Teslahan on kautta aikojen räpeltänyt jotain kiireesti kasaan ja kärjistäen ryntäilleet vähän sinne tänne kaikkeen paitsi oleelliseen keskittyen. Jos Apple olis noudattanut samoja periaatteita, niin iPhone 14 olisi just saanut toimivat 3G:n ja takakansi pysyisi vihdoin paikoillaan. Äläkä käsitä väärin, minusta tämä vaan juuri tekee sen eron Appleen, minkä takia noita ei pitäisi rinnastaa. Apple ei minusta ole erityisen innovatiivinen, mutta tuote on ollut kunnossa ja paremmin toteutettu kuin muilla. Laatu. Teslan kohdalla harvemmin kuulee sitä sanaa muuta kuin "paska" etuliitteen kera. Tästä syystä kuten sanoin, minusta google jatkuvine betoineen on paljon luontevampi rinnastus.
Jotenkin mielenkiintoista myös, että Teslan käyttäjät nostavat softapuolen kovasti esiin. Hallintalaitteiden keskittäminen väkisin yhteen konsoliin voi toki olla mullistava ajatus valmistuskustannusten osalta, mutta tekihän ne aikanaan kolmipyöräisiä autojakin. Ei paljoa auton perusolemusta muuttanut. Uskoisin, että ehdoton enemmistö käyttäjistä myös edelleen ajattelee autoa kasana rautaa softa-alustan sijaan. Tästä syystä Teslan ekosysteemillä taitaa olla yhtäläinen potentiaali menestyä kuin Ovi-kaupalla aikanaan. Apple ja google vievät tuonkin pelin, jos siis infotainmentista puhutaan. Minusta pitäisi ensisijaisesti korostaa Teslan ansioita jääräpäisessä uuden merkin/käyttövoiman puskemisessa markkinoille läpi. Ei ole ihan helppoa vaikka jatkuvasti kiristyneet ympäristövaatimukset ovat olleet tasoittamassa polkua.
Vaikutus muihin merkkeihin? Polestarin nettimyynti on ainoa joka tulee mieleen. Muut myy edelleen tyynesti liikkeissä ja hajautetuilla huoltopalveluilla. Olisi aikamoista liioittelua laskea voimanlähteen vaihtamisesta aiheutuvien muutosten vaikutusta Teslan ansioksi muilta osin kuin, että joutuivat nopeuttamaan kehitysprosessejaan. Ja muiden vauhti vaan kun tästä kiihtyy ja Tesla edelleen pukkaa samannäköistä saippualaatikkoa, niin voi tulla kylmää kyytiä. Jos siis myynnin sakkaus johtuu ihmisten kyllästymisestä jo vuosikymmenen samannäköisenä olleeseen autoon. Kesällä sen sitten näkee, kun sähkön hinta on taas alhaalla ja talven sähkökauhut unohdettu. Jos silloin ei M3:t vedä, niin...
Unohtuiko Nissan Leaf? Kuitenkin oli 2019 loppun asti eniten myyty täyssähkö... (ainakin wikin mukaan)
Tuosta "Apple on laadukas, Tesla ei niínkään", minulla oli vähän sama ajatus mutta eri kantilta mutta en osannut muotoilla sitä sopivasti. Minä ajattelin erona olevan että Apple tekee/on tehnyt sinänsä laadukkaita, mutta ylihintaisia, premium-tuotteita (puhutaan sitten puhelimista, tableteista tai läppäreistä), kun taas Tesla on pystynyt kilpailemaan varsin hyvin hinnalla, eli sitä ei voi syyttää samalla tavoin ns. ylihinnoittelusta. Esim. minä boikotoin Applen tuotteita koska ne ovat mielestäni vain liian kalliita, vaikka hieman M3-läppäri kyllä kiinnostaa ihan teknisessä mielessä.
En osaa ottaa sinänsä kantaa Teslan "laaduttomuuteen", se mitä Tesla S ja 3 olen istunut matkustajan paikalla, en ole irvistäviin paneeleihin vai mitänenytolivat kiinnittänyt huomiota, tai natinoihin. Laatukuvaa tai kykyä optimointiin ehkä luovat ne vertailut "Teslan kompakti SuperBottle vs. muiden automerkkien järkyttävät kilometrikaapeliviritykset", niistä tulee kuva että Tesla on todella suunniteltu puhtaalta pöydältä miettien miten se on järkevää laittaa kokoon, muilla on ainakin aluksi mennyt vähän "heitetään iso akku ja sähkömoottori meidän bensa-autoversioon, ja kasa johtoja ja liittimiä sekaan". Tulee vain tällainen kuva, vähän kuin Nokian ensimmäiset resistanssinäyttöiset Symbian-kosketusnäyttöpuhelimet, jotka olivat aikamoisia hätäisiä räpellyksiä iPhoneen (ja myöhemmin Android-puhelimiin) verrattuina.
Ekosysteemin osalta mielestäni Tesla vertautuu erinomaisesti Appleen. Molemmat tekevät tahoillaan omaa suljettua ekosysteemiään, mutta suunnilleen kaikki muut ottavat käyttöön Googlen systeemin (puhelimissa Android/PlayStore, autoissa Googlen autosysteemi mikä lie), joka osaltaan VOI ajan myötä jättää sekä Applen ja Teslan omat systeemit lapsipuolen asemaan, ja kuriositeeteiksi. Tiedä häntä.
Toisaalta ovat edelleen paremmassa asemassa kuin mitä vaikka Nokian tai Samsungin ekosysteemiviritykset olivat puhelimissa (Google on jyrännyt molemmat), tai muiden kuin Teslan ei-Google yritelmät; Renault ainakin on heittänyt hanskat tiskiin ja menee Googlen kelkkaan, kauanko VW jne. pyristelevät Googlea vastaan... Jos joku sähköautonvalmistaja pystyy kilpailemaan ekosysteemillään Googlen ylivaltaa vastaan, sanoisin että Teslalla on toistaiseksi parhaimmat mahdollisuudet. Aivan kuten Applella puhelimissa ja tableteissa.
Hyvä pointti että Nissan Leaf oli ehkä se uranuurtaja sähköautoissa, ekat (2012) Renault Zoe:t menevät ehkä melkein samaan "uranuurtajien" sarjaan (no, vähän jälkijunassa kuitenkin)... mutta minun silmissäni Tesla oli taho joka teki sähköautoista seksikkäitä, ja haluttuja. Nissan (aivan kuten myös Renault Zoe, Miit jne.) kuuluivat ehkä enemmän sinne pieniakkuisten epäseksikäs-sarjaan, niihin aikoihin kun minäkin ajattelin sähköauton tarkoittavan jotain maitoauton näköistä hassua laatikkoa jonka huippunopeus on 70 km/h ja pystyy ajamaan max 70 km matkan.
Tesla oli nähdäkseni se joka sai bemarijannut ja mersumiehet haikailemaan sähköauton ostoa. Ekoille Tesla Model 3 Performance, jälkimmäisille Model Y.