Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuo ei ole V2G vaan V2L. Tai itse asiassa Kia taisi siirtyä termiin V2D (jossa D=Device). Mutta joka tapauksessa V2G ei ole vielä olemassa järkevässä muodossa eli löytyy vain chademo-autoista ja vaatii kohtuuttoman kalliin laturin.

Eikös V2G tullut ID-sarjalaisiin 3.0 softan mukana? Muistan jossain nähneeni kuvan että siellä on laskuri, taisi olla joku 40000kWh max limitti mitä antaa v2g:lla sähköä ulos (takuuaikana?).
 
Tuo ei ole V2G vaan V2L. Tai itse asiassa Kia taisi siirtyä termiin V2D (jossa D=Device). Mutta joka tapauksessa V2G ei ole vielä olemassa järkevässä muodossa eli löytyy vain chademo-autoista ja vaatii kohtuuttoman kalliin laturin.

Kiitän tarkennuksesta ja korjauksesta! :tup:
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Sieltä tuppaa maks. 3.6kW(?) auton akusta, joten ei sillä kyllä mitään lämmitetä. Plus vaatii melkoista sähköhimmeliä yhden vaiheen taakse rakennettuna. Suoraan sanottuna: ei kannata.

Kyllähän 3,6kW lämmittää lämpöpumpulla isommankin pömpelin. MLP:llä tuosta saa sen 18kW lämmitystehoa.
 
ID3:ssa lienee tuo V2H ominaisuus vain isoimman akun autoissa mutta kyllähän jollain 77kwh akulla helposti pitää sähkölämmitteisen talon lämpimänä, ainakin omassa tapauksessa (vuosikulutus noin 13000kwh josta ylivoimaisesti suurin erä menee lattialämmitykseen. Eli jos auton saisi syöttämään samaan vaiheeseen kuin missä lattialämmitys (oletan että se on 1-vaiheinen)
 
ID3:ssa lienee tuo V2H ominaisuus vain isoimman akun autoissa mutta kyllähän jollain 77kwh akulla helposti pitää sähkölämmitteisen talon lämpimänä, ainakin omassa tapauksessa (vuosikulutus noin 13000kwh josta ylivoimaisesti suurin erä menee lattialämmitykseen. Eli jos auton saisi syöttämään samaan vaiheeseen kuin missä lattialämmitys (oletan että se on 1-vaiheinen)
Lisäksi 30k € Leaf on halvimmasta päästä 40kwh akkuja mitä saa helposti ostettua, siinä valmiiksi renkaat alla ja kehojakin liikuttaa. Ja suurin etu kai olisi lämpimällä säällä, kun aurinkopaneeleilta saisi kaiken talteen ja illan myötä omaan käyttöön.
 
Eikös V2G tullut ID-sarjalaisiin 3.0 softan mukana? Muistan jossain nähneeni kuvan että siellä on laskuri, taisi olla joku 40000kWh max limitti mitä antaa v2g:lla sähköä ulos (takuuaikana?).
Vähän nihkeästi löysin tästä tietoa. Sähköautomiesten Buzz -jaksossa taisi Keskon kaveri sanoa että vaatii kyseistä ominaisuutta tukevan DC-laturin (joita kai ei ole vielä markkinoilla) eli takaisinmaksuaika ei olisi ihan lyhyt (jos meinaa tienata ostamalla yösähköä ja myymällä päivällä). Ehkä tuossa on enemmän järkeä, jos hankkii sillä mielellä että saa sähköt vaikka sähköttömälle mökille tai sitten pidempien sähkökatkojen varalle haja-asutusalueella.
 
Vähän nihkeästi löysin tästä tietoa. Sähköautomiesten Buzz -jaksossa taisi Keskon kaveri sanoa että vaatii kyseistä ominaisuutta tukevan DC-laturin (joita kai ei ole vielä markkinoilla) eli takaisinmaksuaika ei olisi ihan lyhyt (jos meinaa tienata ostamalla yösähköä ja myymällä päivällä). Ehkä tuossa on enemmän järkeä, jos hankkii sillä mielellä että saa sähköt vaikka sähköttömälle mökille tai sitten pidempien sähkökatkojen varalle haja-asutusalueella.
Ford F150 Lightningissa on lavalla verkkovirtapistorasiat vakiona. Sellainen kiinnostaisi täällä landella juuri kun sähkökatkon aikaan saisi tuuletusputkesta roikan tekniseen tilaan mm. pyörittämään lataus- ja kiertovesipumppua kun polttaa puukattilalla puuta. Jos ja kun niitä joskus Eurooppaankin asti saadaan. Noin haaveasteella.
 
20221215_201520.jpg

20221215_201523.jpg


Twitteristä bongattua "burzumin" omistajalta.

Tässä alkaa tulla mieleen jo, että onko tavarassa kuluttajansuojalain mukainen virhe, jos ominaisuudet poikkeaa noin pahasti luvatusta.
 
Kyllähän tuo selvä kuluttajansuojalain mukainen virhe on, jos ei ole annettu tiedoksi ostohetkellä.

Hidas lataus kylmässä voi olla vähän ongelmallinen tämän kannalta kun siitä varmaan löytyy joku maininta esitteessä ja sama tapahtuu kaikissa sähköautoissa (joskaan ei yleensä näin pahasti).
Tuo 2 pikalatausta/vrk olisi varmaan riittävän vahva peruste valitukselle, jos lataus olisi kokonaan estetty, mutta jos auto lataa hitaasti niin tämänkin osalta voidaan ehkä piiloutua jonkun disclaimerin taakse. Periaatteessahan markkinoilla on ihan yhtä huonoja rapidgatesta kärsiviä autoja, joita ei kai pidetä sinänsä virheellisenä, vaikka asiaa ei varmaan avata parhaalla mahdollisella tavalla ostajalle.

Mielenkiinnolla odotan jos/kun näitä aletaan ratkomaan kuluttajariitalautakunnassa tai oikeudessa.
 
Ihan törkeitä hintoja on kyllä ei sähköautoissakin. Siskon Volvosta meni sellainen kosketusnäyttö ja hinta-arvio vaihdolle 1600e. Ihan älytöntä. Paljonkohan mahtaa maksaa ID-sarjan näyttö tai esim Tesla 3:sen vastaava. Jos miettii, että perus-android tabletin saa ehkä 100e hintaan, niin on noissa hyvät katteet.
Eihän tuo lisääntyvä tietotekniikka liitykään mitenkään siihen auton voimalinjaan.

Sähköautot ovat vaan vielä toistaiseksi keskimääräistä kalliimpia ja niitä ostavat ovat vieläkin keskimäärin enemmän uutuuksista kiinnostuneita, niin niissä on keskimäärin myös enemmän sähköleluja.

Mutta samoja leluja saa dinoihinkin, eikä se että joku autovalmistaja on päättänyt aivopieraista pyyhkimenkytkimet kosketusnäyttöön tai toinen pistää hipaisukytkimet rattiin liity millään tavalla siihen voimalinjaan, ihan saman voisi tehdä polttikseenkin. Ja toisaalta joku Dacia Spring nyt ei paljoa poikkea perus Sanderosta noin elektroniikan monimutkaisuudelta. Itse voimalinjan elektroniikan ja IT-himmelien nyt väitän olevan vähintään yhtä monimutkaisia modernissa polttiksessa kuin sähköautossa, ellei monimutkaisempia.
 
20221215_201520.jpg

20221215_201523.jpg


Twitteristä bongattua "burzumin" omistajalta.

Tässä alkaa tulla mieleen jo, että onko tavarassa kuluttajansuojalain mukainen virhe, jos ominaisuudet poikkeaa noin pahasti luvatusta.
Huhhuh, mitäköhän hienoa tuosta Toyotan räpellyksestä vielä löytyy. Eihän tuolla voi tehdä matkaa jos parin pikalatauksen jälkeen tehot rajautuu noista jo valmiiksi rauhallisista nopeuksista.

Jännä kuinka Toyotan kaltainen valmistaja on päässyt tippumaan täysin kilpailijoiden vauhdista.
 
Huhhuh, mitäköhän hienoa tuosta Toyotan räpellyksestä vielä löytyy. Eihän tuolla voi tehdä matkaa jos parin pikalatauksen jälkeen tehot rajautuu noista jo valmiiksi rauhallisista nopeuksista.

Jännä kuinka Toyotan kaltainen valmistaja on päässyt tippumaan täysin kilpailijoiden vauhdista.
Siksipä me odotamme sitä ratkaisevaa tekijää eli vuonna 25 tulevaa solid state akustoa. Sen onnistuminen on mielenkiintoista. Se niillä varmaan onkin proriteettina ja nyt tehdään jotakin nopeasti markkinoille.
 
Toyota ei tuo mitään ”nopeasti” markkinoille, se on vastoin heidän fundamentaalisia periaatteitaan. Taisivat hybridejäänkin hioa sen ainakin 10 vuotta ennen markkinoille laskemista.
Juu. Se mitä Musk sanoo kaikki tietää ettei se pidä paikkaansa mutta Toyota on aika painokkaasti ilmoitanut vuoden 25. Tahtotila on varmasti pitää aikataulu. Aika näyttää, ei tässä kiire ole.
 
Huhhuh, mitäköhän hienoa tuosta Toyotan räpellyksestä vielä löytyy. Eihän tuolla voi tehdä matkaa jos parin pikalatauksen jälkeen tehot rajautuu noista jo valmiiksi rauhallisista nopeuksista.

Jännä kuinka Toyotan kaltainen valmistaja on päässyt tippumaan täysin kilpailijoiden vauhdista.
Eipä tuo onneksi monenkaan ongelma varmasti ole. Tuskin tuota toyotaa paljoa on myyty/tullaan myymään. Aika lailla susi jo syntyessään ennen näitä uusiakin ongelmia.
 
On tuo latausteho/nopeuskin aika säälittävä kovemmilla pakkasilla.

Lataako jokin auto -30C akkuun muka nopeasti? Ainakaan omani ei. En pääsisi Teslalla edes noihin lukemiin, 0C akulla 50kW lienee jo aika rutistus, -30C akulla 21kW lienee vain unelma. Kyllä aika monet akkukemiat tarvitsevat esilämmitystä.
 
Teslassasi on akun esilämmitys, Toyotassa sitä ei ole. Aika järjetöntä jättää kyseinen ominaisuus hyödyntämättä, mikäli Teslan omistat.

On toki, vaan eihän sitä saa päälle ihan joka tilanteessa. Mökilläni ei esim. onnistu, jos varaus on <50%, koska lähimmälle SC:lle on liian pitkä matka (jolloin akku loppuisi jos sitä lämmitetään). Eli akun esilämmitys pikalatausta varten onnistuu vain jos akussa on tarpeeksi virtaa etten sitä tarvitse.

Eli käyttäisin, jos se toimisi.
 
Eli Tesla on yhtä huono, kun saattaa löytyä joku erämökki jostain korvesta, josta lähdettäessä akkua ei automaattisesti saa lämmitettyä? Tosin uudempiin Tesloihin saa myös asennettua ihan napistakin toimivan akun lämmityksen, jos tuo tilanne on sinulla kovin useinkin toistuva ja auto tarpeeksi uusi.
 
Toyota plans solid-state battery by 2025, but it won't be for an EV

Alkuvuoden uutisen mukaan Toyota suunnittelee solid state -akun käyttöönottoa vuonna 2025… hybridissä. Sitä voi sitten miettiä, onko kuihtuvan, massiivista velkaa vetävän polttisbisneksen kanssa aikaa odotella kunnon sähköautojen kanssa vuosikymmenen lopulle. Itse veikkaisin, että ajautuu Japanilaisten veronmaksajien syliin.
 
Toyota plans solid-state battery by 2025, but it won't be for an EV

Alkuvuoden uutisen mukaan Toyota suunnittelee solid state -akun käyttöönottoa vuonna 2025… hybridissä. Sitä voi sitten miettiä, onko kuihtuvan, massiivista velkaa vetävän polttisbisneksen kanssa aikaa odotella kunnon sähköautojen kanssa vuosikymmenen lopulle. Itse veikkaisin, että ajautuu Japanilaisten veronmaksajien syliin.
Onko Toyota jo niin pahassa tilanteessa?
 
Onko Toyota jo niin pahassa tilanteessa?

Ei vielä.

Mutta Toyota on velkaisin autofirma maailmassa (206 miljaridia dollaria velkaa) ja sillä ei ole oikein realistista polkua kohti sähköistymistä. Tai onhan heillä suunnitelmia tehdä muutamia sähköautoja tämän yhden tuotannossa olevan lisäksi, mutta havitellut tuotantomäärät ovat mitättömiä kokonaisuuteen nähden.

Ja jos ja kun kysyntä kääntyy kohti sähköautoja (esim. Euroopassa ja Kiinassa näin on pitkälti käynyt, USA on tällä polulla myöskin) niin firmat joilla ei ole merkittävää sähköauto-tuotantoa ovat vaikeuksissa. Näitä firmoja on toki muitakin Toyotan lisäksi...
 
Mutta Toyota on velkaisin autofirma maailmassa (206 miljaridia dollaria velkaa) ja sillä ei ole oikein realistista polkua kohti sähköistymistä

Nämä suuret velkakuormat tulee autonvalmistajien finance-toiminnoista, ei voi suoraan päätellä mitään velkamäärästä.

Toyota teki viime vuonna voittoa kevyet 35 miljardia taalaa.
 
Onko tuolla velan määrällä jotain faktuaalista väliä? Käytännössä kaikki japanilaiset ovat velkaa toisilla japanilaisille firmoille (ja omistavat toisiaan ristiin voimakkaasti), joten ei siellä kukaan tule niitä velkoja kovin hanakasti keräämään.

Toyota on myynyt sen n. 10 miljoonaa autoa vuosittain jo pidemmän aikaa eikä se myynti noin vain mihinkään romahda. Tekevät toki muutenkin yhteistyötä, kun tuliko sieltä nyt Subarun kanssa yhteisiä moottoreita ja noita lumi/muta yms. auton säätöjä autoihin.

Autot myyvät hyvin edelleen ja miksipä eivät myisi. Kestävyydeltään hyviä tuotteita. Mitä lataustehoon tulee, niin olihan noita DC rajoitteita muillakin. Björn taisi törmätä Saksan reissullaan Bemarilla olevaan rajoitukseen, eli riittävän monta kertaa kun lataa pikalatureilla niin jossain vaiheessa rajoittaa lataustehoa. Vinkkinä annettiin että lataisi AC virralla muutaman kerran, mutta ei ainakaan silloin toiminut joten ei auttanut kuin latailla hitaasti. Tämä siis riippumatta akun lämpötilasta.
 
Viimeksi muokattu:
Älkää pilatko hyviä skenaariota faktoilla, kohta joku tulee väittämään että tesla pärjää taloudellisesti paremmin kuin toyota :facepalm:

Sähköautoissa on vielä paljon parannettavaa, optimi tilanteissa ja lämpötiloissahan noi toimii hyvin, mutta kun maapallo ei ole tasalämpöinen.
 
Älkää pilatko hyviä skenaariota faktoilla, kohta joku tulee väittämään että tesla pärjää taloudellisesti paremmin kuin toyota :facepalm:
Toyota tekee voittoa per auto $1,200 kun Teslalla vastaava lukema on $9,570. Toyota myi viime kvartaalillla yli 7 kertaa enemmän autoja mutta Tesla teki silti enemmän voittoa, $3,29 miljardia vs Toyotan $3,15 miljardia. Joku voisi melkein sanoa että "tesla pärjää taloudellisesti paremmin kuin toyota" :hmm:
 
Sähköautoissa on vielä paljon parannettavaa, optimi tilanteissa ja lämpötiloissahan noi toimii hyvin, mutta kun maapallo ei ole tasalämpöinen.
Ainakin näissä -30 - +30 asteen lämpötiloissa toimii mainiosti käyttäjien kokemuksien mukaan. Sitä en sitten tiedä kun mennään oikeasti kylmiin tai kuumiin paikkoihin.
 
Ainakin näissä -30 - +30 asteen lämpötiloissa toimii mainiosti käyttäjien kokemuksien mukaan. Sitä en sitten tiedä kun mennään oikeasti kylmiin tai kuumiin paikkoihin.
Omaa autoa vielä (pitkään?) odotellessa luin muiden kokemuksia somesta aamulla. "Auton esilämmitys -20 asteesta +20 asteeseen vei 14 minuuttia ja 4% akun varauksesta" (en muista auton mallia). Negatiivinen 30 tietysti vielä vähän enemmän pakkasta, mutta tuskin kovin paljoa enää poikkeaa lämmitysajassa. Akku ei tietenkään toimi ajossa optimaalisesti, mutta toimiiko se fossiilisen auton moottorikaan? No eihän se. Sähköauto lähtee kuitenkin aina kuin palmun alta.
 
Onko tuolla velan määrällä jotain faktuaalista väliä? Käytännössä kaikki japanilaiset ovat velkaa toisilla japanilaisille firmoille (ja omistavat toisiaan ristiin voimakkaasti), joten ei siellä kukaan tule niitä velkoja kovin hanakasti keräämään.

Toyota on myynyt sen n. 10 miljoonaa autoa vuosittain jo pidemmän aikaa eikä se myynti noin vain mihinkään romahda. Tekevät toki muutenkin yhteistyötä, kun tuliko sieltä nyt Subarun kanssa yhteisiä moottoreita ja noita lumi/muta yms. auton säätöjä autoihin.

Autot myyvät hyvin edelleen ja miksipä eivät myisi. Kestävyydeltään hyviä tuotteita. Mitä lataustehoon tulee, niin olihan noita DC rajoitteita muillakin. Björn taisi törmätä Saksan reissullaan Bemarilla olevaan rajoitukseen, eli riittävän monta kertaa kun lataa pikalatureilla niin jossain vaiheessa rajoittaa lataustehoa. Vinkkinä annettiin että lataisi AC virralla muutaman kerran, mutta ei ainakaan silloin toiminut joten ei auttanut kuin latailla hitaasti. Tämä siis riippumatta akun lämpötilasta.

juu, ainakin i4 rajoittaa DC lataustehoa suunnilleen kolmen peräkkäisen pikalatauksen jälkeen. Rajoitus on 25-50% riippuen missä kohdassa latauskäyrää ollaan. On tän muutkin huomanneet kuin vain Björn.
 
Viime reissulla latasin näemmä 11 h aikana 5 kertaa putkeen DC laturilla Skodaa. Eikö näissä ole mitään rajoitusta tuon suhteen?

En tuollaista tajunnut edes tutkia ennen auton hankintaa, olisi ollut täysi deal breakkeri.
 
Viime reissulla latasin näemmä 11 h aikana 5 kertaa putkeen DC laturilla Skodaa. Eikö näissä ole mitään rajoitusta tuon suhteen?

En tuollaista tajunnut edes tutkia ennen auton hankintaa, olisi ollut täysi deal breakkeri.
Tuota saa aika aktiivisesti tarkkailla että huomaa. Ne lataustehothan ei joka latauskerralla ole muutenkaan identtiset jo sen latausaseman takia.
 
Senkun lataa vaan, nopeudessahan se vaan näkyy jos näkyy. Joku Björnin full retard luokan käyttötapa ei ehkä annan ihan totuudenmukaista kuvaa ongelman suuruudesta.
 
Tuota saa aika aktiivisesti tarkkailla että huomaa. Ne lataustehothan ei joka latauskerralla ole muutenkaan identtiset jo sen latausaseman takia.

Joo, esim BMW I4 kanssa björn huomas että toi rajoitus puskee päälle kun ladattu n. 200 kWh ... toihan tarkottaa siis maantievauhdin kulutuksella semmosta kevyttä 1000 km ajokeikkaa. Ja moottoritienopeudellakin suunnilleen 700 km. Ja joku jenkki kommentoi, että huomas saman rajoituksen kun oli i4 kanssa 1500 mailin road tripillä.

Voin jo sanoa ettei tule ikinä itsellä vastaan, ei mitään merkitystä.
 
Soiteltiin automyyjälle Peugeot e2008 hullut päivät tilauksesta. Alkuperäinen arvio oli 04/23 mutta nyt sanoi suoraan ettei maahantuoja anna juuri mitään tietoa ennen kuin auto menee tuotantoon. Eli ei pysty antamaan mitään päivää ennen kuin maahantuoja antaa heille tietoa ja sitä tietoa ei juuri ole tullut.

Hiharavistuksena sanoi että ehkä 5 autoa toimitettu 50 mitä myyty ja ei tunnu noudattavan tilausjärjestystä vaan menee aika randomilla.

Eli hengenpidätys jatkuu tuleeko 04/23 vai 04/24
 
Joo, esim BMW I4 kanssa björn huomas että toi rajoitus puskee päälle kun ladattu n. 200 kWh ... toihan tarkottaa siis maantievauhdin kulutuksella semmosta kevyttä 1000 km ajokeikkaa. Ja moottoritienopeudellakin suunnilleen 700 km. Ja joku jenkki kommentoi, että huomas saman rajoituksen kun oli i4 kanssa 1500 mailin road tripillä.

Voin jo sanoa ettei tule ikinä itsellä vastaan, ei mitään merkitystä.

Tuohon vielä päälle se 400km, kun lähdet liikenteeseen täydellä akulla ja 200kWh voit ladata matkalla, eli jollain 1000-1400km päivämatkalla tulee rajoitus vastaan. Lisäksi ainakin yhden jutun perusteella rajoitus olisi 25-50% maksimista, jolloin i4 edelleen lataa 150kW teholla parhaimmillaan, taitaa olla enemmän kuin tuon Toyotan huiput siinä optimikelissä kerran vuodessa.
 
Huhhuh, mitäköhän hienoa tuosta Toyotan räpellyksestä vielä löytyy. Eihän tuolla voi tehdä matkaa jos parin pikalatauksen jälkeen tehot rajautuu noista jo valmiiksi rauhallisista nopeuksista.

Jännä kuinka Toyotan kaltainen valmistaja on päässyt tippumaan täysin kilpailijoiden vauhdista.

Eilinen taksi sattui olemaan kyseinen Tojon bZ4x ja ainakin takapenkkitila oli paras mitä oon about ikinä nähnyt. Toki etupenkki oli vedetty niin eteen kuin mahdollista, mutta silti. Myös autosta alas laskeutuminen oli aika mukavaa. Ekaa kertaa edes näin ko. automallia ja luulin sivuprofiilista Volvo XC40 tai Polestar 3:ksi.
Eipä tuota tosin olis hybridistä tai polttomoottoriautosta mitenkään erottanut, rengasmeteli oli motarilla aivan kammottava, kuulin kuskin jutut todella heikosti. Vauhtiakin oli tosin liki 120. En ihmettele, että kuski valitti kantamasta, kun kaasujalka on ihan lyijyä.
Sanoi lataustehon olleen maksimissaan kuukauden aikana jossakin 70kW tasolla, vaikka auto tosiaan tukee korkeampaakin. Mikäli oikein ymmärsin, niin akun esilämmitys puuttuu tostakin kokonaan? Ja vaikka olisikin, niin navi oli kuulemma niin paska ettei käyttäis vaikka olisi sen kautta toimiva esilämmitys.

Tollasen bongasin äsken:
 
Viimeksi muokattu:
Sanoi lataustehon olleen maksimissaan kuukauden aikana jossakin 70kW tasolla, vaikka auto tosiaan tukee korkeampaakin. Mikäli oikein ymmärsin, niin akun esilämmitys puuttuu tostakin kokonaan? Ja vaikka olisikin, niin navi oli kuulemma niin paska ettei käyttäis vaikka olisi sen kautta toimiva esilämmitys.
Onpa vaisut lukemat. Täältä tosiaan voi lukea lisää näitä Q&A tuosta Toyotan vempeleestä. 0-80% optimiolosuhteissa noin 100 kW keskiteholla. Näihin optimeihin ei vaan suomessa about koskaan pääse, koska autossa ei jostain älyttömästä syystä ole esilämmitystoimintoa, vaan ainoastaan latauksenaikainen lämmitystoiminto. Ei tuolla autolla kyllä haluaisi lataustaukoja vaativaa matkaa juuri tehdä. Kova kulutus ja hidas lataus tekee hommasta aika epämielekästä.

Kova rengasmelu - perus Toyota siis.
 

Voisi kuvitella tämän tulevan e2008iin myös aika pian, saas nähdä mitä käy.
"From now on..."

Eli tarkoittaneeko tuo sitä että jos ei ole omaa Mokka-e:tä vielä tullut, saakin nyt hieman päivitetyn version?

Työkaveri odottelee edelleen omaansa jonka tilasi jo kauan sitten, olisko viimeksi lupailtu maaliskuulle jos oikein muistan. Eli tuosta päätellen hänelle tulisi tuo parempi versio? Jotain sentään ylettömän odottelun vastineeksi... Alunperin hänen olisi pitänyt jo ajella mokka-e:llään jostain kesästä lähtien.
 
"From now on..."

Eli tarkoittaneeko tuo sitä että jos ei ole omaa Mokka-e:tä vielä tullut, saakin nyt hieman päivitetyn version?

Työkaveri odottelee edelleen omaansa jonka tilasi jo kauan sitten, olisko viimeksi lupailtu maaliskuulle jos oikein muistan. Eli tuosta päätellen hänelle tulisi tuo parempi versio? Jotain sentään ylettömän odottelun vastineeksi... Alunperin hänen olisi pitänyt jo ajella mokka-e:llään jostain kesästä lähtien.

Ei tiedä, e208:sta tulee aluksi vain GT versio uudella linjalla, ilmeisesti loppuvuonna/ensi vuodesta kaikki mallit on sitten uudella.
 
Siksipä me odotamme sitä ratkaisevaa tekijää eli vuonna 25 tulevaa solid state akustoa. Sen onnistuminen on mielenkiintoista. Se niillä varmaan onkin proriteettina ja nyt tehdään jotakin nopeasti markkinoille.
Taitavat vetyautot tulla ennen niitä, tai niin ainakin Toyota varmasti toivoo.

Toyota näyttää sitten olevan ihan tosissaan kattavan akkutakuunsa kanssa, tekevät kaikkensa että mahdollisimman harva akku jouduttaisiin vaihtamaan takuuaikana. Voisivat ehkä myös määritellä ettei autoa saa käyttää (varsinkaan ladata) alle -20 ja yli +30 asteen lämpötiloissa, akun eliniän pidentämisen nimissä. :)
 
Saa nähdä tuleeko sähköautoihin joku lain määrittelemä vaihteluväli jossa latausnopeuden pitäisi pysyä. Tai, että muuten lainsäädännöllä selvennetään mitä kaikkea latausnopeudesta pitää kertoa.

Sinänsä homma on ihan ok, kunhan auton ostovaiheessa tilanne on tiedossa. Ongelmallisen tuosta tekee nämä lennossa tehtävät päivitykset joilla muutetaan ko. tilannetta. Tätä on tehty jo pitkään ja sinänsä Teslahan sen aloitti ensimmäisenä kun kerran etäpäivitykset sinne ensimmäisenä tuli.

Että en nyt tiedä onko juuri Toyota sen syyllisempi kuin muutkaan. Auton speksejä ja käyttäytymistä muutetaan lennossa about jokaisessa päivityksessä ja tätä tehdään kaikilla valmistajilla.

Autoilla on hyvin erilainen latauskäyttäytyminen jo samankin mallin sisällä eri akkuversioilla.

Osittain varmaan tuon takia autonvalmistajien materiaaleissa ei ole aina niin selvästi ilmoitettu akustoon liittyviä tietoja kun ne voivat lennossa muuttua (vähän kuin näytönohjaimissa luvataan aika löyhän speksin sisään kortit että saadaan kaikki yksilöt hyväksyttäviksi).
 
Eilinen taksi sattui olemaan kyseinen Tojon bZ4x ja ainakin takapenkkitila oli paras mitä oon about ikinä nähnyt. Toki etupenkki oli vedetty niin eteen kuin mahdollista, mutta silti. Myös autosta alas laskeutuminen oli aika mukavaa. Ekaa kertaa edes näin ko. automallia ja luulin sivuprofiilista Volvo XC40 tai Polestar 3:ksi.
Eipä tuota tosin olis hybridistä tai polttomoottoriautosta mitenkään erottanut, rengasmeteli oli motarilla aivan kammottava, kuulin kuskin jutut todella heikosti. Vauhtiakin oli tosin liki 120. En ihmettele, että kuski valitti kantamasta, kun kaasujalka on ihan lyijyä.
Sanoi lataustehon olleen maksimissaan kuukauden aikana jossakin 70kW tasolla, vaikka auto tosiaan tukee korkeampaakin. Mikäli oikein ymmärsin, niin akun esilämmitys puuttuu tostakin kokonaan? Ja vaikka olisikin, niin navi oli kuulemma niin paska ettei käyttäis vaikka olisi sen kautta toimiva esilämmitys.

Tollasen bongasin äsken:
Onpa vaisut lukemat. Täältä tosiaan voi lukea lisää näitä Q&A tuosta Toyotan vempeleestä. 0-80% optimiolosuhteissa noin 100 kW keskiteholla. Näihin optimeihin ei vaan suomessa about koskaan pääse, koska autossa ei jostain älyttömästä syystä ole esilämmitystoimintoa, vaan ainoastaan latauksenaikainen lämmitystoiminto. Ei tuolla autolla kyllä haluaisi lataustaukoja vaativaa matkaa juuri tehdä. Kova kulutus ja hidas lataus tekee hommasta aika epämielekästä.

Kova rengasmelu - perus Toyota siis.
30 minuuttia kävin uudella sähkö Toyotalla ajelemassa. Lenkin kulutukseksi tuli 30.1. Ja koska akun varaus oli lenkin jälkeen 60%, niin latasi 21kW nopeudella, ulkolämpötila -8 astetta. Minusta aika hidas lataus?

Rengasäänet 18" kitkarenkailla on minusta kovemmat kuin esim Peugeot e-208 mallissa (saman merkkiset Nokian kitkat).

Jonkun verran liukkaan tuntuinen nelivedolla ja kitkoilla, kun on tottunut etuvetoon ja nastoihin. Itse asiassa epäilin autoa ensin takavetoiseksi, mutta sellaista ei ole edes olemassa, vaan se halvin malli on etuveto. Aavistuksen parempikin tuo Toyotan sähkis saisi olla.

Kesällä ajoin myös käytetyn Model 3 nelivedon ja ehkä sellainen käytetty (ja edullinen) voisi olla parempi ostos kuin esim tuo Toyotan näkemys sähköautosta. Ajamatta on vielä 3 mallin takaveto ja P malli. P mallissa on toki isommat vanteet, jotka saattaa olla 18" renkaita äänekkäämmät.
 
Että en nyt tiedä onko juuri Toyota sen syyllisempi kuin muutkaan. Auton speksejä ja käyttäytymistä muutetaan lennossa about jokaisessa päivityksessä ja tätä tehdään kaikilla valmistajilla.
Mitäs se Toyota on muuttanut? Toki kun auton toimitusaika on 10kk, niin ehtiihän siiten ehkä joku päivitys tulla ennen luovutusta.
 
Onko käsitystä että paljonko autolla ajaminen ja pelkkä akkukemia reippaassa ajossa sitä akkua lämmittää? Esim. 100km motaria ja pakkasta nämä viimepäivien -10, lämpeneekö se akku jo sillä ajamisella ja 20kwh/100km kulutukselma niin että voi mennä pikalaturille huoletta, vai vaatiiko se silti aina esilämmityksen akullekkin? Onko tästä olemassa mitään dataa tai käppyröitä että minkälainen ajosuorite alkaisi riittämään saada akkua lämpöiseksi?
 
LFP-akut on vissiin kaikkein huonoimmalla kylmänkestolla, en löytänyt mitään mainintaa solid state -akkujen kylmänsidosta? Muuttaako siltä osin pelikenttää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 102
Viestejä
4 432 374
Jäsenet
73 496
Uusin jäsen
ozzy_fi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom