160k takavedolla, 192k nelivedolla.
Joka ei edelleenkään ole rajaton.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
160k takavedolla, 192k nelivedolla.
Vänkäätkö jostain vänkäämisen ilosta?Joka ei edelleenkään ole rajaton.
Btw. mikä on prosenttiluku kapasiteetin laskussa minkä Tesla katsoo vialliseksi eli akku menee takuuvaihtoon?Vänkäätkö jostain vänkäämisen ilosta?
Alkuperäinen pointti oli se, että ensimmäistä, eikä varmaan vielä toistakaan omistajaa kiinnosta paskan vertaa millaisessa kunnossa auton akku on joskus 6 vuoden ja 150tkm kohdalla. Siitä huolimatta vielä tuossakin vaiheessa sen Teslan akku olisi takuunalainen.
Vänkäätkö jostain vänkäämisen ilosta?
Alkuperäinen pointti oli se, että ensimmäistä, eikä varmaan vielä toistakaan omistajaa kiinnosta paskan vertaa millaisessa kunnossa auton akku on joskus 6 vuoden ja 150tkm kohdalla. Siitä huolimatta vielä tuossakin vaiheessa sen Teslan akku olisi takuunalainen.
Minulle on tulossa 1. sähköauto vuoden kuluttua. Minä ajattelen akusta näin:
1. Akulla 8 vuoden takuu ja sen sen pitää kestää vaikka siitä käytteäisiinkin kaikki kapasiteetti
3. En ala istuskelemaan latureilla turhaan matkan varrella sen takia että siitä teoreettiesti hyötyisi 2. tai 3. omistaja.
Luulen tietäväni mikä on alkuperäinen pointti, kun minä sen aivan alkuun kirjoitin. Se, että sittemmin keskustelu ajautui akun kestävyyteen, ei sitä muuta.Voit olla vastaamatta, jos et ymmärrä lukemaasi. Kokeile uudestaan, aloita viestistä johon alunperin vastattiin.
Ei, se ei ollut alkuperäinen pointti. Ajatus lähti HKI->TKU->HKI ajosta täydestä akun tyhjään akkuun, kaksi kertaa viikossa ja hän ei halua ladata välissä. Siitä tulee vuodessa 35tkm. 35tkm on 280tkm kahdeksassa vuodessa. Akku ei itseasiassa ole takuun alainen LR:ssäkään edes kuutta vuotta tuossa käytössä.
Edelleenkään vastineesi ei huomioi auton vaihtoa esim. 2v kohdalla, kun siinä on edelleen alle 100tkm mittarissa ja arvoa vielä sopivasti. Sillä yhdellä ja samalla autolla ei ole välttämätöntä tykittää hamaan tappiin asti, vaan luonnollisestikin se menee vaihtoon.
Meneeköhän sulla manualin ja tavallisen viikarin jutut nyt sekaisin? Manual sitä pitkää pätkää on ajamassa (ja kysyi), viikari ajaa mitä sitten ajaa. Ja vain viikari on puhunut 8 vuodesta.Ei varmastikaan, koska sellaisesta ei ollut puhe, vaan puhuttiin jopa kahdeksan vuoden akkutakuusta. Jos vaihdat kahden vuoden välein, niin sehän on sitten täysin turha ominaisuus. Mutta, onhan se aina hyvä keksiä jälkikäteen lisää "mutta kun tehdäänkin näin". Seuraavaksi varmaan reittikin vaihtuu, tunnin junaan.
e: Minusta sinä tässä itse teit olettamuksen, että väitettiin km-rajattomaksi ja sitten aloit vänkäämään, että ei pidä paikkaansa. Jos siinä olisi myös lukenut "tai kun... km ylittyy", niin olisit varmaan ollut tyytyväinen? Oletettavasti viikarin ajomatkoilla pelkkä aika on kynnyskysymys, joten km:t ei tullut mieleen. Perusajatus kuitenkin se, että normaalin käytön puitteissa akun pitää kestää "sikailua" takuun ajan, oli se myönnetty aika/matka mikä tahansa.
No tämäkin käytiin jo läpi. Ei tuota rääkkiä nyt lähellekään koko vuotta tule olemaan (isolla akulla), suurin osa vuodesta menee "normaalin" puitteissa. Omakohtaisesti olen rääkännyt Miin akkua kuin vierasta sikaa ja ei sille ainakaan 1,5 vuodessa ole mitään käynyt. Rasitus on vielä paljon suurempi kun mennen tullen joutuu ottamaan pikana lisää ja silti mennään 100->0 kumpaankin suuntaan. Ja tämä kesät talvet, keskikesällä 110 km/h voi päästä lataamatta koko akun käyttämällä. Muutenkin nurkka-ajossakin aina surutta 100% asti lataus. Toki en nyt ihan kahta kertaa viikossa tuolla kopperolla ajele 350 km settiä, mutta 18 tkm mittariin kuitenkin kertynyt, suurin osa tämän vuoden aikana.Kun kyse on muiden ajojen ohessa tehtävästä 35tkm lisäajosta per vuosi, niin kyllähän siinä tulee hyvin nopeasti akun kesto eteen, varsinkin kun sitä ajaisi aina 100%:sta alaspäin. Loppujen lopuksi pääseekö sillä enää edes sen kahden vuoden kohdalla koko matkaa? Kysehän on myös lopulta siitä, että 70% on vain se raja, johon takuu kattaa, mutta jos akku on siinä 80% kohdalla, niin se ei olekaan enää 500km WLTP, vaan 400km. Ja näin matka jää kyllä tekemättä sitten ilman sitä kauheaa 5 min pysähdystaukoa (joka on se perinteinen - ollaan 8h toisessa päässä, mutta 5 min on liikaa).
Kyllähän sitä joutuu nopealla tahdilla vaihtelemaan autoa. Eli, kyllä se akun kestävyys tässä tilanteessa voisi olla ihan merkittävä ongelma. Ei toki, jos vuoden välein vaihtaa (miksi odottaa) - toki en tiedä ostaako kukaan paljon ajettuja Tesloja juuri tällä hetkellä.
Ja tuo Neste oli pelkästään yritysasiakkaille?
Mulle viime talvi oli eka eikä itse ajaminen juurikaan eronnut edellisestä bensa-autosta. Eli ei tullut mitään erityisiä yllätyksiä "ohhoh käyttäytyypä tämä auto tiellä aivan eri tavalla kuin polttomoottoriauto!" tms., samanlaista tavallista ajelua.Suomen sähköautoilijoista noin puolet tänä talvena talviajossa ensikertalaisia
Sähköautojen määrä on vuodessa tuplaantunut, joten puolet sähköautoilijoista on tänä talvena talviajossa ensikertalainen.moottori.fi
Itse kuulun tähän ryhmään. Mielestäni aivan odotettua ollut sähköautoilu talvella. Kun molemmissa päissä kylmänä lähtö niin syöhän tuo kabiinin lämmitys akkua ihan kunnolla. Mutta onpahan hyvä talviauto ollut kuitenkin.
"... luminen latausjohto jäätyy autoon kiinni."Suomen sähköautoilijoista noin puolet tänä talvena talviajossa ensikertalaisia
Sähköautojen määrä on vuodessa tuplaantunut, joten puolet sähköautoilijoista on tänä talvena talviajossa ensikertalainen.moottori.fi
Tapahtuuko tuollaista oikeasti? Eli latauspiuha jäätyy latauksen aikana kiinni autoon?
Aika yleinen harhaluulohan tämä tosiaan on. Sähkömoottori tykkää pysyä viileänä (toisin kuin polttomoottori) ja sekin hyvä puoli on, että heti kun pihasta lähtee niin saa tarvittaessa polkaista vauhtipolkimen lattiaan, eikä tarvitse odottaa mitään moottorin lämpeämistä.Maallikkona olin kuvitellut että sähköautoille tulee aivan karmeita ongelmia pakkasilla, eivätkä suostu käynnistymään ollenkaan jossain alle -20 pakkasilla koska akku on jäätynyt ja koko auto ei inahdakaan.
Aika yleinen harhaluulohan tämä tosiaan on. Sähkömoottori tykkää pysyä viileänä (toisin kuin polttomoottori) ja sekin hyvä puoli on, että heti kun pihasta lähtee niin saa tarvittaessa polkaista vauhtipolkimen lattiaan, eikä tarvitse odottaa mitään moottorin lämpeämistä.
Oikeastaan webaston kanssa suunnilleen sama juttu pakkanen ei ole ongelma mutta se mikä yhdistää kumpiakin on, jos matka ei ole nuoltua valtatietä vaan jotakin muhkuraista ja kuoppaista pikkutietä, niin pakkanen tappaa iskareita. Varsinkin jos lähdetään rytkyttämään samantien ettei edes iskarin liikekitka notkista yhtään.Aika yleinen harhaluulohan tämä tosiaan on. Sähkömoottori tykkää pysyä viileänä (toisin kuin polttomoottori) ja sekin hyvä puoli on, että heti kun pihasta lähtee niin saa tarvittaessa polkaista vauhtipolkimen lattiaan, eikä tarvitse tosiaan odottaa mitään lämpeämistä.
Tapahtuu, ei siihen tarvita kuin tällainen +1C vesi/räntä/lumisade ja sen päälle pakkaset. Siellä se voi olla jäässä sitä lukituspinniä myöden. Mutta suhteessa siihen, miten usein luukku jäätyy, niin eipä tuo piuhan jäätyminen ole oikea ongelma. Latausluukku voi sitten olla kyllä kovinkin jäässä, saa sitä aika rumasti repiä ja aina pelätä milloin se muovirimpula hajoaa, mutta vielä on kestänyt.
Eivät ne kuumaa vettä muovipussiin temput ihan vitsejä ole.
Sähkömoottorin toimivuuteen en sinänsä osannut ottaa kantaa, kuvittelin vain ettei jossain alle -15 pakkasissa akusta tule mitään tehoa ulos, on ihan kuollut. No, toistaiseksi on ihan kiltisti akusta tullut tehoa auton käynnistämiseen ja ajamiseen vaikka oli yli vuorokauden -20 pakkasessa (ei johtoa kiinni), huomasi vaan että toimintamatkaa kylmä auto lupaili paljon vähemmän kuin lauhempina aikoina.Aika yleinen harhaluulohan tämä tosiaan on. Sähkömoottori tykkää pysyä viileänä (toisin kuin polttomoottori) ja sekin hyvä puoli on, että heti kun pihasta lähtee niin saa tarvittaessa polkaista vauhtipolkimen lattiaan, eikä tarvitse odottaa mitään moottorin lämpeämistä.
Tekisivät vaan luukuista tarpeeksi jykeviä etteivät pienestä jäähileestä hätkähdä. Renault Zoen latausluukusta voi ottaa mallia, ei ole mikään rimpula.Jos autosta loytyy sahkopiste niin sitten joku halpa hiusten kuivain autoon niin saa silla puhaltua sulaksi luukkua.
Tekisivät vaan luukuista tarpeeksi jykeviä etteivät pienestä jäähileestä hätkähdä.
Tekisivät vaan luukuista tarpeeksi jykeviä etteivät pienestä jäähileestä hätkähdä. Renault Zoen latausluukusta voi ottaa mallia, ei ole mikään rimpula.
Itsekin kuvittelin että tuo olisi talvisin koko ajan jonkun jäisen moskakerroksen kuorruttama... mutta ihme kyllä ei ole. Ehkä se sitten on niin korkealla tai jotain, tai sopivasti kulmassa ylöspäin. Ne tapaukset missä se on jäätynyt kiinni ovat olleet enemmänkin tapauksia missä se on ollut yön parkissa, ja yön aikana on satanut alijäähtynyttä vettä joka on kuorruttanut koko auton jääkerroksella, mukaanlukien latausluukku. Eivät niinkään sitä että se olisi jäätynyt ajon aikaisesta moskasta.Onko tuo keulassa? Kyllä en huonompaa paikkaa keksisi luukulle. Tai ehkä auton pohjassa. No hyvä että on järeä luukku sijainnin huomioon ottaen.
Semmonen kelautuva virtajohto niinkuin pölynimureissa. Yltäis ympäri autoa.Paras olisi jos niitä latausportteja olisi joka kulmassa ja yksi kontissa, johon voisi kytkeä sellaisen kannettavan vara-akun
Ja tietty induktiivinen lataus pitäisi olla kaikissa.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
TM siteeraa WSJ:tä, mutta tl;dr Toyotan johto haihattelee edelleen vetyautojen perään...
Jotenkin tuntuu, että Japanilaiset on tässä autoilun väistämättömässä sähköistymisessä nyt pahimpia jarruja. Kai se sitten johtuu siitä, että halutaan työntää pää pensaaseen ja suojella omaa markkina-asemaa.
Jostain syystä suuri osa europppalaisista autonvalmistajista on kuitenkin kääntänyt kelkkansa aivan toiseen suuntaan.
Toyota alkaa kummasti muistuttaa Nokiaa Symbian-kännyköidensä kanssa.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
TM siteeraa WSJ:tä, mutta tl;dr Toyotan johto haihattelee edelleen vetyautojen perään...
Jotenkin tuntuu, että Japanilaiset on tässä autoilun väistämättömässä sähköistymisessä nyt pahimpia jarruja. Kai se sitten johtuu siitä, että halutaan työntää pää pensaaseen ja suojella omaa markkina-asemaa.
Jostain syystä suuri osa europppalaisista autonvalmistajista on kuitenkin kääntänyt kelkkansa aivan toiseen suuntaan.
No, sinänsä tuo monien sähköautojen arpominen eri kyljissä olevien latausporttien ja että lyhyt ja jäykkä pikalatauskaapeli yltää sille muistuttaa bensiiniasemalla käyntiä. Aina oli arpomista että miten saa autonsa sijoitettuna kun kaikissa eurooppalaisissa autoissa tankkausluukku on oikeassa kyljessä ja aasialaisissa autoissa vasemmassa. Monta uukkaria ja peruuttamalla tankkausasemalle-liikettä tuli tehtyä kun yritti mahtua ainoalle vapaana olevalle tankkausasemalle joka oli juuri ns. väärällä puolella.Paras olisi jos niitä latausportteja olisi joka kulmassa ja yksi kontissa, johon voisi kytkeä sellaisen kannettavan vara-akun
Paitsi monessa briteissä tehdyissä vasemmalla kuten esim. Fiestassa on. Ja varmaan ollutkin ties kuinka kauan. Ja viimeiseksi jääneessä Mk5 Mondeossakin, mikä perustuu jenkki-Fusioniin ja tehtiin Espanjassa on tankin luukku vasemmalla. Tähän asti Mondeot oli eurooppaperua ja luukku oikealla. Ehkä Fordin kova suosio briteissä selittää luukkuasiaa.No, sinänsä tuo monien sähköautojen arpominen eri kyljissä olevien latausporttien ja että lyhyt ja jäykkä pikalatauskaapeli yltää sille muistuttaa bensiiniasemalla käyntiä. Aina oli arpomista että miten saa autonsa sijoitettuna kun kaikissa eurooppalaisissa autoissa tankkausluukku on oikeassa kyljessä ja aasialaisissa autoissa vasemmassa. Monta uukkaria ja peruuttamalla tankkausasemalle-liikettä tuli tehtyä kun yritti mahtua ainoalle vapaana olevalle tankkausasemalle joka oli juuri ns. väärällä puolella.
Jos ja kun vetyä aletaan valmistaa ylimääräisestä tuulisähköstä yleisemmin niinkuin on suunniteltu vetykäyttöisissä autoissa olisi järkeä. Tosin lähinnä raskaaseen liikenteeseen se sopisi loistavasti.Toyota alkaa kummasti muistuttaa Nokiaa Symbian-kännyköidensä kanssa.
Kun markkinoille tuli kokonaan uusi puhelinhaastaja aivan uudenlaisella konseptilla (Apple, ja hieman toisella taktiikalla myös Google), Nokialla oli vaikeuksia päättää miten vastata haasteeseen, pitkään myös vähättelivät uusia kilpailijoita.
Varmasti Toyotan polttomoottoriautoja myydään edelleen ihan sikana ympäri maailman, ja vaikeahan sitä on alkaa tehdä päätöksiä että ei pojat tapetaas tämä edelleen paljon maitoa tuottava lehmä ja aletaan keskittyä sähköautoihin. Samalla tavalla kuinka Nokialle tuotti tuskia luopua Symbian-puhelintuotannostaan, ennenkuin oli ihan pakko.
Vetyautoihin Toyota tuntuu pistävän kaiken toivonsa, vähän kuten Nokia pisti toivonsa Microsoftin kelkkaan hyppäämiselle.
Toki Toyotalla voi olla vielä vuosikymmeniä hyvää bisnestä vaikka myymällä ihan vain täysbensiiniautoja... lähinnä muualle kuin Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Esim. Aasiaan (ehkä vähemmän Kiinaan, mutta Intia, Thaimaa jne. jne.), Afrikka ja mitä noita on.
Tesla tässä lähinnä vertautuu Appleen, ja ehkä suuret kiinalaiset sähköautovalmistajat ovat Google.
Tesla nyt ei taatusti Appleen vertaudu, kun se edellyttäisi pilkuntarkkaa laadunhallintaa ja yksityiskohtien hiomista. Eivät ehkä siihen ihan pysty. Toiminta muistuttaa minusta enemmän googlemaista räpellystä tai Nokiaa ennen iphonea. Kaikkea tehdään kovasti ja paljon, mutta hommat aina vähän sinne tai tänne vinksallaan. Olis jännä nähdä mitä Apple sais aikaiseksi, jos autoihin ryhtyisi. Autoja ei ole ihan yhtä helppo monistaa mihinkään pariin-kolmeen perusmalli, pro-malli ja max-malli konseptiin, kun tarve on monipuolisempi. Hyvä käyttis ei riitä pelastamaan autoa, joka ei täytä muita tarpeita. Sähköautot ovat kyllä laskeneet kynnystä Applen kaltaiselle jätille tulla markkinoille.Tesla tässä lähinnä vertautuu Appleen, ja ehkä suuret kiinalaiset sähköautovalmistajat ovat Google.
Sähköautolla, vaikka ei olisi ollut piuhan päässä, enintään laitan esilämmityksen 10 minuutiksi (joskus en laita sitäkään) ja lähden samantien ajoon. Ei mun sähköautolla edes ole mitään "tyhjäkäyntiä", jos käynnistän auton ja yritän poistua autosta, auto alkaa valittaa suureen ääneen että auto pitää sammuttaa ennen poistumista. Turhaahan sellainen tyhjäkäynti olisikin, esilämmitys on sitä varten.
+ Kylmä auto lämpiää varsin nopeasti pakkasessa, oli kyse sitten 5-10 minuutin esilämmityksestä ennen ajoon lähtöä, tai kylmänä ajoon lähtiessä. Bensa-autolla piti ajella vähintään 10 minuuttia ennenkuin sisälle alkoi tulla lämmintä ja huurutkin lähteä lasista, paikallaan tyhjäkäynnillä varmaan kauemmin. Myös silloin vaikka olisi käyttänyt lohkolämmitintä ennalta (mutta ei sisätilalämmitintä; ainakin minun sisätilalämmittimeni ei edes ollut tehokas että olisi sulattanut tuulilasin ennen ajoon lähtöä, hieman vaan lämmitti sisätilaa).
Ei tuossa sanottu että autosta ei pääse ulos, vaan että auto valittaa jos nouset autosta kun olet sen "käynnistänyt". Olettaen siis että sinulla avain taskussa kun poistut autosta. Voihan sitä halutessaan "käynnistää" sen auton ja jättää avaimen sisälle (kuin jättäisi virtalukkoon) ja sitten siirtyä putsailemaan ja rappailemaan ikkunoita.Miten tämä siis käytännössä toimii autoa ei voi "tyhjäkäyttää" talvella? Oletetaan että tulet autolle joka on lumen/jään peitossa ja alat putsaamaan sitä. Normaalisti laitetaan auto käyntiin ja maksimaalinen puhallus tuulilasille ja aletaan putsaamaan autoa (sama ajatus käyttövoimasta riippumatta). Jos autosta ei pääse ulos sen sammumatta niin pitääkö tuossa sitten käynnistää esilämmitys siksi aikaa?
Vetyautoihin Toyota tuntuu pistävän kaiken toivonsa, vähän kuten Nokia pisti toivonsa Microsoftin kelkkaan hyppäämiselle.
Jos ja kun vetyä aletaan valmistaa ylimääräisestä tuulisähköstä yleisemmin niinkuin on suunniteltu vetykäyttöisissä autoissa olisi järkeä. Tosin lähinnä raskaaseen liikenteeseen se sopisi loistavasti.
Hölmöintä olisi polttaa se vety takaisin sähköksi. Tosin voi olla että kemianteollisuus pystyy käyttämään kaiken vedyn.
No tuohan riippuu ihan merkistä, ainakin Tesloissa on 2020 lähtien ollut lämmitetty latausportti. Minkä merkkinen auto sulla on jos on kaapeli jäätynyt kiinni?Tapahtuu, ei siihen tarvita kuin tällainen +1C vesi/räntä/lumisade ja sen päälle pakkaset. Siellä se voi olla jäässä sitä lukituspinniä myöden. Mutta suhteessa siihen, miten usein luukku jäätyy, niin eipä tuo piuhan jäätyminen ole oikea ongelma. Latausluukku voi sitten olla kyllä kovinkin jäässä, saa sitä aika rumasti repiä ja aina pelätä milloin se muovirimpula hajoaa, mutta vielä on kestänyt.
Eivät ne kuumaa vettä muovipussiin temput ihan vitsejä ole.
No tuohan riippuu ihan merkistä, ainakin Tesloissa on 2020 lähtien ollut lämmitetty latausportti. Minkä merkkinen auto sulla on jos on kaapeli jäätynyt kiinni?
En tiedä onko sulla sitten jotain vikaa siinä. Itellä 2021 M3 ja ikinä ei ole jäätynyt letku kiinni. Mutta siis tuo lämmitys aktivoidaan nimenomaan sillä esilämmityksellä tai sitten apin kautta, eli ei se sitä kokoajan lämmitä kun lataus on käynnissä.Tesla Model 3. Ja uudempi kuin tuo merkitsemäsi. Ei se lämmitin ole tarpeeksi tehokas tuohon, jos ei nyt sitten puolta tuntia lämmittele (jolloin auto alkaa lämmittämään sitä latausporttia ihan ilman vaikutuksesta sieltä takaluukusta).
En tiedä onko sulla sitten jotain vikaa siinä. Itellä 2021 M3 ja ikinä ei ole jäätynyt letku kiinni. Mutta siis tuo lämmitys aktivoidaan nimenomaan sillä esilämmityksellä tai sitten apin kautta, eli ei se sitä kokoajan lämmitä kun lataus on käynnissä.
Mitä olen seurannut noita sähköauton lataajia, niin keula on nimenomaan paras paikka latausliittimelle. Pysyy parhaiten puhtaana lumesta ja auton saaminen latauspisteelle (suoraan) helpottuu.Onko tuo keulassa? Kyllä en huonompaa paikkaa keksisi luukulle. Tai ehkä auton pohjassa. No hyvä että on järeä luukku sijainnin huomioon ottaen.