Yleistä keskustelua sähköautoista

Kenties sähköautojen harvinaisuus vielä nostaa korjauskuluja. "Pienet" valmistusmäärät käytännössä. Jahka Pärnäsen korjaamo ottaa myös sähköloikan niin tulee niitä "DIY" korjauksiakin.

Veikkaan ettei näistä isommista remonteista selviä ilman merkkihuoltoa kun siellä voi olla esimerkiksi softajuttua liittyen osien parittamiseen ja kalibrointiin ym. On noita toki 20+ vuotta ollut jonkin verran tyyliin ecu - käynnistyksenesto ym.

Puhuisin ennemmin digiloikasta kuin sähköloikasta. Softaa on helvetisti.
 
Kyllähän mikä tahansa sähkömoottori toimii myös tasavirralla kun sitä laitetaan sopiva ohjain pyörittämään. Harjallinen dc moottori on ainoa joka ei tarvitse erillistä ohjainta.
 
Puhuisin ennemmin digiloikasta kuin sähköloikasta. Softaa on helvetisti.

Kenties auton kehittäjän näkövinkkelistä, mutta peruskorjaamoille nämä ovat kuitenkin edelleen mekaanisia laitteita joissa on (enemmän) sähkökomponentteja. Softalla tuskin korjaamot alkavat vikoja korjaamaan, se jää tehtaiden hommaksi.
 
Kenties auton kehittäjän näkövinkkelistä, mutta peruskorjaamoille nämä ovat kuitenkin edelleen mekaanisia laitteita joissa on (enemmän) sähkökomponentteja. Softalla tuskin korjaamot alkavat vikoja korjaamaan, se jää tehtaiden hommaksi.
Uusien autojen harmitus on aina vain pidemmälle viety integraatio. Ja samaan aikaan prossuja ja softia alkaa olla jo ovenkahvoissakin ja joissain tapauksissa vain merkkihuolto pystyy esim parittamaan laitteet keskenään. Tai sitten laitteet on vain kertaallen ohjelmoitavia.

Saisi EU kieltää tämmöisen tietoisen korjaamisen hankaloittamisen mitä nuo valmistajat harrastaa
 
Mutta mikä on tilanne sähköautoissa ? Kai se sähkömoottorikin voi hajota, mutta ei siellä taidä koskaan mennä mitään ihan sököksi ( vrt. vaikka polttiksen koneen leikkaaminen kiinni , tai vaikka DSG vaihetoston ongelmat ).
Jotain sähkökomponenttia siellä varmaankin on, mutta lienenvät aika toimintavarmoja. Tuossa aikaisemmin on puhuttu lämpöpumpuista, onko se kalliskin pakku jos hajoaa takuun ulkopuolella ?

Onko kenelläkään tietoa näistä mahdollisista kulukohteista ? ( tai hurjat nettitarinat..kai niitä ainakin riittää )
Esimerkiksi tesloissa jos moottori tai moottorin alennusvaihde hajoaa takuun ulkopuolella niin tesla ottaa vaihdosta ja varaosasta yli 10 k€. Ja vika ei ole mitenkään harvinainen.
Jos kävelee marmorille ostamaan polttikseen vaihtomoottorin kun edellisestä tulee kanki pihalle, niin maksaahan sekin hunajaa. Kun sähköautot yleistyvät niin, kuten polttiksissakin, purkuosat tai vanhan korjaaminen ovat todellisia vaihtoehtoja merkkihuollon tekemälle rempalle. Silloin se Teslan kymppitonnin hintalappu tipahtaa esimerkiksi pariin tuhanteen euroon, kun joku laakeroi vikaantuneen moottorin uudelleen. Juuri hiljattain tuli Facebookissa vastaan joku päivitys, jossa oli tällainen remppa teetetty alle 2000 euron hintalapulla kun moottori oli alkanut laulaa yllä olevan videon tavoin.

Tuo ässän moottorikin lienee mitoitettu laakereiltaan lähes ikuiseksi. Tuo mainittu vika johtuu muistaakseni jäähdytysnesteen pääsystä laakereille. 3/Y moottori on öljyjäähdytetty, joten ainakaan täysin samaa vikamuotoa ei voi esiintyä.

Lämpöpumppuremppa taisi olla Teslaan 3-4 k€, kun joku oli esitellyt FB:ssä takuuseen menneen remontin hintalappua.
 
Kyllä hinnat on aina löydetty. Mutta ei kyllä pitäisi maksaa täyttä hintaa valmistusvioista.
 
Ässien moottoreita meni ja menee eniten takapotkuissa. Eli ne vanhat 85P ja perus 85 mallit.

Laakerit saa vaihdettua mosaan suht halvalla. Ihan Suomessa. (Ei kantsii teslalle viedä)

Moottorien 8V takuu ilman km rajaa tosin tekee sen että ihan vähällä ei maksa vaivaa.
 
Onko nää näytöt huonoja vain ID:eissä vai onko myös muissa malleissa

Tuo on tuttu bugi. Tulee, jos ei katkaise kännykästä käynnistettyä esilämmitystä ennen kuin käynnistää auton. Äänikomennolla kyllä saa sammumaan, "ratinlämmitys pois päältä" esimerkiksi toimii aina.
 
Kenties auton kehittäjän näkövinkkelistä, mutta peruskorjaamoille nämä ovat kuitenkin edelleen mekaanisia laitteita joissa on (enemmän) sähkökomponentteja. Softalla tuskin korjaamot alkavat vikoja korjaamaan, se jää tehtaiden hommaksi.

Ei niitä softalla korjata mutta komponentit pitää konffata, parittaa, kalibroida ja ties mitä. Muutama nyrkkipaja on mainostanut että korjaavat myös Tesloja mutta niilläkin se rajoittuu lähinnä mekaanisiin osiin jotka eivät vaadi ohjelmointia. En tiedä onko tuohon joku EU pykälä olemassa tai tuleva että valmistajan pitää tarjota mahdollisuus korjaukseen muutenkin kuin merkkihuollossa.
 
Ei kuulosta edes pahalta. Todennäköisesti noita vaihdetaan pian tonnilla kolmannen osapuolen pajoilla.
Paitsi jos Tesla on keksinyt jonkun mukavan "koodauksen" estämään tai ainakin haittaamaan kolmansien osapuolien asennukset
Onko nää näytöt huonoja vain ID:eissä vai onko myös muissa malleissa

Skodassa ei ole tullut vastaan. Tässä on ratissa nappi josta lämpöä säädetään.
 
Onko sähköautoissa jotain sellaista mistä voisi tulla kallis remontti ? Unohdetaan nyt akusto tästä keskustelusta.
Polttomoottoriautoissahan niitä riittää, moottori, vaihteisto yms....

Mutta mikä on tilanne sähköautoissa ? Kai se sähkömoottorikin voi hajota, mutta ei siellä taidä koskaan mennä mitään ihan sököksi ( vrt. vaikka polttiksen koneen leikkaaminen kiinni , tai vaikka DSG vaihetoston ongelmat ).
Jotain sähkökomponenttia siellä varmaankin on, mutta lienenvät aika toimintavarmoja. Tuossa aikaisemmin on puhuttu lämpöpumpuista, onko se kalliskin pakku jos hajoaa takuun ulkopuolella ?

Onko kenelläkään tietoa näistä mahdollisista kulukohteista ? ( tai hurjat nettitarinat..kai niitä ainakin riittää )
Noh harvinaisia mutta sattunut moottorin laakerit kone helposti täysin sökö, lataus
Maalämpöpumpuissa kompressoreiden käyttöikä on arviolta 10-20 vuotta. Kun otetaan huomioon, että kompressori jauhaa niissä jotakuinkin lähes 24/7 tuo väite laakerien vaihtotarpeesta näyttäytyy hiukan erikoisessa valossa.
Toisaalta niitä menee myös esim. 5 vuotta vanhasta maalämpöpumpusta. Yhdellä tutulla meni. Eikä ollut halpa remontti se. Tuuria se on huonokin tuuri.
 
5 vuotta vanhan maalämpöpumpun korjauskustannuksista saa valtaosan kotivakuutusesta, toisin kuin auton korjauksesta (ilman tappeluita).
 
Tuo on tuttu bugi. Tulee, jos ei katkaise kännykästä käynnistettyä esilämmitystä ennen kuin käynnistää auton. Äänikomennolla kyllä saa sammumaan, "ratinlämmitys pois päältä" esimerkiksi toimii aina.
Tai sieltä Smart climate valikosta (jos sellainen on) niin käsienlämmitys päälle ja pois toimii myös. Ilmenee myös ajastetun lähtölämmityksen jälkeeen toisinaan. Mulla kun auto sulattaa itsensä arkiaamuisin 8:00 tapahtuvaa lähtöä varten ajastetusti.
 
Ihan törkeitä hintoja on kyllä ei sähköautoissakin. Siskon Volvosta meni sellainen kosketusnäyttö ja hinta-arvio vaihdolle 1600e. Ihan älytöntä. Paljonkohan mahtaa maksaa ID-sarjan näyttö tai esim Tesla 3:sen vastaava. Jos miettii, että perus-android tabletin saa ehkä 100e hintaan, niin on noissa hyvät katteet.
 
Ihan törkeitä hintoja on kyllä ei sähköautoissakin. Siskon Volvosta meni sellainen kosketusnäyttö ja hinta-arvio vaihdolle 1600e. Ihan älytöntä. Paljonkohan mahtaa maksaa ID-sarjan näyttö tai esim Tesla 3:sen vastaava. Jos miettii, että perus-android tabletin saa ehkä 100e hintaan, niin on noissa hyvät katteet.

Halpa. Työkaverilla meni aikanaan diesel bemarista vastaava näyttö ja se oli muistaakseni yli 5 tonnin lasku. Custom osa on vähän eri kuin bulkki tabletti. Eiköhän siinä silti katettakin ole.
 
Verrattuna polttomoottoriautoon niin näyttää. Sähkömoottori esimerkiksi itsessään maksaa enemmänkin satasia kuin tonneja. Invertterin hinta varmaan kanssa enemmänkin satasia kuin tonneja. Eikä puhuta edes mistään kovin vikaherkistä komponenteista.

edit. Heti käsi ylös virheen merkiksi ylemmän viestin johdosta. Tesla ottaa kyllä perkeleellisen katteen vaikkapa moottorin vaihdosta. Tuo moottori ei nimittäin niille paljoa maksa.

Höpötihömpsis. Sähkömoottorit ovat sikahintaisia. Teollisuudessa esim SEW:n moottorien hinta on luokkaa 5000€ pala. Ei syytä miksi autoissa olisi halpoja.
 
Höpötihömpsis. Sähkömoottorit ovat sikahintaisia. Teollisuudessa esim SEW:n moottorien hinta on luokkaa 5000€ pala. Ei syytä miksi autoissa olisi halpoja.
Taitaa tuo auton moottorien valmistusmäärä olla monta kertaa isompi ja sen täytyy näkyä hinnassa. Ja riippuen teollisuudenhaarasta, niin paperithan aina maksaa.
 
Kai noihinkin tulee sama homma, että vaihtomoottoreita tulee tarjolle, kun kanta laajenee. Harvemmin nuo kai niin paskaksi menee etteikö saisi korjattua?
 
Osittainhan ongelma on myös tuossa ajattelumallissa että vaihdetaan aina se osakokonaisuus.

Jos perä pitää ääntä, automaatio on että lähdetään katsomaan siihen uutta perää, sen sijaan että ostettaisiin sinne parillasatkulla osia ja korjataan se vanha.

Tuon pohjimmiltaan aiheuttaa se että yleistä bulkkiosaa saa niin halvalla että siihen korjaamiseen ei aina kannata ryhtyä, ja myös se että sen osakokonaisuuden vaihtamiseen on helppo sanoa etukäteen hinta ja aika. Tuonta takia harvalla on mitään intressejä alkaa edes selvittämään voisiko se osan korjaaminen ollakin paljon halvempaa kuin vaihtaminen.

T. Säästin 1300e kun perä alkoi ääntään. Tosin omaa aikaa meni luokkaa 10h ylimääräistä.
 

Voisi kuvitella tämän tulevan e2008iin myös aika pian, saas nähdä mitä käy.

Tuli tässä muuten mieleen että kannattaa e2008 ostajien muistuttaa automyyjiä että se hankintatuki happanee, jos sitä autoa ei ole toimitettu 2kk sisällä sovitusta luovutusajasta ... Tämän toki saa uusittua ja jatkettua, mutta vaatii myyjäliikkeltä toimia.
 
Tuli tässä muuten mieleen että kannattaa e2008 ostajien muistuttaa automyyjiä että se hankintatuki happanee, jos sitä autoa ei ole toimitettu 2kk sisällä sovitusta luovutusajasta ... Tämän toki saa uusittua ja jatkettua, mutta vaatii myyjäliikkeltä toimia.
Mitenhän tuo asia menee, kun eikö se tuen hakeminen lopu jo nyt vuodenvaihteessa? Ajattelin vain, että miten sitä voi enää uusia ensi vuoden puolella?
 

Voisi kuvitella tämän tulevan e2008iin myös aika pian, saas nähdä mitä käy.
Tykkään kyllä tuosta ulkonäöstä mutta harmi että se on niin pirun pieni. Farmari Astra varmaan tulee jossain vaiheessa?
 
Tuli tässä muuten mieleen että kannattaa e2008 ostajien muistuttaa automyyjiä että se hankintatuki happanee, jos sitä autoa ei ole toimitettu 2kk sisällä sovitusta luovutusajasta ... Tämän toki saa uusittua ja jatkettua, mutta vaatii myyjäliikkeltä toimia.
Siis miten tuo toimii? Jos olen tilannut auton syyskuun alussa ja heti tehnyt hankintatukihakemuksen, mutta auto toimitetaan toukokuussa niin eikös se raha ole korvamerkitty minulle, että saan sen sitten toukokuussa tai kesäkuussa kun auto luovutetaan?
 
Siis miten tuo toimii? Jos olen tilannut auton syyskuun alussa ja heti tehnyt hankintatukihakemuksen, mutta auto toimitetaan toukokuussa niin eikös se raha ole korvamerkitty minulle, että saan sen sitten toukokuussa tai kesäkuussa kun auto luovutetaan?

--clip--
Miten toimia, jos hakemuksessa ilmoitettu arvioitu ensirekistöintipäivämäärä viivästyy?

Ilmoita Traficomille ajoneuvon ensirekisteröinnin viivästymisestä viimeistään kahden kuukauden kuluttua arvioidusta ensirekisteröintipäivästä. Saat ohjeet hakemuksen jälkeen tulleesta sähköpostikuittausviestistä.

Jos ensirekisteröinnin viivästymisestä ei ilmoiteta, lähtökohtaisesti Traficom tekee hylkäävän päätöksen ja määrärahavaraus vapautetaan.
--clip--


Ja vielä kirjaimellisesti ottaen samalle autolle ei voine hakea uudestaan enää hankintatukea, jos vanha jostain syystä umpeutunut (ja määrärahaa olisi vielä jäljellä):
--clip--
Hankintatuki voidaan myöntää samaa henkilöautoa varten ainoastaan kerran.
--clip--
 
Mitäs jos tarkkaa luovutusajankohtaa ei ole ilmoitettu?

EDIT ja jos autoliike on valtakirjalla tehnyt tämän hankintatukikuvion niin hoitavatko he tämän myöhästymisilmoituksenkin?
 
Tämä tuli minullakin ensimmäisenä mieleen.
Kai silti on joku arvio annettu luovutukselle? Itsellä piti alunperin elokuussa tulla auto ja hankintatukihakemuksella elokuun puoliväli mutta sitä ensin lykättiin vuoden loppuun jolloin ilmoitin Trafille 31.12.2022 arvioiduksi luovutuspäiväksi. Toistamiseen lykkääntyi ja nykyinen arvio luovutukselle on Q1/23 ja voi siitäkin kuulemma venyä, ilmoitin uudeksi arvioksi 31.6.2023 Trafille jos se riittäisi. Kuittasivat molemmilla kerroilla että päivä muutettu hakemukselle eli aika helppoa oli.
 
Mitäs jos tarkkaa luovutusajankohtaa ei ole ilmoitettu?

EDIT ja jos autoliike on valtakirjalla tehnyt tämän hankintatukikuvion niin hoitavatko he tämän myöhästymisilmoituksenkin?

Ainakin tuossa hakemuksessa on kenttä arvioidulle luovutuspäivälle, eli eiköhän se oli ns. pakollinen tieto... Ainakin jos jatkavat nykyistä aktiivista linjaa tilausten tiedottamisesta (ainakin autoverkkokauppa.com), en pitäisi ihmeenä että noita hakemuksiakin happanee käsiin. Tosin taisi kauppaehdoissa onneksi olla kirjattu niin, että se 2000e vähenee hinnasta jos autolle on myönnetty hankintatuki ja tässä tapauksessahan se on jo myönnetty.

Valitettavasti en kyllä keksinyt miten tuota autoliikkeen valtuutuksella tekemää lappua pääsisi katsomaan traficomin sivuilta, täytyy soittaa ja kysyä.
 
Ainakin tuossa hakemuksessa on kenttä arvioidulle luovutuspäivälle, eli eiköhän se oli ns. pakollinen tieto... Ainakin jos jatkavat nykyistä aktiivista linjaa tilausten tiedottamisesta (ainakin autoverkkokauppa.com), en pitäisi ihmeenä että noita hakemuksiakin happanee käsiin. Tosin taisi kauppaehdoissa onneksi olla kirjattu niin, että se 2000e vähenee hinnasta jos autolle on myönnetty hankintatuki ja tässä tapauksessahan se on jo myönnetty.

Valitettavasti en kyllä keksinyt miten tuota autoliikkeen valtuutuksella tekemää lappua pääsisi katsomaan traficomin sivuilta, täytyy soittaa ja kysyä.
Tarkkaan ottaen sitä hankintatukea ei ole vielä myönnetty, sillä myöntäminen tehdään vasta ensirekisteröinnin jälkeen.
 
Tuon pohjimmiltaan aiheuttaa se että yleistä bulkkiosaa saa niin halvalla että siihen korjaamiseen ei aina kannata ryhtyä, ja myös se että sen osakokonaisuuden vaihtamiseen on helppo sanoa etukäteen hinta ja aika. Tuonta takia harvalla on mitään intressejä alkaa edes selvittämään voisiko se osan korjaaminen ollakin paljon halvempaa kuin vaihtaminen.

T. Säästin 1300e kun perä alkoi ääntään. Tosin omaa aikaa meni luokkaa 10h ylimääräistä.

Ei, vaan ongelma on suomalainen verotus ja sitä kautta älyttömät hinnat. Tässäkin tapauksessa, jos et olisi tehnyt tuota itse, niin sen 1300€ säästön sijaan homma olisi maksanut 200€ enemmän kuin uusi, koska työtunnin hinta on korjaamolla se ~160€/h (jos edes riittää nykyään). Halvemmalla saa siis uuden, kuin että suomalainen lähtee vaihtamaan edes mutteria.

Muissa maissa voidaan hyvinkin korjata ties mitä osia, koska tuntihinta on murto-osa.
 
Ei, vaan ongelma on suomalainen verotus ja sitä kautta älyttömät hinnat. Tässäkin tapauksessa, jos et olisi tehnyt tuota itse, niin sen 1300€ säästön sijaan homma olisi maksanut 200€ enemmän kuin uusi, koska työtunnin hinta on korjaamolla se ~160€/h (jos edes riittää nykyään). Halvemmalla saa siis uuden, kuin että suomalainen lähtee vaihtamaan edes mutteria.

Muissa maissa voidaan hyvinkin korjata ties mitä osia, koska tuntihinta on murto-osa.
Siis vertasin nyt tässä tapauksessa vaihto-osan hintaa laakeripaketin + vartavasten hankitun ulosvetimen hintaan itse vaihtaen.

Jos tuon olisi teettänyt liikkeessä olisi se perän irroitus ja takaisinlaitto ollut työnä sama, ja se liike olisi tuskin polttanut 10h niiden laakereiden vaihtoon ja sopivien työkalujen etsimiseen, sanoisin että mullakin olisi mennyt max 1h, jos kaikki tarvittavat työkalut olisi olleet omasta takaa valmiina.

Tietysti tuossa on myös se takuupuoli. Kun liike vaihtaa sinne jonkun muun tahon myymän osan, se 2kk rempan jälkeen paukahtava tasauspyörästö, tai sähkömoottorista irronnut magneetti menee automaattisesti sen vaihto-osan myyneen takuuseen.
 
Siis miten tuo toimii? Jos olen tilannut auton syyskuun alussa ja heti tehnyt hankintatukihakemuksen, mutta auto toimitetaan toukokuussa niin eikös se raha ole korvamerkitty minulle, että saan sen sitten toukokuussa tai kesäkuussa kun auto luovutetaan?
Tällaisia vastauksia saa Traficomilta, kun kysyy onko tilaamalleni autolle varattu tukirahaa:

"Olemme vastaanottaneet hakemuksen 30.03.2022. Traficom on varannut budjetista hakemasi tuen määrärahan. Hakemukselle on siis varattu määrärahaa budjetista.

Hankintatuen myöntämisestä ei kuitenkaan voida vielä tässä vaiheessa tehdä päätöstä. Hankintatuen myöntämisestä voidaan tehdä päätös vasta ajoneuvon ensirekisteröinnin jälkeen, kun hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo ensirekisteröidään tuen saajan nimiin liikenneasioiden rekisteriin tai Ahvenanmaan ajoneuvorekisteriin. Tuki voidaan myöntää, jos kaikki tuen myöntämiseen liittyvät edellytykset täyttyvät. Jos hankintatuki myönnetään, tuki maksetaan hankintatukipäätöksen mukaisesti."

Jouduin kysymään, kun Autoverkkokaupasta ei saanut tinkaamallakaan vastaavaa tietoa.
 
Tällaisia vastauksia saa Traficomilta, kun kysyy onko tilaamalleni autolle varattu tukirahaa:

"Olemme vastaanottaneet hakemuksen 30.03.2022. Traficom on varannut budjetista hakemasi tuen määrärahan. Hakemukselle on siis varattu määrärahaa budjetista.

Hankintatuen myöntämisestä ei kuitenkaan voida vielä tässä vaiheessa tehdä päätöstä. Hankintatuen myöntämisestä voidaan tehdä päätös vasta ajoneuvon ensirekisteröinnin jälkeen, kun hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo ensirekisteröidään tuen saajan nimiin liikenneasioiden rekisteriin tai Ahvenanmaan ajoneuvorekisteriin. Tuki voidaan myöntää, jos kaikki tuen myöntämiseen liittyvät edellytykset täyttyvät. Jos hankintatuki myönnetään, tuki maksetaan hankintatukipäätöksen mukaisesti."

Jouduin kysymään, kun Autoverkkokaupasta ei saanut tinkaamallakaan vastaavaa tietoa.

Kauanko kesti, että sait vastauksen? Kahteen viikkoon ei ole kuulunut omaan kysymykseen mitään vastausta.
 
Kauanko kesti, että sait vastauksen? Kahteen viikkoon ei ole kuulunut omaan kysymykseen mitään vastausta.
Tarkkaan laskien meni tunti ja vartti tästä kyselystä, jonka laitoin Autoverkkokaupan vastaamattomuuteen tuskastuneena menemään viimein 1. kesäkuuta:

"Laitoin järjestelmäänne huhtikuun alkupäivinä Autoverkkokaupalle valtuutuksen hankintatuen anomisesta 27.3.2022 tilaamalleni Peugeot e-2008 -sähköautolle. Onkohan tuo tukirahapäätös jo tehty rahan varaamiseksi tulevalle autolleni?"

Tuo siis meni osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi ja vastaus tuli pikaisesti viraston hankintatukiryhmältä.
 
Ensimmäinen sähköauto alla. Kiinnostaisi mistä löytyisi parhaat vinkit Nissan Leaf hypermiling setteihin. Toistaiseksi ajettu noin 400km ja yksi noin 180km suuntaansa mökkimatka suoritettuna. Vähän vielä tuntuu hankalalta etsiä chademoita ja todeta lähi-Lidl joka toinen päivä rikkinäiseksi. Onko kukaan muu laittanut CSS -tukea kuin se hieman hulluhko vaasalainen YouTubessa? Pääseekö joku lämmityksellä talvella yli 200km 40kwh akulla ja jos pääsee niin miten?

Toistaiseksi todettu että vanhentunut tekniikka on kohtuullisen huono idea kun ei ole kotilataus- mahdollisuutta ja että kyl 90km/h voi motaria painella ilman että pää hajoaa.
 
Valitettavasti en kyllä keksinyt miten tuota autoliikkeen valtuutuksella tekemää lappua pääsisi katsomaan traficomin sivuilta, täytyy soittaa ja kysyä.

Oikea paikka kysyä on hankintatuki@traficom.fi ja sieltähän tuli lähes heti vastaus: "Hakemuksen arvio ensirekisteröinnistä on 2.1.2024. Hakemus odottaa ensirekisteröintiä, jonka jälkeen se otetaan käsittelyyn. "

Eli sen suhteen voidaan vielä jatkaa odottelupuuhia rauhassa. :-)
 
Moi tulipas vihdoin rekisteröidyttyä tänne vuosikausien lurkkaamisen jälkeen.

Pitkään jo sähköautoa harkinnut, mutta tänä talvena osto saattaa jäädä kun nuo sähkönhinnat jatkaa raketoimista eikä helpotusta näytä olevan luvassa. 1.4 tfsi ei kuitenkaan paljoa syö bensaa... Olen koittanut tutustua tuohon V2G-himmeliin ja todennut, että tänne Espoon perukoille olisi aivan hitsin hyvä järjestelmä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin esim tänä talvena voisin ladata autoa edullisiin kellonlyömiin ja kun tossa klo 19 maissa sähkönhinta peakkaa, niin naksauttaa kytkimestä / sovelluksesta / jostain että koti alkaisi käyttää lämmitykseen sähköä auton akusta. Vaikea löytää tietoa aiheesta tuntuu olevan sen verran uutta saati sopivia laitteita. Minkälaisia investointeja sitten vaatii? Onko täällä kellään kokemusta näistä viritelmistä?
 
Moi tulipas vihdoin rekisteröidyttyä tänne vuosikausien lurkkaamisen jälkeen.

Pitkään jo sähköautoa harkinnut, mutta tänä talvena osto saattaa jäädä kun nuo sähkönhinnat jatkaa raketoimista eikä helpotusta näytä olevan luvassa. 1.4 tfsi ei kuitenkaan paljoa syö bensaa... Olen koittanut tutustua tuohon V2G-himmeliin ja todennut, että tänne Espoon perukoille olisi aivan hitsin hyvä järjestelmä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin esim tänä talvena voisin ladata autoa edullisiin kellonlyömiin ja kun tossa klo 19 maissa sähkönhinta peakkaa, niin naksauttaa kytkimestä / sovelluksesta / jostain että koti alkaisi käyttää lämmitykseen sähköä auton akusta. Vaikea löytää tietoa aiheesta tuntuu olevan sen verran uutta saati sopivia laitteita. Minkälaisia investointeja sitten vaatii? Onko täällä kellään kokemusta näistä viritelmistä?
Saako tollaisella kikkailulla oikeasti säästöä? Viime talvena joulukuussa meni talossa sähköä 135kWh/vrk. Aika iso akku saisi autossakin olla ja tehokas laturi. Luulis siinä jo häviöitäkin syntyvän.
 
Sieltä tuppaa maks. 3.6kW(?) auton akusta, joten ei sillä kyllä mitään lämmitetä. Plus vaatii melkoista sähköhimmeliä yhden vaiheen taakse rakennettuna. Suoraan sanottuna: ei kannata.
 
Saako tollaisella kikkailulla oikeasti säästöä? Viime talvena joulukuussa meni talossa sähköä 135kWh/vrk. Aika iso akku saisi autossakin olla ja tehokas laturi. Luulis siinä jo häviöitäkin syntyvän.
No esimerkiks Teslan S Modelissa on 100kWh akku ja kolmivaihekytkentä 3x16A, mutta Tesla ei taida tukea vielä koko V2G. Jos ton 100kWh sais valjastettua kodin lämmitykseen niin kyllä sillä torppa jonkun päivän lämpiäisi.
 
Sieltä tuppaa maks. 3.6kW(?) auton akusta, joten ei sillä kyllä mitään lämmitetä. Plus vaatii melkoista sähköhimmeliä yhden vaiheen taakse rakennettuna. Suoraan sanottuna: ei kannata.
Tuo ei ole V2G vaan V2L. Tai itse asiassa Kia taisi siirtyä termiin V2D (jossa D=Device). Mutta joka tapauksessa V2G ei ole vielä olemassa järkevässä muodossa eli löytyy vain chademo-autoista ja vaatii kohtuuttoman kalliin laturin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom