Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Puhuisin ennemmin digiloikasta kuin sähköloikasta. Softaa on helvetisti.
Uusien autojen harmitus on aina vain pidemmälle viety integraatio. Ja samaan aikaan prossuja ja softia alkaa olla jo ovenkahvoissakin ja joissain tapauksissa vain merkkihuolto pystyy esim parittamaan laitteet keskenään. Tai sitten laitteet on vain kertaallen ohjelmoitavia.Kenties auton kehittäjän näkövinkkelistä, mutta peruskorjaamoille nämä ovat kuitenkin edelleen mekaanisia laitteita joissa on (enemmän) sähkökomponentteja. Softalla tuskin korjaamot alkavat vikoja korjaamaan, se jää tehtaiden hommaksi.
Teollisuudessa aika tuollainen sähkömotti saattaa kuitenkin mennä sen 50 vuotta ihan kivasti.
Mutta mikä on tilanne sähköautoissa ? Kai se sähkömoottorikin voi hajota, mutta ei siellä taidä koskaan mennä mitään ihan sököksi ( vrt. vaikka polttiksen koneen leikkaaminen kiinni , tai vaikka DSG vaihetoston ongelmat ).
Jotain sähkökomponenttia siellä varmaankin on, mutta lienenvät aika toimintavarmoja. Tuossa aikaisemmin on puhuttu lämpöpumpuista, onko se kalliskin pakku jos hajoaa takuun ulkopuolella ?
Onko kenelläkään tietoa näistä mahdollisista kulukohteista ? ( tai hurjat nettitarinat..kai niitä ainakin riittää )
Jos kävelee marmorille ostamaan polttikseen vaihtomoottorin kun edellisestä tulee kanki pihalle, niin maksaahan sekin hunajaa. Kun sähköautot yleistyvät niin, kuten polttiksissakin, purkuosat tai vanhan korjaaminen ovat todellisia vaihtoehtoja merkkihuollon tekemälle rempalle. Silloin se Teslan kymppitonnin hintalappu tipahtaa esimerkiksi pariin tuhanteen euroon, kun joku laakeroi vikaantuneen moottorin uudelleen. Juuri hiljattain tuli Facebookissa vastaan joku päivitys, jossa oli tällainen remppa teetetty alle 2000 euron hintalapulla kun moottori oli alkanut laulaa yllä olevan videon tavoin.Esimerkiksi tesloissa jos moottori tai moottorin alennusvaihde hajoaa takuun ulkopuolella niin tesla ottaa vaihdosta ja varaosasta yli 10 k€. Ja vika ei ole mitenkään harvinainen.
Onko nää näytöt huonoja vain ID:eissä vai onko myös muissa malleissa
Onko nää näytöt huonoja vain ID:eissä vai onko myös muissa malleissa
Kenties auton kehittäjän näkövinkkelistä, mutta peruskorjaamoille nämä ovat kuitenkin edelleen mekaanisia laitteita joissa on (enemmän) sähkökomponentteja. Softalla tuskin korjaamot alkavat vikoja korjaamaan, se jää tehtaiden hommaksi.
Paitsi jos Tesla on keksinyt jonkun mukavan "koodauksen" estämään tai ainakin haittaamaan kolmansien osapuolien asennuksetEi kuulosta edes pahalta. Todennäköisesti noita vaihdetaan pian tonnilla kolmannen osapuolen pajoilla.
Onko nää näytöt huonoja vain ID:eissä vai onko myös muissa malleissa
Huhhuh mikä innovaatio. Olisipa omassakin autossaSkodassa ei ole tullut vastaan. Tässä on ratissa nappi josta lämpöä säädetään.
Noh harvinaisia mutta sattunut moottorin laakerit kone helposti täysin sökö, latausOnko sähköautoissa jotain sellaista mistä voisi tulla kallis remontti ? Unohdetaan nyt akusto tästä keskustelusta.
Polttomoottoriautoissahan niitä riittää, moottori, vaihteisto yms....
Mutta mikä on tilanne sähköautoissa ? Kai se sähkömoottorikin voi hajota, mutta ei siellä taidä koskaan mennä mitään ihan sököksi ( vrt. vaikka polttiksen koneen leikkaaminen kiinni , tai vaikka DSG vaihetoston ongelmat ).
Jotain sähkökomponenttia siellä varmaankin on, mutta lienenvät aika toimintavarmoja. Tuossa aikaisemmin on puhuttu lämpöpumpuista, onko se kalliskin pakku jos hajoaa takuun ulkopuolella ?
Onko kenelläkään tietoa näistä mahdollisista kulukohteista ? ( tai hurjat nettitarinat..kai niitä ainakin riittää )
Toisaalta niitä menee myös esim. 5 vuotta vanhasta maalämpöpumpusta. Yhdellä tutulla meni. Eikä ollut halpa remontti se. Tuuria se on huonokin tuuri.Maalämpöpumpuissa kompressoreiden käyttöikä on arviolta 10-20 vuotta. Kun otetaan huomioon, että kompressori jauhaa niissä jotakuinkin lähes 24/7 tuo väite laakerien vaihtotarpeesta näyttäytyy hiukan erikoisessa valossa.
Tai sieltä Smart climate valikosta (jos sellainen on) niin käsienlämmitys päälle ja pois toimii myös. Ilmenee myös ajastetun lähtölämmityksen jälkeeen toisinaan. Mulla kun auto sulattaa itsensä arkiaamuisin 8:00 tapahtuvaa lähtöä varten ajastetusti.Tuo on tuttu bugi. Tulee, jos ei katkaise kännykästä käynnistettyä esilämmitystä ennen kuin käynnistää auton. Äänikomennolla kyllä saa sammumaan, "ratinlämmitys pois päältä" esimerkiksi toimii aina.
Ihan törkeitä hintoja on kyllä ei sähköautoissakin. Siskon Volvosta meni sellainen kosketusnäyttö ja hinta-arvio vaihdolle 1600e. Ihan älytöntä. Paljonkohan mahtaa maksaa ID-sarjan näyttö tai esim Tesla 3:sen vastaava. Jos miettii, että perus-android tabletin saa ehkä 100e hintaan, niin on noissa hyvät katteet.
Verrattuna polttomoottoriautoon niin näyttää. Sähkömoottori esimerkiksi itsessään maksaa enemmänkin satasia kuin tonneja. Invertterin hinta varmaan kanssa enemmänkin satasia kuin tonneja. Eikä puhuta edes mistään kovin vikaherkistä komponenteista.
edit. Heti käsi ylös virheen merkiksi ylemmän viestin johdosta. Tesla ottaa kyllä perkeleellisen katteen vaikkapa moottorin vaihdosta. Tuo moottori ei nimittäin niille paljoa maksa.
Taitaa tuo auton moottorien valmistusmäärä olla monta kertaa isompi ja sen täytyy näkyä hinnassa. Ja riippuen teollisuudenhaarasta, niin paperithan aina maksaa.Höpötihömpsis. Sähkömoottorit ovat sikahintaisia. Teollisuudessa esim SEW:n moottorien hinta on luokkaa 5000€ pala. Ei syytä miksi autoissa olisi halpoja.
![]()
Opel Mokka-e Gains Range And Power, Changes Name To Mokka Electric
The Opel Mokka Electric now offers 252 miles (406 km) of WLTP range courtesy of a new 54-kWh battery pack and a more powerful 115-kW (154-hp) electric motor.insideevs.com
Voisi kuvitella tämän tulevan e2008iin myös aika pian, saas nähdä mitä käy.
Mitenhän tuo asia menee, kun eikö se tuen hakeminen lopu jo nyt vuodenvaihteessa? Ajattelin vain, että miten sitä voi enää uusia ensi vuoden puolella?Tuli tässä muuten mieleen että kannattaa e2008 ostajien muistuttaa automyyjiä että se hankintatuki happanee, jos sitä autoa ei ole toimitettu 2kk sisällä sovitusta luovutusajasta ... Tämän toki saa uusittua ja jatkettua, mutta vaatii myyjäliikkeltä toimia.
Tykkään kyllä tuosta ulkonäöstä mutta harmi että se on niin pirun pieni. Farmari Astra varmaan tulee jossain vaiheessa?![]()
Opel Mokka-e Gains Range And Power, Changes Name To Mokka Electric
The Opel Mokka Electric now offers 252 miles (406 km) of WLTP range courtesy of a new 54-kWh battery pack and a more powerful 115-kW (154-hp) electric motor.insideevs.com
Voisi kuvitella tämän tulevan e2008iin myös aika pian, saas nähdä mitä käy.
Siis miten tuo toimii? Jos olen tilannut auton syyskuun alussa ja heti tehnyt hankintatukihakemuksen, mutta auto toimitetaan toukokuussa niin eikös se raha ole korvamerkitty minulle, että saan sen sitten toukokuussa tai kesäkuussa kun auto luovutetaan?Tuli tässä muuten mieleen että kannattaa e2008 ostajien muistuttaa automyyjiä että se hankintatuki happanee, jos sitä autoa ei ole toimitettu 2kk sisällä sovitusta luovutusajasta ... Tämän toki saa uusittua ja jatkettua, mutta vaatii myyjäliikkeltä toimia.
Siis miten tuo toimii? Jos olen tilannut auton syyskuun alussa ja heti tehnyt hankintatukihakemuksen, mutta auto toimitetaan toukokuussa niin eikös se raha ole korvamerkitty minulle, että saan sen sitten toukokuussa tai kesäkuussa kun auto luovutetaan?
Tämä tuli minullakin ensimmäisenä mieleen.Mitäs jos tarkkaa luovutusajankohtaa ei ole ilmoitettu?
Kai silti on joku arvio annettu luovutukselle? Itsellä piti alunperin elokuussa tulla auto ja hankintatukihakemuksella elokuun puoliväli mutta sitä ensin lykättiin vuoden loppuun jolloin ilmoitin Trafille 31.12.2022 arvioiduksi luovutuspäiväksi. Toistamiseen lykkääntyi ja nykyinen arvio luovutukselle on Q1/23 ja voi siitäkin kuulemma venyä, ilmoitin uudeksi arvioksi 31.6.2023 Trafille jos se riittäisi. Kuittasivat molemmilla kerroilla että päivä muutettu hakemukselle eli aika helppoa oli.Tämä tuli minullakin ensimmäisenä mieleen.
Mitäs jos tarkkaa luovutusajankohtaa ei ole ilmoitettu?
EDIT ja jos autoliike on valtakirjalla tehnyt tämän hankintatukikuvion niin hoitavatko he tämän myöhästymisilmoituksenkin?
Tarkkaan ottaen sitä hankintatukea ei ole vielä myönnetty, sillä myöntäminen tehdään vasta ensirekisteröinnin jälkeen.Ainakin tuossa hakemuksessa on kenttä arvioidulle luovutuspäivälle, eli eiköhän se oli ns. pakollinen tieto... Ainakin jos jatkavat nykyistä aktiivista linjaa tilausten tiedottamisesta (ainakin autoverkkokauppa.com), en pitäisi ihmeenä että noita hakemuksiakin happanee käsiin. Tosin taisi kauppaehdoissa onneksi olla kirjattu niin, että se 2000e vähenee hinnasta jos autolle on myönnetty hankintatuki ja tässä tapauksessahan se on jo myönnetty.
Valitettavasti en kyllä keksinyt miten tuota autoliikkeen valtuutuksella tekemää lappua pääsisi katsomaan traficomin sivuilta, täytyy soittaa ja kysyä.
Tarkkaan ottaen sitä hankintatukea ei ole vielä myönnetty, sillä myöntäminen tehdään vasta ensirekisteröinnin jälkeen.
Tuon pohjimmiltaan aiheuttaa se että yleistä bulkkiosaa saa niin halvalla että siihen korjaamiseen ei aina kannata ryhtyä, ja myös se että sen osakokonaisuuden vaihtamiseen on helppo sanoa etukäteen hinta ja aika. Tuonta takia harvalla on mitään intressejä alkaa edes selvittämään voisiko se osan korjaaminen ollakin paljon halvempaa kuin vaihtaminen.
T. Säästin 1300e kun perä alkoi ääntään. Tosin omaa aikaa meni luokkaa 10h ylimääräistä.
Siis vertasin nyt tässä tapauksessa vaihto-osan hintaa laakeripaketin + vartavasten hankitun ulosvetimen hintaan itse vaihtaen.Ei, vaan ongelma on suomalainen verotus ja sitä kautta älyttömät hinnat. Tässäkin tapauksessa, jos et olisi tehnyt tuota itse, niin sen 1300€ säästön sijaan homma olisi maksanut 200€ enemmän kuin uusi, koska työtunnin hinta on korjaamolla se ~160€/h (jos edes riittää nykyään). Halvemmalla saa siis uuden, kuin että suomalainen lähtee vaihtamaan edes mutteria.
Muissa maissa voidaan hyvinkin korjata ties mitä osia, koska tuntihinta on murto-osa.
Tällaisia vastauksia saa Traficomilta, kun kysyy onko tilaamalleni autolle varattu tukirahaa:Siis miten tuo toimii? Jos olen tilannut auton syyskuun alussa ja heti tehnyt hankintatukihakemuksen, mutta auto toimitetaan toukokuussa niin eikös se raha ole korvamerkitty minulle, että saan sen sitten toukokuussa tai kesäkuussa kun auto luovutetaan?
Tällaisia vastauksia saa Traficomilta, kun kysyy onko tilaamalleni autolle varattu tukirahaa:
"Olemme vastaanottaneet hakemuksen 30.03.2022. Traficom on varannut budjetista hakemasi tuen määrärahan. Hakemukselle on siis varattu määrärahaa budjetista.
Hankintatuen myöntämisestä ei kuitenkaan voida vielä tässä vaiheessa tehdä päätöstä. Hankintatuen myöntämisestä voidaan tehdä päätös vasta ajoneuvon ensirekisteröinnin jälkeen, kun hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo ensirekisteröidään tuen saajan nimiin liikenneasioiden rekisteriin tai Ahvenanmaan ajoneuvorekisteriin. Tuki voidaan myöntää, jos kaikki tuen myöntämiseen liittyvät edellytykset täyttyvät. Jos hankintatuki myönnetään, tuki maksetaan hankintatukipäätöksen mukaisesti."
Jouduin kysymään, kun Autoverkkokaupasta ei saanut tinkaamallakaan vastaavaa tietoa.
Tarkkaan laskien meni tunti ja vartti tästä kyselystä, jonka laitoin Autoverkkokaupan vastaamattomuuteen tuskastuneena menemään viimein 1. kesäkuuta:Kauanko kesti, että sait vastauksen? Kahteen viikkoon ei ole kuulunut omaan kysymykseen mitään vastausta.
Toistaiseksi todettu että vanhentunut tekniikka on kohtuullisen huono idea kun ei ole kotilataus- mahdollisuutta.
Valitettavasti en kyllä keksinyt miten tuota autoliikkeen valtuutuksella tekemää lappua pääsisi katsomaan traficomin sivuilta, täytyy soittaa ja kysyä.
Saako tollaisella kikkailulla oikeasti säästöä? Viime talvena joulukuussa meni talossa sähköä 135kWh/vrk. Aika iso akku saisi autossakin olla ja tehokas laturi. Luulis siinä jo häviöitäkin syntyvän.Moi tulipas vihdoin rekisteröidyttyä tänne vuosikausien lurkkaamisen jälkeen.
Pitkään jo sähköautoa harkinnut, mutta tänä talvena osto saattaa jäädä kun nuo sähkönhinnat jatkaa raketoimista eikä helpotusta näytä olevan luvassa. 1.4 tfsi ei kuitenkaan paljoa syö bensaa... Olen koittanut tutustua tuohon V2G-himmeliin ja todennut, että tänne Espoon perukoille olisi aivan hitsin hyvä järjestelmä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin esim tänä talvena voisin ladata autoa edullisiin kellonlyömiin ja kun tossa klo 19 maissa sähkönhinta peakkaa, niin naksauttaa kytkimestä / sovelluksesta / jostain että koti alkaisi käyttää lämmitykseen sähköä auton akusta. Vaikea löytää tietoa aiheesta tuntuu olevan sen verran uutta saati sopivia laitteita. Minkälaisia investointeja sitten vaatii? Onko täällä kellään kokemusta näistä viritelmistä?
No esimerkiks Teslan S Modelissa on 100kWh akku ja kolmivaihekytkentä 3x16A, mutta Tesla ei taida tukea vielä koko V2G. Jos ton 100kWh sais valjastettua kodin lämmitykseen niin kyllä sillä torppa jonkun päivän lämpiäisi.Saako tollaisella kikkailulla oikeasti säästöä? Viime talvena joulukuussa meni talossa sähköä 135kWh/vrk. Aika iso akku saisi autossakin olla ja tehokas laturi. Luulis siinä jo häviöitäkin syntyvän.
Tuo ei ole V2G vaan V2L. Tai itse asiassa Kia taisi siirtyä termiin V2D (jossa D=Device). Mutta joka tapauksessa V2G ei ole vielä olemassa järkevässä muodossa eli löytyy vain chademo-autoista ja vaatii kohtuuttoman kalliin laturin.Sieltä tuppaa maks. 3.6kW(?) auton akusta, joten ei sillä kyllä mitään lämmitetä. Plus vaatii melkoista sähköhimmeliä yhden vaiheen taakse rakennettuna. Suoraan sanottuna: ei kannata.
Tuo ei ole V2G vaan V2L. Tai itse asiassa Kia taisi siirtyä termiin V2D (jossa D=Device). Mutta joka tapauksessa V2G ei ole vielä olemassa järkevässä muodossa eli löytyy vain chademo-autoista ja vaatii kohtuuttoman kalliin laturin.