Yleistä keskustelua sähköautoista

Normi maantiellä 500km on helposti 5h ajoa. Talvella 6-7h.

Itse en edes halua tuollaista pätkää ajaa pysäämättä. Talvella se on käytännössä kuin olisi koko työpäivän ilman edes vessataukoa. Kuulostaa ihan hirveältä.

Yksi 15-20min tauko niin pääsee monella autolla 500km kelillä kuin kelillä. Eikä ole kroppakaan niin kovilla.

Joo jotkut syö ja juo ja kusee autossa. He ajakoon millä ajavat, aika marginaaliryhmä onneksi.

Tämä aihe rangesta taisi lähteä minun kirjoituksesta liikkeelle, jossa kerroin että päiväajotarve silloin kun lähden "keikalle" on 300-500 km kesät talvet.

En aja yhteen menoon tuota matkaa vaan ajan kohteeseen (joka on puolet tuosta päiväajomatkasta), jossa olen useamman tunnin tekemässä työhoni liittyviä asioita. Siellä perillä voi syödä, käydä vessassa ja kikkailla muutakin, mutta auton latausmahdollisuuttaa ei monessakaan paikassa ole.

Sehän se sitten vituttaa kun kotia päin lähtiessä pitää erikseen pysähtyä lataamaan onnettoman talvirangen takia. Seuraavaksi varmaan kysytte, että mitä ovat sellaiset pysähtymispaikat joissa ei voi ladata. Sen verran avaan tässä että kyseessä on semmoiset paikat, joissa käy paljon ihmisiä töissä.
 
Enkä sinänsä tajua rangekeskustelua, jos se ei riitä, niin sitten ei riitä. Simple as that. Vähän sama kuin bensa-auton kulutuksesta keskustelu, osalle ongelma, osalle yhdentekevää
 
Enkä sinänsä tajua rangekeskustelua, jos se ei riitä, niin sitten ei riitä. Simple as that. Vähän sama kuin bensa-auton kulutuksesta keskustelu, osalle ongelma, osalle yhdentekevää

Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
 
Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.

Jep, näin varmastikin. En itsekään ihan heti pohjoiseen lähtisi sähkärillä, omatkin lapinreissut painottuu erämaahan, ja kuumottelisi liikaa. Mutta arkiajoon, ihan lyömätön peli, ja käytännössä ilmaiset kilometrit

Ja yksi sähköautoja varmaan ylivoimaisesti eniten lamauttava asia on 12voltin akun kyykkääminen, ja ei kai sitä starttibuusterilla samalla tavalla käynnistetä, mitä polttomoottoriauton starttimoottori höräytetään lisävirralla vaikka siperiassa. Korjatkaa paremmin asioista tietävät, mutta olen siinä käsityksessä, että starttibuusteri ei ole toimiva backup sähköautoillessa? Tämäkin on iso "mutta" teillä tiettömillä liikkuessa. Mutta samaan hengenvetoon totean, että eipä tulisi mieleenkään ajella bensa/diesel-autolla päivittäistä päiväkoti, työmatka 5km, kauppaan, harrastuksiin ajoja, joita kertyy se n.1tkm kuukaudessa. Siihen edullinen sähköauto pienellä rangella on ihan omiaan, nyt kun tuo 115km mökkimatkakin onnistuu yhdellä välilatauksella
 
Viimeksi muokattu:
Jep, näin varmastikin. En itsekään ihan heti pohjoiseen lähtisi sähkärillä, omatkin lapinreissut painottuu erämaahan, ja kuumottelisi liikaa. Mutta arkiajoon, ihan lyömätön peli, ja käytännössä ilmaiset kilometrit

Ja yksi sähköautoja varmaan ylivoimaisesti eniten lamauttava asia on 12voltin akun kyykkääminen, ja ei kai sitä starttibuusterilla samalla tavalla käynnistetä, mitä polttomoottoriauton starttimoottori höräytetään lisävirralla vaikka siperiassa. Korjatkaa paremmin asioista tietävät, mutta olen siinä käsityksessä, että starttibuusteri ei ole toimiva backup sähköautoillessa? Tämäkin on iso "mutta" teillä tiettömillä liikkuessa. Mutta samaan hengenvetoon totean, että eipä tulisi mieleenkään ajella bensa/diesel-autolla päivittäistä päiväkoti, työmatka 5km, kauppaan, harrastuksiin ajoja, joita kertyy se n.1tkm kuukaudessa. Siihen edullinen sähköauto pienellä rangella on ihan omiaan, nyt kun tuo 115km mökkimatkakin onnistuu yhdellä välilatauksella
Korjataan heti. Sähköauton 12v akun herättämiseen ei tarvitse edes oikeaa akkuboosteria, vaan siihen riittää heppoisempikin, esim. akkuporakoneen akusta hyppylangalla voisi hätätapauksessa herättää sähköauton 12v järjestelmän ja matka jatkuu. Olettaen, että sähköauton ajoakussa riittää jerkkua ajomatkalle.
 
Korjataan heti. Sähköauton 12v akun herättämiseen ei tarvitse edes oikeaa akkuboosteria, vaan siihen riittää heppoisempikin, esim. akkuporakoneen akusta hyppylangalla voisi hätätapauksessa herättää sähköauton 12v järjestelmän ja matka jatkuu. Olettaen, että sähköauton ajoakussa riittää jerkkua ajomatkalle.

Onko näin? Ainakin i3 ryhmissä tätä jostain syystä oli käsketty välttämään, mutta siis olisi toimiva systeemi, olettaen, että akkuun vain pääsee käsiksi?

Mutta tähän on sitten tosi hyvä uutinen, joskin, en tiedä mitä kaikkea tuo mahdollisesti sen jälkeen herjailee, mutta niitähän saa kuitattua sitten pois
 
Tämä aihe rangesta taisi lähteä minun kirjoituksesta liikkeelle, jossa kerroin että päiväajotarve silloin kun lähden "keikalle" on 300-500 km kesät talvet.

En aja yhteen menoon tuota matkaa vaan ajan kohteeseen (joka on puolet tuosta päiväajomatkasta), jossa olen useamman tunnin tekemässä työhoni liittyviä asioita. Siellä perillä voi syödä, käydä vessassa ja kikkailla muutakin, mutta auton latausmahdollisuuttaa ei monessakaan paikassa ole.

Sehän se sitten vituttaa kun kotia päin lähtiessä pitää erikseen pysähtyä lataamaan onnettoman talvirangen takia. Seuraavaksi varmaan kysytte, että mitä ovat sellaiset pysähtymispaikat joissa ei voi ladata. Sen verran avaan tässä että kyseessä on semmoiset paikat, joissa käy paljon ihmisiä töissä.

Tämä selventää asiaa.

Ymmärrän että juuri tällä hetkellä voi olla ongelma, ettet pääse lataamaan kun auto seisoo. Ensi vuoden puolella tilanne pitäisi olla täysin eri.

Jos kerran siellä on paljon ihmisiä töissä niin usein on sähköäkin. Trafia lainaten: "Rakennukseen, joka ei ole asuinkäytössä, ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024"

Ellei ole joku raksa, silloin tuo direktiivi ei toki päde, jolloin tosiaan joutuu odottelemaan tekniikan kehittymistä.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.

Kuten sanottua, latauspaikkoja pitäisi olla pian lähes jokaisella työpaikalla. Poislukien taas raksat, mutta jos on työsuhdeauto ja kiertelee sähköttömiä kohteita erämaassa niin olettaisi työnantajalla olevan hieman pelisilmää auton valinnan kanssa.


Onko näin? Ainakin i3 ryhmissä tätä jostain syystä oli käsketty välttämään, mutta siis olisi toimiva systeemi, olettaen, että akkuun vain pääsee käsiksi?

Mutta tähän on sitten tosi hyvä uutinen, joskin, en tiedä mitä kaikkea tuo mahdollisesti sen jälkeen herjailee, mutta niitähän saa kuitattua sitten pois

On juurikin näin. Ainakin Teslan ohjekirjasta löytyy proseduuri millä pääsee akkuun käsiksi apuvirran avulla jos akku on täysin sökö.
 
Tällä hetkellä työn puolesta autoilevista sähköautoja on laitettu testaamaan työsuhdeautoilijat sekä taksit. Tämä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana ja niistä kokemuksista alkaa nyt äänia kuulumaan mm. omani tuosta työsuhdeautoilupakotusnäkökulmasta.

Lisäksi kaupunkibusseilla on vahva ohjaus sähköbusseihin. Sieltäkin tulee jos kommentteja ja kokemuksia, jotka eivät tässä ketjussa kyllä näy.

Seuraavat testaukseen tulevat ryhmät tulevat olemaan jotakuinkin näin. Esillä on myös jo toteutuneet testaukset:
1. Pellepelottomat itse rakennetuilla sähköautoilla (toteutunut)
2. 1. polven kaupalliset käyttäjät 3 x hintaisilla kalliilla autoilla tai Nissan Leaf kaupununkiautoilijat (toteutunut)
3. Suurempi joukko kaupallisia käyttäjiä (tällä hetkellä 2%) autoilijoista. 50 km päivässä ajavat ja kerran vuodessa mummolassa/lomareissulla kävijät (toteutunut)
4. Taksit ja työsuhdeautoilijat. Lisäksi kaupunkibussit ja kaupunkien jakeluautot (testi menossa)
5. Poliisi, ambulanssit
6. Raskas kalusto, pitkän matka linja-autot, paloautot yms.
7. Puolustusvoimat
 
Viimeksi muokattu:
Rosenbauer on kehittänyt sähkökäyttöisen paloauton. Pitkän kehitystyön tulos vastaa tiukimpiin ympäristövaatimuksiin pitkälle tulevaisuuteen. Massatuotantoon siirtyminen on lähellä...

Joo, "ihan kohta." Ja esittelyvideolla kierretään ympyrää asfaltti kentällä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Joo, "ihan kohta." Ja esittelyvideolla kierretään ympyrää asfaltti kentällä. :)
Kyllä itsestä tuntuu että ehkä olisi kuitenkin fiksu varustaa auto aggregaatilla edes sen pumpun pyörittämistä varten. Sitä luokkaa tiukalle vedetty nämä esimerkkilaskelmat.


Olisi taas komedian ainekset kasassa kun olisi palokunta patteripaloautolla liikenteessä ja tulisi seuraava hälytys kohta edellisen perään. Siinä ei auta hätäkeskuksen kun sanoa että joo, tulossa ollaan, kestää hetki ku paloautosta akku tyhjä niin pitää kurvata ensin latausasemalle ja palomiehet pitää siinä samalla näppärästi lounastauon.

EDIT: Kun esitettä luki pidemmälle niin olihan siellä se itse asia. Eli suora kuutonen diesel backuppina. Tällainen hybridi onkin ihan fiksu keksintö. Jos miettii vaikka sitä sammutustilannetta, niin siinä on hyvä, jos pumppuja saa pyöritettyä akuilla, sen sijaan että iso diesel lotkottelee vajaalla kuormalla.
A so-called range extender is also fitted on board the RT. This consists of a state-of-the-art six-cylinder diesel engine and an electric generator.

Itse pääsen kohtapuolen toivottavasti seuraamaan läheltä, miten Ford E-Transit toimii ambulanssina. Tilaajilla oli onneksi sen verran järkeä päässä, että tuo tulee pilottikäyttöön ja vain kiireettömiä ajoja varten. Siinä olisikin range ollut koetuksella jos pakettiautokorisella autolla ajetaan pakkasella niin lujaa kuin kulkee ja koko koppi pitäisi samaan aikaan pitää lämpimänä.

Sinällään hyvä että näitä kaikkia kokeillaan, mutta kun henkilöautopuolellakin täyssähköily on vielä kovin lapsen kengissä, en pidättäisi hengitystä että kovin äkkiä hyötyajoneuvopuolelle tai raskaaseen liikenteeseen on tulossa soveltuvia täyssähkäreitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Tuo on pien hankaluus kun sähköautokeskustelu (kuten yleensä kaikki muukin nettikeskustelu) on äärettömän mustavalkoista.
Joko sähköautot on maailman pelastavia mahtikapistuksia joissa ei ole mitään ongelmakohtia. Tai sitten ne on ihan hirveitä eikä sovi mihinkään käyttöön ja pitäisi hävittää kokonaan.
Kun tulee heittämään harmaan sävyistä keskusteluun tuoden hyviä puolia sekä mahdollisia ongelmakohtia esiin niin saa molemmat ääripäät kimppuun.

Itsekin sähköautolla ajavana todennut että nämä on ihan hyviä kapistuksia, mutta ongelmapaikkoja on. Kuten myös polttomoottoriautoissa. Mutta ongelmapaikat on osin ihan erit.
Itseä ei latauspaussit ole haitanneet. Mutta ymmärrän myös tilanteen kun latauspaussit on oikeasti ärsytyksen paikka.
 
Tämä aihe rangesta taisi lähteä minun kirjoituksesta liikkeelle, jossa kerroin että päiväajotarve silloin kun lähden "keikalle" on 300-500 km kesät talvet.

En aja yhteen menoon tuota matkaa vaan ajan kohteeseen (joka on puolet tuosta päiväajomatkasta), jossa olen useamman tunnin tekemässä työhoni liittyviä asioita. Siellä perillä voi syödä, käydä vessassa ja kikkailla muutakin, mutta auton latausmahdollisuuttaa ei monessakaan paikassa ole.

Sehän se sitten vituttaa kun kotia päin lähtiessä pitää erikseen pysähtyä lataamaan onnettoman talvirangen takia. Seuraavaksi varmaan kysytte, että mitä ovat sellaiset pysähtymispaikat joissa ei voi ladata. Sen verran avaan tässä että kyseessä on semmoiset paikat, joissa käy paljon ihmisiä töissä.

Tämähän se todelinen "haitta" on itselläkin sähköauton kanssa ollut tarpeeksi pitkä reissupäiväseltään määränpäähän missä ei voi ladata kyläreissu tms. niin joutunut pysähtelemään laturille pakkasella mitä ei tarvinut dieselillä tehdä. Toki kotiinpäin uskaltaa paremmin pudotella pienemmille varausprosenteille. Yleensä riittänyt 5-15min stoppi ettei vapaa-ajan matkoilla säästöihin nähden niin paljon harmita.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Tulkitsenko oikein että tuo 20min latauspysähdys voisi olla ok jos ajaisit omalla autolla ja saisit km-korvaukset, mutta kun on työsuhdeauto niin se on pelkkä rasite, josta ei itse hyödy mitenkään?
 

Löytyy jo.

Ja ainakin kaupunkiseudulla paloautojen ajomatkat on todennäköisesti lähinnä kymmeniä kilometrejä, jolloin kohtuukokoisellakin akulla saadaan riittävä range. Tietysti varmaan on laskettu myös se, että palopumppu vie melkoisen määrän sähköä, mutta eiköhän säiliöstä lopu ensin vesi kuin akusta virta.
Paloauto ei kyllä ole mitenkään erityisen kannattava sähköistämiskohde.


Kilometrejä tulee vuodessa hyvin vähän, ja aina pitäisi olla "täyteen ladattu" valmiina tehtävään. 90k km 20v aikana menis vaikka bioöljyllä.

Sähköistämisesessä tulisi näin alkuvaiheessa keskittyä paljon ajaviin (taksit, jakeluautot, bussit, rekat). Autot, jotka viettää suurimman osan elinkaarestaan parkissa valmiudessa on toissajiaisia. Ainakin siihen asti että kaksisuuntainen lataus yleistyy ja autoja voi käyttää sähköverkon tasapainottamiseen...
 
Tällä hetkellä työn puolesta autoilevista sähköautoja on laitettu testaamaan työsuhdeautoilijat sekä taksit. Tämä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana ja niistä kokemuksista alkaa nyt äänia kuulumaan mm. omani tuosta työsuhdeautoilupakotusnäkökulmasta.

Lisäksi kaupunkibusseilla on vahva ohjaus sähköbusseihin. Sieltäkin tulee jos kommentteja ja kokemuksia, jotka eivät tässä ketjussa kyllä näy.

Seuraavat testaukseen tulevat ryhmät tulevat olemaan jotakuinkin näin. Esillä on myös jo toteutuneet testaukset:
1. Pellepelottomat itse rakennetuilla sähköautoilla (toteutunut)
2. 1. polven kaupalliset käyttäjät 3 x hintaisilla kalliilla autoilla tai Nissan Leaf kaupununkiautoilijat (toteutunut)
3. Suurempi joukko kaupallisia käyttäjiä (tällä hetkellä 2%) autoilijoista. 50 km päivässä ajavat ja kerran vuodessa mummolassa/lomareissulla kävijät (toteutunut)
4. Taksit ja työsuhdeautoilijat. Lisäksi kaupunkibussit ja kaupunkien jakeluautot (testi menossa)
5. Poliisi, ambulanssit
6. Raskas kalusto, pitkän matka linja-autot, paloautot yms.
7. Puolustusvoimat
Melkoisesti paistaa läpi jokin asennevamma sähköautoja kohtaa :D
Joo, kyllä ei niistä aivan kaikkeen ole, sehän on selvää. Mutta kylläpä sitä traktoriakin pitää joskus huoltaa ja tankata. Hevonen hoiti homman vähän kuin luonnostaan, tankkauskin hoitui kätevästi ja liki automaattisesti laitumella. Mutta kuka enään nykypäivänä peltoa hevosella kyntää?
 
Audi Airportin pihassa oli tänään uusi Q6 pihalla, Ilmeisesti uusi showroom auto. Eivät olleet vielä saneet sisälle jostain syystä, vai oliko sitten koeajoauto.

En päässyt silloin heinäkuun alussa näkemään autoa kun ekat auto oli kiertueella. Nyt piti hieman pyöriä auton ympärillä ja kurkkia sisään.

Edelleen näyttää ihan hyvältä....jospa....enköhän mä tuohon päädy.
 
Viimeksi muokattu:
Tulkitsenko oikein että tuo 20min latauspysähdys voisi olla ok jos ajaisit omalla autolla ja saisit km-korvaukset, mutta kun on työsuhdeauto niin se on pelkkä rasite, josta ei itse hyödy mitenkään?
Tulee mieleen työsoppari missä työmatkat on omaa aikaa. Jolloin ihan aiheellista vähän keskustella lisistä jos työantajan autovalinan takia työmatkojen kestot pitenee puolesta tunnista tuntiin.
 
Tulee mieleen työsoppari missä työmatkat on omaa aikaa. Jolloin ihan aiheellista vähän keskustella lisistä jos työantajan autovalinan takia työmatkojen kestot pitenee puolesta tunnista tuntiin.

Juuri tästä asiasta on kysymys kaikkiin sähköautoiluun liittyvien lisäpysähdysten osalta minulla (ja monilla muilla työsuhdeautoilijoilla ryhmä 4. tuossa aiemmin kirjoittamassani listassa).

Muutenkin matkat ovat aikataulutettuja, niin aamulla ne tarkoittavat aikaisempaa lähtöä ja illalla myöhmepää kotiin saapumista.
 
Juuri tästä asiasta on kysymys kaikkiin sähköautoiluun liittyvien lisäpysähdysten osalta minulla (ja monilla muilla työsuhdeautoilijoilla ryhmä 4. tuossa aiemmin kirjoittamassani listassa).

Muutenkin matkat ovat aikataulutettuja, niin aamulla ne tarkoittavat aikaisempaa lähtöä ja illalla myöhmepää kotiin saapumista.
No sitten on aika härskitianne, ja voin kuvitella että tuntilappuihin ei voi laittaa työajaksi lataamiseen menevää aikaa. Esim jos ne pitää kohdentaa asiakkaan tuntilaskutukseen, jolloin asiakas että mikä tämä ylimääräinen tunti on.

Tavis työsuhdeautoilia useasti ajaa kokonaan, tai suurelta osin vain omia ajoja, joille tuo ei ole ongelma. (mutta on niitä vanhoja kilometrikorvaus hommiakin vaihdettu työsuhdeautoiluun)
 
Sedanit ei myyny enää ~15 vuoteen, siksi ne on hävinneet. SUV:een kuolemaa on povattu jo tovin, mutta saa nähdä, varmasti se tapahtuu, koska muoti muuttuu, mutta tässä vaiheessa se vielä porskuttaa kiitos sähköauton hankalan akkujen sijoittelun; rakenteesta tulee pakolla korkeahko, joten on hankalaa luoda perinteinen henkilöauto jossa istuttaisiin matalalla.

Oppiminen ja harjoittelu etenee samalla kun ihmisten halut muuttuu, ehkä jopa farmarin & sedanin paluu sieltä (iso)isovanhempien ajoilta kun tulevat sukupolvet haluaa jotain muuta kuin vanhempiensa katumaasturin.
Minä taas ihmettelen miksei liftbackejä tehdä enää. Se pieni "hyppyri" pitää takalasin puhtaana. Kaikki helvetin töpöperät hachback, suv, crossover you name it likaa takalasin. Liftback on kuitenkin paljon käytännöllisempi kuin sedan.
 
ID7 on lb? Eikös Model S ole myöskin. :hmm:
Kyllä Model S mielestäni on ihan sedan.

Mutta mikä on liftbackin ja hatchbackin ero?

Mikä korimalli tämä sitten on:
1722281462308.png

Porsche itse sanoo tämän olevan sedan.
 
Olisko hb lyhyt töpöperä kuten vaikka perus Golf ja lb juurikin id7 sedanilta näyttävä, mutta ylhäältä saranoitu takaluukku. :hmm:
 
Eikös se sedan olekin, takalasi pysyy aloillaan kontin avautuessa.

Joo, nämä on nykyisin vähän hämäriä nämä korimallit kun alkaa olla kaikenmuotoisia autoja. Tesla S ja 3 hyvät esimerkit. Model S näyttää sivusta päin katsottaessa enemmänkin sedanilta ja Model 3 taas liftbackiltä. Kuitenkin Model S kontti aukeaa takaikkunan kanssa kuten liftback ja Model 3 kontti aukeaa pelkästään perästä takaikkunan pysyessä paikallaan, eli kuten sedan :)
 
Minä taas ihmettelen miksei liftbackejä tehdä enää. Se pieni "hyppyri" pitää takalasin puhtaana. Kaikki helvetin töpöperät hachback, suv, crossover you name it likaa takalasin. Liftback on kuitenkin paljon käytännöllisempi kuin sedan.

Model Y takalasi ei kyllä ainakaan ole mennyt nyt 9-2023- tämä hetki kertaakaan likaiseksi, tai että ei olisi nähnyt läpi. En ole ikinä puhdistanut sitä erikseen.
 
Juuri tästä asiasta on kysymys kaikkiin sähköautoiluun liittyvien lisäpysähdysten osalta minulla (ja monilla muilla työsuhdeautoilijoilla ryhmä 4. tuossa aiemmin kirjoittamassani listassa).

Muutenkin matkat ovat aikataulutettuja, niin aamulla ne tarkoittavat aikaisempaa lähtöä ja illalla myöhmepää kotiin saapumista.
Jos olisi vapaa autoetu niin en edes harkitsisi sähköä, ellei sitten olisi muuten selvästi halvempi. Nyt kun ajelee km-korvauksella niin ei tunnu niin pahalta hetki odotella latausta välillä. Toki mulla tuo julkinen lataus aika harvinainen kesällä, talvella sitten useammin.
 
Jos latausajan voi käyttää hyödyksi läppärillä tai puhelimella töitä tehden, niin sitten latausaika ei ole enää omaan piikkiin menevää matka-aikaa vaan kirjattavaa työaikaa. Luuliisi että jos on päässyt sellaiseen asemaan että on työsuhde-auto, työhön sisältyy sen verran paljon raportointia, kirjaamista, viestittelyä, laskujen kirjaamista tms että tuollaiset tauot saa helposti täytettyä läppäriä hakaten.
 
Tässä on nyt se virheellinen luulo, että työsuhde-auto edellyttäisi jotenkin korkeaa tai merkityksellistä asemaa. Esim. meillä on ihan rivikoodareillakin työsuhdeautot.
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.
 
Tässä on nyt se virheellinen luulo, että työsuhde-auto edellyttäisi jotenkin korkeaa tai merkityksellistä asemaa. Esim. meillä on ihan rivikoodareillakin työsuhdeautot.
Meinaatko, että se loppu viestistä jonka katkaisit lainauksesta pois, ei koskisi rivikoodaajaa?
 
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.
Kyllä meillä ainakin autopolitiikka sallii kenelle vaan työntekijälle käyttöetuauton ottamisen niin halutessaan. Itsellä sähköauto käyttöetuautona ja ihan rivityöntekijä firmassa. Ja noin 35 hlön rakennusalan konsulttifirma pääkaupunkiseudulla kyseessä.
 
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.

Minulla on tuttuja myös suurissa tuhansia ihmisiä työllistävissä yrityksissä, eikä noissa ole työsuhdeautolle mitään vaatimusta että pitäisi olla minkäänsortin päällikkö.

Meinaatko, että se loppu viestistä jonka katkaisit lainauksesta pois, ei koskisi rivikoodaajaa?

En ottanut siihen kantaa lainkaan. Lainasin viestistäsi vain sen osan, mihin otin kantaa, eli siihen oletukseen, että työsuhdeauton edellytyksenä olisi jokin asema. Eli lähinnä halusin korjata sitä ajattelua, mikä monilla on, että työsuhdeauto olisi merkki jostain korkea-arvoisesta työntekijästä. Muistan kun meilläkin suvussa vanhat mummot pitivät erästä sukulaismiestä heti jumalasta seuraavana, kun tällä oli oikein työsuhdeauto :)
 
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.

Tittelit on halpoja, suurin osa perus myyntireiskoistakin on manager tittelillä ja usein niille kannattaa antaa työsuhdeauto täysedulla vs. kilsakorvaukset.

Kilsakorvaukset johtaa usein siihen että suhataan paljon ns. turhaa keikkaa juuri kilsojen takia. Toki tapauskohtaista mutta tiedän monta firmaa joissa mielummin annetaan auto firman puolesta kun maksetaan kilsoja.
 
En ottanut siihen kantaa lainkaan. Lainasin viestistäsi vain sen osan, mihin otin kantaa, eli siihen oletukseen, että työsuhdeauton edellytyksenä olisi jokin asema. Eli lähinnä halusin korjata sitä ajattelua, mikä monilla on, että työsuhdeauto olisi merkki jostain korkea-arvoisesta työntekijästä. Muistan kun meilläkin suvussa vanhat mummot pitivät erästä sukulaismiestä heti jumalasta seuraavana, kun tällä oli oikein työsuhdeauto :)
En tarkoittunut "korkea-arvoista" asemaa, vaan sellaista asemaa että siihen sisältyy ns. paperitöiden tai muu läppärillä töiden tekemisen velvollisuus.
 
En tarkoittunut "korkea-arvoista" asemaa, vaan sellaista asemaa että siihen sisältyy ns. paperitöiden tai muu läppärillä töiden tekemisen velvollisuus.
No en edelleenkään näe mitään sellaista yhteyttä, että työsuhdeautolla olisi mitään tekemistä sen kanssa, minkä verran paperihommia tai läppärillä työskentelyä kuuluu työnkuvaan. Mutta tämä nyt menee joka tapauksessa offtopiciksi kun ei liity sähköautoihin, niin ehkä annetaan olla :)
 
Jos olisi vapaa autoetu niin en edes harkitsisi sähköä, ellei sitten olisi muuten selvästi halvempi. Nyt kun ajelee km-korvauksella niin ei tunnu niin pahalta hetki odotella latausta välillä. Toki mulla tuo julkinen lataus aika harvinainen kesällä, talvella sitten useammin.

Tässä viestiketjussa tuli jo aiemmin selkeästi esille, että yhä useampi työnantaja ohjaa (pakottaa) työsuhdeautoilijat siirtymään polttomoottoriautoista ja hybrideistä täyssähköautoihin.
 
Tässä viestiketjussa tuli jo aiemmin selkeästi esille, että yhä useampi työnantaja ohjaa (pakottaa) työsuhdeautoilijat siirtymään polttomoottoriautoista ja hybrideistä täyssähköautoihin.
No sehän kiva. Sillon kun tämä CO2 touhu alkoi tosissaan niin joillain työmailla pakotettiin valitsemaan vähäpäästöinen auto. Osa sitten siirtyi suosiolla km-korvauksella niin sai ite valita millä ajaa.
 
Model Y takalasi ei kyllä ainakaan ole mennyt nyt 9-2023- tämä hetki kertaakaan likaiseksi, tai että ei olisi nähnyt läpi. En ole ikinä puhdistanut sitä erikseen.
No joo, siinä on sellainen pieni hyppyri mikä aiheuttaa sopivan pyörteen. Mikä saisi muuten olla kaikissa lyhytperäisissä pl. farmari missä on oma funktionsa joka sanelee korimallin). Muuten auto on kyl omaan makuun "kulta, sinusta on tullut pullukka". (myönnän, automakuni on vanhanliiton liftback/sedan kun ei tartte enää lasten tavaroita tai duunijuttuja kuskailla). Mut kyllä niitä kumispoilereita kasarilla myytiinkin kuin häkää kun hothatchit ja hatchbackit tuli muotiin. Tosin oli ne niin cool että sedaneihinkin niitä liimailtiin. Aikansa muoti-ilmiö joka sai kuitenkin alkunsa tarpeesta.
 
Tuli ajettua muutama satku parjatulla Toyota bZ4X:llä. Tätä ennen siis kokemusta noin 50 tkm Tesla Model 3:lla ajamisesta, johon oli mielenkiintoista vertailla.
Pikalataustehoa ei tullut kokeiltua.

Plussaa

  • Ihan hyvä ajettavuus ja kohtuullinen ajomelu
  • Kontissa ja sisällä runsaasti tilaa
  • Mittaristo ratin yläpuolella tuntui luontevalta
  • Ei haamujarrutuksia.
  • Kaasupolkimen vaste voimantuottoon pääosin hyvää, ei turhia viiveitä ainakaan normaaliajoassa.
Ihmetystä, ärsytystä ja muuta negatiivista herätti
  • Piipitykset. Tuntui, että auto piippaa jokaisesta asiasta. Pysäköintitutkissa on ainakin kahta eri melodiaa. Joskus kontti vaan piippaili eikä sulkeutunut. Jos joku ovi oli auki kun halusi lukita ovet valmiiksi, niin taas piippaa. Ja jos vähän katseli muualle kuin suoraan eteen niin piippaa.
  • Ei yhden polkimen ajoa tai kunnollista regeniä ilman jarrua. Joku tehostettu regen oli, joka piti aktivoida joka ajoon erikseen, mutta sekin oli hyvin laimea. Laimeudesta huolimatta aktivoitui terävämmin kuin Teslassa, eli oli epämukavampi matkustajille.
  • Hold toiminto aktivoituu viiveellä, eli piti melkein näytöstä seurata milloin voi päästää jarrusta valoissa. Sekin piti aktivoida napista joka ajolle erikseen.
  • Voimansiirron klappi kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä.
  • Peruutuskameran kuvanlaatu oli todella huono, vaikka autossa oli ihan ok 360 kamerat. Vaikka kyseessä oli varsin uusi auto, niin ainakin netin kuvien perusteella osassa on jo parempi kuvanlaatu.
  • Laatuvaikutelma oli muuten hyvä (ei nitissyt/natissut), mutta pianolakatut pinnat ja kovat muovipinnat kosketusetäisyydellä kyllä karsivat fiilistä paljon.
  • Autopilot-vastine toimi suoralla tiellä hyvin, mutta vähänkin mutkaisella tiellä se välillä vain luovutti eikä yrittänytkään kunnolla kääntää autoa mutkan suuntaan. Ei anna samanlaista "minä hoidan" fiilistä kuin Teslassa, vaikka siinäkin on tietysti omat tunnetut puutteensa.
  • Käynnistys/sammutuspainikkeen olemassaolo. Mihin tätä tarvitsee sähköautossa? Nyt sai sitten aina odotella auton heräämistä kun Teslalla olisin jo liikkeellä.
  • Navigointi ei anna mitään akkuun liittyviä ennusteita.
  • Latausluukun takana erillinen suojaläppä vielä Type2 liittimenkin edessä. Tosi kiva renklata sitä jos on tapana kytkeä auto joka kerta laturiin.
  • Navin opastus jäi selkeydessään selvästi Google Mapsia jälkeen. Lisäksi sen matka-aika-arviot olivat puutaheinää (ennusti 1,5 tunnin matkan kestoksi 2 tuntia)

Loppujen lopuksi ihan ok autolta tuntui, mutta sanoisin että hinnalla saa parempaakin.
 
Tässä viestiketjussa tuli jo aiemmin selkeästi esille, että yhä useampi työnantaja ohjaa (pakottaa) työsuhdeautoilijat siirtymään polttomoottoriautoista ja hybrideistä täyssähköautoihin.
Meilläkin sähköautot alkaneet yleistyä työsuhdeautoina, tosin meillä täysetuautoa ei saa kuin tyyliin korkeintaan toimitusjohtaja. Käyttöetuautosta jää sähkärinä vähän plussallekkin kun polttis-käyttöetuautolla on viime vuodet saanut maksaa omasta pussista osan työajoistakin.
Rividuunareita koitetaan ”pakottaa” käyttöetuautoihin kun se on firmalle halvempi kuin kilometrikorvausten maksaminen jos ajoja on paljon.

pääkaupunkiseudulta käsin maakuntiin päin operoivana en ole kokenut pientä lataustaukoa aamulla tai illalla työkohteelle mennessä/palatessa ongelmana kun vanhemmuuten ei enää tee mieli ajella montaa tuntia putkeen. Mutta ymmärrän kyllä niitäkin joita tuo häiritsisi työajoissa, varsinkin jos liikkuminen on enemmän jossain syrjäkylillä.

sopivan hidaslaturin valitsemalla työreissusta saa lisäksi aina täyspäivärahat :lol:
 
Käytiin koeajamassa tuo MG Marvel R Luxury. Olihan siinä kyllä hintaansa nähden aika paljon autoa ja yllättynyt noista näytöistä ja mittaristosta miten sulava jne.

Nyt vähän jo kaupantekoakin hieromassa, mutta mitä mieltä raati on kannattaisiko ottaa AWD malli? Olisi vähän tehokkaampi, mutta samalla range tippuu 30km. Onko se oikeasti noin mustavalkoista? Toisaalta taas Frunk lähtee pois ilmeisesti toisen sähkömoottorin tieltä.
Toisaalta ei haluaisi nelivetoa vaihtaa vajaavetoiseen, kun täällä Pohjois-Savossa noita huonojakin teitä on aikalailla...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 671
Jäsenet
75 026
Uusin jäsen
L. Öysä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom