No siis enemmän vaakakupissa painoi tuo pakko hoitaa huollot aikaan ja paikkaan sidottuna, pääasiassa arkipäivisin. Polttiksiin tuli tehtyä eri huoltotoimenpiteet joustavammin omien aikataulujen mukaan iltaisin ja viikonloppuisin ja tästä aiheutui merkittävästi vähemmän päänvaivaa kuin niistä harvoista tapauksista jolloin auto oikeasti piti viedä jonkun toisen ruuvattavaksi.
Aiheeseen liittyen, otetaas nyt vähän kattavampi tarkastus näistä kuluista kun vuosi Teslan kanssa alkaa olla täynnä. Näistä näkyy hyvin kuinka kustannusrakenne muuttuu täysin. Huomionarvoista on, että jos muutan Audin polttoainekulut vastaamaan tämän päivän hinnoittelua, niin Audin kilometrikustannukseksi tulisi 41 snt/km eli Teslaa enemmän.
Edellisessä autossani (Audi A4) huolto- ja korjauskulut olivat neljän vuoden aikana 7,4% auton kokonaiskustannuksista. Kustannusjakauma 4v/67tkm aikana seuraavasti (kilsat parilta vuodelta vähäiset koronan takia). Yhteensä 23900 euroa/4v tai 36 snt/km tai 5975 per vuosi. Auton arvo ostohetkellä 25 k€. Arvonalema laskettu toteutuneesta osto- ja myyntihinnasta.
- Arvonalenema 38%
- Polttoaine 26%
- Ajoneuvovero 9%
- Vakuutukset 9%
- Rahoituskulut 6%
- Huollot 5%
- Korjaukset 3%
- Autonhoito 3%
Nyt kun vuosi lopussa, niin
Teslan arvio ensimmäiselle omistusvuodelle suunnilleen seuraava. Auton arvo ostohetkellä 55k€. Yhteensä 9700 euroa tai 38 snt/km. Ajokilometrejä 25 tkm. Arvonalenema laskettu tämän hetken Nettiauton pyyntihinnoista, jonka perusteella hinta laskenut noin 11%.
- Arvonalenema 59%
- Rahoituskulut 13%
- Sähkö 12%
- Vakuutukset 11%
- Ajoneuvovero 2%
- Autonhoito 2%
- Huollot 1%
- Lisävarusteet 1%
Yllä olevista laskuista puuttuu ainoastaan sidotun pääoman kustannus, mutta muuten mukana on kaikki lasinpesunesteestä lähtien.