Yleistä keskustelua sähköautoista

Kämmi ja kämmi. Tuote piti saada ulos ja vaikka ongelmia onkin ollut niin parannettu on koko ajan. Suunta on ollut oikea.

ID7 on kyllä ollut todella mielenkiintoinen tuote ja osoitus siitä, että aika paljon on tultu id3:n lanseerauksesta eteenpäin.
 
Omasta mielestä kyllä Tesla on "burning platform", Jos eivät rupea tekemään oikeasti malliuudistuksia nykyiseen mallistoon, kuluttajat kyllä kyllästyvät, kun auto on vuodesta toiseen samanlainen. Vaikka kuinka tekki rauta pellin alla uudistuu, se ei kannattele pitkään. Hyvä esimerki tästä on S ja X, kerran edellekävijä ja loistava, mutta miten on käynnyt ? Sama kohtalo käy 3:lle ja Y:lle, jos ei oikeata malliuudistusta tapahdu. Toivottavasti tekevät 3:lle ja Y:lle oikean seuraajan, vai siirtyyko fokus täysin 2:seen ja y/3:lle käy S/X:t. Voipi olla että olen hyvinkin täysin väärässä.

En tiedä elänkö omassa kuplassa, mutta en voisi ostaa käytännössä samanlaista autoa uudestaan. Johan siitä menee koko homman viehatys ja rahat "hukkaan".

Volkkari nyt kärsii liian hätäisistä päätöksistä ja ottavat kolausta siitä. Heillä tuli hiemna hoppu lähteä kisään mukaan. Eiköhän oppirahoja ole maksettu nyt ihan tarpeeksi.
 
En tiedä elänkö omassa kuplassa, mutta en voisi ostaa käytännössä samanlaista autoa uudestaan. Johan siitä menee koko homman viehatys ja rahat "hukkaan".
Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
 
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
No juuri tämä. Uudelleenostamisen kynnys nousee, kun se ei ole "täysin uusi". Auto ikuisessa facelift kierteessä. Toki jos vaihtoväli hyvin pitkä niin sitten...
 
No siinä mielessähän noissa on vähän se, että jos se käyttötapa on mallia leivänpaahdin niin aika vähän noissa malleissa eroavaisuuksina on sellaisia ominaisuuksia jotka saisivat vaihtamaan.

Lähinnä mieleen tulee parempi kestävyys sekä sisätilojen, laitteiston kuin maalipintojenkin osalta kun kerran visuaalisesti kyseessä on sama auto. Niistä toki sitten on haastavaa sanoa juuta tai jaata ennen kuin vähän aikaa on kulunut (jos verrataan esim. uutta model3:sta vanhaan).
 
Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?
Tuskin on mitään merkitystä, volkkarin autot on vaan liian kalliita. Kansanautoista ei voida puhua jos hinnat on peruskulkineilla 50 - 60ke.
 
Tuskin on mitään merkitystä, volkkarin autot on vaan liian kalliita. Kansanautoista ei voida puhua jos hinnat on peruskulkineilla 50 - 60ke.
Edit.
Ajatuskatkos volkkarin osalta.
Onko muilla valmistajilla malleja alle 50ke hintaluokkaan joka on ns. kansanauto/peruskulkine?
 
Viimeksi muokattu:
Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
Sähkökontin saa Teslalta Model 3 jälkiasennuksena niin halutessasi. (800€)
Hinnasta voi sitten olla montaa mieltä, joten jätetään ne kauhistelut pois tästä ketjusta.
 
Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
Eiköhän suurin osa auton ostajista päivitä ihan vaan saadakseen matkamittarista 100 000km veke ja jotta parin pierun haju penkeistä katoaa.

Oman kokemuksen mukaan featurejen perässä auton päivittäjät ovat äärettömän harvassa. Toki kaikkien "normaaleiden" valmistajien tapauksessa tuossa ehtii tapahtua sitten joku facelift välissä, joten tuntuu myös siltä että saa jotenkin uudemman auton.
 
En tiedä kyllä. Kyllä itselle uusi auto on aina uusi auto, vaikeaa olisi maksaa rahaa vaan siitä että saa pierunhajun pois penkistä.
 
Eiköhän autoa päivitetä monestä eri syystä, mutta ideaalitilanne on sellainen jossa,
- ulkonäkö muuttuu ( uusi / uudempi malli )
- sisusta muuttuu ( uusi ohjaamon layout )
- tekniikka/ominaisuudet uudemmat/paremmat
- kilsat pienemmät
- vanhan auton puutteet korjattu / omat tarpeet huomioitu paremmin

Ainakin omissa ostoksissa pyrin siihen, että saan 5 ruksia em. listaan. Joista ehkä nuo pari ekaa ovat hyvin tärkeät, sillä muuten ostos on hieman pannukakku.
 
Eiköhän autoa päivitetä monestä eri syystä, mutta ideaalitilanne on sellainen jossa,
- ulkonäkö muuttuu ( uusi / uudempi malli )
- sisusta muuttuu ( uusi ohjaamon layout )

Ehkä joillekin noilla on enemmän merkitystä kuin toisille, itse en koe muutosta muutoksen vuoksi hyödyllisenä. Muutos on järkevä ainoastaan silloin kun muutosten jälkeen tuote on parempi kuin ennen. Ja tästä aasinsiltana moottoripyörien puolelle:

 
Ehkä joillekin noilla on enemmän merkitystä kuin toisille, itse en koe muutosta muutoksen vuoksi hyödyllisenä. Muutos on järkevä ainoastaan silloin kun muutosten jälkeen tuote on parempi kuin ennen. Ja tästä aasinsiltana moottoripyörien puolelle:


Mä voisin päivitellä elämäni loppuun asti uutta W211 MB:tä 3l dieselillä ja ajelisin aina takuu-ajan loppuun. Täydellinen auto ja kaikki mitä siinä ei ole, on turhaa. Ehkä voisin nykyisestä ottaa siihen kiihtyvyyden, etäohjauksen ja sähköauton käyttökustannukset, niin siinä olisi täydellinen paketti.
 
Mä voisin päivitellä elämäni loppuun asti uutta W211 MB:tä 3l dieselillä ja ajelisin aina takuu-ajan loppuun. Täydellinen auto ja kaikki mitä siinä ei ole, on turhaa.
Kunnes ajaa jollain paremmalla.....ja kunnes huomaa että se turha on ihan kiva juttu. Sitäpaiit W124 oli se auto.


Mä kuulun siihen joukkoon joka ei ymmärrä näitä melusaastetta levittäviä ameriikan pärisiöitä.
Ihan hienoja mutta jälkiasennusänkän voisi noille asettaa pakollisiksi. Itseä vituutta melusaaste, koirat saavat halvauksen kun tuo menee ohi...
 
Volkkarin hinnoittelu on kyllä mielenkiintoista. ID.7 GTX (neliveto + 86kwh + kaikki mahdolliset lisävarusteet vakiona) autoon kun laittaa lasikaton ja peräkoukun, eli kaikki mahdolliset valinnat niin hinnaksi tulee 68635€.

Tuota kun vertaa takavetoiseen, mihin myös konfiguroi kaiken mahdollisen mukaan saa takavetoisen Pro S:n 86kwh akulla ja samoilla lisävarusteilla kuin GTX, mutta hintaa tulee 70185€. Ainoat erot GTX:ään ovat istuinten pienet erot, ratissa ei ole GTX merkintää eikä GTX logoja auton kyljessä. Ja GTX:ssä mukaan tulee neliveto.

Kansainvälisissä arvosteluissa sanotaan että GTX ei tuo merkittävästi lisäarvoa oikeuttaakseen kalliimpaa hintaa perus takavetoisiin nähden, mutta mielestäni tuo kahden tonnin alennus Suomessa on oikein pätevän tuntuinen :)
Suomen hinnoittelu poikkeaa kaikista muista markkinoista, ja itseänikin yllätti tuo GTX:n hinta kun odotin sen olevan alkaen 72000€ kuten muualla Euroopassa.
 
Ennen karavaanarit, nyt myös sähkikset.
Sähkis on kaikkien kaveri.
( Samuli voisi tehdä uudistetun version tästä )

Veikkaan että ongelma on enemmänkin että ajetaan rajoitusten mukaan, tietenkin säästösyistä sekin mutta kuitenkin. Oulussa varsinkin saa kokea rankkaa perässä roikkumista ja agressiivisen ohituksen kiilauksella jos ajaa "tahallaan" nopeusrajoituksen mukaan.
 
Ennen karavaanarit, nyt myös sähkikset.
Sähkis on kaikkien kaveri.
( Samuli voisi tehdä uudistetun version tästä )


Itsekkin olen kiinnittänyt tähän huomion. Muutaman puolitutunkin sähköautoilijan autoilukin on jotenkin kääntynyt ihan hassuksi. Sitä vaan tuijotetaan kokoajan keskikulutusta ja tehdään kaikki maailman kikat että saadaan taas kymmenys kulutuksesta veivattua pois. Parhaimmillaan vedetään 10 alle rajoitusten maantienopeuksissa, koska siitä saapi taas someen yms. kuvan kuinka vähäisellä kulutuksella on taas menty.

Itsellä on sähköauton tultua ajonopeudet nousseet ihan siitä syystä kun kustannuksien ero on niin pieni.
 
Veikkaan että ongelma on enemmänkin että ajetaan rajoitusten mukaan, tietenkin säästösyistä sekin mutta kuitenkin. Oulussa varsinkin saa kokea rankkaa perässä roikkumista ja agressiivisen ohituksen kiilauksella jos ajaa "tahallaan" nopeusrajoituksen mukaan.

Mitä nyt ihan itse kokenut tien päällä niin usein kun satasen alueella auton perä lähestyy nopeasti niin yllättävän usein siellä köröttelee juurikin sähkis 80-90.
 
Ajan entistä useammin 87 satasen alueella jos ei ole liikennettä perässä kuin 107:ää, että sen puolesta ehkä.

Telsan rengasmelu yksi syy, orastava vanhuus ehkä toinen, halu välttää pikalataus päivän aikana kolmas ja vuorokaudenajasta riippuen varovaisuus elukkojen toikkarointiin neljäs.
 
Jos on mahdollista ajaa halvalla kotisähköllä niin en ymmärrä ollenkaan sähkisten säästöwateilla köröttelyä. Aivan sama maksaako 100km 1,3€ vai 1,8€. Jos latausmahdollisuutta ei ole ja ero onkin 4€ vs 7€, niin sitten ehkä ymmärrän hinnassa säästön ja latausasemille pysäköinnin minimoimisen.
 
Minä ajelen rajoitus +5km/h, se on todellista nopeutta 2-3km/h yli rajoituksen. Tämä ei kyllä riitä tuolla tienpäällä, valtaosa menee ohi tai jumittaa perään.
Samaa nopeutta ajelin polttiksellakin, eli ei ole tavat muuttuneet minulla sähkäriin siirtymisen myötä.
 
Sehän riippuu myös mitä sähköautoa on käytössä. Sehän on ihan faktaa että esim. leaffillla ja vastaavan ikäisillä sähkiksillä hitaammin ajamalla todellakin on aiemmin perillä. Itse ajelen plugarilla +3 rajoitukseen eli tasan sitä suurinta sallittua ja kyllähän sillä "tien tukkona" on jatkuvasti kun kovempaa pitää päästä.

Asvalttitöitä kun tässä paikallisesti on tällä hetkellä monessa paikassa niin rajoitukset tuntuvat toki kuskien mielestä olevan muutenkin vain viitteellisiä. Ei tuo muuten mitään, mutta varsinkin liittymien kohdalla lentäviä kiviä on kohtuullisen paljon. Pari kertaa napsunut mutta onneksi vielä ilman vahinkoa.

Sähköautokuskit tuntuvat työmatkalla olevan ihan yhtä kiihkeitä nopeutensa kanssa, enkä ole huomannut tuossa eroa. Ehkä merkittäviä nopeuden muutoksia on suhteessa enemmän varsinkin liittymisissä ja vastaavissa jossa autot vaihtavat enemmän kaistoja.
 
Uusien sähköautojen ”hitaus” johtunee osittain myös siitä että autot piippaavat aika railakkaasti kun ajat vähänkin ylinopeutta (mittarin mukaan). Tämä johtaa siihen että ajetaan 5-10 km/h alle rajoitusten.

Nyt ennen kuin alat vastaamaan että sen saa kytkettyä pois kannattaa huomioida että kaikki liikenteessä olevat ei ole io-techin teknisiä nörttejä.
 
Hitaammin ajamalla olet nopeammin perillä. Ja onhan tämä aivan perseestä vanhalle bensalenkkarille. On se maailma hulluksi muuttumasssa.
Tämäkin vähän riippuu siitä matkasta ja autosta, en ainakaan omalla S:llä ole nähnyt kannattavaksi ajaa yhtään hitaampaa, koska a) pikalaturista saa nopeammin sähköä takaisin mitä hitaammin ajaminen säästää / pidentää matka-aikaa ja b) koti/määränpää latauksella vasta helposti ja aikaa säästäen saakin sen takaisin
 
Ennen karavaanarit, nyt myös sähkikset.
Sähkis on kaikkien kaveri.
( Samuli voisi tehdä uudistetun version tästä )

Jutusta poimittua:

– Yhden epätoivoisen reissun Helsinki–Kemi välillä heittänyt ja sitä järkytyksen määrää, kun huomasin kulutuseron 80 km/h ja 100 km/h -nopeuksien välillä. Ei ole tekniikka lähimainkaan valmista, kolmas kertoo.

Tää kommentti kuvastaa täydellisesti sähköautojen parjaajia; ei ymmärretä miten huono hyötysuhde polttomoottoreilla oikeasti on ja syytetään sähköauton tekniikkaa, kun se ei kumoa fysiikan lakeja.

Mikähän olisi järkytyksen määrä jos kuulisi, että 60% auton käyttämästä bensasta menee lämpönä harakoille :geek:
 
Tää kommentti kuvastaa täydellisesti sähköautojen parjaajia; ei ymmärretä miten huono hyötysuhde polttomoottoreilla oikeasti on ja syytetään sähköauton tekniikkaa, kun se ei kumoa fysiikan lakeja.

Mikähän olisi järkytyksen määrä jos kuulisi, että 60% auton käyttämästä bensasta menee lämpönä harakoille
Mutta ei tällä ole mitään väliä kun sitä rangee saa hetkessä lisää miltei joka kylästä , ja paljon.
 
Minä ainakin ajan aina rajoitus+5 tai kovempaakin. Ei mitään syytä hissutella kun menovesi on käytännössä ilmaista ja ohittaminen helppoa.

Juuri esimerkiksi sillä kuuluisalla lapinreissulla keväällä niitä latureita oli niin paljon että sai useamman ohittaa kun ei ollut tarvetta ladata.
 
Mutta ei tällä ole mitään väliä kun sitä rangee saa hetkessä lisää miltei joka kylästä , ja paljon.
Toki juu, pisti vaan silmään tuo, kun kulutuksen nousua nopeuden noustessa pistettiin tekniikan piikkiin, ihan kuin sitä ei tapahtuisi polttomoottoriautoilla. Sähkömoottorin korkean ja tasaisen hyötysuhteen takia se vaan näkyy kulutuksessa enemmän.

Eli tekniikasta se ei ole kiinni, vaan liikevastusten kasvamisesta nopeuden noustessa. Sähkömoottori itsessään on lähes yhtä vanha keksintö, kuin polttomoottorikin. Akkuteknologia on vielä kehityskaarensa alkupäässä, mutta se ei vaikuta kulutukseen.
 
Jutusta poimittua:



Tää kommentti kuvastaa täydellisesti sähköautojen parjaajia; ei ymmärretä miten huono hyötysuhde polttomoottoreilla oikeasti on ja syytetään sähköauton tekniikkaa, kun se ei kumoa fysiikan lakeja.

Mikähän olisi järkytyksen määrä jos kuulisi, että 60% auton käyttämästä bensasta menee lämpönä harakoille :geek:
Kysehän on siitä, että polttoainetankissa voi olla 500-1000kWh energiaa mukana, joten 40% siitä on siltikin moninkertaisesti isoimpiin akkuihin. Lämmönkin saa osin hyötykäyttöön talvisin. Sähköautossa sekin syö liikkumiseen tarvittavaa resurssia. Silloin ei hyötysuhde ahdista, kun resurssia on.


Varmaan aika lailla useimmat autoihin orientoituneet ovat kuulleet ja ymmärtävät polttomoottorin hyötysuhteen.
 
Juttua lukiessa jätettiin (tarkoituksella?) epäselväksi, olivatko nämä sähköautot "tien tukkona" oikeasti ajamassa alinopeutta vai vain nopeusrajoituksen mukaista nopeutta. Ainakin tuo "ongelma korostuu pohjoisessa loma-aikoihin" viittaisi siihen että paikallisia vituttaa kun pitäis noudattaa lakia nopeudesta.
 
Polttomoottori toimii jopa hieman paremmalla hyötysuhteella kierrosten kasvaessa, joka tasaa auton lisääntyvästä vastuksesta aiheutuvaa työn tarvetta vauhdin säilyttämiseksi. Eli tästäkin syystä polttomoottoriautot ei samalla tavalla huomaa hieman lisääntynyttä kulutusta esimerkiksi 80-100kmh välillä. Sähköautoissa vastaavaa hyötysuhteen paranemista ei ole, tai kääntäen sähkömoottori on jo todella kovalla hyötysuhteella pienemmillä nopeuksilla, minkä vuoksi lisääntynyt vastus näkyy heti kulutuksen kasvussa.
Alemmassa kuvassa alaspäin suuntautuva käyrä kertoo polttomoottorin hyötysuhteen paranevan kierrosten kasvaessa 2000-3000rpm välillä puolikkaalla ja täydellä kaasulla.
1725517718676.png
 
Kysehän on siitä, että polttoainetankissa voi olla 500-1000kWh energiaa mukana, joten 40% siitä on siltikin moninkertaisesti isoimpiin akkuihin. Lämmönkin saa osin hyötykäyttöön talvisin. Sähköautossa sekin syö liikkumiseen tarvittavaa resurssia. Silloin ei hyötysuhde ahdista, kun resurssia on.


Varmaan aika lailla useimmat autoihin orientoituneet ovat kuulleet ja ymmärtävät polttomoottorin hyötysuhteen.
Jos on autoihin orientoitunut niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kulutus nousee kun nopeus kasvaa. Sähköautoilla tämä on toki "lineaarista", kun polttomoottorin paras hyötysuhde on jollain tietyllä kuormalla. Eli kulutus ei välttämättä nouse ihan samassa suhteessa nopeuden kanssa.

No, ehkä saivartelen sanamuodoista tai luen liikaa iltapäivälehtien kommenttiosiota. Monille ei kuitenkaan tunnu olevan selvää, että olosuhteet vaikuttaa sähköautoihin juuri siksi, että sähkömoottorin hyötysuhde on korkea.

Sähköauton 20kWh/100km kulutus alkaa kuulostamaan vähältä, jos laskee keskiverto bensa-auton kulutukseksi 54kWh/100km (Jos 1 litra bensaa sisältää noin 9kWh energiaa).
 
Viimeksi muokattu:
Jutusta poimittua:



Tää kommentti kuvastaa täydellisesti sähköautojen parjaajia; ei ymmärretä miten huono hyötysuhde polttomoottoreilla oikeasti on ja syytetään sähköauton tekniikkaa, kun se ei kumoa fysiikan lakeja.

Mikähän olisi järkytyksen määrä jos kuulisi, että 60% auton käyttämästä bensasta menee lämpönä harakoille :geek:
Sama kommentti nosti virneen itsellekin. Ehkä jonain kauniina päivänä tekniikka on "valmista" ja saadaan tuo pallon pinnalla menoa haittaava kaasukerros pois autojen tieltä.
 
No fakta on se, että sähköautojen tekniikka ei ole valmista ja ottaa edelleen kehitysaskeleita. Polttikset ovat niitä edellellä tuotekehitysmielessä about 100 vuotta.

Sähkikset ovat sitten valmiita kun rangesta ei tarvitse puhua ollenkaan, ihan samanlailla kuin polttiksissakin. Tämä vaatii autojen, latausinfran sekä lataustapojen kehittymistä.
 
Sinänsä se, että sähköautoilijat ajavat keskimäärin enemmän rajoitusten mukaan ei välttämättä ole yhtään väärä väittämä. Lähtökohtaisesti sähköautojen ollessa uusia on niissä myös enemmän ajoavustimia, sun muuta härpäkettä (nopeusrajoituksen tunnistamista ja niistä seuraavaa kilkettä ja kalketta), jotka edelleen ohjanneevat ajoneuvoja kulkemaan keskimäärinrajoitusten mukaisesti. Samoin adaptiivinen vakkari taitaa löytyä lähes kaikista ja tämän kanssa joskus raavaskin alfa (eli siis minä) havahtuu köröttelevänsä hyvinkin kiltisti hieman hitaammin etenevän liikenteen tahdissa, turvaväli riittävänä, eikä ole harmittanut kertaakaan. Pidän vakkarin etäisyyttä 4/5 asetuksella ja aika usein siihen väliin kurvaa joku sankari jarruttelemaan, joka edelleen sitten aiheuttaa haitariefektiä letkassa ajettaessa.
 
Jopas taas uutinen silti väitän, että enemmän tientukkona on Corollaa ja Qashqaita mitä sähköautoja, ajan 110km/h mittarinopeutta ja 90km/h 80 tiellä ja ihan polttikset siellä tulee jatkuvasti peräedellä vastaan.
 
Jopas taas uutinen silti väitän, että enemmän tientukkona on Corollaa ja Qashqaita mitä sähköautoja, ajan 110km/h mittarinopeutta ja 90km/h 80 tiellä ja ihan polttikset siellä tulee jatkuvasti peräedellä vastaan.

Näin sähköautoilijana sanon että tod näk uutinen pitää paikkaansa. Aika paljon näkee "tien tulppina" sähkiksiä, siihen kiinnittää huomiota helposti.

Onko tämä sitten hyvä, huono vai neutraali asia - en osaa itse sanoa.
 
Näin sähköautoilijana sanon että tod näk uutinen pitää paikkaansa. Aika paljon näkee "tien tulppina" sähkiksiä, siihen kiinnittää huomiota helposti.

Onko tämä sitten hyvä, huono vai neutraali asia - en osaa itse sanoa.

Ainakaan Pohjois-Pohjanmaalla en yleistäisi väitettä toki täällä varmaan paljon muutoinkin ajavia vaihtanut sähköön niin ei tarvitse junnata. Esim. Nelostie täynnä näitä eläkepappoja junnaamassa Kialla, Toyotalla tai Qashqailla 70km/h rekan edessä.
 
No fakta on se, että sähköautojen tekniikka ei ole valmista ja ottaa edelleen kehitysaskeleita. Polttikset ovat niitä edellellä tuotekehitysmielessä about 100 vuotta.

Sähkikset ovat sitten valmiita kun rangesta ei tarvitse puhua ollenkaan, ihan samanlailla kuin polttiksissakin. Tämä vaatii autojen, latausinfran sekä lataustapojen kehittymistä.
En ole eri mieltä tekniikan valmiudesta. Kuten sanoinkin, akkuteknologia on vielä lapsen kengissä, toisaalta sähkömoottori ei.

Mutta pointti ei ollut range, vaan kulutuksen nousun kauhistelu. Ihan sama mikä polttoaine ja miten loppuun kehitelty tekniikka, ilmanvastus nousee 56% kun nopeus nousee 80 -> 100km/h. Toki se lyhentää rangea, mutta ei sitä tekniikkaa kehittämällä muuteta.
 
Ainakaan Pohjois-Pohjanmaalla en yleistäisi väitettä toki täällä varmaan paljon muutoinkin ajavia vaihtanut sähköön niin ei tarvitse junnata. Esim. Nelostie täynnä näitä eläkepappoja junnaamassa Kialla, Toyotalla tai Qashqailla 70km/h rekan edessä.
Pappoja , tojoja & kaskaita on vaan liikentessä moninkertainen määrä verrattuna sähkiksiin. Johtuu yksinkertaisesti siitä.

Omat havainnnot moottoritiellä tukevat lehtijuttua. Hyvin moni sähkis ajaa rajoitusten mukaan tai alle. Hyvin harvassa ovat "kaahailevat" sähkikset. Hyvä juttuhan tämä vaan on.
 
Kansainvälisissä arvosteluissa sanotaan että GTX ei tuo merkittävästi lisäarvoa oikeuttaakseen kalliimpaa hintaa perus takavetoisiin nähden, ...
Pitää huomioida että siinä missä täällä poistetaan asfalttia ja tehdään sorateitä koska kustannukset, ja täällä on se talvi ja liukasta useamman kuukauden vuodessa, muualla olosuhteet on aika lailla erilaiset ja nelivetoa ei samalla tavalla arvosteta. Mitäpä sillä tekee jos lähes aina on kesäkeli ja asfaltti alla. Takavedossa saa enemmän rangea ja se katsotaan monesti tärkeämmäksi.
 
Pitää huomioida että siinä missä täällä poistetaan asfalttia ja tehdään sorateitä koska kustannukset, ja täällä on se talvi ja liukasta useamman kuukauden vuodessa, muualla olosuhteet on aika lailla erilaiset ja nelivetoa ei samalla tavalla arvosteta. Mitäpä sillä tekee jos lähes aina on kesäkeli ja asfaltti alla. Takavedossa saa enemmän rangea ja se katsotaan monesti tärkeämmäksi.
Näinhän se on myös, mutta enemmän koitin kiinnittää huomiota Suomen erittäin suotuisaan hinnoitteluun GTX:n osalta, mikä ei kovin selkeästi ole tullut esiin kotimaisissa arvosteluissa.
 
Näin sähköautoilijana sanon että tod näk uutinen pitää paikkaansa. Aika paljon näkee "tien tulppina" sähkiksiä, siihen kiinnittää huomiota helposti.

Onko tämä sitten hyvä, huono vai neutraali asia - en osaa itse sanoa.
Itselläni on jossain määrin päinvastaisia kokemuksia. Teslat paahtavat monesti ohi ja muutenkin harrastavat kiihdyttelyä ja jonkin verran agressiivista ajoa. Yleensä ei näy tien tukkeena olevaa Teslaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää huomioida että siinä missä täällä poistetaan asfalttia ja tehdään sorateitä koska kustannukset, ja täällä on se talvi ja liukasta useamman kuukauden vuodessa, muualla olosuhteet on aika lailla erilaiset ja nelivetoa ei samalla tavalla arvosteta. Mitäpä sillä tekee jos lähes aina on kesäkeli ja asfaltti alla. Takavedossa saa enemmän rangea ja se katsotaan monesti tärkeämmäksi.
Olen kyllä tästä vähän eri mieltä - Suomessa just nelikkoa ei tarvitse mihinkään kun on tasaista ja suurin osa ihmisistä ajelee vain pääväylillä. Ne muutamat eräjormat jotka hinkkaavat huonoimpia teitä eivät tietääkseni ole suurin uusien autojen ostajaryhmä.

Jos vertaan esim. Itävalta / Sveitsi akselille, niin Suomessa tulee vastaan aika vähän nelivetoja. Syyt ovat selvät: alpeilla on mäkiä ja lunta tulee paljon vrt. Suomi -> monella on koti sellaisen mäen päällä on useita päiviä vuodessa kun sinne ei vaan pääse ilman lumiketjuja jos on pelkkä vajaaveto.
Näinhän se on myös, mutta enemmän koitin kiinnittää huomiota Suomen erittäin suotuisaan hinnoitteluun GTX:n osalta, mikä ei kovin selkeästi ole tullut esiin kotimaisissa arvosteluissa.
VW on jostain syystä hinnoitellut Suomessa 4wd:t todella kilpailukykyisesti vrt. muut maat - en tiedä miksi, mutta pitäisi melkein uittaa Suomesta Sveitsiin auto. id7 GTX on tosiaan jotain 69k, siinä missä sveitsissä listahinta on n. 85k...

Ja Suomessa auton ALV on 24.5% siinä missä Sveitsissä n. ~9%.
 
Onneksi kvarkki tekkipalstalta tiesi tämän paremmin kun maailman talouslehdet yms. hömppämedia, joka aika suoraan viittaa sinne ev-puolelle uutisoidessaan näistä heidän haasteistaan:


Ei ne edelleenkään kuule sulje niitä vanhentuneita tehtaita sen takia, että sähköautot ei myy. Jos lukisit otsikkoa pidemmälle esim. Bloombergilta. niin " After years of ignoring overcapacity and slumping competitiveness, the German auto giant’s moves are likely to kick off a broader reckoning in the industry. ".
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 208
Viestejä
4 423 768
Jäsenet
73 301
Uusin jäsen
joosimol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom