Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Model 3 oli 100 km/h nopeuteen saakka yhtä meluisa kuin Polestar. Teslan arvosanaa laskivat erilaiset resonoinnit.Mielenkiintoisena asiana huomasin tuon yhteenvedosta että vanhan kolmosen rinnalla mukavaksi ja hiljaiseksi kehuttu Polestar 2 onkin nyt meluisa ja epämukava.
Vakuutuksen hintahan on pitkälti ostajista kiinni. Tesla on jostain syystä nuorten miesten suosikki mikä johtaa väistämättä suurempiin vakuutusmaksuihin.Kolmosen huonoa kohdasta löytyy käytettävyyden rinnalta vakuutusten hinta, mutta en nyt ihan sitä olisi pistänyt kun asia voi muuttua kaikkien autojen kohdalla suuntaan tai toiseen. Polestareja on Tesloihin verrattuna murto-osa ja BYD:ejä ei niinkään paljoa.
Siihen olisi voinut keksiä jotain muutakin mikä on oikeasti autosta kiinni.
Tekniikan Maailma on on järjestelmällisesti valittanut Model 3:n ohjauksesta. Nyt sitä kuvattiin sanalla tunkkainen. Vielä moottoritietä huonompikin sillä on ajaa uraisella tiellä tai soralla.Toinen mielenkiintoinen on että maantie/motariajossa uutta kolmosta sanottiin levottomaksi ja työlääksi pitää suunnassaan, mikä on yllättävää. En ole uutta kolmosta motarilla testannut mutta vanhat niin LR ja P mallit ovat olleet vakaita.
Pitää olla EAP tai FSD. Erona toki vielä se että silloin autopilotti ei edes kaistanvaihdon ajaksi kytkeyde pois vaan hoitaa kaistanvaihdon.Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
Tesla Björnillä Youtubesta oli samoja kokemuksia, että autopilot on vaikea aktivoida. Hän päätyi siihen, että itse nappi on huono ja autopilot toimii hyvin sexy-buttonilla. Eli aktivointitapa on kuraa ja kolmannen osapuolen ratkaisu parempi. Nuo muut huomiot taas on tainneet päteä ihan alusta asti, eikä uudet revisiot ole näemmä parantaneet toimintaa mihinkään.Minusta yllättävää oli Teslan ajoavustimien huono toiminta. Vakiovarustetasoinen Auto Pilot ei aina halunnut kytkeytyä päälle, vakionopeudensäädin pelästyy muuan muassa vastaantulevia autoja ja haamujarrutukset murentavat kuljettajan luottamuksen järjestelmään. Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
Pari vuotta sitten testasin muutamaa sähköautoa, nyt pitkästä aikaa tuli testattua uusi Mini Cooper SE. En tiedä onko kilpurit parantanut, mutta ainakin omasta mielestä ensimmäinen oikeasti ihan ok:lta tuntuva sähköauto. Hinta harmillisen suuri ~45-50ke, joten saattaa jäädä hyllyyn, mutta muuten luokassaan oikein hyvä. Ärsyttää kun kaikista autoista tehdään niin valtavia, ja esim. hatchbackejä ei ole markkinoilla kuin pari kolme. Saa nähdä mitä id2 tuo tullessaan, luulisi myös muilta merkeiltä tulevan 3-ovisia autoja.
Tarkoitat aktivointia tällä uudella viiksettömällä ratilla?Tesla Björnillä Youtubesta oli samoja kokemuksia, että autopilot on vaikea aktivoida. Hän päätyi siihen, että itse nappi on huono ja autopilot toimii hyvin sexy-buttonilla. Eli aktivointitapa on kuraa ja kolmannen osapuolen ratkaisu parempi. Nuo muut huomiot taas on tainneet päteä ihan alusta asti, eikä uudet revisiot ole näemmä parantaneet toimintaa mihinkään.
Lisäisin miinuksiin myös ratin heiluttelun tarpeen, mikä ainakin koeajolla ärsytti niin paljon, että hylkäsin auton jo pelkästään siksi, vaikka en kyllä muistakaan "ominaisuuksista" välittänyt. Saksalaisissa on kapasitiivinen ratti, joka siis tunnistaa kuskin hereillä olon ihan vaan vaikka yhtä sormea kevyesti ratilla pitämällä. Lisäksi ainakaan oma i4 ei ole tehnyt yhtäkään haamujarrutusta tai hidastusta, "autopilot" päällä tai ei. Ymmärtää jopa olla hidastamatta kehän ruuhkassa, kun joku kurvaa puskuria hipoen eteen sujahtaakseen rampilta ulos. Vain jos tämä kiilaaja jää siihen eteen hidastelemaan, auto kerää turvavälin takaisin. Ajaa siis kuten itsekin ajaisin.
Tarkoitat aktivointia tällä uudella viiksettömällä ratilla?
Itse huomasin saman, että kun painoi ratin nappia niin ei aina aktivoinut. Luulin tämän johtuvan FSDsta mikä oli autossa mutta ilmeisesti vika onkin tuossa uudessa tavassa.
Xssa olisi huhuja että tulisi uusi ratti missä kapasitiivinen tunnistus.
Joo. Siinä oli tuplaklikkaus eli vakio mitä itse tottunut käyttämään.Viiksettömällä ratilla voi valita, että aktivoituuko autopilot rullasta ”tuplaklikkauksella” vai yhden kerran painamalla. ”Tuplaklikkaus” vaatii tietynlaisen rytmin, ja voi tuottaa haastetta. Kerran painamalla ei ongelmaa.
Tätähän tosiaan huudellaan paljon, mutta itsellä tulisi huomattavasti useammin alapään purkuja 0-80 välillä, kun taas 100% lataamalla voi ladata n. 40% huitteilla. Tosiaan en varastoi autoa helteessä kahta viikkoa tuskin suurta vaikutusta, autokin on liikenteessä käytännössä päivittäin ettei se ole säilössä 100% varausasteella. Esim. Kesällä työmatka suuntaansa on noin 100-60% vs. 80% kävisi ehkä juuri juuri kumpi parempi akulle? Näin ollen ajatellut, että vetää surutta 100%. Olihan se eräs Tesla 3 maailmalla joka veti aina 90% voisi olla hyvä kompromissi.Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
Viet auton testattavaksi jonnekkin K-autoon tjsp.Oliko jotain ohjeita kuinka tarkistaa akun kunto käytetystä sähköautosta? Ja mikä on oletus sen normaalille heikkenemiselle esim. per vuosi tai per 100.000 km, ennen kuin pitää huolestua? Tälläkin foorumilla on tappiin asti lataajia ja työsuhdeautoilijoita, joita ei kiinnosta akun kunnon ylläpito, niin lienee syytä koittaa huomioida asia auto-ostoksilla.
Kyllähän sähköauton rangen selvittää päivässä. Pyytää vähän pidempään koeajoon.Oliko jotain ohjeita kuinka tarkistaa akun kunto käytetystä sähköautosta? Ja mikä on oletus sen normaalille heikkenemiselle esim. per vuosi tai per 100.000 km, ennen kuin pitää huolestua? Tälläkin foorumilla on tappiin asti lataajia ja työsuhdeautoilijoita, joita ei kiinnosta akun kunnon ylläpito, niin lienee syytä koittaa huomioida asia auto-ostoksilla.
Ei sitä rangea kyllä voi koeajolla mitenkään luotettavasti todeta, ellei sitten aja juuri WLTP-testirataa hallituissa olosuhteissa.Kyllähän sähköauton rangen selvittää päivässä. Pyytää vähän pidempään koeajoon.
Ajat akun about tyhjäksi ja lasket käytössä olevan akkukapasiteetin auton ilmoittaman keskikulutuksen ja ajomatkan perusteella. Aivan riittävän tarkka tapa selvittää akun kuluneisuuden taso, kun tulosta vertaa valmistajan ilmoitukseen tai vaikkapa Björnin lukemiin.Ei sitä rangea kyllä voi koeajolla mitenkään luotettavasti todeta, ellei sitten aja juuri WLTP-testirataa hallituissa olosuhteissa.
OBD:sta lukemalla saa melko hyvän käsityksen akun kunnosta.
Jos jotain saa selville OBD:stä, niin se lienee helpoimpia keinoja todeta akun kunto. Miten tuo OBD:n lukeminen käytännössä tapahtuu? Viitosen kiina-obd kiinni ja jollain ohjelmalla esiin dataa? Millä ohjelmalla ja mitä dataa.Ei sitä rangea kyllä voi koeajolla mitenkään luotettavasti todeta, ellei sitten aja juuri WLTP-testirataa hallituissa olosuhteissa.
OBD:sta lukemalla saa melko hyvän käsityksen akun kunnosta.
Jos jotain saa selville OBD:stä, niin se lienee helpoimpia keinoja todeta akun kunto. Miten tuo OBD:n lukeminen käytännössä tapahtuu? Viitosen kiina-obd kiinni ja jollain ohjelmalla esiin dataa? Millä ohjelmalla ja mitä dataa.
Edit:
Dekra ja e-expert mainostaa testiä joista toinen hintaan 100€ ja toinen piilotti hintansa. Pelkkä testi vaan ei kerro mitään, jos ei ole vertailu-dataa tai odotusarvoa muista saman mallisista ja ikäisistä autoista.
It begins...Tuo luukkujen sähköinen avaus on kyllä yksi älyttömyys. Ensinnäkin se on pirun hidas, ja voin vain kuvitella toimivuuden talvella kun on jäätä ja lunta ympärillä. Mitähän ongelmaa ovat korjanneet tuolla sähköisellä avauksella ? Kenties siksi juuri kaksi luukkau kun toinen on rikki
No ainakin tuon saa väännettyä auki. Se perinteinen painamalla pompsahtava luukku jos jää vaan sinne ala-asentoon pakkasella, tai palautuu painalluksen jälkeen vaan korin tasoon eikä aukea, niin sille ei ole mitään tehtävissä. Sitten koitat hakata sitä luukkua tai painella sitä uudestaan ja uudestaan toivoen erilaista lopputulosta että jospa se nyt pompsahtaa auki.Vituttaa olla oikeassa tuon luukun suhteen
Kieltämättä on liikaa VW:n kokoiselta konsernilta olettaa, että tuo mekanismi saataisiin toimivaksi. Samoin jonkinlainen manuaalinen "hätäavausmekanismi" on aivan liikaa vaadittu.No ainakin tuon saa väännettyä auki. Se perinteinen painamalla pompsahtava luukku jos jää vaan sinne ala-asentoon pakkasella, tai palautuu painalluksen jälkeen vaan korin tasoon eikä aukea, niin sille ei ole mitään tehtävissä. Sitten koitat hakata sitä luukkua tai painella sitä uudestaan ja uudestaan toivoen erilaista lopputulosta että jospa se nyt pompsahtaa auki.
No ainakin tuon saa väännettyä auki. Se perinteinen painamalla pompsahtava luukku jos jää vaan sinne ala-asentoon pakkasella, tai palautuu painalluksen jälkeen vaan korin tasoon eikä aukea, niin sille ei ole mitään tehtävissä. Sitten koitat hakata sitä luukkua tai painella sitä uudestaan ja uudestaan toivoen erilaista lopputulosta että jospa se nyt pompsahtaa auki.
En nyt ole oikein vakuuttunut. Toki 800V (tai yli) tarvitaan varsinkin raskaassa liikenteessä ihan lataustehojen takia, mutta ei tuo vaikutus kulutukseen ole kovin merkittävä. Korealaisillakin taisi mennä kulutus huonompaan suuntaan 800V arkkitehtuurin myötä, vaikka aivan vertailukelpoisia autoja ei ehkä ole olemassa.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Kyllä sillä 800V (ja suuremmilla) ratkaisuilla hyötynsä on, odotellen kuinka se alkaa leviämään. Ehkäpä -30 luvun taitteessa on jo arkipäivää.
En nyt ole oikein vakuuttunut. Toki 800V (tai yli) tarvitaan varsinkin raskaassa liikenteessä ihan lataustehojen takia, mutta ei tuo vaikutus kulutukseen ole kovin merkittävä. Korealaisillakin taisi mennä kulutus huonompaan suuntaan 800V arkkitehtuurin myötä, vaikka aivan vertailukelpoisia autoja ei ehkä ole olemassa.
Jep. Latausnopeudessa suurin hyöty. Mutta kun ampeerit puolittuu niin kyllä se näkyy muuallakin autossa. Se, että miten, menee noin monimutkaisessa systeemissä yli hilseen, mutta parempaan päin kuitenkin.Siis eihän se 800V kulutukseen suorasti vaikuta (merkittävissä määrin siis) vaan latausnopeuteen.
Kulutus muodostuu painon, ilmanvastuksen, vierintävastuksen, välitysten ja sähkömoottorien hyötysuhteen yhdistelmästä eri painoarvoilla nopeudesta riippuen.
Kulutuksen merkitys laskee sitä mukaa kun akkujen koko kasvaa ja latausnopeudet paranevat. Toki pienempi kulutus mahdollistaa pienemmät kustannukset yms.
Siis eihän se 800V kulutukseen suorasti vaikuta (merkittävissä määrin siis) vaan latausnopeuteen.
Kulutus muodostuu painon, ilmanvastuksen, vierintävastuksen, välitysten ja sähkömoottorien hyötysuhteen yhdistelmästä eri painoarvoilla nopeudesta riippuen.
Kulutuksen merkitys laskee sitä mukaa kun akkujen koko kasvaa ja latausnopeudet paranevat. Toki pienempi kulutus mahdollistaa pienemmät kustannukset yms.
Jep. Latausnopeudessa suurin hyöty. Mutta kun ampeerit puolittuu niin kyllä se näkyy muuallakin autossa. Se, että miten, menee noin monimutkaisessa systeemissä yli hilseen, mutta parempaan päin kuitenkin.
Se on Teslassakin niin pieni että aika vähän tuossa on voitettavaa. Jos puhutaan kolmen tai neljän moottorin superautosta niin sitten ehkä tuntuu jossain, mutta muuten tuollainen 20kg:n säästö on melko mitätönItseäni kiinnosti tuo mainittu, että moottorin fyysinen koko on Lucidilla 3x pienempi samoilla tehoilla kuin Teslassa.
Se on Teslassakin niin pieni että aika vähän tuossa on voitettavaa. Jos puhutaan kolmen tai neljän moottorin superautosta niin sitten ehkä tuntuu jossain, mutta muuten tuollainen 20kg:n säästö on melko mitätön
Ei se vaikuta edes latausnopeuteen, pl. siinä mielessä että CCS:n maksimivirta on 500A, joten 800V lähinnä poistaa kaikki kuviteltavat tehorajoitukset latauspömpelin ja piuhan osalta.Siis eihän se 800V kulutukseen suorasti vaikuta (merkittävissä määrin siis) vaan latausnopeuteen.
Itse ajoin plugarilla viisi vuotta ilman ensimmäistäkään ongelmaa latausluukun kanssa. Nyt vajaa vuosi täyssähköllä ja sama juttu. Kotona auto toki talvet tallissa, mutta kuuteen vuoteen osuu aika paljon niitäkin aikoja, kun auto on talvella ajon jälkeen ulkona. Ja missään olosuhteissa ajaminen ei ole koskaan aiheuttanut kiinnijäätymistä. Plugarin luukku oli takapuskurissa, nykyisessä se on kyljen takaosassa. Eikä todellakaan sähkömoottoreita...Onko näitä paljon tapahtunut noin ylipäätänsä merkistä riippumatta? Omien kokemusten mukaan jäätävä sade on se kaikkein paskamaisin keli ja silloinkin luukku aukeaa kun muutaman kerran antaa voimaa, noissahan on se hyvä puoli että kunhan se lukitus liikkuu edes vähän niin luukun saa väännettyä auki. Jos siellä on taas joku sähkömoottori takana niin ei oikein uskalla vääntää.
Kyllä 20kg on paljon per moottori.
Oliko jotain ohjeita kuinka tarkistaa akun kunto käytetystä sähköautosta? Ja mikä on oletus sen normaalille heikkenemiselle esim. per vuosi tai per 100.000 km, ennen kuin pitää huolestua? Tälläkin foorumilla on tappiin asti lataajia ja työsuhdeautoilijoita, joita ei kiinnosta akun kunnon ylläpito, niin lienee syytä koittaa huomioida asia auto-ostoksilla.
Toki lataushyöty vaatii sen että myös 800V laturit yleistyy.Ei se vaikuta edes latausnopeuteen, pl. siinä mielessä että CCS:n maksimivirta on 500A, joten 800V lähinnä poistaa kaikki kuviteltavat tehorajoitukset latauspömpelin ja piuhan osalta.
Jos 400V järjestelmällä ei hakkaa 500A limitteriä vasten, ei akun 90s4p akun muuttaminen 180s2p akuksi nosta latausnopeutta mitenkään.
Aika hyvin noita 800V latureita on jo nyt tarjolla. Tuossa hyvä some-esimerkki Ioniq 6:lla kuinka matka taittuu:Toki lataushyöty vaatii sen että myös 800V laturit yleistyy.
Tähän vaikuttaa myös vähän auton kulutus. Jos 100kmh menee 16kWh/100km kulutuksella, niin tuolla 20min 170kw / kWh latauksella ajaa jo 370km ja yli 3.5h putkeen.Keskinopeudet lataukselle 200kW molemmin eli kyllä sillä jo matka taittuu.
Tuossa esimerkissä neljän latausnopeuden keskiarvo oli noin 186kW eli vartissa irtoaa ~46kWh. Oma Ioniq 5 vei etelän motarilla kaatosateessa noin 21 kWh/100km ja kun siirryttiin pohjoisen maanteille niin kulutus on jopa alle 15 kWh/100km. Eipä noilla kummallakaan kulutuksella ollut meidän tapauksessa mitään merkitystä etenemisen suhteen, kun auto oli aina valmis lähtemään aiemmin liikkelle kuin matkustajat.Tähän vaikuttaa myös vähän auton kulutus. Jos 100kmh menee 16kWh/100km kulutuksella, niin tuolla 20min 170kw / kWh latauksella ajaa jo 370km ja yli 3.5h putkeen.
Jos alla on taas iso SUV joka syö 24kWh/100km maantiellä, niin eipä pääsekään kuin 245km / 2.5h per sama 20min lataus. Ei toki surkeasti sekään, mutta alkaa jo rajoittaa matkavauhtia.
Kävin erästä kämppää katsomassa. Pihalla on sähkötolpasta 3.5kw lataus. Ajattelin tämän riittävän kun yön yli vaan latailee aina sen n. 28kwh 8 tunnissa tai enemmänkin. No, tuli tieto että tämä on rajoitettu 2 tuntiin kerrallaan, eli täysin hyödytön kapistus.
Nyt kuitenkin sain tietää taloyhtiön voivan poistaa tuon rajoituksen kun vaan laittavat kwh mittarin väliin. Tästä kuitenkin mainittiin, että "ehkä joudutaan" sitten laskemaan se 10A tai 8A lataukseksi teholtaan. Vieläkö tommosella tekee jotain Teslan kanssa? Yleensä olen kotona 20-21 ja lähden 9-10 aamulla, elikkä tommosia pätkiä latailisin. Hinta menee joko omalla tai taloyhtiön sähkösopimuksella.
Kokemuksia?
Viime vuonna asuin asunnossa, jossa ei edes latausta ollut. Latailin Superilla ja siellä sun täällä. Sitä ei kiitos enää.
Tuosta käy aika hyvin ilmi että 800V latureita on, mutta mainittavaa etua verrattuna hyvin lataaviin 400V autoihin ei ole.Aika hyvin noita 800V latureita on jo nyt tarjolla. Tuossa hyvä some-esimerkki Ioniq 6:lla kuinka matka taittuu:
Sähköautot – Nyt! | HANKO-NUORGAM | Facebook
HANKO-NUORGAM Sähköautolla Lappiin on vähän kulunut vitsi jo, mutta sähköautoilevien konkareiden haasteena on jo useita vuosia ollut megamatka Hanko-Nuorgam. Sitä on tehty haasteena ja myös hupina...www.facebook.com
HANKO-NUORGAM
Sähköautolla Lappiin on vähän kulunut vitsi jo, mutta sähköautoilevien konkareiden haasteena on jo useita vuosia ollut megamatka Hanko-Nuorgam. Sitä on tehty haasteena ja myös hupina siihen varsin sopimattomilla autoilla. Ennen kaikkea tulosten parantuminen on kertonut latausverkoston kehittymisestä. Kovin aika on jäänyt hieman alle 16 tunnin ja se on tehty Tesla Model 3:lla noin vuosi sitten.
Kun omaksi autoksi vaihtui Ioniq 6 AWD, alkoi kiinnostaa, miten se tuosta selviäisi. Kun jälkikasvulle selvisi, että samalla pääsisi "vähällä vaivalla" näkemään Norjan ja Barentsinmeren, tulin ikäänkuin pudotetuksi kokonaan matkakokoonpanosta. Neljä aikuista ja eväät sopivat autoon vielä leppoisasti, minä sitten hoidan kissoja kotosalla sillä aikaa kun tyypit on Norjassa. Taustana testille oli siis yhden perheenjäsenen harrastuksellinen uteliaisuus ja neljän muun matkakuume, ei mitään sen kummempaa.
Mutta HaNun statit. Auto lähti Hangosta illalla 21:16 ja oli perillä Nuorgamin lomakeskuksen pihalla seuraavana päivänä 13:40. Aikaa siis kului yli Teslan enkan, 16:24. Pituutta tälle reissulle auto on laskenut 1425 km. Sattumuksia, jotka osaltaan pidensivät matka-aikaa:
- Jyväskylän jälkeen oli tietyö ja valoissa odotus, 6 min
- Kaakkurista nuoret innokkaat kuskit lähtivätkin takaisin kohti etelää ja nokan kääntöön seuraavassa liittymässä tuhrautui hieman aikaa
- Rovaniemen laturi päätti buutata itsensä, kun sille näytettiin tägiä, minuutteja kului
- Inarin jälkeen oli vielä vähän päällystystöitä, minkä vuoksi yksi kohta oli menty saattaja-auton kanssa
Nuo mainittu lähinnä siksi, että tästä ajasta olisi mahdollista nipistää ideaaleissa olosuhteissa vielä jotain.
Ajonopeus oli reipas, mutta muita tiellä liikkujia kunnioittava ja ns. kameraystävällinen. Ei kaahattu.
Auto lähti akku täytenä ja saapui Nuorgamiin 12% akkua jäljellä. Sitä ladattiin neljä kertaa, pysähdysten pituuden määritteli auto ja lataussuunnittelu eli ihmiset kipittivät autoon aina hyvissä ajoin. Latauspysähdyksissä suosittiin paikkoja, joissa pääsee vessaan ja joissa on korealaisten arvostama 800V latausjännite (jännitteen perusteella voi hakea asemia www.latauskartta.fi kautta) ja vähintään 250 kW latausteho. Koska Suomi on yöt yllättävän suljettu, tulos oli yksitoikkoisesti lähes aina McDonald's. Hyvänä puolena voi tietysti lisätä, että jos heiltä haluaa sapuskaa, heidän sovelluksellaan voi tilata ruuan valmiiksi noutotiskille eikä autoparan tarvitse lainkaan odotella hitaita ihmisiä. Se, että kaikki lataukset menivät Rechargen laitteilla, oli sinänsä sattumaa, valinnassa operaattorilla ei ollut merkitystä. Auto oli joka kerran ainoa laturilla.
Lataukset:
1) McDonald's Palokka (Alpitronic) 11%-> 84%, 59 kWh, 20min (keskinopeus 170 kW)
2) McDonald's Kaakkuri (Alpitronic), 11%-> 65%, 44 kWh, 13min (keskinopeus 197 kW)
3) McDonald's Rovaniemi (Kempower), 7%-> 84%, 64 kWh, 22min (keskinopeus 171 kW)
4) Hotelli Inari (Alpitronic),11%-> 50%, 32 kWh, 9min (keskinopeus 208 kW)
Latausten hinta yhteensä 74,74€ (Fortumin kautta).
Legit:
1) 382 km = 89% akkua
2) 323 km = 73% akkua
3) 229 km = 58% akkua (satoi)
4) 324 km = 73% akkua
5) 167 km = 38% akkua
Jos tästä nyt jotain vetää yhteen, Ioniq 6 sopii oikein hyvin pitkän matkan autoksi ja hyvin esimerkiksi kulkumulkuille, joille riittää sedanin tavaratila - kunhan löytää oikeanlaisen laturin, odottelua ei tule. Lapset kehuivat takapenkin tiloja, katto tulee aika lähelle, mutta jalkatilaa on niin, että asennon saa rennoksi pitkiä matkoja varten. Auton range-arviot myös pitivät huomattavan hyvin paikkansa, mikä ei ole itsestäänselvyys.
Keskinopeudet lataukselle 200kW molemmin eli kyllä sillä jo matka taittuu.
Kyllä 10A virralla jo latailee, iltapäivällä kun tuut ja laitat tolppaan niin aamulla on hyvinkin reilu 100km lisää kertynyt kantamaa.