Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.
Entä sitten nuo latausverkoston ongelmat, kun en ole sellaisia vielä havainnut? Suomessa on nyt noin 90 000 täyssähköautoa. Pikalatauspisteitä on noin 3000 kappaletta, joista väh. 150 kW tehoisia noin 2000 kappaletta. Kaikista suomen maakunnista Lappia ja Ahvenanmaata myöten löytyy CCS pikalatureita. Suomesta tuskin löytyy enää juuri enää sellaisia matkoja, joita ei voisi nykyisellä pikalatausverkolla toteuttaa (nykyaikaisella sähköautolla). Ruuhkiakaan ei juuri esiinny suosituimpia ABC asemia lukuunottamatta.
Semmoinen fun fact, että suomessa on nykyisin noin 2000 huoltoasemaa (miehitetyt + kylmät yhteensä). Pikalatausasemia on puolestaan noin tuhat, vaikka henkilöautokannasta vain alle 5 % on täyssähköautoja. Sanoisin latausverkoston olevan varsin hyvällä tolalla.
Lähde latausverkostoon:
https://emobility.teknologiateollisuus.fi/sites/emobility/files/inline-files/2024 Q1 SähköinenLiikenne tilannekatsaus 2024 04 24 jaettava_0.pdf
Perinteiset autojen valmistajat valittavat, koska uusien tuotteiden suunnittelu, alihankintaverkoston rakentaminen, tuotantolinjojen tekeminen, henkilöstön kouluttaminen ym. nielee rahaa. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pitäytyä niissä polttisautoissa, koska niiden markkina tulee laskemaan. Vanhoilla valmistajilla pätee sanonta "if you don't cannibalize yourself, someone else will", ja tästä ei voi syyttää sähköautoja vaan itse yrityksiä.