Yleistä keskustelua sähköautoista

Suko-liitin on yksiselitteisesti huono pitkäkestoiselle suurelle kuormalle. Esimerkkejä varmasti löydät ihan tarpeeksi, yleensä vilkaisu lähimpään omaan sukoon riittää, jos talo on vähääkään vanhempi. Se on ihan sama mitä sä selität vakuutusyhtiölle käännöskukkasista, jos sukon kanssa käy se huono tuuri.

Ei kukaan olekaan väittänyt sen olevan hyvä pitkille suurille kuormille. Mutta suomalainen byrokratia on korkeimmalla tasollaan päätynyt lausumaan, että 8 A jatkuva kuorma on vielä siedettävä. Muu Eurooppa on sitä mieltä, että sopiva raja on 10 A. https://sesko.fi/wp-content/uploads/2021/11/SESKO_lataussuositus_2021-02-17.pdf

Mutta toki sekään raja ei poista loppukäyttäjän vastuuta. Selvästi viallista rasiaa ei tule käyttää (mihinkään muuhunkaan kuin auton lataukseen), vaan korjata. Ensimmäistä kertaa tuntematonta sukorasiaa käytettäessä tulee lämpötila tarkistaa esimerkiksi yhden ja kahden tunnin käytön jälkeen ja 16 ampeerilla ei tule ladata kuin oikeasti tarkistetuista rasioista.
 
Ei kukaan olekaan väittänyt sen olevan hyvä pitkille suurille kuormille. Mutta suomalainen byrokratia on korkeimmalla tasollaan päätynyt lausumaan, että 8 A jatkuva kuorma on vielä siedettävä. Muu Eurooppa on sitä mieltä, että sopiva raja on 10 A. https://sesko.fi/wp-content/uploads/2021/11/SESKO_lataussuositus_2021-02-17.pdf

Mutta toki sekään raja ei poista loppukäyttäjän vastuuta. Selvästi viallista rasiaa ei tule käyttää (mihinkään muuhunkaan kuin auton lataukseen), vaan korjata. Ensimmäistä kertaa tuntematonta sukorasiaa käytettäessä tulee lämpötila tarkistaa esimerkiksi yhden ja kahden tunnin käytön jälkeen ja 16 ampeerilla ei tule ladata kuin oikeasti tarkistetuista rasioista.
Eihän noissa oikein muuta ongelmaa ole kuin suomalainen itse. Jengi ei välitä, ymmärrä tai en tiedä mikä on. Kävin katsomassa yhtä kämppää ja oli remppaa tehty, oli uusi keittiö, pinnat tehty (eikä ollut siis edes mikään myyntiremppa) mutta löysin kämpästä kolme pistorasiaa joista puuttui puolet muoveista ja olivat silti aktiivikäytössä.
 
Pakko kysyä, että eikö käyttöliittymä ratissa häirinnyt yhtään? Volume ei toiminut mitenkään ainakaan ensiesittelyssä. Jos olisi muutama kosketuspinta jätetty pois, niin olisi kyllä ollut harkinnassa vakavammin. Koeajopäivänä oli perhanan liukas ja perä kitkojen kera lähti alta epämiellyttävästi, nappaa ilmeisesti myöhemmin kiinni kuin ”pappa”malleissa. Saattaa muodostua käytössä rasittavaksi ominaisuudeksi, jos autoa haluaisi vain ajella.

Volume toimi ihan mukavasti liu'uttamalla, ainakin ilman hanskoja. Hanskojen kanssa toki hieman arvoitus. Ei tuo mikään paras idea kyllä ole, mutta ei nyt mikään deal breaker ainakaan itselle. Kun sitä tuossa koeajossa tuli testailtua niin pelasi ihan ok ja "haptinen" palaute helpotti käyttämistä. Liekkö tullut ensi esittelystä päivitystä softaan?

Aika liukasta oli myös koeajo päivänä, kitkat oli myös alla enkä huomannut kyllä epämiellyttävää perän irtoilua tuntui lähinnä erittäin tarkalta ottamaan kiinni perän luistoja, en tiedä onlo sitten eri drive modeilla jotain merkitystä siihen liittyen.

Hinta tuossa selkeästi eniten itseä harmittaa.
 
18" - 20" mallista riippuen. 18" oli toi mitä ajelin ja ne ainakin itselle ihan ok koko nykyään.
 
Itsellä on Born ja hyvin noilla ratin painikkeilla on pärjännyt. Toimii ainakin nahkahanskoilla, kun sormi liukuu hanskan sisällä.
Kertaakaan en ole painanut nappeja vahingossa, sillä näitä täytyy liuuttaa ja painaa samalla.
Youtuben perusteella noita painaa vahingossa joka kurvissa.

Tehon puolesta pienillä pakkasilla tuntuu olevan käytössä 60-70% jos ei ole juuri ladannut. Nopeusmittarissa oleva sininen palkki kertoo käytössä olevan tehon.
 
No jos 500kg litiumia haluaa lämmittää 10 astetta lämpimämmäksi, niin siihen tarvitsee 5 kWh.
Litiumia on pikemminkin 5kg siellä akussa. Muita metalleja on sitten reilummin ja niiden ominaislämpökapasiteetti on pääosin aika pieni verrattuna litiumiin.
 
Tuoreeltaan kokemuksia ja pari kyssäriä Enyaq harrastajille

-Saapuminen satamaan, istuskelin autossa ilmanvaihto päällä kunnes yhtäkki kaikki radiota myöten sammui. Siitä näytön alla olevasta virtanapista sai kellon esiin mutta mihinkään muuhun ei näyttö reagoinut. Vasta kun menin ulos ja tulin takaisin lähti ilmanvaihto taas päälle ja kellotaulusta pääsi eteenpäin. Mitä nappia pitää painaa että lämpö ja radio pysyy päällä?
-Koitin laittaa auton naviin suoraan oikean osoitteen n. 1000 km päässä. Laski reitin ja lataustaukoja siihen joihinkin mystisiin latureihin. Saisiko tuota suosimaan jotain esim. powerpassin asemia (ionity)?
-Sellaista perus ominaisuutta kuin etsi reitiltä en löytäny, onkohan sellaista?
-Laivalta lähtiessä range 322 km ja pistin käsin sopivan Ionityn aseman 211 km. Aattelin että aloitetaan rauhassa. Perillä taisi 35 km olla rangea jäljellä.
-Pari ekaa latausta ionityllä kaikki toimi kuten piti eikä ollut ruuhkaa.
-Kolmas ionity-kenttä olikin sitten täynnä ja jonoksi asti autoja. Piti kokeilla muistaakseni cleverin ABB merkkistä laturia. Ensimmäinen yhden tolpan paikka meni heti töpselin valinnan jälkeen jumiin. Kävin välillä kusella ja kun tulin takaisin oli se edelleen jumissa, ei reagoinut kosketukseen. Vaihdoin Värnamon tolpille joista myös löytyi ABB laturit. Ensimmäistä ei saanut powerpassilla jostain syystä käyntiin. Toisen sai mutta maksimissaan 30kW antoi vaikka 175kW väitti olevansa.
-Neljännellä Ionityn pisteellä ei mitää muuta murhetta kuin se että joutui jonottamaan ja kokoajan oli jonoa kun siinä latailin.
-Viidennellä ei jono ja 120kW sai puskettua parhaimmillaan mutta juuri kun menen moottoritien toiselle puolelle syömään niin lataus katkesi itsekseen. Menin katsomaan niin teki pari kertaa saman uudestaa, aloitti mutta lopetti lähes samantien. Kolmannella lähti taas toimimaan.
-Noin puolessa välin matkaa luovutin tuon auton navin suhteen kun se välillä putosi kartalta enkä saanut näkymääkään mieleiseksi, zoomaa aina automaattisesti todella lähelle. Paritin iphonen ja carplayllä aplen navi ruutuun. Powerpassista sai aseman helposti siirretty navigointiin eikä tarvinnut käsin etsiä uudestaan.
-Pisin kertasuorite oli 310 km, 97km/h, 19,6kWh/100km. 93% -> 8% meni varaus auton mukaan. Joten sellainen olo jäi että reilu 200 km on sopiva väli suunnitella latauksia? Jää varaa pohjalle ja lataa äkkiä sinne 80%.

Kaikenkaikkiaan ihan positiivinen eka kerta. Tuo latureille jonottaminen ehkä suurin murhe kun siinä menee aikaa pirusti ja jonotus on sellainen häröpallo ettei uskalla paikalta lähteä.

Koko siirtymälle alla olevat luvut, on varmaan ihan linjassa mitä pitäisikin?



eka siivu.jpeg
 
Vieläkö saa käytetystä enemmän kuin uudesta ja miten vuoden päästä? Toimitusajat?
 
Vieläkö saa käytetystä enemmän kuin uudesta ja miten vuoden päästä? Toimitusajat?
Ainakin käytetystä pyydetään sama tai enemmän kuin uudesta. Kauppa on hyundai-myyjän mukaan alkanut rauhoittumaan, mutta siihen varmaan vaikuttaa huonompi korkokampanja (jos sitä enää edes on) - alkukeväästä kun oli 1% korko ilman kuluja niin ihmiset siihen tarttuivat aika hanakasti, minä mukaan lukien.

Nykyhinnaston pohjalta jos lähtisi tilaamaan ioniq 5:sta rwd stylena niin olisi noin 3000€ kalliimpi kuin se josta kaupat tein. Jos nyt ei hirveästi markkinat heilahtele ja inflaatio jatkuu samana, niin aika hyvää hintaa luultavasti voisin pyytää parin vuoden päästä autosta. Mutta mistäpä tuota tietää, ei Euroopassa pitänyt enää sotiakaan olla mutta…:)
 
Toi mahdollisuus ladata täydellä 22kW teholla on muuten varmaan ihan edukas monilla minuuttihintaisilla 22kW AC-pisteillä.

Edit: Jaa no näyttää AC:t useimmiten olevan kWh-perustaisia. 43kW latauspisteen löysin joka on 5,5c/minuutti eli täydellä nopeudella 7,7snt/kWh, mutta noi 43kW AC-latauskykyiset ei taida kovin yleisiä olla. Mahtaako olla muita kuin ZOE Q90 välillä 2017 - 2019
Juu en tiedä onko muita sähköautoja kuin vanhemmat Renault Zoet jotka osaavat tuon 43kW AC-latauksen. Renaulttikin pudotti sen pois ja tyytyi 22kW AC-lataukseen uudemmissa 52kWh-akkuisissa Zoeissa. Kai se tarve satsata AC-latauksen nopeuden maksimoimiseen väheni DC-latauksen kehittymisen myötä, ja jostain olin lukevinani että tuo 43kW AC-lataus myös oli aika häviöllistä eli varsin suuri osa sähköstä meni harakoille tms.

Käsittääkseni kaikki autovalmistajat suosittavat, että akkuja ladataan välillä hidaslatauksellakin. Tai jos joku tietää autovalmistajan joka ilmoittaa että akkujen elinikä on aivan yhtä hyvä vaikka laitaisi aina 300kW DC-latauksella, niin kertokaa pois :hmm:
Eiku tarkoitin että Renault suosittelee että akku ladattaisiin silloin tällöin 100% asti, jotta jännitetasot balansoituisivat tms. Ei siis liittynyt latauksen nopeuteen vaikka mainitsinkin itse tekeväni tuon 100% latauksen joskus kuukauden tai parin välein 1x8-10A hidaslatauksella kotona joku yö.

Kai se on sama kaikissa sähköautoissa sitten, en vain tiedä onko muilla valmistajilla tuollaista ohjeistusta.

Mitä pikalataukseen tulee, Tesla lienee varsin hyvin keskittynyt akuston lämmönhallintaan myös pikalatausta ajatellen, joten ehkä sillä vaikutus akun elinikään ei ole niin suuri kuin... jos aktiivista lämmönhallintaa ei olisi. :)

Varmaan Teslallakin toki akun elinikää voi vielä pidentää suosimalla hitaampaa AC-latausta, mutta maksimaalista elinikää akuiltaan haluavien kannattanee muutenkin ostaa LFP-akullinen sähköauto (vaikka sitten Standard Range-versiot Tesla Model 3 tai Y, eikös niissä molemmissa ole nykyisin LFP...?).
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi pariksi viikoksi jättää patteriauto "kylmilleen" parkkihalliin. Millehän varaustasolle se akku kannattaa jättää? Ei tyhjäksi, eikä täysi, vaan jotain väliltä 20-80%, mutta mikä olisi optimaalisin varaustaso?
Mä laittaisin 70 tai 80%. Joka tapauksessa yli 50%.

Jossain videossa näin kun tyypit irroittelivat käytettyjä auton akkuja ja laittoivat niitä pitkäaikaissäilytykseen (tosin lämpimään varastoon), he sanoivat laittavansa akut 70% lataukseen tuota varten.

Koska kylmässä niin siksi ehkä jopa yli tuon 70%, koska kylmyys on pahempaa tyhjälle kuin täydelle akulle.

Niin ja jostain artikkelista olin lukevinani että laboratorio-olosuhteissa pisin elinikä akulle saatiin kun sitä ladattiin ja purettiin vain 65-75% välillä, ja 70% osuu just tuohon välille...
 
Eli Pihtiputaan mummo hankkii sähköauton ja latailee sitä auton mukana tulleella laturilla sukopistokkeesta. Sitten mummon mökki palaa maantasalle. Jotta mummo saisi kotivakuutuksesta täyden korvauksen, hänen olisi pitänyt osata käydä Motivan sivuilta lukemassa turvallisuusohjeet?
Jos Pihtiputaan mummolla on varaa sähköautoon, on hänellä varmasti varaa myös ostaa uusi mökki palaneen tilalle.

Sori, oli pakko heittää tähän väliin kevennyksenä tuo usein käytetty väite sähköautoilijoiden pohjattomasta maksukyvystä ja -halukkuudesta...
 
Enyaq 80 ollut nyt kaksi viikkoa ajossa ja luoja tätä Skodan applikaatiota! Jatkuvasti yhteysvirhe tai joku muu hässäkkä eikä saa yhteyttä autoon.
Toinen ongelma on jonkinlainen timeout, eikä aina voi olla varma meneekö esim lämmityksen aloittaminen perille vai ei :mad:
 
"Simply clever"

No mutta jos lohduttaa niin sama koskee kaikkia VW-konsernin autoja (tai ainakin Skoda, VW, Seat) Teoriassa kai huonomminkin sen appin voisi tehdä, mutta ei hirveän paljon. Tai vastaavasti, "parempi kuin ei mitään", mutta ei kovin paljon.

Se on ollut paska jo vuosia ja mitään parannusta ei tapahdu. Tässä video vuoden takaa


Minun henkilökohtainen näkemykseni on, että VW-konsernissa kiinnostaa se äppi on lähinnä tehty että voidaan mainostaa että "meillä on äppi" ja luotetaan ettei kukaan ehdi/pysty ennen auton ostamista tutustumaan siihen kunnolla. Sitten kun auto on myyty ja VW saanut rahansa niin heille on ihan samantekevää minkälainen käyttäjäkokemus autosta ostajalle muodostuu. Strategia saattaa kostautua sitten kun asiakkaat hankkii seuraavaa autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mun auton mukana tulleessa schuko-laturissa on töpselissä lämpötilan valvonta, jos lämpenee niin katkaisee virran. Eikö tämmöinen ominaisuus pitäisi olla kaikissa latureissa joita myydään? Tai pitäisi tietysti olla.
Lisäksi on myös tuo superschuko pistorasia kotona.
Minkä lämpötilan valvonta? Johto itsessään? Suko-pistorasia? Jotain muuta?

Mulla on kaksi "matkalatauspiuhaa" (piti ostaa toinenkin kun eka ei osaa rajoittaa 8A tasolle, vaan ainoastaan joko 10A tai 16A; käytän tuota sellaisissa paikoissa missä arvioin 10A latauksen olevan ihan ok, esim. kotiparkkiruutuni super-suko).

Siinä toisena ostetussa on jopa pieni näyttö joka näyttää esim. todellisen latausvirran ja myös lämpötilan... mutta minulle on aina ollut epäselvää tosiaan, mitä lämpötilaa se on siinä ilmoittavinaan. Tuskin ainakaan ulkolämpötilaa.

No, en ole asiaa sen enempää miettinyt, eikä mitään hajua katkooko kumpikaan virtoja kun tämä mainittu lämpötila nousee jonkun rajan yli tms. Ihan kiva jos niin tekevät, toistaiseksi eivät ole tietääkseni tehneet. Enimmillään olen tainnut ladata tällä uudemmalla 12A virralla supersukosta, mutta yleensä siitäkin vain 10A.
 
Käsittääkseni kaikki autovalmistajat suosittavat, että akkuja ladataan välillä hidaslatauksellakin. Tai jos joku tietää autovalmistajan joka ilmoittaa että akkujen elinikä on aivan yhtä hyvä vaikka laitaisi aina 300kW DC-latauksella, niin kertokaa pois :hmm:

Kian manuaali suosittaa lataamaan enimmäkseen hitaalla (luen: max 11 kW) latauksella, ja vain tarvittaessa nopealla latauksella nimenomaan akun kunnon säästämiseksi. Kian huoltotiski on suositellut lataamaan noin joka toinen kuukausi akut sinne 100% akkukennojen stabiloimiseksi.
 
Minkä lämpötilan valvonta? Johto itsessään? Suko-pistorasia? Jotain muuta?
Sinänsähän olisi teknisesti täysin mahdollista pistää lämpötila-anturi (myös) itse siihen schuko-pistokkeeseen, ja se olisikin varsin nerokasta. Mutta en tosiaan tiedä monessako niin on tai onko missään.
 
Viimeksi muokattu:
Enyaq 80 ollut nyt kaksi viikkoa ajossa ja luoja tätä Skodan applikaatiota! Jatkuvasti yhteysvirhe tai joku muu hässäkkä eikä saa yhteyttä autoon.
Toinen ongelma on jonkinlainen timeout, eikä aina voi olla varma meneekö esim lämmityksen aloittaminen perille vai ei :mad:
No on onneksi Renaultillakin (ainakin Zoe) välillä samaa vikaa. En tiedä onko kyseessä että auto on internet-katveessa, vai väliaikainen häiriö Renaultin palvelimilla joiden kautta (kai?) pyynnöt menevät, tai sitten auto itse ei vaan välillä tykkää ottaa komentoja vastaan.

Yleensä kuitenkin onneksi toimii... Ehkä 80% ajasta. Vaikuttaa lähinnä siihen etten voi sitten etänä käynnistää esilämmitystä, tai seurata tahi muutella latausta muualla ollessani. Joskus harvoin applikaatio on tuntunut jopa unohtavan että omistan mitään autoa, mutta onneksi ilmestyy sitten myöhemmin takaisin.

Eurooppalaista softaosaamista...
 
Taitaa sama kesähessu olla koodannut Opelin kännykkäsovelluksenkin. En käsitä miten voi olla niin surkea tekele. Tuntuu kuin se oikeasti olisi jonkun kesäharjoittelijan tuotos, ja tämä harjoittelijakin on napattu hortonomian osastolta ilman koodauskokemusta. Kyseessä siis PHEVin kontrollointi, mutta yhtä lailla latauksen säätäminen, valvonta ja ajastus, kabiinin viilennys / lämmitys, matkojen logitus, jne. Ainoa mikä tuntuu edes jotenkin toimivan on esilämmitys, ja siinäkin aika ajoin ongelmia kun yhteydet katkeilee. Välillä tämäkin unohtaa että olisi mitään autoa siellä. Matkat tallentuvat appikseen täysin arpanopan heitolla, ja sovellus pakottaa kieleekseen suomen puhelimen lokaation mukaan (auto ja kännykkä itsessään englanniksi, mutta ei anna kieltä vaihtaa), ja silti sovellus on osittain ranskaksi, osittain huonoa suomea. Nojuu, se on mitä on. Surullinen softa joka tapauksessa.
 
Hyundain appi on tasoa välttävä. Tärkeimmät komennot niinkuin aloita ilmastointi menee kyllä nopeasti perille mutta esim latauksen ajastuksen säätämisessä saa refreshailla ja odotella ja ihmetellä.
 
Mun mielestä on kyllä outoa miten iso VW konserni on vieläkin niin jäljessä Teslaa noissa softa ja äppi hommissa. Eikö niillä ole varaa palkata koodareita vai missä on ongelma? Luulisi olevan kuitenkin heillekin tärkeää saada ne parhaimmat osaajat noihin hommiin koska nykyään se softa ja sen toimivuus on melkein tärkeintä (sähkö)autossa.
 
Mä luulen että ne ei osaa* palkata hyviä koodareita ja priorisoivat appijutuissa vääriä asioita. Veikkaan myös että eivät pidä sitä kilpailutekijänä ja eivät ne ihan väärässä olekaan. Auton ostajat kattelee tällä hetkellä enemmän rangea, kulutusta, kiihtyvyyttä, latausnopeutta, auton tiloja, auton ulkonäköä ja varmaan montaa muutakin enemmän kuin sitä äppiä. Ja lisäksi vielä jos joku satunnainen ostaja sanoo että "tän auton äppi on kuulemma surkea" niin myyjä varmaan sanoo että "siihen on kyllä tulossa parannuksia"

* Pitäisi osata palkata koodari joka on oikeasti hyvä eikä sellaista joka sanoo olevansa hyvä.
 
Tesla on kuitenkin säätänyt autonsa softaa vuodesta 2003 (en löytänyt koska ovat ekan softansa julkaisseet, mutta tuolloin firma perustettu joten ehkä vasta pari vuotta tuosta itse softa). VW connect on julkaistu 2014, mutta en toki tiedä onko vastaavaa softaa ollut heillä jo paljon ennen tuota.

Kyllähän noi ihan ok toimivat (myös Kia josta itsellä kokemuksia), mutta toimintavarmuus vähän takkuaa. Tuntuu, että varsinkin latauksen ajastamisen kanssa on jotain häikkää. En tiedä päivittääkö jotenkin gps sijaintia ja aikaa väärin, kun Gridio softaa käytettäessä välillä liikkeelle lähdössä jonkin aikaa saattoi aika näyttää ihan mitä sattuu. Tätä ei tapahtunut ilman tuota, että toki voi olla ko. softan ongelmakin. Mutta tosiaan ajastettu lataus tuntuu välillä sekoilevan otetaanko tieto autosta vai luurista. Siksi usein menen ilman sitä ja ajastan latauksen jotenkin muuten.

Yhteyden kanssa auto ilmeisesti käyttää Elisan yhteyksiä, koska toimivuus on mökin suunnassa surkeaa (kuin myös Elisan yhteydet kännyköissäkin). Heikkojen yhteyksien kanssa ettähallinta on vähän mitä sattuu, mutta silloin antaa ihan reilusti yhteysvirheitä joten jos autoa pääsee käskyttämään niin toiminto on kyllä aina mennyt perille.
 
No hei, jos 8 vuodessa ei saa softaa kuntoon niin sitä ei saa koskaan kuntoon. Tuossa ajassa on luultavasti jo kerran pari ollut järkevää monet osiot tehdä uudelleen "puhtaalta pöydältä", joten Teslan etumatka 2003-2014 välillä oltaisiin kyllä kurottu kiinni jos olisi haluttu. Tietty jos oltaisiin haluttu päästä ohikin, niin olis pitänyt "juosta" aika kovaa.

Siis toimiihan noi äpit "ihan ok" eli välttävästi. Silti ihan kertaluokkaa surkeimmin tehty äppi ainakin minun puhelimeen asennetuista äpeistä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, mikä sitten onkaa "saa kuntoon". Tässä ajassa jo verkkotekniikkakin on vaihtunut pari kertaa ja joka maan operaattoreilla on omat tapansa toteuttaa asiat. Eihän Intelkään ole saanut erillisten näytönohjainten softaa toimimaan luotettavasti vaikka ko. firma on sentään tehtyt ajureita alkuajoistaan lähtien.

Toimintoja on tullut koko ajan lisää (Kialla esim. tuli etäpäivitykset edellisessä navigointi/softa -päivityksessä), joten siinä mielessä softiin on varmasti lisätty sellaisia ominaisuuksia joilla nähdään olevan arvoa eniten. Veikkaan, että monen autosoftan kohdalla kerätty data toimivuuden kohdalla on liian hajanaista ja epäselvää. Ei ole prosessia jonka kautta nähtäisiin ne selkeät ongelmat nopeammin ja panoksia on annettu enemmän uusiin ominaisuuksiin kuin ylläpitoon (mikä on about jokaisen softaprojektin ongelma). Ihan samalla lailla Teslassa on hajonnut tänä vuonna todella paljon sitä softaa ihan firmwaretasolla. Onko tämä sittten parempi kuin vajavainen toiminta on lähinnä näkökulmakysymys.

Itse uskon, että jahka markkinoilla on riittävästi ko. alustan autoja niin bugejakin korjataan nopeammalla tahdilla kun tarvittavat ominaisuudet on lisätty ja/tai panostetaan jatkossa enemmän myös ognelmien korjaamiseen kun se alkaa näkyä riittävästi tilastoissa/kerätyssä datassa. Itsellä Kia -softa toimii tosiaan tuota ajastusta lukuunottamatta hyvin, eikä siitä ole mitään pahaa sanottavaa. Tuonkin kohdalla en osaa suoralta kädeltä sanoa onko ongelma kännysoftassa, auton softassa vai kenties siellä netin taustapalvelussa.
 
Yhteyden kanssa auto ilmeisesti käyttää Elisan yhteyksiä, koska toimivuus on mökin suunnassa surkeaa (kuin myös Elisan yhteydet kännyköissäkin). Heikkojen yhteyksien kanssa ettähallinta on vähän mitä sattuu, mutta silloin antaa ihan reilusti yhteysvirheitä joten jos autoa pääsee käskyttämään niin toiminto on kyllä aina mennyt perille.

Tämä taas eroaa Teslan "mahtavuudesta", jota tässä on nyt kovasti kehuttu. Jos auto menettää yhteyden verkkoon tai ei muuten herää (kumpaakin tapahtuu aika-ajoin), niin app ei sitä mainitse mitenkään. Ainoastaan, että osa komennoista ei mene läpi (ovien avaus voi toimia BT:n läpi jos on tarpeeksi lähellä autoa, mutta esim. ilmastointi ei kulje samaa tietä) vaan niistä tulee timeout lopulta. Sitä ennen pyörii ~5 minuuttia se "Last seen 6 hours ago" ilmoitus auton kuvan alapuolella.

Ainoa tapa saada selville nukkuiko auto eikä halunnut herätä, vai oliko auto taas tippunut Telian (?) verkosta on mennä autoon sisälle ja odottaa että ruutu herää. Sen jälkeen etähallinta yleensä taas toimii. Toki, Teslan ovikahvat eivät aina toimi jos ei lämmitystä ole saanut päälle, joten lämmityksen päälle saaminen voi joskus aiheuttaa omia kommelluksia..

Eli kuulostaa kyllä ihan samalta kuin nuo VW / KIA / Hyundai ongelmatkin.
 
Enyaq 80 ollut nyt kaksi viikkoa ajossa ja luoja tätä Skodan applikaatiota! Jatkuvasti yhteysvirhe tai joku muu hässäkkä eikä saa yhteyttä autoon.
Toinen ongelma on jonkinlainen timeout, eikä aina voi olla varma meneekö esim lämmityksen aloittaminen perille vai ei :mad:
Meillä kotona auto näyttää 0-1 palkkia kuuluvuutta ja monesti tuli timeouttia. Kun yhdisti auton kodin wlaniin niin tuntui nopeasti kokeiltuna paranevan.
 
Veikkaan myös että eivät pidä sitä kilpailutekijänä ja eivät ne ihan väärässä olekaan.

Softa on mitä todennäköisimmin firman strategiassa pakollinen riippakivi, ei mitään mihin haluttaisiin oikeasti pistää paukkuja. In-house osaamista tuskin löytyy muutenkaan ja homma ulkoistetaan kolmannelle osapuolelle. Kyllä se softa muutakin on kuin pelkkä appi puhelimessa, kun autot monimutkaistuvat koko ajan. Model 3 LFP-versioissa oli alkuvaiheessa satunnaista epäsynkkaa akun todellisen varauksen ja näytöllä näytettävän lukeman kanssa kylmällä säällä. Saattoi yön aikana se näytön lukema laskea 10-20%:lla, vaikka todellisuudessa akun varaus tuskin muuttui mihinkään. Tesla korjasi tämän muutamassa kuukaudessa, mutta jos tuota olisi saanut katsella vuositolkulla, niin olisi hommasta muodostunut aikamoinen deal breaker.
 
No joo siis jos miettii että ihan niinkin yksinkertaiset asiat kuten että Appin käynnistyminen kestää melkein puoli minuuttia, appi näyttää satunnaisesti että auton ovet on auki ja/tai lukitsematta vaikka ne on kiinni ja lukittu, satunnaisesti "kirjautuminen epäonnistui, yritä myöhemmin uudelleen" vaikka mitään tunnuksia ei edes kysellä / sormenjälkitunnistus kyllä onnistuu niin kyllä siitä että noita ei 2 vuoteen saada korjattua kertoo vähän siitä että ei edes yritetä. En tiedä onko nämä nyt sitten sen vähempää deal breaker kun sen että näytön lukema akun varauksesta on virheellinen.

Toki pystyn autoa käyttämään vaikka kokonaan ilman Appia, mutta onhan se kiva että saa lämmityksen päälle etukäteen tai pystyy tarkistamaan varaustason menemättä autolle. Samoin kuin varmaan Teslaakin pystyisi ajamaan vaikka akkumittari näyttää liian vähän.
 
Maali kuitenkin pysyy ja sisusta ei natise ;)

En ole ihan varma. Sen hintainen auto, että pitäisi toimia. Softa jumittelee välillä oudosti toimii ja jäätyy yht äkkiä muutamaksi sekunniksi. Pari kertaa kaatunut softa kesken ajon.
Välillä on tuntunut että natinoita ja muita pikkuvikoja voisi mieluummin antaa anteeksi kuin softan bugisuutta. Maali on tietysti sitten eri juttu.
 
Miissä Seatin appi tuntuu paljon vakaammalta ompussa kuin Sampan luurissa. Valot päällä/ovi auki on vähän 1x2 mitä se näyttää, mutta muuten aikalailla varmatoiminen tuo on ollut. Toki en paljoa muuta ole tehnyt kuin katsonut onko ladannut loppuun ja/tai pistänyt lämmityksen/jäähdytyksen päälle. Vähän tuosta tulee sellainen "Nokia" viba appien suhteen, että ei ehkä ihan olla tiedetty mitä ollaan tekemässä.
 
Mun mielestä on kyllä outoa miten iso VW konserni on vieläkin niin jäljessä Teslaa noissa softa ja äppi hommissa. Eikö niillä ole varaa palkata koodareita vai missä on ongelma? Luulisi olevan kuitenkin heillekin tärkeää saada ne parhaimmat osaajat noihin hommiin koska nykyään se softa ja sen toimivuus on melkein tärkeintä (sähkö)autossa.
Kyllä se on lähinnä toisin päin - mitä isompi saksalainen firma, sitä varmempaa on, etteivät softahommat onnistu kätevästi.
 
Auton ostajat kattelee tällä hetkellä enemmän rangea, kulutusta, kiihtyvyyttä, latausnopeutta, auton tiloja, auton ulkonäköä ja varmaan montaa muutakin enemmän kuin sitä äppiä.
Sitä appsia on aina vaikea myös testata yhden koeajon aikana.
 
Hauska vanhana bensalenkkarina huomata että kiinnostus on siitä varsinaisen auton ja sen laadun tarkkailusta kääntynyt ihan muihin asioihin. Fokus on ehkä meikäläisen ikäluokan mielestä epäolennaisuuksissa jos auton paneeleissa saa olla 5cm raot, tiivisteet saa vuotaa sisään, keskikonsolit olla pimeänä ja maalit ravista pois mutta kunhan appi toimii ja on pierutyynyjä yms. niin hyvä on :D
Tunnen itseni dinosaurukseksi näitä juttuja lukiessa.
 
Sinänsähän olisi teknisesti täysin mahdollista pistää lämpötila-anturi (myös) itse siihen schuko-pistokkeeseen, ja se olisikin varsin nerokasta. Mutta en tosiaan tiedä monessako niin on tai onko missään.

Juuri siinä pistokkeen pohjassahan se lämpöanturi on jos se jossain on. Ei mistään muusta kohtaa olisi muuta kuin nörtteilykiinnostusta mitata, mutta siellä pistokkeessa se varsinainen valvottava asia on.
 
Fokus on ehkä meikäläisen ikäluokan mielestä epäolennaisuuksissa jos auton paneeleissa saa olla 5cm raot, tiivisteet saa vuotaa sisään, keskikonsolit olla pimeänä ja maalit ravista pois mutta kunhan appi toimii
Et vissiin ole ymmärtänyt asian pointtia. Se, että konserni, joka valmistaa miljoonia autoja, käyttäisi vaikka 100 000 euroa tekemään täydellisen Appin ei automaattisesti tarkoittaisi että paneeleihin tulee 5cm raot, vuotavat tiivisteet jne.

Ja käyttävät vielä samaa appia myös bensa ja dieselautoissa. (joskin tosin silloin näkyy polttoaineen määrä eikä akun varaustaso, jne)

Eli aika pienellä panostuksella per auto saisi tuon asian kuntoon.
 
Et vissiin ole ymmärtänyt asian pointtia. Se, että konserni, joka valmistaa miljoonia autoja, käyttäisi vaikka 100 000 euroa tekemään täydellisen Appin ei automaattisesti tarkoittaisi että paneeleihin tulee 5cm raot, vuotavat tiivisteet jne.

Ja käyttävät vielä samaa appia myös bensa ja dieselautoissa. (joskin tosin silloin näkyy polttoaineen määrä eikä akun varaustaso, jne)

Eli aika pienellä panostuksella per auto saisi tuon asian kuntoon.
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
 
Et vissiin ole ymmärtänyt asian pointtia. Se, että konserni, joka valmistaa miljoonia autoja, käyttäisi vaikka 100 000 euroa tekemään täydellisen Appin ei automaattisesti tarkoittaisi että paneeleihin tulee 5cm raot, vuotavat tiivisteet jne.

Ja käyttävät vielä samaa appia myös bensa ja dieselautoissa. (joskin tosin silloin näkyy polttoaineen määrä eikä akun varaustaso, jne)

Eli aika pienellä panostuksella per auto saisi tuon asian kuntoon.
Saksalainen konserni ei saa 100 000e:llä edes kahvipullia kokouksiin joissa yritetään päättää, että aletaanko koodata appsia vaiko ei.
 
Voihan sinnekin Type2 puolellekin mennä likaa liittimiin tai muusta syystä tulla huonoa kontaktia ja lämpenemistä.

Mutta joo, tietenkin schuko-pistokkeen lämpötilan mittailu on järkevämpää.

Joku oli purkanut tuollaisen karavaanaripistokkeellisen EVSEn, joka tässäkin ketjussa oli mainittu ja siinä ei näyttänyt olevan pistokkeessa lämpötila-anturointia. Ja toki siinä oli mukana schuko->karavaanarisovitin, eli vaikka karavaanaripistoke mittaroitaisiinkin niin schukopistoketta ei siltikään mitattaisi.

Sen sijaan ainakin VW-konsernin tilapäiskykentälaitteessa näyttää olevan pistokkeen lämpötilan mittaus (päätellen siitä että Schuko-pistokkeeseen menevä kaapeli on merkitty 3 x 2.5mm2 + 2 x 0.5mm2 )
 
Viimeksi muokattu:
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Sähkön hinta vaihtelee karkeasti ottaen 5-100snt/kWh. Pelkästään tuon takia olisi fiksua pystyä etäohjaamaan nimenomaan sähköauton latautumista.

Jos on vielä voimassa halpa kiinteähintainen soppari, niin ymmärrän sen, että lataamisen etäohjaus ei juuri nyt kiinnosta, mutta yhä useampi ottaa nykyisessä markkinatilanteessa pörssisähkön. Halpojen tuntien aikana saa latailla autoa liki ilmaiseksi ja kalliiden tuntien aikana lataus maksaa enempi kuin bensalla ajo, että onhan siinä jo jotain kannustinta.

Huomenna jos töräyttää tankkiin 40kWh iltasella, niin hintaa tulee yli 20e. Jos viitsii ladata tänä yönä, niin selviää karvan yli kympillä. Kun tätä heiluntaa on melkein jatkuvasti, niin harmittaisihan se jatkuvasti maksaa ylihintaa. Tai harmittaa ravata autolla säätämässä sitä lataamisen ajastusta jos sen voisi tehdä etänäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Itse ainakin kun puhuin huonosta softasta tarkoitin lähinnä sitä auton käyttöliittymää siinä keskinäytössä, enkä mitään äppiä. Nykyään autoissa ohjataan lähes kaikki siitä keskellä olevalta kosketusnäytöltä ja esimerkiksi VW konserni ei ole viitsinyt siitä koodata helposti käytettävää ja toimivaa ja toisekseen ei ole viitsinyt laittaa sinne sellaista rautaa, että se ei pätkisi.
 
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti.
No minäkin sanoin että pärjään vaikka ilman appiakin, mutta ei ole kovin hyvä laatuvaikutelma että valmistaja tekee tuotteeseensa ominaisuuden joka on täyttä paskaa. Vähän sama kuin mersun tähti tipahtaisi ensimmäisessä kaarteessa. Eihän sillä tähdellä sinänsä mitään tee, mutta oli ominaisuus miten turha tahansa niin pitäisihän se tehdä kunnolla.
 
Et vissiin ole ymmärtänyt asian pointtia. Se, että konserni, joka valmistaa miljoonia autoja, käyttäisi vaikka 100 000 euroa tekemään täydellisen Appin ei automaattisesti tarkoittaisi että paneeleihin tulee 5cm raot, vuotavat tiivisteet jne.

Kunnon mobiiliappia auton kaltaiseen laitteeseen ei tee kukaan 100k eurolla, hintaluokka on jotain aivan muuta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom