Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Olisi varmasti asiallinen vaatimus. Pösön tapauksessa täytyy sanoa että ominaisuuden nimi on kuitenkin vain "Ajolinjapilotti", jonka oikea käyttötapa (kädet aina ratissa, katse tiessä) ja mainitsemasi rajoitteet on ohjekirjassa listattu.Mielestäni autoteollisuus pitäisi lainsäädännöllä pakottaa kertomaan avoimesti ne ominaisuudet, mitä kunkin automallin ”autopilotista” puuttuu. Ei voi olla että hämärien markkinointitermien alla on niin erilaisia järjestelmiä. Pahimmillaan tässä voi joku menettää henkensä, kun toinen auto älyää hidastaa mutkaan ja toinen ei.
Harmi että niin moni malli pakottaa ottamaan nykyään panoraamakaton, vaikka se on talvella huono eristämään lämpöä. Hytin lämmitys vie kuitenkin talvella merkittävän osan rangesta.
Nykyisessä Kia Optima Sportswagon PHEV:ssä on myös panoraamakatto ja jos ei lasin edessä pidä kangasverhoilua, säteilee pelkkä lasi myös kylmyyttä päähän talvella. Kesällä auringon paistaessa verhoa pitää myös mieluummin kuin että haluaisi auringonpaisteessa istua. Ainakin omalla kohdalla siis lasikatto on ennemmin rasite kuin mukava ominaisuus. Hyvin harvoin tulee pidettyä kangasta poissa lasin edestä, lähinnä jos joskus lapset haluavat nähdä taivaalle.
Varmaan se on pitkään ollut semmoinen "luksusominaisuus", jolla helposti saa luotua kuvan arvokkaammasta autosta. En kyllä itsekään välitä moisesta ominaisuudesta. Toki tuolla voi olla sitten tuotannossakin jotain roolia. Salliiko avonaisempi kori robottien puuhailla nopeammin näin ollen säästäen aikaa kokooonpanossa aikaa yms?
Hmm ?? kuumottaa vaikka kangasverho välissä. Ei kuumota vaikka verhoa ei ole välissä.Edellisessä autossani oli lasikattoluukku, ja tuo todella kuumotti pahimillaan päähän, vaikka edessä oli kangassuojakin. Nykyisessä tummennus sen verran voimakkaampi, ettei juuri kuumota, vaikka mitään kangasta ei saa etenkään.
Näinhän se taitaa mennä, tummennettu vs. ei tummennettu. Jos aurinko porottaa läpi ja lämmittää sen kangassuojan, niin se kuuma kangassuoja säteilee lämmön kuskin kupoliin. Jos taas se on tummennettu, niin säteet pysähtyy siihen ja aurinko lämmittää sitä lasia, joka taas jäähtyy ajoviiman vaikutuksesta, eli ei kuumota niin paljon.Hmm ?? kuumottaa vaikka kangasverho välissä. Ei kuumota vaikka verhoa ei ole välissä.
Ei ole kyllä helppoa yritää löytää hyvää sähköautoa kun käytännössä kaikissa on jotain typerää paskaa. Pitää vaan vissiin yrittää löytää semmoinen paska jonka kanssa voisi kuvitella pystyvänsä elämään...
Toi keskitunnelista kitiseminen on hyvä esimerkki sellaisesta topikista, jota en ole koskaan lakannut hämmästelemästä. Miksi sillä yhtäkkiä olisi yhtään mitään merkitystä, että se on siinä, kun ei edelliseen sataan vuoteen ole ketään haitannut.Bemarin sähköautot aika hyviä kyllä ja vertailut tukee mielipidettä. Toki ovat tehty samalle pohjalle ku polttis, joten jos keskitunneli on deal breaker niin sitten eivät sovi.
Onhan se ollut tiellä siinä sen sata vuotta. Sähköistymisen myötä siiää olisi vihdoinkin mahdollisuus päästä eroon. Ei iso ongelma , mutta parempi olisi ilman sitä, eikö ?Miksi sillä yhtäkkiä olisi yhtään mitään merkitystä, että se on siinä, kun ei edelliseen sataan vuoteen ole ketään haitannut.
Tässä nyt kun autokuumeissaan eri vaihtoehtoja luupannut läpi, niin tuli vastaan sellainekin juttu, että muuten varsin mielenkiintoisessa Nissan Ariyassa ei pysty rajoittamaan latausprosenttia ohjelmallisesti mitenkään. Nissan itsekin ohjeistaa, että lataa vaan 100% aina (mutta sitten pienellä präntillä lukee et akun varaustason pitäminen yli 80% voi vahingoittaa sitä...), että ilmeisesti Nissan on sitten vaan onnistunut jotenkin fiksaamaan maailmankaikkeuden lähdekoodista NMC-akkujen kemialliset ominaisuudet. Näppärää!
Käyttäjäkommentit on mallia "lol ei haittaa ku on liisari" tai "siellä on pari kWh bufferi jota ei ladata täyteen".
Ei ole kyllä helppoa yritää löytää hyvää sähköautoa kun käytännössä kaikissa on jotain typerää paskaa. Pitää vaan vissiin yrittää löytää semmoinen paska jonka kanssa voisi kuvitella pystyvänsä elämään...
Onhan se ollut tiellä siinä sen sata vuotta. Sähköistymisen myötä siiää olisi vihdoinkin mahdollisuus päästä eroon. Ei iso ongelma , mutta parempi olisi ilman sitä, eikö ?
En osaa sanoa. Täysin yhdentekevä asia. Samaa luokkaa kun vaikka Turbo -sana Taycanissa.Onhan se ollut tiellä siinä sen sata vuotta. Sähköistymisen myötä siiää olisi vihdoinkin mahdollisuus päästä eroon. Ei iso ongelma , mutta parempi olisi ilman sitä, eikö ?
Onhan se ollut tiellä siinä sen sata vuotta. Sähköistymisen myötä siiää olisi vihdoinkin mahdollisuus päästä eroon. Ei iso ongelma , mutta parempi olisi ilman sitä, eikö ?
Riippuu, jos sinne vaikka mahtuu jotain niin, että reunapaikkojen lattioita voidaan laskea alemmas, niin mielummin otan pahkan kuin ilman.Enemmän kuin kiva, näin kun täysiä takapenkillisiä joutuu usein kuljettamaan. Paljon paremmat jalkatilat ilman turhaa pahkaa.
Mitä hyötyä tai iloa siitä pahkasta on ?iin mielummin otan pahkan kuin ilman.
Bemarissa sinne on laitettu ajoakkua, joten on se ainakin otettu hyötykäyttöön eikä vaan tyhjää tilaa.Mitä hyötyä tai iloa siitä pahkasta on ?
Väitän että tämä on yleinen harhaluulo. Rangea ei pudota sisätilan lämmitys vaan se että akku on kylmä, ja sieltä virtaa ottaessa osa muuttuu lämmöksi eli hyötysuhde huono. Ja/tai osa energiasta menee myös akun lämmitämiseen.Harmi että niin moni malli pakottaa ottamaan nykyään panoraamakaton, vaikka se on talvella huono eristämään lämpöä. Hytin lämmitys vie kuitenkin talvella merkittävän osan rangesta.
Se on juurikin noin. Lyhyillä matkoilla kylmällä akulla auto imee talvella virtaa kuin sieni, mutta pidemmillä pätkillä / muuten lämmenneellä akulla kulutus tasaantuu. Ei nyt ihan kesän lukemiin, mutta kuitenkin kohtuulliseksi.Väitän että tämä on yleinen harhaluulo. Rangea ei pudota sisätilan lämmitys vaan se että akku on kylmä, ja sieltä virtaa ottaessa osa muuttuu lämmöksi eli hyötysuhde huono. Ja/tai osa energiasta menee myös akun lämmitämiseen.
Mistäkö tiedän? Viime joulukuussa unohdin model Ystä latausrajan 100% kun laitoin sen pikalaturiin. Ja akku oli varmasti lämmin kun oli 100% latinkia. Lähdin samantien ajamaan, ja katsoppas seuraavat 200km mitä ajoin ilman taukoa, meni melkein kesäkulutuksella. Oli noin 10 pakkasta, tuulta ja tuiskua, motarilla satasta välillä jos keli sen salli.
Toi keskitunnelista kitiseminen on hyvä esimerkki sellaisesta topikista, jota en ole koskaan lakannut hämmästelemästä. Miksi sillä yhtäkkiä olisi yhtään mitään merkitystä, että se on siinä, kun ei edelliseen sataan vuoteen ole ketään haitannut.
En tiedä onko tämä vai käyttövoimakeskustelu mielenkiintoisempi tälle, mutta laskeskelin oman tulevan Id.7 GTX:n ennakoituja kuluja 5v/250tkm ajalle.
Luottokustannukset 5v, 100% maksettu autosta 79,000€
Sähköä 250,000km * 17kwh/100km * 0.1€/kwh = 4250€ (7 snt + oma siirto ~3snt/kwh)
Vakuutus 5*1200€/a = 6000
Renkaat 2x 1600€ sarja.
Huollot 5x 300e vuosihuolto + 2500e kertaremppa
Näillä hintaa yhteensä 96,450€, ja 250tkm:lle tuo tekisi 38.6 snt/km
Jos olettaa että 5v vanhalla ID.7 GTX:llä 250tkm ajettuna on vielä 20,000€ jälleenmyyntiarvoa (luulen että tämä on minimi), niin sitten kilometrille tulee kokonaiskustannusta 30.6 snt.
Eli eihän tuo nyt halpaa ole, mutta ei järisyttävän kallistakaan. Toiveissa on että autolla olisi mukava ajaa myös 5 vuoden jälkeen niitä halpoja kilsoja.
Luulisi sitä nyt 2-3 kesää/talvea ajelevan per setti jos suhteellisen normaalisti ajaa. Ehkä sarja per 2 vuotta huonossa tapauksessa.Tuon painohan on tyhjänä noin 2,2 tonnia, selvinneeköhän neljällä rengassarjalla 250 tkm:stä...? Ja ajoneuvovero puuttuu.
No onhan tuo kyllä kallista kun vertaa siihen että ostaisit 5000e käteisellä jonkun 00+ vuosimallin dieselin.Näillä hintaa yhteensä 96,450€, ja 250tkm:lle tuo tekisi 38.6 snt/km
Jos olettaa että 5v vanhalla ID.7 GTX:llä 250tkm ajettuna on vielä 20,000€ jälleenmyyntiarvoa (luulen että tämä on minimi), niin sitten kilometrille tulee kokonaiskustannusta 30.6 snt.
Eli eihän tuo nyt halpaa ole, mutta ei järisyttävän kallistakaan. Toiveissa on että autolla olisi mukava ajaa myös 5 vuoden jälkeen niitä halpoja kilsoja.
Väittäisin että jälleenmyydessä autoa sillä on isokin merkitys.Onko ilmalämpöpumpusta sitten mainittavaa hyötyä autoa valitessa? Ilmeisesti ainakaan Ford Mustang Mach-E:ssa ei ole ilppiä.
Joo, ja pyörällä vielä halvempaa. Mutta jos ajaa 50 tkm vuodessa niin kyllä sitä ajomukavuuttakin arvostaa.No onhan tuo kyllä kallista kun vertaa siihen että ostaisit 5000e käteisellä jonkun 00+ vuosimallin dieselin.
Hankintakulu = 5.000e
7l/100km, 1,7e/l * 250tkm = 29.750e
Dieselvero, 750e/vuosi*5 = 3.750e
Huollot, öljynvaihto yms. remppaa, 500e*5 = 2500e
Yhteensä = 41.000e, joka on 0,164e/km
Näissä polttoaineen hinta ja huollot laskettu aika optimiolosuhteissa. Ei koskaan tiedä jos sattuu isompaa turboremppaa tai jakohihnan vaihtoa yms., joita ei tarvitse tuolla (takuullisella) sähköautolla miettiä.
Tosin tuon 5v päästä saat varmaan ajaa tuon dieselin paaliin ja kummassa on parempi kyyti. Nämä on niitä valintoja.
En kyllä usko, että 17kwh/100km mennä edes keskivertokulutuksella. Toki jos noin paljon tulee kilsoja puhtaalla kaupunkiajolla ja pitkiä suoritteita kerrallaan, tai 60-teitä, saattaisi olla mahdollista. Motariajolla tuolla kulutuksella ei takuulla mennä edes kesällä.En tiedä onko tämä vai käyttövoimakeskustelu mielenkiintoisempi tälle, mutta laskeskelin oman tulevan Id.7 GTX:n ennakoituja kuluja 5v/250tkm ajalle.
Luottokustannukset 5v, 100% maksettu autosta 79,000€
Sähköä 250,000km * 17kwh/100km * 0.1€/kwh = 4250€ (7 snt + oma siirto ~3snt/kwh)
Vakuutus 5*1200€/a = 6000
Renkaat 2x 1600€ sarja.
Huollot 5x 300e vuosihuolto + 2500e kertaremppa
Täh. Eikö muka Ariyassa voi rajoittaa lataustasoa? Tuohan on niin uusi malli että luulisi olevan ilman muuta mahdollista. Eihän tuollaista puutetta osaa edes arvata noin uudessa mallissa olevan. Ainakin itse yllätyin todella tuosta puutteesta.Tässä nyt kun autokuumeissaan eri vaihtoehtoja luupannut läpi, niin tuli vastaan sellainekin juttu, että muuten varsin mielenkiintoisessa Nissan Ariyassa ei pysty rajoittamaan latausprosenttia ohjelmallisesti mitenkään. Nissan itsekin ohjeistaa, että lataa vaan 100% aina (mutta sitten pienellä präntillä lukee et akun varaustason pitäminen yli 80% voi vahingoittaa sitä...), että ilmeisesti Nissan on sitten vaan onnistunut jotenkin fiksaamaan maailmankaikkeuden lähdekoodista NMC-akkujen kemialliset ominaisuudet. Näppärää!
Käyttäjäkommentit on mallia "lol ei haittaa ku on liisari" tai "siellä on pari kWh bufferi jota ei ladata täyteen".
Ei ole kyllä helppoa yritää löytää hyvää sähköautoa kun käytännössä kaikissa on jotain typerää paskaa. Pitää vaan vissiin yrittää löytää semmoinen paska jonka kanssa voisi kuvitella pystyvänsä elämään...
Tätä vähän koitinkin sivulauseessa tuoda esille, kun vertaa paaliin kelpaavaa autoa ja uutta autoa.Mutta jos ajaa 50 tkm vuodessa niin kyllä sitä ajomukavuuttakin arvostaa.
Siis miksi ei vie kesällä paljon yhtään vs. ilman Ilp:iä? Omassa siis ei ole, mutta ei ole harmittanut sen puutekaan.Väittäisin että jälleenmyydessä autoa sillä on isokin merkitys.
Kesällä seisontaviilennys ilpillä ei vie virtaa paljon yhtään, iso apu mukavuuteen. En itse ostaisi sellaista missä ei olisi.
Kummasti nuo Id.7:t ovat 90:llä rullailleet 12kwh/100km ja 120:llä 18-19kwh/100km. Itse ajelen aikalailla tasan 100kmh keskarilla 100km maantietä työmatkan aivottomasti vakkari päällä. Näihin perustan oman arvioni.En kyllä usko, että 17kwh/100km mennä edes keskivertokulutuksella. Toki jos noin paljon tulee kilsoja puhtaalla kaupunkiajolla ja pitkiä suoritteita kerrallaan, tai 60-teitä, saattaisi olla mahdollista. Motariajolla tuolla kulutuksella ei takuulla mennä edes kesällä.
Lisäksi väitän, että 250tkm aikana huollettavaa omasta pussista tulee varmuudella enemmän kuin 2500e. Toki jos itse vaihtelee jarruja, levyjä, alustan osaa, niin saattaa pärjätäkin. En lähde väittelemään, koska tarkkoja summia en tiedä.
Siis miksi ei vie kesällä paljon yhtään vs. ilman Ilp:iä? Omassa siis ei ole, mutta ei ole harmittanut sen puutekaan.
En ole kokenut että keskitunnelista on sen kummemmin hyötyä kuin haittaakaan. Jalkatilaan se ei vaikuta pätkääkään ellei sitten ole autossa niin ahdasta että keskellä joutuu istumaan jalat yhdessä. Toki ilman on aina tilan kannalta parempi, mutta en ole kokenut menettäväni mitään vaikka se olisi.
Jäähdytyksen ja lämmityksen ero on toki selvä, mutta lainauksessa ei puhuttu muusta kuin ilp:llä toteutetun seisontajäähdytyksen ylivoimaisuudesta ja ilp:n välttämättömyydestä. Sitä en siis ymmärtänyt.Ihan ILPien perustoiminnallisuutta. ILPillä viilennys vie huomattavasti vähemmän virtaa kuin talvella lämmitys, koska kesällä on paljon pienempi erotus auton sisätilan ja ulkoilman välillä kuin talvella, joten hyötysuhde on vastaavasti parempi.
Sama. Nyt menty melkein 2,5v ilman keskitunnelia ja fiilis, että aivan yksi ja sama. Takapenkin tiloissa näin keskimääräistä pidempänä vaikuttaa paljon enemmän miten itse kengän saa mahtumaan pituussuunnassa ja toisena penkin asento, jalkojen kulma/asento sekä varsinkin reisituen pituus. Tuossa yhtälössä jos keskellä on pikku patti pyörimässä niin eipä paljon tunnu vs. nyt muutamissakin uusissa sähkiksissä tuo takapenkin istuinosan syvyys on suunniteltu 150cm kokoisille.
Molempi toki parempi. Jos siitä ei haittaa oikeasti ole, niin apukuskin jalkoväliinhän olisi sitten mukava myös lisäakkua sijoittaa.
Totesit itsekin että olet kuumeessa. Voit aina myös vakavasti harkita uudelleen onko sähköauton hankkiminen (vielä) sittenkään kovin järkevää!
Täh. Eikö muka Ariyassa voi rajoittaa lataustasoa? Tuohan on niin uusi malli että luulisi olevan ilman muuta mahdollista. Eihän tuollaista puutetta osaa edes arvata noin uudessa mallissa olevan. Ainakin itse yllätyin todella tuosta puutteesta.
Ariyaa välillä vilkuillut että toi vois olla mielenkiintoinen. Mutta tuo puute kyllä raakkaa sen pois omalta listalta.
Sähkön osalta lienee parempi käyttää jotain 20-25kWh/100km. Siinä maksamassasi summassa on kuitenkin lataushäviöitä ja talvella kulutus koholla. Ja varmaan joskus joudut ihan kodin ulkopuolellakin lataamaan?En tiedä onko tämä vai käyttövoimakeskustelu mielenkiintoisempi tälle, mutta laskeskelin oman tulevan Id.7 GTX:n ennakoituja kuluja 5v/250tkm ajalle.
Luottokustannukset 5v, 100% maksettu autosta 79,000€
Sähköä 250,000km * 17kwh/100km * 0.1€/kwh = 4250€ (7 snt + oma siirto ~3snt/kwh)
Vakuutus 5*1200€/a = 6000
Renkaat 2x 1600€ sarja.
Huollot 5x 300e vuosihuolto + 2500e kertaremppa
Näillä hintaa yhteensä 96,450€, ja 250tkm:lle tuo tekisi 38.6 snt/km
Jos olettaa että 5v vanhalla ID.7 GTX:llä 250tkm ajettuna on vielä 20,000€ jälleenmyyntiarvoa (luulen että tämä on minimi), niin sitten kilometrille tulee kokonaiskustannusta 30.6 snt.
Eli eihän tuo nyt halpaa ole, mutta ei järisyttävän kallistakaan. Toiveissa on että autolla olisi mukava ajaa myös 5 vuoden jälkeen niitä halpoja kilsoja.
Tämä johtuu siitä että Tesla käyttää akkua termospullona eli lämmittää sen laturilla ja pumppaa lämpöä ohjaamoon. Muut autot eivät ainakaan samassa määrin tuota tee, se kyllä pienentää kulutusta mutta sähköä menee seinästä enemmän. Kabiinin lämmitykseen menee helposti useita kilowatteja talvella, eli kyllä sekin rangea syö.Väitän että tämä on yleinen harhaluulo. Rangea ei pudota sisätilan lämmitys vaan se että akku on kylmä, ja sieltä virtaa ottaessa osa muuttuu lämmöksi eli hyötysuhde huono. Ja/tai osa energiasta menee myös akun lämmitämiseen.
Mistäkö tiedän? Viime joulukuussa unohdin model Ystä latausrajan 100% kun laitoin sen pikalaturiin. Ja akku oli varmasti lämmin kun oli 100% latinkia. Lähdin samantien ajamaan, ja katsoppas seuraavat 200km mitä ajoin ilman taukoa, meni melkein kesäkulutuksella. Oli noin 10 pakkasta, tuulta ja tuiskua, motarilla satasta välillä jos keli sen salli.
Sähkön osalta lienee parempi käyttää jotain 20-25kWh/100km. Siinä maksamassasi summassa on kuitenkin lataushäviöitä ja talvella kulutus koholla. Ja varmaan joskus joudut ihan kodin ulkopuolellakin lataamaan?
Tuon painohan on tyhjänä noin 2,2 tonnia, selvinneeköhän neljällä rengassarjalla 250 tkm:stä...? Ja ajoneuvovero puuttuu. Sähköstä pitää maksaa verotkin (noin 3c/kWh)...