En muista/löydä tähän hätään autovakuutussopimustani, mutta verkkopankin kautta olen tänä vuonna maksanut autovakuutuksia (tammikuu-joulukuu) vähän vajaa 782 euroa.
En muista tarkalleen mitä kaikkea vakuutukseen kuuluu, mutta ainakin lasivakuutus siinä on ekstrana koska sitä olen tarvinnut jo kaksi kertaa (että sai kiveniskemän häivytykset ilmaiseksi). Vakuutus on Bassadone Insurance Services Oy:lla, ja se
saattaa olla tämä "Smartdrive" (lasivakuutuksella):
Autovakuutus sisältää liikennevakuutuksen ja laajan kaskon. Nyt saat edullisen ja laajan vakuutusturvan riippumatta nykyisestä bonuskertymästä.
www.smartdrive.fi
Sanoin "saattaa" koska muistelen vaan silloin kun tuon otin että ensin minulle mainittiin mikä on ko. firman "normivakuutus", mutta sitten mainostettiin jotain vaihtoehtoista vakuutustyyppiä joka oli halvempi. Mulle ei täysin auennut mikä se ero vakuutustyyppien välillä oli edes sen jälkeen kun kysyin selvennystä, joten otin puhelinmyyjän neuvosta sen halvemman. Tuolla sivulla mainitaan jotain:
Ota tuosta sitten selvää... pääasia että on vakuutus, ei maksa liikaa, ja on ainakin mun kaksi kiveniskemän korjausta maksanut ilman ongelmia.
Mitä tulee Zoen hankintaan eteläisemmästä Euroopasta, minulla on hämärä mielikuva että Pohjois-Euroopan markkinoille suunnatuissa Zoeissa on jotain ekstraa akun lämmitykseen liittyen. En tiedä lasketaanko Saksakin Pohjois-Eurooppaan, ja mitä tuo ero voisi olla (lämmitysvastukset akussa talvea varten, tms.?). Kannattaa yrittää googlailla ettei tule yllätyksenä.
EDIT: No googlailin sitten itse, ja useassa lähteessä näin mainitun että vain Zoen ns. "Nordic"-varustelussa on akunlämmitys (battery heating) mukana. Joku kutsui sitä "Scandinavian"-varusteluksi, joten liekö se sitten tosiaan vain Skandinavian/Pohjoismaiden markkinoilla? Ei hajuakaan miten tuon voisi tarkistaa autoa ostaessaan, ja kuinka suuri merkitys sillä on talviajoon.
Minä en edes tiedä missä tapauksissa akunlämmitys toimii. Kylmällä säällä Zoe jää joskus (aina?) 10-15 minuutiksi jotain hyrräämään ja ruudulla on vain "Tarkistus menossa" kun sen laittaa lataukseen, ja alkaa ladata vasta tuon ajan jälkeen. Esim. tänään kun vein auton lataukseen kauppakeskuksen lämpimään halliin (ulkona oli jotain -6 astetta pakkasta), sama juttu, jäi tuon verran ensin jotain hyrräilemään ennenkuin lataus oikeasti alkoi. Ehkä se sitten esilämmittelee siinä akkua turvallista latausta varten, mutta ei kai monta sataa kiloa painavaa akkua kovin paljoa ehdi lämmittää 10-15 minuutissa, vai ehtiikö?
Jostain artikkelista sain myös kuvan että auton yleinen esilämmitys lämmittäisi myös akkua ainakin Nordic-versiossa, mutta tuostakaan en mene takuuseen koska yleensä esilämmitys, ilman että auto on kaapelissa kiinni, tuntuu vievän akun latausta vain 1-2%. Aika vähältä tuntuu jos se siitä samasta ottaa energiaa useampisatakiloisen akun lämmittämiseen. Niinjaa, onhan mulla se OBD2-lukija joka kertoo akun lämpötilan, joten voisin halutessani tuonkin tarkistaa...