Mun mielestä on kyllä outoa miten iso VW konserni on vieläkin niin jäljessä Teslaa noissa softa ja äppi hommissa. Eikö niillä ole varaa palkata koodareita vai missä on ongelma? Luulisi olevan kuitenkin heillekin tärkeää saada ne parhaimmat osaajat noihin hommiin koska nykyään se softa ja sen toimivuus on melkein tärkeintä (sähkö)autossa.
Sama ongelma kuin Nokialla oli, ei rautatalo muutu kovin nopeasti softataloksi, kun alalle tuli Applen ja Googlen tapaisia softataloja.
Lisäksi, ehkä Yhdysvalloissa vaan on enemmän ja parempaa softakoodausosaamista, kuin (länsi-)Euroopassa. Euroopassa ehkä osataan tehdä parempia voisarvia, ainakin sellaisia joihin ei ole sotkettu suklaakastiketta päälle.
Jotain ainakin Renaultin vanhakantaisuudesta kertonee se että ilmeisesti he ovat kieltäneet esim. autojen firmiksien päivityksiä huollossa, ellei asiakas ole erikseen raportoinut jostain oikeasta viasta joka on korjattu uudemmassa versiossa. Voi auto kuulemma mennä juntturaan vikaan menneen päivityksen myötä tms. (olen aiemmassa työpaikassa työkseni päivitellyt firmiksiä, ja kumma jos Rellu ei ole kuullut systeemistä missä firmiksille on kaksi tallennuspaikkaa joista toinen jää varalle ja siihen palataan automaattisesti, jos toisen päivitys jostain syystä menee persiilleen; toisaalta vaikka satoja ellen tuhansia päivityksiä tein, en edes muista milloin yksikään päivitys olisi epäonnistunut, ainakaan niin että laite ei olisi sen jälkeen enää toiminut buutin jälkeen).
Niin ja olen minä PC:eitteni ja läppärieni BIOS päivittänyt vaikka kuinka usein, vielä kertaakaan en ole onnistunut munaamaan niitäkään. Ei ole sitten tullut sähkökatkoa juuri sopivaan rakoon.
Ilmeisesti kaikki autot eivät voi olla Tesloja joissa päivitykset tulevat turvallisesti ilmateitse, ei tarvitse edes huollossa käydä (missä kieltäydytään päivittämästä mitään).
Renaultiin kyllä tulee ilmateitse päivityksiä siihen keskikonsolin mediacenteriin vai mikä se on nimeltään, ehkä kerran vuodessa, ja muutokset tuntuvat olevan niin hienovaraisia etten osaa edes sanoa onko jotain päivittynyt. Ehkä sitten ovat vain bugipäivityksiä, ei tule uusia ominaisuuksia tms. Tai no, voi siihen ehkä tulla päivityksiäkin jotka eivät näy minulle, koska minulla ei ole auton navigaattoria yms.