Yleistä keskustelua sähköautoista

Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.

Eiköhän sulla kuitenkin sinne rintsikan sähkökeskuskeen tule 3 vaihetta?
 
Sen verran vielä tähän että joo, talon nurkalle tulee kyllä kolme vaihetta. Sähköyhtiön kytkentämaksu on silti sen 1300e, johon päälle muutostyöt. Jatketaan sähköautoista.
 
"
Insurers review policies related to EVs following series of accidents
"
Tuollainen uutinen oli Etelä-Koreasta liittyen sähköautojen paloihin ja vakuutuksiin.


"According to the Korea Insurance Development Institute, the number of fire and explosion incidents involving EVs has been higher than that of internal combustion engine vehicles over the past five years.
EVs had 0.93 incidents per 10,000 vehicles, while non-EVs had a lower rate of 0.90 incidents.
Moreover, the financial losses incurred in these incidents were significantly higher for EVs, with the average loss per incident tallied at 13 million won ($9,700), which is 1.9 times higher than the average of 6.9 million won for non-EVs."

Suomeksi siis, kustannukset vahingoista lähes kaksinkertaiset ja palojen todennäköisyys suunnilleen samaa luokkaa (aiemmin on ollut juttua että sähköautot palaa harvemmin).
 
"
Insurers review policies related to EVs following series of accidents
"
Tuollainen uutinen oli Etelä-Koreasta liittyen sähköautojen paloihin ja vakuutuksiin.


"According to the Korea Insurance Development Institute, the number of fire and explosion incidents involving EVs has been higher than that of internal combustion engine vehicles over the past five years.
EVs had 0.93 incidents per 10,000 vehicles, while non-EVs had a lower rate of 0.90 incidents.
Moreover, the financial losses incurred in these incidents were significantly higher for EVs, with the average loss per incident tallied at 13 million won ($9,700), which is 1.9 times higher than the average of 6.9 million won for non-EVs."

Suomeksi siis, kustannukset vahingoista lähes kaksinkertaiset ja palojen todennäköisyys suunnilleen samaa luokkaa (aiemmin on ollut juttua että sähköautot palaa harvemmin).
Palaako tuossa autot vai sähköautoihin liittyen kiinteistön sähköt? Jos sähköt, onko Koreassa minkälainen verkko, onko mitenkään verrattavissa vaikkapa Suomeen? Vertasitko Suomen tilastoihin?
 
Palaako tuossa autot vai sähköautoihin liittyen kiinteistön sähköt? Jos sähköt, onko Koreassa minkälainen verkko, onko mitenkään verrattavissa vaikkapa Suomeen? Vertasitko Suomen tilastoihin?

Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Niihin ollaan suunnittelemassa kieltoa tai rajoitusta 80-90 % sallitulle lataustasolle.
Tällainen pääsee tietenkin otsikoihin, mutta on harvinaista. Vahinkojen isommat keskimääräiset kustannukset selittyvät varmaan sillä että sähköautot ovat kalliimpia.

Korostetaan siis vielä että tämä yksittäinen uutinen ei tarkoita että palot olisivat yleisempiä/yleistymässä vs. polttomoottoriautot.
 
Vähän optimistilukuja. Täyssähköauto voi viedä talvella helposti yhteensä 30 kWh/100 km esilämmitykset mukaan lukien, jolloin työpäivän aikana saatu energia (2kW * 8h) saattaa riittää vain 40-50 kilometrin ajoon. Ei esimerkiksi omassa käytössäni riittäisi tuollainen likimainkaan, kun edestakainen työmatka on noin 70 kilometriä.
Matikka olisi vaikkapa seuraava: keskimääräinen akku 60kWh, eli tuolla 30kWh/100km kulutuksella range 200km. Ajat 70km, jää 130km. Lataat 50km, ajat 70, lataat 50 jne, eli:
Maanantaina 200-70+50 = 180
180-70+50= 160
160-70+50 = 140
140-70+50 = 120
120-70+50 = 100 viikko vaihtuu
100-70+50 = 80
80-70+50 = 60
60-70 = -10, eli toisen viikon keskiviikkona pitää työmatkalla käydä pikalaturilla, jos ei ole osunut vaikka kauppareissu kohdalle aikaisemmin.

Itse ajelin yhden talven 120km edestakaista työmatkaa lataamalla öisin 10-12h 6A:lla. Pärjäsi kyllä, kun ei osunut esimerkin -30C jaksoa kohdalle.
 
Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Niihin ollaan suunnittelemassa kieltoa tai rajoitusta 80-90 % sallitulle lataustasolle.
Tällainen pääsee tietenkin otsikoihin, mutta on harvinaista. Vahinkojen isommat keskimääräiset kustannukset selittyvät varmaan sillä että sähköautot ovat kalliimpia.

Korostetaan siis vielä että tämä yksittäinen uutinen ei tarkoita että palot olisivat yleisempiä/yleistymässä vs. polttomoottoriautot.
Kopioimassasi tekstissä ei sanota autojen palavan, mutta lähteen antaminen toki saattaa tuoda postaukseen muutenkin uskottavuutta.

Jos sähköautoihin liittyvät palot ovat jutussasi vain muutaman prosentin todennäköisempiä, kuin polttomoottoriautolla, miksi ihmeessä kymmenien miljoonien tuhot ja miljoonat kuolemat eivät ole saaneet polttomoottoriautojen suhteen toimenpiteitä? Niitä on kuitenkin lukumäärällisesti moninkertaisesti Koreassakin.
 
Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Tuo ekan viestisi 13 miljoonaa wonia näyttäisi olevan n. 8800€. Tässähän tuntee itsensä aika varakkaaksi.
 
Juuri tähän tarkoitukseen kuormanhallinta on tarkoitettu, että nalli ei pala. Ruoan laitto ja pyykkikone ottaa sähköä kovalla teholla melko vähän aikaa, eikä kovin iso vaikutus lataukseen ole ja kuormanhallinnan ansiosta nalli ei pala, ruoka valmistuu, pyykit on puhtaita ja autokin latautuu. Lisäksi kun 5pv viikossa voi ladata lähes minkä tahansa sähkiksen akun täyteen töissä, niin ei tuosta kyllä ongelmaa saa ellei siitä sellaista halua itse tehdä. Ja juuri tuo kuormanhallinta on se ratkaisu, että ei tarvitse nysvätä minkään kanssa.
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.

Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.
 
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.

Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.

Ei vaan sinä et ymmärrä mitä ruoan laitto ja suihkussa käynti tarkoittaa. Sanoit, että kun auton laittaa lataukseen niin kuormanhallinta antaa suihkusta kylmää vettä ja pyykkikone pysähtyy. Todellisuudessa ruoan laitto, suihku tai pyykinpesu ei vaikuta paskaakaan auton lataukseen, vaan kuormanhallinta vaan sen hetkellisen piikin ajan laskee tehoa, että nallit ei pala. Ja ei, kuormanhallinta tai autonlataus ei anna suihkusta kylmää vettä ja pyykkikonekaan ei pysähdy.

Sinä väitit, että kuormanhallinnalla ei tee mitään, jos on muuta kuormaa samaan aikaan, mikä oli täyttä paska puhetta. Olisit vain sanonut suoraan, että jos autoilee ihan vitusti, niin 1-vaihe lataus ei riitä. Nyt jaoit vain väärää tietoa kuormanhallinnasta, vaikka asiasi liittyi ainoastaan siihen, että 1-vaihe lataus ei riitä niille, jotka ajavat päivittäin satoja kilometrejä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
. Nyt jaoit vain väärää tietoa kuormanhallinnasta, vaikka asiasi liittyi ainoastaan siihen, että 1-vaihe lataus ei riitä niille, jotka ajavat päivittäin satoja kilometrejä.
Lues nyt vähän ketjua uusiksi ja ymmärrä lukemasi. Aloita vaikka siitä, että kysyjä ajaa 150 km/päivä.
 
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.

Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.

Jep - vuosia ollut tuollainen sähkömittarin ledistä nappaava pulssilaskija ja edellisen talven tarkempi Shelly. Kämppä linjalla takka-ilp-sähkölämmitys. Vaikka pelkällä ilmalämpöpumpulla hoitaisi lämmityspuolta vähän jopa kevyemmin niin LVV ja ruoanteko haukkaisi yhden vaiheen infralla sen verran rajusti niin talviajan peruskulutuksella hätäseen jää kuormanhallinnan kera autoon valuva sähköenergia nihkeäksi. Tässä vielä hyvä huomioida, että kylmimpinä aikoina kun autoa varten jää vaikka 1kW kapaa niin osa menee vielä tuosta harakoille. Pesukoneiden käyttö ei tuota hommaa kaada vaan jos sopivasti on nelihenkinen perhe niin yhdellä vaiheella yöksi ajastettu lämminvesivaraaja imasee sen mitä sille antaa monta tuntia ja siinä ei paljon muuta tehdä jos rinnalla yhdestä vaiheesta lämmitykseenkin menee jotain.

Toki saahan kotilatauksella jotain apuja, mutta pelkästään sillä ko. setillä menisi todella nihkeäksi vähintään osan aikaa vuodesta. Itse kylmästi pistäisin kättä taskuun ja vetäisi kolmivaiheen kämppään, kun nouseehan sen asunnon arvokin aivan varmasti samalla summalla. Ja jos 3000e on liian isku noin yleensä niin silloin kannattaa kahteen kertaan harkita vanhempaa sähkäriä ja varsinkin Teslaa - siinähän jo ilp-helvetinkoneremppa on enemmän ja etupään alustaan menee päälle tonni ja takapäähän pari tonnia ihan peruskuluvina palikoina, jos kätensä iskee sopivaan yksilöön.
 
Viimeksi muokattu:
Jos taloudessa on kaksi autoa joista toinen on perinteinen polttis, niin heikkoa latausmahdollisuutta voi hieman paikata sillä että vaihtaa kulkuvälineitä päiväksi kesken viikkoa ja jättää sähköauton lataamaan / ajaa sillä pienemmän reissun. Sinänsä yksivaihelatauksen mahdollisuus rajoitettunakin on parempi kuin monen kerrostaloasujan tilanne, missä ei ole lainkaan omaa latausmahdollisuutta. Toki kerrostalossa saattaa ne julkiset asemat sitten olla lähempänä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Lues nyt vähän ketjua uusiksi ja ymmärrä lukemasi. Aloita vaikka siitä, että kysyjä ajaa 150 km/päivä.

Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
 
Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
Joo kysyjä ei tosiaan ollut itsekään sitä mieltä että lataisi kovin paljoa kotona.
Minä sitten rupesin miettimään että tuo 150km/pvä voisi kuitenkin olla mahdollista jollekin muulle samassa tilanteessa, jos töissä ei olisikaan latausta, mutta sähköauto kiinnostelisi.
 
Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
Joo kysyjä ei tosiaan ollut itsekään sitä mieltä että lataisi kovin paljoa kotona.
Minä sitten rupesin miettimään että tuo 150km/pvä voisi kuitenkin olla mahdollista jollekin muulle samassa tilanteessa, jos töissä ei olisikaan latausta, mutta sähköauto kiinnostelisi.
Opetelkaa nyt saatana lukemaan. Tässä ensimmäinen viesti, mistä teidän skenaariogeneraattori lähti keulimaan. Mitään muuta en halunnut sanoa. /loppu.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.
 
Mitään muuta en halunnut sanoa.

Aivan. Sanoit kuitenkin aika paljonkin muuta eli taisi sinun satugeneraattori lähteä hieman ylikierroksille. Vai mitä ne sinun "auton lataus kuormanhallinnan kanssa -> suihkusta tulee kylmää vettä" yms jutut olivat?

Mutta eiköhän kaikille tullut selväksi, että kysyjän kilometreillä ei tule mitään ongelmia, kun kotona 1-vaihe lataus ja töissä 11kW.
 
Jos taloudessa on kaksi autoa joista toinen on perinteinen polttis, niin heikkoa latausmahdollisuutta voi hieman paikata sillä että vaihtaa kulkuvälineitä päiväksi kesken viikkoa ja jättää sähköauton lataamaan / ajaa sillä pienemmän reissun. Sinänsä yksivaihelatauksen mahdollisuus rajoitettunakin on parempi kuin monen kerrostaloasujan tilanne, missä ei ole lainkaan omaa latausmahdollisuutta. Toki kerrostalossa saattaa ne julkiset asemat sitten olla lähempänä.

Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
 
Mikään saatavilla oleva latausteho kotona ei poista sen hitautta. Jos voi "kikkailla" niin hyvä asiahan se on.
 
Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.
Osittain samaa mieltä. Joko töissä tai kotona kannattaa olla 11 kW latausmahdollisuus, niin silloin pystyy säännöllisesti lataamaan edullisesti ja se tuo joustavuutta vs. esim. 1x8A lataus sukosta. Jos kilometrejä tulee maltillisesti, niin yksivaiheinen tai julkisiin nojautuminen voi riittää. 1x8A vaatii säännöllisesti lataukseen kytkemisen ja häviöt ovat varsinkin talvella isot.

Mikään saatavilla oleva latausteho kotona ei poista sen hitautta. Jos voi "kikkailla" niin hyvä asiahan se on.
En ymmärrä mitä tarkoitat? 11 kW riittää vallan mainiosti. Likimäärin kuuden tunnin aikana yöllä saa auton tyhjästä 80% tasoon. Vai tarkoititko yksivaihelatausta?

Sähköauton erinomainen ominaisuus on se, että sen voi ladata 1) työpäivän tai 2) yön aikana, kun auto ylivoimaisesti suurimmalla osalla seisoo tyhjän panttina.
 
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.

Sinänsä samaa mieltä että kotilataus on se joka korostaa sähköauton hyviä puolia. Mutta kummasti sähköautoja ostetaan myös kerrostaloihin ilman omaa latauspistettä, ja käsittääkseni esim. Briteissä hyvin yleistä ettei talojen infra riitä lataamiseen.

Toin vain esiin keinon mitä voi käyttää jos vara-autona on polttomoottorikäyttöinen pirssi ja pelkää sitä talven pakkasviikkoa millä oma kotilataus ei riitä.
 
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Itselläni vain lämmitystolppa kotona, josta voi ladata. Toki töissä ilmainen 11kW jossa lataan suurimman osan latauksiata, mutta aika monenlaiset ajot sujuisivat schuko laturillakin.

Ilman tuota työpaikan ilmaista laturia olisi toki hankalampaa ja kalliimpaa.
 
Hyviä näkökantoja koti/työpaikkalautkseen. 11 kW on juuri se teho, joka riittää yön aikana halvalla sähköhinnalla akun täyteen latukseen tai 80% jos siihen rajoittaa. Toimii myös työpäivän aikana. Äkkilähtöjen turvaajaksi siitä ei ole.

Ensin talouteen tulee se ensimmäinen sähköauto ja ennemmin tai myöhemmin myös se kakkosauto muuttu sähköiseksi.
 
Hyviä näkökantoja koti/työpaikkalautkseen. 11 kW on juuri se teho, joka riittää yön aikana halvalla sähköhinnalla akun täyteen latukseen tai 80% jos siihen rajoittaa. Toimii myös työpäivän aikana. Äkkilähtöjen turvaajaksi siitä ei ole.

Ensin talouteen tulee se ensimmäinen sähköauto ja ennemmin tai myöhemmin myös se kakkosauto muuttu sähköiseksi.
Riippuu tietysti vähän missä asuu, mutta jos nyt tulee joku super kiireinen äkkilähtö niin silloin voinee ajaa 10 minuutiksi pikalaturiin? Harvalla varmaan tulee ihan yllättäen ajoa vaikka 500km päähän niin että pitää lähteä heti, eikä kerkeä yhtään ladata pikalaturissa? Toki nyt tähänkin joku tulee kertomaan, että ei voi ikinä ostaa sähköautoa koska kerran elämässä voi tulla niin kiireinen lähtö ettei ehdi ladata, mutta eipä siinä, jos tykkää maksaa sen takia koko elämänsä kalliista bensasta niin tokihan niin saa tehdä.

11kW aika optimi lataus nopeus koska monessa paikassa voisi olla hankalaa/kallista saada paljoa enempää tehoa lataukseen päivittämättä sähköliittymää kalliimpaan ja moni autokin tukee vain 11kW AC latausta. Ja tuolla hyvin tosiaan kerkee lataamaan yön aikana täyteen.
 
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Aika vahvaa liioittelua. Näkisin tuon tarpeelliseksi siinä vaiheessa kun vuosittaiset kilsat ovat siellä 100tkm luokassa. Tai jos auto on erittäin janoinen. Meillä on ykkösautona täyssähkö (ID.4 77kWh), johon tulee kilsoja ehkä 30 tuhatta vuodessa ja käytännössä ladataan joka toinen yö 11kW:n laturilla (ID Charger) n. 40-80%. Toisena autona plugari (ajot 15-20tkm/vuosi), jota lataillaan toisella 11kW:n laturilla (e-Tap voimavirtapistokkeessa, mutta auto lataa yhdestä vaiheessa) joka yö ja tarvittaessa päivällä lyhempiä jaksoja siten että suurin osa ajoista menee sähköllä. Tuon plugarin kohdalla oli aika merkittävä parannus kun matkalaturin tilalle tuli tuo 16A:n lataus, mutta jos vaihdettaisiin kakkosauto järkevämpään eli täyssähköön vaikka 40 kWh:n akulla niin 8A riittäisi ihan hyvin sille. Jos olisin vaihtamassa kämppää niin kelpuuttaisin ihan helposti sellaisen, mistä saa ykkösautolle 1x16A ja toiselle 1x8A.
 
Yhden vaiheen latauksella pärjää todella pitkälle, varsinkin jos saa sen 16A. Pienemmälläkin pärjää. Itsellä on 1*16A lataus kotona ja ajelen yli 40tkm vuodessa 60kWh akkuisella autolla, työmatka 155km kun siellä käyn pari kolme kertaa viikossa.

Aivan helposti menee noi ajot yhdellä vaiheella, ei mitään ongelmaa. Vaikka joutuisi joka päivä käymään töissä, niin ainoastaan kovimmilla peräkkäisillä pakkasilla (alle -20c) voisi tulla ongelmaa ettei ihan ehtisi aamuksi lataamaan päivän aikana kulutettua määrää. Mutta noita kelejä on vuodessa maksimissaan viikon tai kaksi eteläsuomessa, ja kaupassa käydessä voisi ottaa extravirtaa niinä muutamina päivinä vuodessa.
 
Pääseekö jossain Suomessa koeajamaan Peogeot e5008? Mltös huonoa tuossa? Mites pösön adaptiivinen vakkari ja kaistavaht/autopilot.
 
Mielestäni autoteollisuus pitäisi lainsäädännöllä pakottaa kertomaan avoimesti ne ominaisuudet, mitä kunkin automallin ”autopilotista” puuttuu. Ei voi olla että hämärien markkinointitermien alla on niin erilaisia järjestelmiä. Pahimmillaan tässä voi joku menettää henkensä, kun toinen auto älyää hidastaa mutkaan ja toinen ei.
Olisi varmasti asiallinen vaatimus. Pösön tapauksessa täytyy sanoa että ominaisuuden nimi on kuitenkin vain "Ajolinjapilotti", jonka oikea käyttötapa (kädet aina ratissa, katse tiessä) ja mainitsemasi rajoitteet on ohjekirjassa listattu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon latausvääntöön sen verran, että yksivaihelataus ei tietenkään ole ongelma niin kauan kuin on mahdollisuis tehokkaaseen ja edulliseen työpaikkalataukseen. Ongelmia voi tulla sitten, jos työpaikan vaihdoksen tai muun syyn vuoksi menettää tuon mahdollisuuden. Mutta ongelmanhan saa siis rahalla korjattua, eikä se nyt omaisuutta maksa.

Dieselmanin autovaihtoehtoihin tarjoaisin myös omaa malliani. Jos tilantarve on erittäin suuri, ei C40 toki silloin ole paras vaihtoehto. Muuten kyllä hinnan ja laadun suhde aika hyvä ja aika monen keskihintaisen käytetyn sähköauton ikävät tai raivostuttavat ongelmat (akun esilämmityksen puute, pikalatausteho, pöljästi toimivat ajoavustimet, jatkuvat softaongelmat) loistavat poissaolollaan. Ja Volvon istuin nyt on erinomainen, samoin ajo-ominaisuudet. Noiden vuoksi peruin viime kesänä aiemmin tekemäni Enyaqin tilauksen, maksoin kiltisti parin tonnin sopimussakon, mutta silti sain auton liki kymppitonnin halvemmalla kuin olisin joutunut kallisti varustellusta Enyaqista maksamaan. Enyaqisss itseäni tyydyttävät ajo-ominaisuudet olisivat vaatineet 2,5 tonnin paketin, johon kuuluu paremmin toimiva alusta. Volvossa sai paremmat ajo-ominaisuudet ja hurjasti paremman istuimen jo karvalakista alkaen. Ja tuossa esimerkiksi kaistavahti toimii niin hyvin, että se tulee jopa pidettyä päällä.
 
Harmi että niin moni malli pakottaa ottamaan nykyään panoraamakaton, vaikka se on talvella huono eristämään lämpöä. Hytin lämmitys vie kuitenkin talvella merkittävän osan rangesta.

Nykyisessä Kia Optima Sportswagon PHEV:ssä on myös panoraamakatto ja jos ei lasin edessä pidä kangasverhoilua, säteilee pelkkä lasi myös kylmyyttä päähän talvella. Kesällä auringon paistaessa verhoa pitää myös mieluummin kuin että haluaisi auringonpaisteessa istua. Ainakin omalla kohdalla siis lasikatto on ennemmin rasite kuin mukava ominaisuus. Hyvin harvoin tulee pidettyä kangasta poissa lasin edestä, lähinnä jos joskus lapset haluavat nähdä taivaalle.
 
Harmi että niin moni malli pakottaa ottamaan nykyään panoraamakaton, vaikka se on talvella huono eristämään lämpöä. Hytin lämmitys vie kuitenkin talvella merkittävän osan rangesta.

Nykyisessä Kia Optima Sportswagon PHEV:ssä on myös panoraamakatto ja jos ei lasin edessä pidä kangasverhoilua, säteilee pelkkä lasi myös kylmyyttä päähän talvella. Kesällä auringon paistaessa verhoa pitää myös mieluummin kuin että haluaisi auringonpaisteessa istua. Ainakin omalla kohdalla siis lasikatto on ennemmin rasite kuin mukava ominaisuus. Hyvin harvoin tulee pidettyä kangasta poissa lasin edestä, lähinnä jos joskus lapset haluavat nähdä taivaalle.

Varmaan se on pitkään ollut semmoinen "luksusominaisuus", jolla helposti saa luotua kuvan arvokkaammasta autosta. En kyllä itsekään välitä moisesta ominaisuudesta. Toki tuolla voi olla sitten tuotannossakin jotain roolia. Salliiko avonaisempi kori robottien puuhailla nopeammin näin ollen säästäen aikaa kokooonpanossa aikaa yms?
 
Varmaan se on pitkään ollut semmoinen "luksusominaisuus", jolla helposti saa luotua kuvan arvokkaammasta autosta. En kyllä itsekään välitä moisesta ominaisuudesta. Toki tuolla voi olla sitten tuotannossakin jotain roolia. Salliiko avonaisempi kori robottien puuhailla nopeammin näin ollen säästäen aikaa kokooonpanossa aikaa yms?

Varmaan juuri nuo tuotannolliset asiat ovat syynä että panoraamakatot ovat yleistyneet. Robotit pääsevät paremmin tekemään sisustaa ja yksi kaikkein vaikein kasausvaihe, yhtenäisen kattoverhouksen/levyn asennus muuttuu paljon helpommaksi.

Lisähintaa en kyllä itsekkään panoraamakatosta suostu maksamaan.
 
Edellisessä autossani oli lasikattoluukku, ja tuo todella kuumotti pahimillaan päähän, vaikka edessä oli kangassuojakin. Nykyisessä tummennus sen verran voimakkaampi, ettei juuri kuumota, vaikka mitään kangasta ei saa etenkään. Tuota etukäteen suoraan sanoen pelkäsin, mutta ei tilanne ainakaan huonontunut. Talven lämpöhukkaa vaikea arvioida. Auto kyllä pysyy lämpimänä, mutta kuluuhan talvella sitten paljon sähköäkin. Mahdoton tietää, kuinka paljon mikäkin asia vaikuttaa.

Sinänsä täysin turhia meikäläisissä oloissa niin luukut kuin lasikatotkin, enkä senttiäkään ekstraa maksaisi kummastakaan. Mutta muuten sopivaa käytettyä tai monta uuttakin mallia ostaessa noita ei vaan aina voi välttää. Mutta kyllä tuonkin kanssa siis voi elää, vaikka olenkin aika arka liialle auringolle ja lämmölle.
 
Älkäähän nyt panaraamakattoa mollatko, selalisen seuraavan juuri ruksin lisärahasta :)

Edellisessä autossani oli lasikattoluukku, ja tuo todella kuumotti pahimillaan päähän, vaikka edessä oli kangassuojakin. Nykyisessä tummennus sen verran voimakkaampi, ettei juuri kuumota, vaikka mitään kangasta ei saa etenkään.
Hmm ?? kuumottaa vaikka kangasverho välissä. Ei kuumota vaikka verhoa ei ole välissä.
 
Hmm ?? kuumottaa vaikka kangasverho välissä. Ei kuumota vaikka verhoa ei ole välissä.
Näinhän se taitaa mennä, tummennettu vs. ei tummennettu. Jos aurinko porottaa läpi ja lämmittää sen kangassuojan, niin se kuuma kangassuoja säteilee lämmön kuskin kupoliin. Jos taas se on tummennettu, niin säteet pysähtyy siihen ja aurinko lämmittää sitä lasia, joka taas jäähtyy ajoviiman vaikutuksesta, eli ei kuumota niin paljon.
 
Tässä nyt kun autokuumeissaan eri vaihtoehtoja luupannut läpi, niin tuli vastaan sellainekin juttu, että muuten varsin mielenkiintoisessa Nissan Ariyassa ei pysty rajoittamaan latausprosenttia ohjelmallisesti mitenkään. Nissan itsekin ohjeistaa, että lataa vaan 100% aina (mutta sitten pienellä präntillä lukee et akun varaustason pitäminen yli 80% voi vahingoittaa sitä...), että ilmeisesti Nissan on sitten vaan onnistunut jotenkin fiksaamaan maailmankaikkeuden lähdekoodista NMC-akkujen kemialliset ominaisuudet. Näppärää!

Käyttäjäkommentit on mallia "lol ei haittaa ku on liisari" tai "siellä on pari kWh bufferi jota ei ladata täyteen".

Ei ole kyllä helppoa yritää löytää hyvää sähköautoa kun käytännössä kaikissa on jotain typerää paskaa. Pitää vaan vissiin yrittää löytää semmoinen paska jonka kanssa voisi kuvitella pystyvänsä elämään...
 
Ei ole kyllä helppoa yritää löytää hyvää sähköautoa kun käytännössä kaikissa on jotain typerää paskaa. Pitää vaan vissiin yrittää löytää semmoinen paska jonka kanssa voisi kuvitella pystyvänsä elämään...

Bemarin sähköautot aika hyviä kyllä ja vertailut tukee mielipidettä. Toki ovat tehty samalle pohjalle ku polttis, joten jos keskitunneli on deal breaker niin sitten eivät sovi. Muuten en ole keksinyt oikeastaan mitään valittamista. Omat kokemukset i4.
 
Bemarin sähköautot aika hyviä kyllä ja vertailut tukee mielipidettä. Toki ovat tehty samalle pohjalle ku polttis, joten jos keskitunneli on deal breaker niin sitten eivät sovi.
Toi keskitunnelista kitiseminen on hyvä esimerkki sellaisesta topikista, jota en ole koskaan lakannut hämmästelemästä. Miksi sillä yhtäkkiä olisi yhtään mitään merkitystä, että se on siinä, kun ei edelliseen sataan vuoteen ole ketään haitannut.
 
Miksi sillä yhtäkkiä olisi yhtään mitään merkitystä, että se on siinä, kun ei edelliseen sataan vuoteen ole ketään haitannut.
Onhan se ollut tiellä siinä sen sata vuotta. Sähköistymisen myötä siiää olisi vihdoinkin mahdollisuus päästä eroon. Ei iso ongelma , mutta parempi olisi ilman sitä, eikö ?
 
Tässä nyt kun autokuumeissaan eri vaihtoehtoja luupannut läpi, niin tuli vastaan sellainekin juttu, että muuten varsin mielenkiintoisessa Nissan Ariyassa ei pysty rajoittamaan latausprosenttia ohjelmallisesti mitenkään. Nissan itsekin ohjeistaa, että lataa vaan 100% aina (mutta sitten pienellä präntillä lukee et akun varaustason pitäminen yli 80% voi vahingoittaa sitä...), että ilmeisesti Nissan on sitten vaan onnistunut jotenkin fiksaamaan maailmankaikkeuden lähdekoodista NMC-akkujen kemialliset ominaisuudet. Näppärää!

Käyttäjäkommentit on mallia "lol ei haittaa ku on liisari" tai "siellä on pari kWh bufferi jota ei ladata täyteen".

Ei ole kyllä helppoa yritää löytää hyvää sähköautoa kun käytännössä kaikissa on jotain typerää paskaa. Pitää vaan vissiin yrittää löytää semmoinen paska jonka kanssa voisi kuvitella pystyvänsä elämään...

Totesit itsekin että olet kuumeessa. Voit aina myös vakavasti harkita uudelleen onko sähköauton hankkiminen (vielä) sittenkään kovin järkevää! :)
 
Onhan se ollut tiellä siinä sen sata vuotta. Sähköistymisen myötä siiää olisi vihdoinkin mahdollisuus päästä eroon. Ei iso ongelma , mutta parempi olisi ilman sitä, eikö ?

Teslassa kun olin ekaa kertaa takapenkillä niin kyllähän se tuntui avarammalta kun ei ollut. Ei dramaattinen parannus mutta "ihan kiva".
 
Enemmän kuin kiva, näin kun täysiä takapenkillisiä joutuu usein kuljettamaan. Paljon paremmat jalkatilat ilman turhaa pahkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 185
Viestejä
4 880 997
Jäsenet
78 774
Uusin jäsen
abassimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom