Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toisaalta jos tuolla on päästy alkusarjan model-S akkuja tappavasta kosteusongelmasta niin ehkä se ei niin paha ole.Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.
Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
Ainoastaan Cybertruckissa on "liimattu" akku ja ilmeisesti Saksassa valmistettavassa takaveto Model Y:ssä myös (käyttää BYD:n Blade akkua). Kaikissa muissa malleissa on edelleen erilliset moduulit käytössä. Esim. muissa Y-malleissa ja 3:ssa on neljän moduulin akustot niinkuin ennenkin. Teslan akkujen luotettavuushan on kasvanut rajusti noista alkuajan S akuista.Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.
Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.Sähköautojen ongelmat liittyvät pääasiassa erittäin korkeaan hankintahintaan ja sen jälkeen nopeasti sulavaan jälleenmyyntiarvoon.
Ei voinut kuin ihmetellä miten se feikki vaihteisto ja äänet oli saatu erittäin uskottavaksi. Hyundai haluaa selkeästi erottua tällä hetkellä.
Onko ne noloja jos vartavasten haluaa tuollaiset? Ostaahan jotkut ihan rahalla autoja joissa on tietty äänimaailma, mutta ongelmana siinä on toki että se naapurusto saa sitten nauttia siitä samasta metelistä. Sähköautolla tämä toteutuu parhaiten kun kuski voi valita haluamansa äänimaailman auton sisälle häiritsemättä muita ihmisiä sillä metelillä.Olihan noita feikki-V8 pörinöitä jo bensavehkeissäkin. Siis jossain neloskoneisissa yms. vehkeissä.
Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.Olihan noita feikki-V8 pörinöitä jo bensavehkeissäkin. Siis jossain neloskoneisissa yms. vehkeissä.
Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.
Sen kun tietäs, niin noloa kun se onkin. Kai Hyundailla joku visio tästä on.Kai tässäkin on se että jokaiselle jotakin, mutta ihmettelen silti, miksi kukaan haluaa sähköautoon, vaihteenvaihdot ja äänet!?
Käsittääkseni nämä 5N valittavat äänet kuuluvat kuskille vain.Eihän nyt kuitenkaan ole kai kyse mistään ralliäänistä sähköautossa ?
Eikäs näitä ääniä ole kehitelty enemmänkin turvllisuusmilessä kuin retostelumielessä.
Paljonhan on ollut puhetta hiipivistä sähköautoista jotka yllättävät jalankulkijan.
Eihän nyt kuitenkaan ole kai kyse mistään ralliäänistä sähköautossa ?
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.Lisäksi on muita ongelmia, jotka liittyvät talviajan rangeen ja latausverkostoon.
Perinteiset autojen valmistajat valittavat, koska uusien tuotteiden suunnittelu, alihankintaverkoston rakentaminen, tuotantolinjojen tekeminen, henkilöstön kouluttaminen ym. nielee rahaa. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pitäytyä niissä polttisautoissa, koska niiden markkina tulee laskemaan. Vanhoilla valmistajilla pätee sanonta "if you don't cannibalize yourself, someone else will", ja tästä ei voi syyttää sähköautoja vaan itse yrityksiä.Myös autojen valmistajat valittavat heikosta kannattavuudesta verrattuna perinteisten autojen valmistukseen.
Sähköautolla tämä toteutuu parhaiten kun kuski voi valita haluamansa äänimaailman auton sisälle häiritsemättä muita ihmisiä sillä metelillä.
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.
En tiedä saako tässä ketjussa tästä aiheesta kirjoitella. Mutta tuon riittävän pikalatauskapasiteetin laskeminen ei ole kovin simppeliä? PA vehkeisiin verrattuna siellä asemalla se yksi auto vaatii vähintään kymmenkertaisen ajan. Toisaalta suurin(?) osa energiasta ladataan kotona jolloin ei rasiteta julkisia lainkaan.Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.
Entä sitten nuo latausverkoston ongelmat, kun en ole sellaisia vielä havainnut? Suomessa on nyt noin 90 000 täyssähköautoa. Pikalatauspisteitä on noin 3000 kappaletta, joista väh. 150 kW tehoisia noin 2000 kappaletta. Kaikista suomen maakunnista Lappia ja Ahvenanmaata myöten löytyy CCS pikalatureita. Suomesta tuskin löytyy enää juuri enää sellaisia matkoja, joita ei voisi nykyisellä pikalatausverkolla toteuttaa (nykyaikaisella sähköautolla). Ruuhkiakaan ei juuri esiinny suosituimpia ABC asemia lukuunottamatta.
Semmoinen fun fact, että suomessa on nykyisin noin 2000 huoltoasemaa (miehitetyt + kylmät yhteensä). Pikalatausasemia on puolestaan noin tuhat, vaikka henkilöautokannasta vain alle 5 % on täyssähköautoja. Sanoisin latausverkoston olevan varsin hyvällä tolalla.
Lähde latausverkostoon: https://emobility.teknologiateollisuus.fi/sites/emobility/files/inline-files/2024 Q1 SähköinenLiikenne tilannekatsaus 2024 04 24 jaettava_0.pdf
Perinteiset autojen valmistajat valittavat, koska uusien tuotteiden suunnittelu, alihankintaverkoston rakentaminen, tuotantolinjojen tekeminen, henkilöstön kouluttaminen ym. nielee rahaa. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pitäytyä niissä polttisautoissa, koska niiden markkina tulee laskemaan. Vanhoilla valmistajilla pätee sanonta "if you don't cannibalize yourself, someone else will", ja tästä ei voi syyttää sähköautoja vaan itse yrityksiä.
Jos sähköautojen ranget kasvaa niin sekin helpottaa. Lataa vaan kotona ja seuraavan kerran mökillä.En tiedä saako tässä ketjussa tästä aiheesta kirjoitella. Mutta tuon riittävän pikalatauskapasiteetin laskeminen ei ole kovin simppeliä? PA vehkeisiin verrattuna siellä asemalla se yksi auto vaatii vähintään kymmenkertaisen ajan. Toisaalta suurin(?) osa energiasta ladataan kotona jolloin ei rasiteta julkisia lainkaan.
Pohjoismaiden (pl. Norja) tilanne oman kokemuksen mukaan on se että suosittuina aikoina pikalatureita on liian vähän. Mutta näiden aikojen ulkopuolella latureita on riittävästi nykyiselle autokannalle. Mielenkiintoista nähdä jos joskus sähköautokanta onkin 50% nykyisen 5% sijaan. Pitääkö pahan peukun latauskentällä olla 80 letkua ja silti välillä joutuu jonottamaan.
Onko feikkipierut jotenkin vähemmän noloja?Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.
Onko feikkipierut jotenkin vähemmän noloja?
Hinnan korkeus on suhteellinen ja riippuu aina vastaajan lompakon paksuudesta, mutta vastikään EU-alueella tehdyn tutkimuksen perusteella sähköauton korkea hankintahinta on hankinnan este melkein kahdelle kolmasosalle tutkimukseen vastanneista. Vain 1/3 aikoo ostaa täyssähkärin seuraavan viiden vuoden aikana.Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.
Vielä luokkaa 5v sitten halvin sähköauto maksoi 3x sen mitä halvin polttis. Nykyään halvin sähkäri maksaa kolmasosan enemmän kuin halvin polttispeli. Ei tuolla erolla mielestäni voida puhua "erittäin korkeasta hankintahinnasta".
En sitten tiedä missämäärin autoveron poisto sähkäreistä on vaikuttanut niiden jälleenmyyntiarvoon, se on jokatapauksessa sasnut sen sikaan että sähkäreiden arvo putoaa suomessakin samaa tahtia kuin autojen yleisesti autoverottomissa maissa.
Autoverohan on saanut aikaan sen että Suomessa autot ovat pitäneet arvonsa poikkeuksellisen hyvin, jonka takia autoverosta on ollut selkeästi etua muutaman vuoden välein uuteen vaihtavan autonomistajan talouteen.
Price remains a major obstacle, with nearly two-thirds of all respondents citing it as a barrier. However, a third plan to buy an electric car within five years.
Kun latausnopeudet kasvaa, niin latausletkujen tarve vähenee...
Pikku hiljaa sitä kohti...
Ja pahalla katsotaan autoja joilla hidas lataus. Turpaan saavat latauskentällä
Ei tule, jos ranget kasvaa.Tosiaan, niitä sähköautoja on tällä hetkellä jotakin 2% autokannasta.
Latausletkujen tarve ei tule vähenemään vaan lisääntymään satoja prosentteja.
Ei tule, jos ranget kasvaa.
Energiatehokkaammat autot ja suuremmat akut. Eihän niitä ruuhkia ole latureilla kuin juhannus ja joulu sesonkeina kun kansa lähtee mökeille ja sukulaisiin samaan aikaan. Jos range riittää kotoa mökille tai mummolaan, veikkaan että moni jättää ruuhkassa latailut pois ja käy vain nauttimassa ABC noutopöydän. Ei varmaan moni polttiskuskikaan jätä tankkaustakaan juhannuksen ruuhkaan?No kysytään sitten niinpäin, että mihin se maantieauton range kasvaa Suomen talviolosuhteissa?
Energiatehokkaammat autot ja suuremmat akut. Eihän niitä ruuhkia ole latureilla kuin juhannus ja joulu sesonkeina kun kansa lähtee mökeille ja sukulaisiin samaan aikaan. Jos range riittää kotoa mökille tai mummolaan, veikkaan että moni jättää ruuhkassa latailut pois ja käy vain nauttimassa ABC noutopöydän. Ei varmaan moni polttiskuskikaan jätä tankkaustakaan juhannuksen ruuhkaan?
Asut vissiin jossain Lapissa, kun ei tuollaiset pakkaset ihan arkipäivää ole suurimmassa osassa Suomea. Jos autosi riittää valtaosaan ajoja ilman pikalataustarvetta, niin en kyllä näe mitä oikeaa ongelmaa tuossa on. Lyhyt tauko pikalaturilla on ihan merkityksetön juttu jos kyse on satojen kilometrien matkasta. Toki jos se toistuu viikottain läpi vuoden eikä vain joskus poikkeusoloissa niin sitten voi olla eri asia. Toisaalta silloin sähköauto säästää jo niin paljon rahaa vrt. polttis että jo se luulisi lieventävän kipua.Vastaan tuohon rangeasiaan ja saatan palata latauskysymykseen toisella kertaa tarkemmin. Omassa Skoda Enyaq autossa on WLTP-matka jonkin verran päälle 500 km, joka toteutuu kesäolosuhteissa Suomessa hyvin. Talvella kun pakkasta on sen -20 -30 celssiusta on kuitenkin joka talvi on enemmän tai vähemmän, putoaa range lukemaan 250-300 km, joka yhdessä latausinfrastruktiin kanssa on minun työajoihin liian vähän ja joudun käytännössä joka reissulla istumaan latauspisteellä tai huoltoasemalla ylimääräistä aikaa kesäaikaan tai polttomoottoriautoon verrattuna.
Itselläni auto on tosiaan työkäytössä. Kotona lataan aina ennen reissua 100% mutta päiväajotarve on vuodenajasta riippumatta 300-500 km silloin kun lähden reisuuun. Perillä olevassa välikohteessa ei ole tyypillisesti latausmahdollisuutta (latausinfrastruktuurin puutteellisuus).
Mummolat, anoppilat tai joulureissut ei kiinnosta pätkän vertaa. Laturien ruuhkillakaan ei ole vielä ollut minun autoiluun juuri mitään merkitystä.
Minua kiinnosti se mahdollisuus että maantieauton range olisi talvellakin jotakin samaa tasoa kuin nykuinen kesärange. Se riittäisi minulle.
Pääseehän nykyaikaisella sähköautollakin säässä kuin säässä 500km. Se vaan vaatii yhden pikalatauksen jos on matkaan lähdetty täydellä akulla.Tämä kuulostaa siltä että olis valkattu vähän vääränlainen pirssi käyttötarpeeseen nähden. Jos omat jokapäiväiset ajomatkat olisi tuota luokkaa niin kyllä menisin sillä polttomoottorilla edelleen. Vaikka sähköautoista kuinka ruusuisia wltp rangelupauksia tehdäänkin. Onko kyseessä nyt taksi?
Suomen talvi vaan tuo tosi paljon haasteita tuon rangen suhteen. Siitä ei pääse mihinkään. Jos pitää päästä myös talvella säässä kuin säässä 500km niin pitäisi wltp rangelupausten olla jossain 1000+km luokassa.
Myös yllättävät säämuutokset kesken matkan tekee joskus ylläreitä. Pari kertaa lomareissuilla katsonut että päästään kevyesti joku etappi, mutta puolivälissä onkin keli muuttunut merkittävästi rankemmaksi ja vähän joutunut jopa jännäämään.
Tuosta rangekeskustelusta yleisesti. Moottoripyörillähän (polttomoottorisilla) ei käsittääkseni pääse kuin sen 250-500km kans tankillaan. Tämä rangen vähyys ei taas tunnu haittaavan ketään että moottoripyörällä joutuu pysähtymään 300km välein, mutta sähköautojen kanssa tämä on punainen vaate. Onneksi heille on polttomoottoriautot, jollaisen itsekin tällä hetkellä valkkaisin jos päivittäin pitäisi ajaa useita satoja kilometreja säässä kuin säässä.
Jäi painottamatta tuossa että 500km säässä kuin säässä ilman latauspysähdyksiä. Pääseehän sähköautolla miten pitkälle vaan kun lisää latauspausseja.Pääseehän nykyaikaisella sähköautollakin säässä kuin säässä 500km. Se vaan vaatii yhden pikalatauksen jos on matkaan lähdetty täydellä akulla.
Kyllähän range tipahtaa talvella ja tankkaus on nopeampaa kuin lataus. Mutta lopulta.kovia pakkasia ei keskimääräisenä vuonna ole montaa kuukautta.Asut vissiin jossain Lapissa, kun ei tuollaiset pakkaset ihan arkipäivää ole suurimmassa osassa Suomea. Jos autosi riittää valtaosaan ajoja ilman pikalataustarvetta, niin en kyllä näe mitä oikeaa ongelmaa tuossa on. Lyhyt tauko pikalaturilla on ihan merkityksetön juttu jos kyse on satojen kilometrien matkasta. Toki jos se toistuu viikottain läpi vuoden eikä vain joskus poikkeusoloissa niin sitten voi olla eri asia. Toisaalta silloin sähköauto säästää jo niin paljon rahaa vrt. polttis että jo se luulisi lieventävän kipua.
Ihmisillä on toki oikeus olla asiasta montaa mieltä. En itse näe mitään järkeä mitoittaa sähköautojen akkua johonkin 800+ wltp lukemiin kun harva ihminen ajaa koskaan sellaisia päivämatkoja kuin korkeintaan 1-2 kertaa vuodessa. Ihan turhaa luonnonvarojen tuhlausta ainakin nykyisillä akuilla, ehkä tulevaisuudessa eri.
Ja jotain omaa kokemusta löytyy kun olen vetänyt sähköautolla kärryä n. 5000 km latauksen sisältäviä reissuja, käynyt ulkomailla, ajanut Lappiin etelästä jonkun 5 krt.
Näissä käyttövoimaketjuissa on ollut nimimerkkejä jotka kirjoittaneet arvostavansa nimenomaan noita (polttiksen ääniä, manuaalivaihteen siirtoa jne) ja se vahva hidasta, tai jopa este hankkia sähkistä.Kai tässäkin on se että jokaiselle jotakin, mutta ihmettelen silti, miksi kukaan haluaa sähköautoon, vaihteenvaihdot ja äänet!?
Tämä kuulostaa siltä että olis valkattu vähän vääränlainen pirssi käyttötarpeeseen nähden. Jos omat jokapäiväiset ajomatkat olisi tuota luokkaa niin kyllä menisin sillä polttomoottorilla edelleen. Vaikka sähköautoista kuinka ruusuisia wltp rangelupauksia tehdäänkin. Onko kyseessä nyt taksi?
Suomen talvi vaan tuo tosi paljon haasteita tuon rangen suhteen. Siitä ei pääse mihinkään. Jos pitää päästä myös talvella säässä kuin säässä 500km niin pitäisi wltp rangelupausten olla jossain 1000+km luokassa.
Myös yllättävät säämuutokset kesken matkan tekee joskus ylläreitä. Pari kertaa lomareissuilla katsonut että päästään kevyesti joku etappi, mutta puolivälissä onkin keli muuttunut merkittävästi rankemmaksi ja vähän joutunut jopa jännäämään.
Tuosta rangekeskustelusta yleisesti. Moottoripyörillähän (polttomoottorisilla) ei käsittääkseni pääse kuin sen 250-500km kans tankillaan. Tämä rangen vähyys ei taas tunnu haittaavan ketään että moottoripyörällä joutuu pysähtymään 300km välein, mutta sähköautojen kanssa tämä on punainen vaate. Onneksi heille on polttomoottoriautot, jollaisen itsekin tällä hetkellä valkkaisin jos päivittäin pitäisi ajaa useita satoja kilometreja säässä kuin säässä.
Tämäkö 20min latauspysähdys on sitten niin ylitsepääsemätön este? Eihän noissa uusissa polttishybrideissäkään oo enää ranget kuin ennen, pienet 40litran tankit. Ei taida 1000km päästä samalla istumalla?Jäi painottamatta tuossa että 500km säässä kuin säässä ilman latauspysähdyksiä. Pääseehän sähköautolla miten pitkälle vaan kun lisää latauspausseja.
Pointti oli että optimiolosuhteissa mitatulla wltp rangella 500km olevaa sähköautoa ei kannata hommata käyttöön jossa pitää päästä yli 300km kaikissa mahdollisissa Suomen sääolosuhteissa ilman välilatauksia. Ehkä saattaa päästä 90% ajoista mutta se loput 10% ketuttaa.
Käsittääkseni range joka sähköautoista ilmoitetaan on se miten monta km pääsee 100% ja 0% varaustason välillä. Mikä taas ei ole realistinen koska arkikäytössä harvoin ajellaan ihan nollille. Yleensähän akun kapasiteetista ja samalla myös rangesta käytetään vain 80-90% arkikäytössä.
Tämäkö 20min latauspysähdys on sitten niin ylitsepääsemätön este? Eihän noissa uusissa polttishybrideissäkään oo enää ranget kuin ennen, pienet 40litran tankit. Ei taida 1000km päästä samalla istumalla?
Jos on jokin minimi matka mikä pitää päästä lataamatta, niin vähän ilmaisisin toisin, en kiinittäisi noin paljoa ilmoitettuun wltp lukuun, vaan katsoisin sitä että pääseekö sillä autolla sen matkan mikä tarvii, koko suunnitellun käyttöajan. Lisäpisteitä antaisin auton ominaisuuksista arvoida se jäljellä oleva ajomatka. ja jos menee niuikaksi, niin miten sitä voi pidentää. Miettiä myös varustus.Jäi painottamatta tuossa että 500km säässä kuin säässä ilman latauspysähdyksiä. Pääseehän sähköautolla miten pitkälle vaan kun lisää latauspausseja.
Pointti oli että optimiolosuhteissa mitatulla wltp rangella 500km olevaa sähköautoa ei kannata hommata käyttöön jossa pitää päästä yli 300km kaikissa mahdollisissa Suomen sääolosuhteissa ilman välilatauksia. Ehkä saattaa päästä 90% ajoista mutta se loput 10% ketuttaa.
Käsittääkseni range joka sähköautoista ilmoitetaan on se miten monta km pääsee 100% ja 0% varaustason välillä. Mikä taas ei ole realistinen koska arkikäytössä harvoin ajellaan ihan nollille. Yleensähän akun kapasiteetista ja samalla myös rangesta käytetään vain 80-90% arkikäytössä.
Kovin *montaa päivää*Kyllähän range tipahtaa talvella ja tankkaus on nopeampaa kuin lataus. Mutta lopulta.kovia pakkasia ei keskimääräisenä vuonna ole montaa kuukautta.
Linkun kuvasta tiiraillen, 86/87 talvena Helsin Vantaalla n 20 päivänä vuorokauden alin lämpötila ollut alle -20 c asetta.Kovin *montaa päivää*
Ilmatieteenlaitos: "Pakkanen on kovaa tai kireää, kun lämpötila on alle -15 astetta maan eteläosassa,alle -20 astetta maan keskiosassa jaalle -25 astetta maan pohjoisosassa".
Kovat pakkaset - Ilmatieteen laitos
Tilastoja kovista pakkasista ja talven kylmimmistä lämpötiloista eri puolella Suomea.www.ilmatieteenlaitos.fi
Tuollaisessa kyselytytkimuksessa ei todellisilla hinnoilla ole mitään tekemistä mielikuvan kanssa. Mielikuva ihmisillä on yleisesti sellainen että sähköauton hinta on moninkertainen, kuten se vielä puolenkymmentä vuotta sitten olikin.Hinnan korkeus on suhteellinen ja riippuu aina vastaajan lompakon paksuudesta, mutta vastikään EU-alueella tehdyn tutkimuksen perusteella sähköauton korkea hankintahinta on hankinnan este melkein kahdelle kolmasosalle tutkimukseen vastanneista. Vain 1/3 aikoo ostaa täyssähkärin seuraavan viiden vuoden aikana.
Europeans are generally positive towards e-mobility
A large survey by the European Alternative Fuels Observatory (EAFO) in twelve EU Member States shows a positive attitude towards switching to battery-electric cars.transport.ec.europa.eu
Moottoripyörällä ajaessa paikat on yleensä aika kovilla parin tunnin jälkeen. Siksi se 1000 mailia päivässä on jonkunlainen ponnistus josta voi saada stipendin toisin kuin autolla. Eikä se 15-25l tankkaus kestä kovin pitkään. Tosin sen verran range-ahdistusta joillain reissuilla oli että lisäkanisteri oli mukana. Sillä sai vajaa 100 km lisää rangea muutamassa minuutissa.Tuosta rangekeskustelusta yleisesti. Moottoripyörillähän (polttomoottorisilla) ei käsittääkseni pääse kuin sen 250-500km kans tankillaan. Tämä rangen vähyys ei taas tunnu haittaavan ketään että moottoripyörällä joutuu pysähtymään 300km välein, mutta sähköautojen kanssa tämä on punainen vaate. Onneksi heille on polttomoottoriautot, jollaisen itsekin tällä hetkellä valkkaisin jos päivittäin pitäisi ajaa useita satoja kilometreja säässä kuin säässä.
Minua kiinnosti se mahdollisuus että maantieauton range olisi talvellakin jotakin samaa tasoa kuin nykuinen kesärange. Se riittäisi minulle.
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.
Vielä luokkaa 5v sitten halvin sähköauto maksoi 3x sen mitä halvin polttis. Nykyään halvin sähkäri maksaa kolmasosan enemmän kuin halvin polttispeli. Ei tuolla erolla mielestäni voida puhua "erittäin korkeasta hankintahinnasta".
En sitten tiedä missämäärin autoveron poisto sähkäreistä on vaikuttanut niiden jälleenmyyntiarvoon, se on jokatapauksessa sasnut sen sikaan että sähkäreiden arvo putoaa suomessakin samaa tahtia kuin autojen yleisesti autoverottomissa maissa.
Autoverohan on saanut aikaan sen että Suomessa autot ovat pitäneet arvonsa poikkeuksellisen hyvin, jonka takia autoverosta on ollut selkeästi etua muutaman vuoden välein uuteen vaihtavan autonomistajan talouteen.