien varovaisuus. Volkswagenille tärkeät Yhdysvaltain markkinat eivät vedä entiseen malliin, ja sähköautojen voittomarginaalit ovat liian pienet, yhtiöstä kerrotaan.

Lisäksi VW:n myyntiä painavat aasialaisten automerkkien kasvava suosio niin Kiinassa kuin Euroopassa.

Kyllä tästä nyt itseäsi tyhmemmät lukijat saavat käsityksen, että liittyy ev-asioihin myös, vai ootko kuinka paljon törmännyt vaikkapa kiinalaisiin polttiksiin euroopan reissuillasi. En jaksanut kopioida kohtaa, jossa kerrottiin sen maasturiev:n tuotannon joutuneen jonoon tehdään sit joskus.
 
Kauppalehden uutisesta:

Volkswagenia kiusaavat nousseet materiaalikustannukset sekä toisaalta kuluttajien varovaisuus. Volkswagenille tärkeät Yhdysvaltain markkinat eivät vedä entiseen malliin, ja sähköautojen voittomarginaalit ovat liian pienet, yhtiöstä kerrotaan.

Lisäksi VW:n myyntiä painavat aasialaisten automerkkien kasvava suosio niin Kiinassa kuin Euroopassa.

Kyllä tästä nyt itseäsi tyhmemmät lukijat saavat käsityksen, että liittyy ev-asioihin myös, vai ootko kuinka paljon törmännyt vaikkapa kiinalaisiin polttiksiin euroopan reissuillasi. En jaksanut kopioida kohtaa, jossa kerrottiin sen maasturiev:n tuotannon joutuneen jonoon tehdään sit joskus.
Lukisit edes sen faktalaatikon ennen kuin vedät mutkat suoriksi. Edes tuo lainauksesi ei kerro mitään ev:stä marginaaleja lukuun ottamatta. Reutersin uutisesta tuokin juttu varmaan kopsattu ja siinä sanotaan vielä selvemmin mistä on kyse. Firman rakennetta täytyy muuttaa sähköisen siirtymän takia, mutta sillä ei ole ev-myynnin kanssa tekemistä kuten virheellisesti väitit.
Volkswagenin säästökurssi ei pure
Euroopan suurin autovalmistaja Volkswagen harkitsee yhden autotehtaan ja yhden komponenttitehtaan sulkemista Saksassa.
Saksan ulkopuolella Belgian Brysselissä Volkswagenin tytäryhtiö Audi harkitsee tehtaansa lopettamista.
Yhtiön mukaan lisäsäästöt ovat tarpeen koko yhtiön kustannusten painamiseksi siirtymässä kokonaan sähköiseen ajoneuvotuotantoon.
Yhtiön johto puntaroi myös työpaikkatakuuohjelman lopettamista.
Työntekijäpuoli vastustaa suunniteltuja leikkauksia. Ammattiliitto IG Metall on viimeksi 2022 onnistunut torppaamaan yhtiön leikkaussuunnitelmia.
 
Lukisit edes sen faktalaatikon ennen kuin vedät mutkat suoriksi. Edes tuo lainauksesi ei kerro mitään ev:stä marginaaleja lukuun ottamatta. Reutersin uutisesta tuokin juttu varmaan kopsattu ja siinä sanotaan vielä selvemmin mistä on kyse. Firman rakennetta täytyy muuttaa sähköisen siirtymän takia, mutta sillä ei ole ev-myynnin kanssa tekemistä kuten virheellisesti väitit.

En tiedä onko Reutersilta kopsattu kun en oo duunissa Kauppalehdessä.
Materiaalikustannuksista- ja vielä erikseen akkuihin liittyen - ovat puhuneet useammissakin lehijutuissa kuluneen vuoden aikana. Kustannuksia pitää saada painettua alas, jos kinuskien kanssa mielii kilpailla. Ja tietysti samalla saada ne marginaalit paremmiksi.

En mä oo tässä mitään mutkia vedellyt suoriksi. Totesin vain, että läskejä leikellään jonkun lähteen mukaan ensimmäistä kertaa 77:ään vuoteen ja ihan ajankuvaa katsomallakin voisi ajatella, että ev:llä on ihan merkittävä rooli jokaisessa bisnespäätöksessä joita siellä tehdään. Jos mitään ongelmia sillä puolella ei olisi, niin ei kai niiden huolissaan tarttisi tämän hetken marginaaleista tai markkinaosuuksista olla kun ei ne japanilaisetkaan ole vielä hengittelemässä niskaan.

Toisekseen vaikka VW mainittiin nimeltä, niin lähinnä pohdikselin koko ev-markkinan tilaa, josta on aika vaikea löytää tällä hetkellä toimijaa jolla menisi siellä kovin hyvin.
 
En mä oo tässä mitään mutkia vedellyt suoriksi. Totesin vain, että läskejä leikellään jonkun lähteen mukaan ensimmäistä kertaa 77:ään vuoteen ja ihan ajankuvaa katsomallakin voisi ajatella, että ev:llä on ihan merkittävä rooli jokaisessa bisnespäätöksessä joita siellä tehdään. Jos mitään ongelmia sillä puolella ei olisi, niin ei kai niiden huolissaan tarttisi tämän hetken marginaaleista tai markkinaosuuksista olla kun ei ne japanilaisetkaan ole vielä hengittelemässä niskaan.
Mitä jos nyt vaan ihan rehellisesti toteaisit, että kirjoittamasi ei pitänyt paikkaansa? Yrittävät ties monennettako kertaa sulkea vanhoja teknisesti vanhentuneita polttistehtaita ja sinä väitit ja edelleen väität syyksi sähköautojen kysyntää :D Syyhän säästöjen hakemiseen heidän tiedotuksen mukaan on lisärahan saaminen sähköiseen murrokseen eli tilanne on suurinpiirtein päinvastoin kuin kuvittelet. Ei volkkari ole mikään Tesla, joka elää tai kuolee sähköautojen kysynnän mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Mitä jos nyt vaan ihan rehellisesti toteaisit, että kirjoittamasi ei pitänyt paikkaansa? Yrittävät ties monennettako kertaa sulkea vanhoja teknisesti vanhentuneita polttistehtaita ja sinä väitit ja edelleen väität syyksi sähköautojen kysyntää :D Syyhän säästöjen hakemiseen heidän tiedotuksen mukaan on lisärahan saaminen sähköiseen murrokseen eli tilanne on suurinpiirtein päinvastoin kuin kuvittelet. Ei volkkari ole mikään Tesla, joka elää tai kuolee sähköautojen kysynnän mukaan.
Ei kukaan varmaan vertaa volkkaria Teslaan tai kinuskeihin.
Heidän kannaltaan ei vaan näytä kauhean hyvältä, että joutuvat edes tappelemaan markkinaosuuksista moisten lilliputtifirmojen kanssa, joilla ei siedettävän euro/japani vaihtoehdon ollessa tarjolla - varsinkaan euroopassa - olisi ollut mitään palaa myydä yhtään enempää autojaan kun kiina/jenkki/koreafirmoilla ennenkään, koska täällä brändi on aina merkannut.

VW on kuitenkin ainoana näistä perinnevalmistajista laittanut jo ihan helvetisti paukkuja ev-mallistoonsa, mutta päääasiassa sieltä tulee matalakatteista roskaa pihalle ja varmaan osittain siitäkin syystä (+ Toyotan, Fordin yms. lähes täydellisen apatian vuoksi) heidän kotimarkkinallaankin ovat ihmiset alkaneet osaa kaikenmaailman kiioja, tesloja ja muita bingobangobongoja ja on jopa vaarana, että ne eivät heti häviäkään kiusaamasta, kun porukka alkaa pitämään sellaisen omistamista vähän vähemmän häpeällisenä kun ennen. Ehkä Toyotakin seuraavan kymmenen vuoden aikana saa jonkun säädyllisen Corolla-Avensis ev-version ulos.

Ko. uutisessa viitattiin VW:n kustannushaasteisiin - ja vaikka muuta haluat esittää - niin ev:t ovat ihan keskeinen osa sitä ongelmaa. Tällä hetkellä sen osuus on kärpäsen paska koko konsernia, mutta kyllä siellä tiedostetaan, että mikäli sovituista aikarajoista sähkösiirtymän kanssa tullaan pitämään kiinni, niin tilanteen olisi hyvä muuttua todella nopeasti. Isot valmistajat ml. VW ovat yllättävän helposti päästäneet muita hiekkalaatikolleen. Heidän pitäisi jo nykyisillä paskeillaan pystyä jyräämään massalla ja myydä vähintään kymmenkertainen määrä autoja verrattuna korelaisiin ja Teslaan, mutta kun ei irtoa, niin ei irtoa. VW:n ja vaikka sen Toyotan onni lienee, että ei ihmisillä nyt kauheaa hinkua ole niihin sähköautoihin vielä näkynytkään. Osittain ehkä siksi, että vaikka myyvät suhteellisesti ottaen hyvin, niin kaikki eivät suostu ajamaan näillä made in hong kong -merkeillä ja massat odottelevat sitä ekaa siedettävää Toyotaa tai vagginetta.

 
Viimeksi muokattu:
Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?
 
Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?

Suurin osa ihmisistä ei ole kuullutkaan päästöhuijauksesta ja suurin osa jotka on kuulleet siitä, eivät muista enää.

Eli ei ole.

Ja tämä on siis vain oma mielipide, mutta autonostajan muisti tuntuu olevan yhtä lyhyt kuin äänestäjän.
 
Ko. uutisessa viitattiin VW:n kustannushaasteisiin - ja vaikka muuta haluat esittää - niin ev:t ovat ihan keskeinen osa sitä ongelmaa.
Kai sä ymmärrät mikä ero on, kun polttaritehdas pannaan kiinni siirtymän vuoksi vs. jätetään rakentamatta ev-tehdas? Jälkimmäinen on kysyntäongelma feat. Tesla, ensimmäinen on normaalia siirtymäajan toimintaa. Ainoa epänormaali asia on se, että Saksa on paska maa ja tehtaiden ajallaan sulkeminen on ollut ja on helvetin hankalaa. VW:n kustannushaasteisiin liittyen katso sitä 2023 tulosta, jonka linkkasin. Ei tarvitse paskaa länkyttää. Se, että ko. tulos ei vielä johdolle riitä, on ihan toinen asia.
 
Kai sä ymmärrät mikä ero on, kun polttaritehdas pannaan kiinni siirtymän vuoksi vs. jätetään rakentamatta ev-tehdas? Jälkimmäinen on kysyntäongelma feat. Tesla, ensimmäinen on normaalia siirtymäajan toimintaa. Ainoa epänormaali asia on se, että Saksa on paska maa ja tehtaiden ajallaan sulkeminen on ollut ja on helvetin hankalaa. VW:n kustannushaasteisiin liittyen katso sitä 2023 tulosta, jonka linkkasin. Ei tarvitse paskaa länkyttää. Se, että ko. tulos ei vielä johdolle riitä, on ihan toinen asia.
Onneksi kvarkki tekkipalstalta tiesi tämän paremmin kun maailman talouslehdet yms. hömppämedia, joka aika suoraan viittaa sinne ev-puolelle uutisoidessaan näistä heidän haasteistaan:


 
Hesari uutisoi että VW sulkee useita tehtaita ja syy on että eivät ole pärjänneet sähköautoissa Teslalle ja kiinalaisille.

Lisäksi yhtiö joutuu perumaan lupauksensa ettei se vähennä työpaikkoja ennen vuotta 2029. Tästä johtuen ovat törmäyskurssilla ammattiliittojen kanssa.

Syy miksi en ikinä ostaisi VW:n sähkäriä on liian lyhyt takuu yhdistettynä paskaan jälkimarkkinointiin. Myös hinnat ovat mallista riippuen hieman liian korkeita. Tuote sinänsä on kunnossa, pieniä glitchejä kuten kaikilla.

Vielä kaksi-kolme vuotta sitten ennustettiin että VW on sähköautoissa markkinajohtaja mutta nyt on lähinnä burning platform.
 
Vielä kaksi-kolme vuotta sitten ennustettiin että VW on sähköautoissa markkinajohtaja mutta nyt on lähinnä burning platform.

2021 kertoivat myyvänsä 2-miljoonaa sähköautoa vuodessa 2025. Tänä vuonna luku lienee jossain 600-800k välillä, joten snadia kasvua pitäisi saada ensi vuonna, jotta pääsisivät tavoitteisiinsa. Burning platformista nyt en osaa sanoa kun kilpailijatkin taitavat vedellä yleisesti ottaen aika vihkoon pl. ehkä joku BYD, mutta heilläkin taitaa tuo ralli käydä suurimmalta osin siellä kotikentällä.
 

Emdenin tehtaalla lisäävät ID.4 ja ID.7 tuotantoa, voi olla että painottuu jopa ID.7:n tuotantoon. Jonkun saksalaisen postauksen näin missä he yllättyivät ID.7:n kysynnästä. Ihmekös tuo jos vihdoin tekevät auton mihin kuluttajat, ainakin pohjoismaiset, ovat tyytyväisiä.

Isoin kämmi koko volkkarilta oli ID-malliston lanseeraus alimitoitetulla HW:llä pyörittämään infotainmenttia. Varmaan olivat vielä vanhojen bensakoneiden ajatusmaailmassa missä infotainment pyörittää radiota ja kertoo auton kulutuksen ja varoitukset, mutta Teslan vetämä sähköistyminen on korostanut sitä tablettia ja sen toimivuutta, mihin kaikki sähköautoilijat tuntuvat benchmarkkaavan sitä auton ATK-puolta. Muutenhan ne ID:t tuntuivat olevan ihan sopivia autoja massalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 888
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom