Yleistä keskustelua sähköautoista

Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
 
Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
Toisaalta jos tuolla on päästy alkusarjan model-S akkuja tappavasta kosteusongelmasta niin ehkä se ei niin paha ole.
Tehdäkkö helposti korjattava ja hajoava vai vaikeasti korjattava ja kenties kestävämpi.
 
Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
Ainoastaan Cybertruckissa on "liimattu" akku ja ilmeisesti Saksassa valmistettavassa takaveto Model Y:ssä myös (käyttää BYD:n Blade akkua). Kaikissa muissa malleissa on edelleen erilliset moduulit käytössä. Esim. muissa Y-malleissa ja 3:ssa on neljän moduulin akustot niinkuin ennenkin. Teslan akkujen luotettavuushan on kasvanut rajusti noista alkuajan S akuista.
 
No ei nyt ihan niinkään, lisää tietoa voi katsella Harri Salon YT kanavalta tai Akkuautosta. Voidaan korjata, mutta haastavampaa.

Norjasta on edelleenkin turhaa miettiä autoa hakevansa, koska niitä saa niin paljon vaivattomammin EU:n jäsenvaltioista.
 
Tuli käytyä koeajamassa ensimmäinen sähköauto ikinä, Ioniq 5N. Voi jumalauta oli hieno vehje tämmöselle ihmiselle joka elämänsä ajanu ns. karummilla sportti vehkeillä. Helvetin mukava, hiljainen ja voiman tuotto ihan älytön. Isoksi ja painavaksi autoksi en tätä kokenut vaikka semmoinenhan se on. Ei voinut kuin ihmetellä miten se feikki vaihteisto ja äänet oli saatu erittäin uskottavaksi. Hyundai haluaa selkeästi erottua tällä hetkellä.
 
Sähköautojen ongelmat liittyvät pääasiassa erittäin korkeaan hankintahintaan ja sen jälkeen nopeasti sulavaan jälleenmyyntiarvoon.
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.

Vielä luokkaa 5v sitten halvin sähköauto maksoi 3x sen mitä halvin polttis. Nykyään halvin sähkäri maksaa kolmasosan enemmän kuin halvin polttispeli. Ei tuolla erolla mielestäni voida puhua "erittäin korkeasta hankintahinnasta".

En sitten tiedä missämäärin autoveron poisto sähkäreistä on vaikuttanut niiden jälleenmyyntiarvoon, se on jokatapauksessa sasnut sen sikaan että sähkäreiden arvo putoaa suomessakin samaa tahtia kuin autojen yleisesti autoverottomissa maissa.

Autoverohan on saanut aikaan sen että Suomessa autot ovat pitäneet arvonsa poikkeuksellisen hyvin, jonka takia autoverosta on ollut selkeästi etua muutaman vuoden välein uuteen vaihtavan autonomistajan talouteen.
 
Olihan noita feikki-V8 pörinöitä jo bensavehkeissäkin. Siis jossain neloskoneisissa yms. vehkeissä.

Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Onko ne noloja jos vartavasten haluaa tuollaiset? Ostaahan jotkut ihan rahalla autoja joissa on tietty äänimaailma, mutta ongelmana siinä on toki että se naapurusto saa sitten nauttia siitä samasta metelistä. Sähköautolla tämä toteutuu parhaiten kun kuski voi valita haluamansa äänimaailman auton sisälle häiritsemättä muita ihmisiä sillä metelillä.
 
Olihan noita feikki-V8 pörinöitä jo bensavehkeissäkin. Siis jossain neloskoneisissa yms. vehkeissä.

Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.
 
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.

Kai tässäkin on se että jokaiselle jotakin, mutta ihmettelen silti, miksi kukaan haluaa sähköautoon, vaihteenvaihdot ja äänet!?
 
Eikäs näitä ääniä ole kehitelty enemmänkin turvllisuusmilessä kuin retostelumielessä.
Paljonhan on ollut puhetta hiipivistä sähköautoista jotka yllättävät jalankulkijan.

Eihän nyt kuitenkaan ole kai kyse mistään ralliäänistä sähköautossa ?
 
Eikäs näitä ääniä ole kehitelty enemmänkin turvllisuusmilessä kuin retostelumielessä.
Paljonhan on ollut puhetta hiipivistä sähköautoista jotka yllättävät jalankulkijan.

Eihän nyt kuitenkaan ole kai kyse mistään ralliäänistä sähköautossa ?

Auton ulkopuolella on eri ääni mitä sisällä, näin olen ymmärtänyt.
 
Lisäksi on muita ongelmia, jotka liittyvät talviajan rangeen ja latausverkostoon.
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.

Entä sitten nuo latausverkoston ongelmat, kun en ole sellaisia vielä havainnut? Suomessa on nyt noin 90 000 täyssähköautoa. Pikalatauspisteitä on noin 3000 kappaletta, joista väh. 150 kW tehoisia noin 2000 kappaletta. Kaikista suomen maakunnista Lappia ja Ahvenanmaata myöten löytyy CCS pikalatureita. Suomesta tuskin löytyy enää juuri enää sellaisia matkoja, joita ei voisi nykyisellä pikalatausverkolla toteuttaa (nykyaikaisella sähköautolla). Ruuhkiakaan ei juuri esiinny suosituimpia ABC asemia lukuunottamatta.

Semmoinen fun fact, että suomessa on nykyisin noin 2000 huoltoasemaa (miehitetyt + kylmät yhteensä). Pikalatausasemia on puolestaan noin tuhat, vaikka henkilöautokannasta vain alle 5 % on täyssähköautoja. Sanoisin latausverkoston olevan varsin hyvällä tolalla.

Lähde latausverkostoon: https://emobility.teknologiateollis...enne tilannekatsaus 2024 04 24 jaettava_0.pdf

Myös autojen valmistajat valittavat heikosta kannattavuudesta verrattuna perinteisten autojen valmistukseen.
Perinteiset autojen valmistajat valittavat, koska uusien tuotteiden suunnittelu, alihankintaverkoston rakentaminen, tuotantolinjojen tekeminen, henkilöstön kouluttaminen ym. nielee rahaa. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pitäytyä niissä polttisautoissa, koska niiden markkina tulee laskemaan. Vanhoilla valmistajilla pätee sanonta "if you don't cannibalize yourself, someone else will", ja tästä ei voi syyttää sähköautoja vaan itse yrityksiä.
 
Sähköautolla tämä toteutuu parhaiten kun kuski voi valita haluamansa äänimaailman auton sisälle häiritsemättä muita ihmisiä sillä metelillä.

Niin mutta kun näillä true pärinä-Eeroilla se koko pointti on nimenomaan se kaikille muille kuuluva ääni. Ilmeisesti kuvittelevat sitä suoraputkista paskarakkinetta polkiessaan että miehet kääntyvät katsomaan kateellisena ja naisilla valahtaa heti pikkarit litimäräksi kun auto sanoo prööt.
 
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.

Näitäkin järjettömyyksiä oli jo joissain CVT-vaihteisissa bensa-autoissa, eli ohjelmoidut kiinteät välityssuhdepykälät joilla "simuloitiin" perinteistä (automaatti)vaihteistoa.
 
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.

Entä sitten nuo latausverkoston ongelmat, kun en ole sellaisia vielä havainnut? Suomessa on nyt noin 90 000 täyssähköautoa. Pikalatauspisteitä on noin 3000 kappaletta, joista väh. 150 kW tehoisia noin 2000 kappaletta. Kaikista suomen maakunnista Lappia ja Ahvenanmaata myöten löytyy CCS pikalatureita. Suomesta tuskin löytyy enää juuri enää sellaisia matkoja, joita ei voisi nykyisellä pikalatausverkolla toteuttaa (nykyaikaisella sähköautolla). Ruuhkiakaan ei juuri esiinny suosituimpia ABC asemia lukuunottamatta.

Semmoinen fun fact, että suomessa on nykyisin noin 2000 huoltoasemaa (miehitetyt + kylmät yhteensä). Pikalatausasemia on puolestaan noin tuhat, vaikka henkilöautokannasta vain alle 5 % on täyssähköautoja. Sanoisin latausverkoston olevan varsin hyvällä tolalla.

Lähde latausverkostoon: https://emobility.teknologiateollisuus.fi/sites/emobility/files/inline-files/2024 Q1 SähköinenLiikenne tilannekatsaus 2024 04 24 jaettava_0.pdf


Perinteiset autojen valmistajat valittavat, koska uusien tuotteiden suunnittelu, alihankintaverkoston rakentaminen, tuotantolinjojen tekeminen, henkilöstön kouluttaminen ym. nielee rahaa. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pitäytyä niissä polttisautoissa, koska niiden markkina tulee laskemaan. Vanhoilla valmistajilla pätee sanonta "if you don't cannibalize yourself, someone else will", ja tästä ei voi syyttää sähköautoja vaan itse yrityksiä.
En tiedä saako tässä ketjussa tästä aiheesta kirjoitella. Mutta tuon riittävän pikalatauskapasiteetin laskeminen ei ole kovin simppeliä? PA vehkeisiin verrattuna siellä asemalla se yksi auto vaatii vähintään kymmenkertaisen ajan. Toisaalta suurin(?) osa energiasta ladataan kotona jolloin ei rasiteta julkisia lainkaan.

Pohjoismaiden (pl. Norja) tilanne oman kokemuksen mukaan on se että suosittuina aikoina pikalatureita on liian vähän. Mutta näiden aikojen ulkopuolella latureita on riittävästi nykyiselle autokannalle. Mielenkiintoista nähdä jos joskus sähköautokanta onkin 50% nykyisen 5% sijaan. Pitääkö pahan peukun latauskentällä olla 80 letkua ja silti välillä joutuu jonottamaan.
 
En tiedä saako tässä ketjussa tästä aiheesta kirjoitella. Mutta tuon riittävän pikalatauskapasiteetin laskeminen ei ole kovin simppeliä? PA vehkeisiin verrattuna siellä asemalla se yksi auto vaatii vähintään kymmenkertaisen ajan. Toisaalta suurin(?) osa energiasta ladataan kotona jolloin ei rasiteta julkisia lainkaan.

Pohjoismaiden (pl. Norja) tilanne oman kokemuksen mukaan on se että suosittuina aikoina pikalatureita on liian vähän. Mutta näiden aikojen ulkopuolella latureita on riittävästi nykyiselle autokannalle. Mielenkiintoista nähdä jos joskus sähköautokanta onkin 50% nykyisen 5% sijaan. Pitääkö pahan peukun latauskentällä olla 80 letkua ja silti välillä joutuu jonottamaan.
Jos sähköautojen ranget kasvaa niin sekin helpottaa. Lataa vaan kotona ja seuraavan kerran mökillä.
 
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.

Vastaan tuohon rangeasiaan ja saatan palata latauskysymykseen toisella kertaa tarkemmin. Omassa Skoda Enyaq autossa on WLTP-matka jonkin verran päälle 500 km, joka toteutuu kesäolosuhteissa Suomessa hyvin. Talvella kun pakkasta on sen -20 -30 celssiusta on kuitenkin joka talvi on enemmän tai vähemmän, putoaa range lukemaan 250-300 km, joka yhdessä latausinfrastruktiin kanssa on minun työajoihin liian vähän ja joudun käytännössä joka reissulla istumaan latauspisteellä tai huoltoasemalla ylimääräistä aikaa kesäaikaan tai polttomoottoriautoon verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Kun latausnopeudet kasvaa, niin latausletkujen tarve vähenee...

Pikku hiljaa sitä kohti...
Ja pahalla katsotaan autoja joilla hidas lataus. Turpaan saavat latauskentällä :love:
 
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.

Vielä luokkaa 5v sitten halvin sähköauto maksoi 3x sen mitä halvin polttis. Nykyään halvin sähkäri maksaa kolmasosan enemmän kuin halvin polttispeli. Ei tuolla erolla mielestäni voida puhua "erittäin korkeasta hankintahinnasta".

En sitten tiedä missämäärin autoveron poisto sähkäreistä on vaikuttanut niiden jälleenmyyntiarvoon, se on jokatapauksessa sasnut sen sikaan että sähkäreiden arvo putoaa suomessakin samaa tahtia kuin autojen yleisesti autoverottomissa maissa.

Autoverohan on saanut aikaan sen että Suomessa autot ovat pitäneet arvonsa poikkeuksellisen hyvin, jonka takia autoverosta on ollut selkeästi etua muutaman vuoden välein uuteen vaihtavan autonomistajan talouteen.
Hinnan korkeus on suhteellinen ja riippuu aina vastaajan lompakon paksuudesta, mutta vastikään EU-alueella tehdyn tutkimuksen perusteella sähköauton korkea hankintahinta on hankinnan este melkein kahdelle kolmasosalle tutkimukseen vastanneista. Vain 1/3 aikoo ostaa täyssähkärin seuraavan viiden vuoden aikana.


Price remains a major obstacle, with nearly two-thirds of all respondents citing it as a barrier. However, a third plan to buy an electric car within five years.
 
Kun latausnopeudet kasvaa, niin latausletkujen tarve vähenee...

Pikku hiljaa sitä kohti...
Ja pahalla katsotaan autoja joilla hidas lataus. Turpaan saavat latauskentällä :love:

Tosiaan, niitä sähköautoja on tällä hetkellä jotakin 2% autokannasta.

Latausletkujen tarve ei tule vähenemään vaan lisääntymään satoja prosentteja.
 
No kysytään sitten niinpäin, että mihin se maantieauton range kasvaa Suomen talviolosuhteissa?
Energiatehokkaammat autot ja suuremmat akut. Eihän niitä ruuhkia ole latureilla kuin juhannus ja joulu sesonkeina kun kansa lähtee mökeille ja sukulaisiin samaan aikaan. Jos range riittää kotoa mökille tai mummolaan, veikkaan että moni jättää ruuhkassa latailut pois ja käy vain nauttimassa ABC noutopöydän. Ei varmaan moni polttiskuskikaan jätä tankkaustakaan juhannuksen ruuhkaan?
 
Energiatehokkaammat autot ja suuremmat akut. Eihän niitä ruuhkia ole latureilla kuin juhannus ja joulu sesonkeina kun kansa lähtee mökeille ja sukulaisiin samaan aikaan. Jos range riittää kotoa mökille tai mummolaan, veikkaan että moni jättää ruuhkassa latailut pois ja käy vain nauttimassa ABC noutopöydän. Ei varmaan moni polttiskuskikaan jätä tankkaustakaan juhannuksen ruuhkaan?

Itselläni auto on tosiaan työkäytössä. Kotona lataan aina ennen reissua 100% mutta päiväajotarve on vuodenajasta riippumatta 300-500 km silloin kun lähden reisuuun. Perillä olevassa välikohteessa ei ole tyypillisesti latausmahdollisuutta (latausinfrastruktuurin puutteellisuus).

Mummolat, anoppilat tai joulureissut ei kiinnosta pätkän vertaa. Laturien ruuhkillakaan ei ole vielä ollut minun autoiluun juuri mitään merkitystä.

Minua kiinnosti se mahdollisuus että maantieauton range olisi talvellakin jotakin samaa tasoa kuin nykuinen kesärange. Se riittäisi minulle.
 
Vastaan tuohon rangeasiaan ja saatan palata latauskysymykseen toisella kertaa tarkemmin. Omassa Skoda Enyaq autossa on WLTP-matka jonkin verran päälle 500 km, joka toteutuu kesäolosuhteissa Suomessa hyvin. Talvella kun pakkasta on sen -20 -30 celssiusta on kuitenkin joka talvi on enemmän tai vähemmän, putoaa range lukemaan 250-300 km, joka yhdessä latausinfrastruktiin kanssa on minun työajoihin liian vähän ja joudun käytännössä joka reissulla istumaan latauspisteellä tai huoltoasemalla ylimääräistä aikaa kesäaikaan tai polttomoottoriautoon verrattuna.
Asut vissiin jossain Lapissa, kun ei tuollaiset pakkaset ihan arkipäivää ole suurimmassa osassa Suomea. Jos autosi riittää valtaosaan ajoja ilman pikalataustarvetta, niin en kyllä näe mitä oikeaa ongelmaa tuossa on. Lyhyt tauko pikalaturilla on ihan merkityksetön juttu jos kyse on satojen kilometrien matkasta. Toki jos se toistuu viikottain läpi vuoden eikä vain joskus poikkeusoloissa niin sitten voi olla eri asia. Toisaalta silloin sähköauto säästää jo niin paljon rahaa vrt. polttis että jo se luulisi lieventävän kipua.

Ihmisillä on toki oikeus olla asiasta montaa mieltä. En itse näe mitään järkeä mitoittaa sähköautojen akkua johonkin 800+ wltp lukemiin kun harva ihminen ajaa koskaan sellaisia päivämatkoja kuin korkeintaan 1-2 kertaa vuodessa. Ihan turhaa luonnonvarojen tuhlausta ainakin nykyisillä akuilla, ehkä tulevaisuudessa eri.

Ja jotain omaa kokemusta löytyy kun olen vetänyt sähköautolla kärryä n. 5000 km latauksen sisältäviä reissuja, käynyt ulkomailla, ajanut Lappiin etelästä jonkun 5 krt.
 
Itselle sähkäri on just passeli vajaa 40km työmatkalle. Yöllä aina kotitallissa hidaslaturilla täyteen ja talvellakin parisataa kilsaa rangea käytössä. Lisäksi huolto- ja käyttökulut olemattomat verrattuna dinomehuautoihin.

Hiljainen, hajuton, mauton, ja adaptiivisella vakkarilla mukava ajaa hyös haiweillä. Ekan vuoden oli E-Golf, nyt e2008 HulluPösö (jossa ei adaptiivista eli ei jatkoon), ja kohta ehkä MG tai ... :hmm:
 
Itselläni auto on tosiaan työkäytössä. Kotona lataan aina ennen reissua 100% mutta päiväajotarve on vuodenajasta riippumatta 300-500 km silloin kun lähden reisuuun. Perillä olevassa välikohteessa ei ole tyypillisesti latausmahdollisuutta (latausinfrastruktuurin puutteellisuus).

Mummolat, anoppilat tai joulureissut ei kiinnosta pätkän vertaa. Laturien ruuhkillakaan ei ole vielä ollut minun autoiluun juuri mitään merkitystä.

Minua kiinnosti se mahdollisuus että maantieauton range olisi talvellakin jotakin samaa tasoa kuin nykuinen kesärange. Se riittäisi minulle.

Tämä kuulostaa siltä että olis valkattu vähän vääränlainen pirssi käyttötarpeeseen nähden. Jos omat jokapäiväiset ajomatkat olisi tuota luokkaa niin kyllä menisin sillä polttomoottorilla edelleen. Vaikka sähköautoista kuinka ruusuisia wltp rangelupauksia tehdäänkin. Onko kyseessä nyt taksi?
Suomen talvi vaan tuo tosi paljon haasteita tuon rangen suhteen. Siitä ei pääse mihinkään. Jos pitää päästä myös talvella säässä kuin säässä 500km niin pitäisi wltp rangelupausten olla jossain 1000+km luokassa.
Myös yllättävät säämuutokset kesken matkan tekee joskus ylläreitä. Pari kertaa lomareissuilla katsonut että päästään kevyesti joku etappi, mutta puolivälissä onkin keli muuttunut merkittävästi rankemmaksi ja vähän joutunut jopa jännäämään.

Tuosta rangekeskustelusta yleisesti. Moottoripyörillähän (polttomoottorisilla) ei käsittääkseni pääse kuin sen 250-500km kans tankillaan. Tämä rangen vähyys ei taas tunnu haittaavan ketään että moottoripyörällä joutuu pysähtymään 300km välein, mutta sähköautojen kanssa tämä on punainen vaate. Onneksi heille on polttomoottoriautot, jollaisen itsekin tällä hetkellä valkkaisin jos päivittäin pitäisi ajaa useita satoja kilometreja säässä kuin säässä.
 
Tämä kuulostaa siltä että olis valkattu vähän vääränlainen pirssi käyttötarpeeseen nähden. Jos omat jokapäiväiset ajomatkat olisi tuota luokkaa niin kyllä menisin sillä polttomoottorilla edelleen. Vaikka sähköautoista kuinka ruusuisia wltp rangelupauksia tehdäänkin. Onko kyseessä nyt taksi?
Suomen talvi vaan tuo tosi paljon haasteita tuon rangen suhteen. Siitä ei pääse mihinkään. Jos pitää päästä myös talvella säässä kuin säässä 500km niin pitäisi wltp rangelupausten olla jossain 1000+km luokassa.
Myös yllättävät säämuutokset kesken matkan tekee joskus ylläreitä. Pari kertaa lomareissuilla katsonut että päästään kevyesti joku etappi, mutta puolivälissä onkin keli muuttunut merkittävästi rankemmaksi ja vähän joutunut jopa jännäämään.

Tuosta rangekeskustelusta yleisesti. Moottoripyörillähän (polttomoottorisilla) ei käsittääkseni pääse kuin sen 250-500km kans tankillaan. Tämä rangen vähyys ei taas tunnu haittaavan ketään että moottoripyörällä joutuu pysähtymään 300km välein, mutta sähköautojen kanssa tämä on punainen vaate. Onneksi heille on polttomoottoriautot, jollaisen itsekin tällä hetkellä valkkaisin jos päivittäin pitäisi ajaa useita satoja kilometreja säässä kuin säässä.
Pääseehän nykyaikaisella sähköautollakin säässä kuin säässä 500km. Se vaan vaatii yhden pikalatauksen jos on matkaan lähdetty täydellä akulla.
 
Pääseehän nykyaikaisella sähköautollakin säässä kuin säässä 500km. Se vaan vaatii yhden pikalatauksen jos on matkaan lähdetty täydellä akulla.
Jäi painottamatta tuossa että 500km säässä kuin säässä ilman latauspysähdyksiä. Pääseehän sähköautolla miten pitkälle vaan kun lisää latauspausseja.
Pointti oli että optimiolosuhteissa mitatulla wltp rangella 500km olevaa sähköautoa ei kannata hommata käyttöön jossa pitää päästä yli 300km kaikissa mahdollisissa Suomen sääolosuhteissa ilman välilatauksia. Ehkä saattaa päästä 90% ajoista mutta se loput 10% ketuttaa.
Käsittääkseni range joka sähköautoista ilmoitetaan on se miten monta km pääsee 100% ja 0% varaustason välillä. Mikä taas ei ole realistinen koska arkikäytössä harvoin ajellaan ihan nollille. Yleensähän akun kapasiteetista ja samalla myös rangesta käytetään vain 80-90% arkikäytössä.
 
Asut vissiin jossain Lapissa, kun ei tuollaiset pakkaset ihan arkipäivää ole suurimmassa osassa Suomea. Jos autosi riittää valtaosaan ajoja ilman pikalataustarvetta, niin en kyllä näe mitä oikeaa ongelmaa tuossa on. Lyhyt tauko pikalaturilla on ihan merkityksetön juttu jos kyse on satojen kilometrien matkasta. Toki jos se toistuu viikottain läpi vuoden eikä vain joskus poikkeusoloissa niin sitten voi olla eri asia. Toisaalta silloin sähköauto säästää jo niin paljon rahaa vrt. polttis että jo se luulisi lieventävän kipua.

Ihmisillä on toki oikeus olla asiasta montaa mieltä. En itse näe mitään järkeä mitoittaa sähköautojen akkua johonkin 800+ wltp lukemiin kun harva ihminen ajaa koskaan sellaisia päivämatkoja kuin korkeintaan 1-2 kertaa vuodessa. Ihan turhaa luonnonvarojen tuhlausta ainakin nykyisillä akuilla, ehkä tulevaisuudessa eri.

Ja jotain omaa kokemusta löytyy kun olen vetänyt sähköautolla kärryä n. 5000 km latauksen sisältäviä reissuja, käynyt ulkomailla, ajanut Lappiin etelästä jonkun 5 krt.
Kyllähän range tipahtaa talvella ja tankkaus on nopeampaa kuin lataus. Mutta lopulta.kovia pakkasia ei keskimääräisenä vuonna ole montaa kuukautta.

Itselläni menee hieman enemmän aikaa vuodessa lataamiseen, mitä ennen meni tankkaamiseen, mutta toisaalta säästän vuodessa noin 6000€ kun en tankkaa dieseliä joten mielestäni ihan kohtuu "korvaus" pienestä odottelusta. Ymmärrän toki, että toisilla on kiire ja ovat valmiit maksamaan 500€/kk että ei tarvitse ladata silloin tällöin kymmentä minuuttia. Tosin hassua että kuitenkin samat henkilöt jaksavat hikoilla töissä vaikka kuinka kauan tuon saman 500€ edestä.
 
Kai tässäkin on se että jokaiselle jotakin, mutta ihmettelen silti, miksi kukaan haluaa sähköautoon, vaihteenvaihdot ja äänet!?
Näissä käyttövoimaketjuissa on ollut nimimerkkejä jotka kirjoittaneet arvostavansa nimenomaan noita (polttiksen ääniä, manuaalivaihteen siirtoa jne) ja se vahva hidasta, tai jopa este hankkia sähkistä.

Ja koska, ja kun kyse lähinnä softasta, käyttöliittymästä valittavista jutuista, niin lopuista osa voi pitää tuota ihan viihteenä, jota voi joskus kokeilla. ja arvostaa enemmän tuollaisia hupeja kuin pierusoftia.

Sitten vielä joku 3.ospuolen nafta nappi, millä saa kunnon katkun sisälle/talliin. / taustapeili kameraan kunnon usvan.
 
Tämä kuulostaa siltä että olis valkattu vähän vääränlainen pirssi käyttötarpeeseen nähden. Jos omat jokapäiväiset ajomatkat olisi tuota luokkaa niin kyllä menisin sillä polttomoottorilla edelleen. Vaikka sähköautoista kuinka ruusuisia wltp rangelupauksia tehdäänkin. Onko kyseessä nyt taksi?
Suomen talvi vaan tuo tosi paljon haasteita tuon rangen suhteen. Siitä ei pääse mihinkään. Jos pitää päästä myös talvella säässä kuin säässä 500km niin pitäisi wltp rangelupausten olla jossain 1000+km luokassa.
Myös yllättävät säämuutokset kesken matkan tekee joskus ylläreitä. Pari kertaa lomareissuilla katsonut että päästään kevyesti joku etappi, mutta puolivälissä onkin keli muuttunut merkittävästi rankemmaksi ja vähän joutunut jopa jännäämään.

Tuosta rangekeskustelusta yleisesti. Moottoripyörillähän (polttomoottorisilla) ei käsittääkseni pääse kuin sen 250-500km kans tankillaan. Tämä rangen vähyys ei taas tunnu haittaavan ketään että moottoripyörällä joutuu pysähtymään 300km välein, mutta sähköautojen kanssa tämä on punainen vaate. Onneksi heille on polttomoottoriautot, jollaisen itsekin tällä hetkellä valkkaisin jos päivittäin pitäisi ajaa useita satoja kilometreja säässä kuin säässä.

Ei ole taksi ja työnantaja on pakottanut liisarit sähköautoiksi, niin kuin nykyisin monessa muussakin paikassa.
 
Jäi painottamatta tuossa että 500km säässä kuin säässä ilman latauspysähdyksiä. Pääseehän sähköautolla miten pitkälle vaan kun lisää latauspausseja.
Pointti oli että optimiolosuhteissa mitatulla wltp rangella 500km olevaa sähköautoa ei kannata hommata käyttöön jossa pitää päästä yli 300km kaikissa mahdollisissa Suomen sääolosuhteissa ilman välilatauksia. Ehkä saattaa päästä 90% ajoista mutta se loput 10% ketuttaa.
Käsittääkseni range joka sähköautoista ilmoitetaan on se miten monta km pääsee 100% ja 0% varaustason välillä. Mikä taas ei ole realistinen koska arkikäytössä harvoin ajellaan ihan nollille. Yleensähän akun kapasiteetista ja samalla myös rangesta käytetään vain 80-90% arkikäytössä.
Tämäkö 20min latauspysähdys on sitten niin ylitsepääsemätön este? Eihän noissa uusissa polttishybrideissäkään oo enää ranget kuin ennen, pienet 40litran tankit. Ei taida 1000km päästä samalla istumalla?
 
Tämäkö 20min latauspysähdys on sitten niin ylitsepääsemätön este? Eihän noissa uusissa polttishybrideissäkään oo enää ranget kuin ennen, pienet 40litran tankit. Ei taida 1000km päästä samalla istumalla?

700 km pääsi Skoda Suberbeellä talvella kun lähti liikkeelle täydelllä akulla ja täydellä tankilla. Se riitti hyvin.
 
Kyllähän noissa äänissä ja vaihteissa on ihan ideaa. Sen lisäksi, että ne tuovat mielenkiintoa ajamiseen (kuten manuaalivaihteet) niin äänimaailma tuo osalle kuskeista hyvää fiilistä (ja ne ketkä eivät kaipaa voivat kytkeä ne pois). Lisäksi jos/kun mennään esim. driftaukseen niin "kierrokset" voi pitää tarkemmin tietyllä tasolla kun vaihteet sekä rajoittavat tehoa että antavat äänellään referenssipisteen tehon sääntelylle. Tehokkaalla sähkömoottorilla/eilla tuo on vaikea saada toimimaan riittävällä tarkkuudella kun tehoa tulee vähän liiankin kanssa.
 
Jäi painottamatta tuossa että 500km säässä kuin säässä ilman latauspysähdyksiä. Pääseehän sähköautolla miten pitkälle vaan kun lisää latauspausseja.
Pointti oli että optimiolosuhteissa mitatulla wltp rangella 500km olevaa sähköautoa ei kannata hommata käyttöön jossa pitää päästä yli 300km kaikissa mahdollisissa Suomen sääolosuhteissa ilman välilatauksia. Ehkä saattaa päästä 90% ajoista mutta se loput 10% ketuttaa.
Käsittääkseni range joka sähköautoista ilmoitetaan on se miten monta km pääsee 100% ja 0% varaustason välillä. Mikä taas ei ole realistinen koska arkikäytössä harvoin ajellaan ihan nollille. Yleensähän akun kapasiteetista ja samalla myös rangesta käytetään vain 80-90% arkikäytössä.
Jos on jokin minimi matka mikä pitää päästä lataamatta, niin vähän ilmaisisin toisin, en kiinittäisi noin paljoa ilmoitettuun wltp lukuun, vaan katsoisin sitä että pääseekö sillä autolla sen matkan mikä tarvii, koko suunnitellun käyttöajan. Lisäpisteitä antaisin auton ominaisuuksista arvoida se jäljellä oleva ajomatka. ja jos menee niuikaksi, niin miten sitä voi pidentää. Miettiä myös varustus.

Se sopiva auto voi sitten olla viidensadan sijaan 700km, tai 1000km wltp, jos vaihtoehtona on hinuri, niin varmaan mielellään kunnolla pelivaraa, se myös voi sitä ajoviihtyvyyttä tuoda.

Mutta jos tämä lähti siitä että kyse ajamisista missä enintään se 300km lataamatta tarve, ja ei ole kyse jonkin lapin erämää reitin läpiajamisesta säässä kuin säässä, niin tiukalla budjetilla, tai jos haluaa muuten nuukailla, niin voi vetää niukemmin, mutta jos budjetilla ei ole väliä, niin varmaan haluaa että miettimättä voi vedellä sen 400km ja täysillä mukavuus jutuilla, millä kuormalla nyt keksiikään.
 
Kyllähän range tipahtaa talvella ja tankkaus on nopeampaa kuin lataus. Mutta lopulta.kovia pakkasia ei keskimääräisenä vuonna ole montaa kuukautta.
Kovin *montaa päivää*

Ilmatieteenlaitos: "Pakkanen on kovaa tai kireää, kun lämpötila on alle -15 astetta maan eteläosassa,alle -20 astetta maan keskiosassa jaalle -25 astetta maan pohjoisosassa".

 
Kovin *montaa päivää*

Ilmatieteenlaitos: "Pakkanen on kovaa tai kireää, kun lämpötila on alle -15 astetta maan eteläosassa,alle -20 astetta maan keskiosassa jaalle -25 astetta maan pohjoisosassa".

Linkun kuvasta tiiraillen, 86/87 talvena Helsin Vantaalla n 20 päivänä vuorokauden alin lämpötila ollut alle -20 c asetta.
Kylämä talva 02/03 , olisko 12 päivänä. Mikä sitten on kipuraja, tuohon väliin mahtuu niitä -10 - -15 vuorokausia.
Ja kyse siis vuorokauden alimmista lämpötiloista. 02/03 > 5pv päivä milloin keskilämpötilakin alle -20C
Vantaalla saa mennä aina 80 luvulle asti että löytyy kuukausi ettei olisi käynyt plussalla.

Sodankylässä siten vähän eri meininki.
 
Hinnan korkeus on suhteellinen ja riippuu aina vastaajan lompakon paksuudesta, mutta vastikään EU-alueella tehdyn tutkimuksen perusteella sähköauton korkea hankintahinta on hankinnan este melkein kahdelle kolmasosalle tutkimukseen vastanneista. Vain 1/3 aikoo ostaa täyssähkärin seuraavan viiden vuoden aikana.

Tuollaisessa kyselytytkimuksessa ei todellisilla hinnoilla ole mitään tekemistä mielikuvan kanssa. Mielikuva ihmisillä on yleisesti sellainen että sähköauton hinta on moninkertainen, kuten se vielä puolenkymmentä vuotta sitten olikin.

Sama pätee myös ihmisten käsityksiin eri merkkisten autojen hinnoista. Mersua pidetään kalliina autona, vaikka käytännössä se oma parivuotias Toyota olisikin 5x arvokkaampi auto. Joskus 10v sitten faija puhui kuinka joku veijoessonbaarin isäntä oli kuittaillut kuinka hyvin faijan raha-asiat ovat (kai se oli jotain maininnut rahapulasta tms), kun ajaa isolla Volvolla. Eli n. 3000e ostettu Volvo s60. Tämä isäntä oli itse juuri laittanut uuden Kian tms.
 
Tuosta rangekeskustelusta yleisesti. Moottoripyörillähän (polttomoottorisilla) ei käsittääkseni pääse kuin sen 250-500km kans tankillaan. Tämä rangen vähyys ei taas tunnu haittaavan ketään että moottoripyörällä joutuu pysähtymään 300km välein, mutta sähköautojen kanssa tämä on punainen vaate. Onneksi heille on polttomoottoriautot, jollaisen itsekin tällä hetkellä valkkaisin jos päivittäin pitäisi ajaa useita satoja kilometreja säässä kuin säässä.
Moottoripyörällä ajaessa paikat on yleensä aika kovilla parin tunnin jälkeen. Siksi se 1000 mailia päivässä on jonkunlainen ponnistus josta voi saada stipendin toisin kuin autolla. Eikä se 15-25l tankkaus kestä kovin pitkään. Tosin sen verran range-ahdistusta joillain reissuilla oli että lisäkanisteri oli mukana. Sillä sai vajaa 100 km lisää rangea muutamassa minuutissa.
 
Minua kiinnosti se mahdollisuus että maantieauton range olisi talvellakin jotakin samaa tasoa kuin nykuinen kesärange. Se riittäisi minulle.

Täysin sama. Kesän n. 500, parhaimmillaan jopa lähelle 600km on hyvä. Se on kuitenkin jo sellainen pätkä ettei se 10-20min yhdistetty kusi, kahvinhaku, lataustauko varsinaisesti tunnu enää hidasteelta ja tuo samalla väljyyttä suunnitelmiin vaikka sen pysähdyspaikan suhteen. Mulla on mökille tasan 600km ja vaikka se tarkoittaa ajonopeudesta riippuen n. 100km lataustarvetta matkan aikana, niin ei puhuta kuitenkaan enää kuin kusitauosta jossain Heinolan ja Nurmeksen välisellä alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Normi maantiellä 500km on helposti 5h ajoa. Talvella 6-7h.

Itse en edes halua tuollaista pätkää ajaa pysäämättä. Talvella se on käytännössä kuin olisi koko työpäivän ilman edes vessataukoa. Kuulostaa ihan hirveältä.

Yksi 15-20min tauko niin pääsee monella autolla 500km kelillä kuin kelillä. Eikä ole kroppakaan niin kovilla.

Joo jotkut syö ja juo ja kusee autossa. He ajakoon millä ajavat, aika marginaaliryhmä onneksi.
 
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.

Vielä luokkaa 5v sitten halvin sähköauto maksoi 3x sen mitä halvin polttis. Nykyään halvin sähkäri maksaa kolmasosan enemmän kuin halvin polttispeli. Ei tuolla erolla mielestäni voida puhua "erittäin korkeasta hankintahinnasta".

En sitten tiedä missämäärin autoveron poisto sähkäreistä on vaikuttanut niiden jälleenmyyntiarvoon, se on jokatapauksessa sasnut sen sikaan että sähkäreiden arvo putoaa suomessakin samaa tahtia kuin autojen yleisesti autoverottomissa maissa.

Autoverohan on saanut aikaan sen että Suomessa autot ovat pitäneet arvonsa poikkeuksellisen hyvin, jonka takia autoverosta on ollut selkeästi etua muutaman vuoden välein uuteen vaihtavan autonomistajan talouteen.

Juurikin näin. Tilanne on kieltämättä herkullinen, itse olen pikkuhiljaa miettinyt 10vuotiaan pikkuakkuisen ja halvan sähköbemarin päivittämistä vähän isompaan menopeliin nelivedolla ja toki paremmalla rangellakin. Kuin bemarin 19kwh akkupaketti. Tässä kun pari vuotta vielä malttaa, niin alkaa saamaan tyyliin 20k€ isoja ja hienoja sähkönelivetoja monen sadan kilometrin rangella, joilla akkutakuutakin vielä jäljellä. Itsehän olen 3vuotta pärjäillyt tuolla bemarin 75km kovalla pakkasella ja 150km kesäkelissä rangella, olen tainnut julkisella laturilla käydä muutaman kerran vuodessa, mutta muuten ajoprofiilin pisin matka on 30km suuntaansa lätkätreeneihin :) ajoa tulee se 1tkm kuukaudessa

Helvetin halpaa ajoa, ja itse ajelen aina vanhoilla ja halvoilla autoilla, niin kyllä
Sähköautojen hintojen tippuminen on suorastaan erinomainen uutinen. Oma sähköbemari oli ostaessa sen hintainen (15,5k€), että en sille jälleenmyyntiarvoa edes laskenut, vaikka näyttäähän tuosta saavan vielä kivasti 3vuoden jälkeenkin 12-14k€ pyynnit vastaavista

Kia ev6, Toyota burzum, ja kaikkia muitakin kivoja vaihtoehtoja, teslaa en halua

Mökille on 115km, ja meninpä ekaa kertaa sähköbemarilla sen yhdellä
Pikalatauksella, jonka aikana hoitui kauppareissu, eipä tarvi perheen bensakulkineella enää sinnekään mennä, paitsi talvella, koska neliveto, säästää tuossakin muutaman kympin bensoissa per reissu
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 826
Viestejä
4 567 178
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom