Yleistä keskustelua sähköautoista

Kuukausi-pari sitten oli puhetta tässäkin ketjussa, että muutamia Model 3:sia alle 40t€ myynnissä ja kuitattiin paljon ajetuiksi, yms.
Nyt tarjonta alle 40t hintaluokassa lisääntynyt ja hinnat tulee alaspäin kuten käytetylle autolle kuuluukin. Etenkin kun kyseisestä mallista on selvästi ylitarjontaa.
Nyt myynnissä on 17 kpl alle 40t hinnalla ja ajomäärätkin kohtuulsia useimmilla yksilöillä.

Liekö jonkin sortin ennätys tällä sämpylällä, kun yli 15% rekisterissä olevien autojen määrästä on myynnissä... Toki osa myynnissä olevia ei ole vielä rekisteröity (ei jaksanut sen tarkemmin katsella kuinka suuri osuus rekisröimättömiä). Mutta tarjontaa on kovasti ja puolituttu autokauppiaskin sanoi jotain tämän mallin markkinoista, ei sen enempää viiti kommentoida muiden toripuheita, mutta ei ole enää mikään hittituote...
 
Kuukausi-pari sitten oli puhetta tässäkin ketjussa, että muutamia Model 3:sia alle 40t€ myynnissä ja kuitattiin paljon ajetuiksi, yms.
Nyt tarjonta alle 40t hintaluokassa lisääntynyt ja hinnat tulee alaspäin kuten käytetylle autolle kuuluukin. Etenkin kun kyseisestä mallista on selvästi ylitarjontaa.
Nyt myynnissä on 17 kpl alle 40t hinnalla ja ajomäärätkin kohtuulsia useimmilla yksilöillä.

Liekö jonkin sortin ennätys tällä sämpylällä, kun yli 15% rekisterissä olevien autojen määrästä on myynnissä... Toki osa myynnissä olevia ei ole vielä rekisteröity (ei jaksanut sen tarkemmin katsella kuinka suuri osuus rekisröimättömiä). Mutta tarjontaa on kovasti ja puolituttu autokauppiaskin sanoi jotain tämän mallin markkinoista, ei sen enempää viiti kommentoida muiden toripuheita, mutta ei ole enää mikään hittituote...
Model 3 hinnat suomessa oli aikasemmin noin 50 000€ -autovero -2000€ sähköauton hankintatuki. Nythän Tesla on nostanut hintoja, mutta minusta tuo vanha hinta oli vertailukelpoisempi nykyhintoihin. Saksassa on varmaan vieläkin halvemmat hinnat.

Autolainan korko ja kalliimpi sähkö varmaan vaikuttaa myös, kun taas bensan hinta on tullut vähän alaspäin. Ja vanhat Model 3 on vanhaa mallia, niin niiden hinta kuuluisikin olla vähän alempana tuoreempiin vastaaviin verrattuna. Vanhoissa kumminkin myös laatu oli (vähän) heikompaa?

Tuossa Tesla tarjontaa, alle 70tkm ajetut. Pari olen koeajanut ja useammasta kysellyt. Eivät oikein suostu tinkimään hinnasta, eli ehkä kauppa ei vielä käy. Pitäisi nyt pari tonnia saada tingittyäkin tuon hintaisesta kalliista autosta? Autoja siis paljon myynnissä kyllä, mutta en tiedä sitten kauanko ovat autoja kaupanneet.

Tuossa vielä Mobile.de alle 20tkm ajetut Tesla Model 3:

Edit:
Saa nähdä hajoileeko Tesloista tänä talvena ilp:ejä taas. Se ongelma taisi ainakin viime talvena olla osassa ilp autoja.

Huolto valitettavan kaukana, jos jotain rikkoontuu.
 
Tuossa vielä Mobile.de alle 20tkm ajetut Tesla Model 3:
Kalliita ovat saksassakin autot nykyään. Tuohon päälle toimituskulut ja muut niin ei ole kyllä mitään järkeä. Oikeastaan sama mitä autoja on katsonut viime vuosina saksasta, niin kallista on.
 
Jos ja kun vetyä aletaan valmistaa ylimääräisestä tuulisähköstä yleisemmin niinkuin on suunniteltu vetykäyttöisissä autoissa olisi järkeä. Tosin lähinnä raskaaseen liikenteeseen se sopisi loistavasti.
Hölmöintä olisi polttaa se vety takaisin sähköksi. Tosin voi olla että kemianteollisuus pystyy käyttämään kaiken vedyn.
Linkkasiko täällä sellaiseen artikkeliin vai itsekö näin, mutta ilmeisesti Toyota on nyt vedyn kanssa mahdollisesti kääntymässä sille kannalle että se vety kannattaakin polttaa polttomoottorissa, sen sijaan että siitä tehtäisiin sähköä polttokennolla.

Syynä se että polttokenno (platina) tekee vetyautosta vieläkin paljon kalliimman kuin sähköautot, mutta "vetypolttomoottoriauto" olisi hintansa puolesta kilpailukykyinen.

Huonona puolena sitten se että polttomoottorivetyautossa olisi kaikkein surkein hyötysuhde, eli hinta per kilometri olisi noista kolmesta kaikkein korkein; sähköautolla se on halvin.
 
Tesla nyt ei taatusti Appleen vertaudu, kun se edellyttäisi pilkuntarkkaa laadunhallintaa ja yksityiskohtien hiomista.
Jaa, minusta taas Teslassa on paljon samaa kuin Applessa, sekä hyvässä että huonossa:

1. Molemmat selkeästi tuovat/toivat uusia asioita autoiluun/puhelimiin, mukaanlukien varsinaista tuotetta ympäröivän ekosysteemin. Samalla tavoin kuinka Nokia yritti kovasti muuttua myös softataloksi joka osaa tehdä hienoja appstoreja ja muita Applen tavoin, Volkkarit ja Renaultit yrittävät kovasti oppia tekemään appeja ja niille pyöriviä backend-palvelimia (toki myös muille kuin vain sähköautoilleen); Renaul tekee Samsungit eli antaa lopulta Googlen hoitaa softapuolen eikä enää yritä itse räpeltää.

2. Molempia myös kovasti syytetään siitä että he ovat "varastaneet" joitakin ideoitaan ja innovaatioitaan muilta. Eikö Teslan syntytarinakin sisällä väitteen kuinka Musk ei ole Teslan perustaja, vaan maksoi tai savusti alkuperäiset perustajat pois tai jotain vastaavaa?

Oli miten oli, mielestäni sekä Apple että Tesla ovat näyttäytyneet ainakin yleisölle firmoina jotka osaavat kovasti optimoida ja myös innovoida ja keskittyvät oleelliseen, ja yleisesti ajavat koko alaa eteenpäin. Kyllä Tesla on mielestäni ihan selkeästi näyttänyt vanhoille automerkeille närhen munat ja muut automerkit ovat joutuneet miettimään toimintatapaansa ja bisnestään uusiksi, vaihtelevalla menestyksellä. Näppituntumalla korealaiset ovat ehkä parhaiten osanneet vastata haasteeseen, ja kiinalaisvalmistajat voivat olla musta hevonen.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä siis käytännössä toimii autoa ei voi "tyhjäkäyttää" talvella? Oletetaan että tulet autolle joka on lumen/jään peitossa ja alat putsaamaan sitä. Normaalisti laitetaan auto käyntiin ja maksimaalinen puhallus tuulilasille ja aletaan putsaamaan autoa (sama ajatus käyttövoimasta riippumatta). Jos autosta ei pääse ulos sen sammumatta niin pitääkö tuossa sitten käynnistää esilämmitys siksi aikaa?
Sanotaanko suoraan etten ole kokeillut mitä tapahtuu jos poistun Zoesta sammuttamatta moottoria. Joka tapauksessa se vaikuttaa erittäin vihaiselta jos avaan kuljettajan oven auton ollessa käynnissä, jouluvalot alkavat vilkkua ja kovaäänisiä signaaleja tulla. Pitäis varmaan kokeilla mitä tapahtuu, lukitseeko minut ulkopuolelle eikä päästä enää takaisin. Samaa ei tietenkään tapahdu jos muita ovia availee, vain kuljettajan oven tapauksessa käy noin.
(Hmm, mitä jos kömpisin ulos pelkääjän puolelta, hyrisisikö Zoe sitten ihan tyytyväisenä?)

Zoessa ajatus kaiketi on että joko käytät siinä ajastettua esilämmitystä, tai sitten laitan puhelinäpistä esilämmityksen päälle kun lampsit autolle aikeenasi luoda lumia pois. Koko auton on sinänsä turha olla ns. käynnissä ajovalmiina, jos tarkoitus on vain lämmittää autoa/sulattaa huurteet laseista. Toisin kuin polttisautot, sähköauto ei välttämättä tarvitse moottorin hukkalämpöä lämmitykseen.

Muista sähköautoista en tiedä, Teslassakin lienee vaikka mitä dog modeja tms. Tiedän vain miten Zoe käyttäytyy.
 
Mitä olen seurannut noita sähköauton lataajia, niin keula on nimenomaan paras paikka latausliittimelle. Pysyy parhaiten puhtaana lumesta ja auton saaminen latauspisteelle (suoraan) helpottuu.
Puhtaanapysymiseen en osaa ottaa kantaa (kuvittelisin että sivulla takana pysyy yleisesti puhtaampana), mutta juu ainakin minun mielestäni edessä keskellä on yleisesti ottaen helpoin paikka latausportille. Ehkä eniten se että se on leveyssuunnassa melko keskellä, vaikka sitten olisi takana eikä edessä (tosin niihin Sellon ahtaisiin viistopaikkoihin olisi silloinkin vaikea peruuttaa, pitää peruuttaen tehdä 135 asteen käännös tiukassa paikassa).

Minun mielestäni kaikkein viheliäisin paikka latausportille on kyljessä sivupeilien kohdalla, kuten esim. Toyotan sähköautossa taitaa olla, ja monessa plug-in hybridissä. Mainituissa Sellon paikoissa välillä on vaikea ajaa sellaisen lataajan viereen kun sen etukyljestä törröttää 30cm latausjohto suoraan sivulle.
 
Viimeksi muokattu:
Kuukausi-pari sitten oli puhetta tässäkin ketjussa, että muutamia Model 3:sia alle 40t€ myynnissä ja kuitattiin paljon ajetuiksi, yms.
Nyt tarjonta alle 40t hintaluokassa lisääntynyt ja hinnat tulee alaspäin kuten käytetylle autolle kuuluukin. Etenkin kun kyseisestä mallista on selvästi ylitarjontaa.
Nyt myynnissä on 17 kpl alle 40t hinnalla ja ajomäärätkin kohtuulsia useimmilla yksilöillä.

Liekö jonkin sortin ennätys tällä sämpylällä, kun yli 15% rekisterissä olevien autojen määrästä on myynnissä... Toki osa myynnissä olevia ei ole vielä rekisteröity (ei jaksanut sen tarkemmin katsella kuinka suuri osuus rekisröimättömiä). Mutta tarjontaa on kovasti ja puolituttu autokauppiaskin sanoi jotain tämän mallin markkinoista, ei sen enempää viiti kommentoida muiden toripuheita, mutta ei ole enää mikään hittituote...
Minulla kiinnostus Teslaa kohtaan hieman aleni kun olin ymmärtäväni jostain artikkelista että halvemmissa Tesloissa on pienemmät akut kuin mitä kuvittelin. Luulin että halvimmissa Tesla Model 3 RWD:eissä olisi joku 62kWh akku, mutta nyt olin lukevinani että se on 50kWh... eli jopa pienempi kuin pikkuruisessa ja paljon halvemmassa Renault Zoessa. Ja että senkin koko on tullut vuosien myötä alas, aiemmin Tesla Model 3 Standard Rangessa ilmeisesti oli (parhaimmillaan) 54kWh akku, LFP-akun myötä laski lopulta 50kWh:iin... Tosin LFP-akun sitten uskaltaakin lataa 100% normiajoissakin, joten on siinä sekin puoli.

No, sitä ei käy kiistäminen että Tesla tuntuu pystyvän tiristämään enemmän kilometrejä per kWh kuin useimmat (tai kukaan?) kilpailijansa, mutta silti... Kun jossain 45k€ korealaisissakin on 62kWh akku, ainakin jokin aika sitten VW ID.4:n tuntui saavan jopa yli 70kWh akulla 50k€ jne...

Oli miten oli, Tesla yleisesti on minulla suurimman kiinnostuksen kohteena mahdollisena seuraavana sähköautonani. Korealaiset hyvänä kakkosena, muista en osaa varmaksi sanoa, varmaan Skodakin on ihan ok jne. Nyt alkoi mieli kääntyä siihen suuntaan että jos Teslaa miettisin, saisi se sittenkin olla M3 Long Range, vaikka ei olekaan LFP-akkua. Y olisi myös kiva mutta siinä alkaa tulla rajoitus haluanko maksaa edes sähköautosta niin paljoa...
 
Viimeksi muokattu:
Minulla kiinnostus Teslaa kohtaan hieman aleni kun olin ymmärtäväni jostain artikkelista että halvemmissa Tesloissa on pienemmät akut kuin mitä kuvittelin. Luulin että halvimmissa Tesla Model 3 RWD:eissä olisi joku 62kWh akku, mutta nyt olin lukevinani että se on 50kWh... eli jopa pienempi kuin pikkuruisessa ja paljon halvemmassa Renault Zoessa. Ja että senkin koko on tullut vuosien myötä alas, aiemmin Tesla Model 3 Standard Rangessa ilmeisesti oli (parhaimmillaan) 54klWh akku, LFP-akun myötä laski lopulta 50kWh:iin... Tosin LFP-akun sitten uskaltaakin lataa 100% normiajoissakin, joten on siinä sekin puoli.

No, sitä ei käy kiistäminen että Tesla tuntuu pystyvän tiristämään enemmän kilometrejä per kWh kuin useimmat (tai kukaan?) kilpailijansa, mutta silti... Kun jossain 45k€ korealaisissakin on 62kWh akku, ainakin jokin aika sitten VW ID.4:n tuntui saavan jopa yli 70kWh akulla 50k€ jne...
Eiko se nyt ole kuitenkin niin etta WLTP ratkaisee eika yksittaiset yksityiskohdat. Firman oma paatos kayttaako rahansa akkuihin vai invertereiden ja moottoreiden optimointiin.
 
No, sitä ei käy kiistäminen että Tesla tuntuu pystyvän tiristämään enemmän kilometrejä per kWh kuin useimmat (tai kukaan?) kilpailijansa, mutta silti... Kun jossain 45k€ korealaisissakin on 62kWh akku, ainakin jokin aika sitten VW ID.4:n tuntui saavan jopa yli 70kWh akulla 50k€ jne...

Niin no kun katsot rangea, niin varsinkin uusi Model 3 SR+ (LFP, 57,5 kWh nettokapasiteetti) on samoilla lukemilla monen valmistajan long range mallien kanssa, missä on 70+ kWh nettokapasiteetti. Jeesaa kummasti kun auto on energiatehokkaampi kuin pikku Corsa tai E-208.
 
Zoessa ajatus kaiketi on että joko käytät siinä ajastettua esilämmitystä, tai sitten laitan puhelinäpistä esilämmityksen päälle kun lampsit autolle aikeenasi luoda lumia pois. Koko auton on sinänsä turha olla ns. käynnissä ajovalmiina, jos tarkoitus on vain lämmittää autoa/sulattaa huurteet laseista. Toisin kuin polttisautot, sähköauto ei välttämättä tarvitse moottorin hukkalämpöä lämmitykseen.
Ei sähköautossa ole mitään tyhjäkäyntiä, joka tuottaisi hukkalämpöä. Käytännössä auton "käynnistäminen" siis laittaa sisätilan lämmityksen päälle, sytyttää valot ja käynnistää radion. Piipitystä saattaa kuulua, jos auton laittaa "käyntiin" ja menee ulos harjailemaan lumia, mutta ei siitä ole mitään haittaa ole eli esilämmitystä on turha alkaa näpyttelemään siinä auton vieressä päälle.
 
Teslahan on myös ainoa autovalmistaja jonka ilmoittamat ranget ovat optimiolosuhteissakin suurempia kuin todellinen kulku. Näin markkinoimalla on luotu mielikuva hyvin energiatehokkaasta autosta.

 
Minulla kiinnostus Teslaa kohtaan hieman aleni kun olin ymmärtäväni jostain artikkelista että halvemmissa Tesloissa on pienemmät akut kuin mitä kuvittelin. Luulin että halvimmissa Tesla Model 3 RWD:eissä olisi joku 62kWh akku, mutta nyt olin lukevinani että se on 50kWh... eli jopa pienempi kuin pikkuruisessa ja paljon halvemmassa Renault Zoessa. Ja että senkin koko on tullut vuosien myötä alas, aiemmin Tesla Model 3 Standard Rangessa ilmeisesti oli (parhaimmillaan) 54kWh akku, LFP-akun myötä laski lopulta 50kWh:iin... Tosin LFP-akun sitten uskaltaakin lataa 100% normiajoissakin, joten on siinä sekin puoli.

No, sitä ei käy kiistäminen että Tesla tuntuu pystyvän tiristämään enemmän kilometrejä per kWh kuin useimmat (tai kukaan?) kilpailijansa, mutta silti... Kun jossain 45k€ korealaisissakin on 62kWh akku, ainakin jokin aika sitten VW ID.4:n tuntui saavan jopa yli 70kWh akulla 50k€ jne...
Viimeisin SR+ olisi 55hWh akulla.

"Akun kokonaiskapasiteetti
55 kWh
Akun käytettävissä oleva kapasiteetti
52.5 kWh"

Sitten SR+ nimitys jäi pois, eli tuli pelkkä Model 3. Samalla taisi tulla tehottomampi moottori, eli huonompi kiihtyvyys.

"Akun kokonaiskapasiteetti
60 kWh
Akun käytettävissä oleva kapasiteetti
57.5 kWh"

Tuolta sivulta löysin nuo akun koot. Tuossa siis viimeinen SR+ "välimalli" ennen viimeisintä versiota.
 
Niin no kun katsot rangea, niin varsinkin uusi Model 3 SR+ (LFP, 57,5 kWh nettokapasiteetti) on samoilla lukemilla monen valmistajan long range mallien kanssa, missä on 70+ kWh nettokapasiteetti. Jeesaa kummasti kun auto on energiatehokkaampi kuin pikku Corsa tai E-208.
Tarkoitatko tuolla siis uusia M3 RWD? Sitten luin väärin että siinä olisi 50kWh akku, jos sen todellinen nettokapasiteetti onkin 57.5kWh.

Ihan siis googletin mikä on Teslan eri mallien akkujen koko, ja päädyin sivustolle josta sai kuvan että joskus aiemmin SR oli 54kWh, uusimmissa LFP-akullisissa RWD:eissä olisi 50kWh jne... Joko sitten luin väärin tai artikkeli valehteli. Katson jos löydän sen.

EDIT: No ainakin Wikipedian mukaan uusimmissa RWD olisi 60 kWh (57.5 kWh usable), eli minulla olikin väärää tietoa. Tuon mukaan oli sittenkin se 60kWh (brutto) kuten olin aiemmin käsittäväni.
 
Viimeksi muokattu:
Teslahan on myös ainoa autovalmistaja jonka ilmoittamat ranget ovat optimiolosuhteissakin suurempia kuin todellinen kulku. Näin markkinoimalla on luotu mielikuva hyvin energiatehokkaasta autosta.


EV Database on hyvä sivusto vertailuun. Siellä on eritelty eri nopeuksien ja myös lämpötilojen vaikutusta rangeen ja kulutukseen. Ei tarvitse minkään valmistajan omiin ilmoituksiin nojata.

Muoks: Erot ilmanvastuksessa tulevat varsinkin esille sitten kun posotellaan koko matka moottoritienopeuksia, jolloin möhkökoristen kulutus kasvaa suhteessa enemmän. Eihän se mikään yllätys tietysti ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko tuolla siis uusia M3 RWD? Sitten luin väärin että siinä olisi 50kWh akku, jos sen todellinen nettokapasiteetti onkin 57.5kWh.

Ihan siis googletin mikä on Teslan eri mallien akkujen koko, ja päädyin sivustolle josta sai kuvan että joskus aiemmin SR oli 54kWh, uusimmissa LFP-akullisissa RWD:eissä olisi 50kWh jne... Joko sitten luin väärin tai artikkeli valehteli. Katson jos löydän sen.

Aiemmat SR+:t oli 55 brutto/50 (vai 52,5?) netto muistaakseni ja 2021 ja siitä eteenpäin LFP-akulliset 60 brutto/57,5 netto. Korjatkaa jos meni väärin.
 
Muista sähköautoista en tiedä, Teslassakin lienee vaikka mitä dog modeja tms. Tiedän vain miten Zoe käyttäytyy.

Audissa on kätevä ominaisuus, kun avaa auton ovien lukituksen, niin auto laittaa automaattisesti lämmityksen päälle, jolloin sisätilat lämpenee samalla kun putsaat auton lumesta. Ja kesällä kätevä kun olet kävelemässä autolle, niin avaat lukituksen jo kauempaa, niin auto ehtii viilentyä kun ehdit kävellä autoon.

Löytyy ainakin Audin sähköautoista ja ladattavista hybrideistä.
 
Teslahan on myös ainoa autovalmistaja jonka ilmoittamat ranget ovat optimiolosuhteissakin suurempia kuin todellinen kulku. Näin markkinoimalla on luotu mielikuva hyvin energiatehokkaasta autosta.

No jaa, mielestäni olen nähnyt paljon käyttötestejäkin missä Tesla on voittanut kisan miten pääsee pisimmälle, joten ei se taloudellisuus ihan urbaanilegendaa tunnu olevan. Pikkuautot kuten Mii ja Zoe varmaan ovat vieläkin taloudellisempia esim. kesäisessä taajama-ajossa, ehkä, mutta minulla kiinnostus on enemmän maantienopeuksissa koska silloin sitä maksimaalista rangea yleensä eniten kaipaa. Kaupunkiajossa niin väliä pääseekö autolla 250 vai 300 km yhdellä latauksella.

EDIT: Niin puhutaanko tuossa artikkelissa jostain muusta kuin WLTP-toimintamatkasta? EPA? Jäinkin ihmettelemään miten Tesla muka voisi huijata tai valehdella WLTP-toimintamatkansa ilmoittamisessa, kun sen pitäisi olla aika standardoitu vertailu. Toki voi olla ylläreitä jos esim. auton lämmitys tai ilmastointi haukkaa enemmän sähköä kuin kilpailijoilla, mutta tämäkin on käsittääkseni enemmän jonkun Toyotan kuin Teslan ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Audissa on kätevä ominaisuus, kun avaa auton ovien lukituksen, niin auto laittaa automaattisesti lämmityksen päälle, jolloin sisätilat lämpenee samalla kun putsaat auton lumesta. Ja kesällä kätevä kun olet kävelemässä autolle, niin avaat lukituksen jo kauempaa, niin auto ehtii viilentyä kun ehdit kävellä autoon.

Löytyy ainakin Audin sähköautoista ja ladattavista hybrideistä.
Löytyy myös ID autoista. Voi valikosta laittaa päälle, että kun lukot aukeaa, niin automaattinen lämmitys/viilennys, laittaa penkin ja ratinlämmittimetkin jos haluat. Jos vielä on automaattinen lukkojen avaus päällä, niin ei tarvii kuin kävellä autolle ja alkaa harjata. Samoin kun lähtee autosta, voi napsauttaa "jätä lämmitys päälle" nappulaa, niin pääsee kauppakäynniltä lämpimään ja sulaan autoon takas.
 
Fiksu ajatus, mutta kuulostaa perin energiatehottomalta. Aika usein tulee kuitenkin autolla käytyä ilman, että sillä ollaan minnekkään lähdössä.
Saakohan kartasta valittua, että ei tee noin kotona? Ei nimittäin pysty käyttämään, kun tulee käveltyä auton ohi muuten vaan. Luulisi että tuohon on joku lisäominaisuus tehty tuota varten.
 
Tesla on pärjännyt käyttötesteissä ollessaan ainoa valmistaja joka on tuonut markkinoille suhteellisen isoakkuisia virtaviivaisia sedaneita. Nämä ajat alkavat olla ohi.
 
Syynä se että polttokenno (platina) tekee vetyautosta vieläkin paljon kalliimman kuin sähköautot, mutta "vetypolttomoottoriauto" olisi hintansa puolesta kilpailukykyinen.

Ottamatta muuten kantaa niin tuo platinan tarve on vähentynyt huomattavasti, tällä hetkellä platinaa tarvitaan about saman verran kuin katalysaattoriin. Kennot on kalliita mutta syyt eivät ole materiaaleissa vaan työn määrässä.
 
Jaa, minusta taas Teslassa on paljon samaa kuin Applessa, sekä hyvässä että huonossa:

1. Molemmat selkeästi tuovat/toivat uusia asioita autoiluun/puhelimiin, mukaanlukien varsinaista tuotetta ympäröivän ekosysteemin. Samalla tavoin kuinka Nokia yritti kovasti muuttua myös softataloksi joka osaa tehdä hienoja appstoreja ja muita Applen tavoin, Volkkarit ja Renaultit yrittävät kovasti oppia tekemään appeja ja niille pyöriviä backend-palvelimia (toki myös muille kuin vain sähköautoilleen); Renaul tekee Samsungit eli antaa lopulta Googlen hoitaa softapuolen eikä enää yritä itse räpeltää.

2. Molempia myös kovasti syytetään siitä että he ovat "varastaneet" joitakin ideoitaan ja innovaatioitaan muilta. Eikö Teslan syntytarinakin sisällä väitteen kuinka Musk ei ole Teslan perustaja, vaan maksoi tai savusti alkuperäiset perustajat pois tai jotain vastaavaa?
Volvo/Polestar hyppäsi kans tuohon Googlen kelkkaan. Ja ilmeisen hyvin toimii mitä oon arvosteluita katsonut.

Ja se ei ole mikään "väite" että Musk ei ole Teslan perustaja. Se vaan yksinkertaisesti osti kaksi perustaja jäsentä ulos firmasta. Wikipedia kertoo lisää.
 
Kaivelin ryhmästä klipin taloudellisuusajon tuloslistasta, vaikka T on mörkötehokas, se pysyy silti kepittämään kilpailijoita myös energiankulutuksellaan.

Screenshot_20221222-140315.png
 
Tesla on pärjännyt käyttötesteissä ollessaan ainoa valmistaja joka on tuonut markkinoille suhteellisen isoakkuisia virtaviivaisia sedaneita. Nämä ajat alkavat olla ohi.
Hienoa jos näin on, eli muut pystyisivät vihdoinkin laittamaan Teslalle kunnolla kampoihin. Kilpailu on hyvästä, ja Tesla on ollut ilmeisen hyvä kirittäjä.
 
Onko täällä kenelläkään mitään kokemuksia Renault Zoesta pienemmällä akulla? Ja siis käytännön kokemuksia, videoita tullut katsottua kyllä. Niitä saisi jo reilulla 10k€, ja kantamaa luvataan noin +-150km. Latausmahdollisuutta ei ole kotona, mutta työpaikalla kyllä. Ajo lähinnä kehä3 sisällä, silloin tällöin noin 100km ajoja. Eniten kiinnostaa melutaso näissä. Toki sen saisi kokeiltua itsekin koeajolla.

Kuinka hyvin esim. toimii etälämmitys -viilennys.
 
Jaa, minusta taas Teslassa on paljon samaa kuin Applessa, sekä hyvässä että huonossa:

1. Molemmat selkeästi tuovat/toivat uusia asioita autoiluun/puhelimiin, mukaanlukien varsinaista tuotetta ympäröivän ekosysteemin. Samalla tavoin kuinka Nokia yritti kovasti muuttua myös softataloksi joka osaa tehdä hienoja appstoreja ja muita Applen tavoin, Volkkarit ja Renaultit yrittävät kovasti oppia tekemään appeja ja niille pyöriviä backend-palvelimia (toki myös muille kuin vain sähköautoilleen); Renaul tekee Samsungit eli antaa lopulta Googlen hoitaa softapuolen eikä enää yritä itse räpeltää.

2. Molempia myös kovasti syytetään siitä että he ovat "varastaneet" joitakin ideoitaan ja innovaatioitaan muilta. Eikö Teslan syntytarinakin sisällä väitteen kuinka Musk ei ole Teslan perustaja, vaan maksoi tai savusti alkuperäiset perustajat pois tai jotain vastaavaa?

Oli miten oli, mielestäni sekä Apple että Tesla ovat näyttäytyneet ainakin yleisölle firmoina jotka osaavat kovasti optimoida ja myös innovoida ja keskittyvät oleelliseen, ja yleisesti ajavat koko alaa eteenpäin. Kyllä Tesla on mielestäni ihan selkeästi näyttänyt vanhoille automerkeille närhen munat ja muut automerkit ovat joutuneet miettimään toimintatapaansa ja bisnestään uusiksi, vaihtelevalla menestyksellä. Näppituntumalla korealaiset ovat ehkä parhaiten osanneet vastata haasteeseen, ja kiinalaisvalmistajat voivat olla musta hevonen.
Teslahan on kautta aikojen räpeltänyt jotain kiireesti kasaan ja kärjistäen ryntäilleet vähän sinne tänne kaikkeen paitsi oleelliseen keskittyen. Jos Apple olis noudattanut samoja periaatteita, niin iPhone 14 olisi just saanut toimivat 3G:n ja takakansi pysyisi vihdoin paikoillaan. Äläkä käsitä väärin, minusta tämä vaan juuri tekee sen eron Appleen, minkä takia noita ei pitäisi rinnastaa. Apple ei minusta ole erityisen innovatiivinen, mutta tuote on ollut kunnossa ja paremmin toteutettu kuin muilla. Laatu. Teslan kohdalla harvemmin kuulee sitä sanaa muuta kuin "paska" etuliitteen kera. Tästä syystä kuten sanoin, minusta google jatkuvine betoineen on paljon luontevampi rinnastus.

Jotenkin mielenkiintoista myös, että Teslan käyttäjät nostavat softapuolen kovasti esiin. Hallintalaitteiden keskittäminen väkisin yhteen konsoliin voi toki olla mullistava ajatus valmistuskustannusten osalta, mutta tekihän ne aikanaan kolmipyöräisiä autojakin. Ei paljoa auton perusolemusta muuttanut. Uskoisin, että ehdoton enemmistö käyttäjistä myös edelleen ajattelee autoa kasana rautaa softa-alustan sijaan. Tästä syystä Teslan ekosysteemillä taitaa olla yhtäläinen potentiaali menestyä kuin Ovi-kaupalla aikanaan. Apple ja google vievät tuonkin pelin, jos siis infotainmentista puhutaan. Minusta pitäisi ensisijaisesti korostaa Teslan ansioita jääräpäisessä uuden merkin/käyttövoiman puskemisessa markkinoille läpi. Ei ole ihan helppoa vaikka jatkuvasti kiristyneet ympäristövaatimukset ovat olleet tasoittamassa polkua.

Vaikutus muihin merkkeihin? Polestarin nettimyynti on ainoa joka tulee mieleen. Muut myy edelleen tyynesti liikkeissä ja hajautetuilla huoltopalveluilla. Olisi aikamoista liioittelua laskea voimanlähteen vaihtamisesta aiheutuvien muutosten vaikutusta Teslan ansioksi muilta osin kuin, että joutuivat nopeuttamaan kehitysprosessejaan. Ja muiden vauhti vaan kun tästä kiihtyy ja Tesla edelleen pukkaa samannäköistä saippualaatikkoa, niin voi tulla kylmää kyytiä. Jos siis myynnin sakkaus johtuu ihmisten kyllästymisestä jo vuosikymmenen samannäköisenä olleeseen autoon. Kesällä sen sitten näkee, kun sähkön hinta on taas alhaalla ja talven sähkökauhut unohdettu. Jos silloin ei M3:t vedä, niin...

Ehdottomasti kaikki kunnia Teslalle sähköautovallankumouksen liikkeellepistämisestä.
Unohtuiko Nissan Leaf? Kuitenkin oli 2019 loppun asti eniten myyty täyssähkö... (ainakin wikin mukaan)
 
Viimeksi muokattu:
Eiko se nyt ole kuitenkin niin etta WLTP ratkaisee eika yksittaiset yksityiskohdat. Firman oma paatos kayttaako rahansa akkuihin vai invertereiden ja moottoreiden optimointiin.
Kerro tuo järjestelmälle, joka lämmittää kabiinia talvella. Sähköautoissa kylmissä oloissa tulee niin paljon muuta kuormaa, että kesäisin optimoinnilla riittävä pikkuakku joutuu talvella vaikeuksiin. Toki voi sitä kabiinin lämmitystäkin optimoida, mutta ei ole kovin kivaa.
 
Löytyy myös ID autoista. Voi valikosta laittaa päälle, että kun lukot aukeaa, niin automaattinen lämmitys/viilennys, laittaa penkin ja ratinlämmittimetkin jos haluat. Jos vielä on automaattinen lukkojen avaus päällä, niin ei tarvii kuin kävellä autolle ja alkaa harjata. Samoin kun lähtee autosta, voi napsauttaa "jätä lämmitys päälle" nappulaa, niin pääsee kauppakäynniltä lämpimään ja sulaan autoon takas.
Ja tietty Skodassa. Mulla on nuo ominaisuudet pois päältä mutta silti kun autoa lähestyy avaimet taskussa niin jotai surinaa se pitää. Mitäköhän mahtaa tehdä?
 
Onko täällä kenelläkään mitään kokemuksia Renault Zoesta pienemmällä akulla? Ja siis käytännön kokemuksia, videoita tullut katsottua kyllä. Niitä saisi jo reilulla 10k€, ja kantamaa luvataan noin +-150km. Latausmahdollisuutta ei ole kotona, mutta työpaikalla kyllä. Ajo lähinnä kehä3 sisällä, silloin tällöin noin 100km ajoja. Eniten kiinnostaa melutaso näissä. Toki sen saisi kokeiltua itsekin koeajolla.

Kuinka hyvin esim. toimii etälämmitys -viilennys.
Zoea on maailmalla myyty kolmella eri akkukoolla:
  • 22 kWh (2012–2019)
  • 41 kWh (October 2016–September 2019)
  • 52 kWh (September 2019–present)
Tarkoitatko pienempiakkuisella tuota 41 kWh? En edes ole varma onko 22kWh päätynyt koskaan Suomeen. 150km toimintamatka kuulostaa aika vähältä 41kWh akkuiselle, paitsi ehkä huonoimmissa keleissä sydäntalvella. Tai sitten akku on jo sen verran käytetty.

Minulla on kokemusta vain isompiakkuisesta 52kWh mallista. Taajama-ajoon erinomainen 22kW AC-latauksen takia (useimmilla sähköautoilla AC-lataus on maksimissaan 11kW tai jopa alempi), mutta pidempiä maantiematkoja ajatellen suurena hidasteena DC-pikalatauksen puuttuminen, mutta toisaalta ei se uusimmissakaan Zoeissa ole kuin max 50kW tehoinen, eli vain n. kaksi kertaa nopeampi kuin AC-lataus... Ja AC-lataus tuppaa yleisesti olemaan latausasemilla huomattavasti halvempaa, joten... elämä on valintoja.

Ainakin isompiakkuisessa etälämmitys ja -viilennys on toiminut erinomaisesti, kovallakin pakkasella kyllä lämmittää auton hyvin 10 minuutissa että sulaa huurut ja lumetkin laseista aika nopsaan. Juuri nyt ainakin minulla on vain se ongelma ettei Renaultin mobiiliapplikaatio ole toiminut kahteen viikkoon, lol! En tiedä pitäisikö applikaatio asentaa uudestaan vai onko Renaultilla joku yleisempi ongelma. No, esilämmityksen saisi kyllä ainakin ajastettua myös ilman applikaatiota, autosta käsin. Tosin siitä pitää kai maksaa jos haluaa käyttää etäapplikaatiota ekan kolmen vuoden jälkeen?
 
Teslahan on kautta aikojen räpeltänyt jotain kiireesti kasaan ja kärjistäen ryntäilleet vähän sinne tänne kaikkeen paitsi oleelliseen keskittyen. Jos Apple olis noudattanut samoja periaatteita, niin iPhone 14 olisi just saanut toimivat 3G:n ja takakansi pysyisi vihdoin paikoillaan. Äläkä käsitä väärin, minusta tämä vaan juuri tekee sen eron Appleen, minkä takia noita ei pitäisi rinnastaa. Apple ei minusta ole erityisen innovatiivinen, mutta tuote on ollut kunnossa ja paremmin toteutettu kuin muilla. Laatu. Teslan kohdalla harvemmin kuulee sitä sanaa muuta kuin "paska" etuliitteen kera. Tästä syystä kuten sanoin, minusta google jatkuvine betoineen on paljon luontevampi rinnastus.

Jotenkin mielenkiintoista myös, että Teslan käyttäjät nostavat softapuolen kovasti esiin. Hallintalaitteiden keskittäminen väkisin yhteen konsoliin voi toki olla mullistava ajatus valmistuskustannusten osalta, mutta tekihän ne aikanaan kolmipyöräisiä autojakin. Ei paljoa auton perusolemusta muuttanut. Uskoisin, että ehdoton enemmistö käyttäjistä myös edelleen ajattelee autoa kasana rautaa softa-alustan sijaan. Tästä syystä Teslan ekosysteemillä taitaa olla yhtäläinen potentiaali menestyä kuin Ovi-kaupalla aikanaan. Apple ja google vievät tuonkin pelin, jos siis infotainmentista puhutaan. Minusta pitäisi ensisijaisesti korostaa Teslan ansioita jääräpäisessä uuden merkin/käyttövoiman puskemisessa markkinoille läpi. Ei ole ihan helppoa vaikka jatkuvasti kiristyneet ympäristövaatimukset ovat olleet tasoittamassa polkua.

Vaikutus muihin merkkeihin? Polestarin nettimyynti on ainoa joka tulee mieleen. Muut myy edelleen tyynesti liikkeissä ja hajautetuilla huoltopalveluilla. Olisi aikamoista liioittelua laskea voimanlähteen vaihtamisesta aiheutuvien muutosten vaikutusta Teslan ansioksi muilta osin kuin, että joutuivat nopeuttamaan kehitysprosessejaan. Ja muiden vauhti vaan kun tästä kiihtyy ja Tesla edelleen pukkaa samannäköistä saippualaatikkoa, niin voi tulla kylmää kyytiä. Jos siis myynnin sakkaus johtuu ihmisten kyllästymisestä jo vuosikymmenen samannäköisenä olleeseen autoon. Kesällä sen sitten näkee, kun sähkön hinta on taas alhaalla ja talven sähkökauhut unohdettu. Jos silloin ei M3:t vedä, niin...

Unohtuiko Nissan Leaf? Kuitenkin oli 2019 loppun asti eniten myyty täyssähkö... (ainakin wikin mukaan)
Tuosta "Apple on laadukas, Tesla ei niínkään", minulla oli vähän sama ajatus mutta eri kantilta mutta en osannut muotoilla sitä sopivasti. Minä ajattelin erona olevan että Apple tekee/on tehnyt sinänsä laadukkaita, mutta ylihintaisia, premium-tuotteita (puhutaan sitten puhelimista, tableteista tai läppäreistä), kun taas Tesla on pystynyt kilpailemaan varsin hyvin hinnalla, eli sitä ei voi syyttää samalla tavoin ns. ylihinnoittelusta. Esim. minä boikotoin Applen tuotteita koska ne ovat mielestäni vain liian kalliita, vaikka hieman M3-läppäri kyllä kiinnostaa ihan teknisessä mielessä.

En osaa ottaa sinänsä kantaa Teslan "laaduttomuuteen", se mitä Tesla S ja 3 olen istunut matkustajan paikalla, en ole irvistäviin paneeleihin vai mitänenytolivat kiinnittänyt huomiota, tai natinoihin. Laatukuvaa tai kykyä optimointiin ehkä luovat ne vertailut "Teslan kompakti SuperBottle vs. muiden automerkkien järkyttävät kilometrikaapeliviritykset", niistä tulee kuva että Tesla on todella suunniteltu puhtaalta pöydältä miettien miten se on järkevää laittaa kokoon, muilla on ainakin aluksi mennyt vähän "heitetään iso akku ja sähkömoottori meidän bensa-autoversioon, ja kasa johtoja ja liittimiä sekaan". Tulee vain tällainen kuva, vähän kuin Nokian ensimmäiset resistanssinäyttöiset Symbian-kosketusnäyttöpuhelimet, jotka olivat aikamoisia hätäisiä räpellyksiä iPhoneen (ja myöhemmin Android-puhelimiin) verrattuina.

Ekosysteemin osalta mielestäni Tesla vertautuu erinomaisesti Appleen. Molemmat tekevät tahoillaan omaa suljettua ekosysteemiään, mutta suunnilleen kaikki muut ottavat käyttöön Googlen systeemin (puhelimissa Android/PlayStore, autoissa Googlen autosysteemi mikä lie), joka osaltaan VOI ajan myötä jättää sekä Applen ja Teslan omat systeemit lapsipuolen asemaan, ja kuriositeeteiksi. Tiedä häntä.

Toisaalta ovat edelleen paremmassa asemassa kuin mitä vaikka Nokian tai Samsungin ekosysteemiviritykset olivat puhelimissa (Google on jyrännyt molemmat), tai muiden kuin Teslan ei-Google yritelmät; Renault ainakin on heittänyt hanskat tiskiin ja menee Googlen kelkkaan, kauanko VW jne. pyristelevät Googlea vastaan... Jos joku sähköautonvalmistaja pystyy kilpailemaan ekosysteemillään Googlen ylivaltaa vastaan, sanoisin että Teslalla on toistaiseksi parhaimmat mahdollisuudet. Aivan kuten Applella puhelimissa ja tableteissa.

Hyvä pointti että Nissan Leaf oli ehkä se uranuurtaja sähköautoissa, ekat (2012) Renault Zoe:t menevät ehkä melkein samaan "uranuurtajien" sarjaan (no, vähän jälkijunassa kuitenkin)... mutta minun silmissäni Tesla oli taho joka teki sähköautoista seksikkäitä, ja haluttuja. Nissan (aivan kuten myös Renault Zoe, Miit jne.) kuuluivat ehkä enemmän sinne pieniakkuisten epäseksikäs-sarjaan, niihin aikoihin kun minäkin ajattelin sähköauton tarkoittavan jotain maitoauton näköistä hassua laatikkoa jonka huippunopeus on 70 km/h ja pystyy ajamaan max 70 km matkan.

Tesla oli nähdäkseni se joka sai bemarijannut ja mersumiehet haikailemaan sähköauton ostoa. Ekoille Tesla Model 3 Performance, jälkimmäisille Model Y.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa pösön touhussa mahdollista että tekevät ensin ne autot mistä saavat nyt korkeamman hinnan? Nämä vanhan hinnaston aikana tilatut halvemmat laitteet tehdään sitten joskus kun ehditään.
 
Onko tuossa pösön touhussa mahdollista että tekevät ensin ne autot mistä saavat nyt korkeamman hinnan? Nämä vanhan hinnaston aikana tilatut halvemmat laitteet tehdään sitten joskus kun ehditään.

Voimalinja menee uusiksi jossain kohtaa ja siinä kohtaa eivät enään pysty toimittamaan niitä autoja mitä on tilattu hulluilta päiviltä.

Ja siinä kohtaa alkaakin sitten vääntö maahantuojan, Kuluttajaviraston yms kanssa.
 
Hulluun e-2008 liittyen tuli tänään myyjäliikkeen kautta aika huvittava hyvitystarjous.

E1D9AEE0-AB38-4359-B729-542C378E16AC.jpeg
Vähän vaikuttaa siltä, että sieltä ei ole autoja tulossa juurikaan. Tähän mennessä toimitetutkin ovat olleet aika vähissä. Harmillista. Itse tosin myöhästyin tarjouksesta ja tilasin toukokuussa e-208 karvalakin vähän kalliimmalla. Auto saapuikin minulle parissa kuukaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Stellantis on niitä valmistajia, jotka tekevät (nyt) sähköautoja pakon edessä ja mieluumminkin tappiolla kuin saavat niistä edes ohutta voittoa, tulee se Toyota mieleen...

Kello käy ja rahaa palaa muutoksessa kilpailukykyiseksi sähköisiä autoja kehittäväksi valmistajaksi. Saas nähdä... :hmm:
 
Ei tarkkoja lukuja, mutta hyvin CEO:n hyvin nihkeä suhtautuminen aiheeseen jatkuvasti julkisuudessa ja yhdistymisessä syntynyt iso määrä polttiksien tuotantoon tarkoitettuja tehtaita, joiden muuttaminen EV tuotantoon/työvoiman karsiminen on työn ja tuskan takana viittaa siihen.

Odottelisin vuodenvaihteen lukuja mediasta ennen noita YT profeettoja, mutta vaikeaa aikaa (itse) ennustan monille. Kilpailukykyisen sähköauton tuotanto on yks juttu, mutta sen tekeminen voitollisesti on taas aivan eri. :zoom:
 
Melkosta paskaa
2000€ hyvitys jostain muusta Peugeotista :D

Saisi olla jotain 10000€, että olisi fiksu ratkaisu :)

Toikin äkkiä muuttuu siellä liikkeessä muotoon "ei voi antaa muuta alennusta kun on toi hyvitys" eli melko turha. Tonni käteenkin olisi ihan oikeaa rahaa johon moni taatusti tarttuisi.
 
Melkosta paskaa

Toikin äkkiä muuttuu siellä liikkeessä muotoon "ei voi antaa muuta alennusta kun on toi hyvitys" eli melko turha. Tonni käteenkin olisi ihan oikeaa rahaa johon moni taatusti tarttuisi.

Jos asiaa miettii kuluttajansuojalain kannalta, niin puhdas käteinen on oikeastaan keinoista se ensimmäinen jolla myyjä voi irtaantua molempia osapuolia sitovasta tilaussopimuksesta.

Vaikka kuluttajansuojalaissa onkin rajattu yleensä pois välilliset taloudelliset vahingot, ei tuollainen "ei kyllä yhtään tiedetä milloin saat auton jos saat" meininki vetele.

Jos myyjältä ei tosiaan tuota kummempaa tietoa tule, niin lähtisin varmaan itse selvittämään asiaa kuluttajaviranomaisten kanssa ja kenties laatisin virallisen reklamaation.

Ei ole ostajan vika jos myyjä myy jotain mitä ei pystykään toimittamaan.
 
Zoea on maailmalla myyty kolmella eri akkukoolla:
  • 22 kWh (2012–2019)
  • 41 kWh (October 2016–September 2019)
  • 52 kWh (September 2019–present)
Tarkoitatko pienempiakkuisella tuota 41 kWh? En edes ole varma onko 22kWh päätynyt koskaan Suomeen. 150km toimintamatka kuulostaa aika vähältä 41kWh akkuiselle, paitsi ehkä huonoimmissa keleissä sydäntalvella. Tai sitten akku on jo sen verran käytetty.

Minulla on kokemusta vain isompiakkuisesta 52kWh mallista. Taajama-ajoon erinomainen 22kW AC-latauksen takia (useimmilla sähköautoilla AC-lataus on maksimissaan 11kW tai jopa alempi), mutta pidempiä maantiematkoja ajatellen suurena hidasteena DC-pikalatauksen puuttuminen, mutta toisaalta ei se uusimmissakaan Zoeissa ole kuin max 50kW tehoinen, eli vain n. kaksi kertaa nopeampi kuin AC-lataus... Ja AC-lataus tuppaa yleisesti olemaan latausasemilla huomattavasti halvempaa, joten... elämä on valintoja.

Ainakin isompiakkuisessa etälämmitys ja -viilennys on toiminut erinomaisesti, kovallakin pakkasella kyllä lämmittää auton hyvin 10 minuutissa että sulaa huurut ja lumetkin laseista aika nopsaan. Juuri nyt ainakin minulla on vain se ongelma ettei Renaultin mobiiliapplikaatio ole toiminut kahteen viikkoon, lol! En tiedä pitäisikö applikaatio asentaa uudestaan vai onko Renaultilla joku yleisempi ongelma. No, esilämmityksen saisi kyllä ainakin ajastettua myös ilman applikaatiota, autosta käsin. Tosin siitä pitää kai maksaa jos haluaa käyttää etäapplikaatiota ekan kolmen vuoden jälkeen?
En ollut tietoinen tuosta 52kWh Zoesta. Nettiautossa, tuossa mainitsemassani hintaluokassa suurin osa on tuolla 22kWh akulla. Noin 17.000€ alkaa nuo 42kWh Zoet. 150km riittäisi itselle kylläkin lähes poikkeuksetta pidemmillekin matkoille. Ja jos nyt sattuisi jokunen 200-300km, niin ei 30-45min tauko ole yhtään pahaksi.

Olen myös lukenut tuosta mobiilisovelluksesta että olisi vähän huononpuoleinen. Juurikin toimintavarmuuden kannalta, en tiedä pitääkö pitkässä juokussa paikkaansa.
 
En ollut tietoinen tuosta 52kWh Zoesta. Nettiautossa, tuossa mainitsemassani hintaluokassa suurin osa on tuolla 22kWh akulla. Noin 17.000€ alkaa nuo 42kWh Zoet. 150km riittäisi itselle kylläkin lähes poikkeuksetta pidemmillekin matkoille. Ja jos nyt sattuisi jokunen 200-300km, niin ei 30-45min tauko ole yhtään pahaksi.

Olen myös lukenut tuosta mobiilisovelluksesta että olisi vähän huononpuoleinen. Juurikin toimintavarmuuden kannalta, en tiedä pitääkö pitkässä juokussa paikkaansa.
Muuten joo, mutta talvella huonolla kelillä saat tiputtaa tuosta puolet pois eli noin 70 km ja siitä vielä pois mitä akku on jo menettänyt kapasiteettia. Eli pahimmillaan autolla pääsee vain noin 50 km talvella. Sama homma kuin ensimmäisen sukupolven Leafien kanssa. Omaa kokemusta ei tosin näistä ole :)
 
Vähän vaikuttaa siltä, että sieltä ei ole autoja tulossa juurikaan. Tähän mennessä toimitetutkin ovat olleet aika vähissä. Harmillista. Itse tosin myöhästyin tarjouksesta ja tilasin toukokuussa e-208 karvalakin vähän kalliimmalla. Auto saapuikin minulle parissa kuukaudessa.
No ei tuo nyt tarkoita ettei autoja tulisi ollenkaan. Ei onnistu ihan ilmaiseksi peruuttaa tilausta, ainakaan myyjän puolelta.
Kyllä ne autot sieltä aikanaan tulee.
 
Katsellut mielenkiinnosta millaista ruuhkaa on pikalatureilla näin jouluaattoa edeltävänä päivänä kun väki on lähtenyt liikkeelle. Yllättävän rauhallisen näköistä on. Teslan latureilla on hyvin tilaa ja satunnaisia itseä kiinnostavia Rechargen ja ABC:n latureita katselin, niin lähes tyhjiä kaikki.
 
Katsellut mielenkiinnosta millaista ruuhkaa on pikalatureilla näin jouluaattoa edeltävänä päivänä kun väki on lähtenyt liikkeelle. Yllättävän rauhallisen näköistä on. Teslan latureilla on hyvin tilaa ja satunnaisia itseä kiinnostavia Rechargen ja ABC:n latureita katselin, niin lähes tyhjiä kaikki.
Olen itsekin ihmetellyt samaa. Juttujen mukaan näillä asemilla on tuntikausien jonot kun kerta yksikään laturi ei toimi. Vaimotkin narisevat ja vauvat itkevät takapenkillä kylmyyttä kun autoista loppuvat lataukset. Ennen kaikki oli paremmin.

Todellisuudessa olen ladannut omaan vanhaan hybridiin abc-latauksella sen 20 km toimintamatkaa näin pikkupakkasilla ilman minkäänlaista jonottamista. Vaimon ja vauvojen itkuihin en kommentoi mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom