Yleistä keskustelua sähköautoista

Mikä niistä napeista tekee paskat? Oletko testannut? Ainakin tässä 2024 vuoden Model 3 LR:ssa ratin ”nappien” haptiikka antaa hyvän ja selkeän palautteen niitä käytettäessä ja niiden sijainti on itselle juuri sopiva peukaloon nähden.

Itse ajelen omat ajot enimmäkseen viiksellisellä autolla ja ottaisin kyllä ennemmin napit milloin vain, ihan vain koska mielestäni niiden käyttö on vaivattomampaa. Ainoa miinus tulee siitä, jos ratti on ylösalaisin esim. parkkipaikalla, mutta siihenkin tottui melko nopsaan.
No kyllähän ne suoralla tiellä toimii jossa kädet pysyy samassa paikassa ratissa, mutta vähänkään tiukempi kiertoliittymä niin tekisi varmaan mieli olla käyttämättä vilkkua poistuttaessa. Tässäkin piti keksiä pyörä uudestaan vaikka olemassa oleva ratkaisu toimi moitteetta.
 
No kyllähän ne suoralla tiellä toimii jossa kädet pysyy samassa paikassa ratissa, mutta vähänkään tiukempi kiertoliittymä niin tekisi varmaan mieli olla käyttämättä vilkkua poistuttaessa. Tässäkin piti keksiä pyörä uudestaan vaikka olemassa oleva ratkaisu toimi moitteetta.
Ei ole vielä tällaista kiertoliittymää tullut vastaan, vaan ihan on voinut normaalisti pitää molemmat kädet ratissa kiinni, jolloin vilkkunappi löytyy ihan tutusta paikasta peukalon alta. Kannattaa muuten huomioida, että Teslassa on suht nopea ohjaus.
 
Viimeksi muokattu:
Teslaa en itsekään halua, ja käynnistysnappinsaisi olla, kuten muutkin napit, ainakin yleisimmät. Kosketusnäytöt ja hipaisukytkimetnei sytytä.

Toyotan bz4x/solterra on ollut mielessä i3:n seuraajaksi. Mutta skoda enyaq voisi olla vielä parempi. KiaEv6 kiinnostelisi kanssa, mutta onko mitä lastentauteja? Pieniakkuinen 4veto, 99% ajasta lataan kotona, kilsoja tulee maltillisesti. Bmw ix3 haluaisin kaikkein eniten itseäni miellyttävän vanhahtavan ohjaamon ja tilojen puolesta, mutta saisi olla 4-veto
 
Vielä jännempi juttu on se, että kuinka jotain voikin arvostella niin vahvasti, ilman minkäänlaista kokemusta. :tup:
Montako tuntia pitää koeajaa, että saa todeta, että on paska? Tesla kun kehittäis yhteistyössä Sybianin kanssa suorastaan pärisyttävän käyttöliittymän, niin kokeilisitko ennen kuin toteaisit paskaksi? Onneksi on vaihtoehtoja kaikille.
 
Montako tuntia pitää koeajaa, että saa todeta, että on paska? Tesla kun kehittäis yhteistyössä Sybianin kanssa suorastaan pärisyttävän käyttöliittymän, niin kokeilisitko ennen kuin toteaisit paskaksi? Onneksi on vaihtoehtoja kaikille.
Käy edes istumassa kyydissä jos ei muuta. Sekin on jo parempi, kuin vain mutuilla paskaksi. :tup:
 
Istuttu, ajettu ja cybertruckin nähty ja siltikin olen sitä mieltä, että nappivilkkujen keksijä pitäisi viedä saunan taakse. Kelpaako jo?
:sclap:

Oikein hyvä! Mielipiteessäsi ei ole mitään väärä, kuten ei minunkaan. Itseä hiertää ainoastaan se, että osa tulee ilman mitään kokemusta kertoilemaan mikä on paskaa omassa päässä keksittyjen tilanteiden perusteella. Äkkiä sekaan eksyy myös väärää tietoa ja mielikuvia, kuten oli esim. Teslan käynnistysnapin puuttumisen suhteen. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Osalle kansasta pitäis tehdä sähköauto jonka ovi avataan avaimella, virta päälle avaimella, ajovalmius virta-avaimesta kääntämällä, jonka jälkeen kaiuttimista alkaa kuulua pörinää. Joku savukonekin varmaan sinne taakse vielä lisäefektiksi. Olis sitten mahdollisimman tuttuja ominaisuuksia.
Pörinää ja savua en kaipaa, mutta nuo muut ominaisuudet olisi kyllä täysin tervetulleita omaan sähköautoon. Haluan itse päättää milloin auto on käynnissä ja haluan sen pysyvän käynnissä kunnes toisin komennan. Nykyisissä tämän vallan joutuu luovuttamaan sähköaivolle.
 
Tuo TM testi, avatkaa asteikkoa 'kierroskestävyys' @Takaisku Kiinalaisissa heikko, BYD Seal olematon. Lämpöongelmia, ylikuumenemista vai mitä?
 
Tuo TM testi, avatkaa asteikkoa 'kierroskestävyys' @Takaisku Kiinalaisissa heikko, BYD Seal olematon. Lämpöongelmia, ylikuumenemista vai mitä?

Bydin jarrut ei kestänyt kuin pari kierrosta.

Screenshot_20240801-084102~2.png


MG:ssä renkaat ja jarrut, Teslassa myös jarrut rajoitteena. Smartissa eturenkaat. Cuprassa katoaa tehot.
 
Viimeksi muokattu:
Bydin jarrut ei kestänyt kuin pari kierrosta.

Screenshot_20240801-084102~2.png


MG:ssä renkaat ja jarrut, Teslassa myös jarrut rajoitteena. Smartissa eturenkaat. Cuprassa katoaa tehot.

Missäs radalle ne ajoi?

Teslalla piti ajaa lyhennettyä reittiä ja silti ensimmäisen kunnon jarrutuksen jälkeen jarrut suli niin että toinen jarrutus meinasi mennä pitkäksi savun saattelemana.



Painavat autot vaatii jarruilta enemmän.

Lopussa akut niin kuumana ettei meinannut edes Fiestasta päästä ohi...
 
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
 
Aina samat kysymykset vaikka ratatesti on ollu teknarissa jo... Vuosikymmenen? Aika menee niin nopeaan...
 
Tuo TM testi, avatkaa asteikkoa 'kierroskestävyys' @Takaisku Kiinalaisissa heikko, BYD Seal olematon. Lämpöongelmia, ylikuumenemista vai mitä?

Tässä vissiin viitataan tähän; Tekniikan Maailma

Kierroskestävyys määritelty näin "Voimalinjan, jarrujen ja renkaiden kesto perättäisillä kierroksilla."

Vertailun autot on kyllä ihan älyttömiä. Jutun otsikko siis "Electric Scandinavian Sports Car of the Year 2024" ja tähän kategoriaan sitten kuuluu järjestävän tahon (ei ollut TM) puolelta niin Ariyaa kuin Taycaniakin. Ovatkohan ottaneet vaan kaikki yli 300hp tehoiset sähkärit.

Missäs radalle ne ajoi?
Knutstorp, Ruotsi.
 
Jos auto myydään performance liitteillä, niin silloin auto pitäisi kestää myös jonkin verran rata-ajoa.

Se on sitten eri asia onko sinne noilla korkeammilla autoilla juuri järkeä mennä.
 
Tuosta testin sisällöstä nyt on turha rutista joka vuosi, että jos siellä on niitä muutamia erikoisempia valintoja. Niin on ollut liki joka vuosi ja eiköhän tule olemaan vastaisuudessakin. Ja onhan siellä ollut yllättäjiäkin niissä outolinnuissa, jotka on osoittautuneet radalla paljon paremmiksi mitä sporttisiksi itseään mainostavat.

Eiköhän ensi vuonna ole Model 3 Perf mukana koska tämän vuoden testiin se ei ehtinyt kun julkaistiin vasta.

Jos TM:n ja muiden lehtien levikki olisi sata miljoonaa ja budjetti 10 tai 100-kertainen niin eiköhän sinne saataisi kaikilta vain ne ratalelut.

Voihan tuostakin testistä jo päätellä, että Volvo/Polestar osastolla on osaaminen rataominaisuuksien osalta hyvää, kun mitään suurempia moitteita ei ole.
 
.....mutta ketä tämä testi palvelee ?
Onko tämän testin anti taas se, että tavallinen auto ei ole tarkoitettu rata-ajoon ?

Jos haluttaisiin palvella suurta kansanosaa niin sitten varmaan pitäisi testata joka päivä Octaviaa ja Corollaa ja välillä santanderinvalkoista karvalakki-teslaa?
Näin hieman kärjistäen.

Ja eikös tuosta nyt ainakin se tullut selväksi, että osassa sähköautoista jarrut on selvästi alimitoitettu tehoihin nähden mikä nyt on ihan oleellista tietoa.
 
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.

Sikäli kun viitataan tohon artikkeliin missä BYD oli mainittu, ei kyseessä ollut järjestävän tahon mukaan tavalliset autot, eikä mitä ilmeisimmin TM:a ollut valtaa siihen mitä autoja siinä esiintyy. Ihmettelivät itsekin mitä Ariya tekee urheiluautovertailussa.
 
.....mutta ketä tämä testi palvelee ?
Onko tämän testin anti taas se, että tavallinen auto ei ole tarkoitettu rata-ajoon ?
Jos ei palvele sinua, niin älä lue sitä saati lotkauta korvaasi sen sisällölle?

Esim. Vuorilla ajajaa voi kiinnostaa, en tiedä oletko koskaan taitellut alppisolia ylös/alas. Itse ajan vähän väliä ja jarrut ovat kyllä kivat…

Olen itse ollut Nissan 350Z:n kyydissä radalla kun jarrut katoavat ja kyllähän se kuumottaa.
 
Parasta antia jutussa oli kyllä Ioniq5 N:n hieno menestys kovassa seurassa. Ansioita joista Teslan perffiosasto näkee lähinnä märkiä unia.
 
Omasta mielestäni ainakin hyvinkin mielenkiintoinen vertailu vaikka hyvinkin erilaisia vehkeitä mukana, lisäksi näkee mitkä erot oikeasti nopean ja ”nopean” välillä on.

muutama vuosi sitten vertailussa mielenkiintoista oli että möhkö X6 bemari kiertää radan nopeammin ku vaikka type R tai toyota supra.
 
  • Tykkää
Reactions: zig
Jos ei palvele sinua, niin älä lue sitä saati lotkauta korvaasi sen sisällölle?
Tuskin olen yksin tämän ihmettelyn kanssa.
Luen näitä miellelläni, mutta saahan sitä jakaa ajatuksiaan täällä. Jos on jostain eri mieltä tai kyseenalaitaa artikkelin antia , niin ei se tarkoita sitä, että ei saisi suutaan avata.

Esim. Vuorilla ajajaa voi kiinnostaa, en tiedä oletko koskaan taitellut alppisolia ylös/alas. Itse ajan vähän väliä ja jarrut ovat kyllä kivat…
ja TM:n testin perusteellako monellakaan autoilla ei voi mennä alpeille autoilemaan vai ?


Mutta joo, Ionicin tulos on kyllä loistava. Pärjää radalla ja alpeilla jos sinne eksyy.
 
Teslalla piti ajaa lyhennettyä reittiä ja silti ensimmäisen kunnon jarrutuksen jälkeen jarrut suli niin että toinen jarrutus meinasi mennä pitkäksi savun saattelemana.
Nämä on niitä kompromissejä. En itsekään maksaisi sähköautooni Porschen keraamisista jarruista, jos 99% ajosta on moottorijarrua/yhden polkimen ajoa ja jarruja tarvitaan siihen, kun kerran lapsi/mummo/skoottiteini tms. hyppää tielle ja auto pitää saada pysähtymään.

Jos taas haluaa autollaan ajaa rata-ajoa, niin siihen löytyy omat versionsa (myös sähköautoista).
 
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
Mitä testiä nyt ihmettelet, TM julkaisi hiljan yhteispohjoismaisen "Scandinavian Sports Car of the Year 2024" urheiluauto testin.
Totta että todellisuudessa harva "urheiluauton" ostaja sillä radalla ajelee, mutta osa ostaa silti mielikuvia. Tietenkin asiallista pohtia olisiko pihakatutestit järkevämpi. Mutta ratatesteissa perinteisesti haettu myös niitä ääriolosuhde käyttäytymistä, ja korostettu että normaalissa ajoissa ei tarkoitus niihin tilanteisiin joutua.
 
Käynnistysnappigateen liittyen:

Enyaqissa on käynnistysnappi, mutta enpä ole tainnut kertaakaan painaa. Homma toimii siten, että istahdat autoon, auto herää ja jarrupoljinta painettaessa "virrat" tulee päälle. Tästä sitten vaihteenvalitsimesta D-päälle ja menoksi.

Mielestäni toimii erinomaisesti.
 
Nämä on niitä kompromissejä. En itsekään maksaisi sähköautooni Porschen keraamisista jarruista, jos 99% ajosta on moottorijarrua/yhden polkimen ajoa ja jarruja tarvitaan siihen, kun kerran lapsi/mummo/skoottiteini tms. hyppää tielle ja auto pitää saada pysähtymään.

Jos taas haluaa autollaan ajaa rata-ajoa, niin siihen löytyy omat versionsa (myös sähköautoista).

Kukaan tuskin olettaa, että vakiojarruilla voi lähteä Nurren 24h kisaan mutta jos valmistaja markkinoi autoa urheilullisena ja siitä löytyy "Track mode" on vähintäänkin perusteltua olettaa jarrujen kestävän enemmän kuin pari mutkaa.

Keraamiset jarrut on oma tarinansa kun halutaan mennä aivan äärirajoille jatkuvasti.

Perinteiset teräsjarrut voidaan tehdä myös rata-ajoa jonkin verran kestäväksi, se on vain mitoitus/suunnittelukysymys. Jostain syystä kuitenkin osa valmistajista ei halua jarruja riittäväksi mitoittaa.
 
Käynnistysnappigateen liittyen:

Enyaqissa on käynnistysnappi, mutta enpä ole tainnut kertaakaan painaa. Homma toimii siten, että istahdat autoon, auto herää ja jarrupoljinta painettaessa "virrat" tulee päälle. Tästä sitten vaihteenvalitsimesta D-päälle ja menoksi.

Mielestäni toimii erinomaisesti.
Sama id3:ssa, ja sammuu ko kuski hyppää pois, joka ärsyttävää jos joku jää autoon oottaan tms, ni radiot yms sammuu kans samalla, normisti ajan kyllä yksin niin ei paljoa haittaa. Vaikeinta oli ko ykspäivä tässä ihan manuaali bensavehkeellä jouduin kauppaan käymään, ni vapaan kyllä sain päälle ja si hyppäsin jo ulos ja tajusin et saateri sehän tarvee sammuttaa ja joku jarrukin saaha päälle...
 
Parasta antia jutussa oli kyllä Ioniq5 N:n hieno menestys kovassa seurassa. Ansioita joista Teslan perffiosasto näkee lähinnä märkiä unia.

5N lähtöhinta on sen 20k€ 3/Y perffin päälle, olisi hieman floppi jos olisi huonompi. Silti ihan liian kallis hynyksi
 
Kovasti kuulostaa ainakin minusta siltä, että käynnistysnapin puuttumisesta tulee eniten kritiikkiä heiltä, joilla ei ole sellaisesta vielä oikein kokemusta. Vähän sama kuin vilkkunappien kanssa. Olen varmasti armoton Tesla-fani tai jotain kun näin sanon, mutta tykkään kovasti molemmista edellämainituista toteutuksista/ halpuutuksista jne. :tup:
Ajelin Enyaqilla muutaman vuoden, eikä ole ikävä napitonta käynnistymistä.

Kovasti kuulostaa siltä, että koetetaan väheksyä muiden kokemuksia ja mielipiteitä jostain syystä.
 
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan Noten eli siihen verrataan ja kaikki on parannusta ajomukavuuteen ja tehoon nähden, mutta Noten näppäryyteen ei pääosa meidän katsomista audoista pysty.

Tarkoitus olisi löytää auto jossa olisi kesällä vähintään+300km kantama (mieluusti enemmänkin) jolloin talvellakin sitten pääsisi sen 150km minimissään. Seuraavia automalleja n katseltu:
- Renault ZOE, nämä on halpoja ja ulkoisesti tosi näppärän kokoisia (mutta sitten sisätilatkin pienet)
- VW ID:3, nämä on vielä siedettävän kokoisia autoja ulkomitoiltaan, ja ovat kuitenkin sisältä mukavan kokoisia
- Hyundai Kona, kokoluokaltaan ID3 tasoa, mutta sisältä jotenkin avaruusaluksen oloinen kun on nappeja vaikka muille jakaa.
- Tesla Model 3, kokoluokaltaan selvästi huonoin näistä vaihtoehdoista, koska tämä on aivan hirveän pitkä ja leveä auto. Mutta muuten Tesla kyllä kiinnostelisi ja ompahan siisti ja selkeä sisältä toisin kuin Kona.

Akkutietoja noista on vaihtelevasti riippuen myyjistä, mutta aika villi länsi varmaan tuo akkujen testaaminen kun yksi autoliike hehkutti 100% akkukuntoa useamman vuoden vanhaan akkuun jonkun testiraportin muodossa, jonka ei pitäisi olla mahdollista edes teoriassa?

Mitäs noista kannattaisi ottaa huomioon, kun tulee varmaan ostettua etänä eli koeajollekaan ei pääse ennenkuin auto pihaan pamahtaa. Toki siis kaikkia noita malleja käydään koeajamassa jos ja kun sellaisia täällä meilläpäin on myynnissä. Mutta sitä lopullista yksilöä tuskin ennen ostamista kun joko auto tulee kotiovelle tai sitten junaillaan eteläsuomeen se noutamaan.

Myös takuu kiinnostaa, mutta pääosin meidän budjetilla taitaa olla takuut loppuneet (ID3 takuu 2v, Tesla takuu 4v/80tkm, Hyundai takuu 5v)

Kaikki vinkit sähköauton ostoon on tervetulleita.
 
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan Noten eli siihen verrataan ja kaikki on parannusta ajomukavuuteen ja tehoon nähden, mutta Noten näppäryyteen ei pääosa meidän katsomista audoista pysty.

Tarkoitus olisi löytää auto jossa olisi kesällä vähintään+300km kantama (mieluusti enemmänkin) jolloin talvellakin sitten pääsisi sen 150km minimissään. Seuraavia automalleja n katseltu:
- Renault ZOE, nämä on halpoja ja ulkoisesti tosi näppärän kokoisia (mutta sitten sisätilatkin pienet)
- VW ID:3, nämä on vielä siedettävän kokoisia autoja ulkomitoiltaan, ja ovat kuitenkin sisältä mukavan kokoisia
- Hyundai Kona, kokoluokaltaan ID3 tasoa, mutta sisältä jotenkin avaruusaluksen oloinen kun on nappeja vaikka muille jakaa.
- Tesla Model 3, kokoluokaltaan selvästi huonoin näistä vaihtoehdoista, koska tämä on aivan hirveän pitkä ja leveä auto. Mutta muuten Tesla kyllä kiinnostelisi ja ompahan siisti ja selkeä sisältä toisin kuin Kona.

Akkutietoja noista on vaihtelevasti riippuen myyjistä, mutta aika villi länsi varmaan tuo akkujen testaaminen kun yksi autoliike hehkutti 100% akkukuntoa useamman vuoden vanhaan akkuun jonkun testiraportin muodossa, jonka ei pitäisi olla mahdollista edes teoriassa?

Mitäs noista kannattaisi ottaa huomioon, kun tulee varmaan ostettua etänä eli koeajollekaan ei pääse ennenkuin auto pihaan pamahtaa. Toki siis kaikkia noita malleja käydään koeajamassa jos ja kun sellaisia täällä meilläpäin on myynnissä. Mutta sitä lopullista yksilöä tuskin ennen ostamista kun joko auto tulee kotiovelle tai sitten junaillaan eteläsuomeen se noutamaan.

Myös takuu kiinnostaa, mutta pääosin meidän budjetilla taitaa olla takuut loppuneet (ID3 takuu 2v, Tesla takuu 4v/80tkm, Hyundai takuu 5v)

Kaikki vinkit sähköauton ostoon on tervetulleita.
Varmaan kannattaa lähteä siitä että käy vaikka noita kaikkia kokeilemassa? Itselläni ainakin käy aina niin, että ihan sama miten katsoo asioita paperilla ja vaikka kuinka joku vaikuttaisi paperilla parhaalta niin sitten se kokeileminen kertookin ihan jotain muuta ja tulee valittua se mikä ihan oikeasti tuntuu parhaalta käytössä.
 
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan Noten eli siihen verrataan ja kaikki on parannusta ajomukavuuteen ja tehoon nähden, mutta Noten näppäryyteen ei pääosa meidän katsomista audoista pysty.

Tarkoitus olisi löytää auto jossa olisi kesällä vähintään+300km kantama (mieluusti enemmänkin) jolloin talvellakin sitten pääsisi sen 150km minimissään. Seuraavia automalleja n katseltu:
- Renault ZOE, nämä on halpoja ja ulkoisesti tosi näppärän kokoisia (mutta sitten sisätilatkin pienet)
- VW ID:3, nämä on vielä siedettävän kokoisia autoja ulkomitoiltaan, ja ovat kuitenkin sisältä mukavan kokoisia
- Hyundai Kona, kokoluokaltaan ID3 tasoa, mutta sisältä jotenkin avaruusaluksen oloinen kun on nappeja vaikka muille jakaa.
- Tesla Model 3, kokoluokaltaan selvästi huonoin näistä vaihtoehdoista, koska tämä on aivan hirveän pitkä ja leveä auto. Mutta muuten Tesla kyllä kiinnostelisi ja ompahan siisti ja selkeä sisältä toisin kuin Kona.

Akkutietoja noista on vaihtelevasti riippuen myyjistä, mutta aika villi länsi varmaan tuo akkujen testaaminen kun yksi autoliike hehkutti 100% akkukuntoa useamman vuoden vanhaan akkuun jonkun testiraportin muodossa, jonka ei pitäisi olla mahdollista edes teoriassa?

Mitäs noista kannattaisi ottaa huomioon, kun tulee varmaan ostettua etänä eli koeajollekaan ei pääse ennenkuin auto pihaan pamahtaa. Toki siis kaikkia noita malleja käydään koeajamassa jos ja kun sellaisia täällä meilläpäin on myynnissä. Mutta sitä lopullista yksilöä tuskin ennen ostamista kun joko auto tulee kotiovelle tai sitten junaillaan eteläsuomeen se noutamaan.

Myös takuu kiinnostaa, mutta pääosin meidän budjetilla taitaa olla takuut loppuneet (ID3 takuu 2v, Tesla takuu 4v/80tkm, Hyundai takuu 5v)

Kaikki vinkit sähköauton ostoon on tervetulleita.
Eikös nuissa kaikissa ole 8v/160-200tkm akku takuu, en ihan kauheasti siis stressaisi akun kunnosta.
 
Varmaan kannattaa lähteä siitä että käy vaikka noita kaikkia kokeilemassa? Itselläni ainakin käy aina niin, että ihan sama miten katsoo asioita paperilla ja vaikka kuinka joku vaikuttaisi paperilla parhaalta niin sitten se kokeileminen kertookin ihan jotain muuta ja tulee valittua se mikä ihan oikeasti tuntuu parhaalta käytössä.

Tarkoitus on kyllä käydä kaikkia kiinnostavia malleja koeajamassa, mutta ei siinä lyhyellä koeajolla valitettavasti vielä oikein tiedä niitä autojen muita tärkempiä asioita sen koon ja perusajettavuuden lisäksi eli millaisia tyyppivikoja on mahdollisesti edessä, miten sujuu huollot ja takuuasiat (jos niitä on) ja millaisia piilokuluja autoon sisältyy. Tai että mitä vuosimalleja kannattaa välttää eli esim. Konan osalta osassa malleja ei ole vielä mahdollisuutta ilmeisesti laittaa autoa etänä lämpiämään jne. tai että millaiset puutteet alkaa vituttamaan tulevaisuudessa.

Eli jos polttomoottoriauton ostossa 30% on sitä koeajoa ja 70% sitä selvittämistä niin uskoisin, että sähköautossa se on vielä isompi se taustaselvityksen tarve ja koeajon merkitys pienempi.
 
No nyt näyttää hyvältä. Oliskohan tässä Q6:selle voittaja jos ei katumaasturia välttämättä tarvitse. :cool:

Mielenkiintoista, luulin että Audi on luopunut virtuaalisista sivupeileistä kameralla toteutettuna, kun niitä ei Q6:seen saa. Mutta tässä A6:ssa ne näyttää olevan tarjolla.
Jaa sitten tulee TM artikkelissa hintatietoa...

Suomen hinnat alkavat pienemmällä akulla varustetun A6 E-tron Sportbackin 64 990 eurosta. Isompiakkuinen Performance-versio maksaa 78 990 euroa ja nelivetoisena Quattrona 82 990 euroa. S6 Sportback puolestaan maksaa 99 990 euroa eli täsmälleen saman verran kuin SQ6 E-tron. Avant-farmariversion lisähinta on 2 000 euroa.


Eli S6 farkku on 2k€ kalliimpi kuin SQ6. Jotenkin ajattelin että farkku olisi halvempi kuin samalle platformille rakennettu katumaasturi. Ja myös A6 farkku quattro on 5k€ kalliimpi kuin Q6 quattro samalla akulla. Täytyy sanoa että jos tuo pitää paikkansa, niin vaikka en katumaasturia sinällään tarvitse niin en ole kyllä maksamassa viittä tonnia lisähintaa siitä että se ei ole katumaasturi. :rolleyes: Vaikka nyt parempi range onkin kun on pienempi ilmanvastus.

Toivon vielä että hintaero johtuu vaikka varusteista, mutta ei tämä hyvältä näytä. Virallista suomihinnastoa ei vielä näy.
 
Eli S6 farkku on 2k€ kalliimpi kuin SQ6. Jotenkin ajattelin että farkku olisi halvempi kuin samalle platformille rakennettu katumaasturi. Ja myös A6 farkku quattro on 5k€ kalliimpi kuin Q6 quattro samalla akulla. Täytyy sanoa että jos tuo pitää paikkansa, niin vaikka en katumaasturia sinällään tarvitse niin en ole kyllä maksamassa viittä tonnia lisähintaa siitä että se ei ole katumaasturi. :rolleyes: Vaikka nyt parempi range onkin kun on pienempi ilmanvastus.

Tätä kanssa hieman ihmettelin, mutta eikös A6 ole isompi kuin Q6, ainakin ulkomittojen suhteen ?
 
Ajelin Enyaqilla muutaman vuoden, eikä ole ikävä napitonta käynnistymistä.

Kovasti kuulostaa siltä, että koetetaan väheksyä muiden kokemuksia ja mielipiteitä jostain syystä.
No joo, oli aika ikävä kommentti minun osaltani. Tuo käynnistysnapin puuttuminen on vain mielestäni yksi sähköauton parhaita ominaisuuksia, koska auto on heti käyttövalmis sisään mentäessä... Mitä vähemmän täytyy säätää manuaalisesti sen parempi jne. Pitäisi tietysti aina muistaa, että mielipiteitä on erilaisia ja kunnioittaa niitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä kanssa hieman ihmettelin, mutta eikös A6 ole isompi kuin Q6, ainakin ulkomittojen suhteen ?
Ulkomitoiltaan joo mutta Q6 on huomattavasti isompi frunkki, kontissakin on enemmän litroja hattuhyllyn alla, ja tästä videolta katsottuna takapenkki on A6:ssa matalalla ja jalkatila ahdas.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 730
Viestejä
4 564 129
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom