Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä
Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
Joo vaikea sanoa kuinka suuri osa siitä tarvitsee lämmittää ja kuinka tehokkaasti se lämmitin lämmittää juuri sitä tarvittavaa osaa eikä ulkopuolisia rakenteita. Niron "akku" kuitenkin painaa 457 kgTosin eipä se varsinainen akku 500kg paina
Eikös niiden Lildin DC-latureiden max. teho pitänyt nyt maksullisuuden myötä muuttua takaisin 50kW, kun välillä laskettiin 30kW:iin?No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?
Miksi sä haluaisit sen latauksen lopettaa kesken? Renuhan ei lataa sitä akkua 100% ikinä muutenkaan.Oli miten oli, pääasia että jotain positiivista kehitystä, johtui mistä johtui. Ties vaikka joku päivä Zoe saisi sellaisenkin modenin ominaisuuden kuin kyky rajoittaa lataus jollekin tietylle akun lataustasolle, esim. 85% ?!? Nyt se lataa pyytämättä aina 100% ellei itse katkaise latausta kesken tai aseta ajastettua latausta vaikka puhelinäppillä. Ihanan 90-lukulaista retroa...
Muistelen lukeneeni että esim. Tesla pyrkii esilämmittämään akun jopa 40 asteeseen DC-pikalatausta varten. Kuvittelisin toki että ihan kivasti se latautuisi jo vaikka 20 tai 30 asteisena, mutta ehkä se optimi mahdollisimman nopealle lataukselle on sitten vieläkin korkeampi, tiedä häntää.Ja riittääkö se 10 asteen lämmitys, vai pitäisikö lämmittää 20 astetta. Jokatapauksessa kyllä se akun lämmittäminen ottaa ihan reilusti energiaa, jos esim. 0 asteista akkua pitää kunnolla lämmittää pikalatausta varten.
Ai tuo iX1 tuli noin nopeasti tuotantoon ja toimituksiin. Tottunut siihen, että näissä kuluu reippaasti aikaa.
Ei kai mikään auto lataa oikeasti 100%, paitsi ehkä LFP-akullinen Tesla ja tuskin sekään?Miksi sä haluaisit sen latauksen lopettaa kesken? Renuhan ei lataa sitä akkua 100% ikinä muutenkaan.
Juu varmaan ovatkin tehneet. Toisaalta samalla mahdollisesti ovat laskeneet AC-lataukset 22kW -> 11kW, jos oikein ymmärsin (en ole vielä itse kokeillut maksullista Lidl-latausta, pitäisi virittää Lidl-äppiin maksukortti jne., ja jossain muualla lähistöllä lataan edelleen halvemmin tai jopa ilmaiseksi, lämpimässä kauppahallissa...).Eikös niiden Lildin DC-latureiden max. teho pitänyt nyt maksullisuuden myötä muuttua takaisin 50kW, kun välillä laskettiin 30kW:iin?
Edit: Vaivauduin nyt rekisteröitymään tuonne Lidlin palveluun nähdäkseni lataushinnat. 24c/kWh DC ja 19c/kWh AC. Kieltämättä nykyisillä sähkönhinnoilla vallan kohtuulliset. Tarkoittanee sitä että CCS DC lataus jatkossakin aina varattu, kuten näytti lähi-Lidlissä nytkin olevan.
Näin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.Niin täyteen ladatessa tietty pakkokin tehdä kennojen jännitystason tasausta, kun eihän se muuten olisi täynnä jos osa kennoista olisi vajaita
Toi mahdollisuus ladata täydellä 22kW teholla on muuten varmaan ihan edukas monilla minuuttihintaisilla 22kW AC-pisteillä.jossain muualla lähistöllä lataan edelleen halvemmin tai jopa ilmaiseksi, lämpimässä kauppahallissa...).
Käsittääkseni kaikki autovalmistajat suosittavat, että akkuja ladataan välillä hidaslatauksellakin. Tai jos joku tietää autovalmistajan joka ilmoittaa että akkujen elinikä on aivan yhtä hyvä vaikka laitaisi aina 300kW DC-latauksella, niin kertokaa poisNäin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.
Voisi kuvitella, että se 8v/160tkm/70% skenaario on laskettu juuri tällaisen tapauksen varaan. Että pelkällä pikalatauksella lataavakin pysyisi tuon rajan yllä. Muuten voisi tulla aika kalliiksi valmistajille muutaman vuoden päästä akkujen takuuvaihdot.Tai jos joku tietää autovalmistajan joka ilmoittaa että akkujen elinikä on aivan yhtä hyvä vaikka laitaisi aina 300kW DC-latauksella, niin kertokaa pois
No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?
72kW ilmoitettu maksimiOli 225 kW laturi Siilinjärven Nesteellä, uusi Niro ottaa muistaakseni 80 kW max vastaan, tuli hiukan vajaalla 70 kW:llä.
Björnin testeissä sai tosta uudesta Nirosta 84kW latausnopeutta parhaimmillaan 1000km testissä.Optimiolosuhteissa 77kW on todellisuudessa maksimi siinä just ennen 40% SOC. Keskimääräinen 10-80% latausnopeus on 70kW. En sit tiedä olisiko hyötysuhde huomioiden 72kW suurin latausteho, mutta toi 77kW parhaimmillaan näkyy latauslaitteella.
Onko tuo hintaero nyt sitten muuttunut miksikään, siis verraten perusauto vs premium? Aiemmin joku Corolla tai Octavia lienee ollut uutena edes jollain kohtuullisella varustetasolla luokkaa 30k€, ja sitten jos oikeaa premium BMW:tä halunnut niin sopivilla varusteilla saanut yli tuplat laittaa helposti lisää.Oma auto oli eilen määräaikaishuollossa ja pakko sanoa noin yleisesti sähköautoista, että minun mielestäni autoilun sähköistyminen on tuonut autoiluun taas sellaista uutta ja ihmeellistä. Puhun varsinkin kalliimman hintaluokan autoista, eli noin 90.000 euron suv-luokan autoilu on nyt taas jotain sellaista mitä ns. premium-hinnan autoilu vaikutti olevan joskus 2000-luvun vaihteessa verrattuna siihen halpikseen.
En kommentoi kävinkö koeajamassa mutta kyllä tuo ix bmw esimerkiksi on mielestäni jo niin sanotusti täydellinen auto. Uskomaton määrä tehoa, kokoa, näyttävyyttä ja tietynlaista vau-efektiä. Ja auto on ajaessa vieläpä aivan hiljainen. En olisi enää uskonut tässä iässä kokevani lapsenomaista ihmetystä, että miten ne kattolasinkin sumennukset oikein toimivat, näin vain esimerkkinä. Hienoa, että tälläisiäkin kokemuksia on. Eihän ix jälkeen enää ole tarvetta paremmalle autolle, auto loppuelämäksi.
Se on sitten toinen asia, että onko tuokaan auto sitten hintansa arvoinen. Ja että onko ”ok” että jos hintatasoja miettii, niin tuollaisella entisaikojen ”premiumin” hinnalla myydään nykyään suoraan sanottuna keskeneräistä tai heikkolaatuista sähköautoa (50.000 euron kategoria), ja se ”oikea premium” maksaakin nyt sitten 90.000 euroa. Aivan käsittämättömiä summia. Mutta joo, leikkimielisesti ajateltuna: jos auto on se loppuelämän auto niin vaikkapa 30 vuodelle tuo 90.000 euroa ei ole enää ihan niin paljoa.
Itse myös kokeilin eilen Ioniq 5:lla. Ajoin Kouvolaan ja esilämmitys alkoi myös yli tunnin ennen perillepääsyä. Tehoa lämmitys söi 4,4kW, ihan lopussa enää 4kW. Perille päästessä 200kW K-latauksen laturilta tuli 50% varaustasolla 115kw ja kun otin irti laturista 12min myöhemmin 125kW 75% varaustasolla. Arvelisin siis että tuosta on ollut paljonkin hyötyä latausnopeuteen vaikkakin tuo 4kW hehkutus syö jo hieman rangea. Akku oli todennäköisesti lähtiessä aivan jääkylmä, sillä autolla ei oltu juurikaan ajettu koko viikolla.Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä
Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
Ioniq 5 ohjekirjassa suositellaan myös kerran kuussa 100% latausta.Näin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.
Suko-liitin on yksiselitteisesti huono pitkäkestoiselle suurelle kuormalle. Esimerkkejä varmasti löydät ihan tarpeeksi, yleensä vilkaisu lähimpään omaan sukoon riittää, jos talo on vähääkään vanhempi. Se on ihan sama mitä sä selität vakuutusyhtiölle käännöskukkasista, jos sukon kanssa käy se huono tuuri. Kukaan ei ole sanonut, että se on heti vaarallinen - eihän se silloin kelpaisi edes tilapaiskäyttöön.Tässä tilapäisyydessä on kyse lähinnä sähköteknisen alan sanaston vuotamisesta suurelle yleisölle (jonkun käännöskukkasen kautta mitä todennäköisimmin). Mikä tahansa pistotulpalla kytketty laite on tilapäisesti kytketty (vs kiinteästi kytketty sähkölaite, esimerkiksi asunnon lämmitykset tai muut kiinteät sähkölaitteet). Ei suinkaan tarkoita sitä, että pistotulppakytkentäinen laite olisi tarkoitettu vain lyhyeen tilapäiskäyttöön ja heti vaarallinen jatkuvassa käytössä.
Keitteletkö usein kahvia 10 h putkeen? Ja onhan näistäkin tulipaloja syttynyt.Et varmaan ota kotona televisiotakaan irti pistorasiasta joka käytön jälkeen ja todennäköisesti annat kahvinkeittimenkin vaan olla aina seinässä jääkaapista puhumattakaan. Silti ne ovat vain tilapäisesti kytkettyjä laitteita.
Suko-liitin on yksiselitteisesti huono pitkäkestoiselle suurelle kuormalle. Esimerkkejä varmasti löydät ihan tarpeeksi, yleensä vilkaisu lähimpään omaan sukoon riittää, jos talo on vähääkään vanhempi. Se on ihan sama mitä sä selität vakuutusyhtiölle käännöskukkasista, jos sukon kanssa käy se huono tuuri. Kukaan ei ole sanonut, että se on heti vaarallinen - eihän se silloin kelpaisi edes tilapaiskäyttöön.
Keitteletkö usein kahvia 10 h putkeen? Ja onhan näistäkin tulipaloja syttynyt.
Näinhän se pitäisi tehdä, jos meinaa tuollaista härpäkettä käyttää. Lienee aika helppo arvata moniko ns. tarkan markan mies tekee riittävät varmistelut, jos se perus-suko jo löytyy ja "toimii". Eiköhän 5-10 vuoden sisällä tule jonkunmoinen epidemia asian tiimoilta, kun saadaan riittävästi "huolettomia" käyttäjiä kokeilemaan onneaan.Erinomaisesti sanottu. Itsekin asennutin ns. supersukon autokatokseen, ja asentaja tutki ja totesi kaapeloinnin ja kaiken olevan pristiiniläiset jatkuvaan 16A lataukseen. Silti sekin on kuitenkin tilapäisesti kytketty, koska kyseessä ei ole kiinteästi asennettu kaapeli.
Mitä sä ajattelit kysyä, "meinaan polttaa taloni tällä kytkennällä, korvaatteko"? Ei tuossa mitään kyselyitä tarvita, kun huolimattomuus lienee ihan itsestään selvä korvausta rajoittava asia. Jos siis vaihtokunnossa olevaan sukoon pistää laturin ja se sattuu polttamaan talon. Toki myös vakuutusehdoissa voi olla jotain rajoituksia, kuten se aiemmin lainattu artikkeli "vinkkasi". Muistelen, että joskus olisi ollut joku keskustelu esim. siitä kuinkä lähellä taloa autoa voi ladata.Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
Saat sähkäriltä tms viralliset paperit asiasta jolloin vastuu siirtyy asentajalle. Sinun ei kuluttajana tarvitse tietää mitään kunhan pidät huolen että sinulla on kirjallinen dokumentaatio asioista jolla voit todistaa myöhemmin mitä on sovittu, tehty jne. Eli ei, vakuutuksen kanssa ei tule ongelmaa, vastuu vain siirtyy sähkärille jos oma vakuutusyhtiö alkaa nillittämään. Tappeluahan tuostakin takuulla syntyy mutta kun on dokumentaatio siitä että luvilla varustettu sähkäri on suorittanut asennukset, säädöt, muutokset, suunnitelmat (sopii käyttötarkoitukseen, miten toteuttaa turvallisesti jne jne.) ja antanut tilaajalle ohjeistuksen yms niin eipä siinä ole omalla vakuutusyhtiöllä nillittämistä. Toki jos pelottaa niin pistää vakuutusyhtiöön s-postilla kyselyä onko mitään mitä huomioida sähköauton latauksessa.Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
Mitä sä ajattelit kysyä, "meinaan polttaa taloni tällä kytkennällä, korvaatteko"? Ei tuossa mitään kyselyitä tarvita, kun huolimattomuus lienee ihan itsestään selvä korvausta rajoittava asia. Jos siis vaihtokunnossa olevaan sukoon pistää laturin ja se sattuu polttamaan talon. Toki myös vakuutusehdoissa voi olla jotain rajoituksia, kuten se aiemmin lainattu artikkeli "vinkkasi". Muistelen, että joskus olisi ollut joku keskustelu esim. siitä kuinkä lähellä taloa autoa voi ladata.
No ihan vaikkapa IF:n sivuilta voi lukea:Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
Ei siis "tulee hankkia" vaan "on hyvä hankkia"Jos olet aikeissa käyttää kotisi olemassa olevia pistorasioita sähköautosi lataukseen, on hyvä hankkia paikalle ammattilainen tarkistamaan, että pistokkeet ja kytkennät ovat hyvässä kunnossa, ja kestävät sähköauton latauksen tuottamaa pitkäaikaista kuormitusta.
Vaikuttaa siis siltä, että vakuutusyhtiökään ei omassa viestinnässään osaa päättää onko tarkastaminen pakollista vai ei.Jos käytät kotoa jo löytyvää tavallista pistorasiaa sähköautosi lataamiseen, pyydä paikalle ammattilainen tarkistamaan, että pistorasia ja muut sähkökytkennät kestävät sähköauton lataamisen aiheuttaman rasituksen turvallisesti.
Vakuutusyhtiöitä on toista kymmentä ja jokainen tapaus on omanlaisensa. Mitäköhän tässä olisi syvällisesti pitänyt pohtia, kun kysymys on täysin mahdoton vastattava? Huolimattomuus (tahallisesti) on selvä tapaus, josta korvaus vähenee. Ja totta helvetissä tässä puhutaan jollain tavoilla rikkinäisestä sukosta, koska ehjä ei taloa polta eikä käyttäjä voi olla huolimaton, jos suko on ollut ehjä (pl. toki holtittomalla virralla latailu).Olipas taas syvällisen asiallinen vastaus, ilmeisesti sulla lienee aika mahdoton keskustella näistä asioista asiallisesti?
Kuka on puhunut vaihtokunnossa olevasta sukosta, miksi ihmeessä kaivelet tuollaisia typeriä esimerkkejä?
Eiköhän se aikalailla selvä jo tuolla perusteella, että jos et tee, niin korvaus voi kärsiä.Vaikuttaa siis siltä, että vakuutusyhtiökään ei omassa viestinnässään osaa päättää onko tarkastaminen pakollista vai ei.
2. Tilapäinen tai rajoitettu lataus kotitalouspistorasioista:
Lataus tapahtuu käyttäen auton mukana toimitettavaa kotitalouspistorasiaan sopivaa latausjohtoa.- Tässä latausjohdossa on koteloitu ohjauslaite, joka rajoittaa auton ottaman latausvirran 6–10 ampeeriin.
- Normaalit kotitalouspistorasiat ja autonlämmityspistorasiat soveltuvat rajoitetusti tilapäiseen lataukseen. Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on syytä varmistaa ennen käyttöä.
- Latausaika on 8–12 tuntia.
- Pistoketyyppi: Schuko (IEC 60884; SFS 5610).
Tämä ei toki estä astetta mulkumpaa yhtiötä x vuoden päästä vetoamasta siihen, että tarkastus on vanha ja suko oli rikki/väljä. Suht äkkiähän tuollainen suko menee paskaksi/väljäksi, jos sitä säännöllisesti käyttää vähääkään reippaamalla tyylillä.Joo ja tuosta on myös täysin selvää, että tilapäislatausjohdolla lataaminen on vakuutusyhtiön mielestä OK, kunhan pistorasia ja sähkökytkennät on tarkistettu.
Itse yritin tänään sisarmalli konalla tehdä samaa noin 20% akulla, mutta ei lähtenyt lämmittämään. Vaikka talvitila on ruksittuna. Lopputulema oli se että ensimmäiset 10min lirutteli vain 20-24kwh sisään ja sitten nosti sen noin 40kwh tuntumaan, vaikka pitäisi paikallisen abc aseman olla 80kw latureilla varustettuna. Ei ollut muita autoja latureissa silloin. Vähän olen ollut pettynyt latausnopeuksiin vaikka nyt ei vielä mitään hirmupakkasia ole ollutkaan. Saas nähdä mitä käy jos ja kun tulee yli 20 astetta pakkasta.Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä
Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
Mitäköhän tässä olisi syvällisesti pitänyt pohtia, kun kysymys on täysin mahdoton vastattava?
Muuten hyvä, mutta unohdit sattumalta sen ”tiedetäänkö varmuudella” osuuden kysymyksestäsi. Sehän se kiinnostava osuus tässä oli ja siihen on mahdoton vastata kun kaikki on aina tapauskohtaista. Ehjää, eu:ssa hyväksyttyä saa tietysti käyttää ohjeiden mukaisesti, ei sitä tarvitse erikseen kysyä. Pitkäaikaiskäyttö ja liittimen tunnettu herkkyys kulumiselle/löystymiselle ja sitä kautta lämpeämiselle on se ongelma ja siihen sinulle vastasin, että sellaista rikkinäistä käyttävä pääsee varmasti maksamaan itse. Ehkä kannattaa katsoa seuraavaksi mihin keskustelupätkään hyppää keskelle mukaan, jotta ei tule yllätyksenä vastaus.Jos kysymys on "Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä?" niin se on äärimmäisen helppo vastata sellaiselle joka vakuutusyhtiöön on ollut yhteydessä, ilmeisesti sinä et ole ollut joten vastauksesi oli taas kerran sitä täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella harjoitettua mutuilua.
Pingaan sinua siinä kohtaa kun ajattelen laittaa sähköauton lataukseen vaihtokuntoiseen sukopistokkeeseen.
Pakko kysyä, että eikö käyttöliittymä ratissa häirinnyt yhtään? Volume ei toiminut mitenkään ainakaan ensiesittelyssä. Jos olisi muutama kosketuspinta jätetty pois, niin olisi kyllä ollut harkinnassa vakavammin. Koeajopäivänä oli perhanan liukas ja perä kitkojen kera lähti alta epämiellyttävästi, nappaa ilmeisesti myöhemmin kiinni kuin ”pappa”malleissa. Saattaa muodostua käytössä rasittavaksi ominaisuudeksi, jos autoa haluaisi vain ajella.Nyt käyty testiajamassa Cupra Born ja huvikseni testasin myös Ioniq 5:sen kun sellainen oli naapuri liikkeessä tarjolla.
Cupra Bornista jäi erittäin positiivinen kuva. Penkit juuri sopivat itselle ainakin ja sisusta oli omaan mieleen. ID3 on toki halvempi, mutta kaikki mitä nettiauton kuvissa katsellut niin on sisustaltaan niin ankeita ettei kyllä nappaisi yhtään, en tiedä onko jollain varustetasolla tms saanut sitä hieman järkevämmäksi.
150kw Bornin tehot riitti ihan mukavasti vaikkei niin isot olletkaan mitä ehkä oletti. (tai oikeastaan 170kw, kun oli tuo E-boost versio ja cupra ajomodessa koitti). Ajettavuus oli aika nappiin omaan makuun ei liian kivireki alusta eikä liian löysä ja muutenkin ihan mukavan eloisa ajella. Sähkövoimansiirto vie toki hieman sitä "fiilistä" moottorin luonteesta, mut se nyt kuuluu tähän sähkö hommaan, hiljaistahan se toki on.
Ehjää, eu:ssa hyväksyttyä saa tietysti käyttää ohjeiden mukaisesti, ei sitä tarvitse erikseen kysyä. Pitkäaikaiskäyttö ja liittimen tunnettu herkkyys kulumiselle/löystymiselle ja sitä kautta lämpeämiselle on se ongelma ja siihen sinulle vastasin, että sellaista rikkinäistä käyttävä pääsee varmasti maksamaan itse.
Oma auto oli eilen määräaikaishuollossa ja pakko sanoa noin yleisesti sähköautoista, että minun mielestäni autoilun sähköistyminen on tuonut autoiluun taas sellaista uutta ja ihmeellistä. Puhun varsinkin kalliimman hintaluokan autoista, eli noin 90.000 euron suv-luokan autoilu on nyt taas jotain sellaista mitä ns. premium-hinnan autoilu vaikutti olevan joskus 2000-luvun vaihteessa verrattuna siihen halpikseen.
En kommentoi kävinkö koeajamassa mutta kyllä tuo ix bmw esimerkiksi on mielestäni jo niin sanotusti täydellinen auto. Uskomaton määrä tehoa, kokoa, näyttävyyttä ja tietynlaista vau-efektiä. Ja auto on ajaessa vieläpä aivan hiljainen. En olisi enää uskonut tässä iässä kokevani lapsenomaista ihmetystä, että miten ne kattolasinkin sumennukset oikein toimivat, näin vain esimerkkinä. Hienoa, että tälläisiäkin kokemuksia on. Eihän ix jälkeen enää ole tarvetta paremmalle autolle, auto loppuelämäksi.
Se on sitten toinen asia, että onko tuokaan auto sitten hintansa arvoinen. Ja että onko ”ok” että jos hintatasoja miettii, niin tuollaisella entisaikojen ”premiumin” hinnalla myydään nykyään suoraan sanottuna keskeneräistä tai heikkolaatuista sähköautoa (50.000 euron kategoria), ja se ”oikea premium” maksaakin nyt sitten 90.000 euroa. Aivan käsittämättömiä summia. Mutta joo, leikkimielisesti ajateltuna: jos auto on se loppuelämän auto niin vaikkapa 30 vuodelle tuo 90.000 euroa ei ole enää ihan niin paljoa.
Enkä kyllä 50k€ hintaluokassa kutsuisi kaikkia sähköautoja heikkolaatuisiksi tai keskeneräisiksi. Tietysti siellä on monenmoista tyrkyllä keskeneräisine ohjelmistojeen, mutta myös ihan laadukkaita hintaansa nähden.
Se kyllä totta, jotta sähköautot tuonut autoiluun jotain uutta. Onhan se melkein mikä tahansa sähkökulkine jotain ihan ihmeellistä verrattuna polttomoottorivehkeisiin. Pääsääntöisesti itsellä ajelut on nykyisin sähköautolla, ja joskus harvakseltaan joutuu jotain vanhaa n. 10 vuotta vanhaa dieseliä ajelemaan ja siinä tulee fiilis jotta olisi palattu johonkin 80-luvulle jolloin ohjaustehostinkin oli luksusta.
Et kuule uskokkaan kuinka moni tällä foorumilla pelkää sähköä, ei uskalleta pitää edes puhelinta yöllä latauksessa, kaikki sähkölaitteet revitään seinästä irti ja astianpesukone ja pesukone ne vasta pahimpia ovatkinTässä tilapäisyydessä on kyse lähinnä sähköteknisen alan sanaston vuotamisesta suurelle yleisölle (jonkun käännöskukkasen kautta mitä todennäköisimmin). Mikä tahansa pistotulpalla kytketty laite on tilapäisesti kytketty (vs kiinteästi kytketty sähkölaite, esimerkiksi asunnon lämmitykset tai muut kiinteät sähkölaitteet). Ei suinkaan tarkoita sitä, että pistotulppakytkentäinen laite olisi tarkoitettu vain lyhyeen tilapäiskäyttöön ja heti vaarallinen jatkuvassa käytössä.
Et varmaan ota kotona televisiotakaan irti pistorasiasta joka käytön jälkeen ja todennäköisesti annat kahvinkeittimenkin vaan olla aina seinässä jääkaapista puhumattakaan. Silti ne ovat vain tilapäisesti kytkettyjä laitteita.