Yleistä keskustelua sähköautoista

Ehkä joskun tulee lisävarusteeksi perus webaston kaukosäädin -tyyppinen ratkaisu. :)
Vähän tähän tyyliin minä olen Honda e:n kanssa elänyt. Siihenhän ei etäohjausta ole Suomessa tarjolla. Onneksi avaimesta saa etänä viilennyksen/lämmityksen päälle ja sen kantomatka yltää juuri ja juuri kotoa parkkikselle asti, kunhan osoittelee oikeasta tuuletusikkunasta. Toiminut sinällään ihan ok, mutta välillä ei ole lämmitys mennyt päälle syystä tai toisesta ja ottaahan se päähän kun autolle asti pääsee kuvitellen pääsevänsä suoraan lämpimään autoon.
 
Silloin kun minulla viimeksi oli webasto, niin sen sai kyllä päälle ihan tekstiviestillä ja aina toimi. Oli siis nopeammin ja luotettavammin toimiva kuin nämä VW-konsernin appi.
 
Silloin kun minulla viimeksi oli webasto, niin sen sai kyllä päälle ihan tekstiviestillä ja aina toimi. Oli siis nopeammin ja luotettavammin toimiva kuin nämä VW-konsernin appi.
VW ei ole sama kuin kaikki muut. Haukkukaa ESIM Teslaa miten paljon huvittaa mutta olihan tuo pirun näppärää lyödä ajastuksella tai luurista täppäämällä lämmöt tappiin, lämmittää ne penkit mitkä haluaa valmiiksi, kävellä autolle luuri taskussa, istua mukavan lämpimään sulaan autoon ilman että tarvitsee avaimia, ylimääräisiä avaimenperiä yms. Hätävarana pankkikortin muotoinen vara-avain lompakossa jos luurista loppuu akku. Voin sanoa ettei kyllä ihan heti tulisi mieleen kaipailla jotain txt pohjaisia päälle pois settejä. Kaukosäädin menetteli yhdessä autossa koska kantomatka riitti juuri ja juuri kämpästä autolle mutta nykyisessä ei mitään toivoa joten pari täppäystä (ota luuri taskusta, avaa lukitusnäyttö jossa Teslan widget, paina nappia, lukitse puhelin=4painallusta mukaanlukien luurin avaus ja lukitus sormenjäljellä) luurista ja homma oli hoidettu.
 
Niin no siitähän tämä lähti että VW:n softatarjonta on niin pahasti jäljessä Teslasta.

Eikö ole surkuhupaisaa, jos jonkin firman "hieno äppi" on jopa huonompi kuin tuollainen txt pohjainen päälle pois?
Juu tuli vain fiilis että VAG=paska=kaikki paskaa. Tuo sakemannien ohjelmistojuttu on mennyt niin sekavaksi että huhhuh.
 
Onko muiden sähköautojen käytettyjen hintakehitys vastaavaa kuin teslalla tällä hetkellä? Ei tee mieli ostaa kun hinnat tulee ryminällä alas eikä pohjaa vielä näy. :)
 
Onko muiden sähköautojen käytettyjen hintakehitys vastaavaa kuin teslalla tällä hetkellä? Ei tee mieli ostaa kun hinnat tulee ryminällä alas eikä pohjaa vielä näy. :)
Joko on palattu normaaliin: 50 000e autosta lähtee 5000e/v ensimmäiset pari vuotta?
 
Miten luulet hintojen tulevan rytinällä alas kun kysyntä vain kasvaa, mutta tuotanto ei pysty vastaamaan?
 
Miten luulet hintojen tulevan rytinällä alas kun kysyntä vain kasvaa, mutta tuotanto ei pysty vastaamaan?
Kyllähän ne näyttää lyhyellä tähtäimellä tulevan, ainakin Tesloissa. Niitä rahdattiin kerralla liikaa Suomeen ja kyllästettiin markkinat. Samaan aikaan Teslan toimitusajat uusissa autoissa on enää pari-kolme kuukautta.
 
Juu tuli vain fiilis että VAG=paska=kaikki paskaa. Tuo sakemannien ohjelmistojuttu on mennyt niin sekavaksi että huhhuh.
Lueppas uusiksi. Vag=Paskaa, Tesla=Hyvä oli se mistä tässä keskusteltiin ja ihmeteltiin kun sakemannit osaa kyllä tehdä autoja, mutta koodata eivät.
 
Lueppas uusiksi. Vag=Paskaa, Tesla=Hyvä oli se mistä tässä keskusteltiin ja ihmeteltiin kun sakemannit osaa kyllä tehdä autoja, mutta koodata eivät.
Juu sen siitä saa kun tekee miljoonaa asiaa. Luet yhden viestin unohtaen mistä viestin asiaan päädyttiin. Noooh... jos ei muuta niin tulipahan annettua yksi esimerkki toimivasta softasta vs VAG.
 
Silloin kun minulla viimeksi oli webasto, niin sen sai kyllä päälle ihan tekstiviestillä ja aina toimi. Oli siis nopeammin ja luotettavammin toimiva kuin nämä VW-konsernin appi.

Tällä pääsee noin 500m ja näkee auton sisälämpötilan ym ja voi ajastaa joka päivälle vaikka minkä ajan tahansa, toiminut sen 14v ongelmitta
20220429_061248.jpg
 
Ihan nettiautoa tullut seurattua. M3 LR useampia jo alle 40k hintaan tarjolla ja eivät silti näytä kelpaavan.

No ei varmaan lähde tavan tuulipukukansan mukaan yli 3v vanha yli 100tkm rullattu Tesla 40k€ hinnalla.
Etenkään kun vieressä on se perus golffi jolla vuosi vähemmän ikää, kilometrejä alle 50tkm ja hintaa jotain 18-20k€. (Taitaa tuokin olla yläkanttiin)
Molemilla hoitaa tasan saman henkilön/tavarankuljetuksen, kutakuinkin yhtä mukavasti ja huolettomasti. Pätee myös muihin sähköautoihin, noissa vaan on vielä ihan liikaa sähköautopremiumia hinnassa.

Ihan sama millainen miljoonan Rolls Royce se on uutena ollut, mutta kyllä takuunsa jo ohi rullannut pirssi pitää lähteä lähemmäs 20k€ hintaan mukaan tai saa jäädä kauppaan. Ainakin tämän naavaparran mielestä.
 
Ihan sama millainen miljoonan Rolls Royce se on uutena ollut, mutta kyllä takuunsa jo ohi rullannut pirssi pitää lähteä lähemmäs 20k€ hintaan mukaan tai saa jäädä kauppaan. Ainakin tämän naavaparran mielestä.
Tällä logiikalla näitä mersuja, bemareita, audeja tai volvojakaan ei olisi polttomoottorien aikanakaan ensimmäisen omistajan jälkeen saatu enää myytyä. Ei se kolmen vuoden ikäinen diesel bemarikaan taikaiskusta muutu 20k€ autoksi kun takuu loppuu.
 
Noista VAGin heikoista apeista sen verran, että itselläni on dinomallin Audi A4 vm 2021 ja siinä appi on toiminut 100% auton käyttöiän aikana, käytän sitä aina jäähdytyksen/lämmityksen käynnistykseen ja vähintään viikottain auon oviakin. Käyttöliittymänä Apple Watch ja iPhone.

Onkohan nuo ongelmat siis itse auton pään ohjelmistossa VAGgineiden osalta, kun ovat kuuluisan bugisia eritoten tuon uuden käyttöliittymän osalta? Tämä Audihan on tuolla vanhalla Audin softalla, ja se on muutenkin toiminut kuin ajatus noin teknisesti. Ominaisuuksia toki voisi olla enempikin sinällään, mutta langattoman Carplayn myötä ei kyllä tee mieli käyttää itse auton infotainmenttia. Ainut kiinnostava lisäominaisuus olisi Carplayn karttojen heijastus suoraan mittaristoon.

Budjettina voisi kuvitella tuollaisen auton infotainmentin olevan lähempänä sataa miljoonaa kuin sataa tuhatta.
 
Budjettina voisi kuvitella tuollaisen auton infotainmentin olevan lähempänä sataa miljoonaa kuin sataa tuhatta.
Tuossa sadassa tonnissa nyt puhuinkin ihan vaan appista, joka asennetaan kännykkään ja joka juttelee taustajärjestelmän kanssa. Toki jos kaikesta auton softasta puhutaan niin ollaan ihan eri suuruusluokassa. Autoon sisältyvä softa tuntuu kuitenkin toimivan riittävän hyvin, joten viittasin siihen ettei olisi suhteessa suuri kustannus tehdä sitä appiakin kunnolla. Tietenkin jos tuo, että ovien lukitus ja valojen päälläolo tulee väärin johtuu auton päässä olevasta softasta ja sen korjaaminen on mahdotonta, niin ne kannattaisi ehkä sitten jättää kokonaan pois appista.

Kommenttien perusteella iPhone-versio toimii paremmin kuin Android, eli kenties VAG johtajilla on iPhonet ja ongelmia joita ei omakohtaisesti näe ei ole olemassa.

Lähinnä mielipiteeni on ollut että laatunäkökulman kannalta asiat kannattaisi joko tehdä kunnolla tai jättää kokonaan tekemättä.
 
Mun mielestä on kyllä outoa miten iso VW konserni on vieläkin niin jäljessä Teslaa noissa softa ja äppi hommissa. Eikö niillä ole varaa palkata koodareita vai missä on ongelma? Luulisi olevan kuitenkin heillekin tärkeää saada ne parhaimmat osaajat noihin hommiin koska nykyään se softa ja sen toimivuus on melkein tärkeintä (sähkö)autossa.
Sama ongelma kuin Nokialla oli, ei rautatalo muutu kovin nopeasti softataloksi, kun alalle tuli Applen ja Googlen tapaisia softataloja.

Lisäksi, ehkä Yhdysvalloissa vaan on enemmän ja parempaa softakoodausosaamista, kuin (länsi-)Euroopassa. Euroopassa ehkä osataan tehdä parempia voisarvia, ainakin sellaisia joihin ei ole sotkettu suklaakastiketta päälle.

Jotain ainakin Renaultin vanhakantaisuudesta kertonee se että ilmeisesti he ovat kieltäneet esim. autojen firmiksien päivityksiä huollossa, ellei asiakas ole erikseen raportoinut jostain oikeasta viasta joka on korjattu uudemmassa versiossa. Voi auto kuulemma mennä juntturaan vikaan menneen päivityksen myötä tms. (olen aiemmassa työpaikassa työkseni päivitellyt firmiksiä, ja kumma jos Rellu ei ole kuullut systeemistä missä firmiksille on kaksi tallennuspaikkaa joista toinen jää varalle ja siihen palataan automaattisesti, jos toisen päivitys jostain syystä menee persiilleen; toisaalta vaikka satoja ellen tuhansia päivityksiä tein, en edes muista milloin yksikään päivitys olisi epäonnistunut, ainakaan niin että laite ei olisi sen jälkeen enää toiminut buutin jälkeen).

Niin ja olen minä PC:eitteni ja läppärieni BIOS päivittänyt vaikka kuinka usein, vielä kertaakaan en ole onnistunut munaamaan niitäkään. Ei ole sitten tullut sähkökatkoa juuri sopivaan rakoon.

Ilmeisesti kaikki autot eivät voi olla Tesloja joissa päivitykset tulevat turvallisesti ilmateitse, ei tarvitse edes huollossa käydä (missä kieltäydytään päivittämästä mitään).

Renaultiin kyllä tulee ilmateitse päivityksiä siihen keskikonsolin mediacenteriin vai mikä se on nimeltään, ehkä kerran vuodessa, ja muutokset tuntuvat olevan niin hienovaraisia etten osaa edes sanoa onko jotain päivittynyt. Ehkä sitten ovat vain bugipäivityksiä, ei tule uusia ominaisuuksia tms. Tai no, voi siihen ehkä tulla päivityksiäkin jotka eivät näy minulle, koska minulla ei ole auton navigaattoria yms.
 
Viimeksi muokattu:
Mä luulen että ne ei osaa* palkata hyviä koodareita ja priorisoivat appijutuissa vääriä asioita. Veikkaan myös että eivät pidä sitä kilpailutekijänä ja eivät ne ihan väärässä olekaan. Auton ostajat kattelee tällä hetkellä enemmän rangea, kulutusta, kiihtyvyyttä, latausnopeutta, auton tiloja, auton ulkonäköä ja varmaan montaa muutakin enemmän kuin sitä äppiä. Ja lisäksi vielä jos joku satunnainen ostaja sanoo että "tän auton äppi on kuulemma surkea" niin myyjä varmaan sanoo että "siihen on kyllä tulossa parannuksia"

* Pitäisi osata palkata koodari joka on oikeasti hyvä eikä sellaista joka sanoo olevansa hyvä.
Pitää olla kunnon softa-arkkitehdit ja tyypit jotka myös suunnittelevat ison kuvan, millainen appi on hyvä käyttää ja kaikki siihen liittyvä tekninenkin puoli.

Sinänsä Renault Zoen äppi on suht helppokäyttöinen ja looginen, ei siinä mitään. Enemmän ongelma on ehkä ominaisuuksien puute (mikä ehkä sitten tekeekin siitä helppokäyttöisen), ja edellämainitut ajoittaiset yhteysongelmat jne. Ei se äppi onneksi sentään jatkuvasti kaatuile tms., kuten vaikka Fingridin sähköpörssihintaohjelma alkoii tehdä jatkuvasti puhelimellani (en tiedä oliko vika enemmän puhelimessa vai äpissä).
 
Hauska vanhana bensalenkkarina huomata että kiinnostus on siitä varsinaisen auton ja sen laadun tarkkailusta kääntynyt ihan muihin asioihin. Fokus on ehkä meikäläisen ikäluokan mielestä epäolennaisuuksissa jos auton paneeleissa saa olla 5cm raot, tiivisteet saa vuotaa sisään, keskikonsolit olla pimeänä ja maalit ravista pois mutta kunhan appi toimii ja on pierutyynyjä yms. niin hyvä on :D
Tunnen itseni dinosaurukseksi näitä juttuja lukiessa.
En tiedä vertailetko polttomoottoriautoja ja sähköautoja sinällään, vai eri aikakausien autoja, esim. 1996 Skodaa 2022 Teslaan.

En ole 2007 uudempaa polttomoottoriautoa ajanut, mutta veikkaan että jos nyt ostat uuden yli 20000€ maksavan polttomoottoriauton, eiköhän siinäkin softan toimivuus ja äppsit näyttele jo jotain roolia. 2007 Toyota Auriksessa juu ei tainnut olla mitään puhelinäppiä jonka toimivuutta olisi pitänyt ihmetellä, mutta veikkaan että 2022 Toyota Corollassa on.
 
Et varmaan itse ymmärtänyt mitä hain takaa. Itselleni kelpaa auto ilman koko appia, en keksi miten se on tarpeellinen kun kaiken voisi tehdä "perinteisellä" menetelmällä vähintään yhtä luotettavasti. Ehkä joku lämmityksen kaukosäätö on jees. Appi ei ole minulla millään listalla autonvalintakriteereissä. Nykyisessäkin autossa lähinnä vituttaa kun joka kerta käynnistäessä tarjotaan jotain tilin luontia ja "suurimman yksityisyyden" -tiliä. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Varmaan kaikkia sähköautoja voi käyttää myös kokonaan ilman äppiä, jos niin välttämättä haluaa.

Sitten pitää vain aina mennä auton luo tekemään säätöjä vaikka latausasetuksiin (jos niihin on tarve koskea, esim. jos haluaa ajastaa latauksen vain yön tunneille tms.), tai laittaa esilämmitys päälle (voi senkin toki ajastaa) jne.

En tiedä mitä kaikkea uusissa polttisautoissa on mitä haluaa etänä huolehtia tai tarkkailla. Onko niissä esilämmityksiä yms., vai hoidetaanko ne edelleen erikseen asennettavilla Webastoilla yms.?
 
jos nyt ostat uuden yli 20000€ maksavan polttomoottoriauton, eiköhän siinäkin softan toimivuus ja äppsit näyttele jo jotain roolia.
Sinänsä tosin polttisautoissa saattaa olla että käyttäjä ei asenna koko äppiä jos siitä ei ole sen suurempaa hyötyä. Niissähän ei yleensä ainakaan esilämmitystä ole sisäänrakennettuna.

Toki joo esilämmityksenkin voi ajastaa, mutta se ei auta tilanteissa, joissa ei etukäteen ole aikataulua tiedossa.

Ei se tietty maailmanloppu ole vaikka esilämmitystä ei saisikaan päälle, nopeastihan tuo lämpenee senkin jälkeen kun autoon menee - kokemusta on, apin satunnaisesta toimimattomuudesta johtuen.
 
VW ei ole sama kuin kaikki muut. Haukkukaa ESIM Teslaa miten paljon huvittaa mutta olihan tuo pirun näppärää lyödä ajastuksella tai luurista täppäämällä lämmöt tappiin, lämmittää ne penkit mitkä haluaa valmiiksi, kävellä autolle luuri taskussa, istua mukavan lämpimään sulaan autoon ilman että tarvitsee avaimia, ylimääräisiä avaimenperiä yms. Hätävarana pankkikortin muotoinen vara-avain lompakossa jos luurista loppuu akku.

No en tiedä, tämä ei eroa Mazdasta mitenkään tai Cupran plugarista. Näissähän nämä asiat voi säätää myös suoraan autosta ja appista hifistellä jos haluaa. Mazdan appi on toiminut 100% jatkuvasti ja VW:n kusinen appi ehkä sen 85% ajasta. Silleen tuo 85% on kyllä täysin paska suoritus, koska vkl heillä on jotain palvelinpäivityksiä tai jotain, jolloin ei luonnollisesti aina saa ovia auki tai lämmitystä päälle. Ajastetut lähtöajat ovat toimineet kyllä poikkeuksetta aina, kun ne on auton sisällä infotainmentista VW:n paskassa säätänyt.
 
VW:llä tuntuu olevan kyllä nuo palvelimet se heikko lenkki. Ainakin siis, jos ja ilmeisesti kun Seatkin käyttää samoja palvelimia. Jos appi-palvelin-auto yhteys pelittää, niin en muista koskaan tulleen mitään varsinaista ongelmaa appin kanssa, asiat on saanut hoidettua. Eli oikeastaan haukutaanko me tässä volkkarin palvelimia vai appia?
 
Joo kaikki niiden brändit käyttää samoja palvelimia. Hauskinta on että taustapalvelimet itse asiassa usein toimii vaikka Appi ei saisi niihin yhteyttä. (Päätellen siitä että Appista reverse engineerattu Python-kirjasto toimii usein ihan täysin)

Ja Python kirjasto saa haettua kaikki tiedot 8 sekunnissa, kun Android-appilla siinä kestää 29 sekuntia (20 sekuntia menee ennen kuin se edes sanoo että "yhdistetään") Eli sanoisin että toi eka 20 sekuntia menee käytännössä siihen että ovat päästäneet jonkun toistaitoisen koodaamaan sen Android-appin.
 
XR:llä meni noin 15 sekunttia siihen, kun suljettu appi oli auki ja auton tiedot haettu. Jos appi oli jo tausta-ajossa, niin vähän alle 10 s. iOS appi taitaa tosiaan olla paremmin koodattu.
 
VW ei ole sama kuin kaikki muut.
Itse lähdin tässä siitä että amerikkalaisilla firmoilla (kuten Google, Apple ja Tesla) tuntuu olevan softaosaamista ja halua softan tekemiseen ihan eri tavalla kuin länsi-eurooppalaisilla. Nokiakin kipuili aikoinaan kun olisi pitänyt enemmän keskittyä jonkun oman appstoren yms. pystyttämiseen ja muuhun softakehitykseen, pelkän Symbian-luurien muotoilun ja näppäinten kehittämisen sijaan.

Kiina... en osaa sanoa. Ehkä he osaavat myös tehdä softaa, mutta Tesla-Björnin videoista on tullut kuva että kiinalaissähköautojen ohjelmistoissa on vielä paljon bugeja, kaatuilevat käytössä jne.

Ehkä intialaisten pitäisi alkaa tehdä sähköautoja, eivätkös ne ole ihan hitonmoisia koodareita, ainakin 30 hengen ryhmissä missä kuhina käy ja jalka vipattaa?
 
Onko muiden sähköautojen käytettyjen hintakehitys vastaavaa kuin teslalla tällä hetkellä? Ei tee mieli ostaa kun hinnat tulee ryminällä alas eikä pohjaa vielä näy. :)
JOS (siis jos) Teslan käytettyjen hinnat ovat oikeasti tulossa ryminällä alas, vaikea nähdä ettei se vaikuttaisi kaikkien muidenkin käytettyjen sähköautojen hintoihin, niitä alentavasti.

Mikäs siellä nyt on rytissyt, onko joku taas tarjoamassa taksikäytössä ollutta 2018 Tesla Model 3:sta 300.000km mittarilukemalla jo alta 39k€?
 
Sinänsä tosin polttisautoissa saattaa olla että käyttäjä ei asenna koko äppiä jos siitä ei ole sen suurempaa hyötyä. Niissähän ei yleensä ainakaan esilämmitystä ole sisäänrakennettuna.

Toki joo esilämmityksenkin voi ajastaa, mutta se ei auta tilanteissa, joissa ei etukäteen ole aikataulua tiedossa.

Ei se tietty maailmanloppu ole vaikka esilämmitystä ei saisikaan päälle, nopeastihan tuo lämpenee senkin jälkeen kun autoon menee - kokemusta on, apin satunnaisesta toimimattomuudesta johtuen.
Juu näinhän se on, mukavuustekijä se äppi on eikä muuta. Ei mun auton äpissä ole edes mitään ovien availuja tai lukitsemisia, ne hoidetaan etänä avainkortin nappulaa painamalla jos on tarve että vaimon pitää päästä hakemaan autosta jotain ilman autonavainta (avainkortin kantama riittää kotoamme viidennestä kerroksesta parkkipaikalle).

En sillä äpillä muuta juurikaan tee kuin tarkkaile auton akun lataustasoa jos on jostain syystä unohtunut mitä se oli, ja se esilämmitys. Aina tosin en lumisina pakkasaamuina viitsi esilämmitystäkään käyttää koska pakkaslumi on helpompaa vaan huitaista tuulilasilta pois kuin sulanut märkä lumi, ja kuten sanoit, sähköauto lämpenee nopeasti kun sen käynnistää, ei tartte ajella ympäriinsä 10-15 minuuttia ennenkuin alkaa tarjeta ja huuru lähteä laseista kuten edellisellä polttomoottoriautolla. Pelkkinä pakkasaamuina ilman sitä lunta, silloin toki on kiva että lasit ovat jo valmiiksi pois huurusta kun autolle saapuu.
 
Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
 
Joulukuussa tulee kuulemma Volvon XC40 vm2024 päivitetyt hinnat. Kantama on noussut nelivedoissa ja vajaavedoissa, mutta todellinen yllätys on, että ilmeisesti XC40 muuttuu etuvedosta takavedoksi! Nelivetokin on oletuksena takavetoinen, etupyörien aktivoituessa tarpeen mukaan. Jänniä nämä sähköautot, eipä tule heti mieleen mitään polttomoottoriautoa jossa vetotapa oltaisiin vaihdettu edestä taakse vuosimallin vaihtuessa!
 
Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Jos noin paljon maksat museoautosta, niin kannattaa nyt ainakin laskea auki, että kannattaisiko vaan päivittää auto suoraan nykyaikaan.
 
Jos noin paljon maksat museoautosta, niin kannattaa nyt ainakin laskea auki, että kannattaisiko vaan päivittää auto suoraan nykyaikaan.
Nykyaikainen auto maksaa vähintään 40 000 €. Noin 25t€ ja allekin saa asiallisia polttiksia.

Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
 
Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Sinänsä jos ne poistaa käyttövoimaveron dieseliltä, niin sitten varmaan nostavat dieselin veron samaksi kuin bensiinin vero. Sitä veroaleahan se on tehty kompensoimaan.
 
Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
En noilla kilometreillä itse saanut kannattamaan 50k€ sähköautoa millään. Lähellä kyllä oli kun vastassa oli 30k€ bensa. Tilasin silti.

Sitten isommilla +30000km/v on jo tyhmää ajella dinolla.
 
Oikeastaan se kiinnostaakin että millaisilla laskelmilla nämä +40t€ sähköautot saa kannattamaan, esim. tyypillisillä liisarikilometreillä 10-15t.
Minä en ainakaan millään. Kilsoja tulee juuri se reilut 15t vuodessa. Olisin tehnyt huomattavat säästöt, jos olisin ostanut 25t bensa-auton uutena vs. 42t sähköauton. Taloudellisesti minun vallinnassa ei ole mitään järkeä. Ja silti osin sen sähköauton. Itseasiassa jo toisen sellaisen.

Hyvin harvoja hankinnoistani minä muutenkaan euroilla perustelen. Pelitietokone, kannettava tietokone, pelikonsolit, iso telkkari, tarpeettoman kalliit kengät, sähköpotkulauta... Taloudellisesti näissä on hyvin vähän järkeä ja kaikille valinnoille olisi löytynyt edullisempi vaihtoehto. Mutta se näitä kaikkia yhdistää, että kaikki nämä asiat tuovat minulle iloa. Samoin kuin se sähköauto.
 
En noilla kilometreillä itse saanut kannattamaan 50k€ sähköautoa millään. Lähellä kyllä oli kun vastassa oli 30k€ bensa. Tilasin silti.
Perstuntumalta sanoisin, että nyt uutena ostettavasssa "perusauto" polttomoottorivehkeissä alkaa kohta olemaan aika railakasta arvonalenemaa sähkökulkineisiin nähden, kun verokarhu pääsee viilailemaan kynsiään. Polttiskanta on edelleen selvästi isompi ja "pahaa" saastustajaa on aina helpompi poliittisesti rankaista. Tähän vielä päälle runsastuva määrä enemmän ajettua täyssähkisvaihdokkeja ja töpselihybridejä, jolloin polttomoottorien "high end" pään hinnat valuu nekin reippaammin alaspäin ja tämä jättää perusautoille vielä vähemmän hinnoitteluvaraa. Ihan puhtaasti näistä syystä lasken sen varaan, että sähköauto pitää itsensä edullisempana vaikka hankintahinta on kovempi (oletuksena käyttää 4-5 vuotta takuun loppuun asti).
 
Ostin sähköauton koska siihen on varaa ja polttomoottorinen käyttöauto on vastenmielinen ajatus. Hintaero oli aika merkityksetön lopulta valinnassa.
 
Hyvin harvoja hankinnoistani minä muutenkaan euroilla perustelen. Pelitietokone, kannettava tietokone, pelikonsolit, iso telkkari, tarpeettoman kalliit kengät, sähköpotkulauta... Taloudellisesti näissä on hyvin vähän järkeä ja kaikille valinnoille olisi löytynyt edullisempi vaihtoehto. Mutta se näitä kaikkia yhdistää, että kaikki nämä asiat tuovat minulle iloa. Samoin kuin se sähköauto.
Tää on kyllä jännä ilmiö, että kaiken muun saa perustella tunneasioilla, mutta auton kanssa pitää tehdä tarkat kalkyylit että nyt on useampi sentti enemmän povarissa tallessa. Toki puhutaan paljon isommasta kertainvestoinnista, mutta uskoisin että meitä on aika paljon jotka laittavat vuositasolla reilusti nelinumeroisia summia "turhuuksiin", eli sellaisiin, joita ei voi taloudellisilla syillä perustella. Joku voisi miettiä mikä järki minun oli laittaa 1200 euroa tietokoneen OLED-näyttöön kun olisi jollain Powerin tarjousnäytölläkin aivan hyvin pärjännyt. Noh, koska halusin. Onhan tämä paljon kivempaa. Moni ostaa sen asunnonkin osittain tunnepohjalta, eikä ihan kaikkia asioita siitä tutkita. Toki juu, asunnossa asutaan ehkä vuosikymmeniä, kun taas auto vaihtuu 2-10 vuoden sisällä mitä todennäköisimmin. Toki luulisi että kauan autoaan pitävä autoilija arvostaisi nimenomaan niitä halpoja kilometrejä. Ja toki x2, joidenkin on pakko tehdä laskelmat että voivat a) itselleen tai b) puolisolleen sen sähköauton hankinnan perustella.
 
Kyllähän kaikki kalliimmat (polttis) autot on aina olleet tunteella perusteltavia. Eihän muuten mitään premiumautoja myytäisikään jos puhtaasti laskettaisiin eurot, paljonko ihmisiä ja tavaraa mahtuu sisään ja paljonko se kuluttaa.
 
Paljon ajavana tullut todettua, että penkkiä, melueristystä ja yleistä käytettävyyttä ei yleensä ihan hinnat alkaen saa. Onko noi sitten tunneasioita? Minusta ei ainakaan ihan suoraan. Esim. jos 50 tkm/v motarilla pitäis ajaa, niin onhan sillä vähän väliä onko alla hinnat alkaen Yaris tai vaikka isoakkuinen eunukki. Kaupunkioloissa auton ominaisuudet merkkaa vähemmän ja sähköistyminen itse asiassa parantaa pikkukoppien ominaisuuksia suhteessa enemmän kuin isoissa. Diesel V90:stä sähköön hyppäämällä muutos on aika pieni. Upista e-Upiin taas luokkaa yö/päivä, kun koneen teho-ongelma ja päämelunlähde poistuu.
 
Perstuntumalta sanoisin, että nyt uutena ostettavasssa "perusauto" polttomoottorivehkeissä alkaa kohta olemaan aika railakasta arvonalenemaa sähkökulkineisiin nähden, kun verokarhu pääsee viilailemaan kynsiään. Polttiskanta on edelleen selvästi isompi ja "pahaa" saastustajaa on aina helpompi poliittisesti rankaista. Tähän vielä päälle runsastuva määrä enemmän ajettua täyssähkisvaihdokkeja ja töpselihybridejä, jolloin polttomoottorien "high end" pään hinnat valuu nekin reippaammin alaspäin ja tämä jättää perusautoille vielä vähemmän hinnoitteluvaraa. Ihan puhtaasti näistä syystä lasken sen varaan, että sähköauto pitää itsensä edullisempana vaikka hankintahinta on kovempi (oletuksena käyttää 4-5 vuotta takuun loppuun asti).
Aika monta oletusta.
 
Huomautus - offtopicin ruokkiminen, ketju ei ole tarkoitettu polttomoottoriautoista keskusteluun
Ostin sähköauton koska siihen on varaa ja polttomoottorinen käyttöauto on vastenmielinen ajatus. Hintaero oli aika merkityksetön lopulta valinnassa.
Mikäs siitä vastenmielisen tekee?
 
Paljon ajavana tullut todettua, että penkkiä, melueristystä ja yleistä käytettävyyttä ei yleensä ihan hinnat alkaen saa. Onko noi sitten tunneasioita? Minusta ei ainakaan ihan suoraan. Esim. jos 50 tkm/v motarilla pitäis ajaa, niin onhan sillä vähän väliä onko alla hinnat alkaen Yaris tai vaikka isoakkuinen eunukki. Kaupunkioloissa auton ominaisuudet merkkaa vähemmän ja sähköistyminen itse asiassa parantaa pikkukoppien ominaisuuksia suhteessa enemmän kuin isoissa. Diesel V90:stä sähköön hyppäämällä muutos on aika pieni. Upista e-Upiin taas luokkaa yö/päivä, kun koneen teho-ongelma ja päämelunlähde poistuu.
Ajoin noin pariskympin Ioniq sähköä taannoin ja kyyti oli kyllä surkea kaikinpuolin, kuten oli myös Tesla Model S:ssä poislukien kiihtyvyys. Että oletin että sähköautoissa maksettaisiin nimenomaan jollain järkiperusteilla.
 
Onko näissä sähköautoissa paljon mieltäkään kun asiallisen polttiksen saa 20-30t väliin. Vielä kun seuraavalla hallituskaudella poistavat käyttövoimaveron dieseliltä niin peli on selvä.
Jos ajaa vähän niin ei ole. Myös vetokoukun ja maksimaalisen vetokyvyn tarve voi ratkaista asian polttisauton eduksi.

Jos ajaa paljon eli kilometrejä kertyy, alkaa sähköautossa olla taloudellista järkeä, jopa nykysähköhinnoilla (jotka luultavasti tulevat painumaan selvästi alas kevättä kohden mentäessä).
 
Viimeksi muokattu:
Itse ostin sähköauton koska se kiinnosti, etenkin Tesla jonka sitten Corsa-e:llä muutaman kk ajeltuani ostin. Corsa oli ihan ok mutta kun se ei juuri mitenkään eronnut polttiksesta, paitsi tietysti edullisempi ajaa. Tesla Model 3 LR on sitten selvästi erilaisempi, tulevaisuutta eli juuri sitä mitä tälläinen vanhus halusi autoltaan. Myöskään corsan appi ei vaikuttanut, samoja yhteysongelmia kuin edellä mainitut vw yms ja hyvin suppea teslaan verrattuna.
Kannattavuuslaskelmia tein, toki se nyt on arvoitus miten auto pitää hintansa mutta luultavasti paremmin kuin jos oisin uudehkon/uuden polttiksen ostanut. Edellinen auto oli diesel, omat ajot (n.20tkm vuodessa) menee melkein sillä mitä dieselveroa maksoin entisestä. Eli säästöä arvion kertyvän 150-200e/kk verrattuna dieseliin (tai vaikka edelliseen bensa-autoon) ja tällä hetkellä säästöä on tullut n.180e/kk kun ei ole tarvinnut dieseliä tankata.
Entinenkin auto oli osittain lainarahalla ostettu ja kun ottaa huomioon säästön polttoaineessa niin kuukausittain maksan vain hieman enemmän kuin aiemmin, toki hieman pidempään. Lisäksi huolto ja korjauskulut ovat pienemmät.

Halvinta toki olisi ajaa muutaman satasen kotterolla sen mitä se kestää ja ostaa samanlainen kun hajoaa mutta mielellään jo panostaa hieman parempaan autoon.
Tesla on kuitenkin muutamista ominaisuuksista huolimatta oikein mukava ja helppo auto ajaa, kävin pikkulenkin dieselvolvolla ajamassa ja ei ole ikävä sitä dieselin korinaa mikä siinäkin sisälle kuului kiihdytyksessä.
 
Siinäpä oiva käyttötarkoitus sähköautolle - sähköinen roska-auto:



Lehtijuttu toukokuulta: Ainoa meluhaitta on tyhjien roskisten kolina: Helsingin kaduille täyssähköinen jäteauto – "Välilataus tulee varmasti kyseeseen"

Yhdestä vuorosta selviää ilman latausta, mutta kahdesta ei välttämättä
Auton on toteuttanut HSY:lle hollantilainen Emoss, joka on tehnyt konversion Scanian matalahyttisestä 6x2-alustasta. Auton polttomoottori on poistettu, ja tilalle on pantu sähkömoottori, akustot ja tarvittavat voimalinjat.
Auto on viralliselta merkiltä ja malliltaan Emoss EMS 2728.
Nuutisen mukaan ainakin alkuvaiheessa sähköisellä jäteautolla ajetaan 60–100 kilometrin lenkkejä per päivä. Auto on aluksi käytössä yhdessä kahdeksantuntisessa vuorossa.
Valmistajan ilmoittama toimintamatka yhdellä latauksella on 200–220 kilometriä, mutta tämä ei huomioi jätepakkaajan käyttämää virtaa, joka otetaan suoraan ajoakustosta. Yhdestä vuorosta selvitään joka tapauksessa lataamatta.
Autoa ladataan pääsääntöisesti öisin varikolla, mutta tarvittaessa sitä voidaan myös pikaladata vuoronvaihtojen välissä. Ajoneuvoa voidaan ladata samoista latureista kuin henkilöautojakin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom