Sähköautojen määrä on vuodessa tuplaantunut, joten puolet sähköautoilijoista on tänä talvena talviajossa ensikertalainen.
moottori.fi
Itse kuulun tähän ryhmään. Mielestäni aivan odotettua ollut sähköautoilu talvella. Kun molemmissa päissä kylmänä lähtö niin syöhän tuo kabiinin lämmitys akkua ihan kunnolla. Mutta onpahan hyvä talviauto ollut kuitenkin.
Mulle viime talvi oli eka eikä itse ajaminen juurikaan eronnut edellisestä bensa-autosta. Eli ei tullut mitään erityisiä yllätyksiä "ohhoh käyttäytyypä tämä auto tiellä aivan eri tavalla kuin polttomoottoriauto!" tms., samanlaista tavallista ajelua.
Suurimmat "yllättävät" erot talviautoilussa verrattuna bensakoneeseen olivat:
+ Auto käynnistyy ilman mitään ongelmia riippumatta lämpötilasta, vaikka olisi ollut koko yön tai kauemminkin kylmänä ulkona. Bensa-autolla mitä kylmempää oli, sitä "laiskemmin" moottori suostui käynnistymään (tosin käynnistyi kyllä aina, mutta eron käynnistyskäyttäytymisessä huomasi selvästi lämpötilan laskiessa).
Tosin olen kokeillut tuota sähköautolla kylmillään "vain" -20 asteessa, en tiedä millaisia ongelmia tulisi esim, -35 asteessa, mutta sellaisissa pakkasissa minulla olisi alkanut tulla, ja tulikin, suuria ongelmia myös bensa-autolla (varsinkin jos ei valmistele ensin tuntikausia lohkolämmittimellä).
Bensa-autolla minulla oli aina omat rituaalit kovissa pakkasissa (sanotaan vaikka -10 -> -35), eli ensin 1-2 tuntia lohkolämmittimessä, sitten auto käyntiin tyhjäkäynnille esim. 10 minuutiksi jotta moottori lämpeäisi vähän (samalla voin skrapata ikkunoita), ja sitten vasta ajoon. Sähköautolla, vaikka ei olisi ollut piuhan päässä, enintään laitan esilämmityksen 10 minuutiksi (joskus en laita sitäkään) ja lähden samantien ajoon. Ei mun sähköautolla edes ole mitään "tyhjäkäyntiä", jos käynnistän auton ja yritän poistua autosta, auto alkaa valittaa suureen ääneen että auto pitää sammuttaa ennen poistumista. Turhaahan sellainen tyhjäkäynti olisikin, esilämmitys on sitä varten.
+ Kylmä auto lämpiää varsin nopeasti pakkasessa, oli kyse sitten 5-10 minuutin esilämmityksestä ennen ajoon lähtöä, tai kylmänä ajoon lähtiessä. Bensa-autolla piti ajella vähintään 10 minuuttia ennenkuin sisälle alkoi tulla lämmintä ja huurutkin lähteä lasista, paikallaan tyhjäkäynnillä varmaan kauemmin. Myös silloin vaikka olisi käyttänyt lohkolämmitintä ennalta (mutta ei sisätilalämmitintä; ainakin minun sisätilalämmittimeni ei edes ollut tehokas että olisi sulattanut tuulilasin ennen ajoon lähtöä, hieman vaan lämmitti sisätilaa).
+ Edelliseen liittyen, bensa-autolla unelmoin aina siitä että minulla olisi (vastuksilla?) lämmitettävä tuulilasi jotta ajoon lähtiessä myös tuulilasin sisäpinnalle ilmestyvä huuru lähtisi pois mahdollisimman nopeasti. Sähköautolla samaa ei tarvitse enää unelmoida koska esilämmitys kyllä vie kaikki huurut ja jopa sulattaa lumet pois tuulilasista, ja kuten sanottu, myös ajoon lähtiessä sisätila ja sitä kautta myös tuulilasi lämpenee paljon nopeammin.
- Miinuksena sitten se että mitä kylmempää, se syö toimintamatkaa (eli lisää kulutusta) roimasti, verrattuna kesäkeleihin. Tämä pitää osata ottaa sähköautoilussa huomioon. Bensa-autolla ei toki tarvinnut miettiä kuinka monta sataa kilometriä tankillisella pääsee, pääsee sen minkä pääsee ja sitten tankataan lisää. Toki pikalataus alkaa olla ilmeisesti niin kuosissa että sähköautoilussakin tämän voi yleisesti kuitata sillä että "no, käyn sitten pikalaturilla hieman useammin matkan aikana, jos on kylmempää". (Tosin ei mun autossa, jossa ei ole DC-pikalatausta vaan nopein latausmahdollisuus on 22kW AC-lataus; riittää onneksi mun normiajoihin ja saapahan halvempaa sähköä 22kW maksiminopeudella AC-latausasemista... Nykyisin useimmin ostoskeskuksessa käyttämäni latausasemat maksavat 16c/kWh, halvempaa kuin kotona latailu.)
Toimintamatkan lyhentyminen pakkasilla ei ollut minulle kuitenkaan mikään varsinainen yllätys, kyllähän siitä saa lukea melkein kaikissa sähköautoartikeleissa.
Ehkä suurin yllätys minulle oli tuo miten kiltisti sähköauto suostuu pärähtämään käyntiin kovemmillakin (ainakin -20) pakkasilla, jopa ihan kylmiltään. Maallikkona olin kuvitellut että sähköautoille tulee aivan karmeita ongelmia pakkasilla, eivätkä suostu käynnistymään ollenkaan jossain alle -20 pakkasilla koska akku on jäätynyt ja koko auto ei inahdakaan. Eihän mun kännykkäkään toimi jos jätän sen yöksi ulos pakkaseen, ja sähköautohan on kuin iso kännykkä jossa on renkaat, eikö? No, ilmeisesti ei...