Yleistä keskustelua sähköautoista

100km iltapäivästä aamuun? :D teen asiakaskäyntejä, eli semmoista 100km ajoa varmaankin, mutta vietän autossa myös ruokailut yms. sähköä käyttäen.

16A 3.5kw latauksella 8h olisi 28kwh eli noin kolmasosa 100kwh Model S akkuun, eli joku 170km rangea lisää. 8A taas puolittaa, niin se olisi jo aika säälittävä määrä. 10A jossain sieltä väliltä. No, välillä voi saada pidempääkin latausta, mutta aika paljon olen kotoa poissa. Varmaan tuo pakottaa välillä käyttämään julkisia.

Noh, jos laskee vaikka sen 85km/pvä ja oletetaan, että range on vaikka 450km ja päiväkohtainen ajosuorite 100km. ma 450->ti 435km->ke 420km->to 405km->pe 390km -> pe ilta 290km range. Eli jos ehdit 450km - 290km = 160km (=n.16h@8A) lataamaan viikonlopun aikana, niin et periaatteessa tarvii asiointilatausta @ 8A latauksella 8h/pvä.

edit: hidaslatauksella lirutellen pääsee yllättävän paljon vuosittaista ajoa.
 
Tuossa esimerkissä neljän latausnopeuden keskiarvo oli noin 186kW eli vartissa irtoaa ~46kWh. Oma Ioniq 5 vei etelän motarilla kaatosateessa noin 21 kWh/100km ja kun siirryttiin pohjoisen maanteille niin kulutus on jopa alle 15 kWh/100km. Eipä noilla kummallakaan kulutuksella ollut meidän tapauksessa mitään merkitystä etenemisen suhteen, kun auto oli aina valmis lähtemään aiemmin liikkelle kuin matkustajat.
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
 
Tuosta käy aika hyvin ilmi että 800V latureita on, mutta mainittavaa etua verrattuna hyvin lataaviin 400V autoihin ei ole.
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

1000049030.jpg
 
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
Mulla takapotku 19" renkailla ja ajotapa erittäin maltillinen eli todellinen nopeus = nopeusrajoitus. Lisäksi renkaissa pieni ylipaine rullausta parantamaan. Pitkää matkaa, kun taittaa maltilla niin saa tämänkin kulkemaan melko hyvillä lukemilla.
 
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

1000049030.jpg

Hyvin näkyy, kiitos. Nuo VW-konsernin tuotokset jurnuttaa aina tuota 50 kW:tä paitsi talvella jolloin tulos jää paljon matalammaksi.

Itse laitan ainakin seuraavaksi autoksi 800V auton.
 
Mulla takapotku 19" renkailla ja ajotapa erittäin maltillinen eli todellinen nopeus = nopeusrajoitus. Lisäksi renkaissa pieni ylipaine rullausta parantamaan. Pitkää matkaa, kun taittaa maltilla niin saa tämänkin kulkemaan melko hyvillä lukemilla.
Mullakin renkaissa n.2,7bar, nousee lämpimällä hyvin nopeesti 2,9bar. En silti pääse ikinä noihin lukemiin vaikka ajaisin tasan nopeusrajoitusten mukaan. No nuo pienemmät renkaat vaikuttaa jonkin verran mutta ei pitäisi niin paljoa. Joensuu - Tampere väli meni 16-17kWh/h mut oli tosi paljon 80km/h letkassa. Lämpötila oli myös tuolloin melko optimaalinen 25-26 astetta.
 
100km iltapäivästä aamuun? :D teen asiakaskäyntejä, eli semmoista 100km ajoa varmaankin, mutta vietän autossa myös ruokailut yms. sähköä käyttäen.

16A 3.5kw latauksella 8h olisi 28kwh eli noin kolmasosa 100kwh Model S akkuun, eli joku 170km rangea lisää. 8A taas puolittaa, niin se olisi jo aika säälittävä määrä. 10A jossain sieltä väliltä. No, välillä voi saada pidempääkin latausta, mutta aika paljon olen kotoa poissa. Varmaan tuo pakottaa välillä käyttämään julkisia.

Jos menet uudella ässällä pikalaturille ja akussa 10% jäljellä niin saat superilla noin 8 minuutin sisään yhtä paljon sähköä kuin tuosta tolpasta yön yli. Saa olla nopea lounastamaan jos alle 8 min syö oikean lounaan eikä mitään kolmioleipää.

Taas jos menet pikalaturille yli 50% varaustasolla niin menee toistakymmentä minuuttia että saat 28kWh, mutta silloin ei se lataaminen ole niin kriittistä kun 50% varauksella suorittaisit vielä pari työpäivää lataamattakin.

Jos sulla on vanhempi ässä niin kotilataamisen hyöty on isompi, kun julkisilla täytyy roikkua kauemmin.

Ottaisin kotoa kaiken mitä saa, ja täydentää pikalaturilla jos jostain syystä ei riitäkään.

Jos jotenkin saisit 3 vaihetta käyttöön, vaikka vain 8A virralla, se poistaisi julkisten käyttötarpeesi käytännössä kokonaan.


No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.


Tuokaan ei kyllä johdu akun jännitteestä, kun volkkarissa ei ampeerit rajoita tuolla teholukemalla, vaan akun kemia ja insinöörien asettamat turvarajat.

Joko e-GMP autojen akkukemian sisäinen vastus on pienempi, jolloin voidaan ladata isommilla prosenteilla kovempaa ilman että kennojännite menee liian suureksi, tai siellä on enemmän bufferia kuten fat e-tronissa.

Tässäkin siis kyllä 800V auto lataa nopeammin, mutta ei sen takia että se on 800V.
 
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

1000049030.jpg
Ei liity jännitteeseen, kuten jo todettiinkin. Sen ymmärrän kyllä, jos arvostat hyvää latauskäyrää. Esim. 800V Lucidin käyrähän laskee ihan kuin Teslassa. Volkkarikin on parantunut tälle vuodelle ja ottaa noin 70kW 80%:n varauksella ja oli Björnin 1000km testissä useimpia 800V korealaisia nopeampi.
 
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
Taitaa nuo 20” olla aika ikävä feature. Satku (reilu) menee 19” renkailla reilusti alle 20. kWh/100km. AWD normimoodissa. Eilen kun ajelin 80 pätkiä paljon mittari-86, niin pohjanmaan lakeuksilla alta 15 ja Jyväskylän eteläpuolen mäissä 15-16 kWh. Sade lisää aavistuksen kulutusta.

e: Nykäisin Lahdessa 70,5 kWh 42 minuuttiin. Noin 10-100% väli. Se oli kyllä jo alle 20 min 80%, mutta ei tuo täyteenkään ihan paha ollut. Nopeammin valmis kuin ihmiset.
 
Nopeammin valmis kuin ihmiset.
Nää on vähän hassuja. Mä arvelisin, että suurin osa autoilijoista käy tauolla lähinnä kusella ja hakee mahd. take away kahvin mukaan. Tuohon speksiin autot eivät ole ennen ihmisiä valmiina. Ei mullakaan ole ollut vaikeuksia totutella - varsinkaan kesäkeleillä - näihin vähän venytettyihin vartin kusitaukoihin 3-4h välein, mutta en yritä väittää etteikö sähköauto olisi pakottanut muuttamaan tottumuksiani. +600km matkoilla, joilla lataustauko on pakko pitää ja virtaa otettava pidempään kun kusemisen ajan, yksikään auto ei ole ennen itseäni valmis, vaan olen se joka joutuu keksimään oheistoimintaa jolla saan ne minuutit siinä tapettua.
 
100km iltapäivästä aamuun? :D teen asiakaskäyntejä, eli semmoista 100km ajoa varmaankin, mutta vietän autossa myös ruokailut yms. sähköä käyttäen.

16A 3.5kw latauksella 8h olisi 28kwh eli noin kolmasosa 100kwh Model S akkuun, eli joku 170km rangea lisää. 8A taas puolittaa, niin se olisi jo aika säälittävä määrä. 10A jossain sieltä väliltä. No, välillä voi saada pidempääkin latausta, mutta aika paljon olen kotoa poissa. Varmaan tuo pakottaa välillä käyttämään julkisia.
Talvella menee iso osa hukkaan, kun tuolla latailet. Kannattaa ottaa huomioon laskuissa.
 
Ei niin runsaasti jos heittää heti ajosta roikkaan ettei ehdi akku jäähtyä pakkaselle.
 
Nää on vähän hassuja. Mä arvelisin, että suurin osa autoilijoista käy tauolla lähinnä kusella ja hakee mahd. take away kahvin mukaan. Tuohon speksiin autot eivät ole ennen ihmisiä valmiina. Ei mullakaan ole ollut vaikeuksia totutella - varsinkaan kesäkeleillä - näihin vähän venytettyihin vartin kusitaukoihin 3-4h välein, mutta en yritä väittää etteikö sähköauto olisi pakottanut muuttamaan tottumuksiani. +600km matkoilla, joilla lataustauko on pakko pitää ja virtaa otettava pidempään kun kusemisen ajan, yksikään auto ei ole ennen itseäni valmis, vaan olen se joka joutuu keksimään oheistoimintaa jolla saan ne minuutit siinä tapettua.
Tämä on tapauskohtaista. Yksin liikkuva joutuu useammin odottamaan autoa, mutta perheen kanssa liikkuessa auto valmistuu melkein aina liian nopeasti.
 
Kona kulkee kyllä todella vähällä. Koko kesän keskikulutus nyt 15,1kWh/100km. Useampi ajo mennyt alle 13Wh/km kulutuksella. Paljon tällä ajetaan kaupungissa, mutta myös jonkin verran n. 80km matkaa suuntaansa, jossa 100kmh aluetta ja pätkä motariakin. Eilen huomasin yhden lyhyemmän ajon kulutuksen jääneen alle 10kwh/100km, tuota en ole aiemmin huomannut.
 
Taitaa nuo 20” olla aika ikävä feature. Satku (reilu) menee 19” renkailla reilusti alle 20. kWh/100km. AWD normimoodissa. Eilen kun ajelin 80 pätkiä paljon mittari-86, niin pohjanmaan lakeuksilla alta 15 ja Jyväskylän eteläpuolen mäissä 15-16 kWh. Sade lisää aavistuksen kulutusta.

e: Nykäisin Lahdessa 70,5 kWh 42 minuuttiin. Noin 10-100% väli. Se oli kyllä jo alle 20 min 80%, mutta ei tuo täyteenkään ihan paha ollut. Nopeammin valmis kuin ihmiset.
Joo ilmeisesti vaikuttaa sit noin paljon renkaat. Olisin mielummin 19" renkailla auton ottanu mut oli valmiix kahet renkaat ja kesäpallot oli 20". Luulen että ei kannata kyllä tuon kulutuksen takia ruveta vaihtelemaan tuumaa pienempiin, sähkön saanti ei ole kuitenkaan ongelma ja valtaosa ajoista on lähiajoa pienillä nopeuksilla. Huhtikuun puolestavälistä lähtien keskikulutus on nyt 16,7kWh/100km.
 
Joo ilmeisesti vaikuttaa sit noin paljon renkaat. Olisin mielummin 19" renkailla auton ottanu mut oli valmiix kahet renkaat ja kesäpallot oli 20". Luulen että ei kannata kyllä tuon kulutuksen takia ruveta vaihtelemaan tuumaa pienempiin, sähkön saanti ei ole kuitenkaan ongelma ja valtaosa ajoista on lähiajoa pienillä nopeuksilla. Huhtikuun puolestavälistä lähtien keskikulutus on nyt 16,7kWh/100km.

Noista 20" vanteista oli hinnastossa maininta et vähentää toimintamatkaa ~65km tjsp.
 
Nää on vähän hassuja. Mä arvelisin, että suurin osa autoilijoista käy tauolla lähinnä kusella ja hakee mahd. take away kahvin mukaan. Tuohon speksiin autot eivät ole ennen ihmisiä valmiina. Ei mullakaan ole ollut vaikeuksia totutella - varsinkaan kesäkeleillä - näihin vähän venytettyihin vartin kusitaukoihin 3-4h välein, mutta en yritä väittää etteikö sähköauto olisi pakottanut muuttamaan tottumuksiani. +600km matkoilla, joilla lataustauko on pakko pitää ja virtaa otettava pidempään kun kusemisen ajan, yksikään auto ei ole ennen itseäni valmis, vaan olen se joka joutuu keksimään oheistoimintaa jolla saan ne minuutit siinä tapettua.
Itselle ongelma on enemmän se, että oikeat laturit eivät ole välttämättä siellä, missä muuten aikoisi pysähtyä. Nyt Norjan reissulla pyrin ensisijaisesti lataamaan Ionityillä ja toissijaisesti supereilla, muita pikalatureita en yleensä mielellään käyttänyt koska olivat selvästi kalliimpia ja tarvitsivat joka kerta jonkun uuden sovelluksen. Tästä syystä joutui sitten ajamaan erikseen laturille pari kertaa, eikä voinut hoitaa luonnollisen pysähdyksen (ravintola tai kauppa tms.) aikana.

Jos hinnat tasoittuvat kilpailun myötä ja saadaan korttimaksut ilman että niistä tehdään kiskontaa, niin tilanne on aika hyvä mielestäni. Toki latausnopeudet on myös tärkeä kehityskohde.
 
En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä, että miksi hyundai pakottaa noihin E-GMP-autoihin niin isoja ja läskejä kumeja. Nuo konat ja classic ioniqit menevät vielä alemmalla kulutuksella ja ero liittynee isolta osin juuri renkaisiin.

Onko painoa vaan niin paljon, että joku 18” aavistuksen kapeampi rengaistus ei toimi? Vai vaikuttaako tähän myös huomattavan pitkä akseliväli ja suht. leveä kori?
 
En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä, että miksi hyundai pakottaa noihin E-GMP-autoihin niin isoja ja läskejä kumeja. Nuo konat ja classic ioniqit menevät vielä alemmalla kulutuksella ja ero liittynee isolta osin juuri renkaisiin.

Onko painoa vaan niin paljon, että joku 18” aavistuksen kapeampi rengaistus ei toimi? Vai vaikuttaako tähän myös huomattavan pitkä akseliväli ja suht. leveä kori?
En tiedä varmuudella, mutta kantavuutta renkaalle ainakin saa helpommin isommalla koolla.
 
Ei liity jännitteeseen, kuten jo todettiinkin. Sen ymmärrän kyllä, jos arvostat hyvää latauskäyrää. Esim. 800V Lucidin käyrähän laskee ihan kuin Teslassa. Volkkarikin on parantunut tälle vuodelle ja ottaa noin 70kW 80%:n varauksella ja oli Björnin 1000km testissä useimpia 800V korealaisia nopeampi.
Ei liity suoraan jännitteeseen, mutta pääsääntöisesti useimmat ellei jopa kaikki 800V autot ovat kovia lataamaan. 400V autoissa on aika arpapeliä miten lataavat. Tuota 1000km testiä ei kannata sekoittaa latausnopeuteen, koska siihen vaikuttaa suuresti muutkin asiat kuin latausnopeus kuten kulutus, sää, lämpötila jne.
 
Menee toki jossain määrin OT:ksi mutta kyllähän vannekokojen suurenemisen todellinen syy on 90%:sti ulkonäkö.

Varmaan isompi vierintäkehä on tiettyyn rajaan asti myös rullaavampi, mutta yleensä se yhdistyy kasvavaan leveyteen ja matalaan profiiliin, jotka sitten taas heikentävät rullaavuutta.

Poikkeuksiahan myös on ja noita erikoiskokoja, kuten BMW i3:n 155/70r19.

Jos itsellä olisi mahdollisuus valita muuten sama auto pienemmällä ja korkeamman profilin rengaskoolla niin varma valinta kun hyödyt ylittää haitat kaikissa normaaleissa ajotilanteissa.
 
Ei liity suoraan jännitteeseen, mutta pääsääntöisesti useimmat ellei jopa kaikki 800V autot ovat kovia lataamaan. 400V autoissa on aika arpapeliä miten lataavat. Tuota 1000km testiä ei kannata sekoittaa latausnopeuteen, koska siihen vaikuttaa suuresti muutkin asiat kuin latausnopeus kuten kulutus, sää, lämpötila jne.
800V henkilöautoja nyt ei käytönnössä ole muita kuin E-GMP :t ja Taycan. Sinänsä tuo 800V suositus on siis ihan pätevä, jos haetaan hyvää matka-autoa, mutta ihan yhtä hyvin voi vaan suositella vaikka Teslaa tai niitä VAG:eja, joissa on esilämmitys laturille. Jos jollekin ummikolle pitäisi suositella niin melkein mieluummin Tesla tai VAG niin ei tarvitse miettiä laturin voltteja ja POI-pisteitä esilämmitystä varten.

1000km testi ei tosiaan suoraan mittaa latausnopeutta, mutta jos se "paremmin lataava" ei ole tuossa sen nopeampi kuin suunnilleen saman kokoinen ja muotoinen verrokki vastaavissa oloissa niin missä hyöty?
 
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
Tuossa vielä tämän päivän erilliset etapit ja jokaiselle omat kulutuslukemat. Auto täynnä ihmisiä ja takakontti ihan täynnä tavaraa. Ekassa etapissa suurin keskinopeus (lähes kokonaan 100km/h maantietä) ja vikassa taas alhaisin keskinopeus (enemmän 80km/h ajoa letkassa).

Oulu - Ylivieska
1000049091.jpg


Ylivieska - Kauhava
1000049092.jpg


Kauhava - Kauhajoki
1000049093.jpg


Edit: tässä vielä yksi etappi lähestulkoon pelkästään 80km/h alueella ajoa.

Kauhajoki - Kankaanpää
1000049138.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa vielä tämän päivän erilliset etapit ja jokaiselle omat kulutuslukemat. Auto täynnä ihmisiä ja takakontti ihan täynnä tavaraa. Ekassa etapissa suurin keskinopeus (lähes kokonaan 100km/h maantietä) ja vikassa taas alhaisin keskinopeus (enemmän 80km/h ajoa letkassa).

Oulu - Ylivieska
1000049091.jpg


Ylivieska - Kauhava
1000049092.jpg


Kauhava - Kauhajoki
1000049093.jpg
Vakkarilla varmaan ajelet? Itse ajan aina vakkarilla enkä harrasta mitään kikkailuja ja optimoituja rullauksia tms. Nopeus aina rajoitus +5.
 
Vakkarilla varmaan ajelet? Itse ajan aina vakkarilla enkä harrasta mitään kikkailuja ja optimoituja rullauksia tms. Nopeus aina rajoitus +5.
Vakkarilla 99% maantiellä ja motarilla. Taajamissakin aina kun järkevästi mahdollista.
 
Tuossa vielä tämän päivän erilliset etapit ja jokaiselle omat kulutuslukemat. Auto täynnä ihmisiä ja takakontti ihan täynnä tavaraa. Ekassa etapissa suurin keskinopeus (lähes kokonaan 100km/h maantietä) ja vikassa taas alhaisin keskinopeus (enemmän 80km/h ajoa letkassa).

Oulu - Ylivieska
1000049091.jpg


Ylivieska - Kauhava
1000049092.jpg


Kauhava - Kauhajoki
1000049093.jpg

Miksi noihin näyttöihin ei tule näkyville ajetun pätkän keskinopeutta?

Mersuissa ainakin tuli myös keskinopeus näkyville.
 
Nää on vähän hassuja. Mä arvelisin, että suurin osa autoilijoista käy tauolla lähinnä kusella ja hakee mahd. take away kahvin mukaan. Tuohon speksiin autot eivät ole ennen ihmisiä valmiina. Ei mullakaan ole ollut vaikeuksia totutella - varsinkaan kesäkeleillä - näihin vähän venytettyihin vartin kusitaukoihin 3-4h välein, mutta en yritä väittää etteikö sähköauto olisi pakottanut muuttamaan tottumuksiani. +600km matkoilla, joilla lataustauko on pakko pitää ja virtaa otettava pidempään kun kusemisen ajan, yksikään auto ei ole ennen itseäni valmis, vaan olen se joka joutuu keksimään oheistoimintaa jolla saan ne minuutit siinä tapettua.
Hassua vaan on se, että irrotat yhden lauseen asiayhteydestä. Tuo koski nimenomaista lataustapahtumaa kuten ehkä olisi voinut kontekstista kyetä päättelemään.

Mutta jos lähdetään tähän latausnopeuteen menemään, niin yritä nyt muistaa, että ihmiset ja matkat ovat erilaisia. Perhe tuossa jo mainittiinkin (ja mainitsemani tapahtuma liittyi perheen ruokailuun), mutta minulle on aidoksi ongelmaksi muodostunut yksin ajaessakin liian nopea lataus. Pääasiassa tarvitsen vain todella pienen hörpyn lisää, että pääsen vakioreittini läpi. Auto imee 5 minuutin kusitauossakin paljon enemmän kuin olisi tarvis. Eli sun valitusvirsi auton odottamisesta on täysin puhdas henkilökohtainen kusematta lappiin-ongelmasi, jota ei pidä tai kannata yleistää.
 
En tiedä varmuudella, mutta kantavuutta renkaalle ainakin saa helpommin isommalla koolla.
Kia eNiroa saa 215/55R17 renkailla ja tyhjä paino joku ~1750kg.

Onko ~2000kg EV6 juuri sen verran painavampi, että tarvitaan 235/55R19 minimissään, puhumattakaan noista 20-21” nakeista.
 
Omassa Volvossa @2100kg on pienemmät nakit. Eli 235/55r19 edessä ja takana 255. Nuo oli pienimmät millä sen sai.
 
mutta minulle on aidoksi ongelmaksi muodostunut yksin ajaessakin liian nopea lataus. Pääasiassa tarvitsen vain todella pienen hörpyn lisää, että pääsen vakioreittini läpi. Auto imee 5 minuutin kusitauossakin paljon enemmän kuin olisi tarvis.
Olettaen, että ongelmasi liittyy tässä tapauksessa kulujen optimoimiseen, niin kukaan ei varmaan suutu jos laitat autosi latausrajan siten, että lopettaa lataamisen minuuttia tai jopa pari minuuttia ennen kun tulet vessasta. Mitään muuta ongelmaa en oikein tässä osaa nähdä.
 
Olettaen, että ongelmasi liittyy tässä tapauksessa kulujen optimoimiseen, niin kukaan ei varmaan suutu jos laitat autosi latausrajan siten, että lopettaa lataamisen minuuttia tai jopa pari minuuttia ennen kun tulet vessasta. Mitään muuta ongelmaa en oikein tässä osaa nähdä.
Monella laturilla on jonkunlainen idle-fee vissiin? Vai starttaavatko nuo vasta joskus tunnin kohdalla?

Sietäisi laittaa suoraan joku 50snt/min CCS-töpselissä roikkumisen hinnaksi tai sähkön hinta, kumpi nyt sattuukaan olemaan korkeampi.

Toki tämä sillä oletuksella, että töpselistä saa sen 100kW jos auto sen pystyy ottamaan. Pahasti alimitoitetut jaetut / 50kW tolpat saavatkin olla sitten halvempia.
 
En tiedä varmuudella, mutta kantavuutta renkaalle ainakin saa helpommin isommalla koolla.
Kantavuutta saa juu helpommin, mutta ymmärrän sen paremmin jonkun erittäin raskaan (kok. massa yli 3 tn) sähköauton kohdalla, en Ioniq 5:n. Pakurenkaita (16") toki saisi suurilla kantavuuksilla yli kolmetonnisillekin, mutta kulutuskestoon tehtyjen painotusten takia heikentynyt pito ja suurempi rengasmelu eivät oikein ole hyvä kompromissi henkilöautoihin, joilla tyypillisesti ajetaan vähemmän kilometrejä vuodessa.

Suurin syy lienee ulkonäkö, eli yritetään häivyttää suurella pyöräkoolla möhkösämpylyyttä, joka on seurausta lattian alla sijaitsevan akun aiheuttamasta korotuksesta. Toinen on sporttisempi ohjaustuntuma, tai sitten paikataan juosten kustun alustasuunnittelun tuomia haasteita väistökokeissa.


Testataan, millaisia renkaita Ioniq 5 LR AWD kelpuuttaisi. Kokonaismassa on 2560 kg. En jaksa tarkistaa jakautumista akselien kesken, mutta sähköautoissa massa on varsin tasaisesti jakautunut akselien puoliväliin - sattuneesta syystä. Oletetaan kuitenkin raskaammalla akselilla olevan 100 kg enemmän painoa. Tällöin akselimassat olisivat 1230 kg ja 1330 kg, joista jälkimmäinen on oleellinen renkaita valitessa. Yhden renkaan tulee kantaa 1330 kg / 2 = 665 kg. Renkaan kantavuusindeksin pitää siis olla >= 94.

Jos jarruille riittää 16 ":
Kantavuutta 2680 kg, polttoaine A, 205 mm:

Jos jarrut vaativat 17":
Kantavuutta 2760 kg, Polttoaine A, 205 mm:

Jos ulkonäkö vaatii 18":
Kantavuutta 3000 kg, polttoaine A, 215 mm:


Siinä oli kolmella eri vannekoolla Ioniq 5:lle riittäviä renkaita, joiden vierinvastuskerroin on parasta A-luokkaa (Cr <= 0,0065) ja ilmanvastuskin siedettävä vaatimattoman 205-215 mm leveyden ansiosta. Hinnat olivat 95-161 €/kpl.


Jos auto olisi ollut raskaampi kolmetonninen, voisi sellaiseenkin laittaa jarrujen salliessa 16" non-pakurenkaat, esim:

Kantavuutta 3100 kg, polttoaine A, leveys 205 mm ja hinta 118 €/kpl.


Edit. Tarkistin Traficomista, niin 2024 Ioniq 5 77 kWh Premium business AWD:n akselimassat ovat 1280 kg ja 1380 kg (vaikka kok.massa on vain 2560 kg). Tuolle mallille kantavuusluokan tulee olla väittämäni 94:n sijaan 95, eli ensimmäinen noista 16"-vaihtoehdoista ei kelpaa.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-07-21-19-22-23-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-21-19-22-23-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    101,3 KB · Luettu: 7
Viimeksi muokattu:
Monella laturilla on jonkunlainen idle-fee vissiin? Vai starttaavatko nuo vasta joskus tunnin kohdalla?

Sietäisi laittaa suoraan joku 50snt/min CCS-töpselissä roikkumisen hinnaksi tai sähkön hinta, kumpi nyt sattuukaan olemaan korkeampi.

Toki tämä sillä oletuksella, että töpselistä saa sen 100kW jos auto sen pystyy ottamaan. Pahasti alimitoitetut jaetut / 50kW tolpat saavatkin olla sitten halvempia.
Vaikea sanoa kun ei ole tarvinnut moisia miettiä. En ole aiemmin kuullut edes pahimpien sähköautofanaatikkojen kertovan autojensa lataavan liian nopeasti, niin lähinnä koitin arvailla ongelman juurisyytä kun sitä ei erikseen tuossa mainittu.
Ainahan on myös mahdollisuus seisoa käsi kiinni siinä töpselissä kunnes auto on valmis ja mennä sen jälkeen sinne kuselle ettei pala ylimääräisiä senttejä virtaan. Niinhän se homma polttiksillakin toimi.
 
Kantavuutta saa juu helpommin, mutta ymmärrän sen paremmin jonkun erittäin raskaan (kok. massa yli 3 tn) sähköauton kohdalla, en Ioniq 5:n. Pakurenkaita (16") toki saisi suurilla kantavuuksilla yli kolmetonnisillekin, mutta kulutuskestoon tehtyjen painotusten takia heikentynyt pito ja suurempi rengasmelu eivät oikein ole hyvä kompromissi henkilöautoihin, joilla tyypillisesti ajetaan vähemmän kilometrejä vuodessa.

Suurin syy lienee ulkonäkö, eli yritetään häivyttää suurella pyöräkoolla möhkösämpylyyttä, joka on seurausta lattian alla sijaitsevan akun aiheuttamasta korotuksesta. Toinen on sporttisempi ohjaustuntuma, tai sitten paikataan juosten kustun alustasuunnittelun tuomia haasteita väistökokeissa.


Testataan, millaisia renkaita Ioniq 5 LR AWD kelpuuttaisi. Kokonaismassa on 2560 kg. En jaksa tarkistaa jakautumista akselien kesken, mutta sähköautoissa massa on varsin tasaisesti jakautunut akselien puoliväliin - sattuneesta syystä. Oletetaan kuitenkin raskaammalla akselilla olevan 100 kg enemmän painoa. Tällöin akselimassat olisivat 1230 kg ja 1330 kg, joista jälkimmäinen on oleellinen renkaita valitessa. Yhden renkaan tulee kantaa 1330 kg / 2 = 665 kg. Renkaan kantavuusindeksin pitää siis olla >= 94.

Jos jarruille riittää 16 ":
Kantavuutta 2680 kg, polttoaine A, 205 mm:

Jos jarrut vaativat 17":
Kantavuutta 2760 kg, Polttoaine A, 205 mm:

Jos ulkonäkö vaatii 18":
Kantavuutta 3000 kg, polttoaine A, 215 mm:


Siinä oli kolmella eri vannekoolla Ioniq 5:lle riittäviä renkaita, joiden vierinvastuskerroin on parasta A-luokkaa (Cr <= 0,0065) ja ilmanvastuskin siedettävä vaatimattoman 205-215 mm leveyden ansiosta. Hinnat olivat 95-161 €/kpl.


Jos auto olisi ollut raskaampi kolmetonninen, voisi sellaiseenkin laittaa jarrujen salliessa 16" non-pakurenkaat, esim:

Kantavuutta 3100 kg, polttoaine A, leveys 205 mm ja hinta 118 €/kpl.
Jos Io5 on sama kuin EV6 niin 18” vanteilla millipeliä mahtuuko pyörimään. 19” pienin vakiokoko pl. N ja GT
 
Jos Io5 on sama kuin EV6 niin 18” vanteilla millipeliä mahtuuko pyörimään. 19” pienin vakiokoko pl. N ja GT
Ja miksi on tehty sellaiset jarrut, että edes 18" ei meinaa mahtua pyörimään. Ulkonäköä, pullistelua ja kuviteltua rata-ajoa. Ennen on Ioniq 5:ttä raskaammat maasturit, S-mersut ja rolssit pysähtyneet jarruilla, jotka mahtuvat 15-16" vanteiden kanssa.

No, nätit on, mutta sähköä kuluu, epätasaisuudet tärskäyttää ja lompakossa käy huju rengaskaupoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Io5 on sama kuin EV6 niin 18” vanteilla millipeliä mahtuuko pyörimään. 19” pienin vakiokoko pl. N ja GT
Saisiko EV6:een lain puolesta laittaa 18" vanteet? Vannekoon muutoksia kun googlailee, niin ohjeet tuntuu koskevan vaan jotain teinituunausta isompiin vanteisiin ja leveämpiin renkaisiin.
 
Ja miksi on tehty sellaiset jarrut, että edes 18" ei meinaa mahtua pyörimään. Ulkonäköä, pullistelua ja kuviteltua rata-ajoa. Ennen on Ioniq 5:ttä raskaammat maasturit, S-mersut ja rolssit pysähtyneet jarruilla, jotka mahtuvat 15-16" vanteiden kanssa.

No, nätit on, mutta sähköä kuluu, epätasaisuudet tärskäyttää ja lompakossa käy huju rengaskaupoilla.
En osaa HK puolesta sanoa mutta äkkiseltään kun katson tuota pihalla seisovaa ensimmäisen generaation Mersun ML johon vielä 16” saa juuri mahtumaan ja paino on samaa luokkaa kuin Ion5/Ev6 niin on jarruissa jo tuntumaltaan iso ero. Äkkiä googlettamalla 100kmh vauhdista eroa 10m pysähtymismatkassa.
 
Saisiko EV6:een lain puolesta laittaa 18" vanteet? Vannekoon muutoksia kun googlailee, niin ohjeet tuntuu koskevan vaan jotain teinituunausta isompiin vanteisiin ja leveämpiin renkaisiin.
Tästä en ole varma mutta joskus kun asiaa kyselin konttorilla niin väitettiin että tuuma suuntaan tai toiseen valmistajan suosituksista. Elin jos manuaalista löytyy 19” - 21” kokoja niin 18”-22” olisi vielä OK. Tiedä sitten mikä on virallinen totuus.
 
En osaa HK puolesta sanoa mutta äkkiseltään kun katson tuota pihalla seisovaa ensimmäisen generaation Mersun ML johon vielä 16” saa juuri mahtumaan ja paino on samaa luokkaa kuin Ion5/Ev6 niin on jarruissa jo tuntumaltaan iso ero. Äkkiä googlettamalla 100kmh vauhdista eroa 10m pysähtymismatkassa.

Ei se jarrulevyn koko kaikkea kerro vaan jarruissa on paljon muitakin muuttujia. Samaten pitäisi olla samanlaiset renkaat jotta olisi vertailtavissa, maastureissa yleensä on hieman karkeampikuvioiset renkaat.
 
Ei se jarrulevyn koko kaikkea kerro vaan jarruissa on paljon muitakin muuttujia. Samaten pitäisi olla samanlaiset renkaat jotta olisi vertailtavissa, maastureissa yleensä on hieman karkeampikuvioiset renkaat.
Tuo on ihan totta jos vertaillaan tuota jarrutusmatkaa. Pitäisi olla sama päivä ja paikkakin että olisi hyvin vertailukelpoisia. Mutta pääsääntöisesti kyllä omissa autoissa mitä on ollut niin isommat jarrut on tuntunut paremmilta. GL Mersussa jossa massaakin enemmän taisi olla takana vastaavat levyt kuin Enyaqissa edessä ja tuntuma todella hyvä. Skodassa taas ne surullisen kuuluisat rummut takana ja yhdet huonoimmista jarruista mitä minun autoissa on ollut. Kaikki tämä siis IMHO, mitään mittausdataa ei ole näyttää.
 
Olettaen, että ongelmasi liittyy tässä tapauksessa kulujen optimoimiseen, niin kukaan ei varmaan suutu jos laitat autosi latausrajan siten, että lopettaa lataamisen minuuttia tai jopa pari minuuttia ennen kun tulet vessasta. Mitään muuta ongelmaa en oikein tässä osaa nähdä.
Ei tuo nyt varsinainen ongelma ollut, mutta autoa vaihtaessa tullut huomio, että joskus latausnopeuskin voi olla pahasta. Ei tässä kukaan parin minuutin ja pennosten takia ole järjestelmiä räppäämässä. Esimerkkini vain korosti eroa ajatukseesi, että nopeampi lataus olisi aina jotenkin parempi. Täysin tapauskohtaista.

Toki tämä sillä oletuksella, että töpselistä saa sen 100kW jos auto sen pystyy ottamaan. Pahasti alimitoitetut jaetut / 50kW tolpat saavatkin olla sitten halvempia.
No tuo Ioniq 5 repii 800 V laturilla 30-40% varauksella parhaimmillaan sen 200+ kW, jos ei ole muita, niin äkkiä siitä tulee "turhaa" kWh latausta aikalailla paljon. Myöhään illalla kun tyypillisesti ajelen, niin aseman 300 kW on yleensä saatavissa. Kusitauolla latauksen nyt voi räpätä apista poikki, jos siltä tuntuu, mutta jos syödäkin haluaisin, niin menee ärsyttäväksi. Selkäranka ei anna seisottaa autoa lataamatta latausruudussa. Yleensä silloin pistän akkuun sen 2-3 min latinkia ja siirrän auton pois. #firstworldproblems
 
Viimeksi muokattu:
800V henkilöautoja nyt ei käytönnössä ole muita kuin E-GMP :t ja Taycan. Sinänsä tuo 800V suositus on siis ihan pätevä, jos haetaan hyvää matka-autoa, mutta ihan yhtä hyvin voi vaan suositella vaikka Teslaa tai niitä VAG:eja, joissa on esilämmitys laturille. Jos jollekin ummikolle pitäisi suositella niin melkein mieluummin Tesla tai VAG niin ei tarvitse miettiä laturin voltteja ja POI-pisteitä esilämmitystä varten.

1000km testi ei tosiaan suoraan mittaa latausnopeutta, mutta jos se "paremmin lataava" ei ole tuossa sen nopeampi kuin suunnilleen saman kokoinen ja muotoinen verrokki vastaavissa oloissa niin missä hyöty?

Farmari-Taycan lataa kesät talvet Ionitystä 250kW (tai vähän yli) kun akun lämmitys menee päälle navilla. Omassa tallissa 22kW ja mökillä 11kW mutta siellä ei olekaan kiire.

Kevyillä vanteilla 305-leveät takarenkaat ja 265 edessä nostaa kulutusta noin 15% vs siihen jos ajaa normi 285/245 setillä. Laskemalla tuo johtuu siis melkein tarkkaan puolella siitä että nämä on 7-8% leveämmät ja toinen puolisko siitä että 21-tuuman vanteet on avoimet kun orkkis 20-tuumaiset melko suljetut.

Käytännössä vastaava 3-4kWh/100km kulutuksen ero tuolla matkalla on 0.2-1.0euroa eli ei yhtään mitään :)

-Jari-
 

Liitteet

  • 20240414_135647918_iOS.jpeg
    20240414_135647918_iOS.jpeg
    398,2 KB · Luettu: 108

Statistiikka

Viestiketjuista
262 775
Viestejä
4 557 225
Jäsenet
75 054
Uusin jäsen
Niemis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom