Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo TM testi, avatkaa asteikkoa 'kierroskestävyys' @Takaisku Kiinalaisissa heikko, BYD Seal olematon. Lämpöongelmia, ylikuumenemista vai mitä?
Knutstorp, Ruotsi.Missäs radalle ne ajoi?
.....mutta ketä tämä testi palvelee ?Aina samat kysymykset vaikka ratatesti on ollu teknarissa jo... Vuosikymmenen? Aika menee niin nopeaan...
.....mutta ketä tämä testi palvelee ?
Onko tämän testin anti taas se, että tavallinen auto ei ole tarkoitettu rata-ajoon ?
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
Jos ei palvele sinua, niin älä lue sitä saati lotkauta korvaasi sen sisällölle?.....mutta ketä tämä testi palvelee ?
Onko tämän testin anti taas se, että tavallinen auto ei ole tarkoitettu rata-ajoon ?
Tuskin olen yksin tämän ihmettelyn kanssa.Jos ei palvele sinua, niin älä lue sitä saati lotkauta korvaasi sen sisällölle?
ja TM:n testin perusteellako monellakaan autoilla ei voi mennä alpeille autoilemaan vai ?Esim. Vuorilla ajajaa voi kiinnostaa, en tiedä oletko koskaan taitellut alppisolia ylös/alas. Itse ajan vähän väliä ja jarrut ovat kyllä kivat…
Montako tuntia pitää koeajaa, että saa todeta, että on paska? Tesla kun kehittäis yhteistyössä Sybianin kanssa suorastaan pärisyttävän käyttöliittymän, niin kokeilisitko ennen kuin toteaisit paskaksi? Onneksi on vaihtoehtoja kaikille.
Nämä on niitä kompromissejä. En itsekään maksaisi sähköautooni Porschen keraamisista jarruista, jos 99% ajosta on moottorijarrua/yhden polkimen ajoa ja jarruja tarvitaan siihen, kun kerran lapsi/mummo/skoottiteini tms. hyppää tielle ja auto pitää saada pysähtymään.Teslalla piti ajaa lyhennettyä reittiä ja silti ensimmäisen kunnon jarrutuksen jälkeen jarrut suli niin että toinen jarrutus meinasi mennä pitkäksi savun saattelemana.
Mitä testiä nyt ihmettelet, TM julkaisi hiljan yhteispohjoismaisen "Scandinavian Sports Car of the Year 2024" urheiluauto testin.Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
Nämä on niitä kompromissejä. En itsekään maksaisi sähköautooni Porschen keraamisista jarruista, jos 99% ajosta on moottorijarrua/yhden polkimen ajoa ja jarruja tarvitaan siihen, kun kerran lapsi/mummo/skoottiteini tms. hyppää tielle ja auto pitää saada pysähtymään.
Jos taas haluaa autollaan ajaa rata-ajoa, niin siihen löytyy omat versionsa (myös sähköautoista).
Sama id3:ssa, ja sammuu ko kuski hyppää pois, joka ärsyttävää jos joku jää autoon oottaan tms, ni radiot yms sammuu kans samalla, normisti ajan kyllä yksin niin ei paljoa haittaa. Vaikeinta oli ko ykspäivä tässä ihan manuaali bensavehkeellä jouduin kauppaan käymään, ni vapaan kyllä sain päälle ja si hyppäsin jo ulos ja tajusin et saateri sehän tarvee sammuttaa ja joku jarrukin saaha päälle...Käynnistysnappigateen liittyen:
Enyaqissa on käynnistysnappi, mutta enpä ole tainnut kertaakaan painaa. Homma toimii siten, että istahdat autoon, auto herää ja jarrupoljinta painettaessa "virrat" tulee päälle. Tästä sitten vaihteenvalitsimesta D-päälle ja menoksi.
Mielestäni toimii erinomaisesti.
Parasta antia jutussa oli kyllä Ioniq5 N:n hieno menestys kovassa seurassa. Ansioita joista Teslan perffiosasto näkee lähinnä märkiä unia.
Aina sama laulu, kun Tesla häviää testissä paremmalle5N lähtöhinta on sen 20k€ 3/Y perffin päälle, olisi hieman floppi jos olisi huonompi. Silti ihan liian kallis hynyksi
Samat nimimerkit aina tuomassa Teslaa esiin.Aina sama laulu, kun Tesla häviää testissä paremmalleVarmaan Maserati, BMW ja Lotus olivat sitten kanssa ihan floppeja, kun ovat kalliimpia luin Hyny.
Aina sama laulu, kun Tesla häviää testissä paremmalleVarmaan Maserati, BMW ja Lotus olivat sitten kanssa ihan floppeja, kun ovat kalliimpia luin Hyny.
Samat nimimerkit aina tuomassa Teslaa esiin.
Ajelin Enyaqilla muutaman vuoden, eikä ole ikävä napitonta käynnistymistä.Kovasti kuulostaa ainakin minusta siltä, että käynnistysnapin puuttumisesta tulee eniten kritiikkiä heiltä, joilla ei ole sellaisesta vielä oikein kokemusta. Vähän sama kuin vilkkunappien kanssa. Olen varmasti armoton Tesla-fani tai jotain kun näin sanon, mutta tykkään kovasti molemmista edellämainituista toteutuksista/ halpuutuksista jne.![]()
5N lähtöhinta on sen 20k€ 3/Y perffin päälle, olisi hieman floppi jos olisi huonompi. Silti ihan liian kallis hynyksi
Varmaan kannattaa lähteä siitä että käy vaikka noita kaikkia kokeilemassa? Itselläni ainakin käy aina niin, että ihan sama miten katsoo asioita paperilla ja vaikka kuinka joku vaikuttaisi paperilla parhaalta niin sitten se kokeileminen kertookin ihan jotain muuta ja tulee valittua se mikä ihan oikeasti tuntuu parhaalta käytössä.Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan Noten eli siihen verrataan ja kaikki on parannusta ajomukavuuteen ja tehoon nähden, mutta Noten näppäryyteen ei pääosa meidän katsomista audoista pysty.
Tarkoitus olisi löytää auto jossa olisi kesällä vähintään+300km kantama (mieluusti enemmänkin) jolloin talvellakin sitten pääsisi sen 150km minimissään. Seuraavia automalleja n katseltu:
- Renault ZOE, nämä on halpoja ja ulkoisesti tosi näppärän kokoisia (mutta sitten sisätilatkin pienet)
- VW ID:3, nämä on vielä siedettävän kokoisia autoja ulkomitoiltaan, ja ovat kuitenkin sisältä mukavan kokoisia
- Hyundai Kona, kokoluokaltaan ID3 tasoa, mutta sisältä jotenkin avaruusaluksen oloinen kun on nappeja vaikka muille jakaa.
- Tesla Model 3, kokoluokaltaan selvästi huonoin näistä vaihtoehdoista, koska tämä on aivan hirveän pitkä ja leveä auto. Mutta muuten Tesla kyllä kiinnostelisi ja ompahan siisti ja selkeä sisältä toisin kuin Kona.
Akkutietoja noista on vaihtelevasti riippuen myyjistä, mutta aika villi länsi varmaan tuo akkujen testaaminen kun yksi autoliike hehkutti 100% akkukuntoa useamman vuoden vanhaan akkuun jonkun testiraportin muodossa, jonka ei pitäisi olla mahdollista edes teoriassa?
Mitäs noista kannattaisi ottaa huomioon, kun tulee varmaan ostettua etänä eli koeajollekaan ei pääse ennenkuin auto pihaan pamahtaa. Toki siis kaikkia noita malleja käydään koeajamassa jos ja kun sellaisia täällä meilläpäin on myynnissä. Mutta sitä lopullista yksilöä tuskin ennen ostamista kun joko auto tulee kotiovelle tai sitten junaillaan eteläsuomeen se noutamaan.
Myös takuu kiinnostaa, mutta pääosin meidän budjetilla taitaa olla takuut loppuneet (ID3 takuu 2v, Tesla takuu 4v/80tkm, Hyundai takuu 5v)
Kaikki vinkit sähköauton ostoon on tervetulleita.
Eikös nuissa kaikissa ole 8v/160-200tkm akku takuu, en ihan kauheasti siis stressaisi akun kunnosta.Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan Noten eli siihen verrataan ja kaikki on parannusta ajomukavuuteen ja tehoon nähden, mutta Noten näppäryyteen ei pääosa meidän katsomista audoista pysty.
Tarkoitus olisi löytää auto jossa olisi kesällä vähintään+300km kantama (mieluusti enemmänkin) jolloin talvellakin sitten pääsisi sen 150km minimissään. Seuraavia automalleja n katseltu:
- Renault ZOE, nämä on halpoja ja ulkoisesti tosi näppärän kokoisia (mutta sitten sisätilatkin pienet)
- VW ID:3, nämä on vielä siedettävän kokoisia autoja ulkomitoiltaan, ja ovat kuitenkin sisältä mukavan kokoisia
- Hyundai Kona, kokoluokaltaan ID3 tasoa, mutta sisältä jotenkin avaruusaluksen oloinen kun on nappeja vaikka muille jakaa.
- Tesla Model 3, kokoluokaltaan selvästi huonoin näistä vaihtoehdoista, koska tämä on aivan hirveän pitkä ja leveä auto. Mutta muuten Tesla kyllä kiinnostelisi ja ompahan siisti ja selkeä sisältä toisin kuin Kona.
Akkutietoja noista on vaihtelevasti riippuen myyjistä, mutta aika villi länsi varmaan tuo akkujen testaaminen kun yksi autoliike hehkutti 100% akkukuntoa useamman vuoden vanhaan akkuun jonkun testiraportin muodossa, jonka ei pitäisi olla mahdollista edes teoriassa?
Mitäs noista kannattaisi ottaa huomioon, kun tulee varmaan ostettua etänä eli koeajollekaan ei pääse ennenkuin auto pihaan pamahtaa. Toki siis kaikkia noita malleja käydään koeajamassa jos ja kun sellaisia täällä meilläpäin on myynnissä. Mutta sitä lopullista yksilöä tuskin ennen ostamista kun joko auto tulee kotiovelle tai sitten junaillaan eteläsuomeen se noutamaan.
Myös takuu kiinnostaa, mutta pääosin meidän budjetilla taitaa olla takuut loppuneet (ID3 takuu 2v, Tesla takuu 4v/80tkm, Hyundai takuu 5v)
Kaikki vinkit sähköauton ostoon on tervetulleita.
Varmaan kannattaa lähteä siitä että käy vaikka noita kaikkia kokeilemassa? Itselläni ainakin käy aina niin, että ihan sama miten katsoo asioita paperilla ja vaikka kuinka joku vaikuttaisi paperilla parhaalta niin sitten se kokeileminen kertookin ihan jotain muuta ja tulee valittua se mikä ihan oikeasti tuntuu parhaalta käytössä.
Jaa sitten tulee TM artikkelissa hintatietoa...No nyt näyttää hyvältä. Oliskohan tässä Q6:selle voittaja jos ei katumaasturia välttämättä tarvitse.
Mielenkiintoista, luulin että Audi on luopunut virtuaalisista sivupeileistä kameralla toteutettuna, kun niitä ei Q6:seen saa. Mutta tässä A6:ssa ne näyttää olevan tarjolla.
Suomen hinnat alkavat pienemmällä akulla varustetun A6 E-tron Sportbackin 64 990 eurosta. Isompiakkuinen Performance-versio maksaa 78 990 euroa ja nelivetoisena Quattrona 82 990 euroa. S6 Sportback puolestaan maksaa 99 990 euroa eli täsmälleen saman verran kuin SQ6 E-tron. Avant-farmariversion lisähinta on 2 000 euroa.
Eli S6 farkku on 2k€ kalliimpi kuin SQ6. Jotenkin ajattelin että farkku olisi halvempi kuin samalle platformille rakennettu katumaasturi. Ja myös A6 farkku quattro on 5k€ kalliimpi kuin Q6 quattro samalla akulla. Täytyy sanoa että jos tuo pitää paikkansa, niin vaikka en katumaasturia sinällään tarvitse niin en ole kyllä maksamassa viittä tonnia lisähintaa siitä että se ei ole katumaasturi.Vaikka nyt parempi range onkin kun on pienempi ilmanvastus.
No joo, oli aika ikävä kommentti minun osaltani. Tuo käynnistysnapin puuttuminen on vain mielestäni yksi sähköauton parhaita ominaisuuksia, koska auto on heti käyttövalmis sisään mentäessä... Mitä vähemmän täytyy säätää manuaalisesti sen parempi jne. Pitäisi tietysti aina muistaa, että mielipiteitä on erilaisia ja kunnioittaa niitä.Ajelin Enyaqilla muutaman vuoden, eikä ole ikävä napitonta käynnistymistä.
Kovasti kuulostaa siltä, että koetetaan väheksyä muiden kokemuksia ja mielipiteitä jostain syystä.
Ulkomitoiltaan joo mutta Q6 on huomattavasti isompi frunkki, kontissakin on enemmän litroja hattuhyllyn alla, ja tästä videolta katsottuna takapenkki on A6:ssa matalalla ja jalkatila ahdas.Tätä kanssa hieman ihmettelin, mutta eikös A6 ole isompi kuin Q6, ainakin ulkomittojen suhteen ?
Samaa mieltä, vielä kun GTX:n saisi ilman mustaa kattoa ja jollain muulla kuin mustalla sisustalla (...ja jotain muuta pientä kuten tavalliset napit ratissa). Ehkä faceliftissä sitten, jos vaan jaksaisi odottaa.Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto.
Kieltämättä niitä värivaihtoehtoja oli turhan vähän näin julkaisuun. Toisaalta hinta yllätti itseni positiivisesti, kun isompiakkuisen nelivedon sai samaan hintaan kuin vastaavilla lisävarusteilla konfiguroidun perus takavetoisen.Samaa mieltä, vielä kun GTX:n saisi ilman mustaa kattoa ja jollain muulla kuin mustalla sisustalla (...ja jotain muuta pientä kuten tavalliset napit ratissa). Ehkä faceliftissä sitten, jos vaan jaksaisi odottaa.
Tai näissä sähköautoissa voisi olla valinta jolla voisi valkata haluaako käyttää starttinappia oldschool tyyliin, vai antaa auton hoitaa käynnistys ja sammutus itsestään.No joo, oli aika ikävä kommentti minun osaltani. Tuo käynnistysnapin puuttuminen on vain mielestäni yksi sähköauton parhaita ominaisuuksia, koska auto on heti käyttövalmis sisään mentäessä... Mitä vähemmän täytyy säätää manuaalisesti sen parempi jne. Pitäisi tietysti aina muistaa, että mielipiteitä on erilaisia ja kunnioittaa niitä.
@TietotekniikanJermu Saattaisin käydä varovasti katsomassa Kia Niroa.![]()
Ulkomitoiltaan joo mutta Q6 on huomattavasti isompi frunkki, kontissakin on enemmän litroja hattuhyllyn alla, ja tästä videolta katsottuna takapenkki on A6:ssa matalalla ja jalkatila ahdas.
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan
Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.
Sama juttu Q6:ssa , pituutta on käytetty nokkaan joka näkyy sitten takapenkin tiloissa. Ainahan näissä on menty hieman ulkonäon ehdoilla, sisätilat ovat sitten olleet skodan bravuuri ja volkkari siinä välissä sitten taiteilee.Nopealla vilkaisulla tuossa A6:ssa on pidempi keula kuin Id.7:ssa, mikä sitten näkyy pienempinä sisätiloina.
Mikä tää juttu on että pitkä nokka näkyy takapenkintiloissa ?Sama juttu Q6:ssa , pituutta on käytetty nokkaan joka näkyy sitten takapenkin tiloissa.
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto. Ehkä siinä premium-kuskeja hiertää se VW:n merkki. En itse malta odottaa että GTX tulee postista joskus parin kuukauden kuluttua.
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.Tuostahan on tulossa myös Avant, luulisi kilpailevan tavaratilan koolla ihan kohtuudella.
Mikä tää juttu on että pitkä nokka näkyy takapenkintiloissa ?
Hyviä pointteja, varmaan samoista syistä se perus id.7 jäi kauppaan talven ensimmäisissä tarjouksissa, plus se että farkkukoria ei ollut myynnissä, enkä tiedä onko farkkuja vielä edes toimitettu asiakkaille.Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.