Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voitko nyt valaista meitä tyhmiä, että mitä tarkoitat?Jos sinulla olisi kokemusta niin tietäisit etten tarkoittanut mitään moottorijarrutusta.
Ei täällä nyt taida kukaan ymmärtää, mitä mystistä ominaisuutta yrität kuvata. Jotain mikä on kaikissa uusissa aumaattivaihteisissa, joka ei ole moottorijarrutukseen liittyvä, mutta liittyy kuitenkin ilmeisesti hidastuvuuteen… ehkä? Avaa jo joulukalenteri.Jos sinulla olisi kokemusta niin tietäisit etten tarkoittanut mitään moottorijarrutusta.
Onko vastaus... KANADA!?Jos sinulla olisi kokemusta niin tietäisit etten tarkoittanut mitään moottorijarrutusta.
Itse otin tuon yhden polkimen ajon pois jo koe-ajolla kun olin uutta tilaamassa. Mieluummin rullailee vapaalla.Id sarjassa tuohon on tehty joku ohjelmallinen viive, että se tuntuisi mahdollisimman paljon polttikselta. Teslalla, polestarilla ja monilla muilla merkeillä tätä viivettä ei ole ja sitä myöten voimalinja on todella miellyttävä.
Yhden polkimen ajo kannattaa käydä kokemassa itse. Tätäkään ominaisuutta ei ole volkkarin insinöörit viitsineet niiden sähköautoihin koodata ja se on iso miinus.
Joo. Itse tykkään enkä halua autoa missä sitä ei ole. Paras vaihtoehto olisi, että se olisi säädettävissä vapaasta rullauksesta täyteen one-pedal driveen asti ja käyttäjä saisi itse päättää asian. Näin on toimittu ainakin hyundai ioniq 5 ja polestar 2.Itse otin tuon yhden polkimen ajon pois jo koe-ajolla kun olin uutta tilaamassa. Mieluummin rullailee vapaalla.
Lataaminen on helppoa tutuilla paikoilla ja tutun infran piirissä, mutta muuten se on kyllä säätöä.Alkuvuodesta ehkäpä saapumassa tilaamani sähköauto ja eilen mielenkiinnosta jo katsoin latausmahdollisuutta paikassa, jossa yleensä tulee syömään pysähdyttyä hyvä ruuan takia.
Ensimmäinen huono puoli että paikassa olevat laturit näyttivät olevan 22kW. Virran laturit kyseessä.
Mistä näkee paljonko lataus tuolla ylipäätään maksaisi? Esim Virran nettisivuilta en tietoa löytänyt. Sovelluksen latasin ja meinasin rekisteröityä jos sitten hinnan näkisi, mutta pitäisi maksaa euro kuussa että pääsisi edes sovelluksen avaamaan?
Aikamoinen viidakko tuo lataushomma ylipäätään, vaatii paljon eri sovelluksia ja tietoa mitä käyttää missäkin. Hintoja ei tunnu näkevän mistään helposti.
Näin alkuun vaikuttaa todella hankalalta, mutta kaippa näihin rutiini tulee kun tottuu. Pakko kai tämän kuitenkin on järkevämmäksi muuttua kun sähköautot lisääntyvät ja kilpailua tulee lisää.
Ihmettelen kuitenkin miksi täällä kaikki hehkuttaa lataamisen helppoutta kun sitä se ei ainakaan alustavien kokemusteni mukaan ole. Saisi kehittyä yhtä helpoksi kun polttiksen tankkaaminen
Eihän tuon pitäisi vaatia muuta kuin lähimaksulla ”piip”, töpseli kiinni ja homma valmis 15sekunnissa. Oma (samalla yksi ja ainoa , mutta auton omistaja sanoi että aina se on tuota tienpäällä) kokemus viime? vuodelta oli että kun 5min runkkaa letkua irti&kiinni ja välissä käy räpeltämässä automaattia niin se ehkä viitsii alkaa latamaan eli kauniisti sanottua itse en jaksaisi ko. pelleilyä ollenkaan ellei siitä saisi helvetin isoa kärsimyskorvausta.Alkuvuodesta ehkäpä saapumassa tilaamani sähköauto ja eilen mielenkiinnosta jo katsoin latausmahdollisuutta paikassa, jossa yleensä tulee syömään pysähdyttyä hyvä ruuan takia.
Ensimmäinen huono puoli että paikassa olevat laturit näyttivät olevan 22kW. Virran laturit kyseessä.
Mistä näkee paljonko lataus tuolla ylipäätään maksaisi? Esim Virran nettisivuilta en tietoa löytänyt. Sovelluksen latasin ja meinasin rekisteröityä jos sitten hinnan näkisi, mutta pitäisi maksaa euro kuussa että pääsisi edes sovelluksen avaamaan?
Aikamoinen viidakko tuo lataushomma ylipäätään, vaatii paljon eri sovelluksia ja tietoa mitä käyttää missäkin. Hintoja ei tunnu näkevän mistään helposti.
Näin alkuun vaikuttaa todella hankalalta, mutta kaippa näihin rutiini tulee kun tottuu. Pakko kai tämän kuitenkin on järkevämmäksi muuttua kun sähköautot lisääntyvät ja kilpailua tulee lisää.
Ihmettelen kuitenkin miksi täällä kaikki hehkuttaa lataamisen helppoutta kun sitä se ei ainakaan alustavien kokemusteni mukaan ole. Saisi kehittyä yhtä helpoksi kun polttiksen tankkaaminen
Latauskartta.fi on linkit yksittäiseen laturiin ja sitä kautta näkee hinnat rekisteröitymättömälle asiakkaalle. Tunnareilla hinta on yleensä halvempi. Ja täältä myös suositus, että Heleniltä tunnarit Virran laitteisiin.Mistä näkee paljonko lataus tuolla ylipäätään maksaisi? Esim Virran nettisivuilta en tietoa löytänyt. Sovelluksen latasin ja meinasin rekisteröityä jos sitten hinnan näkisi, mutta pitäisi maksaa euro kuussa että pääsisi edes sovelluksen avaamaan?
Onkohan samaan syssyyn tulossa myös hinnat näkyviin laturille. Se olisi kyllä enemmän kun sata jänistä.Onneksi EU puuttuu että tulee se lukija että voi kortilla maksaa. Samalla poistuu se roaming veloitus.
Onhan niissä näytöt missä tiedon voisi näyttää. Osassa jopa ihan kunnolliset. En tiedä miksi haluavat edes nyt sitä pimittää.Onkohan samaan syssyyn tulossa myös hinnat näkyviin laturille. Se olisi kyllä enemmän kun sata jänistä.
Nyt kun vuosi lopussa, niin Teslan arvio ensimmäiselle omistusvuodelle suunnilleen seuraava. Auton arvo ostohetkellä 55k€. Yhteensä 9700 euroa tai 38 snt/km. Ajokilometrejä 25 tkm. Arvonalenema laskettu tämän hetken Nettiauton pyyntihinnoista, jonka perusteella hinta laskenut noin 11%.
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km.
Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Kertoo kyllä kaiken volkkarin laadusta kun 200tkm ajettuun golffiin pitää jo akkuja vaihdella, mitähän muuta hauskaa tulossa?Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km.
Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Halp mehh.
Pikaisesti huomasinkin, että tuolla onkin toinen ketju vastaavaa kyssäriä ajatellen... Miun paha, älkää mestatko!
Yli 200tkm ajettu 15k€ hintaan ei ole koskaan mitään järkeä. Mun mielipide vaan. Nim kokemusta on.Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km.
Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Halp mehh.
Pikaisesti huomasinkin, että tuolla onkin toinen ketju vastaavaa kyssäriä ajatellen... Miun paha, älkää mestatko!
Mitä itse seuraillut Peugeot 2008 ja 208 hintoja nyt 2,5kk (ennen kuin nappasin vaimolle auton) niin uudet ilmoitukset/tuontiautojen hinta on tullut alas päin. Siellä on edelleen 2020 e2008 autoja joilla hinta 35-38k€ ja uudempia vähemmän ajettua saa nyt halvemmalla. Osa on varmaan niitä jotka autoliikkeet ”ostivat” sisään kesällä.Näkyykö sähkön hinnan nousu uusien sähkiksien myynnissä jo? Onko jotain tilastoa, ihan vain mielenkiinnosta kyselen...
Ionity onkin ollut aika marginaalinen parilla pienellä asemaltaan. Eikös tuo ole selvästi kallein minuuttihinnoiteltu laturi tällä hetkellä? Lienee nopeimmasta päästä kuitenkin?
Juu niin kuin ylempänä sanottiin, niin rikkaille Porsche kuskeille lähinnä nämä. Tuskin ikinä valtaväestö alkaa käyttämään ellei järkevöitä hintojaan.Ionity onkin ollut aika marginaalinen parilla pienellä asemaltaan. Eikös tuo ole selvästi kallein minuuttihinnoiteltu laturi tällä hetkellä? Lienee nopeimmasta päästä kuitenkin?
Vielä kun pääsisivät Suomessa tuosta minuuttihinnoittelusta eroon. Nyt joutuu tarkkaan laskemaan kannattaako vaiko ei käyttää.Olipas ionityn karttapalveluun ilmestynyt melko kasa ”building now” tilassa olevia latureita suomen kartalle.
Kun huomioi muidenkin latausketjujen laajentumisen, niin alkaa noiden isompien teiden varret olla aika hyvin ripoteltu jo etelä ja länsi-Suomessa. Idässä ja pohjoisessa on vielä katvetta.
Onko pösöissä kaikki talvivarusteet? e-C4 yritin ostaa mutta kaikki oli tuontiautoja ilman penkinlämmittimiä ja lämpöpumppuja.Mitä itse seuraillut Peugeot 2008 ja 208 hintoja nyt 2,5kk (ennen kuin nappasin vaimolle auton) niin uudet ilmoitukset/tuontiautojen hinta on tullut alas päin. Siellä on edelleen 2020 e2008 autoja joilla hinta 35-38k€ ja uudempia vähemmän ajettua saa nyt halvemmalla. Osa on varmaan niitä jotka autoliikkeet ”ostivat” sisään kesällä.
Yhtä GT e2008 autoa jolla lähtö 38k€ yritin tinkiä mutta kovasti väitti ettei yhtään varaa.
Nyt sitten lähti 30k€ Italian tuonti GT 2021 ja tuo oli tingattu hinta
Sen kaytannossa voi laskea kerran. Kannattaako kesalla ja kannattaako talvella. Sen jalkeen se on selva.Vielä kun pääsisivät Suomessa tuosta minuuttihinnoittelusta eroon. Nyt joutuu tarkkaan laskemaan kannattaako vaiko ei käyttää.
ILP ja penkinlämmittimet edessä, oli tuonteja myös missä ei ollut näitä. Täytyy olla tarkkanaOnko pösöissä kaikki talvivarusteet? e-C4 yritin ostaa mutta kaikki oli tuontiautoja ilman penkinlämmittimiä ja lämpöpumppuja.
Ja eri akun varaustasoille, lämpötiloille ja miten ajettu ennen latausta. Ainakin VAG tuotteella.Sen kaytannossa voi laskea kerran. Kannattaako kesalla ja kannattaako talvella. Sen jalkeen se on selva.
Jotenkin sita nyt yleensa osaa arvioida paljonko oma auto pystyy ottamaan vastaan. Olisihan se kylla siisti ominaisuus autossa etta kun akun lammityksen laittaa paalle niin auto rupaisisi samalla myos arvioimaan suurinta mahdollista lataustehoa.Ja eri akun varaustasoille, lämpötiloille ja miten ajettu ennen latausta. Ainakin VAG tuotteella.
Ei paskaakaan jos akku on alle 0 asteen. Ja parempi testailla ABC kylman akun kanssa. Yhta huonosti sita ABC saa akku kylmana.10 km päässä olisi yksi, pitää varmaan joskus kokeilla mitä täysin kylmä auto ottaa vastaan.
Ei ole sellaista kovin lähellä. Ja oliko ABC kanssa vielä se että teho voi jäädä matalaksi jos kentällä on muita samaan aikaan?Ei paskaakaan jos akku on alle 0 asteen. Ja parempi testailla ABC kylman akun kanssa. Yhta huonosti sita ABC saa akku kylmana.
Kemppowerissa on 25kw yksikoita joita jaetaan niin aina sen 25kw pitaisi saada. Aika paljan ABC on sellaisia etta 4 paikkaa missa jokaisessa on 150kw maksimi teho mutta myos kentan maksimi teho on 150kw joten 4 auton kanssa voi tulla tilanne etta saa vain sen yhden 25kw yksikon. Jos on kaksi autoa niin saa olla aika kova vakio bemmi etta menee eelle pakkasella.Ei ole sellaista kovin lähellä. Ja oliko ABC kanssa vielä se että teho voi jäädä matalaksi jos kentällä on muita samaan aikaan?
Volkkarin We Charge kautta Ionity toisaalta taas erittäin kilpailukykyinen, oikeastaan jopa pilkkahintainen autoille, jotka myös oikeasti lataavat kunnon teholla. 35c/min ja kW-hinta jää helposti alle 20c/kWh tasolle. Vaatii tosin sen 10/kk maksavan palvelun tilaamisen, mutta mikäli pikalataukselle oikeasti on useasti tarvetta, maksaa jo yhdellä latauksella itsensä takaisin.Vielä kun pääsisivät Suomessa tuosta minuuttihinnoittelusta eroon. Nyt joutuu tarkkaan laskemaan kannattaako vaiko ei käyttää.
Hyvin ainakin Kuhmosta Kilpisjärvelle kaikki recharge laturit matkalla olivat yli 400V tukeviaIonity taitaa olla ainut joka tukee 800V jännitettä eli Ioniq5/EV6/Porsche/(tietyille)Audi kuskeille suurin hyöty.
Miksi edes vaihtaa jos kk kulut pysyy samana, ellei sitten Audi ole lahoamassa käsiin?
Saman ikäisiä ja puolet vähemmän ajettuja Yariksia saa paritonnia edukkaammin, tehoja niissä ei kyllä ole jos GTE Golfiin vertaa.
Yli 200tkm ajettu 15k€ hintaan ei ole koskaan mitään järkeä. Mun mielipide vaan. Nim kokemusta on.
Kertoo kyllä kaiken volkkarin laadusta kun 200tkm ajettuun golffiin pitää jo akkuja vaihdella, mitähän muuta hauskaa tulossa?
Jos sä haluat vaihtaa autoa ja säästää ja ostaa hybridin niin miksi ostat sellaisen jossa kulut on samat kuin vanhassa?
Hyvin satunnaisesti tarvitsevan ei tarvitse laskea yhtään mitään, senkun maksaa ne muutamat eurot extraa kerran vuodessa jos ionity on kätevimmin matkan varrelle osuva laturi ja siellä lataamalla säästää aikaa.Vielä kun pääsisivät Suomessa tuosta minuuttihinnoittelusta eroon. Nyt joutuu tarkkaan laskemaan kannattaako vaiko ei käyttää.
Hyvin ainakin Kuhmosta Kilpisjärvelle kaikki recharge laturit matkalla olivat yli 400V tukevia
Tämä on tulossa. Björn teki tästä juuri videon.Joo en ole seurannut niin tarkkaan, mutta ainakin Kempowerin yksi puute tällä hetkellä on, että eivät vielä ole saaneet markkinoille yli 400V jännitettä tukevaa laturia(tämäkin tieto voi olla jo vanhaa toki).
ABC-lataus taitaa olla Kempowerin suurimpia asiakkaita tällä hetkellä, rechargen käyttämää rautaa en osaa sanoa, niitä lienee useita.
Tarkoitat näitä Siemensseja? Sellainen iso ruutu keskellä?Onkos porukoilla ollut millaista kokoemusta noista K-ryhmän uusista 100kW latureista? Nehän on sellaisia, et yksi auto kiinni niin maks 100kW antaa ja jos kaksi, niin puolittaa sen maksimin 2x50kW. Itselläni on vaan ollut nyt ongelmana, et näissä uusissa onnistuu auton kättely viidesosassa tapauksia. Millään muulla "suurteholaturilla" ei vastaavaa ongelmaa ole ollut, vaan ovat lähteneet kerrasta vailla mitään ongelmaa.
Tämä. Dieselin hinta saattaa heittää 20 c/litra parin päivän tai kilometrin sisällä. Tuosta tulee äkkiä päälle 10€/tankillinen lisää maksettavaa ja sitä on kuitenkin pakko jossain tankata. En noista muutaman euron lisämaksuista lataamisessa paljoa välittäisi, ellei toki sitten joka päivä joudu lataamaan kalliilla.Hyvin satunnaisesti tarvitsevan ei tarvitse laskea yhtään mitään, senkun maksaa ne muutamat eurot extraa kerran vuodessa jos ionity on kätevimmin matkan varrelle osuva laturi ja siellä lataamalla säästää aikaa.
Toki millään hitaasti lataavalla autolla ionitylle ei kannata mennä kuin pakon edessä, mutta nykyiset uudet autot ottavat lähes poikkeuksetta tehoa sisään yli 100kW tyhjään akkuun + melkein kaikissa uusissa autoissa on joku akun esilämmitys joka mahdollistaa tuohon nopeuteen pääsyn.
100kW keskiteholla jos vetää 15min stopin, niin 70snt/min hinnalla se maksaa 10.5eur ja sähköä saa tankkiin 25kWh, eli hinnaksi tulee 40snt/kWh. Jos jollain halvemmalla asemalla saa ladattua vaikka 25snt/kWh ja lataa samat 25kWh perille pääsyä varten, niin hintaeroa tulee kokonaiset 3.5eur.
Jokainen voi sitten itse miettiä, että paljonko jaksaa nähdä vaivaa 3.5e säästöä varten jos on tarve vain päästä perille. Tietysti jos tarve pikalataukselle on jatkuva, niin silloin kannattaa vähän miettiä missä lataa. Mutta silloin toisaalta voi käyttää ionityn hintaa alentavia kk-maksullisia paketteja.
On tuossa muistettava myös se ettei myyjälle saa antaa mielikuvaa että ei se kuluttaja välitä vaikka pari euroa ottaisi. Pari euroa muuttuu äkkiä kymmeneksi jne jne jne.Tämä. Dieselin hinta saattaa heittää 20 c/litra parin päivän tai kilometrin sisällä. Tuosta tulee äkkiä päälle 10€/tankillinen lisää maksettavaa ja sitä on kuitenkin pakko jossain tankata. En noista muutaman euron lisämaksuista lataamisessa paljoa välittäisi, ellei toki sitten joka päivä joudu lataamaan kalliilla.
Isompi ongelma on metsästää halvempaa polttoainetta kun halvempaa sähköä. Toki jokainen säästetty euro on tienattu euro.
Tarkoitat näitä Siemensseja? Sellainen iso ruutu keskellä?
Tänne tuli ainakin 200kW mallit eli saa joko 200kW tai 2x100kW. Mutta kun kokeilin niin heikosti lähti toimimaan ja kun olin vartin touhunnut niin luovutin ja menin muualle.
Sitten plugsharessa oli paljon kommenttia että ei toimi ja osalla taas toimi.
Jep tuo on totta, satunnaisesti tai reissussa ei ehkä niin justiinsa. Mulla on tuo klubijäsenyys jolla saa 0,35€/min mutta Suomessa silti olen käyttänyt Mäkisen latureita koska hinta 0,31€/min. Ulkomailla sitten Ionityä koska siellä on kwh hinta. Oma auto kun ei esimerkiksi tämän viikon latauksilla kertaakaan ottanut yli 100kW sisään.Hyvin satunnaisesti tarvitsevan ei tarvitse laskea yhtään mitään, senkun maksaa ne muutamat eurot extraa kerran vuodessa jos ionity on kätevimmin matkan varrelle osuva laturi ja siellä lataamalla säästää aikaa.
Toki millään hitaasti lataavalla autolla ionitylle ei kannata mennä kuin pakon edessä, mutta nykyiset uudet autot ottavat lähes poikkeuksetta tehoa sisään yli 100kW tyhjään akkuun + melkein kaikissa uusissa autoissa on joku akun esilämmitys joka mahdollistaa tuohon nopeuteen pääsyn.
100kW keskiteholla jos vetää 15min stopin, niin 70snt/min hinnalla se maksaa 10.5eur ja sähköä saa tankkiin 25kWh, eli hinnaksi tulee 40snt/kWh. Jos jollain halvemmalla asemalla saa ladattua vaikka 25snt/kWh ja lataa samat 25kWh perille pääsyä varten, niin hintaeroa tulee kokonaiset 3.5eur.
Jokainen voi sitten itse miettiä, että paljonko jaksaa nähdä vaivaa 3.5e säästöä varten jos on tarve vain päästä perille. Tietysti jos tarve pikalataukselle on jatkuva, niin silloin kannattaa vähän miettiä missä lataa. Mutta silloin toisaalta voi käyttää ionityn hintaa alentavia kk-maksullisia paketteja.