Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Tulkitsenko oikein että tuo 20min latauspysähdys voisi olla ok jos ajaisit omalla autolla ja saisit km-korvaukset, mutta kun on työsuhdeauto niin se on pelkkä rasite, josta ei itse hyödy mitenkään?
 

Löytyy jo.

Ja ainakin kaupunkiseudulla paloautojen ajomatkat on todennäköisesti lähinnä kymmeniä kilometrejä, jolloin kohtuukokoisellakin akulla saadaan riittävä range. Tietysti varmaan on laskettu myös se, että palopumppu vie melkoisen määrän sähköä, mutta eiköhän säiliöstä lopu ensin vesi kuin akusta virta.
Paloauto ei kyllä ole mitenkään erityisen kannattava sähköistämiskohde.


Kilometrejä tulee vuodessa hyvin vähän, ja aina pitäisi olla "täyteen ladattu" valmiina tehtävään. 90k km 20v aikana menis vaikka bioöljyllä.

Sähköistämisesessä tulisi näin alkuvaiheessa keskittyä paljon ajaviin (taksit, jakeluautot, bussit, rekat). Autot, jotka viettää suurimman osan elinkaarestaan parkissa valmiudessa on toissajiaisia. Ainakin siihen asti että kaksisuuntainen lataus yleistyy ja autoja voi käyttää sähköverkon tasapainottamiseen...
 
Tällä hetkellä työn puolesta autoilevista sähköautoja on laitettu testaamaan työsuhdeautoilijat sekä taksit. Tämä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana ja niistä kokemuksista alkaa nyt äänia kuulumaan mm. omani tuosta työsuhdeautoilupakotusnäkökulmasta.

Lisäksi kaupunkibusseilla on vahva ohjaus sähköbusseihin. Sieltäkin tulee jos kommentteja ja kokemuksia, jotka eivät tässä ketjussa kyllä näy.

Seuraavat testaukseen tulevat ryhmät tulevat olemaan jotakuinkin näin. Esillä on myös jo toteutuneet testaukset:
1. Pellepelottomat itse rakennetuilla sähköautoilla (toteutunut)
2. 1. polven kaupalliset käyttäjät 3 x hintaisilla kalliilla autoilla tai Nissan Leaf kaupununkiautoilijat (toteutunut)
3. Suurempi joukko kaupallisia käyttäjiä (tällä hetkellä 2%) autoilijoista. 50 km päivässä ajavat ja kerran vuodessa mummolassa/lomareissulla kävijät (toteutunut)
4. Taksit ja työsuhdeautoilijat. Lisäksi kaupunkibussit ja kaupunkien jakeluautot (testi menossa)
5. Poliisi, ambulanssit
6. Raskas kalusto, pitkän matka linja-autot, paloautot yms.
7. Puolustusvoimat
Melkoisesti paistaa läpi jokin asennevamma sähköautoja kohtaa :D
Joo, kyllä ei niistä aivan kaikkeen ole, sehän on selvää. Mutta kylläpä sitä traktoriakin pitää joskus huoltaa ja tankata. Hevonen hoiti homman vähän kuin luonnostaan, tankkauskin hoitui kätevästi ja liki automaattisesti laitumella. Mutta kuka enään nykypäivänä peltoa hevosella kyntää?
 
Audi Airportin pihassa oli tänään uusi Q6 pihalla, Ilmeisesti uusi showroom auto. Eivät olleet vielä saneet sisälle jostain syystä, vai oliko sitten koeajoauto.

En päässyt silloin heinäkuun alussa näkemään autoa kun ekat auto oli kiertueella. Nyt piti hieman pyöriä auton ympärillä ja kurkkia sisään.

Edelleen näyttää ihan hyvältä....jospa....enköhän mä tuohon päädy.
 
Viimeksi muokattu:
Tulkitsenko oikein että tuo 20min latauspysähdys voisi olla ok jos ajaisit omalla autolla ja saisit km-korvaukset, mutta kun on työsuhdeauto niin se on pelkkä rasite, josta ei itse hyödy mitenkään?
Tulee mieleen työsoppari missä työmatkat on omaa aikaa. Jolloin ihan aiheellista vähän keskustella lisistä jos työantajan autovalinan takia työmatkojen kestot pitenee puolesta tunnista tuntiin.
 
Tulee mieleen työsoppari missä työmatkat on omaa aikaa. Jolloin ihan aiheellista vähän keskustella lisistä jos työantajan autovalinan takia työmatkojen kestot pitenee puolesta tunnista tuntiin.

Juuri tästä asiasta on kysymys kaikkiin sähköautoiluun liittyvien lisäpysähdysten osalta minulla (ja monilla muilla työsuhdeautoilijoilla ryhmä 4. tuossa aiemmin kirjoittamassani listassa).

Muutenkin matkat ovat aikataulutettuja, niin aamulla ne tarkoittavat aikaisempaa lähtöä ja illalla myöhmepää kotiin saapumista.
 
Juuri tästä asiasta on kysymys kaikkiin sähköautoiluun liittyvien lisäpysähdysten osalta minulla (ja monilla muilla työsuhdeautoilijoilla ryhmä 4. tuossa aiemmin kirjoittamassani listassa).

Muutenkin matkat ovat aikataulutettuja, niin aamulla ne tarkoittavat aikaisempaa lähtöä ja illalla myöhmepää kotiin saapumista.
No sitten on aika härskitianne, ja voin kuvitella että tuntilappuihin ei voi laittaa työajaksi lataamiseen menevää aikaa. Esim jos ne pitää kohdentaa asiakkaan tuntilaskutukseen, jolloin asiakas että mikä tämä ylimääräinen tunti on.

Tavis työsuhdeautoilia useasti ajaa kokonaan, tai suurelta osin vain omia ajoja, joille tuo ei ole ongelma. (mutta on niitä vanhoja kilometrikorvaus hommiakin vaihdettu työsuhdeautoiluun)
 
Sedanit ei myyny enää ~15 vuoteen, siksi ne on hävinneet. SUV:een kuolemaa on povattu jo tovin, mutta saa nähdä, varmasti se tapahtuu, koska muoti muuttuu, mutta tässä vaiheessa se vielä porskuttaa kiitos sähköauton hankalan akkujen sijoittelun; rakenteesta tulee pakolla korkeahko, joten on hankalaa luoda perinteinen henkilöauto jossa istuttaisiin matalalla.

Oppiminen ja harjoittelu etenee samalla kun ihmisten halut muuttuu, ehkä jopa farmarin & sedanin paluu sieltä (iso)isovanhempien ajoilta kun tulevat sukupolvet haluaa jotain muuta kuin vanhempiensa katumaasturin.
Minä taas ihmettelen miksei liftbackejä tehdä enää. Se pieni "hyppyri" pitää takalasin puhtaana. Kaikki helvetin töpöperät hachback, suv, crossover you name it likaa takalasin. Liftback on kuitenkin paljon käytännöllisempi kuin sedan.
 
ID7 on lb? Eikös Model S ole myöskin. :hmm:
Kyllä Model S mielestäni on ihan sedan.

Mutta mikä on liftbackin ja hatchbackin ero?

Mikä korimalli tämä sitten on:
1722281462308.png

Porsche itse sanoo tämän olevan sedan.
 
Olisko hb lyhyt töpöperä kuten vaikka perus Golf ja lb juurikin id7 sedanilta näyttävä, mutta ylhäältä saranoitu takaluukku. :hmm:
 
Eikös se sedan olekin, takalasi pysyy aloillaan kontin avautuessa.

Joo, nämä on nykyisin vähän hämäriä nämä korimallit kun alkaa olla kaikenmuotoisia autoja. Tesla S ja 3 hyvät esimerkit. Model S näyttää sivusta päin katsottaessa enemmänkin sedanilta ja Model 3 taas liftbackiltä. Kuitenkin Model S kontti aukeaa takaikkunan kanssa kuten liftback ja Model 3 kontti aukeaa pelkästään perästä takaikkunan pysyessä paikallaan, eli kuten sedan :)
 
Minä taas ihmettelen miksei liftbackejä tehdä enää. Se pieni "hyppyri" pitää takalasin puhtaana. Kaikki helvetin töpöperät hachback, suv, crossover you name it likaa takalasin. Liftback on kuitenkin paljon käytännöllisempi kuin sedan.

Model Y takalasi ei kyllä ainakaan ole mennyt nyt 9-2023- tämä hetki kertaakaan likaiseksi, tai että ei olisi nähnyt läpi. En ole ikinä puhdistanut sitä erikseen.
 
Juuri tästä asiasta on kysymys kaikkiin sähköautoiluun liittyvien lisäpysähdysten osalta minulla (ja monilla muilla työsuhdeautoilijoilla ryhmä 4. tuossa aiemmin kirjoittamassani listassa).

Muutenkin matkat ovat aikataulutettuja, niin aamulla ne tarkoittavat aikaisempaa lähtöä ja illalla myöhmepää kotiin saapumista.
Jos olisi vapaa autoetu niin en edes harkitsisi sähköä, ellei sitten olisi muuten selvästi halvempi. Nyt kun ajelee km-korvauksella niin ei tunnu niin pahalta hetki odotella latausta välillä. Toki mulla tuo julkinen lataus aika harvinainen kesällä, talvella sitten useammin.
 
Jos latausajan voi käyttää hyödyksi läppärillä tai puhelimella töitä tehden, niin sitten latausaika ei ole enää omaan piikkiin menevää matka-aikaa vaan kirjattavaa työaikaa. Luuliisi että jos on päässyt sellaiseen asemaan että on työsuhde-auto, työhön sisältyy sen verran paljon raportointia, kirjaamista, viestittelyä, laskujen kirjaamista tms että tuollaiset tauot saa helposti täytettyä läppäriä hakaten.
 
Tässä on nyt se virheellinen luulo, että työsuhde-auto edellyttäisi jotenkin korkeaa tai merkityksellistä asemaa. Esim. meillä on ihan rivikoodareillakin työsuhdeautot.
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.
 
Tässä on nyt se virheellinen luulo, että työsuhde-auto edellyttäisi jotenkin korkeaa tai merkityksellistä asemaa. Esim. meillä on ihan rivikoodareillakin työsuhdeautot.
Meinaatko, että se loppu viestistä jonka katkaisit lainauksesta pois, ei koskisi rivikoodaajaa?
 
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.
Kyllä meillä ainakin autopolitiikka sallii kenelle vaan työntekijälle käyttöetuauton ottamisen niin halutessaan. Itsellä sähköauto käyttöetuautona ja ihan rivityöntekijä firmassa. Ja noin 35 hlön rakennusalan konsulttifirma pääkaupunkiseudulla kyseessä.
 
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.

Minulla on tuttuja myös suurissa tuhansia ihmisiä työllistävissä yrityksissä, eikä noissa ole työsuhdeautolle mitään vaatimusta että pitäisi olla minkäänsortin päällikkö.

Meinaatko, että se loppu viestistä jonka katkaisit lainauksesta pois, ei koskisi rivikoodaajaa?

En ottanut siihen kantaa lainkaan. Lainasin viestistäsi vain sen osan, mihin otin kantaa, eli siihen oletukseen, että työsuhdeauton edellytyksenä olisi jokin asema. Eli lähinnä halusin korjata sitä ajattelua, mikä monilla on, että työsuhdeauto olisi merkki jostain korkea-arvoisesta työntekijästä. Muistan kun meilläkin suvussa vanhat mummot pitivät erästä sukulaismiestä heti jumalasta seuraavana, kun tällä oli oikein työsuhdeauto :)
 
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.

Tittelit on halpoja, suurin osa perus myyntireiskoistakin on manager tittelillä ja usein niille kannattaa antaa työsuhdeauto täysedulla vs. kilsakorvaukset.

Kilsakorvaukset johtaa usein siihen että suhataan paljon ns. turhaa keikkaa juuri kilsojen takia. Toki tapauskohtaista mutta tiedän monta firmaa joissa mielummin annetaan auto firman puolesta kun maksetaan kilsoja.
 
En ottanut siihen kantaa lainkaan. Lainasin viestistäsi vain sen osan, mihin otin kantaa, eli siihen oletukseen, että työsuhdeauton edellytyksenä olisi jokin asema. Eli lähinnä halusin korjata sitä ajattelua, mikä monilla on, että työsuhdeauto olisi merkki jostain korkea-arvoisesta työntekijästä. Muistan kun meilläkin suvussa vanhat mummot pitivät erästä sukulaismiestä heti jumalasta seuraavana, kun tällä oli oikein työsuhdeauto :)
En tarkoittunut "korkea-arvoista" asemaa, vaan sellaista asemaa että siihen sisältyy ns. paperitöiden tai muu läppärillä töiden tekemisen velvollisuus.
 
En tarkoittunut "korkea-arvoista" asemaa, vaan sellaista asemaa että siihen sisältyy ns. paperitöiden tai muu läppärillä töiden tekemisen velvollisuus.
No en edelleenkään näe mitään sellaista yhteyttä, että työsuhdeautolla olisi mitään tekemistä sen kanssa, minkä verran paperihommia tai läppärillä työskentelyä kuuluu työnkuvaan. Mutta tämä nyt menee joka tapauksessa offtopiciksi kun ei liity sähköautoihin, niin ehkä annetaan olla :)
 
Jos olisi vapaa autoetu niin en edes harkitsisi sähköä, ellei sitten olisi muuten selvästi halvempi. Nyt kun ajelee km-korvauksella niin ei tunnu niin pahalta hetki odotella latausta välillä. Toki mulla tuo julkinen lataus aika harvinainen kesällä, talvella sitten useammin.

Tässä viestiketjussa tuli jo aiemmin selkeästi esille, että yhä useampi työnantaja ohjaa (pakottaa) työsuhdeautoilijat siirtymään polttomoottoriautoista ja hybrideistä täyssähköautoihin.
 
Tässä viestiketjussa tuli jo aiemmin selkeästi esille, että yhä useampi työnantaja ohjaa (pakottaa) työsuhdeautoilijat siirtymään polttomoottoriautoista ja hybrideistä täyssähköautoihin.
No sehän kiva. Sillon kun tämä CO2 touhu alkoi tosissaan niin joillain työmailla pakotettiin valitsemaan vähäpäästöinen auto. Osa sitten siirtyi suosiolla km-korvauksella niin sai ite valita millä ajaa.
 
Model Y takalasi ei kyllä ainakaan ole mennyt nyt 9-2023- tämä hetki kertaakaan likaiseksi, tai että ei olisi nähnyt läpi. En ole ikinä puhdistanut sitä erikseen.
No joo, siinä on sellainen pieni hyppyri mikä aiheuttaa sopivan pyörteen. Mikä saisi muuten olla kaikissa lyhytperäisissä pl. farmari missä on oma funktionsa joka sanelee korimallin). Muuten auto on kyl omaan makuun "kulta, sinusta on tullut pullukka". (myönnän, automakuni on vanhanliiton liftback/sedan kun ei tartte enää lasten tavaroita tai duunijuttuja kuskailla). Mut kyllä niitä kumispoilereita kasarilla myytiinkin kuin häkää kun hothatchit ja hatchbackit tuli muotiin. Tosin oli ne niin cool että sedaneihinkin niitä liimailtiin. Aikansa muoti-ilmiö joka sai kuitenkin alkunsa tarpeesta.
 
Tuli ajettua muutama satku parjatulla Toyota bZ4X:llä. Tätä ennen siis kokemusta noin 50 tkm Tesla Model 3:lla ajamisesta, johon oli mielenkiintoista vertailla.
Pikalataustehoa ei tullut kokeiltua.

Plussaa

  • Ihan hyvä ajettavuus ja kohtuullinen ajomelu
  • Kontissa ja sisällä runsaasti tilaa
  • Mittaristo ratin yläpuolella tuntui luontevalta
  • Ei haamujarrutuksia.
  • Kaasupolkimen vaste voimantuottoon pääosin hyvää, ei turhia viiveitä ainakaan normaaliajoassa.
Ihmetystä, ärsytystä ja muuta negatiivista herätti
  • Piipitykset. Tuntui, että auto piippaa jokaisesta asiasta. Pysäköintitutkissa on ainakin kahta eri melodiaa. Joskus kontti vaan piippaili eikä sulkeutunut. Jos joku ovi oli auki kun halusi lukita ovet valmiiksi, niin taas piippaa. Ja jos vähän katseli muualle kuin suoraan eteen niin piippaa.
  • Ei yhden polkimen ajoa tai kunnollista regeniä ilman jarrua. Joku tehostettu regen oli, joka piti aktivoida joka ajoon erikseen, mutta sekin oli hyvin laimea. Laimeudesta huolimatta aktivoitui terävämmin kuin Teslassa, eli oli epämukavampi matkustajille.
  • Hold toiminto aktivoituu viiveellä, eli piti melkein näytöstä seurata milloin voi päästää jarrusta valoissa. Sekin piti aktivoida napista joka ajolle erikseen.
  • Voimansiirron klappi kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä.
  • Peruutuskameran kuvanlaatu oli todella huono, vaikka autossa oli ihan ok 360 kamerat. Vaikka kyseessä oli varsin uusi auto, niin ainakin netin kuvien perusteella osassa on jo parempi kuvanlaatu.
  • Laatuvaikutelma oli muuten hyvä (ei nitissyt/natissut), mutta pianolakatut pinnat ja kovat muovipinnat kosketusetäisyydellä kyllä karsivat fiilistä paljon.
  • Autopilot-vastine toimi suoralla tiellä hyvin, mutta vähänkin mutkaisella tiellä se välillä vain luovutti eikä yrittänytkään kunnolla kääntää autoa mutkan suuntaan. Ei anna samanlaista "minä hoidan" fiilistä kuin Teslassa, vaikka siinäkin on tietysti omat tunnetut puutteensa.
  • Käynnistys/sammutuspainikkeen olemassaolo. Mihin tätä tarvitsee sähköautossa? Nyt sai sitten aina odotella auton heräämistä kun Teslalla olisin jo liikkeellä.
  • Navigointi ei anna mitään akkuun liittyviä ennusteita.
  • Latausluukun takana erillinen suojaläppä vielä Type2 liittimenkin edessä. Tosi kiva renklata sitä jos on tapana kytkeä auto joka kerta laturiin.
  • Navin opastus jäi selkeydessään selvästi Google Mapsia jälkeen. Lisäksi sen matka-aika-arviot olivat puutaheinää (ennusti 1,5 tunnin matkan kestoksi 2 tuntia)

Loppujen lopuksi ihan ok autolta tuntui, mutta sanoisin että hinnalla saa parempaakin.
 
Tässä viestiketjussa tuli jo aiemmin selkeästi esille, että yhä useampi työnantaja ohjaa (pakottaa) työsuhdeautoilijat siirtymään polttomoottoriautoista ja hybrideistä täyssähköautoihin.
Meilläkin sähköautot alkaneet yleistyä työsuhdeautoina, tosin meillä täysetuautoa ei saa kuin tyyliin korkeintaan toimitusjohtaja. Käyttöetuautosta jää sähkärinä vähän plussallekkin kun polttis-käyttöetuautolla on viime vuodet saanut maksaa omasta pussista osan työajoistakin.
Rividuunareita koitetaan ”pakottaa” käyttöetuautoihin kun se on firmalle halvempi kuin kilometrikorvausten maksaminen jos ajoja on paljon.

pääkaupunkiseudulta käsin maakuntiin päin operoivana en ole kokenut pientä lataustaukoa aamulla tai illalla työkohteelle mennessä/palatessa ongelmana kun vanhemmuuten ei enää tee mieli ajella montaa tuntia putkeen. Mutta ymmärrän kyllä niitäkin joita tuo häiritsisi työajoissa, varsinkin jos liikkuminen on enemmän jossain syrjäkylillä.

sopivan hidaslaturin valitsemalla työreissusta saa lisäksi aina täyspäivärahat :lol:
 
Käytiin koeajamassa tuo MG Marvel R Luxury. Olihan siinä kyllä hintaansa nähden aika paljon autoa ja yllättynyt noista näytöistä ja mittaristosta miten sulava jne.

Nyt vähän jo kaupantekoakin hieromassa, mutta mitä mieltä raati on kannattaisiko ottaa AWD malli? Olisi vähän tehokkaampi, mutta samalla range tippuu 30km. Onko se oikeasti noin mustavalkoista? Toisaalta taas Frunk lähtee pois ilmeisesti toisen sähkömoottorin tieltä.
Toisaalta ei haluaisi nelivetoa vaihtaa vajaavetoiseen, kun täällä Pohjois-Savossa noita huonojakin teitä on aikalailla...
 
Käytiin koeajamassa tuo MG Marvel R Luxury. Olihan siinä kyllä hintaansa nähden aika paljon autoa ja yllättynyt noista näytöistä ja mittaristosta miten sulava jne.

Nyt vähän jo kaupantekoakin hieromassa, mutta mitä mieltä raati on kannattaisiko ottaa AWD malli? Olisi vähän tehokkaampi, mutta samalla range tippuu 30km. Onko se oikeasti noin mustavalkoista? Toisaalta taas Frunk lähtee pois ilmeisesti toisen sähkömoottorin tieltä.
Toisaalta ei haluaisi nelivetoa vaihtaa vajaavetoiseen, kun täällä Pohjois-Savossa noita huonojakin teitä on aikalailla...
Itselläni oli sama valinta äskettäin.
Päädyin vajaavetoiseen hinnan ja frunkin menetyksen takia. Osaltaan saattoi tietty vaikuttaa se, että tuollainen on suhteellisen ripeä köntti nelikkona ja tuollaisen pysäyttäminen vaatii välimatkaa. Eli lähinnä suojaan itseäni tulevilta hölmöilyiltä.
Vaikka kilometrejä on tullut kadulla ja radalla jonkin verran, niin en kokenut tarvitsevani enempää voimaa. Ainoastaan satunnaiset talven pihasta lähtemiset ja tulemiset itseäni mietityttävät.
 
Tuli ajettua muutama satku parjatulla Toyota bZ4X:llä. Tätä ennen siis kokemusta noin 50 tkm Tesla Model 3:lla ajamisesta, johon oli mielenkiintoista vertailla.
Pikalataustehoa ei tullut kokeiltua.

Plussaa
  • Ihan hyvä ajettavuus ja kohtuullinen ajomelu
  • Kontissa ja sisällä runsaasti tilaa
  • Mittaristo ratin yläpuolella tuntui luontevalta
  • Ei haamujarrutuksia.
  • Kaasupolkimen vaste voimantuottoon pääosin hyvää, ei turhia viiveitä ainakaan normaaliajoassa.
Ihmetystä, ärsytystä ja muuta negatiivista herätti
  • Piipitykset. Tuntui, että auto piippaa jokaisesta asiasta. Pysäköintitutkissa on ainakin kahta eri melodiaa. Joskus kontti vaan piippaili eikä sulkeutunut. Jos joku ovi oli auki kun halusi lukita ovet valmiiksi, niin taas piippaa. Ja jos vähän katseli muualle kuin suoraan eteen niin piippaa.
  • Ei yhden polkimen ajoa tai kunnollista regeniä ilman jarrua. Joku tehostettu regen oli, joka piti aktivoida joka ajoon erikseen, mutta sekin oli hyvin laimea. Laimeudesta huolimatta aktivoitui terävämmin kuin Teslassa, eli oli epämukavampi matkustajille.
  • Hold toiminto aktivoituu viiveellä, eli piti melkein näytöstä seurata milloin voi päästää jarrusta valoissa. Sekin piti aktivoida napista joka ajolle erikseen.
  • Voimansiirron klappi kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä.
  • Peruutuskameran kuvanlaatu oli todella huono, vaikka autossa oli ihan ok 360 kamerat. Vaikka kyseessä oli varsin uusi auto, niin ainakin netin kuvien perusteella osassa on jo parempi kuvanlaatu.
  • Laatuvaikutelma oli muuten hyvä (ei nitissyt/natissut), mutta pianolakatut pinnat ja kovat muovipinnat kosketusetäisyydellä kyllä karsivat fiilistä paljon.
  • Autopilot-vastine toimi suoralla tiellä hyvin, mutta vähänkin mutkaisella tiellä se välillä vain luovutti eikä yrittänytkään kunnolla kääntää autoa mutkan suuntaan. Ei anna samanlaista "minä hoidan" fiilistä kuin Teslassa, vaikka siinäkin on tietysti omat tunnetut puutteensa.
  • Käynnistys/sammutuspainikkeen olemassaolo. Mihin tätä tarvitsee sähköautossa? Nyt sai sitten aina odotella auton heräämistä kun Teslalla olisin jo liikkeellä.
  • Navigointi ei anna mitään akkuun liittyviä ennusteita.
  • Latausluukun takana erillinen suojaläppä vielä Type2 liittimenkin edessä. Tosi kiva renklata sitä jos on tapana kytkeä auto joka kerta laturiin.
  • Navin opastus jäi selkeydessään selvästi Google Mapsia jälkeen. Lisäksi sen matka-aika-arviot olivat puutaheinää (ennusti 1,5 tunnin matkan kestoksi 2 tuntia)

Loppujen lopuksi ihan ok autolta tuntui, mutta sanoisin että hinnalla saa parempaakin.
Kävin tuota Solterraa joku aika takaperin kokeilemassa ja mulla ehkä eniten tökki ahtaat tilat, huono ajettavuus ja ehkä vähän se 10v vanhasta hybridi toyotasta tuttu mittaristo. Koeajoautossa oli myös ne paremmat stereot jotka oli sitä luokkaa etten maksaisi mitään ekstraa. Tämä siis verrattu Enyaq.

Jos hyvän kaupan olisi saanut tehtyä niin ehkä, mutta mitään sellaista tämä on pakko saada tunnetta ei tullut.

Tuo käynnistysnappi on sellainen josta minä ainakin pidän. Enyaqissa oli tuo että käynnistyy aina kun istuu autoon ja sammuu kun nousee. Melko ärsyttävä kun joudut vaikka hetkeksi poistumaan autosta, äkkiä alkaa valitus takapenkiltä ”kylmä/kuuma/ radio ei kuulu/ym”. Tai jos haluaa pistää auton käymään kun pakkaa/skrabaa laseja niin joutuu kosketusnäyttöä koskettelemaan että saa pysymään päällä.
 
Tuo käynnistysnappi on sellainen josta minä ainakin pidän. Enyaqissa oli tuo että käynnistyy aina kun istuu autoon ja sammuu kun nousee. Melko ärsyttävä kun joudut vaikka hetkeksi poistumaan autosta, äkkiä alkaa valitus takapenkiltä ”kylmä/kuuma/ radio ei kuulu/ym”. Tai jos haluaa pistää auton käymään kun pakkaa/skrabaa laseja niin joutuu kosketusnäyttöä koskettelemaan että saa pysymään päällä.
ID4:ssä pahimmillaan riitti, että korjasi perseen asentoa penkillä siten, että vähän nosti itseään ylös penkillä niin auto heti päätti sekunnin sadasosassa sammuttaa auton ja sitten käynnistää sen uudestaan. Tuo sitten joskus sekoitti softan toiminnan, kun liian nopeasti tuli sammutus ja käynnistys. Todella raivostuttava ominaisuus.
 
Joo tuo automaattinen auton käynnistys/sammutus on parhaimmillaan todella näppärää. Mutta ainakin Polestarissa toiminta on kanssa hyvin äkäinen, olisi kiva että saisi esim. 30s odotusajan (jos esim. nousee autosta ulos avaamaan takaluukkua/ovea) ennen kuin kaikki sammuu niin ei tulisi sellaista katkosta ajoon. Sammuneena kun autosta lähtee kaikki vilkut, valot ja äänetkin....
 
ID4:ssä pahimmillaan riitti, että korjasi perseen asentoa penkillä siten, että vähän nosti itseään ylös penkillä niin auto heti päätti sekunnin sadasosassa sammuttaa auton ja sitten käynnistää sen uudestaan. Tuo sitten joskus sekoitti softan toiminnan, kun liian nopeasti tuli sammutus ja käynnistys. Todella raivostuttava ominaisuus.
Eikö tuota sitten saa pois päältä vanhemmissa malleissa? ID.7 kun kävin koeajamassa, niin valikoista ainakin löytyi asetus, joka kuvauksen perusteella vaikutti juuri tuon ominaisuuden on/off säätöön. En tullut kokeilleeksi mitä se käytännössä olisi tehnyt.
 
Jos hyvän kaupan olisi saanut tehtyä niin ehkä, mutta mitään sellaista tämä on pakko saada tunnetta ei tullut.
Niin, en keksinyt autosta oikein mitään kilpailuetua verrattuna muihin. Heikkouksia kylläkin. Enyaqia ajoin joskus silloin kun se tuli, ja kyllä siitä jäi parempi fiilis jo tuolloin.

Tuo käynnistysnappi on sellainen josta minä ainakin pidän. Enyaqissa oli tuo että käynnistyy aina kun istuu autoon ja sammuu kun nousee. Melko ärsyttävä kun joudut vaikka hetkeksi poistumaan autosta, äkkiä alkaa valitus takapenkiltä ”kylmä/kuuma/ radio ei kuulu/ym”. Tai jos haluaa pistää auton käymään kun pakkaa/skrabaa laseja niin joutuu kosketusnäyttöä koskettelemaan että saa pysymään päällä.
Joo tuo automaattinen auton käynnistys/sammutus on parhaimmillaan todella näppärää. Mutta ainakin Polestarissa toiminta on kanssa hyvin äkäinen, olisi kiva että saisi esim. 30s odotusajan (jos esim. nousee autosta ulos avaamaan takaluukkua/ovea) ennen kuin kaikki sammuu niin ei tulisi sellaista katkosta ajoon. Sammuneena kun autosta lähtee kaikki vilkut, valot ja äänetkin....
Itselläni kun suurin osa ajoista on sellaisia, että istun autoon, ajan johonkin, nousen autosta ja poistun. Sitten kun on näitä poikkeuksia (nousen autosta tekemään asiaa x ja haluan sen pysyvän päällä), niin tällöin olen valmis tekemään tarvittavat toimenpiteet näytöstä. Välillä tulee Teslalla tehtyä jopa niin, että poistuessa en edes laita autoa P:lle erikseen, koska se menee kuitenkin päälle heti kun oven avaa. Mieluummin otan sujuvan toiminnan 95% ajasta kuin lisään turhia nappeja niitä 5% käyttökertoja varten.
 
Eikö tuota sitten saa pois päältä vanhemmissa malleissa? ID.7 kun kävin koeajamassa, niin valikoista ainakin löytyi asetus, joka kuvauksen perusteella vaikutti juuri tuon ominaisuuden on/off säätöön. En tullut kokeilleeksi mitä se käytännössä olisi tehnyt.
En ainakaan muista, että olisi saanut ja nuo yli vuoden vanhat mallit on kokonaan hylätty softapäivitysten osalta eli tuskin tulee päivityksenäkään myöhemmin.
 
Joo tuo automaattinen auton käynnistys/sammutus on parhaimmillaan todella näppärää. Mutta ainakin Polestarissa toiminta on kanssa hyvin äkäinen, olisi kiva että saisi esim. 30s odotusajan (jos esim. nousee autosta ulos avaamaan takaluukkua/ovea) ennen kuin kaikki sammuu niin ei tulisi sellaista katkosta ajoon. Sammuneena kun autosta lähtee kaikki vilkut, valot ja äänetkin....
Tämä on totta, pidän kyllä Teslasta tuosta automatiikasta enimmäkseen paljon. Mutta sitten esim. talvella jos joutuu autoa harjaamaan niin ei hyvä kun auto ja lämmitys lakkaa kun nappaa vaikka harjan sisältä. Toki tuon ilmastoinnin saa pysymään päällä näytöstä, mutta joiltain osin voisi olla fiksumpi tuo automatiikkakin.
 
Tämä on totta, pidän kyllä Teslasta tuosta automatiikasta enimmäkseen paljon. Mutta sitten esim. talvella jos joutuu autoa harjaamaan niin ei hyvä kun auto ja lämmitys lakkaa kun nappaa vaikka harjan sisältä. Toki tuon ilmastoinnin saa pysymään päällä näytöstä, mutta joiltain osin voisi olla fiksumpi tuo automatiikkakin.
Jos auto on esilämmitetty/viilennetty sovelluksella, niin sen pitäisi pysyä jonkin aikaa päällä myös ovien kertaluontoisen avaamisen jälkeen. Ei siis tarvitse (enää) tökkiä näytöstä pysymään päällä. Tämä tuli muistaakseni viime- tai toissa talvena softapäivityksenä. Tässähän se: 2022.8.2 Official Tesla Release Notes - Software Updates

"Vehicle preconditioning accessed via the Tesla app will now remain active up to 30 minutes after a door is opened, making it easier load your vehicle without affecting climate control."
 
Jos auto on esilämmitetty/viilennetty sovelluksella, niin sen pitäisi pysyä jonkin aikaa päällä myös ovien kertaluontoisen avaamisen jälkeen. Ei siis tarvitse (enää) tökkiä näytöstä pysymään päällä. Tämä tuli muistaakseni viime- tai toissa talvena softapäivityksenä. Tässähän se: 2022.8.2 Official Tesla Release Notes - Software Updates

"Vehicle preconditioning accessed via the Tesla app will now remain active up to 30 minutes after a door is opened, making it easier load your vehicle without affecting climate control."
Hmm. Mikähän tuon päälläpysymisen ehtona sitten mahtaa olla, kun mulla oli viime talvena ainakin haasteita tuon kanssa. Taisin yleensä vain täpätä auton lämpenemään siitä tuuletin-ikonista, ehkä jos valitsee "sulata auto" niin toimisi. Jos tarvitsee käyttää ajastettua esilämmitystä, niin ei hyvä sillä se lämmittää akkua turhaan enkä sitä lyhyelle matkalle halua siksi käyttää.
 
Tämä on totta, pidän kyllä Teslasta tuosta automatiikasta enimmäkseen paljon. Mutta sitten esim. talvella jos joutuu autoa harjaamaan niin ei hyvä kun auto ja lämmitys lakkaa kun nappaa vaikka harjan sisältä. Toki tuon ilmastoinnin saa pysymään päällä näytöstä, mutta joiltain osin voisi olla fiksumpi tuo automatiikkakin.
Käyttöturvallisuuden näkökulmasta tällaiset automaattiset on/off toiminnot ovat hyvin hankalia. Olen vähän yllättynyt, että henkilöautoihin on menty moisia sallimaan, kun teollisella puolella on aikalailla tarkkaa välittää käyttäjälle selkeästi järjestelmän tilatieto ja vaatia käyttäjältä aktiivisia toimia tilan muuttamiseksi. Perse penkkiin on aikalailla häilyvä toimenpide, esim. lasket raskaan kassin penkille - meneekö auto päällä vai ei...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 226
Viestejä
4 862 695
Jäsenet
78 631
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom