Yleistä keskustelua sähköautoista

Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
 
Aina samat kysymykset vaikka ratatesti on ollu teknarissa jo... Vuosikymmenen? Aika menee niin nopeaan...
 
Tuo TM testi, avatkaa asteikkoa 'kierroskestävyys' @Takaisku Kiinalaisissa heikko, BYD Seal olematon. Lämpöongelmia, ylikuumenemista vai mitä?

Tässä vissiin viitataan tähän; Tekniikan Maailma

Kierroskestävyys määritelty näin "Voimalinjan, jarrujen ja renkaiden kesto perättäisillä kierroksilla."

Vertailun autot on kyllä ihan älyttömiä. Jutun otsikko siis "Electric Scandinavian Sports Car of the Year 2024" ja tähän kategoriaan sitten kuuluu järjestävän tahon (ei ollut TM) puolelta niin Ariyaa kuin Taycaniakin. Ovatkohan ottaneet vaan kaikki yli 300hp tehoiset sähkärit.

Missäs radalle ne ajoi?
Knutstorp, Ruotsi.
 
Jos auto myydään performance liitteillä, niin silloin auto pitäisi kestää myös jonkin verran rata-ajoa.

Se on sitten eri asia onko sinne noilla korkeammilla autoilla juuri järkeä mennä.
 
Tuosta testin sisällöstä nyt on turha rutista joka vuosi, että jos siellä on niitä muutamia erikoisempia valintoja. Niin on ollut liki joka vuosi ja eiköhän tule olemaan vastaisuudessakin. Ja onhan siellä ollut yllättäjiäkin niissä outolinnuissa, jotka on osoittautuneet radalla paljon paremmiksi mitä sporttisiksi itseään mainostavat.

Eiköhän ensi vuonna ole Model 3 Perf mukana koska tämän vuoden testiin se ei ehtinyt kun julkaistiin vasta.

Jos TM:n ja muiden lehtien levikki olisi sata miljoonaa ja budjetti 10 tai 100-kertainen niin eiköhän sinne saataisi kaikilta vain ne ratalelut.

Voihan tuostakin testistä jo päätellä, että Volvo/Polestar osastolla on osaaminen rataominaisuuksien osalta hyvää, kun mitään suurempia moitteita ei ole.
 
.....mutta ketä tämä testi palvelee ?
Onko tämän testin anti taas se, että tavallinen auto ei ole tarkoitettu rata-ajoon ?

Jos haluttaisiin palvella suurta kansanosaa niin sitten varmaan pitäisi testata joka päivä Octaviaa ja Corollaa ja välillä santanderinvalkoista karvalakki-teslaa?
Näin hieman kärjistäen.

Ja eikös tuosta nyt ainakin se tullut selväksi, että osassa sähköautoista jarrut on selvästi alimitoitettu tehoihin nähden mikä nyt on ihan oleellista tietoa.
 
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.

Sikäli kun viitataan tohon artikkeliin missä BYD oli mainittu, ei kyseessä ollut järjestävän tahon mukaan tavalliset autot, eikä mitä ilmeisimmin TM:a ollut valtaa siihen mitä autoja siinä esiintyy. Ihmettelivät itsekin mitä Ariya tekee urheiluautovertailussa.
 
.....mutta ketä tämä testi palvelee ?
Onko tämän testin anti taas se, että tavallinen auto ei ole tarkoitettu rata-ajoon ?
Jos ei palvele sinua, niin älä lue sitä saati lotkauta korvaasi sen sisällölle?

Esim. Vuorilla ajajaa voi kiinnostaa, en tiedä oletko koskaan taitellut alppisolia ylös/alas. Itse ajan vähän väliä ja jarrut ovat kyllä kivat…

Olen itse ollut Nissan 350Z:n kyydissä radalla kun jarrut katoavat ja kyllähän se kuumottaa.
 
Parasta antia jutussa oli kyllä Ioniq5 N:n hieno menestys kovassa seurassa. Ansioita joista Teslan perffiosasto näkee lähinnä märkiä unia.
 
Omasta mielestäni ainakin hyvinkin mielenkiintoinen vertailu vaikka hyvinkin erilaisia vehkeitä mukana, lisäksi näkee mitkä erot oikeasti nopean ja ”nopean” välillä on.

muutama vuosi sitten vertailussa mielenkiintoista oli että möhkö X6 bemari kiertää radan nopeammin ku vaikka type R tai toyota supra.
 
  • Tykkää
Reactions: zig
Jos ei palvele sinua, niin älä lue sitä saati lotkauta korvaasi sen sisällölle?
Tuskin olen yksin tämän ihmettelyn kanssa.
Luen näitä miellelläni, mutta saahan sitä jakaa ajatuksiaan täällä. Jos on jostain eri mieltä tai kyseenalaitaa artikkelin antia , niin ei se tarkoita sitä, että ei saisi suutaan avata.

Esim. Vuorilla ajajaa voi kiinnostaa, en tiedä oletko koskaan taitellut alppisolia ylös/alas. Itse ajan vähän väliä ja jarrut ovat kyllä kivat…
ja TM:n testin perusteellako monellakaan autoilla ei voi mennä alpeille autoilemaan vai ?


Mutta joo, Ionicin tulos on kyllä loistava. Pärjää radalla ja alpeilla jos sinne eksyy.
 
Teslalla piti ajaa lyhennettyä reittiä ja silti ensimmäisen kunnon jarrutuksen jälkeen jarrut suli niin että toinen jarrutus meinasi mennä pitkäksi savun saattelemana.
Nämä on niitä kompromissejä. En itsekään maksaisi sähköautooni Porschen keraamisista jarruista, jos 99% ajosta on moottorijarrua/yhden polkimen ajoa ja jarruja tarvitaan siihen, kun kerran lapsi/mummo/skoottiteini tms. hyppää tielle ja auto pitää saada pysähtymään.

Jos taas haluaa autollaan ajaa rata-ajoa, niin siihen löytyy omat versionsa (myös sähköautoista).
 
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
Mitä testiä nyt ihmettelet, TM julkaisi hiljan yhteispohjoismaisen "Scandinavian Sports Car of the Year 2024" urheiluauto testin.
Totta että todellisuudessa harva "urheiluauton" ostaja sillä radalla ajelee, mutta osa ostaa silti mielikuvia. Tietenkin asiallista pohtia olisiko pihakatutestit järkevämpi. Mutta ratatesteissa perinteisesti haettu myös niitä ääriolosuhde käyttäytymistä, ja korostettu että normaalissa ajoissa ei tarkoitus niihin tilanteisiin joutua.
 
Käynnistysnappigateen liittyen:

Enyaqissa on käynnistysnappi, mutta enpä ole tainnut kertaakaan painaa. Homma toimii siten, että istahdat autoon, auto herää ja jarrupoljinta painettaessa "virrat" tulee päälle. Tästä sitten vaihteenvalitsimesta D-päälle ja menoksi.

Mielestäni toimii erinomaisesti.
 
Nämä on niitä kompromissejä. En itsekään maksaisi sähköautooni Porschen keraamisista jarruista, jos 99% ajosta on moottorijarrua/yhden polkimen ajoa ja jarruja tarvitaan siihen, kun kerran lapsi/mummo/skoottiteini tms. hyppää tielle ja auto pitää saada pysähtymään.

Jos taas haluaa autollaan ajaa rata-ajoa, niin siihen löytyy omat versionsa (myös sähköautoista).

Kukaan tuskin olettaa, että vakiojarruilla voi lähteä Nurren 24h kisaan mutta jos valmistaja markkinoi autoa urheilullisena ja siitä löytyy "Track mode" on vähintäänkin perusteltua olettaa jarrujen kestävän enemmän kuin pari mutkaa.

Keraamiset jarrut on oma tarinansa kun halutaan mennä aivan äärirajoille jatkuvasti.

Perinteiset teräsjarrut voidaan tehdä myös rata-ajoa jonkin verran kestäväksi, se on vain mitoitus/suunnittelukysymys. Jostain syystä kuitenkin osa valmistajista ei halua jarruja riittäväksi mitoittaa.
 
Käynnistysnappigateen liittyen:

Enyaqissa on käynnistysnappi, mutta enpä ole tainnut kertaakaan painaa. Homma toimii siten, että istahdat autoon, auto herää ja jarrupoljinta painettaessa "virrat" tulee päälle. Tästä sitten vaihteenvalitsimesta D-päälle ja menoksi.

Mielestäni toimii erinomaisesti.
Sama id3:ssa, ja sammuu ko kuski hyppää pois, joka ärsyttävää jos joku jää autoon oottaan tms, ni radiot yms sammuu kans samalla, normisti ajan kyllä yksin niin ei paljoa haittaa. Vaikeinta oli ko ykspäivä tässä ihan manuaali bensavehkeellä jouduin kauppaan käymään, ni vapaan kyllä sain päälle ja si hyppäsin jo ulos ja tajusin et saateri sehän tarvee sammuttaa ja joku jarrukin saaha päälle...
 
Parasta antia jutussa oli kyllä Ioniq5 N:n hieno menestys kovassa seurassa. Ansioita joista Teslan perffiosasto näkee lähinnä märkiä unia.

5N lähtöhinta on sen 20k€ 3/Y perffin päälle, olisi hieman floppi jos olisi huonompi. Silti ihan liian kallis hynyksi
 
Kovasti kuulostaa ainakin minusta siltä, että käynnistysnapin puuttumisesta tulee eniten kritiikkiä heiltä, joilla ei ole sellaisesta vielä oikein kokemusta. Vähän sama kuin vilkkunappien kanssa. Olen varmasti armoton Tesla-fani tai jotain kun näin sanon, mutta tykkään kovasti molemmista edellämainituista toteutuksista/ halpuutuksista jne. :tup:
Ajelin Enyaqilla muutaman vuoden, eikä ole ikävä napitonta käynnistymistä.

Kovasti kuulostaa siltä, että koetetaan väheksyä muiden kokemuksia ja mielipiteitä jostain syystä.
 
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan Noten eli siihen verrataan ja kaikki on parannusta ajomukavuuteen ja tehoon nähden, mutta Noten näppäryyteen ei pääosa meidän katsomista audoista pysty.

Tarkoitus olisi löytää auto jossa olisi kesällä vähintään+300km kantama (mieluusti enemmänkin) jolloin talvellakin sitten pääsisi sen 150km minimissään. Seuraavia automalleja n katseltu:
- Renault ZOE, nämä on halpoja ja ulkoisesti tosi näppärän kokoisia (mutta sitten sisätilatkin pienet)
- VW ID:3, nämä on vielä siedettävän kokoisia autoja ulkomitoiltaan, ja ovat kuitenkin sisältä mukavan kokoisia
- Hyundai Kona, kokoluokaltaan ID3 tasoa, mutta sisältä jotenkin avaruusaluksen oloinen kun on nappeja vaikka muille jakaa.
- Tesla Model 3, kokoluokaltaan selvästi huonoin näistä vaihtoehdoista, koska tämä on aivan hirveän pitkä ja leveä auto. Mutta muuten Tesla kyllä kiinnostelisi ja ompahan siisti ja selkeä sisältä toisin kuin Kona.

Akkutietoja noista on vaihtelevasti riippuen myyjistä, mutta aika villi länsi varmaan tuo akkujen testaaminen kun yksi autoliike hehkutti 100% akkukuntoa useamman vuoden vanhaan akkuun jonkun testiraportin muodossa, jonka ei pitäisi olla mahdollista edes teoriassa?

Mitäs noista kannattaisi ottaa huomioon, kun tulee varmaan ostettua etänä eli koeajollekaan ei pääse ennenkuin auto pihaan pamahtaa. Toki siis kaikkia noita malleja käydään koeajamassa jos ja kun sellaisia täällä meilläpäin on myynnissä. Mutta sitä lopullista yksilöä tuskin ennen ostamista kun joko auto tulee kotiovelle tai sitten junaillaan eteläsuomeen se noutamaan.

Myös takuu kiinnostaa, mutta pääosin meidän budjetilla taitaa olla takuut loppuneet (ID3 takuu 2v, Tesla takuu 4v/80tkm, Hyundai takuu 5v)

Kaikki vinkit sähköauton ostoon on tervetulleita.
 
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan Noten eli siihen verrataan ja kaikki on parannusta ajomukavuuteen ja tehoon nähden, mutta Noten näppäryyteen ei pääosa meidän katsomista audoista pysty.

Tarkoitus olisi löytää auto jossa olisi kesällä vähintään+300km kantama (mieluusti enemmänkin) jolloin talvellakin sitten pääsisi sen 150km minimissään. Seuraavia automalleja n katseltu:
- Renault ZOE, nämä on halpoja ja ulkoisesti tosi näppärän kokoisia (mutta sitten sisätilatkin pienet)
- VW ID:3, nämä on vielä siedettävän kokoisia autoja ulkomitoiltaan, ja ovat kuitenkin sisältä mukavan kokoisia
- Hyundai Kona, kokoluokaltaan ID3 tasoa, mutta sisältä jotenkin avaruusaluksen oloinen kun on nappeja vaikka muille jakaa.
- Tesla Model 3, kokoluokaltaan selvästi huonoin näistä vaihtoehdoista, koska tämä on aivan hirveän pitkä ja leveä auto. Mutta muuten Tesla kyllä kiinnostelisi ja ompahan siisti ja selkeä sisältä toisin kuin Kona.

Akkutietoja noista on vaihtelevasti riippuen myyjistä, mutta aika villi länsi varmaan tuo akkujen testaaminen kun yksi autoliike hehkutti 100% akkukuntoa useamman vuoden vanhaan akkuun jonkun testiraportin muodossa, jonka ei pitäisi olla mahdollista edes teoriassa?

Mitäs noista kannattaisi ottaa huomioon, kun tulee varmaan ostettua etänä eli koeajollekaan ei pääse ennenkuin auto pihaan pamahtaa. Toki siis kaikkia noita malleja käydään koeajamassa jos ja kun sellaisia täällä meilläpäin on myynnissä. Mutta sitä lopullista yksilöä tuskin ennen ostamista kun joko auto tulee kotiovelle tai sitten junaillaan eteläsuomeen se noutamaan.

Myös takuu kiinnostaa, mutta pääosin meidän budjetilla taitaa olla takuut loppuneet (ID3 takuu 2v, Tesla takuu 4v/80tkm, Hyundai takuu 5v)

Kaikki vinkit sähköauton ostoon on tervetulleita.
Varmaan kannattaa lähteä siitä että käy vaikka noita kaikkia kokeilemassa? Itselläni ainakin käy aina niin, että ihan sama miten katsoo asioita paperilla ja vaikka kuinka joku vaikuttaisi paperilla parhaalta niin sitten se kokeileminen kertookin ihan jotain muuta ja tulee valittua se mikä ihan oikeasti tuntuu parhaalta käytössä.
 
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan Noten eli siihen verrataan ja kaikki on parannusta ajomukavuuteen ja tehoon nähden, mutta Noten näppäryyteen ei pääosa meidän katsomista audoista pysty.

Tarkoitus olisi löytää auto jossa olisi kesällä vähintään+300km kantama (mieluusti enemmänkin) jolloin talvellakin sitten pääsisi sen 150km minimissään. Seuraavia automalleja n katseltu:
- Renault ZOE, nämä on halpoja ja ulkoisesti tosi näppärän kokoisia (mutta sitten sisätilatkin pienet)
- VW ID:3, nämä on vielä siedettävän kokoisia autoja ulkomitoiltaan, ja ovat kuitenkin sisältä mukavan kokoisia
- Hyundai Kona, kokoluokaltaan ID3 tasoa, mutta sisältä jotenkin avaruusaluksen oloinen kun on nappeja vaikka muille jakaa.
- Tesla Model 3, kokoluokaltaan selvästi huonoin näistä vaihtoehdoista, koska tämä on aivan hirveän pitkä ja leveä auto. Mutta muuten Tesla kyllä kiinnostelisi ja ompahan siisti ja selkeä sisältä toisin kuin Kona.

Akkutietoja noista on vaihtelevasti riippuen myyjistä, mutta aika villi länsi varmaan tuo akkujen testaaminen kun yksi autoliike hehkutti 100% akkukuntoa useamman vuoden vanhaan akkuun jonkun testiraportin muodossa, jonka ei pitäisi olla mahdollista edes teoriassa?

Mitäs noista kannattaisi ottaa huomioon, kun tulee varmaan ostettua etänä eli koeajollekaan ei pääse ennenkuin auto pihaan pamahtaa. Toki siis kaikkia noita malleja käydään koeajamassa jos ja kun sellaisia täällä meilläpäin on myynnissä. Mutta sitä lopullista yksilöä tuskin ennen ostamista kun joko auto tulee kotiovelle tai sitten junaillaan eteläsuomeen se noutamaan.

Myös takuu kiinnostaa, mutta pääosin meidän budjetilla taitaa olla takuut loppuneet (ID3 takuu 2v, Tesla takuu 4v/80tkm, Hyundai takuu 5v)

Kaikki vinkit sähköauton ostoon on tervetulleita.
Eikös nuissa kaikissa ole 8v/160-200tkm akku takuu, en ihan kauheasti siis stressaisi akun kunnosta.
 
Varmaan kannattaa lähteä siitä että käy vaikka noita kaikkia kokeilemassa? Itselläni ainakin käy aina niin, että ihan sama miten katsoo asioita paperilla ja vaikka kuinka joku vaikuttaisi paperilla parhaalta niin sitten se kokeileminen kertookin ihan jotain muuta ja tulee valittua se mikä ihan oikeasti tuntuu parhaalta käytössä.

Tarkoitus on kyllä käydä kaikkia kiinnostavia malleja koeajamassa, mutta ei siinä lyhyellä koeajolla valitettavasti vielä oikein tiedä niitä autojen muita tärkempiä asioita sen koon ja perusajettavuuden lisäksi eli millaisia tyyppivikoja on mahdollisesti edessä, miten sujuu huollot ja takuuasiat (jos niitä on) ja millaisia piilokuluja autoon sisältyy. Tai että mitä vuosimalleja kannattaa välttää eli esim. Konan osalta osassa malleja ei ole vielä mahdollisuutta ilmeisesti laittaa autoa etänä lämpiämään jne. tai että millaiset puutteet alkaa vituttamaan tulevaisuudessa.

Eli jos polttomoottoriauton ostossa 30% on sitä koeajoa ja 70% sitä selvittämistä niin uskoisin, että sähköautossa se on vielä isompi se taustaselvityksen tarve ja koeajon merkitys pienempi.
 
No nyt näyttää hyvältä. Oliskohan tässä Q6:selle voittaja jos ei katumaasturia välttämättä tarvitse. :cool:

Mielenkiintoista, luulin että Audi on luopunut virtuaalisista sivupeileistä kameralla toteutettuna, kun niitä ei Q6:seen saa. Mutta tässä A6:ssa ne näyttää olevan tarjolla.
Jaa sitten tulee TM artikkelissa hintatietoa...

Suomen hinnat alkavat pienemmällä akulla varustetun A6 E-tron Sportbackin 64 990 eurosta. Isompiakkuinen Performance-versio maksaa 78 990 euroa ja nelivetoisena Quattrona 82 990 euroa. S6 Sportback puolestaan maksaa 99 990 euroa eli täsmälleen saman verran kuin SQ6 E-tron. Avant-farmariversion lisähinta on 2 000 euroa.


Eli S6 farkku on 2k€ kalliimpi kuin SQ6. Jotenkin ajattelin että farkku olisi halvempi kuin samalle platformille rakennettu katumaasturi. Ja myös A6 farkku quattro on 5k€ kalliimpi kuin Q6 quattro samalla akulla. Täytyy sanoa että jos tuo pitää paikkansa, niin vaikka en katumaasturia sinällään tarvitse niin en ole kyllä maksamassa viittä tonnia lisähintaa siitä että se ei ole katumaasturi. :rolleyes: Vaikka nyt parempi range onkin kun on pienempi ilmanvastus.

Toivon vielä että hintaero johtuu vaikka varusteista, mutta ei tämä hyvältä näytä. Virallista suomihinnastoa ei vielä näy.
 
Eli S6 farkku on 2k€ kalliimpi kuin SQ6. Jotenkin ajattelin että farkku olisi halvempi kuin samalle platformille rakennettu katumaasturi. Ja myös A6 farkku quattro on 5k€ kalliimpi kuin Q6 quattro samalla akulla. Täytyy sanoa että jos tuo pitää paikkansa, niin vaikka en katumaasturia sinällään tarvitse niin en ole kyllä maksamassa viittä tonnia lisähintaa siitä että se ei ole katumaasturi. :rolleyes: Vaikka nyt parempi range onkin kun on pienempi ilmanvastus.

Tätä kanssa hieman ihmettelin, mutta eikös A6 ole isompi kuin Q6, ainakin ulkomittojen suhteen ?
 
Ajelin Enyaqilla muutaman vuoden, eikä ole ikävä napitonta käynnistymistä.

Kovasti kuulostaa siltä, että koetetaan väheksyä muiden kokemuksia ja mielipiteitä jostain syystä.
No joo, oli aika ikävä kommentti minun osaltani. Tuo käynnistysnapin puuttuminen on vain mielestäni yksi sähköauton parhaita ominaisuuksia, koska auto on heti käyttövalmis sisään mentäessä... Mitä vähemmän täytyy säätää manuaalisesti sen parempi jne. Pitäisi tietysti aina muistaa, että mielipiteitä on erilaisia ja kunnioittaa niitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä kanssa hieman ihmettelin, mutta eikös A6 ole isompi kuin Q6, ainakin ulkomittojen suhteen ?
Ulkomitoiltaan joo mutta Q6 on huomattavasti isompi frunkki, kontissakin on enemmän litroja hattuhyllyn alla, ja tästä videolta katsottuna takapenkki on A6:ssa matalalla ja jalkatila ahdas.
 
Nopealla vilkaisulla tuossa A6:ssa on pidempi keula kuin Id.7:ssa, mikä sitten näkyy pienempinä sisätiloina. Id.7:n ainoa miinus lienee Id-perheen aavistuksen muumimainen nokka (ilman frunkkia), mitkä ei itselle kovin suuria miinuksia kyllä oikeasti olleet.

Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto. Ehkä siinä premium-kuskeja hiertää se VW:n merkki. En itse malta odottaa että GTX tulee postista joskus parin kuukauden kuluttua.
 
Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto.
Samaa mieltä, vielä kun GTX:n saisi ilman mustaa kattoa ja jollain muulla kuin mustalla sisustalla (...ja jotain muuta pientä kuten tavalliset napit ratissa). Ehkä faceliftissä sitten, jos vaan jaksaisi odottaa.
 
Samaa mieltä, vielä kun GTX:n saisi ilman mustaa kattoa ja jollain muulla kuin mustalla sisustalla (...ja jotain muuta pientä kuten tavalliset napit ratissa). Ehkä faceliftissä sitten, jos vaan jaksaisi odottaa.
Kieltämättä niitä värivaihtoehtoja oli turhan vähän näin julkaisuun. Toisaalta hinta yllätti itseni positiivisesti, kun isompiakkuisen nelivedon sai samaan hintaan kuin vastaavilla lisävarusteilla konfiguroidun perus takavetoisen.
 
No joo, oli aika ikävä kommentti minun osaltani. Tuo käynnistysnapin puuttuminen on vain mielestäni yksi sähköauton parhaita ominaisuuksia, koska auto on heti käyttövalmis sisään mentäessä... Mitä vähemmän täytyy säätää manuaalisesti sen parempi jne. Pitäisi tietysti aina muistaa, että mielipiteitä on erilaisia ja kunnioittaa niitä.
Tai näissä sähköautoissa voisi olla valinta jolla voisi valkata haluaako käyttää starttinappia oldschool tyyliin, vai antaa auton hoitaa käynnistys ja sammutus itsestään.
 
@TietotekniikanJermu Saattaisin käydä varovasti katsomassa Kia Niroa. :hmm:

Itseasiassa Kia Niro voisi olla myös mielenkiintoinen kun niissä on ymmärtääkseni pitkät takuut.

Mites muuten onko sillä jotain käytännön merkitystä sähköautoissa, että onko ne suomiautoja. Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.
 
Ulkomitoiltaan joo mutta Q6 on huomattavasti isompi frunkki, kontissakin on enemmän litroja hattuhyllyn alla, ja tästä videolta katsottuna takapenkki on A6:ssa matalalla ja jalkatila ahdas.

Tuostahan on tulossa myös Avant, luulisi kilpailevan tavaratilan koolla ihan kohtuudella.
 
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan

Nimellistä akkukapasiteettiä tarvinnet vähintään sen 60kwh. Takuullinen aasialaisvehje olisi luultavasti luotettavin valinta, Teslat ja MEB-romut (no hate, lol) jättäisin pois laskuista.

Niroa kannattaa tsekata, mahdollisesti myös MG ZS. Pienellä riskillä voi sitten tehdä mahdollisesti hyvänkin löydön esim Rellusta :)

Villinä korttina voisi harkita myös 60kwh Lefaa, joita voi saada hyvillä varusteilla ja pienillä kilsoilla edukkaasti, ketteryydessä lienee lähellä Notea. Jos kotilataus onnistuu eikä tarvitse vetää pitkiä roadtrippejä (=ei ole pikalataukselle tarvetta, eikä muutenkaan miellyttävä pidemmillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla) ei CCS-latauksen puute luultavasti tule olemaan ongelma.

Edit: Lefan valmistus loppuu / lopetetaan ja se on muutenkin tooosi vanhanaikainen sisätiloiltaan, erityisesti kojelaudan osalta eikä sillä sitten saa mitään rispektiä naapurustossa jos se on tärkeä osto/omistuskriteeri. Todella laadukas auto noin muuten ja edukas kustannuksiltaan.
 
Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.

Toimii. Voit varmistaa tämän vielä niin, että jos mielenkiintoinen yksilö tulee vastaan, soita merkkihuoltoon ja kysy a) seuraavan huollon hintaa ja b) varmista vielä heiltäkin että eihän takuissa tule olemaan ongelmia jos auto on ulkomailta tuotu.
 
Nopealla vilkaisulla tuossa A6:ssa on pidempi keula kuin Id.7:ssa, mikä sitten näkyy pienempinä sisätiloina.
Sama juttu Q6:ssa , pituutta on käytetty nokkaan joka näkyy sitten takapenkin tiloissa. Ainahan näissä on menty hieman ulkonäon ehdoilla, sisätilat ovat sitten olleet skodan bravuuri ja volkkari siinä välissä sitten taiteilee.

Mutta onhan nuo ihan auton näköisiä, ei siinä mitään :thumbsup:
 
Sama juttu Q6:ssa , pituutta on käytetty nokkaan joka näkyy sitten takapenkin tiloissa.
Mikä tää juttu on että pitkä nokka näkyy takapenkintiloissa ?

Siis onko jossain markkinassa jotain pituusportaita, mikä ohjaa kokonaisputuutta? vai onko tässä nyt joku pohjalevy, missä siirrelty etupenkkejä taaksepäin (muuta samassa) ? vs rinnakismalli?

Vai tiirailetteko nyt vain kokonaispituutta? öö, silloin miksi juuri takapenkintiloissa?
 
Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto. Ehkä siinä premium-kuskeja hiertää se VW:n merkki. En itse malta odottaa että GTX tulee postista joskus parin kuukauden kuluttua.
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.
 
Tuostahan on tulossa myös Avant, luulisi kilpailevan tavaratilan koolla ihan kohtuudella.
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.

Kaikissa näissä on ihmeellinen "ramppi" kontin pohjassa takapenkin takana. Tämä ei ole kovin hyvä jos tavarana on tasapohjaisia laukkuja esim. jolloin laukun pohja jää keskeltä ilmaan jos sen työntää takapenkkiin asti.
 
Mikä tää juttu on että pitkä nokka näkyy takapenkintiloissa ?

Tuossa kun katselin noita Q6 videoita , niin niistä tuli esille että esim Q4:ssä on liki samanlaiset takatilat kuin Q6:ssa vaikka Q6 on selvästi pidempi auto. Auton pituudesta on osa käytetty nokan pituuteen. Mittasi hän niitä nokkapeltejäkin, Q6:ssa selkeästi pidempi nokka. Oliko ne Tesla Björnin vai Kris Rifan videoita.
 
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.
Hyviä pointteja, varmaan samoista syistä se perus id.7 jäi kauppaan talven ensimmäisissä tarjouksissa, plus se että farkkukoria ei ollut myynnissä, enkä tiedä onko farkkuja vielä edes toimitettu asiakkaille.

Jyväskylässä arvailivat, että syyskuussa voisi GTX-versiot tulla kauppoihin koeajettaviksi, joten silloin varmaan alkaa arvostelujakin satamaan. Itse olen varmasti melko vähemmistössä kun takavetoisen liftbackin ajaminen riitti vakuuttamaan ajamattoman neliveto-GTX:n tasosta sen verran että sen pystyi laittamaan suorilta tilaukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

Statistiikka

Viestiketjuista
283 363
Viestejä
4 866 683
Jäsenet
78 647
Uusin jäsen
Keike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom