Tuoreeltaan kokemuksia ja pari kyssäriä Enyaq harrastajille
-Saapuminen satamaan, istuskelin autossa ilmanvaihto päällä kunnes yhtäkki kaikki radiota myöten sammui. Siitä näytön alla olevasta virtanapista sai kellon esiin mutta mihinkään muuhun ei näyttö reagoinut. Vasta kun menin ulos ja tulin takaisin lähti ilmanvaihto taas päälle ja kellotaulusta pääsi eteenpäin. Mitä nappia pitää painaa että lämpö ja radio pysyy päällä?
-Koitin laittaa auton naviin suoraan oikean osoitteen n. 1000 km päässä. Laski reitin ja lataustaukoja siihen joihinkin mystisiin latureihin. Saisiko tuota suosimaan jotain esim. powerpassin asemia (ionity)?
-Sellaista perus ominaisuutta kuin etsi reitiltä en löytäny, onkohan sellaista?
-Laivalta lähtiessä range 322 km ja pistin käsin sopivan Ionityn aseman 211 km. Aattelin että aloitetaan rauhassa. Perillä taisi 35 km olla rangea jäljellä.
-Pari ekaa latausta ionityllä kaikki toimi kuten piti eikä ollut ruuhkaa.
-Kolmas ionity-kenttä olikin sitten täynnä ja jonoksi asti autoja. Piti kokeilla muistaakseni cleverin ABB merkkistä laturia. Ensimmäinen yhden tolpan paikka meni heti töpselin valinnan jälkeen jumiin. Kävin välillä kusella ja kun tulin takaisin oli se edelleen jumissa, ei reagoinut kosketukseen. Vaihdoin Värnamon tolpille joista myös löytyi ABB laturit. Ensimmäistä ei saanut powerpassilla jostain syystä käyntiin. Toisen sai mutta maksimissaan 30kW antoi vaikka 175kW väitti olevansa.
-Neljännellä Ionityn pisteellä ei mitää muuta murhetta kuin se että joutui jonottamaan ja kokoajan oli jonoa kun siinä latailin.
-Viidennellä ei jono ja 120kW sai puskettua parhaimmillaan mutta juuri kun menen moottoritien toiselle puolelle syömään niin lataus katkesi itsekseen. Menin katsomaan niin teki pari kertaa saman uudestaa, aloitti mutta lopetti lähes samantien. Kolmannella lähti taas toimimaan.
-Noin puolessa välin matkaa luovutin tuon auton navin suhteen kun se välillä putosi kartalta enkä saanut näkymääkään mieleiseksi, zoomaa aina automaattisesti todella lähelle. Paritin iphonen ja carplayllä aplen navi ruutuun. Powerpassista sai aseman helposti siirretty navigointiin eikä tarvinnut käsin etsiä uudestaan.
-Pisin kertasuorite oli 310 km, 97km/h, 19,6kWh/100km. 93% -> 8% meni varaus auton mukaan. Joten sellainen olo jäi että reilu 200 km on sopiva väli suunnitella latauksia? Jää varaa pohjalle ja lataa äkkiä sinne 80%.
Kaikenkaikkiaan ihan positiivinen eka kerta. Tuo latureille jonottaminen ehkä suurin murhe kun siinä menee aikaa pirusti ja jonotus on sellainen häröpallo ettei uskalla paikalta lähteä.
Koko siirtymälle alla olevat luvut, on varmaan ihan linjassa mitä pitäisikin?