Yleistä keskustelua sähköautoista

Mites muuten onko sillä jotain käytännön merkitystä sähköautoissa, että onko ne suomiautoja. Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.

KIA on tarkka huoltoväleistä. Voi puuttua talvivarusteita, lämpöpumput on monesti optio kun tänne pohjoiseen ne on vakiona.
 
Tuossa kun katselin noita Q6 videoita , niin niistä tuli esille että esim Q4:ssä on liki samanlaiset takatilat kuin Q6:ssa vaikka Q6 on selvästi pidempi auto. Auton pituudesta on osa käytetty nokan pituuteen. Mittasi hän niitä nokkapeltejäkin, Q6:ssa selkeästi pidempi nokka. Oliko ne Tesla Björnin vai Kris Rifan videoita.
Tuosta jää mielikuva että Q6ssa on sitten pidempi nokka. jos siis tilat samat, niin ei ole siirellty etupenkkäjä taaksepäin.
Ilmeisesti Q6 akseliväli on pidempi, nokkaylitys pidempi, taka ylitys pidempi, tavaratila pidempi, en nyt varma, mutta takapinkilläkään ei ole ahtaampaa.
 
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.

Kaikissa näissä on ihmeellinen "ramppi" kontin pohjassa takapenkin takana. Tämä ei ole kovin hyvä jos tavarana on tasapohjaisia laukkuja esim. jolloin laukun pohja jää keskeltä ilmaan jos sen työntää takapenkkiin asti.
Kaikista huvittavinta tässä on se, että vanhan A4 Avantin kontti on suurempi tilavuudeltaan kuin tuon uuden A6 Avantin.
 
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.
Uusien avanttien ( A5,A6) kattolinja taitaa olla vieläkin loivempi kuin vanhan, joten se syö sitä kuljetustilaa reilusti, tai ainakin hankaloittaa käytännössä isompien esineiden kuljettamista. Osasyy Q6:seen siirtymisessä. Vanha kunnon "koppiauto".
 
Osalle kansasta pitäis tehdä sähköauto jonka ovi avataan avaimella, virta päälle avaimella, ajovalmius virta-avaimesta kääntämällä, jonka jälkeen kaiuttimista alkaa kuulua pörinää. Joku savukonekin varmaan sinne taakse vielä lisäefektiksi. Olis sitten mahdollisimman tuttuja ominaisuuksia.

Oleellista oli että auto pysyi käynnissä kun pysähtyi ja kävi postilaatikolla tai muu vastaava pysähdys ja lyhyt poistuminen kuskin paikalta.

Tuommoinen ominaisuus tarvittaisiin sähköautoonkin. Ei haittaisi vaikka se olisi yhden helpon napin painalluksen takana, kunhan ei tarvisi sitä tavanomaista lentoolähtövalmistelua valikoiden kautta tehdä joka kerta pienen pysähdyksen takia.
 
Vaikuttaako jos jättää oven huulille kuten Teslassa eli tuulihakaan vai onko se vain sen penkin anturista kiinni, että ON/OFF?
 
Vaikuttaako jos jättää oven huulille kuten Teslassa eli tuulihakaan vai onko se vain sen penkin anturista kiinni, että ON/OFF?
Jos ovi on auki niin auto ei "sammu" vaikka lähtee pois, mutta toisaalta Tesla "käynnistyy" heti kun avaa oven, joten aika sama. Tosin tietysti talvella tai kuumalla säällä voi olla että haluaa että ilmastointi/lämmitys jää päälle. Mutta tuohonkin on toki "nappi", eli laittaa camp moden päälle.
 
Kaikista huvittavinta tässä on se, että vanhan A4 Avantin kontti on suurempi tilavuudeltaan kuin tuon uuden A6 Avantin.
Nyt kun kyseessä on pelkkä sähköautokori, niin painopistettä on laitettu enemmän ilmanvastuksen pienentämiseen. Siinä joutuu kompromisseja tekemään, eikä kannata suoraan verrata polttomoottoriversioihin. Ja onhan tuo 0.24 todella hyvin lähes viisimetriselle farmarikorille.
 
Uuden A6 E-tron Avantin takapaksi on 500 litraa. Vanhan A4 (2024) Avantin takapaksi on 505 litraa? Kyllä tuo minusta pienempi on ellei jossain ole vääriä tietoja. Aiemmatkin A4 Avantit on olleet siinä 495 litran tienoilla.
 
Viimeksi muokattu:
En todellakaan tiedä mistä olet ottanut tuon 505 litraa ?

Ihan Audin sivuilta. Oliko tällä väittelyllä joku tarkoitus?
 
Voisi kuvitella että A6 -kokoluokan farkussa olisi edes jonkin verran tilaa, mutta onhan tuollaiset 500litraa ihan naurettavaa. Sedan mallisen Skoda Superb:n tavaratlaan mahtuu enemmän.
 
Voisi kuvitella että A6 -kokoluokan farkussa olisi edes jonkin verran tilaa, mutta onhan tuollaiset 500litraa ihan naurettavaa. Sedan mallisen Skoda Superb:n tavaratlaan mahtuu enemmän.

ja tässä kohtaa taas muistutus että nämä ilmoitetut tilavuudet ei ole mitään eksaktia tiedettä ja lähinnä suuntaa antavia.

Skoda Superb on sedanina ja farkkuna yksi isoimpia "normiautoja" myynnissä ja kuuluisia huikeista tiloistaan.
 
Joo ja farkun kontin litrat näkösuojan alla on muutenkin vähän niin ja niin. Näköpressun kiskoja muutama sentti ylemmäs niin johan on litroja ja sama alaspäin. Vähän matalampi takalasi ja pressua ylemmäs niin näyttää paperilla hyvältä. Koko kontin tila on oleellisempi. Superb on tuon konsernin tilakunkku, niin pitäisin outona jos A6 e-tron alkaisi siitä tittelistä kilpailemaan konsernin sisällä.
 
Tuon kontin lisäksi, mikä toki itselle kelpaisi ihan hyvin omaan käyttöön. Lähinnä aiheutti hieman ihmetystä. Ikävämpi asia on takapenkkien tilat. Takapenkki näyttäisi olevan aivan liian matala, jotta siinä voisi aikuinen istua mukavasti pidemmänkin matkan.
 
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.
Aika isoja harppauksia tosiaan tullut tekniikkaan ja softaan. Mutta mutta, mitenkäs mahtaa olla tuo vanhojen autojen tukeminen, eikös viime joulukuunkin autot ole eri viivalla kuin tämän kesän? Omalla rahalla en vielä muutamaan vuoteen uskaltaisi ostaa VAGginetta, ennen kuin ovat osoittaneet päivittävänkin niitä autoja lupaustensa mukaisesti.
 
Aika isoja harppauksia tosiaan tullut tekniikkaan ja softaan. Mutta mutta, mitenkäs mahtaa olla tuo vanhojen autojen tukeminen, eikös viime joulukuunkin autot ole eri viivalla kuin tämän kesän? Omalla rahalla en vielä muutamaan vuoteen uskaltaisi ostaa VAGginetta, ennen kuin ovat osoittaneet päivittävänkin niitä autoja lupaustensa mukaisesti.
En pidättelisi hengitystä sen kanssa että päivityksiä tulisi kovin tiheästi tai ollenkaan. En kuitenkaan pitäisi tuota ostamisen esteenä, jos autossa on nyt olemassa ne ominaisuudet, joita itse tarvitsee.
 
Oleellista oli että auto pysyi käynnissä kun pysähtyi ja kävi postilaatikolla tai muu vastaava pysähdys ja lyhyt poistuminen kuskin paikalta.

Tuommoinen ominaisuus tarvittaisiin sähköautoonkin. Ei haittaisi vaikka se olisi yhden helpon napin painalluksen takana, kunhan ei tarvisi sitä tavanomaista lentoolähtövalmistelua valikoiden kautta tehdä joka kerta pienen pysähdyksen takia.
Tätä itsekin kaipaan. Tässä nyt reilun kuukauden ollut ID4, ja pari kertaa tullut tilanne jossa auto olisi saanut olla päällä kun itse poistun autosta. Kävin viemässä pahveja yleisiin pahviroskiksiin, jotka olivat vähän huonossa paikassa ja piti jättää auto tien sivuun, vilkku päällä. No eihän se saatanan vilkku pysynyt päällä vaan auto sammui. Toisella kertaa kesähelteillä pysähdytään bussipysäkille ja puoliso syöttää lasta takapenkillä, kun itse nousen ja kaivelen jotain takakontista. Auto sammuu ja ilmastointi siinä samalla. 0/5.

Ei minusta ihan mahdoton ajatus, että annettaisiin helposti valittava asetus sille, miten auto käyttäytyy kun nostat perseesi.
 
Alkuhuuma ohi kun hankintatuki loppui ja korot normalisoituivat?

”Vaikka Suomessa sähköautojen osuus rekisteröinneistä on edelleen verrattain korkea, täyssähköautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet noin 30 prosentilla viime vuoden alkupuolikkaaseen verrattuna”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

OK-taloissa asuvat early adopterit varmaan myös jo ostaneet autonsa. Päivityskierros tulee sitten joskus.
 
Tätä itsekin kaipaan. Tässä nyt reilun kuukauden ollut ID4, ja pari kertaa tullut tilanne jossa auto olisi saanut olla päällä kun itse poistun autosta. Kävin viemässä pahveja yleisiin pahviroskiksiin, jotka olivat vähän huonossa paikassa ja piti jättää auto tien sivuun, vilkku päällä. No eihän se saatanan vilkku pysynyt päällä vaan auto sammui. Toisella kertaa kesähelteillä pysähdytään bussipysäkille ja puoliso syöttää lasta takapenkillä, kun itse nousen ja kaivelen jotain takakontista. Auto sammuu ja ilmastointi siinä samalla. 0/5.

Ei minusta ihan mahdoton ajatus, että annettaisiin helposti valittava asetus sille, miten auto käyttäytyy kun nostat perseesi.
Tuosta vilkun käyttäytymisestä en oo ihan varma mutta Teslassa auto pysyy päällä kuvailemissasi tilanteissa joko laittamalla camp moden tai jättämällä kuskin oven raolleen.
 
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.

Itse haluan autooni se käynnistysnapin niin tiedän täsmälleen miloin auto on päällä ja milloin ei.
 
Oleellista oli että auto pysyi käynnissä kun pysähtyi ja kävi postilaatikolla tai muu vastaava pysähdys ja lyhyt poistuminen kuskin paikalta.

Tuommoinen ominaisuus tarvittaisiin sähköautoonkin. Ei haittaisi vaikka se olisi yhden helpon napin painalluksen takana, kunhan ei tarvisi sitä tavanomaista lentoolähtövalmistelua valikoiden kautta tehdä joka kerta pienen pysähdyksen takia.
Tässä varmaan eroja mitä tarkoitetaan tuossa tilanteessa käynnissä pysymisellä, kuuluu jotain generoitua tyhjäkäynti hurinaa, vai ihan vain sitä että palatessa liikkeelle lähtö sujuu painamalla menopoljinta. Tosin jälkimmäinen kai nimenomaan se mikä pyritään estämään, miksi jotain pitää tehdä ennenkuin auto liikkuu.

Jos taasen toive on ns "virratpäällä", eli mukavuus ym kopin laitteet toimii, ajovalot ym palaa jne. ja palatessa sitten ajoon lähtö ei ihan pelkällä ajopolkimen painaluksella, mutta pienellä vaivalla kuitenkin.


Uuden A6 E-tron Avantin takapaksi on 500 litraa. Vanhan A4 (2024) Avantin takapaksi on 505 litraa? Kyllä tuo minusta pienempi on ellei jossain ole vääriä tietoja. Aiemmatkin A4 Avantit on olleet siinä 495 litran tienoilla.
Yritin etsiä mittoja, A6 e-troni Avantista en löytänyt, A4sta jotain. joku 500 litraa ei oikein kerro niistä mitoista, ID.2 mainostetut taisi 10 litran tarkuudella olla alkaen myös vajaa 500l.
Farmari käyttäjää monesti kiinnostaa mitä sinne mahtuu, leveys, korkeus, syvyys. minkä kokoinen, kuutio, kuusitahokas sinne mahtuu. Perus tilan lisäksi, lisäarvoa kannellista tiloista. Jos kuvitellaan että avantti korisista kiinnostuneet nimenomaan arvostaa niitä tiloja, niin miksi mittojen kertominen on niin vaikeaa, toki jos ne on surkeita, niin mitä niitä huudella. Toki tuollaiset viistoperät eivät kaikkien mielestä ole sitä mitä joku 80 luvun Volvo farmari tuo mieleen.
 
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.
Mielestäni tässä on hyvä esimerkki uudesta teknisestä ratkaisusta, jossa on ratkottu ongelmaa jota ei ole edes ollut. Lopputuloksena se että auton päälläoleminen ei ole täysin kuskin hallinnassa. Antaisivat kuskin edes valita että menäänkö auton ehdoilla vai kuskin ehdoilla tässä auton päälle laittamisessa.

Napit takaisin perkele ! Sanon minä.
 
Kokemuksia Peugeot E-2008 vm. 22/23 malleista? 50 kWh akulla. Miten toimii talvikäytössä?

Oma 08/23 on ollut moitteeton. Ajettu 14 000km. Mukavan pehmeä ajettava. Todella lämmin auto talvella, mutta etälämmitysappi toimii 50% kerroista (eli aika surkea). Ensimmäinen -10c DC lataus on 25kw tehoilla, sen jälkeen lataa kuulema nopeammin, mutta en ole itse testannut. -15c range on 170km jos pitää vähän lämpöjä autossa. Muista varmistaa autosta että onko siinä vmaxin OBC laturi. Aiemmissa vuosimalleissa ollut mahlen OBC laturi särkyi vuoden välein ja 3000e per laaki.

E2008 on kesällä hyvä auto. Käytiin juuri Levillä kahden pysähdyksen taktiikalla. Talvella (yli -10c) en kyllä jaksa lähteä sillä 500km päähän.
 
Teslalla ainakin tuo käynnistysnapittomuus toimii todella hienosti, enkä missään tapauksessa haluaisi vaihtaa sitä toisenlaiseen tapaan jos olisi mahdollista. Tekee auton käyttämisestä erittäin sujuvaa ja suoraviivaista, ja kun kaikki auton asetuksetkin menee automaattisesti profiilin mukaisesti heti kun auton oven avaa. Mitään epäselvää tai hankalaa tuossa ei ole.

Jollain muulla merkillä voi toki olla olla toteutettu huonommin.
 
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.

Itse haluan autooni se käynnistysnapin niin tiedän täsmälleen miloin auto on päällä ja milloin ei.
Eli kun tulet autolle ja menet autoon sisään ja penkki on säädetty aivan liian lähelle rattia ettet vaikka mahdu sinne niin alat könyämään sieltä jostain ulkopuolelta jotain käynnistysnappia ja säätelemään penkkiä? Kuulostaapa huikean näppärältä. Miksi ei vaan kävelisi auton viereen ja auto itsestään säätäisi penkin/peilit ym. valmiiksi sinua varten ennenkuin menet autoon?

Jokainen tietysti tyylillään ja toiset olisivat tyytyväisiä jos saisivat käyttää lankapuhelinta ja faksia ja toisille kaikki savumerkkejä kehittyneempi on liikaa. Olen ehkä väärässä, mutta veikkaan että et ole koskaan Teslalla ajanutkaan?
 
Eli kun tulet autolle ja menet autoon sisään ja penkki on säädetty aivan liian lähelle rattia ettet vaikka mahdu sinne niin alat könyämään sieltä jostain ulkopuolelta jotain käynnistysnappia ja säätelemään penkkiä? Kuulostaapa huikean näppärältä. Miksi ei vaan kävelisi auton viereen ja auto itsestään säätäisi penkin/peilit ym. valmiiksi sinua varten ennenkuin menet autoon?

Ei, vaan perustoiminto on se, että penkit, peilit ja muut säädettävät kohteet ovat juuri siinä asennossa kuin ne edellisen ajon jäljiltä jätetty. Samoin myös kaikki valikkojen takaa kaivettavat valinnat.
 
Ei, vaan perustoiminto on se, että penkit, peilit ja muut säädettävät kohteet ovat juuri siinä asennossa kuin ne edellisen ajon jäljiltä jätetty. Samoin myös kaikki valikkojen takaa kaivettavat valinnat.
Eli siis toiselle kuljettajalle väärin. Toki jos koskaan kukaan muu ei aja samalla autolla niin penkkihän täytyy säätää vaan kerran, mutta usein kai joku muukin käyttää autoa, tai ainakin meillä. Vaimon säädöt penkille ovat hyvin erilaiset kuin omani. Mutta tässä ei ole mitään ongelmaa kun auto säätää penkit aina valmiiksi sen mukaan kuka on tulossa ajamaan. Ei tarvitse koskea mihinkään, senkun kävelee autolle puhelin taskussa.
 
Eli kun tulet autolle ja menet autoon sisään ja penkki on säädetty aivan liian lähelle rattia ettet vaikka mahdu sinne niin alat könyämään sieltä jostain ulkopuolelta jotain käynnistysnappia ja säätelemään penkkiä? Kuulostaapa huikean näppärältä. Miksi ei vaan kävelisi auton viereen ja auto itsestään säätäisi penkin/peilit ym. valmiiksi sinua varten ennenkuin menet autoon?
No se olisi toki hieno ominaisuus jos autoa skannaisi mahdollisen kuskin ja säätäisi penkin hänen mukaan optimiksi, ihan automaattisesti. Toki siinäkin pitäisi olla se optio ettei niin tee, ja tekoälyn myötä varmaan huteja tulee vähemmän, mutta ehkä siinä vielä matkaa.

Ja nyt ehkä vähän menee rajat siinä mikä on käynnissä, mikä ei. Jos nyt haetaan sitä käyttöliittymää, ns pääkytkintä millä estetään/sallitaan ajoon lähtö, ja että se on selkeä. ja sitten toinen millä salittaan/ei sallita oheisjutut, eli esim ne mukavuus jutut, viihde kamat, mutta ei liikkelle lähtöä. Jälkimmäinen, omalla autolla, niin siinä ehkä toivoo että heti käytössä, ja erikseen ns poiskytkentä. Niiden "sammattumisen" osaan omalla autolla voi olla jo kirjavampaa, kuten ketjussa mainittu, jollekkin sopii että ovikiinni niin kaikki saa sammua, toiselle vasta silloin kun ovat lukitsee, ja nimenomaan ei halua automaattista lukitusta.

Turvajuttuja voi olla lisäksi, auto ei liikku helpolla, jos ei kuskia penkillä, turvavyöt kiinni, mutta jos niiden seurauksena automaattisesti on liikkelle lähtö valmis, niin aletaan lähenee myös riskejä.
 
No se olisi toki hieno ominaisuus jos autoa skannaisi mahdollisen kuskin ja säätäisi penkin hänen mukaan optimiksi, ihan automaattisesti. Toki siinäkin pitäisi olla se optio ettei niin tee, ja tekoälyn myötä varmaan huteja tulee vähemmän, mutta ehkä siinä vielä matkaa.

Ja nyt ehkä vähän menee rajat siinä mikä on käynnissä, mikä ei. Jos nyt haetaan sitä käyttöliittymää, ns pääkytkintä millä estetään/sallitaan ajoon lähtö, ja että se on selkeä. ja sitten toinen millä salittaan/ei sallita oheisjutut, eli esim ne mukavuus jutut, viihde kamat, mutta ei liikkelle lähtöä. Jälkimmäinen, omalla autolla, niin siinä ehkä toivoo että heti käytössä, ja erikseen ns poiskytkentä. Niiden "sammattumisen" osaan omalla autolla voi olla jo kirjavampaa, kuten ketjussa mainittu, jollekkin sopii että ovikiinni niin kaikki saa sammua, toiselle vasta silloin kun ovat lukitsee, ja nimenomaan ei halua automaattista lukitusta.

Turvajuttuja voi olla lisäksi, auto ei liikku helpolla, jos ei kuskia penkillä, turvavyöt kiinni, mutta jos niiden seurauksena automaattisesti on liikkelle lähtö valmis, niin aletaan lähenee myös riskejä.
Ei tarvitse mitään skannausta tai tekoälyä kun oikea profiili asetuksineen ladataan oikean puhelinavaimen avulla, Teslassa siis. Lähinnä siis tässä sitä hain kun jotkut haluavat on/off napin autoonsa niin aika hankalaa jos tosiaan pitää ensin päästä sinne autoon sisään painelemaan jotain nappuloita että penkki vaikka säätyy oikein.
 
Nimellistä akkukapasiteettiä tarvinnet vähintään sen 60kwh. Takuullinen aasialaisvehje olisi luultavasti luotettavin valinta, Teslat ja MEB-romut (no hate, lol) jättäisin pois laskuista.

Onko jotain tiettyä syytä miksi Teslat ja Volkkarit pitäisi jättää pois laskuista?

Niroa kannattaa tsekata, mahdollisesti myös MG ZS. Pienellä riskillä voi sitten tehdä mahdollisesti hyvänkin löydön esim Rellusta :)

Nirot on listalla mutta, ja tuo Rellu päätyi omiinkin hakuehtoihin, mutta en uskalla ottaa riskiä.

Villinä korttina voisi harkita myös 60kwh Lefaa, joita voi saada hyvillä varusteilla ja pienillä kilsoilla edukkaasti, ketteryydessä lienee lähellä Notea. Jos kotilataus onnistuu eikä tarvitse vetää pitkiä roadtrippejä (=ei ole pikalataukselle tarvetta, eikä muutenkaan miellyttävä pidemmillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla) ei CCS-latauksen puute luultavasti tule olemaan ongelma.

Edit: Lefan valmistus loppuu / lopetetaan ja se on muutenkin tooosi vanhanaikainen sisätiloiltaan, erityisesti kojelaudan osalta eikä sillä sitten saa mitään rispektiä naapurustossa jos se on tärkeä osto/omistuskriteeri. Todella laadukas auto noin muuten ja edukas kustannuksiltaan.

Leafien talviominaisuudet mietityttää täällä maalla kun noita Leafille käyviä pikalatureita on niin hintsusti. Ladataan pääosin kotona ja pääosin kilsatkin pienet (poislukien sukuloinnit täällä maakunnassa), mutta ekan vuoden ajan varmaan ihan valovirtalaturilla ja siinä tulee sitten haastetta jos joskus talvella on jotkin synttärit 70km päässä sukulaisissa ja tuleekin -20c pakkanen ja autolla pitäisi päästä varmuudella sitten sillä kotona tehdyllä hidaslatauksella ees taas. Muilla autoilla tuo ei ole ongelma kun voi ihan ABC lataukselle ajaa siellä maallakin.
 
Ei tarvitse mitään skannausta tai tekoälyä kun oikea profiili asetuksineen ladataan oikean puhelinavaimen avulla, Teslassa siis. Lähinnä siis tässä sitä hain kun jotkut haluavat on/off napin autoonsa niin aika hankalaa jos tosiaan pitää ensin päästä sinne autoon sisään painelemaan jotain nappuloita että penkki vaikka säätyy oikein.

Yrität vääntää tässä jotain ongelmaa mitä nyt ei varmaankaan käytännössä ole. On meilläkin vähän erilaiset säädöt penkissä kuka nyt sattuukaan ajamaan, mutta ei se autoon menemistä tai istumista estä tai jonkun napin painamista. Toki jos olisi paremmalla varustelulla ottanut auton niin säätyisi penkit itsestään mut nyt kävi näin.
 
Yrität vääntää tässä jotain ongelmaa mitä nyt ei varmaankaan käytännössä ole. On meilläkin vähän erilaiset säädöt penkissä kuka nyt sattuukaan ajamaan, mutta ei se autoon menemistä tai istumista estä tai jonkun napin painamista. Toki jos olisi paremmalla varustelulla ottanut auton niin säätyisi penkit itsestään mut nyt kävi näin.
Voihan sitä toki laittaa autoon vaikka 10 nappia joita pitää painaa tietyssä järjestyksessä samalla kun laulaa ukkonooaa että auto käynnistyy, mutta en vaan tosiaan ymmärrä miksi kun autolla voi hyvin ajaa ilman yhtäkään käynnistysnappia.
 
Onko jotain tiettyä syytä miksi Teslat ja Volkkarit pitäisi jättää pois laskuista?
Itse kyllä katsoisin lähinnä pelkästään Teslaa. Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä. Lisäki tulee käytettyä autoa myös lapsen kanssa retkeilyyn ja muissa autoissa ei taida olla mitään järkevästi toimivaa camp modea esim. ollenkaan.
 
Johan penkit on säätyneet profiilin mukaan kymmeniä(?) vuosia jos sellaisella varustetun auton on ostanut. Ei tuota varten tarvitse autoa käynnistää, ja mitä se "käynnistäminen" nyt sähköautossa edes tarkoittaa?
 
Yksi juttu mikä tuossa käynnistysnapittomuudessa häiritsee, on Android auton sammuminen siksi aikaa kun siellä auton ulkopuolella tekee jotain. Mitenkäs se toimii Teslassa, kun kovasti kehutaan?

Kyllähän esimerkiksi MEBitkin käynnistyy nopeasti istuessa, mutta silti kaikki sammuu siksi aikaa. Jos aamulla istuu autoon kerran ja töiden jälkeen heti toisen kerran, ei tämä varmasti ketään häiritse. Kun taas tarvitsee tallin, postilaatikon, muksun, harrastusten tai minkä vaan takia hyppätä hetkeksi ulos jatkuvasti, on auton sammuminen pidemmän päälle todella ärsyttävää.

Tämäkin olisi helposti ratkaista vaikkapa niin, että jos olet itse painanut P-tilan päälle, ei auto sammu (kuin joskus 15-30min päästä varmuussamutuksena, pl. camppiminen).
 
Ei tarvitse mitään skannausta tai tekoälyä kun oikea profiili asetuksineen ladataan oikean puhelinavaimen avulla, Teslassa siis.
Joku universaali profiili vaatisi että sitä valmistajat myös tukisi. merkkikohtaiset taasen rajaa tiettyyn merkkiin.

Eli jos puhelimessa se profiili, ja puhelin mukana, niin ei tässä kai sitä olla kieltämässä etteikö auto saisi säätyä potenttiaalisen kuskin mukaan automaattisesti. Tai sitä että jos on se henkilökohtainen fyysinen "avain" mukana, niin siihen liitetyn profiilin mukaan. jos niin käyttäjä halunnut.

Lähinnä siis tässä sitä hain kun jotkut haluavat on/off napin autoonsa niin aika hankalaa jos tosiaan pitää ensin päästä sinne autoon sisään painelemaan jotain nappuloita että penkki vaikka säätyy oikein.
En tiedä halusiko tuota erityisesti monikaan, jos kukaan. Pidemmille kuskeille on ihan tunnettu ongelma että jos auto on jonkun lyhyen kuskin säädöillä, niin sinne autoon istumaan pääseminen voi olla vaikeaa. Manuaali penkit säätyy ilman virtoja, sähköpenkit ei välttämättä. Penkeissä/ratissa myös sitä (harvinaista?) toteutusta joskus ollut että ne poistumista/sisääntulemista varten ovat säädetty kulkemista varten. Pitkät varmaan arvostaisi sitä että lyhyen kuskin jälkeen olisi automaattisesti väljässä asennossa.

Itsekseen liikkumisessa on se ongelma että vaatii liikeradalle tyhjän tilan, ettei esim sinne kuskin selkänöjän taakse lattialle ole laitettu jotain herkkää.

Näissä pitäisi vähän erottaa se sinkkukuskin oma henkilökohtainen auto, vs auto joka isomman perheen + satunnaisten käytössä. Helppokäyttöisuuden lisäksi myös se turvallisuus.
Jos tottuu siihen ettei tarvi tehdä mitään, kunhan istuu penkillä ja turvavyö kiinni, vs ei edes tarvi turvavyötä, vs pitää vääntää "pääkytkin" ennen ajoa. (ja päätkytkin vaatii sen "avaimen")


Yksi käyttäjä ryhmä on se sinkku joka menee kuskin ovesta autoon, ajaa kohteeseen, poistuu auton luota, ei muutu, ei lainaa.
Toinen käyttä sitten tekee tuota, mutta myös sitä että touhuaa auton luona ja haluaa että ne mukavuus/oheisjutut toimii siihen asti kun haluaa ne pois päältä, osa touhuaa porukalla, autoa lainaillaan jne. ovia suljetaan ja auvotaa, istutaan missä istutaan. kuka ajaa, kuka ei. Lapsia tai ei.
 
Teslassa se profiili tulee vaan automaattisesti puhelimen ollessa taskussa. Ei tartte sekoilla avaimilla. Eritoten pidemmillä reissuilla ainakin meillä oli aina vain yksi avain mukana. Nyt ei tieten mitään avaimia. Ainakin meidän perheessä aivan yliveto ominaisuus; Edellisessä autossa väärillä avaimilla piti jättää jalat ulos, että ylti näyttöön vaimon asetuksilla, kerrassaan karu kokemus.

Teslassa käynnistysnappi olisi kyllä selkeä heikennys nykyratkaisuun. Erona varmaan se, että Teslassa on näytössä ne nappulat millä auton saa jäähtymään/lämpeämään ja oven aukaisussa/auki jätössä se toimii aina samalla tavalla. Erittäin hyvä ominaisuus.
 
Mites Teslassa, jos kyydissä on kaksi henkilöä, joiden kummankin puhelin toimii avaimena? Entäpä jos kyytiläinen saapuukin autolle ensin. Pitääkö profiili valita tällöin käsin näytöstä, että kuskin asetukset menevät jiiriin?
 
Itse kyllä katsoisin lähinnä pelkästään Teslaa. Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä. Lisäki tulee käytettyä autoa myös lapsen kanssa retkeilyyn ja muissa autoissa ei taida olla mitään järkevästi toimivaa camp modea esim. ollenkaan.
Tässä onkin mainittu ne auton tärkeimmät ominaisuudet eli puhelinsovellus ja autossa nukkuminen :lol: Ja tuohon retkeilyynkin Tesla on torso, kun siinä ei edelleenkään ole virran ulosottoa.

Muut merkit parantavat jatkuvasti mallejaan samaan aikaan, kun Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan uudistuksilla, joita kukaan ei haluaisi.
 
Ei tarvitse koskea mihinkään, senkun kävelee autolle puhelin taskussa.
Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?
 
Itse kyllä katsoisin lähinnä pelkästään Teslaa. Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä. Lisäki tulee käytettyä autoa myös lapsen kanssa retkeilyyn ja muissa autoissa ei taida olla mitään järkevästi toimivaa camp modea esim. ollenkaan.

Mitkä on ne suurimmat erot Teslan sovelluksessa jos vertaa volkkarin ja hyundain sovelluksiin? Käytetyimmät ominaisuudet tulee ensin olemaan varmaan se että laittaa auton lämpiämään puhelimesta talvella ennenkuin lähtee mihinkään ja tulevaisuudessa sitten jos saadaan joskus lataus oman mittarin kautta niin latauksen ajastaminen yön halvoille tunneille. Tai näin ainakin kuvittelisin, että nuo on ne käytetyimmät toiminnot puhelinsovelluksella. Toimiiko ne esim. huonommin muilla kuin Teslalla, vai onko jokin toinen sovelluksen käyttökohde jota en nyt tiedä kun ei sähköautoa vielä ole?

Campmode toki olisi kiinnostava, mutta taitaa Model 3 olla niin matala sisätiloiltaan ettei siellä tule yövyttyä.

Tesla kyllä kiinnostaa vaikka se hiukan kömpelön kokoinen onkin ja M3 on yksi TOP3 vaihtoehdoista vaikka ne keskimäärin kalliimpia ovatkin kuin kaksi muuta kiinnostavinta automallia, mutta valitettavasti siksi niitä Tesloja on todella vähän tarjolla meidän hintaluokassa. Mutulla väittäisi jopa, että Teslan Model3:n hinnat on käytetyissäkin nousseet tai ainakin pitäneet hintansa paremmin kuin vaikkapa ID3
 
Itseä vituttaa nykyautoissa se kun avaat lukot kaukosäätimellä niin ei ne kauan pysy auki jos et heti mene sisään. En ymmärrä mikä logiikka tuossakin on. Jos vaikka säädät latausjohtoja tai matkatavaroiden kanssa ennen sisäänmenoa niin naps uudestaan lukkoon.
 
Itseä vituttaa nykyautoissa se kun avaat lukot kaukosäätimellä niin ei ne kauan pysy auki jos et heti mene sisään.
Turvallisuus, eli ajatus on se ettei auto jää vahingossa lukitsematta. Esim avataa kaukosääitmellä lukituksen, mutta et menekkään autoon, jostain yllättävästä syystä, ja unohda lukita. Tai jos se kaukosäädin on sellainen että sillä vahingossa aukaisee, jolloin ei edes tiedosta tarvetta lukita.

Toki noissa voisi olla optimointia, jos pystytään mittaan avaimen käyttäjän etäisyys, läsnäolo, niin pitää auki vaikka hänen puoleisia ovia, tai no onhan se ns avaimeton aukaisu. Mutta jos toteutus simppelli, halpa, niin tuo viive lukitus isossa kuvassa hyvä pahassa ympäristössä.
 
Tässä onkin mainittu ne auton tärkeimmät ominaisuudet eli puhelinsovellus ja autossa nukkuminen :lol: Ja tuohon retkeilyynkin Tesla on torso, kun siinä ei edelleenkään ole virran ulosottoa.

Muut merkit parantavat jatkuvasti mallejaan samaan aikaan, kun Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan uudistuksilla, joita kukaan ei haluaisi.

Millä tavalla se Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan? Usean arvostelun perusteella esim. uusi Model 3 on hyvä päivitys vanhaan verrattuna vaikka nuo viikset lähtivätkin. Monesti kuitenkin huomio tuntuu kiinnittyvän vain tuohon viiksien lähtöön ja se kaikki positiivinen muutos unohtuu. En edes Teslaa omista, joten ei ole tarvetta sitä puolustella, mutta välillä kummastuttaa tämä viha merkkiä kohtaan. Toki myös toinen ääripää, joka ei löydä mitään vikoja, ihmetyttää. Vaikuttaa olevan poikkeuksellisen vahvoja tunteita herättävä merkki. Kuitenkin itselleni ainakin muodostunut käsitys, että on hintaisekseen hyvä valinta vaikka tiettyjä puutteita löytyy (kuten kaikista).

Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?

Nykyään tuo puhelin tuppaa olemaan tarpeellinen monessa muussakin asiassa kuin soittelussa niin ei tulisi mieleenkään jättää kotiin. Omasta näkökulmasta lompakot, avaimet yms. ovat kaikki periaatteessa ylimääräisiä mukana kannettavia kun ne voisi korvata älypuhelimella. Eikä sitä koskaan tiedä milloin tulee tarve soittaa, esimerkiksi aika ikävää yllättävän hätätilanteen sattuessa jos puhelin ei olekaan mukana. Miksi ei hyödyntäisi laitetta, joka kulkee helposti mukana ja kykenee niin moneen? Itse ainakin ottaisin paljon ennemmin sen auton avaimenkin puhelimeen kuin nykyisen erillisen avaimen. Ei siinä tietysti mitään väärää ole jos puhelin ei kulje mukana ja sen käyttö on vaikkapa lähinnä satunnaista soittelua mutta tällainen taitaa olla nykyään melko harvinaista.
 
Viimeksi muokattu:
Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?

Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
 
Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?

Kylläpäs sitä joka asiasta saa jonkun ihmeellisen ongelman. Teslassa avainratkaisu on toteutettu legacy-merkkeihin nähden aivan loistava: konservatiivinen ratkaisu on lompakossa kulkeva avainkortti, puhelin toimii avaimena (jolloin korttia ei tarvitse, etänä vaikka puoliso voi käynnistää auton ja avata ovet ja Teslalta saa myös monipuolisesesti toimivan key fob -avaimen.

Eli kyllä sinullekin löytyisi ratkaisu. Tässä suhteessa Tesla tarjoaakin erinomaisesti valinnanvaraa, jos lompakkoa ei vaikka halua pitää mukana.

Ja kyllä, Teslassa on myös moni asia ärsyttävää ja itsekin riitelen car computerin korvattavuudesta kuluttajariitalautakunnassa. Kokonaisuudessaan kuitenkin Tesla on hyvin suunniteltu erilaisiin tarpeisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 355
Viestejä
4 866 124
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom