- Liittynyt
- 08.04.2017
- Viestejä
- 411
Tuota kutsutaan vetoketjuksi ja ei pitäisi edes tarvita kiilata mihinkään, mutta eihän se toimi Suomessa.On niitä, jotka ajavat vapaata kaistaa loppuun asti ja kiilaavat väkisin jonoon sisään ennen työmaasumppua.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuota kutsutaan vetoketjuksi ja ei pitäisi edes tarvita kiilata mihinkään, mutta eihän se toimi Suomessa.On niitä, jotka ajavat vapaata kaistaa loppuun asti ja kiilaavat väkisin jonoon sisään ennen työmaasumppua.
Suora vertailukelpoisuus, jolla selviäisi tarkka paremmuusjärjestys, ei ollut tarkoituskaan, vaan vain osoittaa, että sähköauton verran painava auto voi pysähtyä asiallisesti 15-16"-vanteilla. Tavallinen sähköautoilija saisi lukuisia hyötyjä, jos vannekoko olisi 18-21" sijaan järkevämpi 16-17".Niinkuin aiemmin kirjoiteltiin ei nuo absoluuttiset matkat taida olla kovin hyvin vertailukelpoisia kun korkeintaan saman vertailun sisällä. Esim. Tässä Ioniq 5 mitattu 35 m. Hyundai Ioniq 5 77.4 kWh AWD review
Juuri tuota vuosimallia pajerosta en ole ajanut mutta vanhemman ja tuoreemman perusteella en pitäisi sitä minään esimerkkinä miten jarrut tulee toteuttaa. Etenkin kun ajoprofiili voi tuollaisella vähän Pajeroa sähäkämmällä laitteella olla hiukan eri. Pysähtyy näemmä kuitenkin kohtuullisesti, ainakin kerran satasesta.
En ole mikään autoinsiinööri niin en tiedä mutta ehkä ne isommat levyt on myös halvempi tehdä kuin vaikka isompi 6-mäntäinen satula. Mitä se sitten vaikuttaa jousittamattomaan tai pyörivään massaan niin en tiedä. Äkkiseltään voisi kuvitella että mahdollisimman ohut ja halkaisijaltaan pieni levy isolla satulalla olisi paras kun mitataan yksittäistä täysjarrutusta tai vaikka auton kulutusta.
16” vanteet korkealla kumilla voisi olla mielenkiintoinen kokeilla tälläisessa normi autossa. Maastureissahan ne toimii oikeen hyvin kunhan ei mutkissa yritä erikoisia.
Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturistaEi kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.
Hep! Olen käynyt monastikkin reissussa ollessa siirtämässä auton pois laturilta kesken ruokailun, jos on lataus päättynyt. Ihan jotta laturi vapautuu muille. Tuohan on sama kuin tankkaisi fossiiliauton ja jättäisi seisomaan siihen pumpun eteen siksi aikaa kun lampsii syömään. Mut kukin tyylillään.
Joo ei kai EQC:stä ole saanut uusia tehdastilauksia sisään enää todella todella pitkään aikaan. Pahintahan on että tuossa on nyt iso väli EQB:n ja EQE SUV:n välillä ja ei mitään tietoa milloin tulee EQC:n korvaaja.Kappas, eipä ole tullut huomattua että Mersun EQC on kuopattu jo vuosi sitten.
"In an email sent to Motor1, Jan Weber, International EQ-Product Communications at Mercedes, confirmed that the EQC was actually discontinued in the second quarter of 2023. That's right—the last electric crossover was assembled more than a year ago."
2. standardi koskee hotelleja ja muita yöpymispaikkoja. Siellä tyypillisesti on tarjolla hidaslautauspaikkoja ja lisäksi asiakkaille iltaohjelmistoa eli "virvoitusjuomien" juomista. 2. tapauksissa ei tarvitse autoa lähteä siirtämään keskellä yötä vaan aiemmin saapuneet voittavat käyttöönsä yön yli kestävät paikat.
Pieni vaiva, laittaa vaikka äänet päälle. Itseä lähinnä huvittaa, että kuinka suuri asia siitä auton siirtämisestä yritetään tehdä + kaikki nämä ”hyväntekijä” kommentit siihen päälle… Minä minä minä jne.No tarviihan sinun sitä puhelinta vilkuilla, jos meinaat huomata sen sovelluksen ilmoituksen. Menee kyllä totaalisen naurettavaksi, jos omaa ruokailuakin pitää häiritä ja vaikeuttaa sillä, että pitää leikkiä jotain hyväntekijää joka lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoaan jotta joku muu pääsee hieman aiemmin lataamaan.
Jos ne paikat ovat täynnä, niin todennäköisesti siitä kerkeää joku muukin lataaja lähtemään suunnilleen samoilla minuuteilla kuin hyväntekijää leikkivä jättää ruokansa lautaselle jäähtymään vain siksi että saa olla hyvä ihminen.
Pieni vaiva. Itseä lähinnä huvittaa, että kuinka suuri asia siitä auton siirtämisestä yritetään tehdä + kaikki nämä ”hyväntekijä” kommentit siihen päälle…
Minä minä minä jne.![]()
Oleta minun puolestani mitä tahdot.Olet varmaan niitä samoja, jotka bensapumpulla alkaa tööttäillä takana, jos tankkauksen jälkeen käy hakemassa kuitin ja käyttää 5-10 sekuntia siihen, että kirjoittaa käynnistyksen yhteydessä matkamittarilukeman ylös kuittiin?
On toki epäkohteliasta tukkia pikalatauspaikka pidemmäksi ajaksi vain koska voi. Mutta ihan samaa voisi sanoa plugariautoilijoista, jotka lykkäävät autonsa kiinni hidaslaturiin ja imevät siitä tunnissa pari hassua kilowattia. Joku sähköautoilija voisi oikeasti tarvita sitä latauspaikkaa.
Tai entä ne, jotka tulevat laturille kylmällä akulla? Auto seisoo laturilla 50 minuuttia latauksessa ja lähtee heti akun täytyttyä. Törkeää latauspaikan tukkimista! Kun voisi ajaa vähän pillurallia, saapua lämpimällä akulla ja ladata 30 minuutissa täyteen! Pillurallikuskille jää vielä 20 minuuttia aikaa lorvia ABC:n noutopöydässä akun täytyttyä ennen kuin auto on seissyt laturilla sen saman 50 minuuttia kuin kylmällä akulla lataamista yrittänyt torvelo.
Jos asia on ongelma, niin latausoperaattorien kuuluu puuttua siihen. Eli laskuttaa siitäkin ajasta, kun auto seisoo ruudussa. Mielellään myös jos auto ottaa liian vähän vastaan pikalaturin kapasiteetista. Tyhmää lirutella 20 kW latausteholla viimeisiä prosentteja johonkin pikkukirppuun.
Oleta minun puolestani mitä tahdot.Tuleeko siitä täyden auton _parkkeerauksesta_ nyt jotenkin hyväksyttävämpää, kun listasit myös muita ongelmia? Pienempi paha, jolla puolustella
What about..?
Eikös aika monessa pikalaturissa kuitenkin tule "sakkoa" pitkästä latausajasta? Ei toki akun täyttymisen mukaan vaan tietyn latausajan ylityttyä. Itselläni ei ole ainaskaan niinkään ollut ongelmia noiden pikalatureiden kanssa vielä. Sen sijaan perus 22kW laturin kanssa hiersi kyllä eräs tilanne huolella kesälomilla reissatessa. Yhden pienemmän kaupungin keskustassa oli tasan 2 latauspaikkaa, molemmat tuollaisia hitaita ja joku piti autoaan siinä vielä 100% akulla ainakin 2-3h ennen häipymistään ellei jopa kauemmin. Katsoin saapuessani tuohon laturille, että tällä oli jo täysi akku ja on roikkunut piuhan perässä päälle 2h. Kävin tunnin kiertelemässä muualla ja oli edelleen siinä sekä sovelluksen perusteella tästä meni vielä tunti tai kaksi kunnes kyseinen latauspaikka lopulta vapautui. Kivaa oli kytätä ja jännätä milloin jompikumpi autoista lähtee, että pääsee lataamaan omaa ~30% varauksella olevaa autoa sen n. 2h selviytyäkseen matkalla seuraavaan kohteeseen. Noh, onneksi toisen laturin päässä ollut auto häippäsi välissä.
Miten ABC-latauksen ruuhkamaksu toimii?
Ruuhkamaksu on minuuttiperusteinen veloitus, joka astuu voimaan tietyn latausajan jälkeen. Maksu alkaa joko 45, 60, 90 tai 120 minuuttia latauksen aloittamisen jälkeen, vaikka lataus olisi vielä käynnissä tai jo päättynyt. Ruuhkamaksu päättyy vasta, kun latauspistoke irrotetaan autosta.
Ruuhkamaksu on käytössä vain osalla latausasemista. Ruuhkamaksu voi olla käytössä joko latausaseman kaikissa latauspisteissä tai osassa niistä. ABC-mobiilista voi tarkistaa, onko valitulla latausasemalla tai -pisteellä ruuhkamaksu käytössä. ABC-mobiili-sovelluksen avulla asiakas voi aloittaa auton latauksen ja seurata lataustapahtuman etenemistä.
Hyvää dataa jaksoit kaivaaSuora vertailukelpoisuus, jolla selviäisi tarkka paremmuusjärjestys, ei ollut tarkoituskaan, vaan vain osoittaa, että sähköauton verran painava auto voi pysähtyä asiallisesti 15-16"-vanteilla. Tavallinen sähköautoilija saisi lukuisia hyötyjä, jos vannekoko olisi 18-21" sijaan järkevämpi 16-17".
Mielestäni se tuli osoitetuksi, kun kolmen esimerkin ka. oli 41,1 m, ja ottaa huomioon 80-luvun ABS-tekniikan hitauden sekä sen aikaisten renkaiden heikomman pidon.
Sen voi suoraan sanoa, että tuollaisia 35 metrin jarrutusmatkoja on turha odottaa Suomen asfaltilla. En muista yhtään sellaista, vaikka olen lukenut TM:aa yli 39 vuotta (ja toki jälkikäteen lukenut isän vanhoista lehdistä/näköislehdistä monia 50-, 60- ja 70-luvun koeajoja ja vertailuja). Noita minun 41 metrin esimerkkejä ei siis pidä verrata johonkin ulkomaan huipputuloksiin.
Tarkistin muistin virkistämiseksi viimeiset 2,5 vuotta, ja parhaat olivat 37 m. Normaalit hyvät jarrut ovat noin 40 m, ja sitä paremmissa tuloksissa vaikuttaa paljon rengasvalinta, lämpötila jne. Joistakin autoista oli jäänyt jarrutusmatka testaamatta kelin takia. Jarrutusmatka oli testattu 87 autosta 2,5 vuoden aikana, ja matkat olivat neljää lukuunottamatta 37-45 m. Noiden neljän tulos oli poikkeuksellisen heikko (jopa 53 m) renkaiden (M + S tai talvirengas) takia. Jätin nuo kuivan asfaltin jarrutukseen sopimattomilla renkailla varustetut suosiolla ulkopuolelle, ja tein kännykällä liitteenä olevan histogrammin 83 automallin jarrutusmatkoista 100-0.
Jarrutusmatkojen ka. 2022:
40,08 m
Ka. 2023:
40,36 m
Ka. 2024:
40,50 m
Kaikkien 83 automallin ka. oli 40,27 m. Se ei ole edes metriä parempi kuin niiden kolmen lonkalta nimeämäni 15-16" 80- ja 00-luvun auton ka, 41,1 m. Näin jälkikäteen olisi mahdollista poimia kirsikoitakin:
39,8 m, Jaguar Sovereign 3.6, 1863 kg (EU-omamassa), 220/65R15
39,4 m, sama mutta Sovereign 4.0, sekin 15"
Raskaita autoja nuokin, ja pysähtyivät 80-luvun ABS-tekniikalla ja 15"-vanteiden sisään sopivilla jarruilla lyhyemmällä matkalla kuin keskimääräinen 2022-2024 automalli.
En edelleenkään näe, miksei reilu paritonnisiin sähköautoihin voisi tehdä sen kokoisia jarruja, jotka mahdollistaisivat 16-17"-vanteet.
Vihjailit vähän, että 16"-korkeaprofiiliset saattaisivat taipua mutkissa. Näin olisikin, jos yrittäisi 16-tuumaisilla väkisin saada yhtä suuren halkaisijan kuin Ioniq 5:n 235/55R19:ssä. En tarkoittanut sitä, vaan profiili voisi olla edelleen sama 55 ja leveys 205 tai 215, jolloin ilmatila olisi hieman matalampi, eikä mutkassa olisi juuri enempää löllymistä kuin 19-tuumaisilla 235/55:llakaan.
Mielestäni nykyisillä renkaiden/vanteiden hinnoilla ja vanteiden massoilla/ilmanvastuksilla ei kannattaisi reilu paritonnisissa sähköautoissa tähdätä 70-75 cm:n ulkohalkaisijaan, vaan noin 65 cm tai aavistus alle olisi kaikin puolin taloudellisempi (rengaskulu, vannekulu, energiakulu, pidempi range, lyhyemmät latausajat, tusinan pikalaturin sijaan riittäisi investoida 11:een).
Ainakin ABC:llä noita on, joo. Mutta foorumin ärsyyntyjät ovat ehtineet jo ärsyyntyä siinä vaiheessa, kun veloitus alkaa.
Sähköauton lataus - Usein kysytyt kysymykset | ABC-asemat
Sähköauton lataus - Usein kysytyt kysymyksetwww.abcasemat.fi
Ainakin itse tartuin tuohon väitteeseen, että mukamas 15 minuuttia olisi vielä kohtuullinen aika parkittaa laturilla. Vaihtuiko se jossain vaiheessa pariin minuuttiin?Lähinnä ihmettelen sitä, että autoa ei saisi pitää laturissa minuuttiakaan ylimääräistä. Joo, kolmen tunnin seisottaminen akku täynnä, koska nauttii Michelin-ravintolan koko menun... Se on vähintäänkin epäkohteliasta ja se voisi puolestani olla rikollistakin.
Kokonaan toinen asia on joku perus ABC mättö. Siinä vaiheessa kun se yhden ruokalajin ihme on pöydässä, niin se on aika nopeasti nautittu. Jos tulee 5 minuuttia odottelua, niin sitten tulee. Ei kai nyt jumaleissön kukaan lähde vesiklosetistakaan käsiä pesemättä ja sepalus auki irrottelemaan latauskaapeleita ja sitten palaa pyyhkimään? Joku roti ja kohtuus...
Mutta nää on näitä. Vähän sama juttu kuin mitä joku täällä kertoi... eli oli kuskannut liikuntarajoitteista tuttavaa ja ajanut Bemarin invapaikalle. Sivullisilta oli tullut yrmeitä ilmeitä ja käsimerkkejäkin, kunnes oli painanut lasiin vammaisen pysäköintitunnuksen. Ihan samaa ärsyyntymistä tämä jo ladattujen autojen lyhytaikainen seisominen laturilla.
Jos olette kiireisiä, ostaako polttomoottoriauto. Silloin hoituu tankkaus hyvin nopeasti ja harvoin joutuu jonottelemaankaan muutamaa minuuttia kauemmin.
Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturistaEi kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.
Ainakin itse tartuin tuohon väitteeseen, että mukamas 15 minuuttia olisi vielä kohtuullinen aika parkittaa laturilla. Vaihtuiko se jossain vaiheessa pariin minuuttiin?
Kaikkiin latureihin pitäisi kyllä laittaa tarpeeksi suuri maksu ylittäviltä minuuteilta, ja eiköhän näin myös tule käymäänkin.![]()
Ens vuonna kuulemma tulee uus malli EQC:stä, näin ainakin mersumyyjä osasi sanoaJoo ei kai EQC:stä ole saanut uusia tehdastilauksia sisään enää todella todella pitkään aikaan. Pahintahan on että tuossa on nyt iso väli EQB:n ja EQE SUV:n välillä ja ei mitään tietoa milloin tulee EQC:n korvaaja.
Ainakin itse tartuin tuohon väitteeseen, että mukamas 15 minuuttia olisi vielä kohtuullinen aika parkittaa laturilla. Vaihtuiko se jossain vaiheessa pariin minuuttiin?
Kaikkiin latureihin pitäisi kyllä laittaa tarpeeksi suuri maksu ylittäviltä minuuteilta, ja eiköhän näin myös tule käymäänkin.![]()
Latauspaikalle jonottaminen on siitä hankalaa, että ei ole yhtään mitään tietoa kauanko menee? 10min, 60min, 120min ja missä lataaja on? Pitkällä perhelounaalla vaikka kun auto latautuu. Bensapumpulla voi olettaa, että muutamassa minuutissa homma selvä. Itse kyllä näen isona ongelmana, jos laturiin on jono.Jos latauspaikkoja on esim. 7 kpl, niin vartin seisottaminen tarkoittaa, että joku lataamaan tulija joutuu jonottamaan keskimäärin 2 minuuttia 9 sekuntia pidempään. Yritä nyt ymmärtää, että sieltä todennäköisesti vapautuu jonottajalle joku muukin niistä latauspaikoista, kun joku lataaja poistuu, ennenkuin tämä hyväntekijää leikkivä kerkeää autonsa siirtää.
Teslalla tämä on fiksuiten toteutettu. Jos kenttä on varsin tyhjä, ei laskutusta tapahdu, mutta jos ruuhkaa niin ruvetaan heti laskuttamaan seisotuksesta, tuplalaskutus jos kenttä täynnä:Vai tarkoitatko että latauslaitteisiin tulisi jokin logiikka, että se alkaa laskuttaa yliminuutteja sen jälkeen kun lataus on päättynyt, riippumatta siitä kuinka kauan lataus on kestänyt?
No perhelounas, pallomeri ja krääsäkaupat kierretään odotellessa latautumista. Kun sähköautot yleistyvät, pitää noita ajankuluja lisätä asemille.Mitä kolmen ruokalajin lounaita porukka vetää asemilla?
Ja kun kaikki on vyötetty istuimille on jollain jo kakkahätä. Siitä sitten +10-20 min lisää.No perhelounas, pallomeri ja krääsäkaupat kierretään odotellessa latautumista. Kun sähköautot yleistyvät, pitää noita ajankuluja lisätä asemille.
Teslalla tämä on fiksuiten toteutettu. Jos kenttä on varsin tyhjä, ei laskutusta tapahdu, mutta jos ruuhkaa niin ruvetaan heti laskuttamaan seisotuksesta, tuplalaskutus jos kenttä täynnä:
Miten jos muotoillaan näin: Olet syömässä ja ruoka on kesken ja joku random-tyyppi tulee tarjoamaan 10 € sinulle siitä että jätät ruuan lautaselle ja käyt kävelemässä parkkipaikan ympäri. Lähtisitkö? Niinpä. Uskoisin että 10 € on kuitenkin sellainen summa, että moni ei sillä rahalla jätä ruokaa jäähtymään lautaselle. Maksujen pitäisi olla suuremmat, jotta niillä olisi toivottava vaikutus.Sakko on jo sen suuruinen, että vähän "muista välittämättömämpikin" lähtee siirtämään autonsa ruuhkaiselta kentältä pois.
Miten jos muotoillaan näin: Olet syömässä ja ruoka on kesken ja joku random-tyyppi tulee tarjoamaan 10 € sinulle siitä että jätät ruuan lautaselle ja käyt kävelemässä parkkipaikan ympäri. Lähtisitkö? Niinpä. Uskoisin että 10 € on kuitenkin sellainen summa, että moni ei sillä rahalla jätä ruokaa jäähtymään lautaselle. Maksujen pitäisi olla suuremmat, jotta niillä olisi toivottava vaikutus.
Vaikka tässä ei suoraan Leafia haukutakaan, niin ihmettelen kyllä kovasti tätä yleistä Leafin mollausta. Meillä on nyt tuollainen pikkuakkuinen vajaa parivuotias Leaf ollut pihassa noin kuukauden ja aika vähän siitä on löytynyt moitittavaa. Ei tätä varmaan kukaan tai ainakaan kovin moni perheen ykkösautoksi olekaan ostamassa pitkiä reissuja ajatellen vaan nimenomaan lähiympäristön pyörittelyyn. Kyllähän sillä isoakkuisella jo kesälläkin taittaa matkaa ihan mukavasti, kunhan ei havittele mitään älyttömiä siirtymiä yhden päivän aikana eikä pidä kiirettä.En pidä mitenkään pöllömpänä valintana vaikka 40kWh Leafiin verrattuna, vaikka toki oli uutena aivan legendaarisen huono sähköauto hintaisekseen.
Vaikka tässä ei suoraan Leafia haukutakaan, niin ihmettelen kyllä kovasti tätä yleistä Leafin mollausta. Meillä on nyt tuollainen pikkuakkuinen vajaa parivuotias Leaf ollut pihassa noin kuukauden ja aika vähän siitä on löytynyt moitittavaa. Ei tätä varmaan kukaan tai ainakaan kovin moni perheen ykkösautoksi olekaan ostamassa pitkiä reissuja ajatellen vaan nimenomaan lähiympäristön pyörittelyyn. Kyllähän sillä isoakkuisella jo kesälläkin taittaa matkaa ihan mukavasti, kunhan ei havittele mitään älyttömiä siirtymiä yhden päivän aikana eikä pidä kiirettä.
Leafissa on kuitenkin moni asia todella hyvin kohdillaan ja se siihen on helppo päästä sinuiksi, kun kaikki käyttölaitteet löytyvät fyysisten näppäinten takaa. Auto on todella tilava, se on tarpeeksi hyvä ajaa, vähäkulutuksinen, reilusti varusteltu ja edullinen hankkia. Autossa ei myöskään mikään paneeli tai muukaan paikka rämise tai resonoi. Samaa ei voinut sanoa ID4:sta tai Ioniq 5:sta, jotka molemmat ovat heikkoja esityksiä resonointien suhteen.
En oikein vieläkään keksi oikein muuta yhtä pätevää sähkistä kakkosautoksi, jos hinta pitää olla alle 18k€ ja ikää alle 2 vuotta sekä kilometrit alle 30tkm. Joitain yksittäisiä triplettejä tai Zoeja saattaa löytyä, mutta ne ovat aika paljon pienempiä ja karsitummin varusteltuja. Leafiin kuitenkin mahtuu nelihenkinen perhe erittäin mukavasti sisään ja kontissa on tilaa vaikka viikonloppureissulle.
Toki Leaffissa on huonojakin puolia. Keskikyynärnoja on jotenkin todella päin persettä muotoiltu. Se on aivan liian lyhyt ja takana, että käsi siihen kunnolla yltäisi ja se on kaareva muodoltaan, että kyynärpää oikein luisuu sen päältä pois. Lisäksi penkin ergonomia ratin säätöineen saattaa olla joillekin ongelmallinen. Itsellä ratti jää aivan aavistuksen liian ylös, jotta polvi ei osu ratin alaosaan. Kameroiden kuva on vähän heikko, mutta ajaa asiansa tarpeeksi hyvin. Kaikissa yli 50k€ autoissakaan ei ole 360 kameroita, joten parempi tämä on kuin ei kameroita ollenkaan. Mekaaninen jalkajarru (käsijarru) on alkuun vähän hassu käyttää, mutta siihenkin tottuu pian. Keskinäyttö on myös aika heijasteleva eli aurinkoisella säällä siitä ja etenkin kameroiden kuvasta voi olla hankala saada selvää. Chademot ja latausrajoitteet ovat varmasti kaikille tiedossa eli ei kannata hankkia, jos tietää ettei Leafin latausratkaisuilla pärjää. Itse uskon, että omassa käytössä oma Leaf ei tule ikinä näkemään pikalatausta muuten kuin ehkä kokeilumielessä.
Ja jos muiden huomioonottaminen ei kiinnosta paskan vertaa
Shakkimatsinkin voi ottaa odotellessa.Ja kun kaikki on vyötetty istuimille on jollain jo kakkahätä. Siitä sitten +10-20 min lisää.
Ei löydy ainakaan Nettiautosta noilla omilla hakuehdoilla (vm 2022 tai uudempi, alle 20k€ hinta ja alle 30tkm mittarissa) yhtään noista mainitsemistasi autoista. Ja jos tosiaan haluaa sen hinnan alle 18k€ niin voi olla jostain 20k€ autosta hankala saada kahta tonnia pois. Noissa mainitsemissasi autoissa on lisäksi se huono puoli, että niissä on vain 2 vuoden takuu. Leafissa on kuitenkin 3 vuotta koko auton takuu ja 5 vuotta kaikille sähköosille.Opel Mokka/Citroen C4/Peugeot 2008 on vastaavan kokoluokan autoja ja Opelia ainakin saa alle 18k€. Pösöäkin jos on nopea ja onnistuu tinkimisessä.
Ei ole kyse siitä, etteikö muiden huomioonottaminen kiinnosta. Kyse on rajanvedosta sen välille, että kuinka paljon on valmis alistumaan oman elämän hankaloittamiselle vain sen vuoksi, että joku toinen ihminen hyötyy siitä marginaalisesti.
Vähän samaa rajanvetoa kuin pihi serkkuni harrastaa. Jokin aika sitten hänen piti päästä paikkaan X ja sen sijaan että olisi soittanut taksin, hän soitti minulle ja kysyi josko voisin hakea hänet kotoa ja viedä paikkaan X, koska sähköautolla ajelu on halpaa. Eli hän halusi hyötyä sen verran, että säästäisi taksin hinnan, mutta hän ei osannut ajatella pätkääkään sitä, minkälainen vaiva siitä on minulle ajella edestakaisin, vaikka siihen matkaan ei sähköä kuluisikaan kuin maksimissaan eurolla. Ja luonnollisestikin hän tarjoutui korvaamaan vain tuon sähkön hinnan... Ei tarvitse varmaan kertoa, tuliko kauppoja.
Ei löydy ainakaan Nettiautosta noilla omilla hakuehdoilla (vm 2022 tai uudempi, alle 20k€ hinta ja alle 30tkm mittarissa) yhtään noista mainitsemistasi autoista. Ja jos tosiaan haluaa sen hinnan alle 18k€ niin voi olla jostain 20k€ autosta hankala saada kahta tonnia pois. Noissa mainitsemissasi autoissa on lisäksi se huono puoli, että niissä on vain 2 vuoden takuu. Leafissa on kuitenkin 3 vuotta koko auton takuu ja 5 vuotta kaikille sähköosille.
Yleisesti tuntuu olevan valloillaan se käsitys, et autolla pitää päästä vähintään 300km lataamatta per suunta oli oikea tarve mikä tahansa. Täällä foorumilla tämä ainakin nousee aika usein esille ja siksi joku 77kWh on se vakio ja pienin "jolla pärjää" monen mielestä. Kyllähän minäkin ottaisin isompiakkuisen, mutten halua siitä maksaa. MX-30 sillä hurjalla 30kWh akullaan on ollut jo reilu pari vuotta hyvä lähipyörittelyauto ja ihan pirun mukava. Okei, varmasti olisi saanut parempaa käytettyä, mutta kun tarve oli uudelle ja käyttökohteet selkeät ja selvät, niin sen kanssa pystyy oikein hyvin olemaan. Ei kai kukaan oleta, että 30kWh akulla olisi tarkoitus ajaa Hesa/Tampere väliä eestaas lataamatta?Vaikka tässä ei suoraan Leafia haukutakaan, niin ihmettelen kyllä kovasti tätä yleistä Leafin mollausta.
Esimerkiksi nyt lomareissulla auto oli yön yli hotellin ilmaisessa type2-tolpassa kiinni. Aamulla akku oli täynnä ja aamiaiselle kävellessäni kävin siirtämässä auton viereiseen ruutuun ihan vaan yleisen latausetiketin vuoksi, ilman mitään "kannustimia". Muutoin auto olisi seissyt seuraavaan aamuun turhan panttina laturissa.
Aamiaiselta palatessa tolpassa olikin jo toinen auto kiinni. Joo, menetin elämästäni minuutin tai kaksi enkä saanut siitä edes mitään korvausta, mutta säästin mahdollisesti toisilta latauspysähdyksen, kun saivat autonsa töpseliin hotellilla.![]()
Jos pihi serkkusi olisi tarjonnut sähköjen lisäksi euron per minuutti, diili olisi ollut ihan mainio.![]()
Siellä on se yksi Mokka-E, mutta se jää heti laskuista pois, koska on joku ulkomaantuonti ilman pohjoiseen tarkoitettua varusteita kuten penkinlämmitys ja ilp. Se on ollut myynnissä jo kuukausia eikä kukaan sitä halua. Lisäksi se on jo yli 2 vuotta vanha.Yksi vm2022 Mokka-E oli kirjoituksen aikoihin. Jos ei alle niin hyvin liki tuota sit myytyjen puolella enemmänkin. Tuskin noista kukaan maksaa pyyntihintaa?
Et näe mitään eroa siinä, että seisotetaan tuntikausia/puolipäivää vs. 5-15 min minkä nyt ruokailun lopettaminen kestää?
Eiköhän maailma tästäkin kehity... Tulee lisää letkuja ja tyhmäkäyntimaksuja säädellään paikoittain kunnes löytyy sopiva taso.![]()
Melko kova tarve on puolustella omaan napaan tuijottelua siihen nähden, että vaihtoehto olisi kirjaimellisesti ottaa muutama askel ja käyttää pari minuuttia omaa aikaa muiden elämän helpottamiseksi. Näköjään nuo tyhjäkäyntirapsut pitäisi olla 10 €/min.![]()
Pari vuotta sitten latasin jollain Teslan pikalaturilla ja siinä oli "sakkomaksu" jos auto seisoo paikalla liian pitkään latauksen päätyttyä saavutettuaan autoon asetetun max 80% latausrajan. Hinta taisi olla 1€/minuutti. Piti oikeasti lähteä kesken syönnin siirtämään auto pois latauksesta. Tässä ei ollut kyseessä oma sähköauto, eikä minulla siksi ollut mahdollisuutta etänä sitä ohjailla, eli nostaa tuota latausrajaa ylemmäksi.Ei ole vielä itselle koskaan sattunut tilannetta, että akku olisi ehtinyt täyteen ruokailun aikana, mutta täytyy rehellisesti sanoa, että ei tulisi kuuloonkaan, että jättäisin ruuat lautaselle jähtymään siksi, että lähtisin siirtämään autoa laturilta pois, etenkin kun olen siitä kuitenkin heti ruokailun päätyttyä lähdössä muutenkin.
Seuraava laturille saapuva tuskin jaksaa sitä 5-15 min odottelua kun joku minäminäminäainavaanminä -heebo mussuttelee aamupalaansa. Etenkään kun ei voi millään tietää kuinka pitkään vielä joutuu odottelemaan.Et näe mitään eroa siinä, että seisotetaan tuntikausia/puolipäivää vs. 5-15 min minkä nyt ruokailun lopettaminen kestää?