En osaa HK puolesta sanoa mutta äkkiseltään kun katson tuota pihalla seisovaa ensimmäisen generaation Mersun ML johon vielä 16” saa juuri mahtumaan ja paino on samaa luokkaa kuin Ion5/Ev6 niin on jarruissa jo tuntumaltaan iso ero. Äkkiä googlettamalla 100kmh vauhdista eroa 10m pysähtymismatkassa.
Tuo ML:n pitkä jarrutusmatka ei liity 16"/massaan, vaan liukkaisiin renkaisiin/huonoihin jarruihin/alustaan. En muista vanhan ML:n pysähtyneen missään testissä hyvin.
Kirjoitin: "Ennen on Ioniq 5:ttä raskaammat maasturit, S-mersut ja rolssit pysähtyneet jarruilla, jotka mahtuvat 15-16" vanteiden kanssa.".
Jarrutusmatkat 100-0 km/h:
MB 420 SE kat, 1849 kg (EU-omamassa), 205/65R15, TM 01/1987, 41,0 m
R-R Silver Spirit, 2315 kg (EU), 235/70R15, TM 12/1988, 41,3 m
Mitsubishi Pajero 3.2 Comfort Wagon DI-D, 2355 kg (EU), 265/70R16, TM 14/2000, 41 m
Vannekoot olivat 15-16" ja R-R sekä Pajero olivat raskaampia kuin yksikään Ioniq 5 malliversio. Siitä huolimatta jarrutusmatkat olivat noin 41 m, mikä on oikein hyvä tulos 80- ja 00-luvun renkailla. Pajerossa oli vieläpä M + S, mikä vähän verottaa kuivapitoa.
Vertailun vuoksi uusimmassa TM:ssä BYD, Polestar ja Tesla Model 3 pysähtyivät 39-40 metrissä. Kaikissa oli 19"-vanteet ja oletettavasti suuremmat jarrulevyt kuin em. 1988 Rolssin 281 mm edessä ja 277 mm takana. Rolssissa oli jo Boschin ABS, mutta niissäkin on menty monen monta sukupolvea eteenpäin 36 vuoden aikana.
En näe, miksei reilu paritonnisia sähköautoja saataisi nykyrenkailla ja tiheään tikkaavilla jarruilla pysähtymään asiallisesti sellaisilla jarruilla, jotka mahtuisivat 16" ja 17" vanteiden kanssa. Tällöin löytyisi edullisia ja mukavia renkaita, joilla kulutus pienenisi ja range pitenisi. Onko raskaiden sähköautojen jarru- ja vannekoon kasvuun syynä kenties eco-jarrupalat, vai ovatko ne suuria vain kuvia ja mielikuvia varten? En tykkää.