Yleistä keskustelua sähköautoista

Latailisin ihan huoletta täyteen ainakin talvella, jos on pienikin pelko että range ei riitä. Ja voi sen myös ajaa tyhjäksi. Jos lataus on vain joka toinen päivä niin ymmärrän ongelman, mutta eikö voisi laidata joka yö?
Voi toki ladata joka yö, niinhän plugareillakin tehdään. Joskus se voi kuitenkin unohtua, epäonnistua tai ehkä ykkösauto on välillä latauksessa. Ehkä ei viitsi laittaa töpseliä kiinni joka päivä vain varmuuden vuoksi, jos olettaa ettei tarvitse. Yleisesti siis minusta mennään aika tiukoilla tuon auton kanssa Suomen oloissa. Voihan se kuitenkin olla sopiva vaihtoehto joillekin.
 

Uutta pukkaa.
  • Blade-akku 73,4 kW
  • Pikalataus 145 kW
  • Toimintamatka 462-635 km
  • Teho 207 hv / 152 kW
  • Tavaratila yli 700 litraa
  • Vetokyky 1500 kg
  • Takuu 7 vuotta tai 150 000 km
  • Akkutakuu 10 vuotta tai 1 000 000 km
 
Viimeksi muokattu:
Voi toki ladata joka yö, niinhän plugareillakin tehdään. Joskus se voi kuitenkin unohtua, epäonnistua tai ehkä ykkösauto on välillä latauksessa. Ehkä ei viitsi laittaa töpseliä kiinni joka päivä vain varmuuden vuoksi, jos olettaa ettei tarvitse. Yleisesti siis minusta mennään aika tiukoilla tuon auton kanssa Suomen oloissa. Voihan se kuitenkin olla sopiva vaihtoehto joillekin.
Sähköautoilijat pienemmillä akuilla ovat tekniikan edellä kävijöitä, jotka ns. sopeutuvat ja tiedostavat reunaehdot tapauksestaan. Nämä 10-20teur sähköautot tarjoavat edelleen houkuttelevia mahdollisuuksia kiinnostuneille. Äkkiä sähköauto kakkosautona on vuotuisten kilometrien puolesta kunkku ja fossiili makaa pihassa pl mökkireissut.
 
En osaa HK puolesta sanoa mutta äkkiseltään kun katson tuota pihalla seisovaa ensimmäisen generaation Mersun ML johon vielä 16” saa juuri mahtumaan ja paino on samaa luokkaa kuin Ion5/Ev6 niin on jarruissa jo tuntumaltaan iso ero. Äkkiä googlettamalla 100kmh vauhdista eroa 10m pysähtymismatkassa.
Tuo ML:n pitkä jarrutusmatka ei liity 16"/massaan, vaan liukkaisiin renkaisiin/huonoihin jarruihin/alustaan. En muista vanhan ML:n pysähtyneen missään testissä hyvin.

Kirjoitin: "Ennen on Ioniq 5:ttä raskaammat maasturit, S-mersut ja rolssit pysähtyneet jarruilla, jotka mahtuvat 15-16" vanteiden kanssa.".


Jarrutusmatkat 100-0 km/h:

MB 420 SE kat, 1849 kg (EU-omamassa), 205/65R15, TM 01/1987, 41,0 m

R-R Silver Spirit, 2315 kg (EU), 235/70R15, TM 12/1988, 41,3 m

Mitsubishi Pajero 3.2 Comfort Wagon DI-D, 2355 kg (EU), 265/70R16, TM 14/2000, 41 m


Vannekoot olivat 15-16" ja R-R sekä Pajero olivat raskaampia kuin yksikään Ioniq 5 malliversio. Siitä huolimatta jarrutusmatkat olivat noin 41 m, mikä on oikein hyvä tulos 80- ja 00-luvun renkailla. Pajerossa oli vieläpä M + S, mikä vähän verottaa kuivapitoa.

Vertailun vuoksi uusimmassa TM:ssä BYD, Polestar ja Tesla Model 3 pysähtyivät 39-40 metrissä. Kaikissa oli 19"-vanteet ja oletettavasti suuremmat jarrulevyt kuin em. 1988 Rolssin 281 mm edessä ja 277 mm takana. Rolssissa oli jo Boschin ABS, mutta niissäkin on menty monen monta sukupolvea eteenpäin 36 vuoden aikana.


En näe, miksei reilu paritonnisia sähköautoja saataisi nykyrenkailla ja tiheään tikkaavilla jarruilla pysähtymään asiallisesti sellaisilla jarruilla, jotka mahtuisivat 16" ja 17" vanteiden kanssa. Tällöin löytyisi edullisia ja mukavia renkaita, joilla kulutus pienenisi ja range pitenisi. Onko raskaiden sähköautojen jarru- ja vannekoon kasvuun syynä kenties eco-jarrupalat, vai ovatko ne suuria vain kuvia ja mielikuvia varten? En tykkää.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-07-22-10-53-06-13_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-07-22-10-53-06-13_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    250,4 KB · Luettu: 11
  • Screenshot_2024-07-22-10-53-41-62_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-07-22-10-53-41-62_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    191,6 KB · Luettu: 11
  • Screenshot_2024-07-22-10-54-28-64_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-07-22-10-54-28-64_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    156,7 KB · Luettu: 12
  • Screenshot_2024-07-22-10-38-12-05_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-22-10-38-12-05_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    138,5 KB · Luettu: 11
  • Screenshot_2024-07-22-10-37-19-50_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-22-10-37-19-50_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    111,6 KB · Luettu: 11
Voi toki ladata joka yö, niinhän plugareillakin tehdään. Joskus se voi kuitenkin unohtua, epäonnistua tai ehkä ykkösauto on välillä latauksessa. Ehkä ei viitsi laittaa töpseliä kiinni joka päivä vain varmuuden vuoksi, jos olettaa ettei tarvitse. Yleisesti siis minusta mennään aika tiukoilla tuon auton kanssa Suomen oloissa. Voihan se kuitenkin olla sopiva vaihtoehto joillekin.

Tässä nyt erikoisesti koitetaan yleistää tilanne, joka ei sitten kumminkaan ole kovinkaan yleinen (sääolosuhteet, täyteen lataamattomuus ja lataaminen vain joka toinen päivä tai harvemmin)

Kuten mainittu, pikkuakkuiset sähkärikuskit näihin olosuhteisiin kyllä sopeutuvat ja tietävät että esim kovalla pakkasella ja pienemmällä akulla sitä autoa kyllä tosiaan ladataan käytännössä joka yö ja täyteen, jotta akkua varmasti riittää. Tietysti _joskus_ se voi unohtua, mutta ei se yleistä silti ole.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Parannus tuli tämän vuoden malliin, joita on vielä aika vähän liikenteessä. Ja riippuu siitä onko taka- vai neliveto. Tällä videolla Q4 quattron lataus ja käsittääkseni vastaavasti lataavat myös ID.4 neliveto ja ID.7:

Ja näköjään tuokin parannus vaatii sen, että laturille saapuu aina todella pienillä prosenteilla, mikä ei läheskään aina ole mahdollista tai tekee ajosta turhan hankalaa.



Korealaisten (tai ainakin Ioniq 5) paras puoli on just se, että voi saapua laturille lähes millä prosenteilla tahansa ja lataa aina hyvin. Itse just eilen saavuin laturille reilulla 50%:n varauksella ja heti otti sen ~195kW (laturin maximi 200kW) ja siitä sitten hiljakseen tippui latausnopeus kun akku täyttyi.
 
Ja näköjään tuokin parannus vaatii sen, että laturille saapuu aina todella pienillä prosenteilla, mikä ei läheskään aina ole mahdollista tai tekee ajosta turhan hankalaa.



Korealaisten (tai ainakin Ioniq 5) paras puoli on just se, että voi saapua laturille lähes millä prosenteilla tahansa ja lataa aina hyvin. Itse just eilen saavuin laturille reilulla 50%:n varauksella ja heti otti sen ~195kW (laturin maximi 200kW) ja siitä sitten hiljakseen tippui latausnopeus kun akku täyttyi.

Joo VW ei tosiaan pääse ihan parhaalle käyrälle, jos latauksen aloittaa täydemmällä akulla. Noin hihasta ravistaen sanoisin, että jos tuon "optimikäyrän" mukainen teho vaikka 50%:ssa olisi 150kW niin infotainment lupailee ehkä n. 120-130kW:n pikalatauskykyä, jos latauksen aloittaa siinä. Pidän tuota mellko riittävänä eli akkuun ehtii saada hyvin juissia, jos ihmisillä on tarve pitää taukoa, ja jos ei ole tarvetta, niin nykyisellä laturiverkostolla voi lähes aina ajaa akun tyhjemmäksi ennen latausta, mikäli haluaa minimoida latausajan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo VW ei tosiaan pääse ihan parhaalle käyrälle, jos latauksen aloittaa täydemmällä akulla. Noin hihasta ravistaen sanoisin, että jos tuon "optimikäyrän" mukainen teho vaikka 50%:ssa olisi 150kW niin infotainment lupailee ehkä n. 120-130kW:n pikalatauskykyä, jos latauksen aloittaa siinä. Pidän tuota mellko riittävänä eli akkuun ehtii saada hyvin juissia, jos ihmisillä on tarve pitää taukoa, ja jos ei ole tarvetta, niin nykyisellä laturiverkostolla voi lähes aina ajaa akun tyhjemmäksi ennen latausta, mikäli haluaa minimoida latausajan.

Jep - tuossa vajaa 50tkm veivannut aina vuodessa niin reilu parin vuoden pohjalta ei mitään ihmeellistä ajella akku 10% (+/- prosentteja) tietämille. Vielä 2/3 ajosuoritteesta tulee talvikeleissä vaikkakin hyvin pitkälle vain valtateillä 4 & 5. Ehkä joka kymmenes DC-latauskerta sitten tulee erinäisistä syistä aloitettua jostain muista prosenteista, mutta tällöin ei yleensä ollakaan ajamassa pidempää matkaa yms.

Itsellä se käsitys, että mitä täydempänä akku on niin se on aika paljon valmistajasta kiinni kuinka uskaltavat antaa työntää energiaa akkuun. Toki lämpötila, akkukemia, bufferit etc vaikuttavat, mutta ei varmasti sattumaa että Toyotalla parhaimmat akkutakuut ja myös samalla aika nihkeitä lataustehoja ottavat vastaan muine DC-ehtoineen.
 
Tuo ML:n pitkä jarrutusmatka ei liity 16"/massaan, vaan liukkaisiin renkaisiin/huonoihin jarruihin/alustaan. En muista vanhan ML:n pysähtyneen missään testissä hyvin.

Kirjoitin: "Ennen on Ioniq 5:ttä raskaammat maasturit, S-mersut ja rolssit pysähtyneet jarruilla, jotka mahtuvat 15-16" vanteiden kanssa.".


Jarrutusmatkat 100-0 km/h:

MB 420 SE kat, 1849 kg (EU-omamassa), 205/65R15, TM 01/1987, 41,0 m

R-R Silver Spirit, 2315 kg (EU), 235/70R15, TM 12/1988, 41,3 m

Mitsubishi Pajero 3.2 Comfort Wagon DI-D, 2355 kg (EU), 265/70R16, TM 14/2000, 41 m


Vannekoot olivat 15-16" ja R-R sekä Pajero olivat raskaampia kuin yksikään Ioniq 5 malliversio. Siitä huolimatta jarrutusmatkat olivat noin 41 m, mikä on oikein hyvä tulos 80- ja 00-luvun renkailla. Pajerossa oli vieläpä M + S, mikä vähän verottaa kuivapitoa.

Vertailun vuoksi uusimmassa TM:ssä BYD, Polestar ja Tesla Model 3 pysähtyivät 39-40 metrissä. Kaikissa oli 19"-vanteet ja oletettavasti suuremmat jarrulevyt kuin em. 1988 Rolssin 281 mm edessä ja 277 mm takana. Rolssissa oli jo Boschin ABS, mutta niissäkin on menty monen monta sukupolvea eteenpäin 36 vuoden aikana.


En näe, miksei reilu paritonnisia sähköautoja saataisi nykyrenkailla ja tiheään tikkaavilla jarruilla pysähtymään asiallisesti sellaisilla jarruilla, jotka mahtuisivat 16" ja 17" vanteiden kanssa. Tällöin löytyisi edullisia ja mukavia renkaita, joilla kulutus pienenisi ja range pitenisi. Onko raskaiden sähköautojen jarru- ja vannekoon kasvuun syynä kenties eco-jarrupalat, vai ovatko ne suuria vain kuvia ja mielikuvia varten? En tykkää.
Niinkuin aiemmin kirjoiteltiin ei nuo absoluuttiset matkat taida olla kovin hyvin vertailukelpoisia kun korkeintaan saman vertailun sisällä. Esim. Tässä Ioniq 5 mitattu 35 m. Hyundai Ioniq 5 77.4 kWh AWD review

Juuri tuota vuosimallia pajerosta en ole ajanut mutta vanhemman ja tuoreemman perusteella en pitäisi sitä minään esimerkkinä miten jarrut tulee toteuttaa. Etenkin kun ajoprofiili voi tuollaisella vähän Pajeroa sähäkämmällä laitteella olla hiukan eri. Pysähtyy näemmä kuitenkin kohtuullisesti, ainakin kerran satasesta.

En ole mikään autoinsiinööri niin en tiedä mutta ehkä ne isommat levyt on myös halvempi tehdä kuin vaikka isompi 6-mäntäinen satula. Mitä se sitten vaikuttaa jousittamattomaan tai pyörivään massaan niin en tiedä. Äkkiseltään voisi kuvitella että mahdollisimman ohut ja halkaisijaltaan pieni levy isolla satulalla olisi paras kun mitataan yksittäistä täysjarrutusta tai vaikka auton kulutusta.

16” vanteet korkealla kumilla voisi olla mielenkiintoinen kokeilla tälläisessa normi autossa. Maastureissahan ne toimii oikeen hyvin kunhan ei mutkissa yritä erikoisia.
 
Voi toki ladata joka yö, niinhän plugareillakin tehdään. Joskus se voi kuitenkin unohtua, epäonnistua tai ehkä ykkösauto on välillä latauksessa. Ehkä ei viitsi laittaa töpseliä kiinni joka päivä vain varmuuden vuoksi, jos olettaa ettei tarvitse. Yleisesti siis minusta mennään aika tiukoilla tuon auton kanssa Suomen oloissa. Voihan se kuitenkin olla sopiva vaihtoehto joillekin.

Ihan hyvin on pelannut n. 40kWh akulla oleva auto kakkosautona. Kerran- kaksi viikossa latailee (8A). Tai joskus useammin, jos tulee ajettua enemmän. Viimeistään sitten laturiin, kun on range alle 80km.
 
Jep - tuossa vajaa 50tkm veivannut aina vuodessa niin reilu parin vuoden pohjalta ei mitään ihmeellistä ajella akku 10% (+/- prosentteja) tietämille.
Eihän siinä mitään ihmeellistä olekaan, mutta paljon enemmän se antaa vapautta, jos auto lataa hyvin myös korkeammilla prosenteilla. Ja jos ajaa 50tkm vuodessa (yksin?) tuttuja reittejä niin eihän siinä ongelmia tulekaan, mutta tilanne muuttuu aika paljon, jos ajaa tuntemattomilla teillä ehkä jopa ulkomailla perheen kanssa niin kyllä ne lataustilanteet on hankalampi ennakoida.

Mä en edellisellä ID4:lla ikinä saanut yli 80kW ja nyt Ioniq 5:llä en ole kertaakaan pikaladannut niin, että nopeus ei jossain välissä olisi ollut yli 130kW.
 
@pokkus ja @Mava: Ioniq 5 valot? Risuja vai ruusuja?
Ei lähellekään niin huonot kuin haukuttu, mutta ei varmasti nykystandardein parhaat mahdolliset. Kuskin viaksi menee, jos näkemisen puutteen takia johonkin törmää. Automaattipitkät toimii todella hyvin. Ainoa valoihin liittyvä murhe minulla on takakontin onneton yksi tuikku, saisi olla toisellakin puolella samanlainen.
 
Eihän siinä mitään ihmeellistä olekaan, mutta paljon enemmän se antaa vapautta, jos auto lataa hyvin myös korkeammilla prosenteilla. Ja jos ajaa 50tkm vuodessa (yksin?) tuttuja reittejä niin eihän siinä ongelmia tulekaan, mutta tilanne muuttuu aika paljon, jos ajaa tuntemattomilla teillä ehkä jopa ulkomailla perheen kanssa niin kyllä ne lataustilanteet on hankalampi ennakoida.
Aika hyvin latureista löytyy tietoa ja verkostot ovat kattavia. Ehkä joku skenaario, missä ei ole kotilatausta tai vaikka taksikäyttö, voisi olla sellainen, missä tuolle latauskäyrän paremmalle loppupäälle olisi oikeasti tarvetta. Älä siis ymmärrä väärin, arvostan kyllä tasaista käyrää, mutta aika vaativa (tai tumpelo) saa olla, jos vaikka VW ID.7:n latauksella ei pärjää. Itse laskisin tuota paremmalle käyrälle arvoa suunnilleen vastaavasti kuin vaikka paremmille penkeille, valoille tai stereoille.

Ulkomaista puheen ollen 100kW:n maksimiteho Teslan Superilla on mielestäni pahahko puute, vaikka eteneehän se matka tuollakin teholla kohtalaisesti.

Mä en edellisellä ID4:lla ikinä saanut yli 80kW ja nyt Ioniq 5:llä en ole kertaakaan pikaladannut niin, että nopeus ei jossain välissä olisi ollut yli 130kW.

Vanha ID4 ei tosiaan ole kesälläkään kovin nopea ja talvella esilämmityksen puute on todella huono homma.
 
Eihän siinä mitään ihmeellistä olekaan, mutta paljon enemmän se antaa vapautta, jos auto lataa hyvin myös korkeammilla prosenteilla. Ja jos ajaa 50tkm vuodessa (yksin?) tuttuja reittejä niin eihän siinä ongelmia tulekaan, mutta tilanne muuttuu aika paljon, jos ajaa tuntemattomilla teillä ehkä jopa ulkomailla perheen kanssa niin kyllä ne lataustilanteet on hankalampi ennakoida.

Mä en edellisellä ID4:lla ikinä saanut yli 80kW ja nyt Ioniq 5:llä en ole kertaakaan pikaladannut niin, että nopeus ei jossain välissä olisi ollut yli 130kW.

Toki helpompaahan se olisi, jos latauskäyrä olisi lähes suora ja on se vähän outo miksi MEBbiläiset käyttäytyvät niin, että jos alkuvauhti jää pois niin auto ei ikinä lataa edes suunnilleen samoilla SOC-tasoilla enää kun lähdetään lataamaan täydemmästä akusta.

Käytännössä kesät-talvet hyvin tuo Q4 50q imaisee laturilla matkassa ja yleensä reissataan 2-4 hengellä & boksi katolla. Kaivelin viimeisen laskureissun lukemia toukokuulta ja tässä menomatka. Tyhjänä laturille on siinä aika pala kakkua, kun navi osaa laskea rangen aika nätisti kohdalleen kun nakuttelee jo seuraavaa laturia siihen.
IMG-7614 hosted at ImgBB ~115kW ka. / 42,6kWh
IMG-7615 hosted at ImgBB ~93kW ka. / 63,6kWh

//EDIT: ja kaivoinpa vielä talvikelistä samalta Suomussalmen laturilta luvut: IMG-7616 hosted at ImgBB
Eli lähes keskiarvolla 100kW otettu hieman vajaa 50kWh. Ja tämä ilman akun esilämmitystä. Vaikka vähän toistoa tuleekin vanhoihin juttuihin niin parin talven pohjalta aika vaikea omalla ajoprofiililla ja käyttökokemuksilla ottaa kriisiä tuosta akun esilämmityksestä. Takana tässä esimerkissä on jo pari latauskertaa ja ajoa reilu 650km.
 
Viimeksi muokattu:
Ulkomaista puheen ollen 100kW:n maksimiteho Teslan Superilla on mielestäni pahahko puute, vaikka eteneehän se matka tuollakin teholla kohtalaisesti.
Eli korealaiset pääsevät samaan keskitehoon kuin esimerkiksi tuo koolerin mebbi, koska korelaiset käytännössä lataavat sillä 104kW maksimilla vissiin lähes sinne 90% asti.
 
Korealaisten (tai ainakin Ioniq 5) paras puoli on just se, että voi saapua laturille lähes millä prosenteilla tahansa ja lataa aina hyvin. Itse just eilen saavuin laturille reilulla 50%:n varauksella ja heti otti sen ~195kW (laturin maximi 200kW) ja siitä sitten hiljakseen tippui latausnopeus kun akku täyttyi.

Itse olen vähän skeptinen siitä että miten mahtaa nuo akut kestää noissa Korealaisissa pidemmän päälle? Tuollainen latauskäyrä on epätyypillinen, ja koska noissa akuissa ei ole mitään mystisiä salaisuuksia, niin herää kysymys että otetaanko latauksessa tietoisesti suurempia riskejä lataamalla sitä liian suurella teholla akun täyttyessä? SK Innovationhan noihin akut toimittaa, ja sama firma on toimittanut akkuja mm. Fordille ja VW:lle. Ainakin Jenkkilässä.
 
Eli korealaiset pääsevät samaan keskitehoon kuin esimerkiksi tuo koolerin mebbi, koska korelaiset käytännössä lataavat sillä 104kW maksimilla vissiin lähes sinne 90% asti.
Juuri näin. Ei E-GMP:llä ole käytännössä mitään heikkouksia (matkantekokyvyssä) verrattuna vanhempaan mebbiin ja isona etuna paljon parempi teho 800V latureilla ja esilämmitys. Toisaalta jos on ostamassa uutta autoa 50k€:n hintaluokassa niin ei ole mitenkään ylivoimainen verrattuna vaikka Teslaan tai volkkariin. Itse ainakin tekisin noiden väliltä valinnan ihan muilla perusteilla ja arvostaisin esim. pitkää takuuta paljon enemmän.
 
Ei lähellekään niin huonot kuin haukuttu, mutta ei varmasti nykystandardein parhaat mahdolliset. Kuskin viaksi menee, jos näkemisen puutteen takia johonkin törmää. Automaattipitkät toimii todella hyvin. Ainoa valoihin liittyvä murhe minulla on takakontin onneton yksi tuikku, saisi olla toisellakin puolella samanlainen.
Stylessä ja Premiumissa/Ultimatessahan on erilaiset valot. En sit tiedä miten paljon eroavat käytännössä? Stylessä heijastintyyppiset ja premiumissa projektio.
 
Stylessä ja Premiumissa/Ultimatessahan on erilaiset valot. En sit tiedä miten paljon eroavat käytännössä? Stylessä heijastintyyppiset ja premiumissa projektio.
Aa, noinpas siinä taitaa olla. En ole stylen valoja nähnyt - Ei ole tainneet valoja haukkuneet toimittajatkaan...?
 
Itse olen vähän skeptinen siitä että miten mahtaa nuo akut kestää noissa Korealaisissa pidemmän päälle? Tuollainen latauskäyrä on epätyypillinen, ja koska noissa akuissa ei ole mitään mystisiä salaisuuksia, niin herää kysymys että otetaanko latauksessa tietoisesti suurempia riskejä lataamalla sitä liian suurella teholla akun täyttyessä? SK Innovationhan noihin akut toimittaa, ja sama firma on toimittanut akkuja mm. Fordille ja VW:lle. Ainakin Jenkkilässä.
Mistä sinä tuon akun valmistajan tiedon revit? Minusta näyttää, että noita tulee muualtakin Esim. Hyundai taps CATL and SK Innovation to supply more batteries for E-GMP Jenkkilään ja muualle tulee tehtaita ainakin myös LG:n kanssa. Vähän näyttää minusta siltä, että "kaikki käy". Voitko myös olla varma, että noissa ei ole mitään erilaista? Hynyllä joku sopiva patentti, niin helposti saa muihin nähden etua vaikka "sama" valmistaja. Olihan jo 28 kW Ioniq järjettömän kova latajaa. Eikä nuo käyrät mitään niin erityisiä ole.
 
@pokkus ja @Mava: Ioniq 5 valot? Risuja vai ruusuja?
Mulla valoilla ei ole mitään merkitystä, koska 99,9% ajoista on aina valaistuilla tieosuuksilla. Mulla on vielä ne "huonommat" perusvalot. En siis osaa kriittisemmin arvioida valotehoa, mutta enemmän ärsyttää ettei valoissa ole automaattista korkeudensäätöä ja takavalot ei pala aina auto-asetuksella.
 
Ison latausnopeuden hyöty tai haitta riippuu ihan siitä, mihin latausajan käyttää. Jos käy latauksen aikana syömässä, kuten ainakin itse olen aina pitkillä matkoilla tehnyt ihan autosta riippumatta, on turhan nopea lataus vain haitta. Silloin pitää käydä siirtämässä auto pois laturilta kesken syömisen. Eikä tällä ole mitään tekemistä pennosten kanssa vaan sen, ettei latauspaikkaa pidä varata täydellä akulla. Tässä suhteessa ABCn tyypillinen "pikalataus" on ihan sopivan hidas ruokailijalle.

Jos taas ei keksi mitään hyötykäyttöä latausajalle, silloin tietty nopeampi on parempi. Itselle on kyllä vessakäynnin lisäksi hyvä hiukan jaloitellakin muutaman sadan kilometrin välein. Mutta onhan se alle sadan kilowatin tehoilla lataaminen toki ikävää ja hidasta, jos matkaan ei halua käyttää ylimääräistä aikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jos käy latauksen aikana syömässä, kuten ainakin itse olen aina pitkillä matkoilla tehnyt ihan autosta riippumatta, on turhan nopea lataus vain haitta. Silloin pitää käydä siirtämässä auto pois laturilta kesken syömisen. Eikä tällä ole mitään tekemistä pennosten kanssa vaan sen, ettei latauspaikkaa pidä varata täydellä akulla. Tässä suhteessa ABCn tyypillinen "pikalataus" on ihan sopivan hidas ruokailijalle.

Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturista :) Ei kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.
 
Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturista :) Ei kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.
Tämä on minun mielestäni kyllä muista piittaamattomuutta. Ei ole kovin iso homma käydä siirtämässä autoa pois.
 
Aika paljon riippuu minkälainen ruokailu. Jos jossain abcllä jättää siirtämättä (ja letkut täynnä), niin pidän sitä mulkkuutena koska kävelymatka on minuutin suuntaansa. Sitten taas jossain laskettelukeskuksessa matkaan menee ihan toisella tavalla aikaa, jolloin ymmärrän siirtämättömyyden paremmin.

Maailman parantaminen ja toisten huomioon ottaminen en heti keksi miten ko. tapauksessa liittyvät toisiinsa, mutta kukin kait tavallaan.
 
Hyvin näkyy, kiitos. Nuo VW-konsernin tuotokset jurnuttaa aina tuota 50 kW:tä paitsi talvella jolloin tulos jää paljon matalammaksi.

Itse laitan ainakin seuraavaksi autoksi 800V auton.
Karvalakki iida jurnuttelee semmoista 160kw, kun malttaa olla lataamatta noin isoilla % 80% kohdilla seuraavalle laturille mars ellet syö. Yleisesti ABC:n ruuhkat suurempi rajoite tuolle on.
 
No voi jeesus, ei todellakaan jätetä ruokaa lautaselle jäähtymään ja lähdetä autoa siirtelemään. Jotain järkeä näissä maailmanparannustouhuissakin pitää olla.
Juuri näin. Miksi ylipäätään vilkuilla jotain appia ruokailun aikana? Alkaa ihan naurattamaan tämä :D
 
Juuri näin. Miksi ylipäätään vilkuilla jotain appia ruokailun aikana? Alkaa ihan naurattamaan tämä :D
Ainakin itselläni auton sovellus ilmoittaa kun latausraja tulee vastaan, eli ei tarvitse vilkuilla erikseen. En koe muiden huomioimista naurettavana.
 
Infran pitäisi ennemmin kehittyä siihen suuntaan, että samasta pömpelistä olisi mahdollista ottaa letku kiinni useampaan autoon vaikka lataamaan pystyisi vain vähäisemmällä määrää autoista. Tällöin kun parkkipaikat olisivat pömpelin edessä ja takana voisi tuplamäärä autoja olla kytkettynä ja laturin äly heittäisi latauksen myöhemmin tulleeseeen autoon, kun ekan auton lataus loppuu tai muut parametrit täyttyvät.
 
Kuten kirjoitin, itsellä on aina ollut tapana käydä lounaalla pitkän ajopäivän aikana. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta toisilla nyt vaan on tapana syödä yksi lämmin ateria päivässä ihan ilman pakkoakin. Toiset kai sitten pärjäävät 10-12 tuntia ilman ruokaa...

Se on aika mykistävää, että jonkun sähköautoilijan mielestä on ihan ok seisottaa autoa vartti latauspaikalla tyhjän panttina. Jos joutuisi odottamaan sen vartin täydellä latauskentällä jonkun jälkiruoan loppuun asti paikan vapautumista, luultavasti silloin asia ei olisikaan ihan ok.

Mutta meitä on tietysti montaa lajia. On niitä jotka ajavat moottoritiellä puskurissa kiinni ja välkyttelevät valoja, koska haluavat ohittaa kovemmalla ylinopeudella kuin edellä ohittava. On niitä, jotka ajavat vapaata kaistaa loppuun asti ja kiilaavat väkisin jonoon sisään ennen työmaasumppua. Ja sitten on niitä, jotka täyttävät rajallisia latauspaikkoja turhaan. Suomeksi sanottuna on siis kusipäitä ja niitä jotka eivät ole kusipäitä.

No, tyypilliset ABCn pisteet ovat sen verran hitaita että lounaskahvitkin ehtii juoda ennen akun täyttymistä. Nesteen uusilla suurtehoasemilla ei-kusipää voi joutua siirtämään autonsa ennen kahvia, jos siis paikat ovat täynnä. Jos paikkoja on vapaana, ei tietenkään se vartti silloin kenenkään maailmaa kaada. Järjen käyttö on tässäkin ihan sallittua.
 
Infran pitäisi ennemmin kehittyä siihen suuntaan, että samasta pömpelistä olisi mahdollista ottaa letku kiinni useampaan autoon vaikka lataamaan pystyisi vain vähäisemmällä määrää autoista. Tällöin kun parkkipaikat olisivat pömpelin edessä ja takana voisi tuplamäärä autoja olla kytkettynä ja laturin äly heittäisi latauksen myöhemmin tulleeseeen autoon, kun ekan auton lataus loppuu tai muut parametrit täyttyvät.
Kempowerihan toimii juuri noin - kun latausteho laskee, satelliitit vapauttavat 25kW paloissa muille autoille.

Jos saitille tulee 1MW tehoa, siihen voinee ihan hyvin pistää 12-16 letkua ja ”yleensä” kaikki saa hyvin juissia ja ruuhka aikanakin ne muutaman lehtipihvimussuttajan ja muuten vaan 50kW liruttelijan tehot vapautuvat muille sloteille.
 
Kempowerihan toimii juuri noin - kun latausteho laskee, satelliitit vapauttavat 25kW paloissa muille autoille.
Ei tuo vaan yhtään lohduta, kun letkuja ei ole enemmää kuin samanaikaisesti lataamassa olevia. Kuormantasaus sinällään eri pisteiden välillä ei kai nyt mikään uusi juttu muutenkaan ole.

e: Eli yhdessä Kempowerin 2-paikkaisessa voisi hyvin olla 4 letkua, joista laturi arpoo seuraavan latamaan, kun edellinen lopettaa.
 
Ainakin itselläni auton sovellus ilmoittaa kun latausraja tulee vastaan, eli ei tarvitse vilkuilla erikseen. En koe muiden huomioimista naurettavana.

No tarviihan sinun sitä puhelinta vilkuilla, jos meinaat huomata sen sovelluksen ilmoituksen. Menee kyllä totaalisen naurettavaksi, jos omaa ruokailuakin pitää häiritä ja vaikeuttaa sillä, että pitää leikkiä jotain hyväntekijää joka lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoaan jotta joku muu pääsee hieman aiemmin lataamaan.

Se on aika mykistävää, että jonkun sähköautoilijan mielestä on ihan ok seisottaa autoa vartti latauspaikalla tyhjän panttina. Jos joutuisi odottamaan sen vartin täydellä latauskentällä jonkun jälkiruoan loppuun asti paikan vapautumista, luultavasti silloin asia ei olisikaan ihan ok.

Jos ne paikat ovat täynnä, niin todennäköisesti siitä kerkeää joku muukin lataaja lähtemään suunnilleen samoilla minuuteilla kuin hyväntekijää leikkivä jättää ruokansa lautaselle jäähtymään vain siksi että saa olla hyvä ihminen.
 
Viimeksi muokattu:
Vetoketju on eri asia ja kyllä se myös toimii silloin, kun esimerkiksi kaksi eri suunnasta tulevaa jonoa yhdistyvät. Esimerkkini kuvaa tilannetta esimerkiksi Helsingin sumppukohdissa, joissa härskeimmät käyttävät vetoketjua silkkaan etuiluun. Juuri ennen Junatien siltaa idästä tullessa on paikka, jossa vetoketju toimii niin kuin pitää.
Siitä muutama sata metriä itään taas on paikka, jossa kusipäät etuilevat Itäväylällä. Jos siinä kaikki toimisivat kuten ilmeisesti mielestäsi pitäisi, junatielle kahden kaistan vetoketjulla pyrkisivät tukkisivat kokonaan yhden keskustaan menevän kaistan.
Lännestä samaan sumppuun tullessa etuilijat ajavat vasenta kaistaa. Jos kaikki tekisivät niin, tuo vetoketju tukkisi Teollisuuskadulta Mäkelänkadulle kääntyvän liikenteen. Onneksi kaikki eivät ole kusipäitä.
 
Niinkuin aiemmin kirjoiteltiin ei nuo absoluuttiset matkat taida olla kovin hyvin vertailukelpoisia kun korkeintaan saman vertailun sisällä. Esim. Tässä Ioniq 5 mitattu 35 m. Hyundai Ioniq 5 77.4 kWh AWD review

Juuri tuota vuosimallia pajerosta en ole ajanut mutta vanhemman ja tuoreemman perusteella en pitäisi sitä minään esimerkkinä miten jarrut tulee toteuttaa. Etenkin kun ajoprofiili voi tuollaisella vähän Pajeroa sähäkämmällä laitteella olla hiukan eri. Pysähtyy näemmä kuitenkin kohtuullisesti, ainakin kerran satasesta.

En ole mikään autoinsiinööri niin en tiedä mutta ehkä ne isommat levyt on myös halvempi tehdä kuin vaikka isompi 6-mäntäinen satula. Mitä se sitten vaikuttaa jousittamattomaan tai pyörivään massaan niin en tiedä. Äkkiseltään voisi kuvitella että mahdollisimman ohut ja halkaisijaltaan pieni levy isolla satulalla olisi paras kun mitataan yksittäistä täysjarrutusta tai vaikka auton kulutusta.

16” vanteet korkealla kumilla voisi olla mielenkiintoinen kokeilla tälläisessa normi autossa. Maastureissahan ne toimii oikeen hyvin kunhan ei mutkissa yritä erikoisia.
Suora vertailukelpoisuus, jolla selviäisi tarkka paremmuusjärjestys, ei ollut tarkoituskaan, vaan vain osoittaa, että sähköauton verran painava auto voi pysähtyä asiallisesti 15-16"-vanteilla. Tavallinen sähköautoilija saisi lukuisia hyötyjä, jos vannekoko olisi 18-21" sijaan järkevämpi 16-17".

Mielestäni se tuli osoitetuksi, kun kolmen esimerkin ka. oli 41,1 m, ja ottaa huomioon 80-luvun ABS-tekniikan hitauden sekä sen aikaisten renkaiden heikomman pidon.

Sen voi suoraan sanoa, että tuollaisia 35 metrin jarrutusmatkoja on turha odottaa Suomen asfaltilla. En muista yhtään sellaista, vaikka olen lukenut TM:aa yli 39 vuotta (ja toki jälkikäteen lukenut isän vanhoista lehdistä/näköislehdistä monia 50-, 60- ja 70-luvun koeajoja ja vertailuja). Noita minun 41 metrin esimerkkejä ei siis pidä verrata johonkin ulkomaan huipputuloksiin.

Tarkistin muistin virkistämiseksi viimeiset 2,5 vuotta, ja parhaat olivat 37 m. Normaalit hyvät jarrut ovat noin 40 m, ja sitä paremmissa tuloksissa vaikuttaa paljon rengasvalinta, lämpötila jne. Joistakin autoista oli jäänyt jarrutusmatka testaamatta kelin takia. Jarrutusmatka oli testattu 87 autosta 2,5 vuoden aikana, ja matkat olivat neljää lukuunottamatta 37-45 m. Noiden neljän tulos oli poikkeuksellisen heikko (jopa 53 m) renkaiden (M + S tai talvirengas) takia. Jätin nuo kuivan asfaltin jarrutukseen sopimattomilla renkailla varustetut suosiolla ulkopuolelle, ja tein kännykällä liitteenä olevan histogrammin 83 automallin jarrutusmatkoista 100-0.

Jarrutusmatkojen ka. 2022:
40,08 m

Ka. 2023:
40,36 m

Ka. 2024:
40,50 m

Kaikkien 83 automallin ka. oli 40,27 m. Se ei ole edes metriä parempi kuin niiden kolmen lonkalta nimeämäni 15-16" 80- ja 00-luvun auton ka, 41,1 m. Näin jälkikäteen olisi mahdollista poimia kirsikoitakin:

39,8 m, Jaguar Sovereign 3.6, 1863 kg (EU-omamassa), 220/65R15

39,4 m, sama mutta Sovereign 4.0, sekin 15"

Raskaita autoja nuokin, ja pysähtyivät 80-luvun ABS-tekniikalla ja 15"-vanteiden sisään sopivilla jarruilla lyhyemmällä matkalla kuin keskimääräinen 2022-2024 automalli.


En edelleenkään näe, miksei reilu paritonnisiin sähköautoihin voisi tehdä sen kokoisia jarruja, jotka mahdollistaisivat 16-17"-vanteet.

Vihjailit vähän, että 16"-korkeaprofiiliset saattaisivat taipua mutkissa. Näin olisikin, jos yrittäisi 16-tuumaisilla väkisin saada yhtä suuren halkaisijan kuin Ioniq 5:n 235/55R19:ssä. En tarkoittanut sitä, vaan profiili voisi olla edelleen sama 55 ja leveys 205 tai 215, jolloin ilmatila olisi hieman matalampi, eikä mutkassa olisi juuri enempää löllymistä kuin 19-tuumaisilla 235/55:llakaan.

Mielestäni nykyisillä renkaiden/vanteiden hinnoilla ja vanteiden massoilla/ilmanvastuksilla ei kannattaisi reilu paritonnisissa sähköautoissa tähdätä 70-75 cm:n ulkohalkaisijaan, vaan noin 65 cm tai aavistus alle olisi kaikin puolin taloudellisempi (rengaskulu, vannekulu, energiakulu, pidempi range, lyhyemmät latausajat, tusinan pikalaturin sijaan riittäisi investoida 11:een).
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-07-22-21-23-39-88_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-07-22-21-23-39-88_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    68,1 KB · Luettu: 14
Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturista :) Ei kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.

Hep! Olen käynyt monastikkin reissussa ollessa siirtämässä auton pois laturilta kesken ruokailun, jos on lataus päättynyt. Ihan jotta laturi vapautuu muille. Tuohan on sama kuin tankkaisi fossiiliauton ja jättäisi seisomaan siihen pumpun eteen siksi aikaa kun lampsii syömään. Mut kukin tyylillään.
 
Tottakai auto siirretään kun lataus valmistuu, jos paikkoja ei ole vapaana. Ja ei se latauksen valmistumisen ilmoitus mitään puhelinta vaadi kaivamaan, kun ranteeseenhan ne ilmoitukset jokaisella niinkin edistyneellä ihmisellä kun sähköautoilija tulee. ;) Mutta onhan se vähän huonoa suunnittelua ajoittaa syöntipaussi niin että ei ehdi latauksen aikana syödä.
 
Hep! Olen käynyt monastikkin reissussa ollessa siirtämässä auton pois laturilta kesken ruokailun, jos on lataus päättynyt. Ihan jotta laturi vapautuu muille. Tuohan on sama kuin tankkaisi fossiiliauton ja jättäisi seisomaan siihen pumpun eteen siksi aikaa kun lampsii syömään. Mut kukin tyylillään.

Tässä on olemassa kahdet eri säännöt, eli kaksoistandardit niin kuin nykyisin on tapana kutsua:

1. standardi. Jos on tavallisella päiväaikaisella latauspaikalla, kuten kaupan piha, huoltoasema tai muu vastaava paikka jossa päivällä vierailee paljon lataajia, pitää auto siirtää pois välittömästi latauksen saavutettua tavoitetason.

2. standardi koskee hotelleja ja muita yöpymispaikkoja. Siellä tyypillisesti on tarjolla hidaslautauspaikkoja ja lisäksi asiakkaille iltaohjelmistoa eli "virvoitusjuomien" juomista. 2. tapauksissa ei tarvitse autoa lähteä siirtämään keskellä yötä vaan aiemmin saapuneet voittavat käyttöönsä yön yli kestävät paikat.
 
Ei ole vielä itselle koskaan sattunut tilannetta, että akku olisi ehtinyt täyteen ruokailun aikana, mutta täytyy rehellisesti sanoa, että ei tulisi kuuloonkaan, että jättäisin ruuat lautaselle jähtymään siksi, että lähtisin siirtämään autoa laturilta pois, etenkin kun olen siitä kuitenkin heti ruokailun päätyttyä lähdössä muutenkin.
 
Kappas, eipä ole tullut huomattua että Mersun EQC on kuopattu jo vuosi sitten.

"In an email sent to Motor1, Jan Weber, International EQ-Product Communications at Mercedes, confirmed that the EQC was actually discontinued in the second quarter of 2023. That's right—the last electric crossover was assembled more than a year ago."

Joo ei kai EQC:stä ole saanut uusia tehdastilauksia sisään enää todella todella pitkään aikaan. Pahintahan on että tuossa on nyt iso väli EQB:n ja EQE SUV:n välillä ja ei mitään tietoa milloin tulee EQC:n korvaaja.
 
2. standardi koskee hotelleja ja muita yöpymispaikkoja. Siellä tyypillisesti on tarjolla hidaslautauspaikkoja ja lisäksi asiakkaille iltaohjelmistoa eli "virvoitusjuomien" juomista. 2. tapauksissa ei tarvitse autoa lähteä siirtämään keskellä yötä vaan aiemmin saapuneet voittavat käyttöönsä yön yli kestävät paikat.

Kakkostapauksessa auton avaimet jätetään respaan että voivat siirtää sen pois latauksen päätyttyä, näin ainakin monessa paikassa euroopassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 241
Viestejä
4 865 836
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom