Yleistä keskustelua sähköautoista

Yhden polkimen huikea ajo ?
Kyllä tuo on erinomainen ominaisuus ja "huikea" kuvaa sitä melko hyvin. Itse koeajoin Leaffin ja tykästyin jo siinä parin tunnin perusteella niin paljon että se painaa aika paljon kun joskus sähkistä ostan. Tosin Nissan taisi sitä huonontaa uusissa Leafeissa eikä se toimi pysähdyksiin asti.
 
Hieman samoilla linjoilla tämän kanssa. Ei se mitään mullistavaa ole. Olen koeajanut useita erinlaisia sähköautoja ja istunut lukuisten kyydissä, mutta mitään mullistavaa en ole siinä huomannut. Alkuhuuma tai uutuudenviehätys laantuu siinä missä uuden polttisutonkin.
Minulle se että sähköautolla ajaminen ei kovin paljoa ( = hieman kuitenkin) tuntunut eroavan polttomoottoriautolla ajelusta noin niinkuin kuskin näkökulmasta, oli enemmän positiviinen asia (ei tarvitse opetella autolla ajelua uudestaan, paljon pienempi muutos kuin siirtyä manuaalivaihteisesti automaattivaihteiseen tai varsinkaan päinvastoin), mutta nörttimielessä ehkä myös negatiivinen kun melkein odotti sen tuntuvan kuin avaruusalukseen astuisi tms.
 
Menikö kysymykseni väärään threadiin kun kukaan ei ole kommentoinut mitään että löytyykö (käytettyjen autojen) markkinoilta ko. spekseillä nykyään sähkistä joka olisi halvempi kuin "nyky"polttis, voin tätä kyllä kysyä myöskin tuolla polttis vs sähkis threadissä, mutta kun varsinaisesti en etsi kilpailevaa polttista vaan sähkistä
Jos "kysymyksesi" oli se spoileriosassa oleva kirjoitus, ainakaan minä en kokenut sitä alunperin kysymyksenä, vaan että tarinoit siinä omista aiemmista kokemuksistasi kun yritit miettiä sähköautoa perheen kakkosautoksi.

No, vastaukseni on tietysti että osta Renault Zoe. Siihen mahtuu kokonainen perhe, ainakin kääpiöperhe. Paitsi että älä ostakaan, Zoen hinta on tuntunut kovasti nousevan niistä ajoista kun omani ostin eikä ole hinnaltaan yhtä kilpailukykyinen verrokkeihin verrattuna. Osta joku muu. Osta Tesla.
 
Yhden polkimen ajo kannattaa käydä kokemassa itse. Tätäkään ominaisuutta ei ole volkkarin insinöörit viitsineet niiden sähköautoihin koodata ja se on iso miinus.

Umm, eikös se B-moodissa (ei siis D-moodissa) ole aika lähelle tuota, itselläni on jo hetki kun viimeksi ID3:stakaan olen ajanut. Volkkarihan on tuon vienyt hieman pidemmälle osaksi kuin muut valmistajat, eli tajuaa muuttaa regeniä sen mukaan mitä on edessä (esim. risteykseen enemmän, ei jos eteenpäin vain rullataan moottoritiellä). Tuota ei osaa Teslakaan, tekisi kyllä yhden polkimen ajamisesta paljon mukavampaa.
 
Yhden polkimen ajo on kyllä erittäin hyvä ominaisuus kun siihen on tottunut. Jos haluaa rajoittaa regeniä, niin hienoisesti kaasupoljinta painamalla sen saa pois ja auto rullaa kuten olisi vapaalla. Varsinkin kaupungissa useiden suojateiden alueella arvostaa paljon sitä, että auto alkaa jarruttamaan heti kun jalan nostaa polkimelta ja ei vasta kun on ehtinyt jarrua painamaan. Ero jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen päähänpistohin reagointiin on selkeä.
 
Nyt tuli omaan e-uppiinkin ensimmäinen vika, vaihdekepissä oleva mikrokytkin ei aina kerro latauslaitteelle että vaihde on P:llä, vaikka mittaristossa oikea pykälä näkyykin - latausportti jää vilkuttamaan keltaista valoa.

Renklaamalla tuo on toiminut, mutta katsotaan miten 3v takuu toimii, menee just parin 2kk:n päästä umpeen.
Eikö lataus toimi vaikka auto olisi sammutettu, pitääkö sun tehdä tuo renklaus aina vaikka olisit pysäköimässä autoa kotipihaan, jotta voit ladata? Meinaan kun minun sähkikseni ei näytä mitään vaihdekepistä jos olen sen sammuttanut, eikä lataus suostu alkamaan jos auto ei ole sammuksissa. Mennyt liian hienoksi jos laturi tarkkailee missä asennossa "suunnanvalitsin" on...

Mitä takuukorjauksiin tulee, en muista kerroinko mutta Renault Zoeni takaluukun ruosteläikkä ns. korjattiin sitten pois takuuna, kuten oikein onkin. Vastauksen saamiseen Renaultilta tuntui vain menevän kovin monta viikkoa, mutta lopulta tuli puhelu että voit varata korjausajan. Siis korjaamolta soitettiin että saivat luvan korjata, ja alkoivat ehdotella korjausaikaa.

Ihmettelin vaan sitä että maalaukselle oli varattu kolme päivää, mutta olikin valmis jo saman päivän iltana. Kun kysyin myyjähemmolta että kertoivatko mitä tekivät kun noin nopeasti meni, hän ei tiennyt mutta arvaili että hiomisen + maalaamisen yms. puolesta olisivat ehkä vaihtaneet koko takaluukun uuteen?

Jos niin tekivät niin... kai se sitten käy niinkin. En ainakaan enää erota kohtaa missä ruosteläikkä aiemmin oli, eli joko tekivät ihan ok työtä tai sitten tosiaan vaihtoivat koko takaluukun samalla. Oikea rekkarikilpi siinä kuitenkin onneksi on kiinni, eikä jonkun toisen auton.
 
En ole osannut kaivata täydellistä yhden polkimen ajoa. Yleensä tuolla B moodilla ajelen kun siitä tulee hieman mieleen MP:n moottorijarru ja näin liukkailla lämpimät Mersu W201 muistot.
 
Umm, eikös se B-moodissa (ei siis D-moodissa) ole aika lähelle tuota, itselläni on jo hetki kun viimeksi ID3:stakaan olen ajanut. Volkkarihan on tuon vienyt hieman pidemmälle osaksi kuin muut valmistajat, eli tajuaa muuttaa regeniä sen mukaan mitä on edessä (esim. risteykseen enemmän, ei jos eteenpäin vain rullataan moottoritiellä). Tuota ei osaa Teslakaan, tekisi kyllä yhden polkimen ajamisesta paljon mukavampaa.
Ei ole volkkarissa lähelläkään yhden polkimen ajoa B-moodissa. Regeniä voisi kutsua aika kevyeksi, eikä se pysäytä autoa vaan jättää rullaamaan. En hyväksy sitä.
 
Ei ole volkkarissa lähelläkään yhden polkimen ajoa B-moodissa. Regeniä voisi kutsua aika kevyeksi, eikä se pysäytä autoa vaan jättää rullaamaan. En hyväksy sitä.

Noh, Teslassa tuon voi valita. Mutta ainakin talvisin joutuu kyllä käyttämään jarrupoljinta, eli se siitä yhden pedaalin ajamisesta. Samoin itse käytän usein pysähdykseen, koska se rullaa niin prkleen hitaasti ne viimeiset metrit jostain syystä. Mutta, jos en nyt väärin muista, niin seuraavassa (osassa autoista kai jo?) tuli jotain päivitystä tuohon auton pysäyttämiseen ID-malleissakin.

Eli, taidat joutua Leafin suuntaan katselemaan.
 
Ei ole volkkarissa lähelläkään yhden polkimen ajoa B-moodissa. Regeniä voisi kutsua aika kevyeksi, eikä se pysäytä autoa vaan jättää rullaamaan. En hyväksy sitä.
Jos jossain on vag tuotetta kovempi regen niin onko ne 4 tai etuvetoja? Tai miten liukkaalla ajo niissä on toteutettu?
 
Yhden polkimen ajo on kyllä erittäin hyvä ominaisuus kun siihen on tottunut. Jos haluaa rajoittaa regeniä, niin hienoisesti kaasupoljinta painamalla sen saa pois ja auto rullaa kuten olisi vapaalla. Varsinkin kaupungissa useiden suojateiden alueella arvostaa paljon sitä, että auto alkaa jarruttamaan heti kun jalan nostaa polkimelta ja ei vasta kun on ehtinyt jarrua painamaan. Ero jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen päähänpistohin reagointiin on selkeä.

Niin, toisaalta kun vetäsee moottoritiellä sen polkimen pois, niin ainakin itselläni lähti perä alta tiistaina kun lumisateessa ajelin (edessä olikin pysähtynyt liikenne). Auttoi tietenkin kun jarrupoljinta iski, mutta on tuo edelleen aika hazardia kun vain takapyörillä jarrutellaan. Saisi olla jotain älyä tuossakin (tai vaihtoehtona, että jarrupolkimesta säädetään ja alussa se käyttäisi regeniä tarpeen tullen).

Ei ole oikein täydellistä ratkaisua varmaan vielä yhdelläkään valmistajalla.
 
En ole osannut kaivata täydellistä yhden polkimen ajoa. Yleensä tuolla B moodilla ajelen kun siitä tulee hieman mieleen MP:n moottorijarru ja näin liukkailla lämpimät Mersu W201 muistot.
Täällä toinen joka ei ole yhden polkimen ajon, eli voimakkaan moottorijarrutuksen, ylin ystävä.

Lähinnä siinä häiritsee se että ainakin minun autossani B-moodissa joutuu olemaan paljon tarkempi kaasupolkimen löysäämisessä, ettei lähde sitten hiljentymään vauhti liikaa. Eli pitää polkimella kovin tarkasti säädellä missä kohtaa poljin on. Normi D-moodissa kaasupolkimen käyttö on paljon ylimalkaisempaa ja rennompaa, välillä enemmän kaasua ja välillä vaikka kokonaan pois.

Ehkä joku päivä olen eri mieltä, mutta nyt en.
 
Umm, eikös se B-moodissa (ei siis D-moodissa) ole aika lähelle tuota, itselläni on jo hetki kun viimeksi ID3:stakaan olen ajanut. Volkkarihan on tuon vienyt hieman pidemmälle osaksi kuin muut valmistajat, eli tajuaa muuttaa regeniä sen mukaan mitä on edessä (esim. risteykseen enemmän, ei jos eteenpäin vain rullataan moottoritiellä). Tuota ei osaa Teslakaan, tekisi kyllä yhden polkimen ajamisesta paljon mukavampaa.
Tuo Volkkarin regenmekaniikka tuntuu olevan aika lailla kuvatusti myös polttomoottoriautoissa, siis myös ilman, että adaptiivinen vakkari tai mikä tahansa muukaan olisi päällä. Omissa dinoautoissa tuntee ihan selvästi, että automaattiloota moottorijarruttelee, jos edessä näkyy mitään. Toisaalta kevythybridiVAGgine jopa sammuttelee moottorin, jos edessä on avointa baanaa ja rullauksesta on taloudellista hyötyä, ja tämän todella huomaa kuinka hyvin auto rullaa. Talousajomielessä tuo on erittäin toimiva ja toimii erittäin varmasti, fiksusti ja sinällään huomaamattomasti. Oman kokemuksen perusteella sama softapalikka siellä kertoo sähköVAGille, että nyt kannattaa hidastaa ja nyt ei, ainakin ovat kohtuullisen saman luontoiset.

