Yleistä keskustelua sähköautoista

Tosiaan, rintamamiestalo ja sähköt sen mukaiset, 8A on ihan maksimi mitä tuosta uskaltaa ottaa jatkuvaa. Mitään kuormanjakoja turha edes miettiä ennen uutta sähkökeskusta jne. Lisäksi tuossa joutuu lataamaan talvellakin sitten ilman mitään pörssisähkö-optimointeja. Töissä tosiaan mahdollisuus ladata se 8h 11kw laturilla. Latauspisteitä tuli heti kerralla melko reilusti joten ainakaan alkuun ruuhka ei ole ongelma, tai no, ensin pitää saada polttisautoilijat luopumaan noista firman parhaista parkkipaikoista. Nopeita latureita löytyy matkalta sitten tarvittaessa hyvinkin, jopa täällä pirkanmaalla maakunnassa.

Kaverin Q4 etron kokemukset ei ole vielä ihan vakuuttaneet, edes tämmöistä 20v vag-konsernin laitteilla ajanutta. Teslaan jotenkin ajauduin ajatuksissani varmaan myös siksi, että jos tuommoisella 100tkm ajetulla meinaa useamman vuoden ajella niin akulle löytynee korjaaja helpommin kuin juuri esim Kialle.

Pääasia kuitenkin se että ajaminen (ja muu eläminen siinä samalla) on tarkoitus pitää vaivattomana, eikä miettiä voiko ladata autoa yöllä -25 pakkasessa kun samalla Ilppi huutaa hoosiannaa.

Lisäys:
3-vaihesähköön siirtymistä jarruttaa varmaan eniten se että ajatuksen tasolla sähköyhtiön 1300€ veloitus pelkästä kytkennästä sylettää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
Se on onnistuu kyttaamattakin. Nimi on kuormanhallinta.
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
 
Verkkovirran ja auton latausjohdon erottaa käytännössä yksi kontaktori. Missä häviö syntyy?

go-e-innenleben.jpg
Tuossa on mikrokontrolleri jatkuvasti virroissa joka on kiinni sense-pinneissä ja valmiina kättelemään auton kanssa.

Se ottaa hakkuripowerilla virtaa 230v:stä.

-> Vehje vetää idlekulutusta sanotaan nyt mutulla 0.1W -> 876Wh /v, eli about 1kWh/v.

Jos nyt lataa vaikka 2000kWh kotona vuodessa, niin hyötysuhteeksi tulisi 99.95%
 
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.

Tosiaan, rintamamiestalo ja sähköt sen mukaiset, 8A on ihan maksimi mitä tuosta uskaltaa ottaa jatkuvaa. Mitään kuormanjakoja turha edes miettiä ennen uutta sähkökeskusta jne.

Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
 
22kW:iin kykenevä laturi kotona voi myös olla hyvä, noin tulevaisuutta ajatellen. Tuollaisella latailee sitten jo kohtuullisesti myös 1-vaiheella. VAG-autoissa ei taida juurikaan olla 22kW:n sisäisiä latureita, mutta kohtuullisen monessa muussa on - jos ei vakiona niin joskus optiona.
 
Jos pääosin saa ladata 8h 11kw laturilla työpäivän aikana ja tarvittaessa työmatkan varrella pikalaturilla akku täyteen niin ongelmaa ei ole. Ostaa long rangen niin ei ahdista senkään vertaa, vaikka olisi muuttujia arjessa.

Laturille kotona lisäksi kuormanhallinta niin ei tarvi miettiä arjessa tiheää nallien palamista muuta kuin makuuhuoneessa.
 
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
No just se siihen auttaa. Kun tehdaan ruokaa tai suihkutellaan niin latausta vahenee automaattisesti.
 
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.
No just se siihen auttaa. Kun tehdaan ruokaa tai suihkutellaan niin latausta vahenee automaattisesti.
Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.

Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?

Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä mitä tarkoittaa rintsikan 1-vaihe sähköt? Veikkaisin, että yksikään luvat omaava sähkömies ei lähde koskemaan pitkällä tikullakaan noihin 40-50-luvun virityksiin. Jo pelkät vikasuojaukset ja maadoitukset tuottaa helvetinmoisen päänsäryt.
 
menee kyllä kotilatauksen puolelle, mutta mun mielestä alkuperänen kysymys koski vaihtoehtoisia autoja ko sais töissä ladattua 11kw.. johon 8hx11kw lataa jo isommankin akun täyteen saakka, eikä niillä kilsoilla tarvii laittaa yhdenkään vaiheen päähän kotona. jollei si halua.
Ja kotona vaan yks vaihe, ni alko vääntö täällä... kyllä se yks vaihe (mulla on kyllä 3, mutta kaksi pois päältä, paitsi jos tulee tarve ni lataan 11kw.. ei ole ollut viellä kertaakaan) ja dynaaminen kuormanhallinta pelkästään paneelien mukaan, muuten ei saa ladata.. teen ruokaa iltasella, käytän sähköä kuinka käytän jne, kaikki hoituu automaattisesti, nyt ellin & evcc:n kanssa, sitä ennen ha hoiti latauksen pitäen varttineton nollassa.. mitään ongelmia ole ollut, vkl si ladataan 100 saakka ko seisoo pihalla, tällähetkellä akussa 70% kilsoja tulee noin 50km normipäivänä, mutta muutama 100km mahtuu mukaan
 
Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?
Joo, ilpille on tosiaan vedetty sähköt ihan nykystandardien mukaan.

Mutta, hyvää keskustelua tästäkin aiheesta vaikka lähinnä tosiaan autovaihtoehtoja lähdin kartoittamaan. Sähköistä ymmärrän tasan sen että se on sinistä ja sattuu saatanasti.
Vagit ei vakuuta, kaikkea pikkuvikaa, bugailua, lagaamista yms ja Kia EV6 rajautuu pois koska on helvetin ruma. Polestariin pitääkin tutustua, ne on mennyt jotenkin tutkan alla. (Taisin tosin kysyä järkeviä vaihtoehtoja, mutta ulkonäkö on melko painava valintaperuste)
 
Kia esoul 2020 käyty koejamassa, aika hyvän oloinen vekotin. Hyvä ajettava, 64kwh akku, hyvät tilat. Ja aika sopivaan hintaan, tuotu toki saksasta.

Nykyinenkin samaa merkkiä, ja se hyväksi todettu vuosien saatossa.

Ulkonäkö jakaa varmana mielipiteitä, muttei kinosta semmoset.

Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.
 
Kia esoul 2020 käyty koejamassa, aika hyvän oloinen vekotin. Hyvä ajettava, 64kwh akku, hyvät tilat. Ja aika sopivaan hintaan, tuotu toki saksasta.


Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.
Kotilatauksessa eli AC on vaan se ero kykeneekö auto 11kw vai 22kw lataukseen.. joka taas riippuu laturista myös jonka hommaat, sekä sähköliitymästä joka on. 3*25A pystyy 11kw.. tarvitaan 3*35A jos haluat 22kw. Sit o yksvaihe, joka käytännössä max 3.7kw
Edit mut tosiaan kotilataukselle on oma lankansa...
Edit 2. Isoin ero tulee dc latauksella eri autoilla, jotka on si ne superit yms pömpelit matkan varrella.. kotilataukseen aivan eri asiat. Koska ei mitään järkeä kotio dc laturia hinnan liittymän yms puolesta
 
Joo, ilpille on tosiaan vedetty sähköt ihan nykystandardien mukaan.

Mutta, hyvää keskustelua tästäkin aiheesta vaikka lähinnä tosiaan autovaihtoehtoja lähdin kartoittamaan. Sähköistä ymmärrän tasan sen että se on sinistä ja sattuu saatanasti.
Vagit ei vakuuta, kaikkea pikkuvikaa, bugailua, lagaamista yms ja Kia EV6 rajautuu pois koska on helvetin ruma. Polestariin pitääkin tutustua, ne on mennyt jotenkin tutkan alla. (Taisin tosin kysyä järkeviä vaihtoehtoja, mutta ulkonäkö on melko painava valintaperuste)
Yksin jos/kun ajat, niin kannattaa yrittää löytää vähän pienempiä autoja. Monessa tuppaa vaan jäämään akut 60 kWh nurkille mikä ei ole sinulle välttämättä tarpeeksi sujuvaan käyttöön.

Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.
Ei nyt ihan aukea mitä tarkoitat rajoituksella voimavirta-latauksessa. Auto kyllä ottaa vastaan 3x16A, käytetty laturi määrä mitä sieltä tulee.
 
Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.

Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?

Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä mitä tarkoittaa rintsikan 1-vaihe sähköt? Veikkaisin, että yksikään luvat omaava sähkömies ei lähde koskemaan pitkällä tikullakaan noihin 40-50-luvun virityksiin. Jo pelkät vikasuojaukset ja maadoitukset tuottaa helvetinmoisen päänsäryt.

Juuri tähän tarkoitukseen kuormanhallinta on tarkoitettu, että nalli ei pala. Ruoan laitto ja pyykkikone ottaa sähköä kovalla teholla melko vähän aikaa, eikä kovin iso vaikutus lataukseen ole ja kuormanhallinnan ansiosta nalli ei pala, ruoka valmistuu, pyykit on puhtaita ja autokin latautuu. Lisäksi kun 5pv viikossa voi ladata lähes minkä tahansa sähkiksen akun täyteen töissä, niin ei tuosta kyllä ongelmaa saa ellei siitä sellaista halua itse tehdä. Ja juuri tuo kuormanhallinta on se ratkaisu, että ei tarvitse nysvätä minkään kanssa.
 
Kia esoul 2020 käyty koejamassa,

Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.

Kia/Hyundai toi 2020 aikana 3-vaihelatauksen. Eli kannattaa tarkistaa asia 2020 mallin kanssa. Vanhemmissa yksivaihelataus, eli kotona saa max 3.6kW.
Samoin suosittelen katsomaan löytyykö Kia UVO/Connect sovellusta. Sillä saa mm. Auton lämpimäksi tai ovet auki kännykällä.
 
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.

Eiköhän sulla kuitenkin sinne rintsikan sähkökeskuskeen tule 3 vaihetta?
 
Sen verran vielä tähän että joo, talon nurkalle tulee kyllä kolme vaihetta. Sähköyhtiön kytkentämaksu on silti sen 1300e, johon päälle muutostyöt. Jatketaan sähköautoista.
 
"
Insurers review policies related to EVs following series of accidents
"
Tuollainen uutinen oli Etelä-Koreasta liittyen sähköautojen paloihin ja vakuutuksiin.


"According to the Korea Insurance Development Institute, the number of fire and explosion incidents involving EVs has been higher than that of internal combustion engine vehicles over the past five years.
EVs had 0.93 incidents per 10,000 vehicles, while non-EVs had a lower rate of 0.90 incidents.
Moreover, the financial losses incurred in these incidents were significantly higher for EVs, with the average loss per incident tallied at 13 million won ($9,700), which is 1.9 times higher than the average of 6.9 million won for non-EVs."

Suomeksi siis, kustannukset vahingoista lähes kaksinkertaiset ja palojen todennäköisyys suunnilleen samaa luokkaa (aiemmin on ollut juttua että sähköautot palaa harvemmin).
 
"
Insurers review policies related to EVs following series of accidents
"
Tuollainen uutinen oli Etelä-Koreasta liittyen sähköautojen paloihin ja vakuutuksiin.


"According to the Korea Insurance Development Institute, the number of fire and explosion incidents involving EVs has been higher than that of internal combustion engine vehicles over the past five years.
EVs had 0.93 incidents per 10,000 vehicles, while non-EVs had a lower rate of 0.90 incidents.
Moreover, the financial losses incurred in these incidents were significantly higher for EVs, with the average loss per incident tallied at 13 million won ($9,700), which is 1.9 times higher than the average of 6.9 million won for non-EVs."

Suomeksi siis, kustannukset vahingoista lähes kaksinkertaiset ja palojen todennäköisyys suunnilleen samaa luokkaa (aiemmin on ollut juttua että sähköautot palaa harvemmin).
Palaako tuossa autot vai sähköautoihin liittyen kiinteistön sähköt? Jos sähköt, onko Koreassa minkälainen verkko, onko mitenkään verrattavissa vaikkapa Suomeen? Vertasitko Suomen tilastoihin?
 
Palaako tuossa autot vai sähköautoihin liittyen kiinteistön sähköt? Jos sähköt, onko Koreassa minkälainen verkko, onko mitenkään verrattavissa vaikkapa Suomeen? Vertasitko Suomen tilastoihin?

Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Niihin ollaan suunnittelemassa kieltoa tai rajoitusta 80-90 % sallitulle lataustasolle.
Tällainen pääsee tietenkin otsikoihin, mutta on harvinaista. Vahinkojen isommat keskimääräiset kustannukset selittyvät varmaan sillä että sähköautot ovat kalliimpia.

Korostetaan siis vielä että tämä yksittäinen uutinen ei tarkoita että palot olisivat yleisempiä/yleistymässä vs. polttomoottoriautot.
 
Vähän optimistilukuja. Täyssähköauto voi viedä talvella helposti yhteensä 30 kWh/100 km esilämmitykset mukaan lukien, jolloin työpäivän aikana saatu energia (2kW * 8h) saattaa riittää vain 40-50 kilometrin ajoon. Ei esimerkiksi omassa käytössäni riittäisi tuollainen likimainkaan, kun edestakainen työmatka on noin 70 kilometriä.
Matikka olisi vaikkapa seuraava: keskimääräinen akku 60kWh, eli tuolla 30kWh/100km kulutuksella range 200km. Ajat 70km, jää 130km. Lataat 50km, ajat 70, lataat 50 jne, eli:
Maanantaina 200-70+50 = 180
180-70+50= 160
160-70+50 = 140
140-70+50 = 120
120-70+50 = 100 viikko vaihtuu
100-70+50 = 80
80-70+50 = 60
60-70 = -10, eli toisen viikon keskiviikkona pitää työmatkalla käydä pikalaturilla, jos ei ole osunut vaikka kauppareissu kohdalle aikaisemmin.

Itse ajelin yhden talven 120km edestakaista työmatkaa lataamalla öisin 10-12h 6A:lla. Pärjäsi kyllä, kun ei osunut esimerkin -30C jaksoa kohdalle.
 
Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Niihin ollaan suunnittelemassa kieltoa tai rajoitusta 80-90 % sallitulle lataustasolle.
Tällainen pääsee tietenkin otsikoihin, mutta on harvinaista. Vahinkojen isommat keskimääräiset kustannukset selittyvät varmaan sillä että sähköautot ovat kalliimpia.

Korostetaan siis vielä että tämä yksittäinen uutinen ei tarkoita että palot olisivat yleisempiä/yleistymässä vs. polttomoottoriautot.
Kopioimassasi tekstissä ei sanota autojen palavan, mutta lähteen antaminen toki saattaa tuoda postaukseen muutenkin uskottavuutta.

Jos sähköautoihin liittyvät palot ovat jutussasi vain muutaman prosentin todennäköisempiä, kuin polttomoottoriautolla, miksi ihmeessä kymmenien miljoonien tuhot ja miljoonat kuolemat eivät ole saaneet polttomoottoriautojen suhteen toimenpiteitä? Niitä on kuitenkin lukumäärällisesti moninkertaisesti Koreassakin.
 
Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Tuo ekan viestisi 13 miljoonaa wonia näyttäisi olevan n. 8800€. Tässähän tuntee itsensä aika varakkaaksi.
 
Juuri tähän tarkoitukseen kuormanhallinta on tarkoitettu, että nalli ei pala. Ruoan laitto ja pyykkikone ottaa sähköä kovalla teholla melko vähän aikaa, eikä kovin iso vaikutus lataukseen ole ja kuormanhallinnan ansiosta nalli ei pala, ruoka valmistuu, pyykit on puhtaita ja autokin latautuu. Lisäksi kun 5pv viikossa voi ladata lähes minkä tahansa sähkiksen akun täyteen töissä, niin ei tuosta kyllä ongelmaa saa ellei siitä sellaista halua itse tehdä. Ja juuri tuo kuormanhallinta on se ratkaisu, että ei tarvitse nysvätä minkään kanssa.
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.

Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.
 
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.

Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.

Ei vaan sinä et ymmärrä mitä ruoan laitto ja suihkussa käynti tarkoittaa. Sanoit, että kun auton laittaa lataukseen niin kuormanhallinta antaa suihkusta kylmää vettä ja pyykkikone pysähtyy. Todellisuudessa ruoan laitto, suihku tai pyykinpesu ei vaikuta paskaakaan auton lataukseen, vaan kuormanhallinta vaan sen hetkellisen piikin ajan laskee tehoa, että nallit ei pala. Ja ei, kuormanhallinta tai autonlataus ei anna suihkusta kylmää vettä ja pyykkikonekaan ei pysähdy.

Sinä väitit, että kuormanhallinnalla ei tee mitään, jos on muuta kuormaa samaan aikaan, mikä oli täyttä paska puhetta. Olisit vain sanonut suoraan, että jos autoilee ihan vitusti, niin 1-vaihe lataus ei riitä. Nyt jaoit vain väärää tietoa kuormanhallinnasta, vaikka asiasi liittyi ainoastaan siihen, että 1-vaihe lataus ei riitä niille, jotka ajavat päivittäin satoja kilometrejä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
. Nyt jaoit vain väärää tietoa kuormanhallinnasta, vaikka asiasi liittyi ainoastaan siihen, että 1-vaihe lataus ei riitä niille, jotka ajavat päivittäin satoja kilometrejä.
Lues nyt vähän ketjua uusiksi ja ymmärrä lukemasi. Aloita vaikka siitä, että kysyjä ajaa 150 km/päivä.
 
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.

Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.

Jep - vuosia ollut tuollainen sähkömittarin ledistä nappaava pulssilaskija ja edellisen talven tarkempi Shelly. Kämppä linjalla takka-ilp-sähkölämmitys. Vaikka pelkällä ilmalämpöpumpulla hoitaisi lämmityspuolta vähän jopa kevyemmin niin LVV ja ruoanteko haukkaisi yhden vaiheen infralla sen verran rajusti niin talviajan peruskulutuksella hätäseen jää kuormanhallinnan kera autoon valuva sähköenergia nihkeäksi. Tässä vielä hyvä huomioida, että kylmimpinä aikoina kun autoa varten jää vaikka 1kW kapaa niin osa menee vielä tuosta harakoille. Pesukoneiden käyttö ei tuota hommaa kaada vaan jos sopivasti on nelihenkinen perhe niin yhdellä vaiheella yöksi ajastettu lämminvesivaraaja imasee sen mitä sille antaa monta tuntia ja siinä ei paljon muuta tehdä jos rinnalla yhdestä vaiheesta lämmitykseenkin menee jotain.

Toki saahan kotilatauksella jotain apuja, mutta pelkästään sillä ko. setillä menisi todella nihkeäksi vähintään osan aikaa vuodesta. Itse kylmästi pistäisin kättä taskuun ja vetäisi kolmivaiheen kämppään, kun nouseehan sen asunnon arvokin aivan varmasti samalla summalla. Ja jos 3000e on liian isku noin yleensä niin silloin kannattaa kahteen kertaan harkita vanhempaa sähkäriä ja varsinkin Teslaa - siinähän jo ilp-helvetinkoneremppa on enemmän ja etupään alustaan menee päälle tonni ja takapäähän pari tonnia ihan peruskuluvina palikoina, jos kätensä iskee sopivaan yksilöön.
 
Viimeksi muokattu:
Jos taloudessa on kaksi autoa joista toinen on perinteinen polttis, niin heikkoa latausmahdollisuutta voi hieman paikata sillä että vaihtaa kulkuvälineitä päiväksi kesken viikkoa ja jättää sähköauton lataamaan / ajaa sillä pienemmän reissun. Sinänsä yksivaihelatauksen mahdollisuus rajoitettunakin on parempi kuin monen kerrostaloasujan tilanne, missä ei ole lainkaan omaa latausmahdollisuutta. Toki kerrostalossa saattaa ne julkiset asemat sitten olla lähempänä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Lues nyt vähän ketjua uusiksi ja ymmärrä lukemasi. Aloita vaikka siitä, että kysyjä ajaa 150 km/päivä.

Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
 
Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
Joo kysyjä ei tosiaan ollut itsekään sitä mieltä että lataisi kovin paljoa kotona.
Minä sitten rupesin miettimään että tuo 150km/pvä voisi kuitenkin olla mahdollista jollekin muulle samassa tilanteessa, jos töissä ei olisikaan latausta, mutta sähköauto kiinnostelisi.
 
Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
Joo kysyjä ei tosiaan ollut itsekään sitä mieltä että lataisi kovin paljoa kotona.
Minä sitten rupesin miettimään että tuo 150km/pvä voisi kuitenkin olla mahdollista jollekin muulle samassa tilanteessa, jos töissä ei olisikaan latausta, mutta sähköauto kiinnostelisi.
Opetelkaa nyt saatana lukemaan. Tässä ensimmäinen viesti, mistä teidän skenaariogeneraattori lähti keulimaan. Mitään muuta en halunnut sanoa. /loppu.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.
 
Mitään muuta en halunnut sanoa.

Aivan. Sanoit kuitenkin aika paljonkin muuta eli taisi sinun satugeneraattori lähteä hieman ylikierroksille. Vai mitä ne sinun "auton lataus kuormanhallinnan kanssa -> suihkusta tulee kylmää vettä" yms jutut olivat?

Mutta eiköhän kaikille tullut selväksi, että kysyjän kilometreillä ei tule mitään ongelmia, kun kotona 1-vaihe lataus ja töissä 11kW.
 
Jos taloudessa on kaksi autoa joista toinen on perinteinen polttis, niin heikkoa latausmahdollisuutta voi hieman paikata sillä että vaihtaa kulkuvälineitä päiväksi kesken viikkoa ja jättää sähköauton lataamaan / ajaa sillä pienemmän reissun. Sinänsä yksivaihelatauksen mahdollisuus rajoitettunakin on parempi kuin monen kerrostaloasujan tilanne, missä ei ole lainkaan omaa latausmahdollisuutta. Toki kerrostalossa saattaa ne julkiset asemat sitten olla lähempänä.

Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
 
Mikään saatavilla oleva latausteho kotona ei poista sen hitautta. Jos voi "kikkailla" niin hyvä asiahan se on.
 
Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.
Osittain samaa mieltä. Joko töissä tai kotona kannattaa olla 11 kW latausmahdollisuus, niin silloin pystyy säännöllisesti lataamaan edullisesti ja se tuo joustavuutta vs. esim. 1x8A lataus sukosta. Jos kilometrejä tulee maltillisesti, niin yksivaiheinen tai julkisiin nojautuminen voi riittää. 1x8A vaatii säännöllisesti lataukseen kytkemisen ja häviöt ovat varsinkin talvella isot.

Mikään saatavilla oleva latausteho kotona ei poista sen hitautta. Jos voi "kikkailla" niin hyvä asiahan se on.
En ymmärrä mitä tarkoitat? 11 kW riittää vallan mainiosti. Likimäärin kuuden tunnin aikana yöllä saa auton tyhjästä 80% tasoon. Vai tarkoititko yksivaihelatausta?

Sähköauton erinomainen ominaisuus on se, että sen voi ladata 1) työpäivän tai 2) yön aikana, kun auto ylivoimaisesti suurimmalla osalla seisoo tyhjän panttina.
 
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.

Sinänsä samaa mieltä että kotilataus on se joka korostaa sähköauton hyviä puolia. Mutta kummasti sähköautoja ostetaan myös kerrostaloihin ilman omaa latauspistettä, ja käsittääkseni esim. Briteissä hyvin yleistä ettei talojen infra riitä lataamiseen.

Toin vain esiin keinon mitä voi käyttää jos vara-autona on polttomoottorikäyttöinen pirssi ja pelkää sitä talven pakkasviikkoa millä oma kotilataus ei riitä.
 
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Itselläni vain lämmitystolppa kotona, josta voi ladata. Toki töissä ilmainen 11kW jossa lataan suurimman osan latauksiata, mutta aika monenlaiset ajot sujuisivat schuko laturillakin.

Ilman tuota työpaikan ilmaista laturia olisi toki hankalampaa ja kalliimpaa.
 
Hyviä näkökantoja koti/työpaikkalautkseen. 11 kW on juuri se teho, joka riittää yön aikana halvalla sähköhinnalla akun täyteen latukseen tai 80% jos siihen rajoittaa. Toimii myös työpäivän aikana. Äkkilähtöjen turvaajaksi siitä ei ole.

Ensin talouteen tulee se ensimmäinen sähköauto ja ennemmin tai myöhemmin myös se kakkosauto muuttu sähköiseksi.
 
Hyviä näkökantoja koti/työpaikkalautkseen. 11 kW on juuri se teho, joka riittää yön aikana halvalla sähköhinnalla akun täyteen latukseen tai 80% jos siihen rajoittaa. Toimii myös työpäivän aikana. Äkkilähtöjen turvaajaksi siitä ei ole.

Ensin talouteen tulee se ensimmäinen sähköauto ja ennemmin tai myöhemmin myös se kakkosauto muuttu sähköiseksi.
Riippuu tietysti vähän missä asuu, mutta jos nyt tulee joku super kiireinen äkkilähtö niin silloin voinee ajaa 10 minuutiksi pikalaturiin? Harvalla varmaan tulee ihan yllättäen ajoa vaikka 500km päähän niin että pitää lähteä heti, eikä kerkeä yhtään ladata pikalaturissa? Toki nyt tähänkin joku tulee kertomaan, että ei voi ikinä ostaa sähköautoa koska kerran elämässä voi tulla niin kiireinen lähtö ettei ehdi ladata, mutta eipä siinä, jos tykkää maksaa sen takia koko elämänsä kalliista bensasta niin tokihan niin saa tehdä.

11kW aika optimi lataus nopeus koska monessa paikassa voisi olla hankalaa/kallista saada paljoa enempää tehoa lataukseen päivittämättä sähköliittymää kalliimpaan ja moni autokin tukee vain 11kW AC latausta. Ja tuolla hyvin tosiaan kerkee lataamaan yön aikana täyteen.
 
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Aika vahvaa liioittelua. Näkisin tuon tarpeelliseksi siinä vaiheessa kun vuosittaiset kilsat ovat siellä 100tkm luokassa. Tai jos auto on erittäin janoinen. Meillä on ykkösautona täyssähkö (ID.4 77kWh), johon tulee kilsoja ehkä 30 tuhatta vuodessa ja käytännössä ladataan joka toinen yö 11kW:n laturilla (ID Charger) n. 40-80%. Toisena autona plugari (ajot 15-20tkm/vuosi), jota lataillaan toisella 11kW:n laturilla (e-Tap voimavirtapistokkeessa, mutta auto lataa yhdestä vaiheessa) joka yö ja tarvittaessa päivällä lyhempiä jaksoja siten että suurin osa ajoista menee sähköllä. Tuon plugarin kohdalla oli aika merkittävä parannus kun matkalaturin tilalle tuli tuo 16A:n lataus, mutta jos vaihdettaisiin kakkosauto järkevämpään eli täyssähköön vaikka 40 kWh:n akulla niin 8A riittäisi ihan hyvin sille. Jos olisin vaihtamassa kämppää niin kelpuuttaisin ihan helposti sellaisen, mistä saa ykkösautolle 1x16A ja toiselle 1x8A.
 
Yhden vaiheen latauksella pärjää todella pitkälle, varsinkin jos saa sen 16A. Pienemmälläkin pärjää. Itsellä on 1*16A lataus kotona ja ajelen yli 40tkm vuodessa 60kWh akkuisella autolla, työmatka 155km kun siellä käyn pari kolme kertaa viikossa.

Aivan helposti menee noi ajot yhdellä vaiheella, ei mitään ongelmaa. Vaikka joutuisi joka päivä käymään töissä, niin ainoastaan kovimmilla peräkkäisillä pakkasilla (alle -20c) voisi tulla ongelmaa ettei ihan ehtisi aamuksi lataamaan päivän aikana kulutettua määrää. Mutta noita kelejä on vuodessa maksimissaan viikon tai kaksi eteläsuomessa, ja kaupassa käydessä voisi ottaa extravirtaa niinä muutamina päivinä vuodessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 198
Viestejä
4 423 294
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom