- Liittynyt
- 30.12.2019
- Viestejä
- 116
Enkä sinänsä tajua rangekeskustelua, jos se ei riitä, niin sitten ei riitä. Simple as that. Vähän sama kuin bensa-auton kulutuksesta keskustelu, osalle ongelma, osalle yhdentekevää
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Enkä sinänsä tajua rangekeskustelua, jos se ei riitä, niin sitten ei riitä. Simple as that. Vähän sama kuin bensa-auton kulutuksesta keskustelu, osalle ongelma, osalle yhdentekevää
Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.
Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Korjataan heti. Sähköauton 12v akun herättämiseen ei tarvitse edes oikeaa akkuboosteria, vaan siihen riittää heppoisempikin, esim. akkuporakoneen akusta hyppylangalla voisi hätätapauksessa herättää sähköauton 12v järjestelmän ja matka jatkuu. Olettaen, että sähköauton ajoakussa riittää jerkkua ajomatkalle.Jep, näin varmastikin. En itsekään ihan heti pohjoiseen lähtisi sähkärillä, omatkin lapinreissut painottuu erämaahan, ja kuumottelisi liikaa. Mutta arkiajoon, ihan lyömätön peli, ja käytännössä ilmaiset kilometrit
Ja yksi sähköautoja varmaan ylivoimaisesti eniten lamauttava asia on 12voltin akun kyykkääminen, ja ei kai sitä starttibuusterilla samalla tavalla käynnistetä, mitä polttomoottoriauton starttimoottori höräytetään lisävirralla vaikka siperiassa. Korjatkaa paremmin asioista tietävät, mutta olen siinä käsityksessä, että starttibuusteri ei ole toimiva backup sähköautoillessa? Tämäkin on iso "mutta" teillä tiettömillä liikkuessa. Mutta samaan hengenvetoon totean, että eipä tulisi mieleenkään ajella bensa/diesel-autolla päivittäistä päiväkoti, työmatka 5km, kauppaan, harrastuksiin ajoja, joita kertyy se n.1tkm kuukaudessa. Siihen edullinen sähköauto pienellä rangella on ihan omiaan, nyt kun tuo 115km mökkimatkakin onnistuu yhdellä välilatauksella
Korjataan heti. Sähköauton 12v akun herättämiseen ei tarvitse edes oikeaa akkuboosteria, vaan siihen riittää heppoisempikin, esim. akkuporakoneen akusta hyppylangalla voisi hätätapauksessa herättää sähköauton 12v järjestelmän ja matka jatkuu. Olettaen, että sähköauton ajoakussa riittää jerkkua ajomatkalle.
Tämä aihe rangesta taisi lähteä minun kirjoituksesta liikkeelle, jossa kerroin että päiväajotarve silloin kun lähden "keikalle" on 300-500 km kesät talvet.
En aja yhteen menoon tuota matkaa vaan ajan kohteeseen (joka on puolet tuosta päiväajomatkasta), jossa olen useamman tunnin tekemässä työhoni liittyviä asioita. Siellä perillä voi syödä, käydä vessassa ja kikkailla muutakin, mutta auton latausmahdollisuuttaa ei monessakaan paikassa ole.
Sehän se sitten vituttaa kun kotia päin lähtiessä pitää erikseen pysähtyä lataamaan onnettoman talvirangen takia. Seuraavaksi varmaan kysytte, että mitä ovat sellaiset pysähtymispaikat joissa ei voi ladata. Sen verran avaan tässä että kyseessä on semmoiset paikat, joissa käy paljon ihmisiä töissä.
Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Onko näin? Ainakin i3 ryhmissä tätä jostain syystä oli käsketty välttämään, mutta siis olisi toimiva systeemi, olettaen, että akkuun vain pääsee käsiksi?
Mutta tähän on sitten tosi hyvä uutinen, joskin, en tiedä mitä kaikkea tuo mahdollisesti sen jälkeen herjailee, mutta niitähän saa kuitattua sitten pois
paloautot yms.
Rosenbauer on kehittänyt sähkökäyttöisen paloauton. Pitkän kehitystyön tulos vastaa tiukimpiin ympäristövaatimuksiin pitkälle tulevaisuuteen. Massatuotantoon siirtyminen on lähellä...
Kyllä itsestä tuntuu että ehkä olisi kuitenkin fiksu varustaa auto aggregaatilla edes sen pumpun pyörittämistä varten. Sitä luokkaa tiukalle vedetty nämä esimerkkilaskelmat.Joo, "ihan kohta." Ja esittelyvideolla kierretään ympyrää asfaltti kentällä.![]()
A so-called range extender is also fitted on board the RT. This consists of a state-of-the-art six-cylinder diesel engine and an electric generator.
Tuo on pien hankaluus kun sähköautokeskustelu (kuten yleensä kaikki muukin nettikeskustelu) on äärettömän mustavalkoista.Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.
Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Tämä aihe rangesta taisi lähteä minun kirjoituksesta liikkeelle, jossa kerroin että päiväajotarve silloin kun lähden "keikalle" on 300-500 km kesät talvet.
En aja yhteen menoon tuota matkaa vaan ajan kohteeseen (joka on puolet tuosta päiväajomatkasta), jossa olen useamman tunnin tekemässä työhoni liittyviä asioita. Siellä perillä voi syödä, käydä vessassa ja kikkailla muutakin, mutta auton latausmahdollisuuttaa ei monessakaan paikassa ole.
Sehän se sitten vituttaa kun kotia päin lähtiessä pitää erikseen pysähtyä lataamaan onnettoman talvirangen takia. Seuraavaksi varmaan kysytte, että mitä ovat sellaiset pysähtymispaikat joissa ei voi ladata. Sen verran avaan tässä että kyseessä on semmoiset paikat, joissa käy paljon ihmisiä töissä.
Kiintiölatauspaikan ei tarvitse olla helposti käytettävä. Eikä varmasti yleensä olekaan.Kuten sanottua, latauspaikkoja pitäisi olla pian lähes jokaisella työpaikalla.
Tulkitsenko oikein että tuo 20min latauspysähdys voisi olla ok jos ajaisit omalla autolla ja saisit km-korvaukset, mutta kun on työsuhdeauto niin se on pelkkä rasite, josta ei itse hyödy mitenkään?Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.
Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Paloauto ei kyllä ole mitenkään erityisen kannattava sähköistämiskohde.Veljekset Kulmala » Rosenbauer RT sähköpaloauto
www.veljeksetkulmala.fi
Löytyy jo.
Ja ainakin kaupunkiseudulla paloautojen ajomatkat on todennäköisesti lähinnä kymmeniä kilometrejä, jolloin kohtuukokoisellakin akulla saadaan riittävä range. Tietysti varmaan on laskettu myös se, että palopumppu vie melkoisen määrän sähköä, mutta eiköhän säiliöstä lopu ensin vesi kuin akusta virta.
Melkoisesti paistaa läpi jokin asennevamma sähköautoja kohtaaTällä hetkellä työn puolesta autoilevista sähköautoja on laitettu testaamaan työsuhdeautoilijat sekä taksit. Tämä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana ja niistä kokemuksista alkaa nyt äänia kuulumaan mm. omani tuosta työsuhdeautoilupakotusnäkökulmasta.
Lisäksi kaupunkibusseilla on vahva ohjaus sähköbusseihin. Sieltäkin tulee jos kommentteja ja kokemuksia, jotka eivät tässä ketjussa kyllä näy.
Seuraavat testaukseen tulevat ryhmät tulevat olemaan jotakuinkin näin. Esillä on myös jo toteutuneet testaukset:
1. Pellepelottomat itse rakennetuilla sähköautoilla (toteutunut)
2. 1. polven kaupalliset käyttäjät 3 x hintaisilla kalliilla autoilla tai Nissan Leaf kaupununkiautoilijat (toteutunut)
3. Suurempi joukko kaupallisia käyttäjiä (tällä hetkellä 2%) autoilijoista. 50 km päivässä ajavat ja kerran vuodessa mummolassa/lomareissulla kävijät (toteutunut)
4. Taksit ja työsuhdeautoilijat. Lisäksi kaupunkibussit ja kaupunkien jakeluautot (testi menossa)
5. Poliisi, ambulanssit
6. Raskas kalusto, pitkän matka linja-autot, paloautot yms.
7. Puolustusvoimat
Tulee mieleen työsoppari missä työmatkat on omaa aikaa. Jolloin ihan aiheellista vähän keskustella lisistä jos työantajan autovalinan takia työmatkojen kestot pitenee puolesta tunnista tuntiin.Tulkitsenko oikein että tuo 20min latauspysähdys voisi olla ok jos ajaisit omalla autolla ja saisit km-korvaukset, mutta kun on työsuhdeauto niin se on pelkkä rasite, josta ei itse hyödy mitenkään?
Tulee mieleen työsoppari missä työmatkat on omaa aikaa. Jolloin ihan aiheellista vähän keskustella lisistä jos työantajan autovalinan takia työmatkojen kestot pitenee puolesta tunnista tuntiin.
No sitten on aika härskitianne, ja voin kuvitella että tuntilappuihin ei voi laittaa työajaksi lataamiseen menevää aikaa. Esim jos ne pitää kohdentaa asiakkaan tuntilaskutukseen, jolloin asiakas että mikä tämä ylimääräinen tunti on.Juuri tästä asiasta on kysymys kaikkiin sähköautoiluun liittyvien lisäpysähdysten osalta minulla (ja monilla muilla työsuhdeautoilijoilla ryhmä 4. tuossa aiemmin kirjoittamassani listassa).
Muutenkin matkat ovat aikataulutettuja, niin aamulla ne tarkoittavat aikaisempaa lähtöä ja illalla myöhmepää kotiin saapumista.
Minä taas ihmettelen miksei liftbackejä tehdä enää. Se pieni "hyppyri" pitää takalasin puhtaana. Kaikki helvetin töpöperät hachback, suv, crossover you name it likaa takalasin. Liftback on kuitenkin paljon käytännöllisempi kuin sedan.Sedanit ei myyny enää ~15 vuoteen, siksi ne on hävinneet. SUV:een kuolemaa on povattu jo tovin, mutta saa nähdä, varmasti se tapahtuu, koska muoti muuttuu, mutta tässä vaiheessa se vielä porskuttaa kiitos sähköauton hankalan akkujen sijoittelun; rakenteesta tulee pakolla korkeahko, joten on hankalaa luoda perinteinen henkilöauto jossa istuttaisiin matalalla.
Oppiminen ja harjoittelu etenee samalla kun ihmisten halut muuttuu, ehkä jopa farmarin & sedanin paluu sieltä (iso)isovanhempien ajoilta kun tulevat sukupolvet haluaa jotain muuta kuin vanhempiensa katumaasturin.
Ja BMW i4. Onhan noita.ID7 on lb? Eikös Model S ole myöskin.![]()
Kyllä Model S mielestäni on ihan sedan.ID7 on lb? Eikös Model S ole myöskin.![]()
Eikös se sedan olekin, takalasi pysyy aloillaan kontin avautuessa.Kyllä Model S mielestäni on ihan sedan.
Mutta mikä on liftbackin ja hatchbackin ero?
Mikä korimalli tämä sitten on:
![]()
Porsche itse sanoo tämän olevan sedan.
Eikös se sedan olekin, takalasi pysyy aloillaan kontin avautuessa.
Minä taas ihmettelen miksei liftbackejä tehdä enää. Se pieni "hyppyri" pitää takalasin puhtaana. Kaikki helvetin töpöperät hachback, suv, crossover you name it likaa takalasin. Liftback on kuitenkin paljon käytännöllisempi kuin sedan.
Jos olisi vapaa autoetu niin en edes harkitsisi sähköä, ellei sitten olisi muuten selvästi halvempi. Nyt kun ajelee km-korvauksella niin ei tunnu niin pahalta hetki odotella latausta välillä. Toki mulla tuo julkinen lataus aika harvinainen kesällä, talvella sitten useammin.Juuri tästä asiasta on kysymys kaikkiin sähköautoiluun liittyvien lisäpysähdysten osalta minulla (ja monilla muilla työsuhdeautoilijoilla ryhmä 4. tuossa aiemmin kirjoittamassani listassa).
Muutenkin matkat ovat aikataulutettuja, niin aamulla ne tarkoittavat aikaisempaa lähtöä ja illalla myöhmepää kotiin saapumista.
Tässä on nyt se virheellinen luulo, että työsuhde-auto edellyttäisi jotenkin korkeaa tai merkityksellistä asemaa. Esim. meillä on ihan rivikoodareillakin työsuhdeautot.Luuliisi että jos on päässyt sellaiseen asemaan että on työsuhde-auto
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.Tässä on nyt se virheellinen luulo, että työsuhde-auto edellyttäisi jotenkin korkeaa tai merkityksellistä asemaa. Esim. meillä on ihan rivikoodareillakin työsuhdeautot.
Meinaatko, että se loppu viestistä jonka katkaisit lainauksesta pois, ei koskisi rivikoodaajaa?Tässä on nyt se virheellinen luulo, että työsuhde-auto edellyttäisi jotenkin korkeaa tai merkityksellistä asemaa. Esim. meillä on ihan rivikoodareillakin työsuhdeautot.
Kyllä meillä ainakin autopolitiikka sallii kenelle vaan työntekijälle käyttöetuauton ottamisen niin halutessaan. Itsellä sähköauto käyttöetuautona ja ihan rivityöntekijä firmassa. Ja noin 35 hlön rakennusalan konsulttifirma pääkaupunkiseudulla kyseessä.Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.
Meinaatko, että se loppu viestistä jonka katkaisit lainauksesta pois, ei koskisi rivikoodaajaa?
Lähtökohtaisesti uskoisin että suurin osa työntekijöistä jotka ajaa työsuhdeautoa on vähintään päällikkötasoa. Voin olla toki väärässä.
En tarkoittunut "korkea-arvoista" asemaa, vaan sellaista asemaa että siihen sisältyy ns. paperitöiden tai muu läppärillä töiden tekemisen velvollisuus.En ottanut siihen kantaa lainkaan. Lainasin viestistäsi vain sen osan, mihin otin kantaa, eli siihen oletukseen, että työsuhdeauton edellytyksenä olisi jokin asema. Eli lähinnä halusin korjata sitä ajattelua, mikä monilla on, että työsuhdeauto olisi merkki jostain korkea-arvoisesta työntekijästä. Muistan kun meilläkin suvussa vanhat mummot pitivät erästä sukulaismiestä heti jumalasta seuraavana, kun tällä oli oikein työsuhdeauto![]()
No en edelleenkään näe mitään sellaista yhteyttä, että työsuhdeautolla olisi mitään tekemistä sen kanssa, minkä verran paperihommia tai läppärillä työskentelyä kuuluu työnkuvaan. Mutta tämä nyt menee joka tapauksessa offtopiciksi kun ei liity sähköautoihin, niin ehkä annetaan ollaEn tarkoittunut "korkea-arvoista" asemaa, vaan sellaista asemaa että siihen sisältyy ns. paperitöiden tai muu läppärillä töiden tekemisen velvollisuus.
Jos olisi vapaa autoetu niin en edes harkitsisi sähköä, ellei sitten olisi muuten selvästi halvempi. Nyt kun ajelee km-korvauksella niin ei tunnu niin pahalta hetki odotella latausta välillä. Toki mulla tuo julkinen lataus aika harvinainen kesällä, talvella sitten useammin.
No sehän kiva. Sillon kun tämä CO2 touhu alkoi tosissaan niin joillain työmailla pakotettiin valitsemaan vähäpäästöinen auto. Osa sitten siirtyi suosiolla km-korvauksella niin sai ite valita millä ajaa.Tässä viestiketjussa tuli jo aiemmin selkeästi esille, että yhä useampi työnantaja ohjaa (pakottaa) työsuhdeautoilijat siirtymään polttomoottoriautoista ja hybrideistä täyssähköautoihin.
No joo, siinä on sellainen pieni hyppyri mikä aiheuttaa sopivan pyörteen. Mikä saisi muuten olla kaikissa lyhytperäisissä pl. farmari missä on oma funktionsa joka sanelee korimallin). Muuten auto on kyl omaan makuun "kulta, sinusta on tullut pullukka". (myönnän, automakuni on vanhanliiton liftback/sedan kun ei tartte enää lasten tavaroita tai duunijuttuja kuskailla). Mut kyllä niitä kumispoilereita kasarilla myytiinkin kuin häkää kun hothatchit ja hatchbackit tuli muotiin. Tosin oli ne niin cool että sedaneihinkin niitä liimailtiin. Aikansa muoti-ilmiö joka sai kuitenkin alkunsa tarpeesta.Model Y takalasi ei kyllä ainakaan ole mennyt nyt 9-2023- tämä hetki kertaakaan likaiseksi, tai että ei olisi nähnyt läpi. En ole ikinä puhdistanut sitä erikseen.
Ai niin noitakin oli, miksiköhän ne oli sellaista kumia ?Mut kyllä niitä kumispoilereita kasarilla myytiinkin
Meilläkin sähköautot alkaneet yleistyä työsuhdeautoina, tosin meillä täysetuautoa ei saa kuin tyyliin korkeintaan toimitusjohtaja. Käyttöetuautosta jää sähkärinä vähän plussallekkin kun polttis-käyttöetuautolla on viime vuodet saanut maksaa omasta pussista osan työajoistakin.Tässä viestiketjussa tuli jo aiemmin selkeästi esille, että yhä useampi työnantaja ohjaa (pakottaa) työsuhdeautoilijat siirtymään polttomoottoriautoista ja hybrideistä täyssähköautoihin.
Tämä. Meillä tunnetaan myös vanha viisaus että jos pyörä ei vedä niin silloin se jarruttaa.Harva meistä on rau... nelivetoa katunut.![]()