Grazer
Make ATK Great Again
- Liittynyt
- 30.10.2016
- Viestejä
- 1 823
Tämä. Meillä tunnetaan myös vanha viisaus että jos pyörä ei vedä niin silloin se jarruttaa.Harva meistä on rau... nelivetoa katunut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä. Meillä tunnetaan myös vanha viisaus että jos pyörä ei vedä niin silloin se jarruttaa.Harva meistä on rau... nelivetoa katunut.
Itselläni oli sama valinta äskettäin.Käytiin koeajamassa tuo MG Marvel R Luxury. Olihan siinä kyllä hintaansa nähden aika paljon autoa ja yllättynyt noista näytöistä ja mittaristosta miten sulava jne.
Nyt vähän jo kaupantekoakin hieromassa, mutta mitä mieltä raati on kannattaisiko ottaa AWD malli? Olisi vähän tehokkaampi, mutta samalla range tippuu 30km. Onko se oikeasti noin mustavalkoista? Toisaalta taas Frunk lähtee pois ilmeisesti toisen sähkömoottorin tieltä.
Toisaalta ei haluaisi nelivetoa vaihtaa vajaavetoiseen, kun täällä Pohjois-Savossa noita huonojakin teitä on aikalailla...
Kävin tuota Solterraa joku aika takaperin kokeilemassa ja mulla ehkä eniten tökki ahtaat tilat, huono ajettavuus ja ehkä vähän se 10v vanhasta hybridi toyotasta tuttu mittaristo. Koeajoautossa oli myös ne paremmat stereot jotka oli sitä luokkaa etten maksaisi mitään ekstraa. Tämä siis verrattu Enyaq.Tuli ajettua muutama satku parjatulla Toyota bZ4X:llä. Tätä ennen siis kokemusta noin 50 tkm Tesla Model 3:lla ajamisesta, johon oli mielenkiintoista vertailla.
Pikalataustehoa ei tullut kokeiltua.
Plussaa
Ihmetystä, ärsytystä ja muuta negatiivista herätti
- Ihan hyvä ajettavuus ja kohtuullinen ajomelu
- Kontissa ja sisällä runsaasti tilaa
- Mittaristo ratin yläpuolella tuntui luontevalta
- Ei haamujarrutuksia.
- Kaasupolkimen vaste voimantuottoon pääosin hyvää, ei turhia viiveitä ainakaan normaaliajoassa.
- Piipitykset. Tuntui, että auto piippaa jokaisesta asiasta. Pysäköintitutkissa on ainakin kahta eri melodiaa. Joskus kontti vaan piippaili eikä sulkeutunut. Jos joku ovi oli auki kun halusi lukita ovet valmiiksi, niin taas piippaa. Ja jos vähän katseli muualle kuin suoraan eteen niin piippaa.
- Ei yhden polkimen ajoa tai kunnollista regeniä ilman jarrua. Joku tehostettu regen oli, joka piti aktivoida joka ajoon erikseen, mutta sekin oli hyvin laimea. Laimeudesta huolimatta aktivoitui terävämmin kuin Teslassa, eli oli epämukavampi matkustajille.
- Hold toiminto aktivoituu viiveellä, eli piti melkein näytöstä seurata milloin voi päästää jarrusta valoissa. Sekin piti aktivoida napista joka ajolle erikseen.
- Voimansiirron klappi kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä.
- Peruutuskameran kuvanlaatu oli todella huono, vaikka autossa oli ihan ok 360 kamerat. Vaikka kyseessä oli varsin uusi auto, niin ainakin netin kuvien perusteella osassa on jo parempi kuvanlaatu.
- Laatuvaikutelma oli muuten hyvä (ei nitissyt/natissut), mutta pianolakatut pinnat ja kovat muovipinnat kosketusetäisyydellä kyllä karsivat fiilistä paljon.
- Autopilot-vastine toimi suoralla tiellä hyvin, mutta vähänkin mutkaisella tiellä se välillä vain luovutti eikä yrittänytkään kunnolla kääntää autoa mutkan suuntaan. Ei anna samanlaista "minä hoidan" fiilistä kuin Teslassa, vaikka siinäkin on tietysti omat tunnetut puutteensa.
- Käynnistys/sammutuspainikkeen olemassaolo. Mihin tätä tarvitsee sähköautossa? Nyt sai sitten aina odotella auton heräämistä kun Teslalla olisin jo liikkeellä.
- Navigointi ei anna mitään akkuun liittyviä ennusteita.
- Latausluukun takana erillinen suojaläppä vielä Type2 liittimenkin edessä. Tosi kiva renklata sitä jos on tapana kytkeä auto joka kerta laturiin.
- Navin opastus jäi selkeydessään selvästi Google Mapsia jälkeen. Lisäksi sen matka-aika-arviot olivat puutaheinää (ennusti 1,5 tunnin matkan kestoksi 2 tuntia)
Loppujen lopuksi ihan ok autolta tuntui, mutta sanoisin että hinnalla saa parempaakin.
ID4:ssä pahimmillaan riitti, että korjasi perseen asentoa penkillä siten, että vähän nosti itseään ylös penkillä niin auto heti päätti sekunnin sadasosassa sammuttaa auton ja sitten käynnistää sen uudestaan. Tuo sitten joskus sekoitti softan toiminnan, kun liian nopeasti tuli sammutus ja käynnistys. Todella raivostuttava ominaisuus.Tuo käynnistysnappi on sellainen josta minä ainakin pidän. Enyaqissa oli tuo että käynnistyy aina kun istuu autoon ja sammuu kun nousee. Melko ärsyttävä kun joudut vaikka hetkeksi poistumaan autosta, äkkiä alkaa valitus takapenkiltä ”kylmä/kuuma/ radio ei kuulu/ym”. Tai jos haluaa pistää auton käymään kun pakkaa/skrabaa laseja niin joutuu kosketusnäyttöä koskettelemaan että saa pysymään päällä.
Ei joudu, eli avaa oven ja painaa starttia ilman että istuu penkille niin pysyy kyllä päällä.Tai jos haluaa pistää auton käymään kun pakkaa/skrabaa laseja niin joutuu kosketusnäyttöä koskettelemaan että saa pysymään päällä.
Eikö tuota sitten saa pois päältä vanhemmissa malleissa? ID.7 kun kävin koeajamassa, niin valikoista ainakin löytyi asetus, joka kuvauksen perusteella vaikutti juuri tuon ominaisuuden on/off säätöön. En tullut kokeilleeksi mitä se käytännössä olisi tehnyt.ID4:ssä pahimmillaan riitti, että korjasi perseen asentoa penkillä siten, että vähän nosti itseään ylös penkillä niin auto heti päätti sekunnin sadasosassa sammuttaa auton ja sitten käynnistää sen uudestaan. Tuo sitten joskus sekoitti softan toiminnan, kun liian nopeasti tuli sammutus ja käynnistys. Todella raivostuttava ominaisuus.
Niin, en keksinyt autosta oikein mitään kilpailuetua verrattuna muihin. Heikkouksia kylläkin. Enyaqia ajoin joskus silloin kun se tuli, ja kyllä siitä jäi parempi fiilis jo tuolloin.Jos hyvän kaupan olisi saanut tehtyä niin ehkä, mutta mitään sellaista tämä on pakko saada tunnetta ei tullut.
Tuo käynnistysnappi on sellainen josta minä ainakin pidän. Enyaqissa oli tuo että käynnistyy aina kun istuu autoon ja sammuu kun nousee. Melko ärsyttävä kun joudut vaikka hetkeksi poistumaan autosta, äkkiä alkaa valitus takapenkiltä ”kylmä/kuuma/ radio ei kuulu/ym”. Tai jos haluaa pistää auton käymään kun pakkaa/skrabaa laseja niin joutuu kosketusnäyttöä koskettelemaan että saa pysymään päällä.
Itselläni kun suurin osa ajoista on sellaisia, että istun autoon, ajan johonkin, nousen autosta ja poistun. Sitten kun on näitä poikkeuksia (nousen autosta tekemään asiaa x ja haluan sen pysyvän päällä), niin tällöin olen valmis tekemään tarvittavat toimenpiteet näytöstä. Välillä tulee Teslalla tehtyä jopa niin, että poistuessa en edes laita autoa P:lle erikseen, koska se menee kuitenkin päälle heti kun oven avaa. Mieluummin otan sujuvan toiminnan 95% ajasta kuin lisään turhia nappeja niitä 5% käyttökertoja varten.Joo tuo automaattinen auton käynnistys/sammutus on parhaimmillaan todella näppärää. Mutta ainakin Polestarissa toiminta on kanssa hyvin äkäinen, olisi kiva että saisi esim. 30s odotusajan (jos esim. nousee autosta ulos avaamaan takaluukkua/ovea) ennen kuin kaikki sammuu niin ei tulisi sellaista katkosta ajoon. Sammuneena kun autosta lähtee kaikki vilkut, valot ja äänetkin....
En ainakaan muista, että olisi saanut ja nuo yli vuoden vanhat mallit on kokonaan hylätty softapäivitysten osalta eli tuskin tulee päivityksenäkään myöhemmin.Eikö tuota sitten saa pois päältä vanhemmissa malleissa? ID.7 kun kävin koeajamassa, niin valikoista ainakin löytyi asetus, joka kuvauksen perusteella vaikutti juuri tuon ominaisuuden on/off säätöön. En tullut kokeilleeksi mitä se käytännössä olisi tehnyt.
Tämä on totta, pidän kyllä Teslasta tuosta automatiikasta enimmäkseen paljon. Mutta sitten esim. talvella jos joutuu autoa harjaamaan niin ei hyvä kun auto ja lämmitys lakkaa kun nappaa vaikka harjan sisältä. Toki tuon ilmastoinnin saa pysymään päällä näytöstä, mutta joiltain osin voisi olla fiksumpi tuo automatiikkakin.Joo tuo automaattinen auton käynnistys/sammutus on parhaimmillaan todella näppärää. Mutta ainakin Polestarissa toiminta on kanssa hyvin äkäinen, olisi kiva että saisi esim. 30s odotusajan (jos esim. nousee autosta ulos avaamaan takaluukkua/ovea) ennen kuin kaikki sammuu niin ei tulisi sellaista katkosta ajoon. Sammuneena kun autosta lähtee kaikki vilkut, valot ja äänetkin....
Jos auto on esilämmitetty/viilennetty sovelluksella, niin sen pitäisi pysyä jonkin aikaa päällä myös ovien kertaluontoisen avaamisen jälkeen. Ei siis tarvitse (enää) tökkiä näytöstä pysymään päällä. Tämä tuli muistaakseni viime- tai toissa talvena softapäivityksenä. Tässähän se: 2022.8.2 Official Tesla Release Notes - Software UpdatesTämä on totta, pidän kyllä Teslasta tuosta automatiikasta enimmäkseen paljon. Mutta sitten esim. talvella jos joutuu autoa harjaamaan niin ei hyvä kun auto ja lämmitys lakkaa kun nappaa vaikka harjan sisältä. Toki tuon ilmastoinnin saa pysymään päällä näytöstä, mutta joiltain osin voisi olla fiksumpi tuo automatiikkakin.
Hmm. Mikähän tuon päälläpysymisen ehtona sitten mahtaa olla, kun mulla oli viime talvena ainakin haasteita tuon kanssa. Taisin yleensä vain täpätä auton lämpenemään siitä tuuletin-ikonista, ehkä jos valitsee "sulata auto" niin toimisi. Jos tarvitsee käyttää ajastettua esilämmitystä, niin ei hyvä sillä se lämmittää akkua turhaan enkä sitä lyhyelle matkalle halua siksi käyttää.Jos auto on esilämmitetty/viilennetty sovelluksella, niin sen pitäisi pysyä jonkin aikaa päällä myös ovien kertaluontoisen avaamisen jälkeen. Ei siis tarvitse (enää) tökkiä näytöstä pysymään päällä. Tämä tuli muistaakseni viime- tai toissa talvena softapäivityksenä. Tässähän se: 2022.8.2 Official Tesla Release Notes - Software Updates
"Vehicle preconditioning accessed via the Tesla app will now remain active up to 30 minutes after a door is opened, making it easier load your vehicle without affecting climate control."
Käyttöturvallisuuden näkökulmasta tällaiset automaattiset on/off toiminnot ovat hyvin hankalia. Olen vähän yllättynyt, että henkilöautoihin on menty moisia sallimaan, kun teollisella puolella on aikalailla tarkkaa välittää käyttäjälle selkeästi järjestelmän tilatieto ja vaatia käyttäjältä aktiivisia toimia tilan muuttamiseksi. Perse penkkiin on aikalailla häilyvä toimenpide, esim. lasket raskaan kassin penkille - meneekö auto päällä vai ei...Tämä on totta, pidän kyllä Teslasta tuosta automatiikasta enimmäkseen paljon. Mutta sitten esim. talvella jos joutuu autoa harjaamaan niin ei hyvä kun auto ja lämmitys lakkaa kun nappaa vaikka harjan sisältä. Toki tuon ilmastoinnin saa pysymään päällä näytöstä, mutta joiltain osin voisi olla fiksumpi tuo automatiikkakin.
Tämäpä. Automaatiopöhihän varjolla tälläkin palstalla moni tuntuu hyväksyvän todella sekavia ratkaisuja. Tuntuu että mitä vanhemmaksi tulen sitä vähemmän haluan kotiini/autooni/mihinkään huonosti toimivaa automaatiota. Käynnistysnappi on helvetin hyvä väline. Auto menee päälle ja pois vaivatta, ja tiedän myös onko se päällä vai ei, riippumatta siitä lähdenkö ulos ohjaamosta tai mitä ikinäkin. En halua myöskään automaattisesti päälle menevää pöytäsahaa tai pyykinpesukonetta.Käyttöturvallisuuden näkökulmasta tällaiset automaattiset on/off toiminnot ovat hyvin hankalia. Olen vähän yllättynyt, että henkilöautoihin on menty moisia sallimaan, kun teollisella puolella on aikalailla tarkkaa välittää käyttäjälle selkeästi järjestelmän tilatieto ja vaatia käyttäjältä aktiivisia toimia tilan muuttamiseksi. Perse penkkiin on aikalailla häilyvä toimenpide, esim. lasket raskaan kassin penkille - meneekö auto päällä vai ei...
Otettiin kuitenkin AWD malli sitten. Vaikkakin oli kova luotto siihen, että sähköautossa painojakauma on todella hyvä (enemmän pitoa takarenkailla) ja liikkeellelähtö tapahtuu molemmilla renkailla (ei tasauspyörästön harmia), niin varmisteltiin ettei jää sitten harmittamaan, jos autolla meinaa jäädä jonnekin skutsiin kiinni.Itselläni oli sama valinta äskettäin.
Päädyin vajaavetoiseen hinnan ja frunkin menetyksen takia. Osaltaan saattoi tietty vaikuttaa se, että tuollainen on suhteellisen ripeä köntti nelikkona ja tuollaisen pysäyttäminen vaatii välimatkaa. Eli lähinnä suojaan itseäni tulevilta hölmöilyiltä.
Vaikka kilometrejä on tullut kadulla ja radalla jonkin verran, niin en kokenut tarvitsevani enempää voimaa. Ainoastaan satunnaiset talven pihasta lähtemiset ja tulemiset itseäni mietityttävät.
Kävin tuota Solterraa joku aika takaperin kokeilemassa ja mulla ehkä eniten tökki ahtaat tilat, huono ajettavuus ja ehkä vähän se 10v vanhasta hybridi toyotasta tuttu mittaristo. Koeajoautossa oli myös ne paremmat stereot jotka oli sitä luokkaa etten maksaisi mitään ekstraa. Tämä siis verrattu Enyaq.
Jos hyvän kaupan olisi saanut tehtyä niin ehkä, mutta mitään sellaista tämä on pakko saada tunnetta ei tullut.
Tuo käynnistysnappi on sellainen josta minä ainakin pidän. Enyaqissa oli tuo että käynnistyy aina kun istuu autoon ja sammuu kun nousee. Melko ärsyttävä kun joudut vaikka hetkeksi poistumaan autosta, äkkiä alkaa valitus takapenkiltä ”kylmä/kuuma/ radio ei kuulu/ym”. Tai jos haluaa pistää auton käymään kun pakkaa/skrabaa laseja niin joutuu kosketusnäyttöä koskettelemaan että saa pysymään päällä.
No nyt näyttää hyvältä. Oliskohan tässä Q6:selle voittaja jos ei katumaasturia välttämättä tarvitse.
Eikö tuota sitten saa pois päältä vanhemmissa malleissa? ID.7 kun kävin koeajamassa, niin valikoista ainakin löytyi asetus, joka kuvauksen perusteella vaikutti juuri tuon ominaisuuden on/off säätöön. En tullut kokeilleeksi mitä se käytännössä olisi tehnyt.
Otettiin kuitenkin AWD malli sitten. Vaikkakin oli kova luotto siihen, että sähköautossa painojakauma on todella hyvä (enemmän pitoa takarenkailla) ja liikkeellelähtö tapahtuu molemmilla renkailla (ei tasauspyörästön harmia), niin varmisteltiin ettei jää sitten harmittamaan, jos autolla meinaa jäädä jonnekin skutsiin kiinni.
Käyttöturvallisuuden näkökulmasta tällaiset automaattiset on/off toiminnot ovat hyvin hankalia. Olen vähän yllättynyt, että henkilöautoihin on menty moisia sallimaan, kun teollisella puolella on aikalailla tarkkaa välittää käyttäjälle selkeästi järjestelmän tilatieto ja vaatia käyttäjältä aktiivisia toimia tilan muuttamiseksi. Perse penkkiin on aikalailla häilyvä toimenpide, esim. lasket raskaan kassin penkille - meneekö auto päällä vai ei...
Autossa on iso näyttö keskellä kojelautaa. Jos näyttö on päällä, autossa on virrat päällä. Voiko tätä tilatietoa sen selkeämmin ilmoittaa? Tähän sitten vaaditaan vielä aktiivisena toimena jarrun painaminen auton saattamiseksi ajovalmiuteen ja vaihteen valitseminen yhtä aikaa jarrun kanssa auton liikuntakykyiseksi saattamiseen. Auto pimputtaa jos turvavyö on auki ja auton käynnistää, sekä huutaa palosireenin lailla (tai ei salli ajamista) jos ovi/ovia/etukontti on auki. Aika hauskaa, että tästäkin saadaan joku turvallisuushuoli aikaiseksi.Tämäpä. Automaatiopöhihän varjolla tälläkin palstalla moni tuntuu hyväksyvän todella sekavia ratkaisuja. Tuntuu että mitä vanhemmaksi tulen sitä vähemmän haluan kotiini/autooni/mihinkään huonosti toimivaa automaatiota. Käynnistysnappi on helvetin hyvä väline. Auto menee päälle ja pois vaivatta, ja tiedän myös onko se päällä vai ei, riippumatta siitä lähdenkö ulos ohjaamosta tai mitä ikinäkin. En halua myöskään automaattisesti päälle menevää pöytäsahaa tai pyykinpesukonetta.
Hinta on luultavasti tuuhea, mutta tässä alkaa olla sitä mitä kaipasin jo pari vuotta sitten: Iso länsimaisen valmistajan farkku, sähköautona ja platformiltaan sellaiseksi suunniteltuna, ajantasaisilla sähköauto-ominaisuuksilla. Onhan BMW:llä vaikka i5, mutta ei tuollainen polttiksesta tehty sähköauto-konversio oikein kiinnosta.
Ei automaation haaste ole siinä, että kaikki toimii siten kuin on suunniteltu vaan miten monella tapaa käyttäjä voi käyttää järjestelmää väärin ja miten automaatio siitä selviää. Olisiko silloinkin kätevää, jos siellä pesukoneessa on kissa ja napero iskee oven kiinni? Turvapuolella tuohon olisi pakko pistää joku anturi, joka tarkastaisi ettei koneessa ole mitään ylimääräistä.IMO Teslan automaatio on vain plussaa. Erittäin helppo käyttöauto, kun voi vain hypätä kyytiin, kiinnittää vyön ja lähteä ajelemaan. Musat lähtee soimaan, navi ohjaa duunipaikalle jne… Parkissa riittää kun ottaa vain vyön pois ja menee ulos. Kuskin poistuessa vänkäri voi herättää auton näytöllä, jos siihen on tarvetta (onnistuuko myös takanäytöllä? En tiedä, kun en ole kokeillut…). Ilmastointiin ja sen asetuksiin ei ole tarvinnut koskea juuri ollenkaan, varsinkaan kesällä, joskus muutan lämpötilaa.
Ei haittaa vaikka auto ”sammuisi” kun kuski käy hetken ulkopuolella, koska liikkeelle lähtö on kuitenkin yhtä vaivatonta.
Olisi kyllä kätevä, jos vaikka se pyykinpesukone menisi päälle ja valitsisi oikean pesuohjelman, kunhan on vain tyrkännyt vaatteet sisään ja laittanut luukun kiinni.
Turvallisuussuunnittelijan/koneturvallisuusdirektiivin näkökulmasta maailma on vähän erilainen. Teet nyt rohkean oletuksen siitä, että käyttäjä ymmärtää mitä tekee. Suurimmassa osassa autoja näytöt menevät päälle ihan ilmankin ajovalmiutta. Tämä ei ole mitenkään Tesla-spesifinen asia. Itse asiassa jos kaikki autot toimisivat samoin, vrt. virtalukko, ongelma olisi paljon pienempi. Teslassa tosin on vielä tämä uusi autoshift-mahdollisuus, jonka toiminta voi edelleen sotkee tilannetta. Riittääkö silloin pelkkä istuminen ja jarrun painaminen? Ei enää kovin paljoa vaadi että hupsista saatana. Viime kädessä tässä tietysti puhutaan siitä milloin vastuussa on ihminen ja milloin kone. Teslan tavoite on suurin mahdollinen automaatio, koneturvallisuus lähtee siitä, että ihminen on tyhmä ja itsetuhoinen.Autossa on iso näyttö keskellä kojelautaa. Jos näyttö on päällä, autossa on virrat päällä. Voiko tätä tilatietoa sen selkeämmin ilmoittaa? Tähän sitten vaaditaan vielä aktiivisena toimena jarrun painaminen auton saattamiseksi ajovalmiuteen ja vaihteen valitseminen yhtä aikaa jarrun kanssa auton liikuntakykyiseksi saattamiseen. Auto pimputtaa jos turvavyö on auki ja auton käynnistää, sekä huutaa palosireenin lailla (tai ei salli ajamista) jos ovi/ovia/etukontti on auki. Aika hauskaa, että tästäkin saadaan joku turvallisuushuoli aikaiseksi.
Autoshift vaatii kuljettajan turvavyön kytkemisen + jarrua täytyy ”napauttaa” eikä vain painaa.Ei automaation haaste ole siinä, että kaikki toimii siten kuin on suunniteltu vaan miten monella tapaa käyttäjä voi käyttää järjestelmää väärin ja miten automaatio siitä selviää. Olisiko silloinkin kätevää, jos siellä pesukoneessa on kissa ja napero iskee oven kiinni? Turvapuolella tuohon olisi pakko pistää joku anturi, joka tarkastaisi ettei koneessa ole mitään ylimääräistä.
Turvallisuussuunnittelijan/koneturvallisuusdirektiivin näkökulmasta maailma on vähän erilainen. Teet nyt rohkean oletuksen siitä, että käyttäjä ymmärtää mitä tekee. Suurimmassa osassa autoja näytöt menevät päälle ihan ilmankin ajovalmiutta. Tämä ei ole mitenkään Tesla-spesifinen asia. Itse asiassa jos kaikki autot toimisivat samoin, vrt. virtalukko, ongelma olisi paljon pienempi. Teslassa tosin on vielä tämä uusi autoshift-mahdollisuus, jonka toiminta voi edelleen sotkee tilannetta. Riittääkö silloin pelkkä istuminen ja jarrun painaminen? Ei enää kovin paljoa vaadi että hupsista saatana. Viime kädessä tässä tietysti puhutaan siitä milloin vastuussa on ihminen ja milloin kone. Teslan tavoite on suurin mahdollinen automaatio, koneturvallisuus lähtee siitä, että ihminen on tyhmä ja itsetuhoinen.
No jos ei ole pitoa, niin tokkopa sitä tehoakaan tarvitaan. Mutta siis kun auto liikahtaa, niin yleensä pitoa alkaa löytymään molemmille pyörille. Vrt. Tasauspyörästön tapaus jossa vähiten kitkaa omaava rengas pyörii. Tämä esimerkki siis talvikelissä liikkeellelähdössä.Joo molemmat pyörät lähtökohtaisesti pyörii mutta jos toisella ei ole pitoa niin käytössä on vain puolet tehosta?
Tähän on hyvä olla mahdollisuus valita käyttäjän mukaan. Ei ole tottumiskysymys, koska kyse on päätöksestä. En minä halua luovuttaa päätösvaltaa käynnistyksestä ja sammutuksesta automaatiolle. Tuollainen nappi-pohjassa tyhjäkäynnille jättö vielä sotkee tilannetta entisestään. Ioniq 5:n vastine asialle on puolittain se, että jarrupohjassa käynnistyy ja ilman jarrua menee apuvirrat päälle. Ei tuokaan ihan 6/5 ratkaisu ole. Sähkö-mii vanhanaikaisen virtalukon ja vaihdekepin kanssa on edelleen ylivertaisesti selkeimmän tilannekuvan antava sähköauto mitä olen ajanut. Joskus olen miettinyt, että miksei uudemmissa virtanappi voisi jäädä vaikka pohjaan tms. indikaatioksi statuksesta. Jossain autossa taitaa palaa pikkuledi napissa(?)Sitten, kun totut tuohon huomaat istuvasi kakkosautossa avaimet taskussa ainiin tässähän olikin kytkin ja startti. Toimii 99% ajasta ja jolloin haluaa auton jättää päälle, painaa jarrua ja start/stop nappia niin jää "tyhjäkäynnille" ei mitään syytä miksi sähkäautossa pitäisi manuaalisesti laittaa virtaa päälle.
Eli jos sattuu olemaan punaniska, joka ei vyötä käytä (vaan feikkisolkea), niin naupauttaminen riittää? Lähteekö se siitä ryöminään itsekseen? Ihan puoliammattillisesta mielenkiinnosta pohdin, että miten tuollaiseen voidaan saada hyväksyntä. Vetoavat ehkä siihen, että auton suojaukset estää mahdolliset törmäykset(?)Autoshift vaatii kuljettajan turvavyön kytkemisen + jarrua täytyy ”napauttaa” eikä vain painaa.
Totta, nuo perinteiset avoin tasauspyörästö ja luistonesto ei ole mielestäni kehittyneet mihinkään joten perinteiselle lukkoperälle ehkä olisi tilausta. Valitettavan harvinainen kuitenkin maastureiden tai sporttivehkeiden ulkopuolella.No jos ei ole pitoa, niin tokkopa sitä tehoakaan tarvitaan. Mutta siis kun auto liikahtaa, niin yleensä pitoa alkaa löytymään molemmille pyörille. Vrt. Tasauspyörästön tapaus jossa vähiten kitkaa omaava rengas pyörii. Tämä esimerkki siis talvikelissä liikkeellelähdössä.
Siinä olet oikeassa, että esim. märällä asfaltilla nopea kiihdys, niin perinteisellä tasauspyörästöllä kaikki voima käytössä.
Ei lähde ryömimään itsekseen, vaatii aina voimapoljinta.Eli jos sattuu olemaan punaniska, joka ei vyötä käytä (vaan feikkisolkea), niin naupauttaminen riittää? Lähteekö se siitä ryöminään itsekseen? Ihan puoliammattillisesta mielenkiinnosta pohdin, että miten tuollaiseen voidaan saada hyväksyntä. Vetoavat ehkä siihen, että auton suojaukset estää mahdolliset törmäykset(?)
Tämä lausehan on itsensä kanssa ristiriidassa. Ensin kuvaat tilanteen, että haluat saada manuaalisesti virrat päälle ja sen jälkeen toteat, ettei sellaista sähköautossa tarvita milloinkaan.Toimii 99% ajasta ja jolloin haluaa auton jättää päälle, painaa jarrua ja start/stop nappia niin jää "tyhjäkäynnille" ei mitään syytä miksi sähkäautossa pitäisi manuaalisesti laittaa virtaa päälle.
Mutta kun ei tarvita? Vai mitä nämä turvasysteemit sitten ovat? Ovi auki ja auto on ”käynnissä”. Perse kuljettajan penkkiin, ajosuunnan valinta jarru pohjassa (tai autoshift jarrua napauttamalla, kuljettajan vyö kytkettynä) ja voimapolkimella liikkeelle. Parkissa auto parkille manuaalisesti ruudulta tai automaattisesti vyön/oven avaamalla. Näin siis Teslassa.Jotenkin tuntuu että tarvitaan kohtuuttoman monimutkaisia turvasysteemejä poistamaan vain yksi napin painallus. Pitäähän siinä kuitenkin vaihde valita jne. niin ei se yksi napin painaminen kovin iso ongelma ainakaan itselle ole. Se antaa kontrollin siihen milloin auto on liikkumisvalmis ja milloin ei. Eli voin istua vaikka musaa kuuntelemaan ilman että auto on ajovalmiudessa. Tai skrabaamaan tuulilasia tai pakkaamaan tavaroita konttiin tai ihmisiä turvakaukaloihin. Lisäksi toiminta on jo opeteltu polttomoottoriautoista ja tulee jo lihasmuistista niin ei tarvitse erikseen opetella uusia manööverejä.
Tästä viestistä tulee jotenkin vaikutelma, että luulet sen auton pystyvän olemaan tilassa jota et välttämättä itse tajua. Kyllä koko homma on varsin loogiseksi tehty. Ja mitä väliä vaikka auto olisi ajovalmiudessa? Se vaihteen valinta vaaditaan silti, että auto liikkuu. Kyse ei kuitenkaan ole polttomottorista, jossa jatkuvasti aktiviinen palotapahtuma suorastaan odottaa kytkeytyvää vaihdetta ja mahdollisuutta ajaa auto vastapäisen ladon seinään.Jotenkin tuntuu että tarvitaan kohtuuttoman monimutkaisia turvasysteemejä poistamaan vain yksi napin painallus. Pitäähän siinä kuitenkin vaihde valita jne. niin ei se yksi napin painaminen kovin iso ongelma ainakaan itselle ole. Se antaa kontrollin siihen milloin auto on liikkumisvalmis ja milloin ei. Eli voin istua vaikka musaa kuuntelemaan ilman että auto on ajovalmiudessa. Tai skrabaamaan tuulilasia tai pakkaamaan tavaroita konttiin tai ihmisiä turvakaukaloihin. Lisäksi toiminta on jo opeteltu polttomoottoriautoista ja tulee jo lihasmuistista niin ei tarvitse erikseen opetella uusia manööverejä.
Osalle kansasta pitäis tehdä sähköauto jonka ovi avataan avaimella, virta päälle avaimella, ajovalmius virta-avaimesta kääntämällä, jonka jälkeen kaiuttimista alkaa kuulua pörinää. Joku savukonekin varmaan sinne taakse vielä lisäefektiksi. Olis sitten mahdollisimman tuttuja ominaisuuksia.
Luulo on onnettomuuden alku. Teet myös oletuksen, että käyttäjä tuntee autonsa läpikotaisin. Ei kyse ole loogisuudesta vaan siitä määräkö käyttäjä vai auto sen tilan josssa se on. On se sitten käynnistysnappi, lasinpyyhkimet, valot, akun lämmitys jne. niin isohko osa käyttäjistä haluaa pitää kontrollin tai vähintään valinnanvapauden. Paras ratkaisu on antaa käyttäjälle sekä manuaalinen että automaattinen tila.Tästä viestistä tulee jotenkin vaikutelma, että luulet sen auton pystyvän olemaan tilassa jota et välttämättä itse tajua. Kyllä koko homma on varsin loogiseksi tehty. Ja mitä väliä vaikka auto olisi ajovalmiudessa? Se vaihteen valinta vaaditaan silti, että auto liikkuu. Kyse ei kuitenkaan ole polttomottorista, jossa jatkuvasti aktiviinen palotapahtuma suorastaan odottaa kytkeytyvää vaihdetta ja mahdollisuutta ajaa auto vastapäisen ladon seinään.
Eikös Teslassa se jarrun polkasu vastaa starttinappulan painamista?Luulo on onnettomuuden alku. Teet myös oletuksen, että käyttäjä tuntee autonsa läpikotaisin. Ei kyse ole loogisuudesta vaan siitä määräkö käyttäjä vai auto sen tilan josssa se on. On se sitten käynnistysnappi, lasinpyyhkimet, valot, akun lämmitys jne. niin isohko osa käyttäjistä haluaa pitää kontrollin tai vähintään valinnanvapauden. Paras ratkaisu on antaa käyttäjälle sekä manuaalinen että automaattinen tila.
Napista käyntiin on jo muodostunut standardiksi ja sen osaa jokainen. Nyt tuntuu että sähköautoissa on jos jonkinlaista toteutusta ihan vaan sen vuoksi ettei tarvitse nappia painaa. Jos otat vaikka vuokra-auton päiväksi, tai muuten untuvikkona hyppäät sähköauton rattiin, niin alkaa opiskelu miten tässä logiikka nyt toimiikaan. Miten tämän saakaan pysymään lämpimänä kun skrapaan lasit tms. Perus ajaminen ja liikkeelle lähtö pitäisi onnistua ilman opiskelua. Ja lisäksi tykkään sähkölaitteista joista saa virrat päälle ja pois ilman mitään perseen paineen tunnistimia jne. Eihän kahvinkeittimessäkään virtanappia tarvitsisi, mutta sellainen niissä edelleen on. Tai vaikka hammasharjassa tai muissa suristimissa.Tästä viestistä tulee jotenkin vaikutelma, että luulet sen auton pystyvän olemaan tilassa jota et välttämättä itse tajua. Kyllä koko homma on varsin loogiseksi tehty. Ja mitä väliä vaikka auto olisi ajovalmiudessa? Se vaihteen valinta vaaditaan silti, että auto liikkuu. Kyse ei kuitenkaan ole polttomottorista, jossa jatkuvasti aktiviinen palotapahtuma suorastaan odottaa kytkeytyvää vaihdetta ja mahdollisuutta ajaa auto vastapäisen ladon seinään.
Se auton liikkeelle saaminen on ongelmista pienin enkä ole vielä kertaakaan törmännyt autoon, jossa se olisi jotenkin mystistä. Sen sijaan, ihan käyttövoimasta riippumatta, pientä ihmettelyä voivat aiheuttaa vakionopeudensäätimen, pyyhkimien, navigaattorin, ilmastoinnin, radion ym. perus hallintalaitteiden toimintalogiikka. Jopa aiemmin mainitsemassani Toyota bZ4X:ssä piti cruisen aktivointia hetki ihmetellä, kun ratin oikealla puolella oli vain 7 nappia tätä varten ja vielä 3 nappia muihin tarkoituksiin.Jos otat vaikka vuokra-auton päiväksi, tai muuten untuvikkona hyppäät sähköauton rattiin, niin alkaa opiskelu miten tässä logiikka nyt toimiikaan.
No ei nyt sentään. "Model 3 sammuu myös automaattisesti oltuaan pysäköitynä 30 minuutin ajan. Tämä tapahtuu myös istuessasi kuljettajan istuimella.". Kyllä ne timeoutit löytyy kaikista autoista.Onko sähkis muuuten niin tyhmä että jos heittää vaikka kassin kuskin penkille , niin se menee päälle ikuiseksii ajaksi ( sillä oletuksella että avain on josssain lähettyvillä )
Se, että joku asia ei olisi ongelma, ei tee siitä silti yhtään vähemmän turhaa. Mutta juu, eiköhän tämä nappiasia ala olla jo käsitelty eri kulmista. Ennustan, että ajan myötä nuo erilliset käynnistysnapit tulevat autoista pääosin katoamaan.Ei kai jonkin napin painaminen voi olla kenellekkään mikään ongelma oikeasti. Joutuuhan sitä vaihteenvalitsintakin vääntämään.
Mikä niistä napeista tekee paskat? Oletko testannut? Ainakin tässä 2024 vuoden Model 3 LR:ssa ratin ”nappien” haptiikka antaa hyvän ja selkeän palautteen niitä käytettäessä ja niiden sijainti on itselle juuri sopiva peukaloon nähden.Jos ne paskat napit ovat paremmat kuin pomminvarma viiksi (Teslan toki ei ole kovin hyvä) niin omasta näkökulmasta oletkin, mutta eipä tuossakaan mitään ongelmaa. Kukin tykkää vähän eri asioista.
Mitä haittaa auton päällä olosta on? Ei se siitä kulu, akkuakaan ei käytännössä kulu.No jos vaikka odottelet jotain tai peset autoa. Miksi auton pitäisi olla päällä?
Btw, meneekö auto muuten päälle jos ovi on auki?