Todennäköisesti siis toisaalta kehitys kulkee ainakin vielä hetken käsi kädessä polttomoottorien kanssa, mikä toki vähentää oppimiskynnystä aikoinaan massojen todella siirtyessä sähköautojen pariin.
 
Ei ole oikein täydellistä ratkaisua varmaan vielä yhdelläkään valmistajalla.

Polttiksen jarru ja kaasu :) Ei tule yllätyksiä ja käytös hyvin ennakoitavissa.

Mutta nyt kun lukee teidän juttuja tuosta yhden polkimen systeemistä, niin siinä taitaa myös olla "ominaisuuksia" joista ennen ei ollut tietoakaan.
 
Yhden polkimen ajo on kyllä erittäin hyvä ominaisuus kun siihen on tottunut. Jos haluaa rajoittaa regeniä, niin hienoisesti kaasupoljinta painamalla sen saa pois ja auto rullaa kuten olisi vapaalla. Varsinkin kaupungissa useiden suojateiden alueella arvostaa paljon sitä, että auto alkaa jarruttamaan heti kun jalan nostaa polkimelta ja ei vasta kun on ehtinyt jarrua painamaan. Ero jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen päähänpistohin reagointiin on selkeä.
Itse haluaisin viedä auton ensin jääradalle kokeilemaan viekö mies autoa vai auto miestä ennenkuin muodostaisin mielipiteeni. Yhden polkimen vehkeitä en ole ajanut kuin pyörökuormaaja ja mun ruohonleikkuri (hydrostaattinen voimansiirto kyllä stoppaa menon kun jalan laskee polkimelta).
Jäärata antaisi vinkkiä omaan ajoon jää/lumi/sora.
 
Täältä tykkäyspisteet myös pysähdyksiin saakka menevästä regenistä, leppoista arcadeajoa yhdellä polkimella. Jossain autoissa taisi olla "rattivaihteet" regenin voimakkuuden säätöön? Tuo voisi olla hyvä talvella säätää sopivaksi ettei irtoasi niin herkästi tai muuten vain "aktiivisen kuskin" ajelussa.
 
Kyllä tuo on erinomainen ominaisuus ja "huikea" kuvaa sitä melko hyvin. Itse koeajoin Leaffin ja tykästyin jo siinä parin tunnin perusteella niin paljon että se painaa aika paljon kun joskus sähkistä ostan. Tosin Nissan taisi sitä huonontaa uusissa Leafeissa eikä se toimi pysähdyksiin asti.

Leafeissä ei muutoksia, Ariyassa ei toimi pysähdyksiin saakka.
 
Polttiksen jarru ja kaasu :) Ei tule yllätyksiä ja käytös hyvin ennakoitavissa.

Mutta nyt kun lukee teidän juttuja tuosta yhden polkimen systeemistä, niin siinä taitaa myös olla "ominaisuuksia" joista ennen ei ollut tietoakaan.
Tää. Ajonvakautuksen ja luistoneston pitäisi olla AINA se dominoiva rekuperaatioon nähden.
Nykyaikaisessa autossa (pl. jotkut Sport-autot sprot tilassa) ei millään pinnalla missään tilanteessa "moottorijarrutus"(rekuperointi) saisi irrottaa pitoa etu- tai takapäästä. (pl. vanhan liiton manuaalit joita vielä markkinoilla vähän on, niissä se ei vaan onnistu, tosin polttomoottori ei paljoa jarruta).
Auto on keskeneräinen jos ajonhallinta ei sitä ehdi leikkaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Oli se vaan eri kätevä kun pystyi yhdellä jalalla ajamaan autoa. Ja onhan se mukava saada jotain konkreettisesti uutta uuden voimalinjan myötä. Eipä se itse ajaminen muuten juurikaan eronnut automaattivaihteisella polttisautolla ajelusta.
 
Tämö on kyllä hyvä, lyhyet odottelut vaikak kaupan parkkiksella. Mutta kuka hemmetti nyt seisoivassa autossa nyt tunteja jaksaa istuskella ? Lähden kyllä hyvin herkästi autosta ulos "lenkillle" , oli sitten talvi ja varsinkin kesällä. Sateella autossa istuskelun nyt ymmärrän.
Harrastan ratamoottoripyöräilyä ja ratapäiviin kuuluu 4-5 kappaletta tunnin taukoja ajon välissä. Kun ensin on vetänyt itsensä piippuun radalla, niin ei tuossa paljon koe tarvetta lähteä lenkille ajojen välissä. Usein tulee tietysti vietettyä aikaa muiden kuskien kanssa, mutta välillä on mukava vaan istahtaa ilmastoituun autoon ja kuunnella musaa, ummistaa silmät tai katsoa Netflixiä.

Voimalinja nyt oman selvä plussa. Mutta ei tuo tavis ID3:ssa nyt säväytä ollenkaan, lieneekö teho kuitenkin se vaikuttavin asia kuitenkin, mitä vaikkapa M3 tarjoaa perus ID3:seen nähden ? Ei kai nyt missään normaaleissa autoissa lämpätiloista tarvii huolehtia ?

Yhden polkimen huikea ajo ?
ID3:ssa ja muissakin sähkiksissä lienee hieman pehmennetty kaasunvastetta, jottei vaan tavan tallaajalle tule yllätyksenä sähkövoimalinjan tehovaste. Ajoin joskus Kia Niroa, ja siinä ainakin tuo viive oli melko häiritsevä Teslaan tottuneena.

Lämpötilalla viittasin lähinnä kylmään moottoriin, jollaista en ainakaan itse viitsi käskyttää samalla tavalla kuin kylmää sähköautoa.

Kuten moni kommentoinut, niin yhden polkimen ajo on huikea. Vaatii jonkin aikaa tottumista, itsellänikin vaati, mutta kun siihen on tottunut niin varsinkin kaupunkiajossa tuntuu todella hölmöltä seilata jalkaa kaasun ja jarrun välillä. Jarrupolkimeen tarvitsee koskea hyvin harvoin kun yhden polkimen ajo on käytössä. Lisää turvallisuuttakin kun auto hidastuu voimakkaasti heti kun kaasusta päästää irti.

Tätä autopilottia on kyllä autoilussa ymmärrä. Mitä muuta järkevää tekemistä ajellessa voisi olla kuin ajaa ? Kuitenkin siellä on oltava jonkin verran "hereillä", joten totaalinen syventyminen johonkin muuhun ei käytännössä onnistu / ole sallittua. Mitä ihmettä puuhailette autossa kun autopilotti on päällä ?
Seuraan tietysti liikennettä ja missä auto kulkee, nautin musiikista, keskustelen kanssamatkustajien kanssa. Joskus saatan hetken (sekunteja) katsella maisemiakin. Mutka-ajelut sitten erikseen, mutta itse en taas ymmärrä mitä kokemisen arvoista on pitää autoa keskellä kaistaa moottoritiellä. Juuri tällaiset yksinkertaiset ajosuoritteet annan erittäin mielelläni autopilotin hoidettavaksi. Lisäksi ihan mieletön ero ajon jälkeisessä vireystilassa, jos ajaa pidemmän siirtymän autopilotilla vs. ilman autopilottia.

Hyvää audiota ja navigointia nyt saa autoon kuin autoon.
Kuten kirjoitin, niin tämä nyt ei liity mitenkään sähköautoon vaan Teslaan. Saa näitä muihinkin, mutta vaikuttaa omassa tapauksessani siihen, kuinka tyytyväinen olen Teslaan autona.

Tämä varmasti totta varsinkin pitkässä juoksussa, mutta huoltokulut polttiksella lienee pudas nolla ensimmäisellä 30tkm stintillä. Eikä tuo 30tkm huolto montaa satasta maksa Olikohan oma nyt jotain 400 EUR marmorilla huollettuna. Eli ensimmäiset 60 tkm menee hyvin pienillä huoltokuluilla. 60tkm huolto sitten selvästi kalliimpi.
En ole kertaakaan huollattanut autoani määräaikaishuollossa merkkiliikkeessä. Pari jakopäärempaa olen teettänyt. Itselleni uuden auton oston esteenä on ollut juuri huoltohinnat, ja ylipäätään auton pakotettu huoltoon vienti. Itse tekemällä jo ihan polttiksenkin huolloissa säästää merkittäviä summia. Teslan hankintaan vaikutti juuri se, että pakollisia takuuseen vaikuttavia määräaikaishuoltoja ei ole, eli perushommat saa tehdä hyvällä omallatunnolla ihan itse.
 
Itselleni uuden auton oston esteenä on ollut juuri huoltohinnat, ja ylipäätään auton pakotettu huoltoon vienti.
Ihan oikeasti ? Ihan marginaalikuluja auton omistamisessa. ( sitten kyllä laitetaan ylimääräinen 10 KEUR auton hankintahintaan surutta ). Huoltoja kuitenkin niin harvoin, että kyllä silloin siinä samalla voi käydä vaikka uusien autojen renkaita potkimassa ja koeajamassa.

Vaikka polttiksen huolto onkin pääosin sitä kuuluisaa "valohoitoa" niin itseäni kuitenkin lohdutta siinä se, että joku joskus sinne auton alle kurkkaa ja katsoo että kaikki on kunnossa. Jotain yhteistäkin siellä auton alla on polttisilla ja sähkiksillä.
 
Huoltokulut ei ole marginaalisia varsinkin jos niitä vertaa joihinkin merkkeihin, joissa huoltoja ei ole ollenkaan.

Huoltokulut ovat marginaalisia auton omistamisessa. Edelleen.


Meillä oli Hyundai Kona Electric ja kun se tykkäsi vierailla huollossa 2 kertaa vuodessa niin mihinkähän tämä väite harvoin olevista huolloista perustuu?

30tkm huoltoväliin joka on ihan nykypäivää. Keskimäärisellä suomalaisella ajosuoriteella huolto tule kohdalle aika harvoin.

Suomessa määräaikaiskatsastukset huolehtii siitä, että ajoneuvo on teknisesti kunnossa. Takuu hoitaa muun.

Ei huolehdi, se vain tarkistaa että onko kaikii kunnossa. Mitä vanhempi auto , sitä tarkeämpi on huolto.
Takuu kattaa joitain asioita kun jokin on jo rikki, mutta se ei tee itsestään mitään, varsinkaan ennakoivasti.
 
Huoltokulut ovat marginaalisia auton omistamisessa. Edelleen.




30tkm huoltoväliin joka on ihan nykypäivää. Keskimäärisellä suomalaisella ajosuoriteella huolto tule kohdalle aika harvoin.



Ei huolehdi, se vain tarkistaa että onko kaikii kunnossa. Mitä vanhempi auto , sitä tarkeämpi on huolto.
Takuu kattaa joitain asioita kun jokin on jo rikki, mutta se ei tee itsestään mitään, varsinkaan ennakoivasti.
Huollothan tiedetään uudesta autosta aika tasan tarkkaan mahdollisia muutoiksia lukuunottamatta. Enemmän kiinnostaisi toteutunut takaisinkutsu/korjaus/etäkorjausdata kaikilla voimanlähteillä. Sitähän valmistajat ei taatusti anna.
 
Ilmeisesti Toyota, Hyundai ja KIA eivät edusta nykypäivää. Muista merkeistä ei ole kokemusta, mutta näissä edellämainituissa on käytössä tuota 15tkm huoltoväliä.
No kaikilla polttiksilla olis hyvä vaihtaa öljyt kerran vuoteen. Tai ainakin per/15k. Long-lifet on laskennallisten hiilivetypäästöjen minimointia varten. Toki tietysti jos ei ole oma alla jota on tarkoitus pitää vaikka 5-10 vuotta niin kaikkia ei edes kiinnosta.
 
Huoltokulut ei ole marginaalisia varsinkin jos niitä vertaa joihinkin merkkeihin, joissa huoltoja ei ole ollenkaan.

Uuden auton huoltokulut ovat täysin marginaalisia. Jos tekee tiukkaa ensimmäisen kahden vuoden aikana se 500€, mutta ei se auton vastaava ostohinta 50k€, niin on jossain menty pieleen. Eihän uudessa autossa paljoakaan huollettavaa ole, ei ainakaan mulla koskaan ole ollut ensimmäisinä vuosina - ja niihinhän tässä pitää verrata.
 
Ilmeisesti Toyota, Hyundai ja KIA eivät edusta nykypäivää. Muista merkeistä ei ole kokemusta, mutta näissä edellämainituissa on käytössä tuota 15tkm huoltoväliä.

Jos sähköauton huoltovapaus sitten on tätä nykypäivää / nykyaikaa, niin 15tkm huoltoväli on menneisyyttä. Siksi 30tkm huoltovälikin on tullut , vähentämään sitä turhaa huollossa ravaamista. Eikö ?

No kaikilla polttiksilla olis hyvä vaihtaa öljyt kerran vuoteen. Tai ainakin per/15k. Long-lifet on laskennallisten hiilivetypäästöjen minimointia varten. Toki tietysti jos ei ole oma alla jota on tarkoitus pitää vaikka 5-10 vuotta niin kaikkia ei edes kiinnosta.

Miksi pitäisi kerran vuodessa vaihtaa ? Ensimmäiset 200tkm menee longlife öljyllä ilman probleemia. Mitä sitten sen jälkeen tapahtuu, on aika lailla herran hallussa öljylaaduista riippumatta.

Minä en nyt ainakan vaihdata öljyjä yhtään sen useammin kuin valmistaja sitä vaatii. Miksi tekisin niin ?
 
Minusta tuokaan kulu ei ole marginaalinen jos sillä lyhentää rahoitusta eli ajelee kuukauden ilmaiseksi, olettaen että auton kuukausierä on varsin tavanomainen 500€. Autoilu koostuu monestakin marginaalisesta kulusta, mutta kun kaikki laskee yhteen niin kokonaiskulut nouseekin yllättävän suureksi. Joku voisi väittää polttoainekulujen osuuttakin marginaaliseksi. Eihän ne ole kuin muutama hassu satanen kuussa.
Tilanteita on monenlaisia. Pyöräilijöitä(moottori) harmittaa maksaa niiltäkin 4-5 kuukaudelta kun auto on seisonnassa ja pyörä ajossa. Offtopikkina onko eroa yksityisleasingissa eli pitkäaikaisvuokrauksessa ja osarissa jossa omistaja on rahoitusyhtiö, saako vakuutukset poikki seisonnan ajaksi? Liikenteen ehkä saa mutta tuskin kaskoa? Ainoa vaihtoehto on omistaa auto ja jopa ilman osaria?
 
Ihan oikeasti ? Ihan marginaalikuluja auton omistamisessa. ( sitten kyllä laitetaan ylimääräinen 10 KEUR auton hankintahintaan surutta ). Huoltoja kuitenkin niin harvoin, että kyllä silloin siinä samalla voi käydä vaikka uusien autojen renkaita potkimassa ja koeajamassa.

Vaikka polttiksen huolto onkin pääosin sitä kuuluisaa "valohoitoa" niin itseäni kuitenkin lohdutta siinä se, että joku joskus sinne auton alle kurkkaa ja katsoo että kaikki on kunnossa. Jotain yhteistäkin siellä auton alla on polttisilla ja sähkiksillä.
No siis enemmän vaakakupissa painoi tuo pakko hoitaa huollot aikaan ja paikkaan sidottuna, pääasiassa arkipäivisin. Polttiksiin tuli tehtyä eri huoltotoimenpiteet joustavammin omien aikataulujen mukaan iltaisin ja viikonloppuisin ja tästä aiheutui merkittävästi vähemmän päänvaivaa kuin niistä harvoista tapauksista jolloin auto oikeasti piti viedä jonkun toisen ruuvattavaksi.

Aiheeseen liittyen, otetaas nyt vähän kattavampi tarkastus näistä kuluista kun vuosi Teslan kanssa alkaa olla täynnä. Näistä näkyy hyvin kuinka kustannusrakenne muuttuu täysin. Huomionarvoista on, että jos muutan Audin polttoainekulut vastaamaan tämän päivän hinnoittelua, niin Audin kilometrikustannukseksi tulisi 41 snt/km eli Teslaa enemmän.

Edellisessä autossani (Audi A4)
huolto- ja korjauskulut olivat neljän vuoden aikana 7,4% auton kokonaiskustannuksista. Kustannusjakauma 4v/67tkm aikana seuraavasti (kilsat parilta vuodelta vähäiset koronan takia). Yhteensä 23900 euroa/4v tai 36 snt/km tai 5975 per vuosi. Auton arvo ostohetkellä 25 k€. Arvonalema laskettu toteutuneesta osto- ja myyntihinnasta.
  • Arvonalenema 38%
  • Polttoaine 26%
  • Ajoneuvovero 9%
  • Vakuutukset 9%
  • Rahoituskulut 6%
  • Huollot 5%
  • Korjaukset 3%
  • Autonhoito 3%
Nyt kun vuosi lopussa, niin Teslan arvio ensimmäiselle omistusvuodelle suunnilleen seuraava. Auton arvo ostohetkellä 55k€. Yhteensä 9700 euroa tai 38 snt/km. Ajokilometrejä 25 tkm. Arvonalenema laskettu tämän hetken Nettiauton pyyntihinnoista, jonka perusteella hinta laskenut noin 11%.
  • Arvonalenema 59%
  • Rahoituskulut 13%
  • Sähkö 12%
  • Vakuutukset 11%
  • Ajoneuvovero 2%
  • Autonhoito 2%
  • Huollot 1%
  • Lisävarusteet 1%
Yllä olevista laskuista puuttuu ainoastaan sidotun pääoman kustannus, mutta muuten mukana on kaikki lasinpesunesteestä lähtien.
 
Olen vasta kolme kertaa ladannut ABC-sovelluksella, mutta olen yllättynyt miten kätevä se onkaan. Luulin sen olevan selvästi nihkeämpi kuin muiden asemien lätkät, mutta eipä siinä olekaan ihmeemmin eroa.

(0. Auto vapaaseen ruutuun ja letku kiinni)
1. Avaan sormenjäljellä kännykän.
2. Painan ABC-mobiilin kuvaketta (Tällöin avautuu suoraan oikean aseman latausnäkymä. Huom! Vaatii paikannusluvan ja sovelluksen asetuksista täpän, että avaa suoraan käynnistyksessä latausnäkymän.).
3. Painan sitä palkkia, joka vastaa auton latausruutua.
4. Vahvistan latauksen painamalla "aloita lataus".

Lähden jo ykköskohdassa kävelemään kohti kauppaa. Ehdin kävellä ehkä 50 m, ennenkuin lataus alkaa. Pidän tuota parempana kuin jonkun lähimaksukortin kaksin käsin kaivelemista tiukasta lompsasta ja takaisin laittamista. Kännykkä hoituu yhdellä kädellä ja samalla voi edetä, eikä tarvitse kaivella ja heilutella korttia päätteen edessä.

Listasta tuli vähän pitkän oloinen.

Lyhyemmin:
1. Painan sovelluksen kuvaketta.
2. Painan oikeaa vihreää palkkia.
3. Painan "aloita lataus".

Mitään koodeja tai nettipankkivarmistuksia ei ole tarvittu ensimmäistä käyttökertaa lukuunottamatta. Puhelimen lukituksen avaaminen sormella on ainoa tunnistusjuttu. Asetuksista toki löytyisi "vahvista maksut tunnusluvullasi", mutta pidän enemmän tuosta kolmen napinpainalluksen systeemistä. Katevaraus on 30 €.

Sovelluksesta näkee latauksen aikana mm. akun prosentit, lataustehon, eurot, kWh, kuluneen latausajan. Taitaa sieltä näkyä sekin, kauanko vielä kestää 80:een/100:aan prosenttiin.

Onko lataamisen hinta noussut ABC:lla ,nyt kun sähkön hinta on korkealla.
 
Minusta tuokaan kulu ei ole marginaalinen jos sillä lyhentää rahoitusta eli ajelee kuukauden ilmaiseksi, olettaen että auton kuukausierä on varsin tavanomainen 500€. Autoilu koostuu monestakin marginaalisesta kulusta, mutta kun kaikki laskee yhteen niin kokonaiskulut nouseekin yllättävän suureksi. Joku voisi väittää polttoainekulujen osuuttakin marginaaliseksi. Eihän ne ole kuin muutama hassu satanen kuussa.

Laske sitten auton ostohintaan se. Autojen hinnoissa on eroa jo yli se 500€, jopa riippuen siitä mistä sen ostaa. Mutta kyllä, en ala vaihtamaan raitisilmasuodatinta autosta, enkä pyyhkimiä, koska sillä rahalla voisin ajaa kuukauden kesällä sähköautollani, siispä sähköautossa on järkyttävät huoltokulut. Toimii se sinun ajatusmaailmasi näinkin.

Auton kuluissakin pitää olla realisti, onko se 1% paljon vai ei. Jos sillä tasolla ollaan, niin sitten varmasti bensan hintaa kytätään netistä joka ilta, milloin voi tankata, autoa työnnetään välillä alamäkeen, ettei tarvitse käynnistää moottoria ja muuta. Pienistä puroista, niin.

Auton arvo ostohetkellä 25 k€

Eli autosi ei ollut uusi, mutta vertaat nyt uuden auton kuluihin. Tällaiset ei oikein kuulu sähköautoryhmään, mitä vanhan polttomoottoriauton omistaminen voi maksaa. Vanhan sähköauton kenties, kerro kun vaihdat toista akkua vaikka.
 
Ihan oikeasti ? Ihan marginaalikuluja auton omistamisessa. ( sitten kyllä laitetaan ylimääräinen 10 KEUR auton hankintahintaan surutta ). Huoltoja kuitenkin niin harvoin, että kyllä silloin siinä samalla voi käydä vaikka uusien autojen renkaita potkimassa ja koeajamassa.

Vaikka polttiksen huolto onkin pääosin sitä kuuluisaa "valohoitoa" niin itseäni kuitenkin lohdutta siinä se, että joku joskus sinne auton alle kurkkaa ja katsoo että kaikki on kunnossa. Jotain yhteistäkin siellä auton alla on polttisilla ja sähkiksillä.
Huoltokulut ei ole marginaalisia varsinkin jos niitä vertaa joihinkin merkkeihin, joissa huoltoja ei ole ollenkaan.


Meillä oli Hyundai Kona Electric ja kun se tykkäsi vierailla huollossa 2 kertaa vuodessa niin mihinkähän tämä väite harvoin olevista huolloista perustuu? Lapsiperheessä kerran vuodessakin on liikaa puhumattakaan kahdesta kerrasta. Nuo huollot useimmiten annetaan jollain 3 tunnin arviolla, eli siinäpä se työpäivä sitten meneekin autoa odotellessa.


Suomessa määräaikaiskatsastukset huolehtii siitä, että ajoneuvo on teknisesti kunnossa. Takuu hoitaa muun.
Unohdit myös sen, että huollot on välttämättömiä polttisten toiminnalle. Jos jakohihnan jättää vaihtamatta niin kone hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Uskomattomia virityksiä kun vertaa siihen, että parhaat on vedelleet Model 3 Teslallaan 500tkm tekemättä mitään.

Merkille pantavaa on se, että yhä useampi sähköautokeskustelu on pullollaan polttomoottoreita puolustelevia ja sähköautoja dissaavia bensalenkkareita. Nauttikaa autoistanne ja antakaa meidän nauttia omistamme.
No kaikilla polttiksilla olis hyvä vaihtaa öljyt kerran vuoteen. Tai ainakin per/15k. Long-lifet on laskennallisten hiilivetypäästöjen minimointia varten. Toki tietysti jos ei ole oma alla jota on tarkoitus pitää vaikka 5-10 vuotta niin kaikkia ei edes kiinnosta.
Jos sähköauton huoltovapaus sitten on tätä nykypäivää / nykyaikaa, niin 15tkm huoltoväli on menneisyyttä. Siksi 30tkm huoltovälikin on tullut , vähentämään sitä turhaa huollossa ravaamista. Eikö ?



Miksi pitäisi kerran vuodessa vaihtaa ? Ensimmäiset 200tkm menee longlife öljyllä ilman probleemia. Mitä sitten sen jälkeen tapahtuu, on aika lailla herran hallussa öljylaaduista riippumatta.

Minä en nyt ainakan vaihdata öljyjä yhtään sen useammin kuin valmistaja sitä vaatii. Miksi tekisin niin ?
Tilanteita on monenlaisia. Pyöräilijöitä(moottori) harmittaa maksaa niiltäkin 4-5 kuukaudelta kun auto on seisonnassa ja pyörä ajossa. Offtopikkina onko eroa yksityisleasingissa eli pitkäaikaisvuokrauksessa ja osarissa jossa omistaja on rahoitusyhtiö, saako vakuutukset poikki seisonnan ajaksi? Liikenteen ehkä saa mutta tuskin kaskoa? Ainoa vaihtoehto on omistaa auto ja jopa ilman osaria?
No siis enemmän vaakakupissa painoi tuo pakko hoitaa huollot aikaan ja paikkaan sidottuna, pääasiassa arkipäivisin. Polttiksiin tuli tehtyä eri huoltotoimenpiteet joustavammin omien aikataulujen mukaan iltaisin ja viikonloppuisin ja tästä aiheutui merkittävästi vähemmän päänvaivaa kuin niistä harvoista tapauksista jolloin auto oikeasti piti viedä jonkun toisen ruuvattavaksi.

Aiheeseen liittyen, otetaas nyt vähän kattavampi tarkastus näistä kuluista kun vuosi Teslan kanssa alkaa olla täynnä. Näistä näkyy hyvin kuinka kustannusrakenne muuttuu täysin. Huomionarvoista on, että jos muutan Audin polttoainekulut vastaamaan tämän päivän hinnoittelua, niin Audin kilometrikustannukseksi tulisi 41 snt/km eli Teslaa enemmän.

Edellisessä autossani (Audi A4)
huolto- ja korjauskulut olivat neljän vuoden aikana 7,4% auton kokonaiskustannuksista. Kustannusjakauma 4v/67tkm aikana seuraavasti (kilsat parilta vuodelta vähäiset koronan takia). Yhteensä 23900 euroa/4v tai 36 snt/km tai 5975 per vuosi. Auton arvo ostohetkellä 25 k€. Arvonalema laskettu toteutuneesta osto- ja myyntihinnasta.
  • Arvonalenema 38%
  • Polttoaine 26%
  • Ajoneuvovero 9%
  • Vakuutukset 9%
  • Rahoituskulut 6%
  • Huollot 5%
  • Korjaukset 3%
  • Autonhoito 3%
Nyt kun vuosi lopussa, niin Teslan arvio ensimmäiselle omistusvuodelle suunnilleen seuraava. Auton arvo ostohetkellä 55k€. Yhteensä 9700 euroa tai 38 snt/km. Ajokilometrejä 25 tkm. Arvonalenema laskettu tämän hetken Nettiauton pyyntihinnoista, jonka perusteella hinta laskenut noin 11%.
  • Arvonalenema 59%
  • Rahoituskulut 13%
  • Sähkö 12%
  • Vakuutukset 11%
  • Ajoneuvovero 2%
  • Autonhoito 2%
  • Huollot 1%
  • Lisävarusteet 1%
Yllä olevista laskuista puuttuu ainoastaan sidotun pääoman kustannus, mutta muuten mukana on kaikki lasinpesunesteestä lähtien.
Tämä ketju on aivan väärä paikka polttomoottoriautojen huoltamisesta tai eri voimanlähteiden välisistä eroista keskustelemiseen.

Kiinnittäkää nyt erityistä huomiota ketjun aiheessa pysymiseen, ettei tarvitse alkaa varoituksilla suitsimaan offtopicia, kiitos.

 
Siis ihan oikeasti, suurin osa autokannasta on polttomoottoriautoja ja ketä
On noussut: Lokakuussa 0,20 eur/kWh, joulukuussa 0,22 eur/kWh

Ihan kohtuullinen hinta, kun nykyään sähkösopimuksissa tulee 0,3-1,1€:n marginaali spot hinnan päälle, eli myyvät ilman marginaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Aina kun näen uutisen jossa Tesla on kiihdytellyt "itsekseen" parkkihallin seinään tms. tulee mieleen että yhden polkimen ajo on sekoittanut kuskin päässä polkimet. Kun totutaan käyttämään vain sitä yhtä poljinta sitä sitten painetaan paniikissakin. Itse en ole fani vaikka omassa autossa tuo on ja säätöjä regenille yhteensä 5 eri tasoa. Talvellakin vanhanaikainen jarrun käyttö puolustaa paikkaansa.
 
Aina kun näen uutisen jossa Tesla on kiihdytellyt "itsekseen" parkkihallin seinään tms. tulee mieleen että yhden polkimen ajo on sekoittanut kuskin päässä polkimet. Kun totutaan käyttämään vain sitä yhtä poljinta sitä sitten painetaan paniikissakin. Itse en ole fani vaikka omassa autossa tuo on ja säätöjä regenille yhteensä 5 eri tasoa. Talvellakin vanhanaikainen jarrun käyttö puolustaa paikkaansa.

Eroaako tuo nyt sitten hirveästi siitä, että jollakulla on mennyt automaatissa sekaisin D ja R? Seinään sitä päätyy niinkin.
 
Siinä on se nopeusero, kiihdyttelyssä nopeutta on paljon, kun D ja R sekoittamisessa ei ole.
Eikä välttämättä päädy seinään hiljaisemmassa vauhdissa.
 
Aina kun näen uutisen jossa Tesla on kiihdytellyt "itsekseen" parkkihallin seinään tms. tulee mieleen että yhden polkimen ajo on sekoittanut kuskin päässä polkimet.
Onneksi tätä ei tapahdu muilla autoilla kuin yhden polkimen ajon autoilla. Jostain syystä noi Tesla-tapaukset uutisoidaan, koska klikit.

A study by the National Highway Traffic Safety Administration estimates that approximately 16,000 crashes take place each year in the U.S. due to pedal misapplication. That breaks down to approximately 44 pedal error crashes per day.
 
Siinä on se nopeusero, kiihdyttelyssä nopeutta on paljon, kun D ja R sekoittamisessa ei ole.
Eikä välttämättä päädy seinään hiljaisemmassa vauhdissa.

Eikö sitä kaasupoljinta paineta aivan yhtä kovalla voimalla joka tapauksessa, oli se sitten D/R tai one-pedal? Eihän sitä jarruakaan rutisteta kovaa jossain parkkihallissa, pieni hipaisu riittää pysäyttämään auton.
 
Ehkä joku painaa kaasua samalla tavalla ohitustilanteessa kun parkkihallissa parkkiruudusta lähtiessään.
Ehkä sinulla on kokemusta, minulle se on ainakin kuin yö ja päivä.
 
Vaikka tuo yhden polkimen ajo ei olekaan maailman tärkein ominaisuus, niin kyllä tänään lievästi ärsytti kun kylmän akun takia joutui jarrua hetken aikaa painelemaan ihan normiajossa. Kyllä se kiva on kun siihen hetken totuttelee. Ja on myös turvallisempi, koska hätätilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalkaa nostaa, eikä vasta sitten kun jarrua ehtii painamaan.
 
Vaikka tuo yhden polkimen ajo ei olekaan maailman tärkein ominaisuus, niin kyllä tänään lievästi ärsytti kun kylmän akun takia joutui jarrua hetken aikaa painelemaan ihan normiajossa. Kyllä se kiva on kun siihen hetken totuttelee. Ja on myös turvallisempi, koska hätätilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalkaa nostaa, eikä vasta sitten kun jarrua ehtii painamaan.
Hyvä pointti tuo hätätilanne, itse mieltynyt myös tuon hidastuksen toimivuuteen liukkaalla, jotenkin tuntuu, että rauhallisemmin saa hidastettua jos kovin liukasta.
 
Vaikka tuo yhden polkimen ajo ei olekaan maailman tärkein ominaisuus, niin kyllä tänään lievästi ärsytti kun kylmän akun takia joutui jarrua hetken aikaa painelemaan ihan normiajossa. Kyllä se kiva on kun siihen hetken totuttelee. Ja on myös turvallisempi, koska hätätilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalkaa nostaa, eikä vasta sitten kun jarrua ehtii painamaan.

Sama ominaisuus on ainakin kaikissa uudemmissa automaattivaihteistoisissa autoissa, kuorma-autoista lähtien, kun moottori käy kylmänä korkeammilla kierroksilla.
 
Sama ominaisuus on ainakin kaikissa uudemmissa automaattivaihteistoisissa autoissa, kuorma-autoista lähtien, kun moottori käy kylmänä korkeammilla kierroksilla.
Mikä ominaisuus? Että kylmänä ei moottorijarrutus toimi kunnolla, mutta lämpimällä koneella kun nostaa jalan jarrulta niin auto jarruttaa voimakkaasti?
 
Ja on myös turvallisempi, koska hätätilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalkaa nostaa, eikä vasta sitten kun jarrua ehtii painamaan.

Tuon voi ajatella myös päinvastaisesti, kun ei ole tottunut käyttämään jarrupoljinta niin hätätilanteessa hermosto ei ole virittinyt samalla tavalla käyttämään jalkaa jarrulla kuin niillä jotka eivät käytä yhden polkimen modea.
 
Tuon voi ajatella myös päinvastaisesti, kun ei ole tottunut käyttämään jarrupoljinta niin hätätilanteessa hermosto ei ole virittinyt samalla tavalla käyttämään jalkaa jarrulla kuin niillä jotka eivät käytä yhden polkimen modea.
Näinpä juuri. Ja sitten taas auto kiihdytti "itsekseen"
 
Sama ominaisuus on ainakin kaikissa uudemmissa automaattivaihteistoisissa autoissa, kuorma-autoista lähtien, kun moottori käy kylmänä korkeammilla kierroksilla.
Oletetaan, että kyse ei ole yhdenpolkimenajosta sähköautolla josta aiemmin oli kyse, vaan moottorijarrutuksen voimakkuudesta kylmällä polttomoottorilla? Ainakaan omakohtainen kokemus nykyisestä automaattivaihteisista autosta joka ei ole enää kovin uusi, sekä myöskään muutamasta uudesta automaattivaihteisesta autosta ei ole tuollainen. Toki jos autoilun päätarkoitus on siirtyä parkkipaikalla ruudusta toiseen, niin tälläisella matkalla tuollaista ominaisuutta on havaittavissa kylmimmillä ilmoilla, mutta parkkialueen ulkopuolelle päästessä moottorit eivät ole käyneet korkeammilla kierroksilla.
Sähköautoista ja siten myöskään yhdenpolkimenajosta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta uskoisin sen hidastuvuuden olevan hyvin erilainen kuin moottorijarrutus polttomoottoriautolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom