HANKO-NUORGAM
Sähköautolla Lappiin on vähän kulunut vitsi jo, mutta sähköautoilevien konkareiden haasteena on jo useita vuosia ollut megamatka Hanko-Nuorgam. Sitä on tehty haasteena ja myös hupina siihen varsin sopimattomilla autoilla. Ennen kaikkea tulosten parantuminen on kertonut latausverkoston kehittymisestä. Kovin aika on jäänyt hieman alle 16 tunnin ja se on tehty Tesla Model 3:lla noin vuosi sitten.
Kun omaksi autoksi vaihtui Ioniq 6 AWD, alkoi kiinnostaa, miten se tuosta selviäisi. Kun jälkikasvulle selvisi, että samalla pääsisi "vähällä vaivalla" näkemään Norjan ja Barentsinmeren, tulin ikäänkuin pudotetuksi kokonaan matkakokoonpanosta. Neljä aikuista ja eväät sopivat autoon vielä leppoisasti, minä sitten hoidan kissoja kotosalla sillä aikaa kun tyypit on Norjassa. Taustana testille oli siis yhden perheenjäsenen harrastuksellinen uteliaisuus ja neljän muun matkakuume, ei mitään sen kummempaa.
Mutta HaNun statit. Auto lähti Hangosta illalla 21:16 ja oli perillä Nuorgamin lomakeskuksen pihalla seuraavana päivänä 13:40. Aikaa siis kului yli Teslan enkan, 16:24. Pituutta tälle reissulle auto on laskenut 1425 km. Sattumuksia, jotka osaltaan pidensivät matka-aikaa:
- Jyväskylän jälkeen oli tietyö ja valoissa odotus, 6 min
- Kaakkurista nuoret innokkaat kuskit lähtivätkin takaisin kohti etelää ja nokan kääntöön seuraavassa liittymässä tuhrautui hieman aikaa
- Rovaniemen laturi päätti buutata itsensä, kun sille näytettiin tägiä, minuutteja kului
- Inarin jälkeen oli vielä vähän päällystystöitä, minkä vuoksi yksi kohta oli menty saattaja-auton kanssa
Nuo mainittu lähinnä siksi, että tästä ajasta olisi mahdollista nipistää ideaaleissa olosuhteissa vielä jotain.
Ajonopeus oli reipas, mutta muita tiellä liikkujia kunnioittava ja ns. kameraystävällinen. Ei kaahattu.
Auto lähti akku täytenä ja saapui Nuorgamiin 12% akkua jäljellä. Sitä ladattiin neljä kertaa, pysähdysten pituuden määritteli auto ja lataussuunnittelu eli ihmiset kipittivät autoon aina hyvissä ajoin. Latauspysähdyksissä suosittiin paikkoja, joissa pääsee vessaan ja joissa on korealaisten arvostama 800V latausjännite (jännitteen perusteella voi hakea asemia
www.latauskartta.fi kautta) ja vähintään 250 kW latausteho. Koska Suomi on yöt yllättävän suljettu, tulos oli yksitoikkoisesti lähes aina McDonald's. Hyvänä puolena voi tietysti lisätä, että jos heiltä haluaa sapuskaa, heidän sovelluksellaan voi tilata ruuan valmiiksi noutotiskille eikä autoparan tarvitse lainkaan odotella hitaita ihmisiä. Se, että kaikki lataukset menivät Rechargen laitteilla, oli sinänsä sattumaa, valinnassa operaattorilla ei ollut merkitystä. Auto oli joka kerran ainoa laturilla.
Lataukset:
1) McDonald's Palokka (Alpitronic) 11%-> 84%, 59 kWh, 20min (keskinopeus 170 kW)
2) McDonald's Kaakkuri (Alpitronic), 11%-> 65%, 44 kWh, 13min (keskinopeus 197 kW)
3) McDonald's Rovaniemi (Kempower), 7%-> 84%, 64 kWh, 22min (keskinopeus 171 kW)
4) Hotelli Inari (Alpitronic),11%-> 50%, 32 kWh, 9min (keskinopeus 208 kW)
Latausten hinta yhteensä 74,74€ (Fortumin kautta).
Legit:
1) 382 km = 89% akkua
2) 323 km = 73% akkua
3) 229 km = 58% akkua (satoi)
4) 324 km = 73% akkua
5) 167 km = 38% akkua
Jos tästä nyt jotain vetää yhteen, Ioniq 6 sopii oikein hyvin pitkän matkan autoksi ja hyvin esimerkiksi kulkumulkuille, joille riittää sedanin tavaratila - kunhan löytää oikeanlaisen laturin, odottelua ei tule. Lapset kehuivat takapenkin tiloja, katto tulee aika lähelle, mutta jalkatilaa on niin, että asennon saa rennoksi pitkiä matkoja varten. Auton range-arviot myös pitivät huomattavan hyvin paikkansa, mikä ei ole itsestäänselvyys.