Yleistä keskustelua sähköautoista

Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä :woot:

Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?

Kai tuon kanssa joutuu tasapainoilemaan, haluuako minimoida latauksiin kuluvan ajan (ja siten koko ajomatkan ajan) vaikka siihen kuluisi enemmän energiaa, vai säästää energiaa mutta tyytyä sitten pidempiin lataustaukoihin.

Asiasta sivuun, swiddu onko sekä Lidl että Espoon kauppakeskus Sello mennyt puolittamaan AC-latausasemiensa tehon 22kW -> 11kW? Aina meitä Zoe- (ja Megane E-tech ja Nissan Ariyan) kuskeja sorsitaan ja pissitään silmään...

Hyvänä uutisena puolestaan se että siinä missä toissaviikolla Sellon AC-latausasemat eivät tuntuneet enää suostuvan lataamaan Zoea (niihin oli tullut sama vika tai "ominaisuus" mitä raportoin aiemmin Verkkokauppa.com:n AC-latausasemilla, eivät aloita koskaan latausta Zoen kanssa, jäävät ikuiseen kättelyluuppiin tai jotain; molemmissa paikoissa on Enston latausasemat ja olinkin asiasta suoraan yhteydessä Enstoon), eilen Sellon latausasemat taas vaihteeksi toimivat Zoellakin. Puh!

Tosin, jostain syystä kättelyyn meni varmaan kaksi minuuttia ennenkuin lataus alkoi, mutta pääasia että alkoi lopulta (en ole havainnut tuollaista pitkää kättelyä muilla AC-latausasemilla, olivat ne sitten 22kW tai 11kW). Valitettavasti vain 11kW teholla, kun ennen puskivat 22kW... :( Tätä se energiakriisi ja sähköpula nyt sitten tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja riittääkö se 10 asteen lämmitys, vai pitäisikö lämmittää 20 astetta. Jokatapauksessa kyllä se akun lämmittäminen ottaa ihan reilusti energiaa, jos esim. 0 asteista akkua pitää kunnolla lämmittää pikalatausta varten.
 
Ja voihan se olla että se lämmitin ei edes koko aikaa lämmittänyt täydellä teholla. Ei niitä akkuja kannata yrittää minuutissa lämmittää, koska sitten vaan kennon kuori on tulikuuma ja keskeltä edelleen kylmä.

Vähän kuin joulukinkun koittaisi saada hyväksi vartissa 600 asteen uunissa.

Toisaalta tietenkään ei myöskään tunteja etukäteen kannata lämmittää, koska sitten se lämpö karkaa. Ehkä luotetaan vaan siihen, että insinöörit tietää mitä tekee.
 
Jotain muutakin "outoa" muutosta Zoessa aivan viime aikoina, tosin kai enemmän positiivishenkistä...

Tässä lähiaikoina ainoat erityiset asiat mitä autolle on tehty oli viime kuussa eka määräaikaishuolto, viime viikolla talvirenkaiden vaihto tuon saman puljun rengashotellilla, ja viime viikolla autooni tuli ilmeisesti tietämättäni ja mitään ilmoittamatta keskikonsolin softan media center tms. päivitys.

Olin just aloittanut latauksen Kaaren kauppakeskuksessa kun havaitsin ettei auton volume-nappi toimi, radio oli juuttunut yhdelle volumelle.
Muistelin saman tapahtuneen viime keväänä kun autoon oli tullut media center-päivitys ilmateitse, ja se ratkesi buuttaamalla keskikonsoli pitämällä sen käynnistysnappulaa pitkään pohjassa, joten päätin kokeilla sitä. Mitään ilmoitusta tai varoitusta päivityksestä en tosin ollut saanut, joten en voi olla varma tuliko päivitystä vai ei.

Tuo resetointi aiheutti vain sen että sen jälkeen keskikonsoli pysyi tummana eikä suostunut enää käynnistymään. Pysyi kiinni koko loppupäivän ajan vaikka käynnistin ja sammutin koko auton jne. Ajattelin että pitääkö alkaa tilata uutta huoltoaikaa (autolla voi kyllä ajaa ilman keskikonsolia mutta tietenkään sen palvelut eivät ole käytössä, edes radio), mutta kaikeksi onneksi seuraavana aamuna keskikonsoli käynnistyi ok kun lähdin ajoon.

Oli miten oli, tällä viikolla havaitsin että auton esilämmitys suostui käynnistymään puhelimesta, vaikka akkua oli jäljellä 36% tai jotain sinnepäin (auto ei ollut myöskään latausjohdossa kiinni). Aiemmin siinä oli tarkka raja että akkua pitää olla vähintään 40% tai muuten esilämmitys ei suostu alkamaan.

Nyt myös tosiaan tuo Sellon latauskin alkoi lopulta toimia kun ei viime viikolla väliaikaisesti suostunut (voi toki olla että jotain muuttui myös ko. latausasemilla tällä viikolla kannaltani parempaan suuntaan)... No, en tiedä onko noista kahdesta muutoksesta kiittämistä sitten media center päivitystä joka mahdollisesti tuli viime viikolla, mitään varoittamatta tai ilmoittamatta? En oikeasti edes tiedä onko tullut, mutta jollain ulkomaisella Zoe-sivustolla taisi olla maininta että joitakin viikkoja sitten jokin päivitys tulisi.

Oli miten oli, pääasia että jotain positiivista kehitystä, johtui mistä johtui. Ties vaikka joku päivä Zoe saisi sellaisenkin modenin ominaisuuden kuin kyky rajoittaa lataus jollekin tietylle akun lataustasolle, esim. 85% ?!? Nyt se lataa pyytämättä aina 100% ellei itse katkaise latausta kesken tai aseta ajastettua latausta vaikka puhelinäppillä. Ihanan 90-lukulaista retroa...
 
No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?
Eikös niiden Lildin DC-latureiden max. teho pitänyt nyt maksullisuuden myötä muuttua takaisin 50kW, kun välillä laskettiin 30kW:iin?

Edit: Vaivauduin nyt rekisteröitymään tuonne Lidlin palveluun nähdäkseni lataushinnat. 24c/kWh DC ja 19c/kWh AC. Kieltämättä nykyisillä sähkönhinnoilla vallan kohtuulliset. Tarkoittanee sitä että CCS DC lataus jatkossakin aina varattu, kuten näytti lähi-Lidlissä nytkin olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Oli miten oli, pääasia että jotain positiivista kehitystä, johtui mistä johtui. Ties vaikka joku päivä Zoe saisi sellaisenkin modenin ominaisuuden kuin kyky rajoittaa lataus jollekin tietylle akun lataustasolle, esim. 85% ?!? Nyt se lataa pyytämättä aina 100% ellei itse katkaise latausta kesken tai aseta ajastettua latausta vaikka puhelinäppillä. Ihanan 90-lukulaista retroa...
Miksi sä haluaisit sen latauksen lopettaa kesken? Renuhan ei lataa sitä akkua 100% ikinä muutenkaan.
 
Ja riittääkö se 10 asteen lämmitys, vai pitäisikö lämmittää 20 astetta. Jokatapauksessa kyllä se akun lämmittäminen ottaa ihan reilusti energiaa, jos esim. 0 asteista akkua pitää kunnolla lämmittää pikalatausta varten.
Muistelen lukeneeni että esim. Tesla pyrkii esilämmittämään akun jopa 40 asteeseen DC-pikalatausta varten. Kuvittelisin toki että ihan kivasti se latautuisi jo vaikka 20 tai 30 asteisena, mutta ehkä se optimi mahdollisimman nopealle lataukselle on sitten vieläkin korkeampi, tiedä häntää.

Sitä en tarkalleen tiedä missä lämpötiloissa autojen akut esim. talvella pyörivät ajon aikana, tai mitä ovat aamuisin pakkasyön jälkeen jos ei ole ollut yötä latauksessa. Tarkastelin oman autoni akun lämpötilaa OBD2-lukijalla kun oli jotain +4 asteen kelejä, ja aika normi oli että aamulla ajoon lähtiessä (ilman yölatausta) akku oli esim. 7 tai 8 astetta, ja lämpeni ajon aikana ehkä vähän päälle +10 asteeseen. Eli ei kovin paljoa, mutta hieman sentään, pelkän ajon ansiosta.

Mielenkiinnolla odotan -15 tai kylmempiä kelejä, silloin tarkkailen lämpötiloja uudestaan. Meneekö akku öisin oikeasti vaikka -10 lämpötiloihin, vai pitääkö itseään lämpimämpänä jos vain energiaa on?
 
Ai tuo iX1 tuli noin nopeasti tuotantoon ja toimituksiin. Tottunut siihen, että näissä kuluu reippaasti aikaa.

Joop, tilattu kesäkuun alussa. Näiden tuotanto piti alkaa marraskuussa, mut oma tilaus rullas linjalta läpi jo lokakuussa. Sitten loogisesti kuukausi saksan logistiikkalimbossa ennen kuin auto suomessa.
 
Miksi sä haluaisit sen latauksen lopettaa kesken? Renuhan ei lataa sitä akkua 100% ikinä muutenkaan.
Ei kai mikään auto lataa oikeasti 100%, paitsi ehkä LFP-akullinen Tesla ja tuskin sekään?

55kWh brutto ja 52kWh netto akku, joten nopeasti päättelen että 100% asti lataus on kuitenkin oikeasti (koko akun kapasiteettin huomioiden) selvästi yli 90% tai jopa yli 95%, koska oletan että bufferia on myös alarajalla ja siellä varsinkin koska tyhjäksi ajaminen on akulle pahempaa kuin täyteen lataaminen, varsinkin kylmässä säässä.

Joskus kerran kuukaudessa tai harvemmin kuitenkin lataan kotona hitaasti 100%:iin asti joku viikonloppu, kun olen ollut ymmärtäväni että Zoe tekee silloin jotain kennojen jännitetasojen tasausta tai mitä lie kun ladataan täyteen asti. Renaultin maahantuojan näkemys tosin oli sama kuin sinulla että ei tarvitse välittää vaikka lataisi koko ajan 100%, mutta olen luonteeltani skeptinen enkä usko ketään.

Jos Zoessakin olisi tuo latauksen rajaus, olisi se hieman elämää helpottava tekijä kun voisin aina laittaa kiinni lataukseen sen enempää miettimättä, vaikka akku olisi jo suht täynnä. Luultavasti pitäisin rajaa jossain 85% arkiajoissa, ja pidempään viikonloppuajoon valmistautuessa poistaisin rajoituksen väliaikaisesti ja antaisin ladata 100% asti.
 
Niin täyteen ladatessa tietty pakkokin tehdä kennojen jännitystason tasausta, kun eihän se muuten olisi täynnä jos osa kennoista olisi vajaita :D
 
Eikös niiden Lildin DC-latureiden max. teho pitänyt nyt maksullisuuden myötä muuttua takaisin 50kW, kun välillä laskettiin 30kW:iin?

Edit: Vaivauduin nyt rekisteröitymään tuonne Lidlin palveluun nähdäkseni lataushinnat. 24c/kWh DC ja 19c/kWh AC. Kieltämättä nykyisillä sähkönhinnoilla vallan kohtuulliset. Tarkoittanee sitä että CCS DC lataus jatkossakin aina varattu, kuten näytti lähi-Lidlissä nytkin olevan.
Juu varmaan ovatkin tehneet. Toisaalta samalla mahdollisesti ovat laskeneet AC-lataukset 22kW -> 11kW, jos oikein ymmärsin (en ole vielä itse kokeillut maksullista Lidl-latausta, pitäisi virittää Lidl-äppiin maksukortti jne., ja jossain muualla lähistöllä lataan edelleen halvemmin tai jopa ilmaiseksi, lämpimässä kauppahallissa...).

Ymmärrän toki että useimmat eivät hyödy 22kW AC-latauksesta vaan enintään 11kW, ja varmasti muutenkin suosivat Lidlillä ennemmin 50kW DC-latausta... mutta sitä suuremmalla syyllä, miksi sitten rajoittaa AC 22kW, jos kuitenkin aniharvat sitä sillä nopeudella tulevat käyttämään? Aiemmin toimivat ihan ilman ongelmia 22kW, jos auto siihen vain pystyi.

No, käydään vielä testaamassa Lidl, ehkä ovatkin palanneet takaisin 22kW.
 
Niin täyteen ladatessa tietty pakkokin tehdä kennojen jännitystason tasausta, kun eihän se muuten olisi täynnä jos osa kennoista olisi vajaita :D
Näin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.
 
jossain muualla lähistöllä lataan edelleen halvemmin tai jopa ilmaiseksi, lämpimässä kauppahallissa...).
Toi mahdollisuus ladata täydellä 22kW teholla on muuten varmaan ihan edukas monilla minuuttihintaisilla 22kW AC-pisteillä.

Edit: Jaa no näyttää AC:t useimmiten olevan kWh-perustaisia. 43kW latauspisteen löysin joka on 5,5c/minuutti eli täydellä nopeudella 7,7snt/kWh, mutta noi 43kW AC-latauskykyiset ei taida kovin yleisiä olla. Mahtaako olla muita kuin ZOE Q90 välillä 2017 - 2019

Näin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.
Käsittääkseni kaikki autovalmistajat suosittavat, että akkuja ladataan välillä hidaslatauksellakin. Tai jos joku tietää autovalmistajan joka ilmoittaa että akkujen elinikä on aivan yhtä hyvä vaikka laitaisi aina 300kW DC-latauksella, niin kertokaa pois :hmm:

Just katsoin videon jossa joku jenkkiläinen taksikäytössä Model 3 Teslaa 2,5 vuotta ja 220 000 km ajanut kertoi että joutui ostamaan uuden akun hintaan $11 000 + työt ja kerrottiin että "ihan normaalia" koska oli pelkkää DC-latausta käyttänyt. Ei niillä turhaan ole takuuraja 120 000 mailia jos 140 000 mailin kohdalla poksuu :D
 
Viimeksi muokattu:
Tai jos joku tietää autovalmistajan joka ilmoittaa että akkujen elinikä on aivan yhtä hyvä vaikka laitaisi aina 300kW DC-latauksella, niin kertokaa pois
Voisi kuvitella, että se 8v/160tkm/70% skenaario on laskettu juuri tällaisen tapauksen varaan. Että pelkällä pikalatauksella lataavakin pysyisi tuon rajan yllä. Muuten voisi tulla aika kalliiksi valmistajille muutaman vuoden päästä akkujen takuuvaihdot.
 
No ne valmistajat varmaan laskee että harvassa kuitenkin on ne, jotka ihan pelkällä DC-latauksella lataa. Jos nyt joka sadannen akun joutuu takuuseen vaihtamaan niin sen voinee laskea markkinointikuluihin.

Ja tietenkin monia kiinnostaa miten auton saa kestämään mahdollisimman pitkään takuuajan jälkeenkin ja usein valmistajat antaa siihen vinkkejä. Eli sikäli voi olla suositus ladata välillä AC:lla, vaikka se ei suoranaisesti takuun edellytys olekaan.

Mutta siis voihan se olla että osa automalleista saa tasapainotusta tehtyä riittävän hyvin DC-latauksellakin / taustalla / jotenkin muuten. Ihan hyvin voin olla täysin väärässä ja on automalleja jotka ei hyödy silloin tällöin tehtävästä hidaslatauksesta. Saa valistaa.
 
Viimeksi muokattu:
No oliko lataus pisteellä sitten aika haipakkata, kun akku oli ehtinyt lämmetä oikein kunnolla sitä ennen? Vai oliko se joku Lidlin 20kW DC-laturi?

Oli 225 kW laturi Siilinjärven Nesteellä, uusi Niro ottaa muistaakseni 80 kW max vastaan, tuli hiukan vajaalla 70 kW:llä.
 
Optimiolosuhteissa 77kW on todellisuudessa maksimi siinä just ennen 40% SOC. Keskimääräinen 10-80% latausnopeus on 70kW. En sit tiedä olisiko hyötysuhde huomioiden 72kW suurin latausteho, mutta toi 77kW parhaimmillaan näkyy latauslaitteella.
1669469028484.png
 
Viimeksi muokattu:
Optimiolosuhteissa 77kW on todellisuudessa maksimi siinä just ennen 40% SOC. Keskimääräinen 10-80% latausnopeus on 70kW. En sit tiedä olisiko hyötysuhde huomioiden 72kW suurin latausteho, mutta toi 77kW parhaimmillaan näkyy latauslaitteella.
1669469028484.png
Björnin testeissä sai tosta uudesta Nirosta 84kW latausnopeutta parhaimmillaan 1000km testissä.
Kian virallinen teknisissä tiedoissa ilmoittama kuitenkin se 72kW.
 
Pitäisi pariksi viikoksi jättää patteriauto "kylmilleen" parkkihalliin. Millehän varaustasolle se akku kannattaa jättää? Ei tyhjäksi, eikä täysi, vaan jotain väliltä 20-80%, mutta mikä olisi optimaalisin varaustaso?
 
Veikkaisin, että 80% on hyvä lähtökohta. Jonkin verran kuitenkin putoaa sinä aikana, niin eipähän tarvitse olla ainakaan lyhyemmällä kotimatkalla heti laturia etsimässä.
 
Oma auto oli eilen määräaikaishuollossa ja pakko sanoa noin yleisesti sähköautoista, että minun mielestäni autoilun sähköistyminen on tuonut autoiluun taas sellaista uutta ja ihmeellistä. Puhun varsinkin kalliimman hintaluokan autoista, eli noin 90.000 euron suv-luokan autoilu on nyt taas jotain sellaista mitä ns. premium-hinnan autoilu vaikutti olevan joskus 2000-luvun vaihteessa verrattuna siihen halpikseen.

En kommentoi kävinkö koeajamassa mutta kyllä tuo ix bmw esimerkiksi on mielestäni jo niin sanotusti täydellinen auto. Uskomaton määrä tehoa, kokoa, näyttävyyttä ja tietynlaista vau-efektiä. Ja auto on ajaessa vieläpä aivan hiljainen. En olisi enää uskonut tässä iässä kokevani lapsenomaista ihmetystä, että miten ne kattolasinkin sumennukset oikein toimivat, näin vain esimerkkinä. Hienoa, että tälläisiäkin kokemuksia on. Eihän ix jälkeen enää ole tarvetta paremmalle autolle, auto loppuelämäksi.

Se on sitten toinen asia, että onko tuokaan auto sitten hintansa arvoinen. Ja että onko ”ok” että jos hintatasoja miettii, niin tuollaisella entisaikojen ”premiumin” hinnalla myydään nykyään suoraan sanottuna keskeneräistä tai heikkolaatuista sähköautoa (50.000 euron kategoria), ja se ”oikea premium” maksaakin nyt sitten 90.000 euroa. Aivan käsittämättömiä summia. Mutta joo, leikkimielisesti ajateltuna: jos auto on se loppuelämän auto niin vaikkapa 30 vuodelle tuo 90.000 euroa ei ole enää ihan niin paljoa.
 
Oma auto oli eilen määräaikaishuollossa ja pakko sanoa noin yleisesti sähköautoista, että minun mielestäni autoilun sähköistyminen on tuonut autoiluun taas sellaista uutta ja ihmeellistä. Puhun varsinkin kalliimman hintaluokan autoista, eli noin 90.000 euron suv-luokan autoilu on nyt taas jotain sellaista mitä ns. premium-hinnan autoilu vaikutti olevan joskus 2000-luvun vaihteessa verrattuna siihen halpikseen.

En kommentoi kävinkö koeajamassa mutta kyllä tuo ix bmw esimerkiksi on mielestäni jo niin sanotusti täydellinen auto. Uskomaton määrä tehoa, kokoa, näyttävyyttä ja tietynlaista vau-efektiä. Ja auto on ajaessa vieläpä aivan hiljainen. En olisi enää uskonut tässä iässä kokevani lapsenomaista ihmetystä, että miten ne kattolasinkin sumennukset oikein toimivat, näin vain esimerkkinä. Hienoa, että tälläisiäkin kokemuksia on. Eihän ix jälkeen enää ole tarvetta paremmalle autolle, auto loppuelämäksi.

Se on sitten toinen asia, että onko tuokaan auto sitten hintansa arvoinen. Ja että onko ”ok” että jos hintatasoja miettii, niin tuollaisella entisaikojen ”premiumin” hinnalla myydään nykyään suoraan sanottuna keskeneräistä tai heikkolaatuista sähköautoa (50.000 euron kategoria), ja se ”oikea premium” maksaakin nyt sitten 90.000 euroa. Aivan käsittämättömiä summia. Mutta joo, leikkimielisesti ajateltuna: jos auto on se loppuelämän auto niin vaikkapa 30 vuodelle tuo 90.000 euroa ei ole enää ihan niin paljoa.
Onko tuo hintaero nyt sitten muuttunut miksikään, siis verraten perusauto vs premium? Aiemmin joku Corolla tai Octavia lienee ollut uutena edes jollain kohtuullisella varustetasolla luokkaa 30k€, ja sitten jos oikeaa premium BMW:tä halunnut niin sopivilla varusteilla saanut yli tuplat laittaa helposti lisää.

Enkä kyllä 50k€ hintaluokassa kutsuisi kaikkia sähköautoja heikkolaatuisiksi tai keskeneräisiksi. Tietysti siellä on monenmoista tyrkyllä keskeneräisine ohjelmistojeen, mutta myös ihan laadukkaita hintaansa nähden.

Se kyllä totta, jotta sähköautot tuonut autoiluun jotain uutta. Onhan se melkein mikä tahansa sähkökulkine jotain ihan ihmeellistä verrattuna polttomoottorivehkeisiin. Pääsääntöisesti itsellä ajelut on nykyisin sähköautolla, ja joskus harvakseltaan joutuu jotain vanhaa n. 10 vuotta vanhaa dieseliä ajelemaan ja siinä tulee fiilis jotta olisi palattu johonkin 80-luvulle jolloin ohjaustehostinkin oli luksusta.
 
Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä :woot:

Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
Itse myös kokeilin eilen Ioniq 5:lla. Ajoin Kouvolaan ja esilämmitys alkoi myös yli tunnin ennen perillepääsyä. Tehoa lämmitys söi 4,4kW, ihan lopussa enää 4kW. Perille päästessä 200kW K-latauksen laturilta tuli 50% varaustasolla 115kw ja kun otin irti laturista 12min myöhemmin 125kW 75% varaustasolla. Arvelisin siis että tuosta on ollut paljonkin hyötyä latausnopeuteen vaikkakin tuo 4kW hehkutus syö jo hieman rangea. Akku oli todennäköisesti lähtiessä aivan jääkylmä, sillä autolla ei oltu juurikaan ajettu koko viikolla.

katso liitettä 10036331669486715456.png
 

Liitteet

  • 1669486735485.png
    1669486735485.png
    679,4 KB · Luettu: 11
Näin olen päätellytkin, mutta ainakin Renault suosittelee silloin tällöin täyteen latausta tuon takia. En muista ovatko muut valmistajat antaneet tuollaista suositusta, Tesla on tainnut LFP-akullisille Tesloilleen mutta olen ollut käsityksessä että sillä on haluttu parantaa Teslan kykyä arvioida akun todellista lataustasoa, kun se on LFP-akuissa vaikeampaa kun jännitetaso ei laske yhtä suoraviivaisesti akun tyhjentymisen myötä, kuin NCA ja NMC-akuissa.
Ioniq 5 ohjekirjassa suositellaan myös kerran kuussa 100% latausta.
 
Tässä tilapäisyydessä on kyse lähinnä sähköteknisen alan sanaston vuotamisesta suurelle yleisölle (jonkun käännöskukkasen kautta mitä todennäköisimmin). Mikä tahansa pistotulpalla kytketty laite on tilapäisesti kytketty (vs kiinteästi kytketty sähkölaite, esimerkiksi asunnon lämmitykset tai muut kiinteät sähkölaitteet). Ei suinkaan tarkoita sitä, että pistotulppakytkentäinen laite olisi tarkoitettu vain lyhyeen tilapäiskäyttöön ja heti vaarallinen jatkuvassa käytössä.
Suko-liitin on yksiselitteisesti huono pitkäkestoiselle suurelle kuormalle. Esimerkkejä varmasti löydät ihan tarpeeksi, yleensä vilkaisu lähimpään omaan sukoon riittää, jos talo on vähääkään vanhempi. Se on ihan sama mitä sä selität vakuutusyhtiölle käännöskukkasista, jos sukon kanssa käy se huono tuuri. Kukaan ei ole sanonut, että se on heti vaarallinen - eihän se silloin kelpaisi edes tilapaiskäyttöön.
Et varmaan ota kotona televisiotakaan irti pistorasiasta joka käytön jälkeen ja todennäköisesti annat kahvinkeittimenkin vaan olla aina seinässä jääkaapista puhumattakaan. Silti ne ovat vain tilapäisesti kytkettyjä laitteita.
Keitteletkö usein kahvia 10 h putkeen? Ja onhan näistäkin tulipaloja syttynyt.
 
Suko-liitin on yksiselitteisesti huono pitkäkestoiselle suurelle kuormalle. Esimerkkejä varmasti löydät ihan tarpeeksi, yleensä vilkaisu lähimpään omaan sukoon riittää, jos talo on vähääkään vanhempi. Se on ihan sama mitä sä selität vakuutusyhtiölle käännöskukkasista, jos sukon kanssa käy se huono tuuri. Kukaan ei ole sanonut, että se on heti vaarallinen - eihän se silloin kelpaisi edes tilapaiskäyttöön.
Keitteletkö usein kahvia 10 h putkeen? Ja onhan näistäkin tulipaloja syttynyt.

Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
 
Erinomaisesti sanottu. Itsekin asennutin ns. supersukon autokatokseen, ja asentaja tutki ja totesi kaapeloinnin ja kaiken olevan pristiiniläiset jatkuvaan 16A lataukseen. Silti sekin on kuitenkin tilapäisesti kytketty, koska kyseessä ei ole kiinteästi asennettu kaapeli.
Näinhän se pitäisi tehdä, jos meinaa tuollaista härpäkettä käyttää. Lienee aika helppo arvata moniko ns. tarkan markan mies tekee riittävät varmistelut, jos se perus-suko jo löytyy ja "toimii". Eiköhän 5-10 vuoden sisällä tule jonkunmoinen epidemia asian tiimoilta, kun saadaan riittävästi "huolettomia" käyttäjiä kokeilemaan onneaan.

Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
Mitä sä ajattelit kysyä, "meinaan polttaa taloni tällä kytkennällä, korvaatteko"? Ei tuossa mitään kyselyitä tarvita, kun huolimattomuus lienee ihan itsestään selvä korvausta rajoittava asia. Jos siis vaihtokunnossa olevaan sukoon pistää laturin ja se sattuu polttamaan talon. Toki myös vakuutusehdoissa voi olla jotain rajoituksia, kuten se aiemmin lainattu artikkeli "vinkkasi". Muistelen, että joskus olisi ollut joku keskustelu esim. siitä kuinkä lähellä taloa autoa voi ladata.
 
Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
Saat sähkäriltä tms viralliset paperit asiasta jolloin vastuu siirtyy asentajalle. Sinun ei kuluttajana tarvitse tietää mitään kunhan pidät huolen että sinulla on kirjallinen dokumentaatio asioista jolla voit todistaa myöhemmin mitä on sovittu, tehty jne. Eli ei, vakuutuksen kanssa ei tule ongelmaa, vastuu vain siirtyy sähkärille jos oma vakuutusyhtiö alkaa nillittämään. Tappeluahan tuostakin takuulla syntyy mutta kun on dokumentaatio siitä että luvilla varustettu sähkäri on suorittanut asennukset, säädöt, muutokset, suunnitelmat (sopii käyttötarkoitukseen, miten toteuttaa turvallisesti jne jne.) ja antanut tilaajalle ohjeistuksen yms niin eipä siinä ole omalla vakuutusyhtiöllä nillittämistä. Toki jos pelottaa niin pistää vakuutusyhtiöön s-postilla kyselyä onko mitään mitä huomioida sähköauton latauksessa.
 
Mitä sä ajattelit kysyä, "meinaan polttaa taloni tällä kytkennällä, korvaatteko"? Ei tuossa mitään kyselyitä tarvita, kun huolimattomuus lienee ihan itsestään selvä korvausta rajoittava asia. Jos siis vaihtokunnossa olevaan sukoon pistää laturin ja se sattuu polttamaan talon. Toki myös vakuutusehdoissa voi olla jotain rajoituksia, kuten se aiemmin lainattu artikkeli "vinkkasi". Muistelen, että joskus olisi ollut joku keskustelu esim. siitä kuinkä lähellä taloa autoa voi ladata.

Olipas taas syvällisen asiallinen vastaus, ilmeisesti sulla lienee aika mahdoton keskustella näistä asioista asiallisesti?

Kuka on puhunut vaihtokunnossa olevasta sukosta, miksi ihmeessä kaivelet tuollaisia typeriä esimerkkejä?

Jos nyt vaikka aikoo ladata autoaan 1x16A teholla uudesta paperit omaavan sähköasentajan toimesta laitetusta lataustolpasta suko-pistokkeella niin voisi olla ihan hyvä kysyä vakuutusyhtiön kanta tähän jo etukäteen niin ei sitten tarvitse arvailla.
 
Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä? Eli tiedetäänkö varmuudella että tulee ongelmia vakuutusyhtiön kanssa?
No ihan vaikkapa IF:n sivuilta voi lukea:
Jos olet aikeissa käyttää kotisi olemassa olevia pistorasioita sähköautosi lataukseen, on hyvä hankkia paikalle ammattilainen tarkistamaan, että pistokkeet ja kytkennät ovat hyvässä kunnossa, ja kestävät sähköauton latauksen tuottamaa pitkäaikaista kuormitusta.
Ei siis "tulee hankkia" vaan "on hyvä hankkia" :p

Toisaalta samalla sivulla olevassa muistilistassa ei enää ole ehdollisena:
Jos käytät kotoa jo löytyvää tavallista pistorasiaa sähköautosi lataamiseen, pyydä paikalle ammattilainen tarkistamaan, että pistorasia ja muut sähkökytkennät kestävät sähköauton lataamisen aiheuttaman rasituksen turvallisesti.
Vaikuttaa siis siltä, että vakuutusyhtiökään ei omassa viestinnässään osaa päättää onko tarkastaminen pakollista vai ei.

Kannattaa katsoa oman vakuutusyhtiön sivuilta, luultavasti lähes kaikilla on ohjeita sähköauton lataamiseen. Ja mahdollisesti myös vakuutusten suojeluohjeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Olipas taas syvällisen asiallinen vastaus, ilmeisesti sulla lienee aika mahdoton keskustella näistä asioista asiallisesti?

Kuka on puhunut vaihtokunnossa olevasta sukosta, miksi ihmeessä kaivelet tuollaisia typeriä esimerkkejä?
Vakuutusyhtiöitä on toista kymmentä ja jokainen tapaus on omanlaisensa. Mitäköhän tässä olisi syvällisesti pitänyt pohtia, kun kysymys on täysin mahdoton vastattava? Huolimattomuus (tahallisesti) on selvä tapaus, josta korvaus vähenee. Ja totta helvetissä tässä puhutaan jollain tavoilla rikkinäisestä sukosta, koska ehjä ei taloa polta eikä käyttäjä voi olla huolimaton, jos suko on ollut ehjä (pl. toki holtittomalla virralla latailu).
 
Vaikuttaa siis siltä, että vakuutusyhtiökään ei omassa viestinnässään osaa päättää onko tarkastaminen pakollista vai ei.
Eiköhän se aikalailla selvä jo tuolla perusteella, että jos et tee, niin korvaus voi kärsiä.

Motivan sivuilta (Sähköauton lataustekniikka ja turvallisuus) muuten:
2. Tilapäinen tai rajoitettu lataus kotitalouspistorasioista:
  • Kotitalouspistorasiajohto
    Lataus tapahtuu käyttäen auton mukana toimitettavaa kotitalouspistorasiaan sopivaa latausjohtoa.
  • Tässä latausjohdossa on koteloitu ohjauslaite, joka rajoittaa auton ottaman latausvirran 6–10 ampeeriin.
  • Normaalit kotitalouspistorasiat ja autonlämmityspistorasiat soveltuvat rajoitetusti tilapäiseen lataukseen. Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on syytä varmistaa ennen käyttöä.
  • Latausaika on 8–12 tuntia.
  • Pistoketyyppi: Schuko (IEC 60884; SFS 5610).
 
Joo ja tuosta on myös täysin selvää, että tilapäislatausjohdolla lataaminen on vakuutusyhtiön mielestä OK, kunhan pistorasia ja sähkökytkennät on tarkistettu.
 
Eli Pihtiputaan mummo hankkii sähköauton ja latailee sitä auton mukana tulleella laturilla sukopistokkeesta. Sitten mummon mökki palaa maantasalle. Jotta mummo saisi kotivakuutuksesta täyden korvauksen, hänen olisi pitänyt osata käydä Motivan sivuilta lukemassa turvallisuusohjeet?
 
Näkisin että pihtiputaan mummolla kyllä riittää ihan täysin, että lukee ne vakuutusyhtiön vakuutuskirjan mukana toimittamat suojeluohjeet - ihan samalla tavalla kuin missä tahansa vakuutusasioissa. Polkupyörän varkautta ei korvata jos sitä ei ole lukittu, jne.
 
Joo ja tuosta on myös täysin selvää, että tilapäislatausjohdolla lataaminen on vakuutusyhtiön mielestä OK, kunhan pistorasia ja sähkökytkennät on tarkistettu.
Tämä ei toki estä astetta mulkumpaa yhtiötä x vuoden päästä vetoamasta siihen, että tarkastus on vanha ja suko oli rikki/väljä. Suht äkkiähän tuollainen suko menee paskaksi/väljäksi, jos sitä säännöllisesti käyttää vähääkään reippaamalla tyylillä.
 
Laitoin uuden Niron navigoimaan DC-latauspisteelle, niin aloitti akun esilämmityksen -5C lämmöissä jo 90 km ennen latauspistettä :woot:

Akun lämmitysteho 3,6 - 3,9 kW
Itse yritin tänään sisarmalli konalla tehdä samaa noin 20% akulla, mutta ei lähtenyt lämmittämään. Vaikka talvitila on ruksittuna. Lopputulema oli se että ensimmäiset 10min lirutteli vain 20-24kwh sisään ja sitten nosti sen noin 40kwh tuntumaan, vaikka pitäisi paikallisen abc aseman olla 80kw latureilla varustettuna. Ei ollut muita autoja latureissa silloin. Vähän olen ollut pettynyt latausnopeuksiin vaikka nyt ei vielä mitään hirmupakkasia ole ollutkaan. Saas nähdä mitä käy jos ja kun tulee yli 20 astetta pakkasta.
 
Mitäköhän tässä olisi syvällisesti pitänyt pohtia, kun kysymys on täysin mahdoton vastattava?

Jos kysymys on "Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä?" niin se on äärimmäisen helppo vastata sellaiselle joka vakuutusyhtiöön on ollut yhteydessä, ilmeisesti sinä et ole ollut joten vastauksesi oli taas kerran sitä täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella harjoitettua mutuilua.

Pingaan sinua siinä kohtaa kun ajattelen laittaa sähköauton lataukseen vaihtokuntoiseen sukopistokkeeseen.
 
Nyt käyty testiajamassa Cupra Born ja huvikseni testasin myös Ioniq 5:sen kun sellainen oli naapuri liikkeessä tarjolla.

Cupra Bornista jäi erittäin positiivinen kuva. Penkit juuri sopivat itselle ainakin ja sisusta oli omaan mieleen. ID3 on toki halvempi, mutta kaikki mitä nettiauton kuvissa katsellut niin on sisustaltaan niin ankeita ettei kyllä nappaisi yhtään, en tiedä onko jollain varustetasolla tms saanut sitä hieman järkevämmäksi.

150kw Bornin tehot riitti ihan mukavasti vaikkei niin isot olletkaan mitä ehkä oletti. (tai oikeastaan 170kw, kun oli tuo E-boost versio ja cupra ajomodessa koitti). Ajettavuus oli aika nappiin omaan makuun ei liian kivireki alusta eikä liian löysä ja muutenkin ihan mukavan eloisa ajella. Sähkövoimansiirto vie toki hieman sitä "fiilistä" moottorin luonteesta, mut se nyt kuuluu tähän sähkö hommaan, hiljaistahan se toki on.

Ioniq5 oli melko erikoinen varsinkin ulkomuotoilultaan ja sisältäkin toki. Eipä herättänyt oikein tunteita suuntaan tai toiseen, yllättävän ok tuokin oli ajaa mutta ei siitä läheskään niin hyvä fiilis jäänyt kun tuosta Cuprasta. Eniten tuossa Cuprassa harmittaa tuo hinta vr ID3. ID3 tarjonta on toki selkeästi isompi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kysymys on "Onko näistä kukaan kysynyt kirjallista vakuutusyhtiön näkemystä?" niin se on äärimmäisen helppo vastata sellaiselle joka vakuutusyhtiöön on ollut yhteydessä, ilmeisesti sinä et ole ollut joten vastauksesi oli taas kerran sitä täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella harjoitettua mutuilua.

Pingaan sinua siinä kohtaa kun ajattelen laittaa sähköauton lataukseen vaihtokuntoiseen sukopistokkeeseen.
Muuten hyvä, mutta unohdit sattumalta sen ”tiedetäänkö varmuudella” osuuden kysymyksestäsi. Sehän se kiinnostava osuus tässä oli ja siihen on mahdoton vastata kun kaikki on aina tapauskohtaista. Ehjää, eu:ssa hyväksyttyä saa tietysti käyttää ohjeiden mukaisesti, ei sitä tarvitse erikseen kysyä. Pitkäaikaiskäyttö ja liittimen tunnettu herkkyys kulumiselle/löystymiselle ja sitä kautta lämpeämiselle on se ongelma ja siihen sinulle vastasin, että sellaista rikkinäistä käyttävä pääsee varmasti maksamaan itse. Ehkä kannattaa katsoa seuraavaksi mihin keskustelupätkään hyppää keskelle mukaan, jotta ei tule yllätyksenä vastaus.
 
Nyt käyty testiajamassa Cupra Born ja huvikseni testasin myös Ioniq 5:sen kun sellainen oli naapuri liikkeessä tarjolla.

Cupra Bornista jäi erittäin positiivinen kuva. Penkit juuri sopivat itselle ainakin ja sisusta oli omaan mieleen. ID3 on toki halvempi, mutta kaikki mitä nettiauton kuvissa katsellut niin on sisustaltaan niin ankeita ettei kyllä nappaisi yhtään, en tiedä onko jollain varustetasolla tms saanut sitä hieman järkevämmäksi.

150kw Bornin tehot riitti ihan mukavasti vaikkei niin isot olletkaan mitä ehkä oletti. (tai oikeastaan 170kw, kun oli tuo E-boost versio ja cupra ajomodessa koitti). Ajettavuus oli aika nappiin omaan makuun ei liian kivireki alusta eikä liian löysä ja muutenkin ihan mukavan eloisa ajella. Sähkövoimansiirto vie toki hieman sitä "fiilistä" moottorin luonteesta, mut se nyt kuuluu tähän sähkö hommaan, hiljaistahan se toki on.
Pakko kysyä, että eikö käyttöliittymä ratissa häirinnyt yhtään? Volume ei toiminut mitenkään ainakaan ensiesittelyssä. Jos olisi muutama kosketuspinta jätetty pois, niin olisi kyllä ollut harkinnassa vakavammin. Koeajopäivänä oli perhanan liukas ja perä kitkojen kera lähti alta epämiellyttävästi, nappaa ilmeisesti myöhemmin kiinni kuin ”pappa”malleissa. Saattaa muodostua käytössä rasittavaksi ominaisuudeksi, jos autoa haluaisi vain ajella.
 
Mun auton mukana tulleessa schuko-laturissa on töpselissä lämpötilan valvonta, jos lämpenee niin katkaisee virran. Eikö tämmöinen ominaisuus pitäisi olla kaikissa latureissa joita myydään? Tai pitäisi tietysti olla.
Lisäksi on myös tuo superschuko pistorasia kotona.
 
Ehjää, eu:ssa hyväksyttyä saa tietysti käyttää ohjeiden mukaisesti, ei sitä tarvitse erikseen kysyä. Pitkäaikaiskäyttö ja liittimen tunnettu herkkyys kulumiselle/löystymiselle ja sitä kautta lämpeämiselle on se ongelma ja siihen sinulle vastasin, että sellaista rikkinäistä käyttävä pääsee varmasti maksamaan itse.

Mitäs jos tehdään sellainen homma että jatkossa vastaa että "en ole kysynyt mutta epäilisin....jne" sen sijaan että selität täällä itsevarmasti asioita tietämättä varmuudella yhtään mitään?

Ihan vain sen takia että kellekkään keskustelijalle ei jää mitään vääriä käsityksiä asiasta.

Btw, kulunut/löystynyt on eri asia kuin rikkinäinen.
 
En nyt jaksa lukea kaikkia viestejä asiaan liittyen mutta kun puhutaan aiheesta sähköauton lataaminen kotitalouspistorasiasta eli "suko"pistorasiasta niin vakuutusturvan kannalta viimeisen sanan sanoo vakuutusyhtiön suojeluohjeet ja vakuutusehdot.

Tuo tilapäislatausjohdoissa vakiona käytössä oleva 8A virta tulee standardista SFS-EN 62752 ja se on peräisin siitä arviosta, että tavallinen kulunut ja vanha kotitalouspistorasia todennäköisesti kestää 8A virran pitkäaikaisessa kuormituksessa.

Olisin hyvin varovainen normaalin kotitalouspistorasian suhteen vaikka se olisi uusi ja tarkistettu, sillä 16A nimellisvirran omaava pistorasia on suunniteltu kestämään nimellisvirtaansa vain lyhyitä aikoja kerrallaan, käytännössä joitakin tunteja. Ja testattu ainoastaan suurella ylikuormituksella lyhyen aikaan standardin mukaisesti. (Ei saa sulaa 22A virralla 1h ajan, kts. SFS 5610)

Sitä siis ei ole suunniteltu, eikä testattu toimimaan 16A virralla sellaisia aikoja jotka sähköauton latauksessa on tyypillisiä (6h+ jne).

Supersuko on sitten asia erikseen, sen rakenne on vahvistettu ja muuten varmistettu, että liitokset kestää nimellisvirtansa pitkiäkin aikoja.
 
Oma auto oli eilen määräaikaishuollossa ja pakko sanoa noin yleisesti sähköautoista, että minun mielestäni autoilun sähköistyminen on tuonut autoiluun taas sellaista uutta ja ihmeellistä. Puhun varsinkin kalliimman hintaluokan autoista, eli noin 90.000 euron suv-luokan autoilu on nyt taas jotain sellaista mitä ns. premium-hinnan autoilu vaikutti olevan joskus 2000-luvun vaihteessa verrattuna siihen halpikseen.

En kommentoi kävinkö koeajamassa mutta kyllä tuo ix bmw esimerkiksi on mielestäni jo niin sanotusti täydellinen auto. Uskomaton määrä tehoa, kokoa, näyttävyyttä ja tietynlaista vau-efektiä. Ja auto on ajaessa vieläpä aivan hiljainen. En olisi enää uskonut tässä iässä kokevani lapsenomaista ihmetystä, että miten ne kattolasinkin sumennukset oikein toimivat, näin vain esimerkkinä. Hienoa, että tälläisiäkin kokemuksia on. Eihän ix jälkeen enää ole tarvetta paremmalle autolle, auto loppuelämäksi.

Se on sitten toinen asia, että onko tuokaan auto sitten hintansa arvoinen. Ja että onko ”ok” että jos hintatasoja miettii, niin tuollaisella entisaikojen ”premiumin” hinnalla myydään nykyään suoraan sanottuna keskeneräistä tai heikkolaatuista sähköautoa (50.000 euron kategoria), ja se ”oikea premium” maksaakin nyt sitten 90.000 euroa. Aivan käsittämättömiä summia. Mutta joo, leikkimielisesti ajateltuna: jos auto on se loppuelämän auto niin vaikkapa 30 vuodelle tuo 90.000 euroa ei ole enää ihan niin paljoa.

Tuli tuollaista iX:ää ihmeteltyä hiukan pidempään syyskuussa BMW Weltissä ( ystävällinen saksatar näytti kaikki auton hienoudet ) ja itse en kyllä saanut siitä oikein mitään "wau" efektiä.
Paljon enemmän "wau" efektiä oli vieressä olleessa G15 korin M850i Coupessa & Cabriossa.

Inflaatio huomioiden tuon iX:n hinta ( noin 90 k€ ) on samaa luokkaa, kuin 2000-luvun alussa oli näillä silloin lanseeratuilla premium möhkö SUV:eilla eli X5, Volvo XC90, Audi Q7 ja Mercedes-Benz ML.
Sähkösahojen verottomuus on taas aiheuttanut sen, että alle 100 k€ budjetilla pääsee kiinni isoon Porscheen.

Noissa halvemman pään sähkiksissä on sitten tapahtunut hinnoissa rajumpaa nousua, jos miettii vaikka jotain karvalakki ID3:sta, jonka vertailukohta polttispuolelta on Golf, jonka karvalakkimalli on lähtenyt ennen kaupasta 25-35 k€ hintaan ja nyt halvin ID3 on 44 k€.

Eli entisiä 25-35 k€ polttiksia vastaavat sähkösahat maksavat nyt 45-65 k€.

Enkä kyllä 50k€ hintaluokassa kutsuisi kaikkia sähköautoja heikkolaatuisiksi tai keskeneräisiksi. Tietysti siellä on monenmoista tyrkyllä keskeneräisine ohjelmistojeen, mutta myös ihan laadukkaita hintaansa nähden.

Se kyllä totta, jotta sähköautot tuonut autoiluun jotain uutta. Onhan se melkein mikä tahansa sähkökulkine jotain ihan ihmeellistä verrattuna polttomoottorivehkeisiin. Pääsääntöisesti itsellä ajelut on nykyisin sähköautolla, ja joskus harvakseltaan joutuu jotain vanhaa n. 10 vuotta vanhaa dieseliä ajelemaan ja siinä tulee fiilis jotta olisi palattu johonkin 80-luvulle jolloin ohjaustehostinkin oli luksusta.

45-60 k€ hintaluokassa on ihan hyviä sähkiksiä, mutta sitten on myös kaikkia korealaisia 8-bittisiä ja laaduttomia Tesloja.

Töissä on tullut viime aikoina liikuttua aika paljon ID3:sella sekä Leafilla ja silti jotenkin aina nousee hymy huulille, kun hyppää omaan 20 vuotta vanhaan Lantikkaan ja täräyttää TD5:sen tulille ja sama fiilis tulee myös kun starttaa E46:sen Cabrion kutospadan.
Jotenkin ovat nuo perus sähkikset hajuttomia ja mauttomia kehonsiirtimiä.

Silti minulla on kohtuu vakaana aikomuksena tilata nykyisen Renault Traficin tilalle ID Buzz Cargo, kunhan siitä julkaistaan pidempi malli ensi vuonna.
 
Tässä tilapäisyydessä on kyse lähinnä sähköteknisen alan sanaston vuotamisesta suurelle yleisölle (jonkun käännöskukkasen kautta mitä todennäköisimmin). Mikä tahansa pistotulpalla kytketty laite on tilapäisesti kytketty (vs kiinteästi kytketty sähkölaite, esimerkiksi asunnon lämmitykset tai muut kiinteät sähkölaitteet). Ei suinkaan tarkoita sitä, että pistotulppakytkentäinen laite olisi tarkoitettu vain lyhyeen tilapäiskäyttöön ja heti vaarallinen jatkuvassa käytössä.

Et varmaan ota kotona televisiotakaan irti pistorasiasta joka käytön jälkeen ja todennäköisesti annat kahvinkeittimenkin vaan olla aina seinässä jääkaapista puhumattakaan. Silti ne ovat vain tilapäisesti kytkettyjä laitteita.
Et kuule uskokkaan kuinka moni tällä foorumilla pelkää sähköä, ei uskalleta pitää edes puhelinta yöllä latauksessa, kaikki sähkölaitteet revitään seinästä irti ja astianpesukone ja pesukone ne vasta pahimpia ovatkin :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 054
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom