Infran pitäisi ennemmin kehittyä siihen suuntaan, että samasta pömpelistä olisi mahdollista ottaa letku kiinni useampaan autoon vaikka lataamaan pystyisi vain vähäisemmällä määrää autoista. Tällöin kun parkkipaikat olisivat pömpelin edessä ja takana voisi tuplamäärä autoja olla kytkettynä ja laturin äly heittäisi latauksen myöhemmin tulleeseeen autoon, kun ekan auton lataus loppuu tai muut parametrit täyttyvät.
Kempowerihan toimii juuri noin - kun latausteho laskee, satelliitit vapauttavat 25kW paloissa muille autoille.
Jos saitille tulee 1MW tehoa, siihen voinee ihan hyvin pistää 12-16 letkua ja ”yleensä” kaikki saa hyvin juissia ja ruuhka aikanakin ne muutaman lehtipihvimussuttajan ja muuten vaan 50kW liruttelijan tehot vapautuvat muille sloteille.
Ei tuo vaan yhtään lohduta, kun letkuja ei ole enemmää kuin samanaikaisesti lataamassa olevia. Kuormantasaus sinällään eri pisteiden välillä ei kai nyt mikään uusi juttu muutenkaan ole.
e: Eli yhdessä Kempowerin 2-paikkaisessa voisi hyvin olla 4 letkua, joista laturi arpoo seuraavan latamaan, kun edellinen lopettaa.
No tarviihan sinun sitä puhelinta vilkuilla, jos meinaat huomata sen sovelluksen ilmoituksen. Menee kyllä totaalisen naurettavaksi, jos omaa ruokailuakin pitää häiritä ja vaikeuttaa sillä, että pitää leikkiä jotain hyväntekijää joka lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoaan jotta joku muu pääsee hieman aiemmin lataamaan.
Se on aika mykistävää, että jonkun sähköautoilijan mielestä on ihan ok seisottaa autoa vartti latauspaikalla tyhjän panttina. Jos joutuisi odottamaan sen vartin täydellä latauskentällä jonkun jälkiruoan loppuun asti paikan vapautumista, luultavasti silloin asia ei olisikaan ihan ok.
Jos ne paikat ovat täynnä, niin todennäköisesti siitä kerkeää joku muukin lataaja lähtemään suunnilleen samoilla minuuteilla kuin hyväntekijää leikkivä jättää ruokansa lautaselle jäähtymään vain siksi että saa olla hyvä ihminen.
Vetoketju on eri asia ja kyllä se myös toimii silloin, kun esimerkiksi kaksi eri suunnasta tulevaa jonoa yhdistyvät. Esimerkkini kuvaa tilannetta esimerkiksi Helsingin sumppukohdissa, joissa härskeimmät käyttävät vetoketjua silkkaan etuiluun. Juuri ennen Junatien siltaa idästä tullessa on paikka, jossa vetoketju toimii niin kuin pitää.
Siitä muutama sata metriä itään taas on paikka, jossa kusipäät etuilevat Itäväylällä. Jos siinä kaikki toimisivat kuten ilmeisesti mielestäsi pitäisi, junatielle kahden kaistan vetoketjulla pyrkisivät tukkisivat kokonaan yhden keskustaan menevän kaistan.
Lännestä samaan sumppuun tullessa etuilijat ajavat vasenta kaistaa. Jos kaikki tekisivät niin, tuo vetoketju tukkisi Teollisuuskadulta Mäkelänkadulle kääntyvän liikenteen. Onneksi kaikki eivät ole kusipäitä.
Niinkuin aiemmin kirjoiteltiin ei nuo absoluuttiset matkat taida olla kovin hyvin vertailukelpoisia kun korkeintaan saman vertailun sisällä. Esim. Tässä Ioniq 5 mitattu 35 m. Hyundai Ioniq 5 77.4 kWh AWD review
Juuri tuota vuosimallia pajerosta en ole ajanut mutta vanhemman ja tuoreemman perusteella en pitäisi sitä minään esimerkkinä miten jarrut tulee toteuttaa. Etenkin kun ajoprofiili voi tuollaisella vähän Pajeroa sähäkämmällä laitteella olla hiukan eri. Pysähtyy näemmä kuitenkin kohtuullisesti, ainakin kerran satasesta.
En ole mikään autoinsiinööri niin en tiedä mutta ehkä ne isommat levyt on myös halvempi tehdä kuin vaikka isompi 6-mäntäinen satula. Mitä se sitten vaikuttaa jousittamattomaan tai pyörivään massaan niin en tiedä. Äkkiseltään voisi kuvitella että mahdollisimman ohut ja halkaisijaltaan pieni levy isolla satulalla olisi paras kun mitataan yksittäistä täysjarrutusta tai vaikka auton kulutusta.
16” vanteet korkealla kumilla voisi olla mielenkiintoinen kokeilla tälläisessa normi autossa. Maastureissahan ne toimii oikeen hyvin kunhan ei mutkissa yritä erikoisia.
Suora vertailukelpoisuus, jolla selviäisi tarkka paremmuusjärjestys, ei ollut tarkoituskaan, vaan vain osoittaa, että sähköauton verran painava auto voi pysähtyä asiallisesti 15-16"-vanteilla. Tavallinen sähköautoilija saisi lukuisia hyötyjä, jos vannekoko olisi 18-21" sijaan järkevämpi 16-17".
Mielestäni se tuli osoitetuksi, kun kolmen esimerkin ka. oli 41,1 m, ja ottaa huomioon 80-luvun ABS-tekniikan hitauden sekä sen aikaisten renkaiden heikomman pidon.
Sen voi suoraan sanoa, että tuollaisia 35 metrin jarrutusmatkoja on turha odottaa Suomen asfaltilla. En muista yhtään sellaista, vaikka olen lukenut TM:aa yli 39 vuotta (ja toki jälkikäteen lukenut isän vanhoista lehdistä/näköislehdistä monia 50-, 60- ja 70-luvun koeajoja ja vertailuja). Noita minun 41 metrin esimerkkejä ei siis pidä verrata johonkin ulkomaan huipputuloksiin.
Tarkistin muistin virkistämiseksi viimeiset 2,5 vuotta, ja parhaat olivat 37 m. Normaalit hyvät jarrut ovat noin 40 m, ja sitä paremmissa tuloksissa vaikuttaa paljon rengasvalinta, lämpötila jne. Joistakin autoista oli jäänyt jarrutusmatka testaamatta kelin takia. Jarrutusmatka oli testattu 87 autosta 2,5 vuoden aikana, ja matkat olivat neljää lukuunottamatta 37-45 m. Noiden neljän tulos oli poikkeuksellisen heikko (jopa 53 m) renkaiden (M + S tai talvirengas) takia. Jätin nuo kuivan asfaltin jarrutukseen sopimattomilla renkailla varustetut suosiolla ulkopuolelle, ja tein kännykällä liitteenä olevan histogrammin 83 automallin jarrutusmatkoista 100-0.
Jarrutusmatkojen ka. 2022:
40,08 m
Ka. 2023:
40,36 m
Ka. 2024:
40,50 m
Kaikkien 83 automallin ka. oli 40,27 m. Se ei ole edes metriä parempi kuin niiden kolmen lonkalta nimeämäni 15-16" 80- ja 00-luvun auton ka, 41,1 m. Näin jälkikäteen olisi mahdollista poimia kirsikoitakin:
39,8 m, Jaguar Sovereign 3.6, 1863 kg (EU-omamassa), 220/65R15
39,4 m, sama mutta Sovereign 4.0, sekin 15"
Raskaita autoja nuokin, ja pysähtyivät 80-luvun ABS-tekniikalla ja 15"-vanteiden sisään sopivilla jarruilla lyhyemmällä matkalla kuin keskimääräinen 2022-2024 automalli.
En edelleenkään näe, miksei reilu paritonnisiin sähköautoihin voisi tehdä sen kokoisia jarruja, jotka mahdollistaisivat 16-17"-vanteet.
Vihjailit vähän, että 16"-korkeaprofiiliset saattaisivat taipua mutkissa. Näin olisikin, jos yrittäisi 16-tuumaisilla väkisin saada yhtä suuren halkaisijan kuin Ioniq 5:n 235/55R19:ssä. En tarkoittanut sitä, vaan profiili voisi olla edelleen sama 55 ja leveys 205 tai 215, jolloin ilmatila olisi hieman matalampi, eikä mutkassa olisi juuri enempää löllymistä kuin 19-tuumaisilla 235/55:llakaan.
Mielestäni nykyisillä renkaiden/vanteiden hinnoilla ja vanteiden massoilla/ilmanvastuksilla ei kannattaisi reilu paritonnisissa sähköautoissa tähdätä 70-75 cm:n ulkohalkaisijaan, vaan noin 65 cm tai aavistus alle olisi kaikin puolin taloudellisempi (rengaskulu, vannekulu, energiakulu, pidempi range, lyhyemmät latausajat, tusinan pikalaturin sijaan riittäisi investoida 11:een).
Sähköautossa on vielä lisänä regen... jolla useimmat jarrutukset tehdään ja joka on tukemassa jarruja isommissakin pysäytyksissä. Ihmeellistä on, jos ei samat jarrut riitä sähköautoon kuin samanpainoiseen Transporteriin.
Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturista Ei kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.
Hep! Olen käynyt monastikkin reissussa ollessa siirtämässä auton pois laturilta kesken ruokailun, jos on lataus päättynyt. Ihan jotta laturi vapautuu muille. Tuohan on sama kuin tankkaisi fossiiliauton ja jättäisi seisomaan siihen pumpun eteen siksi aikaa kun lampsii syömään. Mut kukin tyylillään.
Kappas, eipä ole tullut huomattua että Mersun EQC on kuopattu jo vuosi sitten.
"In an email sent to Motor1, Jan Weber, International EQ-Product Communications at Mercedes, confirmed that the EQC was actually discontinued in the second quarter of 2023. That's right—the last electric crossover was assembled more than a year ago."
Tottakai auto siirretään kun lataus valmistuu, jos paikkoja ei ole vapaana. Ja ei se latauksen valmistumisen ilmoitus mitään puhelinta vaadi kaivamaan, kun ranteeseenhan ne ilmoitukset jokaisella niinkin edistyneellä ihmisellä kun sähköautoilija tulee. Mutta onhan se vähän huonoa suunnittelua ajoittaa syöntipaussi niin että ei ehdi latauksen aikana syödä.
Hep! Olen käynyt monastikkin reissussa ollessa siirtämässä auton pois laturilta kesken ruokailun, jos on lataus päättynyt. Ihan jotta laturi vapautuu muille. Tuohan on sama kuin tankkaisi fossiiliauton ja jättäisi seisomaan siihen pumpun eteen siksi aikaa kun lampsii syömään. Mut kukin tyylillään.
Tässä on olemassa kahdet eri säännöt, eli kaksoistandardit niin kuin nykyisin on tapana kutsua:
1. standardi. Jos on tavallisella päiväaikaisella latauspaikalla, kuten kaupan piha, huoltoasema tai muu vastaava paikka jossa päivällä vierailee paljon lataajia, pitää auto siirtää pois välittömästi latauksen saavutettua tavoitetason.
2. standardi koskee hotelleja ja muita yöpymispaikkoja. Siellä tyypillisesti on tarjolla hidaslautauspaikkoja ja lisäksi asiakkaille iltaohjelmistoa eli "virvoitusjuomien" juomista. 2. tapauksissa ei tarvitse autoa lähteä siirtämään keskellä yötä vaan aiemmin saapuneet voittavat käyttöönsä yön yli kestävät paikat.
Ei ole vielä itselle koskaan sattunut tilannetta, että akku olisi ehtinyt täyteen ruokailun aikana, mutta täytyy rehellisesti sanoa, että ei tulisi kuuloonkaan, että jättäisin ruuat lautaselle jähtymään siksi, että lähtisin siirtämään autoa laturilta pois, etenkin kun olen siitä kuitenkin heti ruokailun päätyttyä lähdössä muutenkin.
Kappas, eipä ole tullut huomattua että Mersun EQC on kuopattu jo vuosi sitten.
"In an email sent to Motor1, Jan Weber, International EQ-Product Communications at Mercedes, confirmed that the EQC was actually discontinued in the second quarter of 2023. That's right—the last electric crossover was assembled more than a year ago."
Joo ei kai EQC:stä ole saanut uusia tehdastilauksia sisään enää todella todella pitkään aikaan. Pahintahan on että tuossa on nyt iso väli EQB:n ja EQE SUV:n välillä ja ei mitään tietoa milloin tulee EQC:n korvaaja.
2. standardi koskee hotelleja ja muita yöpymispaikkoja. Siellä tyypillisesti on tarjolla hidaslautauspaikkoja ja lisäksi asiakkaille iltaohjelmistoa eli "virvoitusjuomien" juomista. 2. tapauksissa ei tarvitse autoa lähteä siirtämään keskellä yötä vaan aiemmin saapuneet voittavat käyttöönsä yön yli kestävät paikat.
No tarviihan sinun sitä puhelinta vilkuilla, jos meinaat huomata sen sovelluksen ilmoituksen. Menee kyllä totaalisen naurettavaksi, jos omaa ruokailuakin pitää häiritä ja vaikeuttaa sillä, että pitää leikkiä jotain hyväntekijää joka lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoaan jotta joku muu pääsee hieman aiemmin lataamaan.
Jos ne paikat ovat täynnä, niin todennäköisesti siitä kerkeää joku muukin lataaja lähtemään suunnilleen samoilla minuuteilla kuin hyväntekijää leikkivä jättää ruokansa lautaselle jäähtymään vain siksi että saa olla hyvä ihminen.
Pieni vaiva, laittaa vaikka äänet päälle. Itseä lähinnä huvittaa, että kuinka suuri asia siitä auton siirtämisestä yritetään tehdä + kaikki nämä ”hyväntekijä” kommentit siihen päälle… Minä minä minä jne.
Pieni vaiva. Itseä lähinnä huvittaa, että kuinka suuri asia siitä auton siirtämisestä yritetään tehdä + kaikki nämä ”hyväntekijä” kommentit siihen päälle…
Olet varmaan niitä samoja, jotka bensapumpulla alkaa tööttäillä takana, jos tankkauksen jälkeen käy hakemassa kuitin ja käyttää 5-10 sekuntia siihen, että kirjoittaa käynnistyksen yhteydessä matkamittarilukeman ylös kuittiin?
On toki epäkohteliasta tukkia pikalatauspaikka pidemmäksi ajaksi vain koska voi. Mutta ihan samaa voisi sanoa plugariautoilijoista, jotka lykkäävät autonsa kiinni hidaslaturiin ja imevät siitä tunnissa pari hassua kilowattia. Joku sähköautoilija voisi oikeasti tarvita sitä latauspaikkaa.
Tai entä ne, jotka tulevat laturille kylmällä akulla? Auto seisoo laturilla 50 minuuttia latauksessa ja lähtee heti akun täytyttyä. Törkeää latauspaikan tukkimista! Kun voisi ajaa vähän pillurallia, saapua lämpimällä akulla ja ladata 30 minuutissa täyteen! Pillurallikuskille jää vielä 20 minuuttia aikaa lorvia ABC:n noutopöydässä akun täytyttyä ennen kuin auto on seissyt laturilla sen saman 50 minuuttia kuin kylmällä akulla lataamista yrittänyt torvelo.
Jos asia on ongelma, niin latausoperaattorien kuuluu puuttua siihen. Eli laskuttaa siitäkin ajasta, kun auto seisoo ruudussa. Mielellään myös jos auto ottaa liian vähän vastaan pikalaturin kapasiteetista. Tyhmää lirutella 20 kW latausteholla viimeisiä prosentteja johonkin pikkukirppuun.
Olet varmaan niitä samoja, jotka bensapumpulla alkaa tööttäillä takana, jos tankkauksen jälkeen käy hakemassa kuitin ja käyttää 5-10 sekuntia siihen, että kirjoittaa käynnistyksen yhteydessä matkamittarilukeman ylös kuittiin?
On toki epäkohteliasta tukkia pikalatauspaikka pidemmäksi ajaksi vain koska voi. Mutta ihan samaa voisi sanoa plugariautoilijoista, jotka lykkäävät autonsa kiinni hidaslaturiin ja imevät siitä tunnissa pari hassua kilowattia. Joku sähköautoilija voisi oikeasti tarvita sitä latauspaikkaa.
Tai entä ne, jotka tulevat laturille kylmällä akulla? Auto seisoo laturilla 50 minuuttia latauksessa ja lähtee heti akun täytyttyä. Törkeää latauspaikan tukkimista! Kun voisi ajaa vähän pillurallia, saapua lämpimällä akulla ja ladata 30 minuutissa täyteen! Pillurallikuskille jää vielä 20 minuuttia aikaa lorvia ABC:n noutopöydässä akun täytyttyä ennen kuin auto on seissyt laturilla sen saman 50 minuuttia kuin kylmällä akulla lataamista yrittänyt torvelo.
Jos asia on ongelma, niin latausoperaattorien kuuluu puuttua siihen. Eli laskuttaa siitäkin ajasta, kun auto seisoo ruudussa. Mielellään myös jos auto ottaa liian vähän vastaan pikalaturin kapasiteetista. Tyhmää lirutella 20 kW latausteholla viimeisiä prosentteja johonkin pikkukirppuun.
Oleta minun puolestani mitä tahdot. Tuleeko siitä täyden auton _parkkeerauksesta_ nyt jotenkin hyväksyttävämpää, kun listasit myös muita ongelmia? Pienempi paha, jolla puolustella omaa käyttäytymistään?
What about..?
*Edit* Mutta tulipahan monta harmituksen aiheitta samassa viestissä, joka on sinällään jännä, kun eihän sen pikku odottelun pitäisi kenenkään maata kaataa tjs.? Vartti sinne, toinen tänne. Jatkakaa.
Eikös aika monessa pikalaturissa kuitenkin tule "sakkoa" pitkästä latausajasta? Ei toki akun täyttymisen mukaan vaan tietyn latausajan ylityttyä. Itselläni ei ole ainaskaan niinkään ollut ongelmia noiden pikalatureiden kanssa vielä. Sen sijaan perus 22kW laturin kanssa hiersi kyllä eräs tilanne huolella kesälomilla reissatessa. Yhden pienemmän kaupungin keskustassa oli tasan 2 latauspaikkaa, molemmat tuollaisia hitaita ja joku piti autoaan siinä vielä 100% akulla ainakin 2-3h ennen häipymistään ellei jopa kauemmin. Katsoin saapuessani tuohon laturille, että tällä oli jo täysi akku ja oli tässä kohtaa ollut laturilla päälle 2h. Kävin tunnin kiertelemässä muualla ja auto oli edelleen siinä sekä sovelluksen perusteella tästä meni vielä tunti tai kaksi kunnes kyseinen latauspaikka lopulta vapautui. Kaupungin kahdesta latauspaikasta varasi siis toisen 5-6h ajaksi ja tuosta valtaosan roikotti 100% akulla. Kivaa oli kytätä ja jännätä milloin jompikumpi autoista lähtee, että pääsee lataamaan omaa ~30% varauksella olevaa autoa hidaslaturilla sen n. 2h selviytyäkseen matkalla seuraavaan kohteeseen (reitti jonka varrella ei liiemmin latureita ollut). Noh, onneksi toisen laturin päässä ollut auto häippäsi välissä.
Oleta minun puolestani mitä tahdot. Tuleeko siitä täyden auton _parkkeerauksesta_ nyt jotenkin hyväksyttävämpää, kun listasit myös muita ongelmia? Pienempi paha, jolla puolustella
Lähinnä ihmettelen sitä, että autoa ei saisi pitää laturissa minuuttiakaan ylimääräistä. Joo, kolmen tunnin seisottaminen akku täynnä, koska nauttii Michelin-ravintolan koko menun... Se on vähintäänkin epäkohteliasta ja se voisi puolestani olla rikollistakin.
Kokonaan toinen asia on joku perus ABC mättö. Siinä vaiheessa kun se yhden ruokalajin ihme on pöydässä, niin se on aika nopeasti nautittu. Jos tulee 5 minuuttia odottelua, niin sitten tulee. Ei kai nyt jumaleissön kukaan lähde vesiklosetistakaan käsiä pesemättä ja sepalus auki irrottelemaan latauskaapeleita ja sitten palaa pyyhkimään? Joku roti ja kohtuus...
Mutta nää on näitä. Vähän sama juttu kuin mitä joku täällä kertoi... eli oli kuskannut liikuntarajoitteista tuttavaa ja ajanut Bemarin invapaikalle. Sivullisilta oli tullut yrmeitä ilmeitä ja käsimerkkejäkin, kunnes oli painanut lasiin vammaisen pysäköintitunnuksen. Ihan samaa ärsyyntymistä tämä jo ladattujen autojen lyhytaikainen seisominen laturilla.
Jos olette kiireisiä, ostaako polttomoottoriauto. Silloin hoituu tankkaus hyvin nopeasti ja harvoin joutuu jonottelemaankaan muutamaa minuuttia kauemmin.
Eikös aika monessa pikalaturissa kuitenkin tule "sakkoa" pitkästä latausajasta? Ei toki akun täyttymisen mukaan vaan tietyn latausajan ylityttyä. Itselläni ei ole ainaskaan niinkään ollut ongelmia noiden pikalatureiden kanssa vielä. Sen sijaan perus 22kW laturin kanssa hiersi kyllä eräs tilanne huolella kesälomilla reissatessa. Yhden pienemmän kaupungin keskustassa oli tasan 2 latauspaikkaa, molemmat tuollaisia hitaita ja joku piti autoaan siinä vielä 100% akulla ainakin 2-3h ennen häipymistään ellei jopa kauemmin. Katsoin saapuessani tuohon laturille, että tällä oli jo täysi akku ja on roikkunut piuhan perässä päälle 2h. Kävin tunnin kiertelemässä muualla ja oli edelleen siinä sekä sovelluksen perusteella tästä meni vielä tunti tai kaksi kunnes kyseinen latauspaikka lopulta vapautui. Kivaa oli kytätä ja jännätä milloin jompikumpi autoista lähtee, että pääsee lataamaan omaa ~30% varauksella olevaa autoa sen n. 2h selviytyäkseen matkalla seuraavaan kohteeseen. Noh, onneksi toisen laturin päässä ollut auto häippäsi välissä.
Ainakin ABC:llä noita on, joo. Mutta foorumin ärsyyntyjät ovat ehtineet jo ärsyyntyä siinä vaiheessa, kun veloitus alkaa.
Miten ABC-latauksen ruuhkamaksu toimii?
Ruuhkamaksu on minuuttiperusteinen veloitus, joka astuu voimaan tietyn latausajan jälkeen. Maksu alkaa joko 45, 60, 90 tai 120 minuuttia latauksen aloittamisen jälkeen, vaikka lataus olisi vielä käynnissä tai jo päättynyt. Ruuhkamaksu päättyy vasta, kun latauspistoke irrotetaan autosta.
Ruuhkamaksu on käytössä vain osalla latausasemista. Ruuhkamaksu voi olla käytössä joko latausaseman kaikissa latauspisteissä tai osassa niistä. ABC-mobiilista voi tarkistaa, onko valitulla latausasemalla tai -pisteellä ruuhkamaksu käytössä. ABC-mobiili-sovelluksen avulla asiakas voi aloittaa auton latauksen ja seurata lataustapahtuman etenemistä.
Suora vertailukelpoisuus, jolla selviäisi tarkka paremmuusjärjestys, ei ollut tarkoituskaan, vaan vain osoittaa, että sähköauton verran painava auto voi pysähtyä asiallisesti 15-16"-vanteilla. Tavallinen sähköautoilija saisi lukuisia hyötyjä, jos vannekoko olisi 18-21" sijaan järkevämpi 16-17".
Mielestäni se tuli osoitetuksi, kun kolmen esimerkin ka. oli 41,1 m, ja ottaa huomioon 80-luvun ABS-tekniikan hitauden sekä sen aikaisten renkaiden heikomman pidon.
Sen voi suoraan sanoa, että tuollaisia 35 metrin jarrutusmatkoja on turha odottaa Suomen asfaltilla. En muista yhtään sellaista, vaikka olen lukenut TM:aa yli 39 vuotta (ja toki jälkikäteen lukenut isän vanhoista lehdistä/näköislehdistä monia 50-, 60- ja 70-luvun koeajoja ja vertailuja). Noita minun 41 metrin esimerkkejä ei siis pidä verrata johonkin ulkomaan huipputuloksiin.
Tarkistin muistin virkistämiseksi viimeiset 2,5 vuotta, ja parhaat olivat 37 m. Normaalit hyvät jarrut ovat noin 40 m, ja sitä paremmissa tuloksissa vaikuttaa paljon rengasvalinta, lämpötila jne. Joistakin autoista oli jäänyt jarrutusmatka testaamatta kelin takia. Jarrutusmatka oli testattu 87 autosta 2,5 vuoden aikana, ja matkat olivat neljää lukuunottamatta 37-45 m. Noiden neljän tulos oli poikkeuksellisen heikko (jopa 53 m) renkaiden (M + S tai talvirengas) takia. Jätin nuo kuivan asfaltin jarrutukseen sopimattomilla renkailla varustetut suosiolla ulkopuolelle, ja tein kännykällä liitteenä olevan histogrammin 83 automallin jarrutusmatkoista 100-0.
Jarrutusmatkojen ka. 2022:
40,08 m
Ka. 2023:
40,36 m
Ka. 2024:
40,50 m
Kaikkien 83 automallin ka. oli 40,27 m. Se ei ole edes metriä parempi kuin niiden kolmen lonkalta nimeämäni 15-16" 80- ja 00-luvun auton ka, 41,1 m. Näin jälkikäteen olisi mahdollista poimia kirsikoitakin:
39,8 m, Jaguar Sovereign 3.6, 1863 kg (EU-omamassa), 220/65R15
39,4 m, sama mutta Sovereign 4.0, sekin 15"
Raskaita autoja nuokin, ja pysähtyivät 80-luvun ABS-tekniikalla ja 15"-vanteiden sisään sopivilla jarruilla lyhyemmällä matkalla kuin keskimääräinen 2022-2024 automalli.
En edelleenkään näe, miksei reilu paritonnisiin sähköautoihin voisi tehdä sen kokoisia jarruja, jotka mahdollistaisivat 16-17"-vanteet.
Vihjailit vähän, että 16"-korkeaprofiiliset saattaisivat taipua mutkissa. Näin olisikin, jos yrittäisi 16-tuumaisilla väkisin saada yhtä suuren halkaisijan kuin Ioniq 5:n 235/55R19:ssä. En tarkoittanut sitä, vaan profiili voisi olla edelleen sama 55 ja leveys 205 tai 215, jolloin ilmatila olisi hieman matalampi, eikä mutkassa olisi juuri enempää löllymistä kuin 19-tuumaisilla 235/55:llakaan.
Mielestäni nykyisillä renkaiden/vanteiden hinnoilla ja vanteiden massoilla/ilmanvastuksilla ei kannattaisi reilu paritonnisissa sähköautoissa tähdätä 70-75 cm:n ulkohalkaisijaan, vaan noin 65 cm tai aavistus alle olisi kaikin puolin taloudellisempi (rengaskulu, vannekulu, energiakulu, pidempi range, lyhyemmät latausajat, tusinan pikalaturin sijaan riittäisi investoida 11:een).
Muistatko onko jarrujen häipymisessä tapahtunut muutosta nykypäivän ja noiden vanhempien laitteiden välillä? Itse muistelen että monesta tehokkaammasta -00 alun perheautosta TM usein valitti jarrujen häipyvän lämmetessään. Tietysti hyvin marginaalinen ongelma suurimmalle osalle meistä.
Jos renkaan halkaisija lähdettäisiin pudottamaan reilusti niin eikö sitten murheeksi ala tulemaan maavara / vetoakseleiden kulmat? Etenkin kun ne ei voi olla sellaiset polkuautosta tutut enään. Tälläkin palstalla monesti moitittu ettei 18cm oikein riitä CUV/Crossover/”SUV” autolle.
K-latauksella on myös ja monella Helenin tolpalla vaikuttaisi kanssa tulevan aikaveloitus x-ajan jälkeen. Tosin ainakin oman auton kanssa olen K-latauksella huomannut, että tuo lataus päättyy toivotun varauksen saavuttamiseen eikä tuota sakkomaksua sitten tule vaikka olisi pidempään. Tämän huomasin ihan vahingossa, kun yksi kauppareissu venähti tarkoitettua pidemmäksi. Tuo kuitenkin yöaikaan ja olin ainoa latureilla, joten mitään harmistusta ei kenellekkään päässyt tästä syntymään.
Vähän sinänsä voisi soveltaa pelisilmää muutenkin tuohon latureiden vapauttamiseen. Jos on ruuhka-aika tai latausasemia on se 2kpl niin toki toivoisi paikan vapauttamista mahdollisimman pian. Sitten taas jos latureita on enemmän ja paikkoja on jatkuvasti vapaana niin eipä tuolla ole niin väliä. Itsekin juuri seisotin viikonloppuna autoa hidaslaturilla vielä vajaa 2h toivotun varaustason saavuttamisen jälkeen kun olin tuttavilla kyläilemässä. Toki tarkistin aina välillä sovelluksesta latauspaikan tilanteen ja olisin käynyt siirtämässä autoa mikäli tuonne olisi muita tullut (oli siis 3 latauspaikkaa ja olin n. 4h viipymiseni aikana ainoa siellä).
Lähinnä ihmettelen sitä, että autoa ei saisi pitää laturissa minuuttiakaan ylimääräistä. Joo, kolmen tunnin seisottaminen akku täynnä, koska nauttii Michelin-ravintolan koko menun... Se on vähintäänkin epäkohteliasta ja se voisi puolestani olla rikollistakin.
Kokonaan toinen asia on joku perus ABC mättö. Siinä vaiheessa kun se yhden ruokalajin ihme on pöydässä, niin se on aika nopeasti nautittu. Jos tulee 5 minuuttia odottelua, niin sitten tulee. Ei kai nyt jumaleissön kukaan lähde vesiklosetistakaan käsiä pesemättä ja sepalus auki irrottelemaan latauskaapeleita ja sitten palaa pyyhkimään? Joku roti ja kohtuus...
Mutta nää on näitä. Vähän sama juttu kuin mitä joku täällä kertoi... eli oli kuskannut liikuntarajoitteista tuttavaa ja ajanut Bemarin invapaikalle. Sivullisilta oli tullut yrmeitä ilmeitä ja käsimerkkejäkin, kunnes oli painanut lasiin vammaisen pysäköintitunnuksen. Ihan samaa ärsyyntymistä tämä jo ladattujen autojen lyhytaikainen seisominen laturilla.
Jos olette kiireisiä, ostaako polttomoottoriauto. Silloin hoituu tankkaus hyvin nopeasti ja harvoin joutuu jonottelemaankaan muutamaa minuuttia kauemmin.
Ainakin itse tartuin tuohon väitteeseen, että mukamas 15 minuuttia olisi vielä kohtuullinen aika parkittaa laturilla. Vaihtuiko se jossain vaiheessa pariin minuuttiin?
Kaikkiin latureihin pitäisi kyllä laittaa tarpeeksi suuri maksu ylittäviltä minuuteilta, ja eiköhän näin myös tule käymäänkin.
Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturista Ei kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.
Ainakin itse tartuin tuohon väitteeseen, että mukamas 15 minuuttia olisi vielä kohtuullinen aika parkittaa laturilla. Vaihtuiko se jossain vaiheessa pariin minuuttiin?
Joo, no, nämä on tilannekohtaisia. Kuinka kauan ollaan menossa yli, mikä on jonotilanne (50 metrin jono juhannuksena on eri asia kuin se että joku mahdollisesti odottaa vapautuvaa laturia), kuinka hankala on lähteä siirtelemään (pikkupaikkakunnan ABC, auto laturissa ikkunan alla ja joku seuralainen pitämässä pöytää on vähän eri asia kuin olla yksinään jossain Jumbon tai Ideaparkin kaltaisessa ostoshelvetissä, jossa käveltävää voi tulla satoja metrejä yhteen suuntaan)...
Tämä olisi erittäin toivottavaa. Paikkoja ei tukittaisi turhaan ja toisaalta jos oma auto nyt sattuisi jäämään siihen hetkeksi yliaikaa, niin kaikki tietäisivät, ettei se ole siinä huvin vuoksi... vaan omistajalla on jotain niin tärkeää meneillään, että maksaa mieluummin yliaikamaksua.
Joo ei kai EQC:stä ole saanut uusia tehdastilauksia sisään enää todella todella pitkään aikaan. Pahintahan on että tuossa on nyt iso väli EQB:n ja EQE SUV:n välillä ja ei mitään tietoa milloin tulee EQC:n korvaaja.
Ainakin itse tartuin tuohon väitteeseen, että mukamas 15 minuuttia olisi vielä kohtuullinen aika parkittaa laturilla. Vaihtuiko se jossain vaiheessa pariin minuuttiin?
Kaikkiin latureihin pitäisi kyllä laittaa tarpeeksi suuri maksu ylittäviltä minuuteilta, ja eiköhän näin myös tule käymäänkin.
Jos latauspaikkoja on esim. 7 kpl, niin vartin seisottaminen tarkoittaa, että joku lataamaan tulija joutuu jonottamaan keskimäärin 2 minuuttia 9 sekuntia pidempään. Yritä nyt ymmärtää, että sieltä todennäköisesti vapautuu jonottajalle joku muukin niistä latauspaikoista, kun joku lataaja poistuu, ennenkuin tämä hyväntekijää leikkivä kerkeää autonsa siirtää.
Ja tuohon yliminuutteihin liittyen, tarkoitatko nyt tätä nykyistä toimintoa, missä tietyn ajan jälkeen alkaa minuuttihinta juosta? Eli sellaisiahan on jo.
Vai tarkoitatko että latauslaitteisiin tulisi jokin logiikka, että se alkaa laskuttaa yliminuutteja sen jälkeen kun lataus on päättynyt, riippumatta siitä kuinka kauan lataus on kestänyt?
Jos latauspaikkoja on esim. 7 kpl, niin vartin seisottaminen tarkoittaa, että joku lataamaan tulija joutuu jonottamaan keskimäärin 2 minuuttia 9 sekuntia pidempään. Yritä nyt ymmärtää, että sieltä todennäköisesti vapautuu jonottajalle joku muukin niistä latauspaikoista, kun joku lataaja poistuu, ennenkuin tämä hyväntekijää leikkivä kerkeää autonsa siirtää.
Latauspaikalle jonottaminen on siitä hankalaa, että ei ole yhtään mitään tietoa kauanko menee? 10min, 60min, 120min ja missä lataaja on? Pitkällä perhelounaalla vaikka kun auto latautuu. Bensapumpulla voi olettaa, että muutamassa minuutissa homma selvä. Itse kyllä näen isona ongelmana, jos laturiin on jono.
Vai tarkoitatko että latauslaitteisiin tulisi jokin logiikka, että se alkaa laskuttaa yliminuutteja sen jälkeen kun lataus on päättynyt, riippumatta siitä kuinka kauan lataus on kestänyt?
Teslalla tämä on fiksuiten toteutettu. Jos kenttä on varsin tyhjä, ei laskutusta tapahdu, mutta jos ruuhkaa niin ruvetaan heti laskuttamaan seisotuksesta, tuplalaskutus jos kenttä täynnä:
Tulipa paljon keskustelua (ja hyvää sellaista) liittyen tähän Mazdaan täällä, ei viitsi lainata kaikkia osallistujia turhaan. Mutta joo, kakkosautona kätevä ja toimii. Talvella se menee sen ~140-150km hyvin ja kesällä tosiaan sen reilu parisataa. Ei tarvitse mitään isoa akkua kun siirtymät on päivittäin maksimissaan 50km luokkaa. Ei muuta, kiitos.
Teslalla tämä on fiksuiten toteutettu. Jos kenttä on varsin tyhjä, ei laskutusta tapahdu, mutta jos ruuhkaa niin ruvetaan heti laskuttamaan seisotuksesta, tuplalaskutus jos kenttä täynnä:
Lataus- ja odottelukeskusteluun olin tulossa juuri tätä toteamaan; Mielestäni Teslan systeemi on kohtuullisen fiksu.
Jos laturilla on alle puolet paikoista käytössä, "tyhjäkäyntisakkoa" ei tule. Puolet tai yli käytössä ja maksu lähtee rullaamaan, esim. 50 snt/min. Jos kaikki tolpat käytössä = ruuhka, maksu tuplataan eli esim. 1€/min.
Ruuhkamaksu on jo sen suuruinen, että vähän "muista välittämättömämpikin" lähtee siirtämään autonsa kentältä pois.
Sen verran on kuitenkin armoa, että jos hakee auton laturista viiden minuutin kuluessa valmistumisesta, sakkoa ei peritä.
Itse kuitenkin ehkä nostaisin tuon sakkorajan vähän ylemmäksi, esim 3/4 käytössä = sakko lähtee rullaamaan ja 100% tuplaisi hinnan. Tuntuu vähän turhalta hakea autoa pois laturilta esim. kesken ruokailun, jos kahdeksan töpselin kentällä on vielä neljä vapaata kahvaa.
Miten jos muotoillaan näin: Olet syömässä ja ruoka on kesken ja joku random-tyyppi tulee tarjoamaan 10 € sinulle siitä että jätät ruuan lautaselle ja käyt kävelemässä parkkipaikan ympäri. Lähtisitkö? Niinpä. Uskoisin että 10 € on kuitenkin sellainen summa, että moni ei sillä rahalla jätä ruokaa jäähtymään lautaselle. Maksujen pitäisi olla suuremmat, jotta niillä olisi toivottava vaikutus.
Miten jos muotoillaan näin: Olet syömässä ja ruoka on kesken ja joku random-tyyppi tulee tarjoamaan 10 € sinulle siitä että jätät ruuan lautaselle ja käyt kävelemässä parkkipaikan ympäri. Lähtisitkö? Niinpä. Uskoisin että 10 € on kuitenkin sellainen summa, että moni ei sillä rahalla jätä ruokaa jäähtymään lautaselle. Maksujen pitäisi olla suuremmat, jotta niillä olisi toivottava vaikutus.
Jos olen syömässä ja joku tarjoaa kympin siitä, että käyn autolla ja siitä on iloa jollekin toiselle niin totta kai.
Kannattaa muistaa, että aivan yhtä usein sinä voit olla se kaveri, joka kiroaa täysien autojen seisottamista laturilla.
Ja jos muiden huomioonottaminen ei kiinnosta paskan vertaa, niin pääsee tuolla ihan tuntipalkoillekin. Esimerkiksi tuo teslan 1€/min on 9k€/kk nettotulona (tai -menona).
Vaikka tässä ei suoraan Leafia haukutakaan, niin ihmettelen kyllä kovasti tätä yleistä Leafin mollausta. Meillä on nyt tuollainen pikkuakkuinen vajaa parivuotias Leaf ollut pihassa noin kuukauden ja aika vähän siitä on löytynyt moitittavaa. Ei tätä varmaan kukaan tai ainakaan kovin moni perheen ykkösautoksi olekaan ostamassa pitkiä reissuja ajatellen vaan nimenomaan lähiympäristön pyörittelyyn. Kyllähän sillä isoakkuisella jo kesälläkin taittaa matkaa ihan mukavasti, kunhan ei havittele mitään älyttömiä siirtymiä yhden päivän aikana eikä pidä kiirettä.
Leafissa on kuitenkin moni asia todella hyvin kohdillaan ja se siihen on helppo päästä sinuiksi, kun kaikki käyttölaitteet löytyvät fyysisten näppäinten takaa. Auto on todella tilava, se on tarpeeksi hyvä ajaa, vähäkulutuksinen, reilusti varusteltu ja edullinen hankkia. Autossa ei myöskään mikään paneeli tai muukaan paikka rämise tai resonoi. Samaa ei voinut sanoa ID4:sta tai Ioniq 5:sta, jotka molemmat ovat heikkoja esityksiä resonointien suhteen.
En oikein vieläkään keksi oikein muuta yhtä pätevää sähkistä kakkosautoksi, jos hinta pitää olla alle 18k€ ja ikää alle 2 vuotta sekä kilometrit alle 30tkm. Joitain yksittäisiä triplettejä tai Zoeja saattaa löytyä, mutta ne ovat aika paljon pienempiä ja karsitummin varusteltuja. Leafiin kuitenkin mahtuu nelihenkinen perhe erittäin mukavasti sisään ja kontissa on tilaa vaikka viikonloppureissulle.
Toki Leaffissa on huonojakin puolia. Keskikyynärnoja on jotenkin todella päin persettä muotoiltu. Se on aivan liian lyhyt ja takana, että käsi siihen kunnolla yltäisi ja se on kaareva muodoltaan, että kyynärpää oikein luisuu sen päältä pois. Lisäksi penkin ergonomia ratin säätöineen saattaa olla joillekin ongelmallinen. Itsellä ratti jää aivan aavistuksen liian ylös, jotta polvi ei osu ratin alaosaan. Kameroiden kuva on vähän heikko, mutta ajaa asiansa tarpeeksi hyvin. Kaikissa yli 50k€ autoissakaan ei ole 360 kameroita, joten parempi tämä on kuin ei kameroita ollenkaan. Mekaaninen jalkajarru (käsijarru) on alkuun vähän hassu käyttää, mutta siihenkin tottuu pian. Keskinäyttö on myös aika heijasteleva eli aurinkoisella säällä siitä ja etenkin kameroiden kuvasta voi olla hankala saada selvää. Chademot ja latausrajoitteet ovat varmasti kaikille tiedossa eli ei kannata hankkia, jos tietää ettei Leafin latausratkaisuilla pärjää. Itse uskon, että omassa käytössä oma Leaf ei tule ikinä näkemään pikalatausta muuten kuin ehkä kokeilumielessä.
Vaikka tässä ei suoraan Leafia haukutakaan, niin ihmettelen kyllä kovasti tätä yleistä Leafin mollausta. Meillä on nyt tuollainen pikkuakkuinen vajaa parivuotias Leaf ollut pihassa noin kuukauden ja aika vähän siitä on löytynyt moitittavaa. Ei tätä varmaan kukaan tai ainakaan kovin moni perheen ykkösautoksi olekaan ostamassa pitkiä reissuja ajatellen vaan nimenomaan lähiympäristön pyörittelyyn. Kyllähän sillä isoakkuisella jo kesälläkin taittaa matkaa ihan mukavasti, kunhan ei havittele mitään älyttömiä siirtymiä yhden päivän aikana eikä pidä kiirettä.
Leafissa on kuitenkin moni asia todella hyvin kohdillaan ja se siihen on helppo päästä sinuiksi, kun kaikki käyttölaitteet löytyvät fyysisten näppäinten takaa. Auto on todella tilava, se on tarpeeksi hyvä ajaa, vähäkulutuksinen, reilusti varusteltu ja edullinen hankkia. Autossa ei myöskään mikään paneeli tai muukaan paikka rämise tai resonoi. Samaa ei voinut sanoa ID4:sta tai Ioniq 5:sta, jotka molemmat ovat heikkoja esityksiä resonointien suhteen.
En oikein vieläkään keksi oikein muuta yhtä pätevää sähkistä kakkosautoksi, jos hinta pitää olla alle 18k€ ja ikää alle 2 vuotta sekä kilometrit alle 30tkm. Joitain yksittäisiä triplettejä tai Zoeja saattaa löytyä, mutta ne ovat aika paljon pienempiä ja karsitummin varusteltuja. Leafiin kuitenkin mahtuu nelihenkinen perhe erittäin mukavasti sisään ja kontissa on tilaa vaikka viikonloppureissulle.
Toki Leaffissa on huonojakin puolia. Keskikyynärnoja on jotenkin todella päin persettä muotoiltu. Se on aivan liian lyhyt ja takana, että käsi siihen kunnolla yltäisi ja se on kaareva muodoltaan, että kyynärpää oikein luisuu sen päältä pois. Lisäksi penkin ergonomia ratin säätöineen saattaa olla joillekin ongelmallinen. Itsellä ratti jää aivan aavistuksen liian ylös, jotta polvi ei osu ratin alaosaan. Kameroiden kuva on vähän heikko, mutta ajaa asiansa tarpeeksi hyvin. Kaikissa yli 50k€ autoissakaan ei ole 360 kameroita, joten parempi tämä on kuin ei kameroita ollenkaan. Mekaaninen jalkajarru (käsijarru) on alkuun vähän hassu käyttää, mutta siihenkin tottuu pian. Keskinäyttö on myös aika heijasteleva eli aurinkoisella säällä siitä ja etenkin kameroiden kuvasta voi olla hankala saada selvää. Chademot ja latausrajoitteet ovat varmasti kaikille tiedossa eli ei kannata hankkia, jos tietää ettei Leafin latausratkaisuilla pärjää. Itse uskon, että omassa käytössä oma Leaf ei tule ikinä näkemään pikalatausta muuten kuin ehkä kokeilumielessä.
Ei ole kyse siitä, etteikö muiden huomioonottaminen kiinnosta. Kyse on rajanvedosta sen välille, että kuinka paljon on valmis alistumaan oman elämän hankaloittamiselle vain sen vuoksi, että joku toinen ihminen hyötyy siitä marginaalisesti.
Vähän samaa rajanvetoa kuin pihi serkkuni harrastaa. Jokin aika sitten hänen piti päästä paikkaan X ja sen sijaan että olisi soittanut taksin, hän soitti minulle ja kysyi josko voisin hakea hänet kotoa ja viedä paikkaan X, koska sähköautolla ajelu on halpaa. Eli hän halusi hyötyä sen verran, että säästäisi taksin hinnan, mutta hän ei osannut ajatella pätkääkään sitä, minkälainen vaiva siitä on minulle ajella edestakaisin, vaikka siihen matkaan ei sähköä kuluisikaan kuin maksimissaan eurolla. Ja luonnollisestikin hän tarjoutui korvaamaan vain tuon sähkön hinnan... Ei tarvitse varmaan kertoa, tuliko kauppoja.
Ei löydy ainakaan Nettiautosta noilla omilla hakuehdoilla (vm 2022 tai uudempi, alle 20k€ hinta ja alle 30tkm mittarissa) yhtään noista mainitsemistasi autoista. Ja jos tosiaan haluaa sen hinnan alle 18k€ niin voi olla jostain 20k€ autosta hankala saada kahta tonnia pois. Noissa mainitsemissasi autoissa on lisäksi se huono puoli, että niissä on vain 2 vuoden takuu. Leafissa on kuitenkin 3 vuotta koko auton takuu ja 5 vuotta kaikille sähköosille.
Ei ole kyse siitä, etteikö muiden huomioonottaminen kiinnosta. Kyse on rajanvedosta sen välille, että kuinka paljon on valmis alistumaan oman elämän hankaloittamiselle vain sen vuoksi, että joku toinen ihminen hyötyy siitä marginaalisesti.
Tämähän on nimenomaan kysymys siitä, kiinnostaako muiden huomioonottaminen ja osaatko/haluatko asettua muiden asemaan.
Itseäni ärsyttäisi katsoa ja odotella, että joku mussuttaa lounastaan minuutin kävelymatkan päässä täydeltä laturilta, joten itse lounasta mussuttavana kävisin siirtämässä auton mieluusti pois ruuhkaiselta tolpalta, koska ymmärrän, että voisin ihan yhtä hyvin olla se odotteleva kaveri. Jos bonuksena tuosta säästää vaikka sen kympin, korvaushan on varsin mainio muutaman minuutin vaivasta.
Esimerkiksi nyt lomareissulla auto oli yön yli hotellin ilmaisessa type2-tolpassa kiinni. Aamulla akku oli täynnä ja aamiaiselle kävellessäni kävin siirtämässä auton viereiseen ruutuun ihan vaan yleisen latausetiketin vuoksi, ilman mitään "kannustimia". Muutoin auto olisi seissyt seuraavaan aamuun turhan panttina laturissa.
Aamiaiselta palatessa tolpassa olikin jo toinen auto kiinni. Joo, menetin elämästäni minuutin tai kaksi enkä saanut siitä edes mitään korvausta, mutta säästin mahdollisesti toisilta latauspysähdyksen, kun saivat autonsa töpseliin hotellilla.
Vähän samaa rajanvetoa kuin pihi serkkuni harrastaa. Jokin aika sitten hänen piti päästä paikkaan X ja sen sijaan että olisi soittanut taksin, hän soitti minulle ja kysyi josko voisin hakea hänet kotoa ja viedä paikkaan X, koska sähköautolla ajelu on halpaa. Eli hän halusi hyötyä sen verran, että säästäisi taksin hinnan, mutta hän ei osannut ajatella pätkääkään sitä, minkälainen vaiva siitä on minulle ajella edestakaisin, vaikka siihen matkaan ei sähköä kuluisikaan kuin maksimissaan eurolla. Ja luonnollisestikin hän tarjoutui korvaamaan vain tuon sähkön hinnan... Ei tarvitse varmaan kertoa, tuliko kauppoja.
Ei löydy ainakaan Nettiautosta noilla omilla hakuehdoilla (vm 2022 tai uudempi, alle 20k€ hinta ja alle 30tkm mittarissa) yhtään noista mainitsemistasi autoista. Ja jos tosiaan haluaa sen hinnan alle 18k€ niin voi olla jostain 20k€ autosta hankala saada kahta tonnia pois. Noissa mainitsemissasi autoissa on lisäksi se huono puoli, että niissä on vain 2 vuoden takuu. Leafissa on kuitenkin 3 vuotta koko auton takuu ja 5 vuotta kaikille sähköosille.
Yksi vm2022 Mokka-E oli kirjoituksen aikoihin. Jos ei alle niin hyvin liki tuota sit myytyjen puolella enemmänkin. Tuskin noista kukaan maksaa pyyntihintaa?
Yleisesti tuntuu olevan valloillaan se käsitys, et autolla pitää päästä vähintään 300km lataamatta per suunta oli oikea tarve mikä tahansa. Täällä foorumilla tämä ainakin nousee aika usein esille ja siksi joku 77kWh on se vakio ja pienin "jolla pärjää" monen mielestä. Kyllähän minäkin ottaisin isompiakkuisen, mutten halua siitä maksaa. MX-30 sillä hurjalla 30kWh akullaan on ollut jo reilu pari vuotta hyvä lähipyörittelyauto ja ihan pirun mukava. Okei, varmasti olisi saanut parempaa käytettyä, mutta kun tarve oli uudelle ja käyttökohteet selkeät ja selvät, niin sen kanssa pystyy oikein hyvin olemaan. Ei kai kukaan oleta, että 30kWh akulla olisi tarkoitus ajaa Hesa/Tampere väliä eestaas lataamatta?
Esimerkiksi nyt lomareissulla auto oli yön yli hotellin ilmaisessa type2-tolpassa kiinni. Aamulla akku oli täynnä ja aamiaiselle kävellessäni kävin siirtämässä auton viereiseen ruutuun ihan vaan yleisen latausetiketin vuoksi, ilman mitään "kannustimia". Muutoin auto olisi seissyt seuraavaan aamuun turhan panttina laturissa.
Aamiaiselta palatessa tolpassa olikin jo toinen auto kiinni. Joo, menetin elämästäni minuutin tai kaksi enkä saanut siitä edes mitään korvausta, mutta säästin mahdollisesti toisilta latauspysähdyksen, kun saivat autonsa töpseliin hotellilla.
No ei. Pointti oli se, ettei se olisi ajankäytön puolesta ollut minulle millään tavalla järkevä diili sellaisilla summilla, mitkä olisivat alittaneet taksin hinnan.
Yksi vm2022 Mokka-E oli kirjoituksen aikoihin. Jos ei alle niin hyvin liki tuota sit myytyjen puolella enemmänkin. Tuskin noista kukaan maksaa pyyntihintaa?
Siellä on se yksi Mokka-E, mutta se jää heti laskuista pois, koska on joku ulkomaantuonti ilman pohjoiseen tarkoitettua varusteita kuten penkinlämmitys ja ilp. Se on ollut myynnissä jo kuukausia eikä kukaan sitä halua. Lisäksi se on jo yli 2 vuotta vanha.
Kuitenkin jos halvimmat Leafit noilla hakuehdoilla lähtee alle 18k€ ja vastaavat mainitsemasi euroauto siihen 20k€ pintaan niin hintaeroa on se >2k€ oletuksella, että molemmista saa tingittyä saman verran pois. Tuo takuun päättyminen on kuitenkin joka tapauksessa vähän huono juttu.
Jos laturin ollessa ruuhkainen ja täynnä vetelehtii esim. vartin auton ollessa jo valmis, se 15€ rapsu on kyllä ihan paikoillaan. Joo, välissä joku muu saattaa lähteä pois, mutta silti 1/X laturin kapasiteetista on blokattuna täysin turhaan, mikä lisää kaikkien odotusaikaa.
Totta kai siinä on eroa, mutta kestäähän se latauskin type2:sta tuntikausia. Lisäksi toisin kuin pikalaturiin, tuollaiseen "first come, first serve" -tyyppiseen hidaslataukseen ei kuitenkaan voi/pidä luottaa ainoana vaihtoehtona, jos siihen ei missään vaiheessa pääsekään lataamaan. Ts. Pikalaturille pitää päästä, mutta tuollainen on kiva helpotus matkaamiseen.
Melko kova tarve on puolustella omaan napaan tuijottelua siihen nähden, että vaihtoehto olisi kirjaimellisesti ottaa muutama askel ja käyttää pari minuuttia omaa aikaa muiden elämän helpottamiseksi. Näköjään nuo tyhjäkäyntirapsut pitäisi olla 10 €/min.
Autosta poistuminen latauksen aikana kielletään ja asiakaspalvelija tuo eväät rullaluistimilla autolle ja kusipullon sekä pullon sovitinkappaleen naisväelle.
Melko kova tarve on puolustella omaan napaan tuijottelua siihen nähden, että vaihtoehto olisi kirjaimellisesti ottaa muutama askel ja käyttää pari minuuttia omaa aikaa muiden elämän helpottamiseksi. Näköjään nuo tyhjäkäyntirapsut pitäisi olla 10 €/min.
Veikkaan, että 1€/min riittää kevyesti ainakin ruuhkaisilla ABC:lla. Kun massa säästää joka sentin ja ennemmin jo nyt vetää ABC:n latureille pienenkin säästön perässä niin jo vitosenkin lisä latauskuluun vaikuttaa varmasti.
Toisena vaikka kesken ruokailun kävisi siirtämässä autoa niin siinä ei tuo gourmet ja ruokailukokemus miksikään muutu. Sanoisin, että lähemmäs 10min turhaan seisottaminen laturilla ruuhka-aikana on aikamoista. Sähkiksien kanssa matkassa on hyvä, että löytyy joustoa ja muiden huomioimiskykyä. Jos ei löydy niin ehkä olisi ollut hyvä pysyä polttiksessa.