Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
VW ei ole sama kuin kaikki muut. Haukkukaa ESIM Teslaa miten paljon huvittaa mutta olihan tuo pirun näppärää lyödä ajastuksella tai luurista täppäämällä lämmöt tappiin, lämmittää ne penkit mitkä haluaa valmiiksi, kävellä autolle luuri taskussa, istua mukavan lämpimään sulaan autoon ilman että tarvitsee avaimia, ylimääräisiä avaimenperiä yms. Hätävarana pankkikortin muotoinen vara-avain lompakossa jos luurista loppuu akku. Voin sanoa ettei kyllä ihan heti tulisi mieleen kaipailla jotain txt pohjaisia päälle pois settejä. Kaukosäädin menetteli yhdessä autossa koska kantomatka riitti juuri ja juuri kämpästä autolle mutta nykyisessä ei mitään toivoa joten pari täppäystä (ota luuri taskusta, avaa lukitusnäyttö jossa Teslan widget, paina nappia, lukitse puhelin=4painallusta mukaanlukien luurin avaus ja lukitus sormenjäljellä) luurista ja homma oli hoidettu.Silloin kun minulla viimeksi oli webasto, niin sen sai kyllä päälle ihan tekstiviestillä ja aina toimi. Oli siis nopeammin ja luotettavammin toimiva kuin nämä VW-konsernin appi.
Niin no siitähän tämä lähti että VW:n softatarjonta on niin pahasti jäljessä Teslasta.VW ei ole sama kuin kaikki muut.
Eikö ole surkuhupaisaa, jos jonkin firman "hieno äppi" on jopa huonompi kuin tuollainen txt pohjainen päälle pois?Voin sanoa ettei kyllä ihan heti tulisi mieleen kaipailla jotain txt pohjaisia päälle pois settejä.
Juu tuli vain fiilis että VAG=paska=kaikki paskaa. Tuo sakemannien ohjelmistojuttu on mennyt niin sekavaksi että huhhuh.Niin no siitähän tämä lähti että VW:n softatarjonta on niin pahasti jäljessä Teslasta.
Eikö ole surkuhupaisaa, jos jonkin firman "hieno äppi" on jopa huonompi kuin tuollainen txt pohjainen päälle pois?
Joko on palattu normaaliin: 50 000e autosta lähtee 5000e/v ensimmäiset pari vuotta?Onko muiden sähköautojen käytettyjen hintakehitys vastaavaa kuin teslalla tällä hetkellä? Ei tee mieli ostaa kun hinnat tulee ryminällä alas eikä pohjaa vielä näy.![]()
Kyllähän ne näyttää lyhyellä tähtäimellä tulevan, ainakin Tesloissa. Niitä rahdattiin kerralla liikaa Suomeen ja kyllästettiin markkinat. Samaan aikaan Teslan toimitusajat uusissa autoissa on enää pari-kolme kuukautta.Miten luulet hintojen tulevan rytinällä alas kun kysyntä vain kasvaa, mutta tuotanto ei pysty vastaamaan?
Ihan nettiautoa tullut seurattua. M3 LR useampia jo alle 40k hintaan tarjolla ja eivät silti näytä kelpaavan.Miten luulet hintojen tulevan rytinällä alas kun kysyntä vain kasvaa, mutta tuotanto ei pysty vastaamaan?
Lueppas uusiksi. Vag=Paskaa, Tesla=Hyvä oli se mistä tässä keskusteltiin ja ihmeteltiin kun sakemannit osaa kyllä tehdä autoja, mutta koodata eivät.Juu tuli vain fiilis että VAG=paska=kaikki paskaa. Tuo sakemannien ohjelmistojuttu on mennyt niin sekavaksi että huhhuh.
Juu sen siitä saa kun tekee miljoonaa asiaa. Luet yhden viestin unohtaen mistä viestin asiaan päädyttiin. Noooh... jos ei muuta niin tulipahan annettua yksi esimerkki toimivasta softasta vs VAG.Lueppas uusiksi. Vag=Paskaa, Tesla=Hyvä oli se mistä tässä keskusteltiin ja ihmeteltiin kun sakemannit osaa kyllä tehdä autoja, mutta koodata eivät.
Silloin kun minulla viimeksi oli webasto, niin sen sai kyllä päälle ihan tekstiviestillä ja aina toimi. Oli siis nopeammin ja luotettavammin toimiva kuin nämä VW-konsernin appi.
Samaa ripulia se teslakin on, eri kohdista vainLueppas uusiksi. Vag=Paskaa, Tesla=Hyvä oli se mistä tässä keskusteltiin ja ihmeteltiin kun sakemannit osaa kyllä tehdä autoja, mutta koodata eivät.
Ihan nettiautoa tullut seurattua. M3 LR useampia jo alle 40k hintaan tarjolla ja eivät silti näytä kelpaavan.
Tällä logiikalla näitä mersuja, bemareita, audeja tai volvojakaan ei olisi polttomoottorien aikanakaan ensimmäisen omistajan jälkeen saatu enää myytyä. Ei se kolmen vuoden ikäinen diesel bemarikaan taikaiskusta muutu 20k€ autoksi kun takuu loppuu.Ihan sama millainen miljoonan Rolls Royce se on uutena ollut, mutta kyllä takuunsa jo ohi rullannut pirssi pitää lähteä lähemmäs 20k€ hintaan mukaan tai saa jäädä kauppaan. Ainakin tämän naavaparran mielestä.
Tuossa sadassa tonnissa nyt puhuinkin ihan vaan appista, joka asennetaan kännykkään ja joka juttelee taustajärjestelmän kanssa. Toki jos kaikesta auton softasta puhutaan niin ollaan ihan eri suuruusluokassa. Autoon sisältyvä softa tuntuu kuitenkin toimivan riittävän hyvin, joten viittasin siihen ettei olisi suhteessa suuri kustannus tehdä sitä appiakin kunnolla. Tietenkin jos tuo, että ovien lukitus ja valojen päälläolo tulee väärin johtuu auton päässä olevasta softasta ja sen korjaaminen on mahdotonta, niin ne kannattaisi ehkä sitten jättää kokonaan pois appista.Budjettina voisi kuvitella tuollaisen auton infotainmentin olevan lähempänä sataa miljoonaa kuin sataa tuhatta.
Sama ongelma kuin Nokialla oli, ei rautatalo muutu kovin nopeasti softataloksi, kun alalle tuli Applen ja Googlen tapaisia softataloja.Mun mielestä on kyllä outoa miten iso VW konserni on vieläkin niin jäljessä Teslaa noissa softa ja äppi hommissa. Eikö niillä ole varaa palkata koodareita vai missä on ongelma? Luulisi olevan kuitenkin heillekin tärkeää saada ne parhaimmat osaajat noihin hommiin koska nykyään se softa ja sen toimivuus on melkein tärkeintä (sähkö)autossa.
Pitää olla kunnon softa-arkkitehdit ja tyypit jotka myös suunnittelevat ison kuvan, millainen appi on hyvä käyttää ja kaikki siihen liittyvä tekninenkin puoli.Mä luulen että ne ei osaa* palkata hyviä koodareita ja priorisoivat appijutuissa vääriä asioita. Veikkaan myös että eivät pidä sitä kilpailutekijänä ja eivät ne ihan väärässä olekaan. Auton ostajat kattelee tällä hetkellä enemmän rangea, kulutusta, kiihtyvyyttä, latausnopeutta, auton tiloja, auton ulkonäköä ja varmaan montaa muutakin enemmän kuin sitä äppiä. Ja lisäksi vielä jos joku satunnainen ostaja sanoo että "tän auton äppi on kuulemma surkea" niin myyjä varmaan sanoo että "siihen on kyllä tulossa parannuksia"
* Pitäisi osata palkata koodari joka on oikeasti hyvä eikä sellaista joka sanoo olevansa hyvä.
En tiedä vertailetko polttomoottoriautoja ja sähköautoja sinällään, vai eri aikakausien autoja, esim. 1996 Skodaa 2022 Teslaan.Hauska vanhana bensalenkkarina huomata että kiinnostus on siitä varsinaisen auton ja sen laadun tarkkailusta kääntynyt ihan muihin asioihin. Fokus on ehkä meikäläisen ikäluokan mielestä epäolennaisuuksissa jos auton paneeleissa saa olla 5cm raot, tiivisteet saa vuotaa sisään, keskikonsolit olla pimeänä ja maalit ravista pois mutta kunhan appi toimii ja on pierutyynyjä yms. niin hyvä on
Tunnen itseni dinosaurukseksi näitä juttuja lukiessa.
Varmaan kaikkia sähköautoja voi käyttää myös kokonaan ilman äppiä, jos niin välttämättä haluaa.Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Sinänsä tosin polttisautoissa saattaa olla että käyttäjä ei asenna koko äppiä jos siitä ei ole sen suurempaa hyötyä. Niissähän ei yleensä ainakaan esilämmitystä ole sisäänrakennettuna.jos nyt ostat uuden yli 20000€ maksavan polttomoottoriauton, eiköhän siinäkin softan toimivuus ja äppsit näyttele jo jotain roolia.
VW ei ole sama kuin kaikki muut. Haukkukaa ESIM Teslaa miten paljon huvittaa mutta olihan tuo pirun näppärää lyödä ajastuksella tai luurista täppäämällä lämmöt tappiin, lämmittää ne penkit mitkä haluaa valmiiksi, kävellä autolle luuri taskussa, istua mukavan lämpimään sulaan autoon ilman että tarvitsee avaimia, ylimääräisiä avaimenperiä yms. Hätävarana pankkikortin muotoinen vara-avain lompakossa jos luurista loppuu akku.
Itse lähdin tässä siitä että amerikkalaisilla firmoilla (kuten Google, Apple ja Tesla) tuntuu olevan softaosaamista ja halua softan tekemiseen ihan eri tavalla kuin länsi-eurooppalaisilla. Nokiakin kipuili aikoinaan kun olisi pitänyt enemmän keskittyä jonkun oman appstoren yms. pystyttämiseen ja muuhun softakehitykseen, pelkän Symbian-luurien muotoilun ja näppäinten kehittämisen sijaan.VW ei ole sama kuin kaikki muut.
JOS (siis jos) Teslan käytettyjen hinnat ovat oikeasti tulossa ryminällä alas, vaikea nähdä ettei se vaikuttaisi kaikkien muidenkin käytettyjen sähköautojen hintoihin, niitä alentavasti.Onko muiden sähköautojen käytettyjen hintakehitys vastaavaa kuin teslalla tällä hetkellä? Ei tee mieli ostaa kun hinnat tulee ryminällä alas eikä pohjaa vielä näy.![]()
Juu näinhän se on, mukavuustekijä se äppi on eikä muuta. Ei mun auton äpissä ole edes mitään ovien availuja tai lukitsemisia, ne hoidetaan etänä avainkortin nappulaa painamalla jos on tarve että vaimon pitää päästä hakemaan autosta jotain ilman autonavainta (avainkortin kantama riittää kotoamme viidennestä kerroksesta parkkipaikalle).Sinänsä tosin polttisautoissa saattaa olla että käyttäjä ei asenna koko äppiä jos siitä ei ole sen suurempaa hyötyä. Niissähän ei yleensä ainakaan esilämmitystä ole sisäänrakennettuna.
Toki joo esilämmityksenkin voi ajastaa, mutta se ei auta tilanteissa, joissa ei etukäteen ole aikataulua tiedossa.
Ei se tietty maailmanloppu ole vaikka esilämmitystä ei saisikaan päälle, nopeastihan tuo lämpenee senkin jälkeen kun autoon menee - kokemusta on, apin satunnaisesta toimimattomuudesta johtuen.
Jos noin paljon maksat museoautosta, niin kannattaa nyt ainakin laskea auki, että kannattaisiko vaan päivittää auto suoraan nykyaikaan.Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Nykyaikainen auto maksaa vähintään 40 000 €. Noin 25t€ ja allekin saa asiallisia polttiksia.Jos noin paljon maksat museoautosta, niin kannattaa nyt ainakin laskea auki, että kannattaisiko vaan päivittää auto suoraan nykyaikaan.
Sinänsä jos ne poistaa käyttövoimaveron dieseliltä, niin sitten varmaan nostavat dieselin veron samaksi kuin bensiinin vero. Sitä veroaleahan se on tehty kompensoimaan.Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
En noilla kilometreillä itse saanut kannattamaan 50k€ sähköautoa millään. Lähellä kyllä oli kun vastassa oli 30k€ bensa. Tilasin silti.Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
Minä en ainakaan millään. Kilsoja tulee juuri se reilut 15t vuodessa. Olisin tehnyt huomattavat säästöt, jos olisin ostanut 25t bensa-auton uutena vs. 42t sähköauton. Taloudellisesti minun vallinnassa ei ole mitään järkeä. Ja silti osin sen sähköauton. Itseasiassa jo toisen sellaisen.Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
Perstuntumalta sanoisin, että nyt uutena ostettavasssa "perusauto" polttomoottorivehkeissä alkaa kohta olemaan aika railakasta arvonalenemaa sähkökulkineisiin nähden, kun verokarhu pääsee viilailemaan kynsiään. Polttiskanta on edelleen selvästi isompi ja "pahaa" saastustajaa on aina helpompi poliittisesti rankaista. Tähän vielä päälle runsastuva määrä enemmän ajettua täyssähkisvaihdokkeja ja töpselihybridejä, jolloin polttomoottorien "high end" pään hinnat valuu nekin reippaammin alaspäin ja tämä jättää perusautoille vielä vähemmän hinnoitteluvaraa. Ihan puhtaasti näistä syystä lasken sen varaan, että sähköauto pitää itsensä edullisempana vaikka hankintahinta on kovempi (oletuksena käyttää 4-5 vuotta takuun loppuun asti).En noilla kilometreillä itse saanut kannattamaan 50k€ sähköautoa millään. Lähellä kyllä oli kun vastassa oli 30k€ bensa. Tilasin silti.
Tää on kyllä jännä ilmiö, että kaiken muun saa perustella tunneasioilla, mutta auton kanssa pitää tehdä tarkat kalkyylit että nyt on useampi sentti enemmän povarissa tallessa. Toki puhutaan paljon isommasta kertainvestoinnista, mutta uskoisin että meitä on aika paljon jotka laittavat vuositasolla reilusti nelinumeroisia summia "turhuuksiin", eli sellaisiin, joita ei voi taloudellisilla syillä perustella. Joku voisi miettiä mikä järki minun oli laittaa 1200 euroa tietokoneen OLED-näyttöön kun olisi jollain Powerin tarjousnäytölläkin aivan hyvin pärjännyt. Noh, koska halusin. Onhan tämä paljon kivempaa. Moni ostaa sen asunnonkin osittain tunnepohjalta, eikä ihan kaikkia asioita siitä tutkita. Toki juu, asunnossa asutaan ehkä vuosikymmeniä, kun taas auto vaihtuu 2-10 vuoden sisällä mitä todennäköisimmin. Toki luulisi että kauan autoaan pitävä autoilija arvostaisi nimenomaan niitä halpoja kilometrejä. Ja toki x2, joidenkin on pakko tehdä laskelmat että voivat a) itselleen tai b) puolisolleen sen sähköauton hankinnan perustella.Hyvin harvoja hankinnoistani minä muutenkaan euroilla perustelen. Pelitietokone, kannettava tietokone, pelikonsolit, iso telkkari, tarpeettoman kalliit kengät, sähköpotkulauta... Taloudellisesti näissä on hyvin vähän järkeä ja kaikille valinnoille olisi löytynyt edullisempi vaihtoehto. Mutta se näitä kaikkia yhdistää, että kaikki nämä asiat tuovat minulle iloa. Samoin kuin se sähköauto.
Aika monta oletusta.Perstuntumalta sanoisin, että nyt uutena ostettavasssa "perusauto" polttomoottorivehkeissä alkaa kohta olemaan aika railakasta arvonalenemaa sähkökulkineisiin nähden, kun verokarhu pääsee viilailemaan kynsiään. Polttiskanta on edelleen selvästi isompi ja "pahaa" saastustajaa on aina helpompi poliittisesti rankaista. Tähän vielä päälle runsastuva määrä enemmän ajettua täyssähkisvaihdokkeja ja töpselihybridejä, jolloin polttomoottorien "high end" pään hinnat valuu nekin reippaammin alaspäin ja tämä jättää perusautoille vielä vähemmän hinnoitteluvaraa. Ihan puhtaasti näistä syystä lasken sen varaan, että sähköauto pitää itsensä edullisempana vaikka hankintahinta on kovempi (oletuksena käyttää 4-5 vuotta takuun loppuun asti).
Mikäs siitä vastenmielisen tekee?Ostin sähköauton koska siihen on varaa ja polttomoottorinen käyttöauto on vastenmielinen ajatus. Hintaero oli aika merkityksetön lopulta valinnassa.
Ajoin noin pariskympin Ioniq sähköä taannoin ja kyyti oli kyllä surkea kaikinpuolin, kuten oli myös Tesla Model S:ssä poislukien kiihtyvyys. Että oletin että sähköautoissa maksettaisiin nimenomaan jollain järkiperusteilla.Paljon ajavana tullut todettua, että penkkiä, melueristystä ja yleistä käytettävyyttä ei yleensä ihan hinnat alkaen saa. Onko noi sitten tunneasioita? Minusta ei ainakaan ihan suoraan. Esim. jos 50 tkm/v motarilla pitäis ajaa, niin onhan sillä vähän väliä onko alla hinnat alkaen Yaris tai vaikka isoakkuinen eunukki. Kaupunkioloissa auton ominaisuudet merkkaa vähemmän ja sähköistyminen itse asiassa parantaa pikkukoppien ominaisuuksia suhteessa enemmän kuin isoissa. Diesel V90:stä sähköön hyppäämällä muutos on aika pieni. Upista e-Upiin taas luokkaa yö/päivä, kun koneen teho-ongelma ja päämelunlähde poistuu.
Surkea ja epäluotettava tekniikka ja isot kulut ainakin.Mikäs siitä vastenmielisen tekee?
Heh.Surkea ja epäluotettava tekniikka ja isot kulut ainakin.
Jos ajaa vähän niin ei ole. Myös vetokoukun ja maksimaalisen vetokyvyn tarve voi ratkaista asian polttisauton eduksi.Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Yhdestä vuorosta selviää ilman latausta, mutta kahdesta ei välttämättä
Auton on toteuttanut HSY:lle hollantilainen Emoss, joka on tehnyt konversion Scanian matalahyttisestä 6x2-alustasta. Auton polttomoottori on poistettu, ja tilalle on pantu sähkömoottori, akustot ja tarvittavat voimalinjat.
Auto on viralliselta merkiltä ja malliltaan Emoss EMS 2728.
Nuutisen mukaan ainakin alkuvaiheessa sähköisellä jäteautolla ajetaan 60–100 kilometrin lenkkejä per päivä. Auto on aluksi käytössä yhdessä kahdeksantuntisessa vuorossa.
Valmistajan ilmoittama toimintamatka yhdellä latauksella on 200–220 kilometriä, mutta tämä ei huomioi jätepakkaajan käyttämää virtaa, joka otetaan suoraan ajoakustosta. Yhdestä vuorosta selvitään joka tapauksessa lataamatta.
Autoa ladataan pääsääntöisesti öisin varikolla, mutta tarvittaessa sitä voidaan myös pikaladata vuoronvaihtojen välissä. Ajoneuvoa voidaan ladata samoista latureista kuin henkilöautojakin.