- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 4 014
Se on onnistuu kyttaamattakin. Nimi on kuormanhallinta.ikalailla muutakin mietittävää kuin kytätä sähkönkäyttöä sen mukaan, että nallit ei napsu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se on onnistuu kyttaamattakin. Nimi on kuormanhallinta.ikalailla muutakin mietittävää kuin kytätä sähkönkäyttöä sen mukaan, että nallit ei napsu.
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.Se on onnistuu kyttaamattakin. Nimi on kuormanhallinta.
Tosiaan, sähköyhtiö ottaa kytkennästä 1300e+reilun 100e mittarin siirrosta. Sitten mittarikeskuksen vaihto, kaikki kaapelivedot yms.Ihan mielenkiinnosta, mitä tuohon 3k hintaan kuuluu? Kuulostaa äkkiseltään aika kalliilta.
Tuossa on mikrokontrolleri jatkuvasti virroissa joka on kiinni sense-pinneissä ja valmiina kättelemään auton kanssa.Verkkovirran ja auton latausjohdon erottaa käytännössä yksi kontaktori. Missä häviö syntyy?
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
Tosiaan, rintamamiestalo ja sähköt sen mukaiset, 8A on ihan maksimi mitä tuosta uskaltaa ottaa jatkuvaa. Mitään kuormanjakoja turha edes miettiä ennen uutta sähkökeskusta jne.
No just se siihen auttaa. Kun tehdaan ruokaa tai suihkutellaan niin latausta vahenee automaattisesti.Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.
Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.No just se siihen auttaa. Kun tehdaan ruokaa tai suihkutellaan niin latausta vahenee automaattisesti.
Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä mitä tarkoittaa rintsikan 1-vaihe sähköt? Veikkaisin, että yksikään luvat omaava sähkömies ei lähde koskemaan pitkällä tikullakaan noihin 40-50-luvun virityksiin. Jo pelkät vikasuojaukset ja maadoitukset tuottaa helvetinmoisen päänsäryt.Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
Joo, ilpille on tosiaan vedetty sähköt ihan nykystandardien mukaan.Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?
Kotilatauksessa eli AC on vaan se ero kykeneekö auto 11kw vai 22kw lataukseen.. joka taas riippuu laturista myös jonka hommaat, sekä sähköliitymästä joka on. 3*25A pystyy 11kw.. tarvitaan 3*35A jos haluat 22kw. Sit o yksvaihe, joka käytännössä max 3.7kwKia esoul 2020 käyty koejamassa, aika hyvän oloinen vekotin. Hyvä ajettava, 64kwh akku, hyvät tilat. Ja aika sopivaan hintaan, tuotu toki saksasta.
Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?
Vai muistanko näkyjä.
Yksin jos/kun ajat, niin kannattaa yrittää löytää vähän pienempiä autoja. Monessa tuppaa vaan jäämään akut 60 kWh nurkille mikä ei ole sinulle välttämättä tarpeeksi sujuvaan käyttöön.Joo, ilpille on tosiaan vedetty sähköt ihan nykystandardien mukaan.
Mutta, hyvää keskustelua tästäkin aiheesta vaikka lähinnä tosiaan autovaihtoehtoja lähdin kartoittamaan. Sähköistä ymmärrän tasan sen että se on sinistä ja sattuu saatanasti.
Vagit ei vakuuta, kaikkea pikkuvikaa, bugailua, lagaamista yms ja Kia EV6 rajautuu pois koska on helvetin ruma. Polestariin pitääkin tutustua, ne on mennyt jotenkin tutkan alla. (Taisin tosin kysyä järkeviä vaihtoehtoja, mutta ulkonäkö on melko painava valintaperuste)
Ei nyt ihan aukea mitä tarkoitat rajoituksella voimavirta-latauksessa. Auto kyllä ottaa vastaan 3x16A, käytetty laturi määrä mitä sieltä tulee.Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?
Vai muistanko näkyjä.
Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.
Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?
Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä mitä tarkoittaa rintsikan 1-vaihe sähköt? Veikkaisin, että yksikään luvat omaava sähkömies ei lähde koskemaan pitkällä tikullakaan noihin 40-50-luvun virityksiin. Jo pelkät vikasuojaukset ja maadoitukset tuottaa helvetinmoisen päänsäryt.
Kia esoul 2020 käyty koejamassa,
Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?
Vai muistanko näkyjä.
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
miks tulis?? on suomessa vanhoja taloja yhdellävaiheella.. en epäilis aloittajaaEiköhän sulla kuitenkin sinne rintsikan sähkökeskuskeen tule 3 vaihetta?
Ei välttämättä keskukseen, mutta talon seinään tai lähimmälle tolpalle voi hyvinkin tulla.miks tulis?? on suomessa vanhoja taloja yhdellävaiheella.. en epäilis aloittajaa
meiaat et verkkoyhtiö on tuonu oottaa kolme vaihetta joka nurkalle?Ei välttämättä keskukseen, mutta talon seinään tai lähimmälle tolpalle voi hyvinkin tulla.
No siinähän lukee että 3k€ maksamalla saa kolme vaihetta (muutostyö+kytkentä). Vois välillä keskustella sähköautoistakin...Ei välttämättä keskukseen, mutta talon seinään tai lähimmälle tolpalle voi hyvinkin tulla.
Palaako tuossa autot vai sähköautoihin liittyen kiinteistön sähköt? Jos sähköt, onko Koreassa minkälainen verkko, onko mitenkään verrattavissa vaikkapa Suomeen? Vertasitko Suomen tilastoihin?"
Insurers review policies related to EVs following series of accidents
"
Tuollainen uutinen oli Etelä-Koreasta liittyen sähköautojen paloihin ja vakuutuksiin.
"According to the Korea Insurance Development Institute, the number of fire and explosion incidents involving EVs has been higher than that of internal combustion engine vehicles over the past five years.
EVs had 0.93 incidents per 10,000 vehicles, while non-EVs had a lower rate of 0.90 incidents.
Moreover, the financial losses incurred in these incidents were significantly higher for EVs, with the average loss per incident tallied at 13 million won ($9,700), which is 1.9 times higher than the average of 6.9 million won for non-EVs."
Suomeksi siis, kustannukset vahingoista lähes kaksinkertaiset ja palojen todennäköisyys suunnilleen samaa luokkaa (aiemmin on ollut juttua että sähköautot palaa harvemmin).
Palaako tuossa autot vai sähköautoihin liittyen kiinteistön sähköt? Jos sähköt, onko Koreassa minkälainen verkko, onko mitenkään verrattavissa vaikkapa Suomeen? Vertasitko Suomen tilastoihin?
Matikka olisi vaikkapa seuraava: keskimääräinen akku 60kWh, eli tuolla 30kWh/100km kulutuksella range 200km. Ajat 70km, jää 130km. Lataat 50km, ajat 70, lataat 50 jne, eli:Vähän optimistilukuja. Täyssähköauto voi viedä talvella helposti yhteensä 30 kWh/100 km esilämmitykset mukaan lukien, jolloin työpäivän aikana saatu energia (2kW * 8h) saattaa riittää vain 40-50 kilometrin ajoon. Ei esimerkiksi omassa käytössäni riittäisi tuollainen likimainkaan, kun edestakainen työmatka on noin 70 kilometriä.
Kopioimassasi tekstissä ei sanota autojen palavan, mutta lähteen antaminen toki saattaa tuoda postaukseen muutenkin uskottavuutta.Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Niihin ollaan suunnittelemassa kieltoa tai rajoitusta 80-90 % sallitulle lataustasolle.
Tällainen pääsee tietenkin otsikoihin, mutta on harvinaista. Vahinkojen isommat keskimääräiset kustannukset selittyvät varmaan sillä että sähköautot ovat kalliimpia.
Korostetaan siis vielä että tämä yksittäinen uutinen ei tarkoita että palot olisivat yleisempiä/yleistymässä vs. polttomoottoriautot.
Tuo ekan viestisi 13 miljoonaa wonia näyttäisi olevan n. 8800€. Tässähän tuntee itsensä aika varakkaaksi.Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.Juuri tähän tarkoitukseen kuormanhallinta on tarkoitettu, että nalli ei pala. Ruoan laitto ja pyykkikone ottaa sähköä kovalla teholla melko vähän aikaa, eikä kovin iso vaikutus lataukseen ole ja kuormanhallinnan ansiosta nalli ei pala, ruoka valmistuu, pyykit on puhtaita ja autokin latautuu. Lisäksi kun 5pv viikossa voi ladata lähes minkä tahansa sähkiksen akun täyteen töissä, niin ei tuosta kyllä ongelmaa saa ellei siitä sellaista halua itse tehdä. Ja juuri tuo kuormanhallinta on se ratkaisu, että ei tarvitse nysvätä minkään kanssa.
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.
Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.
Lues nyt vähän ketjua uusiksi ja ymmärrä lukemasi. Aloita vaikka siitä, että kysyjä ajaa 150 km/päivä.. Nyt jaoit vain väärää tietoa kuormanhallinnasta, vaikka asiasi liittyi ainoastaan siihen, että 1-vaihe lataus ei riitä niille, jotka ajavat päivittäin satoja kilometrejä.
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.
Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.
Et nyt varsinaisesti ole noilla levottomilla suihkujutuillasi todistanut että tuo olisi ongelma. Toki on mahdollista että tuo 150km/pvä on liikaa.Aloita vaikka siitä, että kysyjä ajaa 150 km/päivä.
Lues nyt vähän ketjua uusiksi ja ymmärrä lukemasi. Aloita vaikka siitä, että kysyjä ajaa 150 km/päivä.
Joo kysyjä ei tosiaan ollut itsekään sitä mieltä että lataisi kovin paljoa kotona.Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
Opetelkaa nyt saatana lukemaan. Tässä ensimmäinen viesti, mistä teidän skenaariogeneraattori lähti keulimaan. Mitään muuta en halunnut sanoa. /loppu.Joo kysyjä ei tosiaan ollut itsekään sitä mieltä että lataisi kovin paljoa kotona.
Minä sitten rupesin miettimään että tuo 150km/pvä voisi kuitenkin olla mahdollista jollekin muulle samassa tilanteessa, jos töissä ei olisikaan latausta, mutta sähköauto kiinnostelisi.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.
nyt kylla hiukan juksaat. aika paljon pistit nakemysta siihen ettei yksivaiheeseen kamppaan kannata edes miettia auton latauspistetta.Mitään muuta en halunnut sanoa.
Mitään muuta en halunnut sanoa.
Alkuperäissähköiseen rintsikkaan, pieni ero. (Ihan sama onko siinä 1- vai 3-vaihetta.)nyt kylla hiukan juksaat. aika paljon pistit nakemysta siihen ettei yksivaiheeseen kamppaan kannata edes miettia auton latauspistetta.
Jos taloudessa on kaksi autoa joista toinen on perinteinen polttis, niin heikkoa latausmahdollisuutta voi hieman paikata sillä että vaihtaa kulkuvälineitä päiväksi kesken viikkoa ja jättää sähköauton lataamaan / ajaa sillä pienemmän reissun. Sinänsä yksivaihelatauksen mahdollisuus rajoitettunakin on parempi kuin monen kerrostaloasujan tilanne, missä ei ole lainkaan omaa latausmahdollisuutta. Toki kerrostalossa saattaa ne julkiset asemat sitten olla lähempänä.
Osittain samaa mieltä. Joko töissä tai kotona kannattaa olla 11 kW latausmahdollisuus, niin silloin pystyy säännöllisesti lataamaan edullisesti ja se tuo joustavuutta vs. esim. 1x8A lataus sukosta. Jos kilometrejä tulee maltillisesti, niin yksivaiheinen tai julkisiin nojautuminen voi riittää. 1x8A vaatii säännöllisesti lataukseen kytkemisen ja häviöt ovat varsinkin talvella isot.Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.
En ymmärrä mitä tarkoitat? 11 kW riittää vallan mainiosti. Likimäärin kuuden tunnin aikana yöllä saa auton tyhjästä 80% tasoon. Vai tarkoititko yksivaihelatausta?Mikään saatavilla oleva latausteho kotona ei poista sen hitautta. Jos voi "kikkailla" niin hyvä asiahan se on.
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.
Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Itselläni vain lämmitystolppa kotona, josta voi ladata. Toki töissä ilmainen 11kW jossa lataan suurimman osan latauksiata, mutta aika monenlaiset ajot sujuisivat schuko laturillakin.Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.
Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Riippuu tietysti vähän missä asuu, mutta jos nyt tulee joku super kiireinen äkkilähtö niin silloin voinee ajaa 10 minuutiksi pikalaturiin? Harvalla varmaan tulee ihan yllättäen ajoa vaikka 500km päähän niin että pitää lähteä heti, eikä kerkeä yhtään ladata pikalaturissa? Toki nyt tähänkin joku tulee kertomaan, että ei voi ikinä ostaa sähköautoa koska kerran elämässä voi tulla niin kiireinen lähtö ettei ehdi ladata, mutta eipä siinä, jos tykkää maksaa sen takia koko elämänsä kalliista bensasta niin tokihan niin saa tehdä.Hyviä näkökantoja koti/työpaikkalautkseen. 11 kW on juuri se teho, joka riittää yön aikana halvalla sähköhinnalla akun täyteen latukseen tai 80% jos siihen rajoittaa. Toimii myös työpäivän aikana. Äkkilähtöjen turvaajaksi siitä ei ole.
Ensin talouteen tulee se ensimmäinen sähköauto ja ennemmin tai myöhemmin myös se kakkosauto muuttu sähköiseksi.
Aika vahvaa liioittelua. Näkisin tuon tarpeelliseksi siinä vaiheessa kun vuosittaiset kilsat ovat siellä 100tkm luokassa. Tai jos auto on erittäin janoinen. Meillä on ykkösautona täyssähkö (ID.4 77kWh), johon tulee kilsoja ehkä 30 tuhatta vuodessa ja käytännössä ladataan joka toinen yö 11kW:n laturilla (ID Charger) n. 40-80%. Toisena autona plugari (ajot 15-20tkm/vuosi), jota lataillaan toisella 11kW:n laturilla (e-Tap voimavirtapistokkeessa, mutta auto lataa yhdestä vaiheessa) joka yö ja tarvittaessa päivällä lyhempiä jaksoja siten että suurin osa ajoista menee sähköllä. Tuon plugarin kohdalla oli aika merkittävä parannus kun matkalaturin tilalle tuli tuo 16A:n lataus, mutta jos vaihdettaisiin kakkosauto järkevämpään eli täyssähköön vaikka 40 kWh:n akulla niin 8A riittäisi ihan hyvin sille. Jos olisin vaihtamassa kämppää niin kelpuuttaisin ihan helposti sellaisen, mistä saa ykkösautolle 1x16A ja toiselle 1x8A.Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.
Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.