Yleistä keskustelua sähköautoista

Samaa olen katsellut. Käytetyt, varsinkin ei-karvalakit, on pitäneet hintansa yllättävän hyvin ja 30 kiloeurolla et kyllä saa joidenkin puhkinussittujen Teslojen lisäksi kyllä yhtäkään nelivetoa koukulla. Noiden hinnat on ihan järjestään +40 kiloa tai lähempänä 50 ja rahoituskorot TVK:n kanssa helposti kaksinumeroisia. Ihan vaan tän takia olen vakavasti harkinnut uuden ostamista, vaikka noin muuten en uuden auton hankintaa voikaan kovin järkevänä pitää. Tässä kun edelleen eletään jonkinlaista murrosvaihetta sähköautojen kanssa, niin kaikista mieluiten ottaisin liisarin alle, mutta niiden hinnat Suomessa menee ihan levottomiksi heti jos ajat yli tuhat kilsaa vuodessa ja haluat autoon muutakin varustetta kuin ratin ja penkin. Kateellisena katselen hintoja joilla lätäkön toisella puolen amerikan serkut tällä hetkellä sähköautojaan liisailee.

Kamuxit ja Sakat sekä nimekkäämmät liikkeet täynnä mm. Mebbiä 30-35ke pintaan, alle satkun ajettuja myös nelivedon jos haluaa niin toki hintakin nousee. Nuo olleet uutena karvan vajaa 50ke. Ja itse sain Kamuxin Ruotsin tuontiin saman koron mitä Wetteri antoi uuteen Volvoon. Aika paljon saa rempata noita, että maksaa enemmän mitä täysin uuden arvonalenema 10-15ke ja akkutakuuta on muutamaksi vuotta edessä.

Edit. Esimerkki
 
Viimeksi muokattu:
Juu ovat toki voineet olla jopa yli 50k€ ennen hintapommia, mutta en ihan ymmärrä tuon vertailun logiikkaa.

Että tuontiautot laskeneet reilusti uusien ostoa, koska autoliikkeet laivaavat niitä kaksinkäsin Ruotsista ja Saksasta nimeomaan sähköautoja. Jos otat riskin siitä, että artisti maksaa rikkoutuessa (pl. Akkutakuu) säästö on sen 10-15ke vs. Uusi ja uuden auton arvonalenema eli kalleimmat kilsat ajettu. Lisäksi käytettyyn voi samallain saada kilpailukykyisen koron.
 
Kamuxit ja Sakat sekä nimekkäämmät liikkeet täynnä mm. Mebbiä 30-35ke pintaan, alle satkun ajettuja myös nelivedon jos haluaa niin toki hintakin nousee. Nuo olleet uutena karvan vajaa 50ke. Ja itse sain Kamuxin Ruotsin tuontiin saman koron mitä Wetteri antoi uuteen Volvoon. Aika paljon saa rempata noita, että maksaa enemmän mitä täysin uuden arvonalenema 10-15ke ja akkutakuuta on muutamaksi vuotta edessä.

Edit. Esimerkki

Ei kyllä ihan hirveästi kiinnosta nuo vanhemmat Mebbiläiset ongelmineen yhdistetty konsernin kuuluisan nihkeään jälkimarkkinointipuoleen ja huolto-organisaatioon... Ja tosiaan noissakin jos haluaa sen nelivedon ja koukun, niin puhutaan ihan järjestään yli 40 tonnin vehkeistä tai sitten akkutakuun rajojen yli ajetusta.

Muttajoo, köyhälle kaikki on kallista ja kaikissa noissa jotain ongelmaa on. Ehkä maailma tai vaan minä ei olekaan vielä kypsä sähköautoiluun. :D
 
Ei kyllä ihan hirveästi kiinnosta nuo vanhemmat Mebbiläiset ongelmineen yhdistetty konsernin kuuluisan nihkeään jälkimarkkinointipuoleen ja huolto-organisaatioon... Ja tosiaan noissakin jos haluaa sen nelivedon ja koukun, niin puhutaan ihan järjestään yli 40 tonnin vehkeistä tai sitten akkutakuun rajojen yli ajetusta.

Muttajoo, köyhälle kaikki on kallista ja kaikissa noissa jotain ongelmaa on. Ehkä maailma tai vaan minä ei olekaan vielä kypsä sähköautoiluun. :D

Näitä ongelmiahan koko ajan toitetaan isolla kädellä, kuitenkin tila hintaluokka ajoi köyhän sähköautoilijaksi, vuosi mennyt ilman mainittavia ongelmia ja akkutakuuseen vaihtavat huomenna toisen moduulin mukisematta tuontiautoon.
 
Että tuontiautot laskeneet reilusti uusien ostoa, koska autoliikkeet laivaavat niitä kaksinkäsin Ruotsista ja Saksasta nimeomaan sähköautoja. Jos otat riskin siitä, että artisti maksaa rikkoutuessa (pl. Akkutakuu) säästö on sen 10-15ke vs. Uusi ja uuden auton arvonalenema eli kalleimmat kilsat ajettu. Lisäksi käytettyyn voi samallain saada kilpailukykyisen koron.
Juu toki uudehko takapotku ID.4 30-35 tuhannella on varmaan ihan hyvä hankinta. Kannattaa kuitenkin uusiin verratessa muistaa että uudessa on 210kW ja akun esilämmitys sekä uusi infotainment kun vanhat ovat 150kW tai alle. Pitäisin noita muutaman tuhannen arvoisina etuina ja uusissa on se nelivetokin valittavissa parilla tonnilla.
 
Juu toki uudehko takapotku ID.4 30-35 tuhannella on varmaan ihan hyvä hankinta. Kannattaa kuitenkin uusiin verratessa muistaa että uudessa on 210kW ja akun esilämmitys sekä uusi infotainment kun vanhat ovat 150kW tai alle. Pitäisin noita muutaman tuhannen arvoisina etuina ja uusissa on se nelivetokin valittavissa parilla tonnilla.
Itse juurikin viime kesänä arvioin onko em. Asiat n. 10ke lisähinnan arvoisia ja totesin ettei omaan käyttöön. Auto muutoin päällepäinkin melkeinpä sama. Toki myös vaikutti hyvän yksilön löytyminen + johon sai lopulta liikkeen piikkiin uudet talvirenkaat vanteineen, kun olivat hukanneet renkaansa jonnekkin.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
En ole hiljattain seuraillut sähköautojen myyntikäppyröitä, mutta osui tänään Kauppalahden Kempower -uutisointia seuratessa silmään uutinen, että VW pistää ekaa kertaa 77:ään vuoteen linjastoja kiinni, koska sähkärikauppa ei käy. Kertoneeko yleismaailmallisemmasta ilmiöstä, vai siitä että muut rohmuavat heiltä markkinan.

Onhan se selvää, että kiinalaisten ja Teslan suosio markkinoilla näkyy. Omasta mielestäni toki valitettavasti.
 
Ei ainakaan itsellä ole varaa ostaa uutta volkkaria, kun myyjien tarjoukset on tasoa listahinta, 4,99 % korko ja kulut päälle. Renkaita ei saa tingittyä. Missään ei tulla vastaan vaikka miten yrittää.

Täytyy siis katsoa muita merkkejä.
 
Onhan se selvää, että kiinalaisten ja Teslan suosio markkinoilla näkyy. Omasta mielestäni toki valitettavasti.
Tesla on ollut melko pitkään jo sähkärimarkkinalla. Vastaavasti sieltä puuttuu käytännössä täysin esim. japanilaiset, joista merkittävimpänä Toyota, joka kuitenkin taitaa olla polttiksissa isoin piikki VW-lihassa. Samoin Ford.
Jotenkin toi kiina - tai edes Tesla (vrt. Toyotan puuttuminen) - tuntuu vähän heikolta selitykseltä. Esim. Täällä niitä ei juurikaan näy, jos ei nyt kiinan Volvoja tai Polestareja lasketa (eikä noitakaan kai ole liikoja myyty). En sitten tiedä miten suomi vertautuu muihin euroopan maihin tässä.
 
Taitaa nyt olla teillä vähän liikaa sähköautolasit päässä. Eihän nuo uutiset liittyneet sähköautoihin kuin siltä osin, että voimalinjasiirtymä vaatii muutosta rakenteiisin. Minusta oleellisin viesti uutisessa oli tämä:
VW considers one large vehicle plant and one component factory in Germany to be obsolete
...
IG Metall has thwarted previous attempts at more deep-rooted changes, most recently in 2022 when Diess departed as CEO.
Ts. ammattiliitot ovat estäneet normaaleja uudistuksia, jotka olisi pitänyt tehdä ihan riippumatta siitä mikä markkinatilanne on.
 
Ei ainakaan itsellä ole varaa ostaa uutta volkkaria, kun myyjien tarjoukset on tasoa listahinta, 4,99 % korko ja kulut päälle. Renkaita ei saa tingittyä. Missään ei tulla vastaan vaikka miten yrittää.

Täytyy siis katsoa muita merkkejä.
Pari tonnia alennusta ja 4.9 tvk sai tilattua id.7 gtx, tosin ei K-autolta vaan Jyväskylän Autotarvikkeelta. Pörhökin myy pohjoisessa mahdollisesti paremmilla koroilla, mutta sinne on pitkä matka etelämmästä.
 
Taitaa nyt olla teillä vähän liikaa sähköautolasit päässä. Eihän nuo uutiset liittyneet sähköautoihin kuin siltä osin, että voimalinjasiirtymä vaatii muutosta rakenteiisin. Minusta oleellisin viesti uutisessa oli tämä:

Ts. ammattiliitot ovat estäneet normaaleja uudistuksia, jotka olisi pitänyt tehdä ihan riippumatta siitä mikä markkinatilanne on.
No nämä eri lähteistä lukemani talouskeskustelut liittyivät sähkäreihin, koska niissä keskusteltiin pohjamutiin painuvasta Kempowerin kurssista (ja olemattomasta kasvusta + turskanteosta) ja yhtenä aiheeseen liittyvänä uutisena ja todisteena paskoista fundamenteista on ollut nyt framilla tuo VW, ja heidän ongelmat + liian pienet katteet sähkärimyynnistä.

Toki siellä on värikynää kovasti käytössä, mutta ei autoalalla kyllä hyvin mene tällä hetkellä.
 
Tesla on ollut melko pitkään jo sähkärimarkkinalla. Vastaavasti sieltä puuttuu käytännössä täysin esim. japanilaiset, joista merkittävimpänä Toyota, joka kuitenkin taitaa olla polttiksissa isoin piikki VW-lihassa. Samoin Ford.
Jotenkin toi kiina - tai edes Tesla (vrt. Toyotan puuttuminen) - tuntuu vähän heikolta selitykseltä. Esim. Täällä niitä ei juurikaan näy, jos ei nyt kiinan Volvoja tai Polestareja lasketa (eikä noitakaan kai ole liikoja myyty). En sitten tiedä miten suomi vertautuu muihin euroopan maihin tässä.

Toyotakin tuonne toki tulossa (sähköautomarkkinoille), mutta sähkärit ylipäätään tulleet ja syöneet markkinaosuutta autokaupasta ja käytännössähän amerikkalaiset - saati kiinalaiset - autovalmistajat ovat olleet ennen sähkäreiden tuloa pitkälti täysi vitsi Euroopan markkinoilla.
 
No nämä eri lähteistä lukemani talouskeskustelut liittyivät sähkäreihin, koska niissä keskusteltiin pohjamutiin painuvasta Kempowerin kurssista (ja olemattomasta kasvusta + turskanteosta) ja yhtenä aiheeseen liittyvänä uutisena ja todisteena paskoista fundamenteista on ollut nyt framilla tuo VW, ja heidän ongelmat + liian pienet katteet sähkärimyynnistä.

Toki siellä on värikynää kovasti käytössä, mutta ei autoalalla kyllä hyvin mene tällä hetkellä.
No kirjoitit "koska sähkärikauppa ei käy" joka ei vastaa sitä miksi VW:n täytyy karsia tehtaita. Samat karsimistarpeet siellä edelleen olisi olemassa vaikka sähkärit myisi pirusti. Reutersin uutisessa ainoa sähkärikauppaan suoraan tulkittava asia oli sähkömaasturin suunnittelun ja tuotannon peruminen tai vähintään myöhäistäminen. Katteista kannattaa huomata, että säästökampanjan julkistuksessa toimari sanoi, että katteet täytyy tuplata. Ts. konetta täytyy trimmata, että saadaan samoilla määrillä enemmän rahaa. VW:n kaikkien autojen katetason keskiarvohan on ymmärtääkseni edelleen ihan ok eli rahaa tulee sisään mutta ei toivottua tahtia. Sähköautoista puhuttaessa Teslan tilanne pelkkänä ev-valmistajana hämää keskustelua, kun he ovat aidosti autojensa kanssa kusessa nyt kun myynti ei käy vaikka katteet jo paskottu (alle alan keskiarvon?)
 
Toyotakin tuonne toki tulossa (sähköautomarkkinoille), mutta sähkärit ylipäätään tulleet ja syöneet markkinaosuutta autokaupasta ja käytännössähän amerikkalaiset - saati kiinalaiset - autovalmistajat ovat olleet ennen sähkäreiden tuloa pitkälti täysi vitsi Euroopan markkinoilla.
Tätä yritän juuri ymmärtää. Tällä hetkellä tuntuu, että kaikille alan toimijoille ei ole kuin niukkuutta luvassa. Kiinalaisista en tiedä, mutta kyllähän Teslankin kasvu on ainakin täällä hiipunut olemattomiin. Valmistajat tuskailevat, laturifirmat kyykkivät. Ei tule nyt äkkiseltään mieleen yhtään toimijaa, jolla menisi varsinaisesti hyvin - paitsi ehkä niillä kiinalaisilla ainakin omilla sisämarkkinoillaan.
 
No kirjoitit "koska sähkärikauppa ei käy" joka ei vastaa sitä miksi VW:n täytyy karsia tehtaita.

Ehkä ennemminkin se viesti näyttäisi olevan, että se ei kenelläkään käy kuten ovat uskoneet sen käyvän ja siksi niitä tuotantoja täytyy alkaa viilailemaan. Odotukset ovat olleet epärealistiset, tai sitten markkinassa on muuttunut jokin ja homma sakkaa joka puolella sen vuoksi.
 
Ehkä ennemminkin se viesti näyttäisi olevan, että se ei kenellekään käy kuten ovat uskoneet sen käyvän ja siksi niitä tuotantoja täytyy alkaa viilailemaan. Odotukset ovat olleet epärealistiset, tai sitten markkinassa on muuttunut jokin ja homma sakkaa joka puolella sen vuoksi.
Markkinasuhtanteet vaihtuu ja minusta sinä nyt yrität tuijottaa koko autoalan tilannetta jonkun EV-suurennuslasin läpi. Esim. katsoo VW:n 2023 uutista:

Ei ehkä ihan näytä siltä, että firma menee just nurin vaikka EV:t kokee pientä takkuilua? Kohta syklit muuttuu ja taas mennään (koko EV-ala).
 
Ei ehkä ihan näytä siltä, että firma menee just nurin vaikka EV:t kokee pientä takkuilua? Kohta syklit muuttuu ja taas mennään (koko EV-ala).

Missähän mä olen sanonut, että VW on menossa nurin. Ottaa pään pois perseestä ja lukee niitä viestejä. Tässä on koko ajan puhuttu sähkärimarkkinasta, koska se keskustelun aloittajana toiminut Kempower paskoiksi haukuttuine fundamentteineen liittyy kohtalaisen vahvasti nimenomaan ev-markkinaan ja sen kasvuun
 
Missähän mä olen sanonut, että VW on menossa nurin. Ottaa pään pois perseestä ja lukee niitä viestejä. Tässä on koko ajan puhuttu sähkärimarkkinasta, koska se keskustelun aloittajana toiminut Kempower paskoiksi haukuttuine fundamentteineen liittyy kohtalaisen vahvasti nimenomaan ev-markkinaan ja sen kasvuun
No ottaa itse sen pään pois perseestä ja lakkaa yhdistelemästä EV ja ei-EV uutisia. Se, että Kempower uutisoi jotain ja VW sattuu haluamaan samana päivänä lakkauttamaan vanhentuneita tehtaita (yrityskerta nro x), ei liittynyt toisiinsa kuin etäisesti (kuten jo totesin). Aivan täysin mahdoton tietää mistä "markkinasta" sä puhut, jos sotket asioita päässäsi.
 
No ottaa itse sen pään pois perseestä ja lakkaa yhdistelemästä EV ja ei-EV uutisia. Se, että Kempower uutisoi jotain ja VW sattuu haluamaan samana päivänä lakkauttamaan vanhentuneita tehtaita (yrityskerta nro x), ei liittynyt toisiinsa kuin etäisesti (kuten jo totesin). Aivan täysin mahdoton tietää mistä "markkinasta" sä puhut, jos sotket asioita päässäsi.
Kauppalehden uutisesta:

Volkswagenia kiusaavat nousseet materiaalikustannukset sekä toisaalta kuluttajien varovaisuus. Volkswagenille tärkeät Yhdysvaltain markkinat eivät vedä entiseen malliin, ja sähköautojen voittomarginaalit ovat liian pienet, yhtiöstä kerrotaan.

Lisäksi VW:n myyntiä painavat aasialaisten automerkkien kasvava suosio niin Kiinassa kuin Euroopassa.

Kyllä tästä nyt itseäsi tyhmemmät lukijat saavat käsityksen, että liittyy ev-asioihin myös, vai ootko kuinka paljon törmännyt vaikkapa kiinalaisiin polttiksiin euroopan reissuillasi. En jaksanut kopioida kohtaa, jossa kerrottiin sen maasturiev:n tuotannon joutuneen jonoon tehdään sit joskus.
 
Kauppalehden uutisesta:

Volkswagenia kiusaavat nousseet materiaalikustannukset sekä toisaalta kuluttajien varovaisuus. Volkswagenille tärkeät Yhdysvaltain markkinat eivät vedä entiseen malliin, ja sähköautojen voittomarginaalit ovat liian pienet, yhtiöstä kerrotaan.

Lisäksi VW:n myyntiä painavat aasialaisten automerkkien kasvava suosio niin Kiinassa kuin Euroopassa.

Kyllä tästä nyt itseäsi tyhmemmät lukijat saavat käsityksen, että liittyy ev-asioihin myös, vai ootko kuinka paljon törmännyt vaikkapa kiinalaisiin polttiksiin euroopan reissuillasi. En jaksanut kopioida kohtaa, jossa kerrottiin sen maasturiev:n tuotannon joutuneen jonoon tehdään sit joskus.
Lukisit edes sen faktalaatikon ennen kuin vedät mutkat suoriksi. Edes tuo lainauksesi ei kerro mitään ev:stä marginaaleja lukuun ottamatta. Reutersin uutisesta tuokin juttu varmaan kopsattu ja siinä sanotaan vielä selvemmin mistä on kyse. Firman rakennetta täytyy muuttaa sähköisen siirtymän takia, mutta sillä ei ole ev-myynnin kanssa tekemistä kuten virheellisesti väitit.
Volkswagenin säästökurssi ei pure
Euroopan suurin autovalmistaja Volkswagen harkitsee yhden autotehtaan ja yhden komponenttitehtaan sulkemista Saksassa.
Saksan ulkopuolella Belgian Brysselissä Volkswagenin tytäryhtiö Audi harkitsee tehtaansa lopettamista.
Yhtiön mukaan lisäsäästöt ovat tarpeen koko yhtiön kustannusten painamiseksi siirtymässä kokonaan sähköiseen ajoneuvotuotantoon.
Yhtiön johto puntaroi myös työpaikkatakuuohjelman lopettamista.
Työntekijäpuoli vastustaa suunniteltuja leikkauksia. Ammattiliitto IG Metall on viimeksi 2022 onnistunut torppaamaan yhtiön leikkaussuunnitelmia.
 
Lukisit edes sen faktalaatikon ennen kuin vedät mutkat suoriksi. Edes tuo lainauksesi ei kerro mitään ev:stä marginaaleja lukuun ottamatta. Reutersin uutisesta tuokin juttu varmaan kopsattu ja siinä sanotaan vielä selvemmin mistä on kyse. Firman rakennetta täytyy muuttaa sähköisen siirtymän takia, mutta sillä ei ole ev-myynnin kanssa tekemistä kuten virheellisesti väitit.

En tiedä onko Reutersilta kopsattu kun en oo duunissa Kauppalehdessä.
Materiaalikustannuksista- ja vielä erikseen akkuihin liittyen - ovat puhuneet useammissakin lehijutuissa kuluneen vuoden aikana. Kustannuksia pitää saada painettua alas, jos kinuskien kanssa mielii kilpailla. Ja tietysti samalla saada ne marginaalit paremmiksi.

En mä oo tässä mitään mutkia vedellyt suoriksi. Totesin vain, että läskejä leikellään jonkun lähteen mukaan ensimmäistä kertaa 77:ään vuoteen ja ihan ajankuvaa katsomallakin voisi ajatella, että ev:llä on ihan merkittävä rooli jokaisessa bisnespäätöksessä joita siellä tehdään. Jos mitään ongelmia sillä puolella ei olisi, niin ei kai niiden huolissaan tarttisi tämän hetken marginaaleista tai markkinaosuuksista olla kun ei ne japanilaisetkaan ole vielä hengittelemässä niskaan.

Toisekseen vaikka VW mainittiin nimeltä, niin lähinnä pohdikselin koko ev-markkinan tilaa, josta on aika vaikea löytää tällä hetkellä toimijaa jolla menisi siellä kovin hyvin.
 
En mä oo tässä mitään mutkia vedellyt suoriksi. Totesin vain, että läskejä leikellään jonkun lähteen mukaan ensimmäistä kertaa 77:ään vuoteen ja ihan ajankuvaa katsomallakin voisi ajatella, että ev:llä on ihan merkittävä rooli jokaisessa bisnespäätöksessä joita siellä tehdään. Jos mitään ongelmia sillä puolella ei olisi, niin ei kai niiden huolissaan tarttisi tämän hetken marginaaleista tai markkinaosuuksista olla kun ei ne japanilaisetkaan ole vielä hengittelemässä niskaan.
Mitä jos nyt vaan ihan rehellisesti toteaisit, että kirjoittamasi ei pitänyt paikkaansa? Yrittävät ties monennettako kertaa sulkea vanhoja teknisesti vanhentuneita polttistehtaita ja sinä väitit ja edelleen väität syyksi sähköautojen kysyntää :D Syyhän säästöjen hakemiseen heidän tiedotuksen mukaan on lisärahan saaminen sähköiseen murrokseen eli tilanne on suurinpiirtein päinvastoin kuin kuvittelet. Ei volkkari ole mikään Tesla, joka elää tai kuolee sähköautojen kysynnän mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Mitä jos nyt vaan ihan rehellisesti toteaisit, että kirjoittamasi ei pitänyt paikkaansa? Yrittävät ties monennettako kertaa sulkea vanhoja teknisesti vanhentuneita polttistehtaita ja sinä väitit ja edelleen väität syyksi sähköautojen kysyntää :D Syyhän säästöjen hakemiseen heidän tiedotuksen mukaan on lisärahan saaminen sähköiseen murrokseen eli tilanne on suurinpiirtein päinvastoin kuin kuvittelet. Ei volkkari ole mikään Tesla, joka elää tai kuolee sähköautojen kysynnän mukaan.
Ei kukaan varmaan vertaa volkkaria Teslaan tai kinuskeihin.
Heidän kannaltaan ei vaan näytä kauhean hyvältä, että joutuvat edes tappelemaan markkinaosuuksista moisten lilliputtifirmojen kanssa, joilla ei siedettävän euro/japani vaihtoehdon ollessa tarjolla - varsinkaan euroopassa - olisi ollut mitään palaa myydä yhtään enempää autojaan kun kiina/jenkki/koreafirmoilla ennenkään, koska täällä brändi on aina merkannut.

VW on kuitenkin ainoana näistä perinnevalmistajista laittanut jo ihan helvetisti paukkuja ev-mallistoonsa, mutta päääasiassa sieltä tulee matalakatteista roskaa pihalle ja varmaan osittain siitäkin syystä (+ Toyotan, Fordin yms. lähes täydellisen apatian vuoksi) heidän kotimarkkinallaankin ovat ihmiset alkaneet osaa kaikenmaailman kiioja, tesloja ja muita bingobangobongoja ja on jopa vaarana, että ne eivät heti häviäkään kiusaamasta, kun porukka alkaa pitämään sellaisen omistamista vähän vähemmän häpeällisenä kun ennen. Ehkä Toyotakin seuraavan kymmenen vuoden aikana saa jonkun säädyllisen Corolla-Avensis ev-version ulos.

Ko. uutisessa viitattiin VW:n kustannushaasteisiin - ja vaikka muuta haluat esittää - niin ev:t ovat ihan keskeinen osa sitä ongelmaa. Tällä hetkellä sen osuus on kärpäsen paska koko konsernia, mutta kyllä siellä tiedostetaan, että mikäli sovituista aikarajoista sähkösiirtymän kanssa tullaan pitämään kiinni, niin tilanteen olisi hyvä muuttua todella nopeasti. Isot valmistajat ml. VW ovat yllättävän helposti päästäneet muita hiekkalaatikolleen. Heidän pitäisi jo nykyisillä paskeillaan pystyä jyräämään massalla ja myydä vähintään kymmenkertainen määrä autoja verrattuna korelaisiin ja Teslaan, mutta kun ei irtoa, niin ei irtoa. VW:n ja vaikka sen Toyotan onni lienee, että ei ihmisillä nyt kauheaa hinkua ole niihin sähköautoihin vielä näkynytkään. Osittain ehkä siksi, että vaikka myyvät suhteellisesti ottaen hyvin, niin kaikki eivät suostu ajamaan näillä made in hong kong -merkeillä ja massat odottelevat sitä ekaa siedettävää Toyotaa tai vagginetta.

 
Viimeksi muokattu:
Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?
 
Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?

Suurin osa ihmisistä ei ole kuullutkaan päästöhuijauksesta ja suurin osa jotka on kuulleet siitä, eivät muista enää.

Eli ei ole.

Ja tämä on siis vain oma mielipide, mutta autonostajan muisti tuntuu olevan yhtä lyhyt kuin äänestäjän.
 
Ko. uutisessa viitattiin VW:n kustannushaasteisiin - ja vaikka muuta haluat esittää - niin ev:t ovat ihan keskeinen osa sitä ongelmaa.
Kai sä ymmärrät mikä ero on, kun polttaritehdas pannaan kiinni siirtymän vuoksi vs. jätetään rakentamatta ev-tehdas? Jälkimmäinen on kysyntäongelma feat. Tesla, ensimmäinen on normaalia siirtymäajan toimintaa. Ainoa epänormaali asia on se, että Saksa on paska maa ja tehtaiden ajallaan sulkeminen on ollut ja on helvetin hankalaa. VW:n kustannushaasteisiin liittyen katso sitä 2023 tulosta, jonka linkkasin. Ei tarvitse paskaa länkyttää. Se, että ko. tulos ei vielä johdolle riitä, on ihan toinen asia.
 
Kai sä ymmärrät mikä ero on, kun polttaritehdas pannaan kiinni siirtymän vuoksi vs. jätetään rakentamatta ev-tehdas? Jälkimmäinen on kysyntäongelma feat. Tesla, ensimmäinen on normaalia siirtymäajan toimintaa. Ainoa epänormaali asia on se, että Saksa on paska maa ja tehtaiden ajallaan sulkeminen on ollut ja on helvetin hankalaa. VW:n kustannushaasteisiin liittyen katso sitä 2023 tulosta, jonka linkkasin. Ei tarvitse paskaa länkyttää. Se, että ko. tulos ei vielä johdolle riitä, on ihan toinen asia.
Onneksi kvarkki tekkipalstalta tiesi tämän paremmin kun maailman talouslehdet yms. hömppämedia, joka aika suoraan viittaa sinne ev-puolelle uutisoidessaan näistä heidän haasteistaan:


 
Hesari uutisoi että VW sulkee useita tehtaita ja syy on että eivät ole pärjänneet sähköautoissa Teslalle ja kiinalaisille.

Lisäksi yhtiö joutuu perumaan lupauksensa ettei se vähennä työpaikkoja ennen vuotta 2029. Tästä johtuen ovat törmäyskurssilla ammattiliittojen kanssa.

Syy miksi en ikinä ostaisi VW:n sähkäriä on liian lyhyt takuu yhdistettynä paskaan jälkimarkkinointiin. Myös hinnat ovat mallista riippuen hieman liian korkeita. Tuote sinänsä on kunnossa, pieniä glitchejä kuten kaikilla.

Vielä kaksi-kolme vuotta sitten ennustettiin että VW on sähköautoissa markkinajohtaja mutta nyt on lähinnä burning platform.
 
Vielä kaksi-kolme vuotta sitten ennustettiin että VW on sähköautoissa markkinajohtaja mutta nyt on lähinnä burning platform.

2021 kertoivat myyvänsä 2-miljoonaa sähköautoa vuodessa 2025. Tänä vuonna luku lienee jossain 600-800k välillä, joten snadia kasvua pitäisi saada ensi vuonna, jotta pääsisivät tavoitteisiinsa. Burning platformista nyt en osaa sanoa kun kilpailijatkin taitavat vedellä yleisesti ottaen aika vihkoon pl. ehkä joku BYD, mutta heilläkin taitaa tuo ralli käydä suurimmalta osin siellä kotikentällä.
 

Emdenin tehtaalla lisäävät ID.4 ja ID.7 tuotantoa, voi olla että painottuu jopa ID.7:n tuotantoon. Jonkun saksalaisen postauksen näin missä he yllättyivät ID.7:n kysynnästä. Ihmekös tuo jos vihdoin tekevät auton mihin kuluttajat, ainakin pohjoismaiset, ovat tyytyväisiä.

Isoin kämmi koko volkkarilta oli ID-malliston lanseeraus alimitoitetulla HW:llä pyörittämään infotainmenttia. Varmaan olivat vielä vanhojen bensakoneiden ajatusmaailmassa missä infotainment pyörittää radiota ja kertoo auton kulutuksen ja varoitukset, mutta Teslan vetämä sähköistyminen on korostanut sitä tablettia ja sen toimivuutta, mihin kaikki sähköautoilijat tuntuvat benchmarkkaavan sitä auton ATK-puolta. Muutenhan ne ID:t tuntuivat olevan ihan sopivia autoja massalle.
 
Kämmi ja kämmi. Tuote piti saada ulos ja vaikka ongelmia onkin ollut niin parannettu on koko ajan. Suunta on ollut oikea.

ID7 on kyllä ollut todella mielenkiintoinen tuote ja osoitus siitä, että aika paljon on tultu id3:n lanseerauksesta eteenpäin.
 
Omasta mielestä kyllä Tesla on "burning platform", Jos eivät rupea tekemään oikeasti malliuudistuksia nykyiseen mallistoon, kuluttajat kyllä kyllästyvät, kun auto on vuodesta toiseen samanlainen. Vaikka kuinka tekki rauta pellin alla uudistuu, se ei kannattele pitkään. Hyvä esimerki tästä on S ja X, kerran edellekävijä ja loistava, mutta miten on käynnyt ? Sama kohtalo käy 3:lle ja Y:lle, jos ei oikeata malliuudistusta tapahdu. Toivottavasti tekevät 3:lle ja Y:lle oikean seuraajan, vai siirtyyko fokus täysin 2:seen ja y/3:lle käy S/X:t. Voipi olla että olen hyvinkin täysin väärässä.

En tiedä elänkö omassa kuplassa, mutta en voisi ostaa käytännössä samanlaista autoa uudestaan. Johan siitä menee koko homman viehatys ja rahat "hukkaan".

Volkkari nyt kärsii liian hätäisistä päätöksistä ja ottavat kolausta siitä. Heillä tuli hiemna hoppu lähteä kisään mukaan. Eiköhän oppirahoja ole maksettu nyt ihan tarpeeksi.
 
En tiedä elänkö omassa kuplassa, mutta en voisi ostaa käytännössä samanlaista autoa uudestaan. Johan siitä menee koko homman viehatys ja rahat "hukkaan".
Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
 
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
No juuri tämä. Uudelleenostamisen kynnys nousee, kun se ei ole "täysin uusi". Auto ikuisessa facelift kierteessä. Toki jos vaihtoväli hyvin pitkä niin sitten...
 
No siinä mielessähän noissa on vähän se, että jos se käyttötapa on mallia leivänpaahdin niin aika vähän noissa malleissa eroavaisuuksina on sellaisia ominaisuuksia jotka saisivat vaihtamaan.

Lähinnä mieleen tulee parempi kestävyys sekä sisätilojen, laitteiston kuin maalipintojenkin osalta kun kerran visuaalisesti kyseessä on sama auto. Niistä toki sitten on haastavaa sanoa juuta tai jaata ennen kuin vähän aikaa on kulunut (jos verrataan esim. uutta model3:sta vanhaan).
 
Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?
Tuskin on mitään merkitystä, volkkarin autot on vaan liian kalliita. Kansanautoista ei voida puhua jos hinnat on peruskulkineilla 50 - 60ke.
 
Tuskin on mitään merkitystä, volkkarin autot on vaan liian kalliita. Kansanautoista ei voida puhua jos hinnat on peruskulkineilla 50 - 60ke.
Edit.
Ajatuskatkos volkkarin osalta.
Onko muilla valmistajilla malleja alle 50ke hintaluokkaan joka on ns. kansanauto/peruskulkine?
 
Viimeksi muokattu:
Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
Sähkökontin saa Teslalta Model 3 jälkiasennuksena niin halutessasi. (800€)
Hinnasta voi sitten olla montaa mieltä, joten jätetään ne kauhistelut pois tästä ketjusta.
 
Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
Eiköhän suurin osa auton ostajista päivitä ihan vaan saadakseen matkamittarista 100 000km veke ja jotta parin pierun haju penkeistä katoaa.

Oman kokemuksen mukaan featurejen perässä auton päivittäjät ovat äärettömän harvassa. Toki kaikkien "normaaleiden" valmistajien tapauksessa tuossa ehtii tapahtua sitten joku facelift välissä, joten tuntuu myös siltä että saa jotenkin uudemman auton.
 
En tiedä kyllä. Kyllä itselle uusi auto on aina uusi auto, vaikeaa olisi maksaa rahaa vaan siitä että saa pierunhajun pois penkistä.
 
Eiköhän autoa päivitetä monestä eri syystä, mutta ideaalitilanne on sellainen jossa,
- ulkonäkö muuttuu ( uusi / uudempi malli )
- sisusta muuttuu ( uusi ohjaamon layout )
- tekniikka/ominaisuudet uudemmat/paremmat
- kilsat pienemmät
- vanhan auton puutteet korjattu / omat tarpeet huomioitu paremmin

Ainakin omissa ostoksissa pyrin siihen, että saan 5 ruksia em. listaan. Joista ehkä nuo pari ekaa ovat hyvin tärkeät, sillä muuten ostos on hieman pannukakku.
 
Eiköhän autoa päivitetä monestä eri syystä, mutta ideaalitilanne on sellainen jossa,
- ulkonäkö muuttuu ( uusi / uudempi malli )
- sisusta muuttuu ( uusi ohjaamon layout )

Ehkä joillekin noilla on enemmän merkitystä kuin toisille, itse en koe muutosta muutoksen vuoksi hyödyllisenä. Muutos on järkevä ainoastaan silloin kun muutosten jälkeen tuote on parempi kuin ennen. Ja tästä aasinsiltana moottoripyörien puolelle:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ehkä joillekin noilla on enemmän merkitystä kuin toisille, itse en koe muutosta muutoksen vuoksi hyödyllisenä. Muutos on järkevä ainoastaan silloin kun muutosten jälkeen tuote on parempi kuin ennen. Ja tästä aasinsiltana moottoripyörien puolelle:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Mä voisin päivitellä elämäni loppuun asti uutta W211 MB:tä 3l dieselillä ja ajelisin aina takuu-ajan loppuun. Täydellinen auto ja kaikki mitä siinä ei ole, on turhaa. Ehkä voisin nykyisestä ottaa siihen kiihtyvyyden, etäohjauksen ja sähköauton käyttökustannukset, niin siinä olisi täydellinen paketti.
 
Mä voisin päivitellä elämäni loppuun asti uutta W211 MB:tä 3l dieselillä ja ajelisin aina takuu-ajan loppuun. Täydellinen auto ja kaikki mitä siinä ei ole, on turhaa.
Kunnes ajaa jollain paremmalla.....ja kunnes huomaa että se turha on ihan kiva juttu. Sitäpaiit W124 oli se auto.


Mä kuulun siihen joukkoon joka ei ymmärrä näitä melusaastetta levittäviä ameriikan pärisiöitä.
Ihan hienoja mutta jälkiasennusänkän voisi noille asettaa pakollisiksi. Itseä vituutta melusaaste, koirat saavat halvauksen kun tuo menee ohi...
 
Volkkarin hinnoittelu on kyllä mielenkiintoista. ID.7 GTX (neliveto + 86kwh + kaikki mahdolliset lisävarusteet vakiona) autoon kun laittaa lasikaton ja peräkoukun, eli kaikki mahdolliset valinnat niin hinnaksi tulee 68635€.

Tuota kun vertaa takavetoiseen, mihin myös konfiguroi kaiken mahdollisen mukaan saa takavetoisen Pro S:n 86kwh akulla ja samoilla lisävarusteilla kuin GTX, mutta hintaa tulee 70185€. Ainoat erot GTX:ään ovat istuinten pienet erot, ratissa ei ole GTX merkintää eikä GTX logoja auton kyljessä. Ja GTX:ssä mukaan tulee neliveto.

Kansainvälisissä arvosteluissa sanotaan että GTX ei tuo merkittävästi lisäarvoa oikeuttaakseen kalliimpaa hintaa perus takavetoisiin nähden, mutta mielestäni tuo kahden tonnin alennus Suomessa on oikein pätevän tuntuinen :)
Suomen hinnoittelu poikkeaa kaikista muista markkinoista, ja itseänikin yllätti tuo GTX:n hinta kun odotin sen olevan alkaen 72000€ kuten muualla Euroopassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 288
Viestejä
4 883 795
Jäsenet
78 788
Uusin jäsen
Mankeli_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom