Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuli muuten huomattua MEB 3.7:aan tulleesta akun lämmöt näyttävästä sovelluksesta, että sehän ei toimi ollenkaan jos auton netin pistää pois päältä.

Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…

Testatkaa joku muukin, etten keksi omiani. Tuon nyt muutenkin päivittää lukemaa vain 5min välein tjsp.
 
Nuo erikokoiset etu / takarenkaat on kyllä raivostus. Eikö 205 leveä nyt muka riittäisi taaksekin?
Samaa mieltä, Elroqissakin oli mokoma sekarengastus.

Mutu sanoo, että tuo eturenkaiden 205/55R17 ei ihan riitä taakse. CLA 250+ on ilman kuskia 1 980 kg. Oletan, että takana on noin 1 000 kg. Kantavuus sisältäen kuskin on 530 kg. Matkustajatkin tuovat enemmän taka-akselille, minkä lisäksi takana on tavaratila ja vetokoukkuun kohdistuva aisapaino, joten taakse tuosta 530 kg:sta helposti 350 kg. Tällöin taka-akselilla on noin 1 000 + 350 = 1 350 kg. Sellainen vaatisi vähintään kuormitusluokan 95, mutta varoiksi 96 tai suurempi, mitä ei tuossa rengaskoossa löydy ainakaan A-vierintäluokan renkaista.

Pykälää korkeampi 205/60R17 kyllä kantaisi kuorman, olisi mukava ajaa, kuluttaisi vähän ja olisi edullinen vaihtaa. Esimerkiksi A-polttoainetaloudellisuuden Hankook alle satasen rengas. Bridgestone ja Goodyear maksavat tosin jo suolaiset 150-160 € A-luokassa, ja muita merkkejä on turhan vähän. Olisi nihkeä olla Hankookin armoilla, ellei tuollainen Mese ja sen matkijat toisi lisää tarjontaa.



Perusvarma valinta olisi ollut viimeisen Avensiksen 215/55R17. Niitä löytyy A-luokassa tusina eri mallia. Esimerkiksi Goodyear Eff. Perf. 2 maksaa reilut 140 €.


Jälkimmäisellä ei saisi kulutusetua, mutta eipähän olisi sekarengastus.


Edit. Voihan alkuperäisten kuluessa loppuun vaihtaa tilalle eteen ja taakse 215/55R17. Ihan hyvin 215 istuu takana oleville 8" leveille vanteille, kuin myös 7"-etuvanteille. Mittarivirhe pienenee satasessa noin 1,7-1,8 km/h. Maavara kasvaa 5,5 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten huomattua MEB 3.7:aan tulleesta akun lämmöt näyttävästä sovelluksesta, että sehän ei toimi ollenkaan jos auton netin pistää pois päältä.

Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…

Testatkaa joku muukin, etten keksi omiani. Tuon nyt muutenkin päivittää lukemaa vain 5min välein tjsp.
Noin takaperoisesti se just toimii.
 
Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…
Selkeästi Skodalla ei ole osaamista tehdä muutoksia auton omaan softaan joten tehtiin tuollainen päälle liimattu kikkare. Tai sitten sillä softa-alihankkijalla Cariadilla ei ole osaamista. Tai sitten taustalla on joku sopimustekninen juttu jossa kunnolla toteutettu olisi maksanut Cariadilta tilattuna miljardin ja tämän purkkavirityksen sai tehtyä talon sisällä kymppitonnilla.

Totuus on jossain tuolla mutta ihan naurettava virityshän tuo on, siitä ei pääse mihinkään.
 
Selkeästi Skodalla ei ole osaamista tehdä muutoksia auton omaan softaan joten tehtiin tuollainen päälle liimattu kikkare. Tai sitten sillä softa-alihankkijalla Cariadilla ei ole osaamista. Tai sitten taustalla on joku sopimustekninen juttu jossa kunnolla toteutettu olisi maksanut Cariadilta tilattuna miljardin ja tämän purkkavirityksen sai tehtyä talon sisällä kymppitonnilla.

Totuus on jossain tuolla mutta ihan naurettava virityshän tuo on, siitä ei pääse mihinkään.
Tuntuu tosiaan älyttömältä kun kiinalainen obd-dongle ja softa appstoresta osaa näyttää vaikka mitä ihan reaaliajassa ja lokaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuokin on silti äärettömästi parempi toteutus kuin Teslalla, jossa ei saa akun lämpötilaa käyttöliittymään näkyviin ajossa lainkaan.
 
Tuokin on silti äärettömästi parempi toteutus kuin Teslalla, jossa ei saa akun lämpötilaa käyttöliittymään näkyviin ajossa lainkaan.
No, teslan tapauksessa ei tarvitsekaan niin saada kun se automaattilämmittää kuitenkin ihan toimivasti. Puuttuu vain se manuaali-switchi, mutta navilla sentään toimii vissiin hyvin.
 
No, teslan tapauksessa ei tarvitsekaan niin saada kun se automaattilämmittää kuitenkin ihan toimivasti. Puuttuu vain se manuaali-switchi, mutta navilla sentään toimii vissiin hyvin.
Jos sallit kysyä, näin Volvoilijana kun se auto ei ilmoita yhtään mitään siitä minkälämpöinen se ajoakku on, ja Skodistina se ilmoittaa sentään millaisella latausteholla oletettavasti voidaan autoa milläkin hetkellä ladata niin miksi se ei sitä tarvitse?
Itselläni esimerkiksi oli aurinkosähkötiliaikaan matkaa 'Fortumin' laturille vajaa 20 minuuttia ja se ei tietenkään riitä ajoakun lämmittämiseen mutta en myöskään tiennyt milloin se oli sopivan lämmin maksimitehon imemiseen. Ajolämmityskeskusteluissa Teslistit ovat sanoneet, että aja tarpeeksi, kyllä auto hoitaa. Mutta ei se aina toimi noin. Manuaalikytkimen tarve taas on pieni jos voi asettaa latauspaikan kartalle( ainahan näin ei voi, joten se manunappi on paikkansa osoittanut) mutta ei siitä haittaakaan ole.
1748531506208.png


Kokeilin Ionitya vuosia sitten nykyisellä autolla ja laitoin sen kartalle ja ajoin puoli tuntia latauspaikalle saaden huimat 35 kW( 160 kW:n sijaan) vaikka varaustaso oli toivottu 10 %. Mikään missään ei indikoinut mikä tuon aiheutti. Paimion pisteellä on kuitenkin todistetusti naapurin Erkin siskon kaiman etäinen ruotsituttu saanut Volvolla täydet tehot vuonna papu ja oravannahka.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 3.7 vanha skoda mitään tehoja ilmoita - sanoo vaan että akku on kylmä, aja enemmän. Eihän se ainakaan maantietä ajamalla edes lämpene riittävän lämpimäksi.
 
Jos sallit kysyä, näin Volvoilijana kun se auto ei ilmoita yhtään mitään siitä minkälämpöinen se ajoakku on, ja Skodistina se ilmoittaa sentään millaisella latausteholla oletettavasti voidaan autoa milläkin hetkellä ladata niin miksi se ei sitä tarvitse?
Itselläni esimerkiksi oli aurinkosähkötiliaikaan matkaa 'Fortumin' laturille vajaa 20 minuuttia ja se ei tietenkään riitä ajoakun lämmittämiseen mutta en myöskään tiennyt milloin se oli sopivan lämmin maksimitehon imemiseen. Ajolämmityskeskusteluissa Teslistit ovat sanoneet, että aja tarpeeksi, kyllä auto hoitaa. Mutta ei se aina toimi noin. Manuaalikytkimen tarve taas on pieni jos voi asettaa latauspaikan kartalle( ainahan näin ei voi, joten se manunappi on paikkansa osoittanut) mutta ei siitä haittaakaan ole.
1748531506208.png


Kokeilin Ionitya vuosia sitten nykyisellä autolla ja laitoin sen kartalle ja ajoin puoli tuntia latauspaikalle saaden huimat 35 kW( 160 kW:n sijaan) vaikka varaustaso oli toivottu 10 %. Mikään missään ei indikoinut mikä tuon aiheutti. Paimion pisteellä on kuitenkin todistetusti naapurin Erkin siskon kaiman etäinen ruotsituttu saanut Volvolla täydet tehot vuonna papu ja oravannahka.
Voisihan sen akun lämpötilan ilmoittaa tietysti. S3xy apilla kyllä näkee tuon lämpötilan sekä saa napin jolla lämmityksen saa päälle. Voisivat toki olla Teslassa vakionakin, mutta eipä tuo nyt iso vaiva ja kustannus ollut s3xy buttoneita laittaa.

Paras tietysti olisi jos teslan omassa apissa olisi samat kustomointi mahdollisuudet kuin s3xy apissa, mutta ei nyt pelkästään tuon takia kannata jättää autoa ostamatta, vaan asentaa vain tuo. Tämmöinen sentään on saatavilla, muihin autoihin ei taida olla oikein vastaavaa? Eli jos jotain puuttuu niin sitä ei sitten saa millään?
 
Voisihan sen akun lämpötilan ilmoittaa tietysti. S3xy apilla kyllä näkee tuon lämpötilan sekä saa napin jolla lämmityksen saa päälle. Voisivat toki olla Teslassa vakionakin, mutta eipä tuo nyt iso vaiva ja kustannus ollut s3xy buttoneita laittaa.

Paras tietysti olisi jos teslan omassa apissa olisi samat kustomointi mahdollisuudet kuin s3xy apissa, mutta ei nyt pelkästään tuon takia kannata jättää autoa ostamatta, vaan asentaa vain tuo. Tämmöinen sentään on saatavilla, muihin autoihin ei taida olla oikein vastaavaa? Eli jos jotain puuttuu niin sitä ei sitten saa millään?

Taitaa "muissa" autoissa saada perinteisesti OBD2-portin kautta datat ulos jos on tarve. Ei ole tarve ostella satojen eurojen kaapelihässäköitä. Osaan autoista pystyy myös koodaamaan jotain ominaisuuksia päälle mitä marmorilta olisi saanut rahalla.
 
Miksi mersun akunvaihto maksaa enemmän kuin uusi auto + akku?
Varmaan samasta syystä, kuin miksi mikä vaan varaosa on kalliimpi, kuin voisi olettaa. Vanha vitsi siitä, että auton kasaaminen kokonaan varaosilla tulisi moninkertaisesti kalliimmaksi kuin tehdasuusi, pitää ihan paikkaansa. Huollon työkustannus sitten vielä päälle.
Toki joku järki olisi hyvä olla varaosahinnoissa erityisesti akun kanssa, jossa se on kuitenkin monesti vielä osittain ihan käypää tavaraa. Jo pelkät materiaalit maksanee jotain vikaantuneessakin akussa. Varmaan valmistajat vielä vähän hakee liiketoimintamalliaan kalliin akun kanssa. Siinäkin on eroja, salliiko valmistaja mitään kolhua akussa ja miten akku on sallittua korjata.

Toki tämä julkisuuteen tullut Mersun tapaus, jossa lommo akkukotelon reunassa, sivussa moduuleista, aiheuttaa koko paketin vaihdon oli aika järjetön. Kuten myös Mersun ihmeellinen ehto, että akkua ei korvatakaan takuuseen, jos auton arvo on alle uuden akun hinnan. Eikö lie tässä osasyy sitten siihen akun suolaiseen hintaan? Saadaan takuukeikastakin rahoja takaisin.
 
Varmaan samasta syystä, kuin miksi mikä vaan varaosa on kalliimpi, kuin voisi olettaa. Vanha vitsi siitä, että auton kasaaminen kokonaan varaosilla tulisi moninkertaisesti kalliimmaksi kuin tehdasuusi, pitää ihan paikkaansa. Huollon työkustannus sitten vielä päälle.
Toki joku järki olisi hyvä olla varaosahinnoissa erityisesti akun kanssa, jossa se on kuitenkin monesti vielä osittain ihan käypää tavaraa. Jo pelkät materiaalit maksanee jotain vikaantuneessakin akussa. Varmaan valmistajat vielä vähän hakee liiketoimintamalliaan kalliin akun kanssa. Siinäkin on eroja, salliiko valmistaja mitään kolhua akussa ja miten akku on sallittua korjata.

Toki tämä julkisuuteen tullut Mersun tapaus, jossa lommo akkukotelon reunassa, sivussa moduuleista, aiheuttaa koko paketin vaihdon oli aika järjetön. Kuten myös Mersun ihmeellinen ehto, että akkua ei korvatakaan takuuseen, jos auton arvo on alle uuden akun hinnan. Eikö lie tässä osasyy sitten siihen akun suolaiseen hintaan? Saadaan takuukeikastakin rahoja takaisin.
Ei se mersun takuuehto ollut mitenkään järjetön. Se miten sitä tulkittiin oli hassua (ja toisaalta mersun edustajan taisi kiistää tämän tulkinnan). Minusta ainakin on ihan järkevää, että valmistaja maksaa autosta maksimissaan sen arvon verran, jos korjauskulut ovat enemmän.
 
Ei se mersun takuuehto ollut mitenkään järjetön. Se miten sitä tulkittiin oli hassua (ja toisaalta mersun edustajan taisi kiistää tämän tulkinnan). Minusta ainakin on ihan järkevää, että valmistaja maksaa autosta maksimissaan sen arvon verran, jos korjauskulut ovat enemmän.
Olen kanssasi periaatteessa samaa mieltä, mutta jos akun vaihtohinta on vaikka hatusta 80k€, niin äkkiä tullaan tilanteeseen, ettei akkua vaihdeta edes pari vuotta vanhaan autoon, vaan maksetaan sitten sen hetkinen "käypä arvo". Kuka senkin sitten määrittää, koska auton omistajan ja merkin edustajan näkemys summasta voi olla hieman eri. Toki jos tämä tapaus oli uutisankka, niin parempi niin, mutta mainehaitta taisi kyllä tulla jo. Kaikkien etu kuitenkin olisi, että varaosa-akun saisi kohtuulliseen hintaan, jos käyttäjä vaikka itse ajaa akun sököksi kiveen. Kyllä tuo vakuutusmaksuissa näkyy, jos tietyn merkin akku maksaa moninkertaisesti muiden vastaavaan. Mutta menee jo whataboutismin puolelle, niin jätän spekuloinnin tähän.
 
Olen kanssasi periaatteessa samaa mieltä, mutta jos akun vaihtohinta on vaikka hatusta 80k€, niin äkkiä tullaan tilanteeseen, ettei akkua vaihdeta edes pari vuotta vanhaan autoon, vaan maksetaan sitten sen hetkinen "käypä arvo". Kuka senkin sitten määrittää, koska auton omistajan ja merkin edustajan näkemys summasta voi olla hieman eri. Toki jos tämä tapaus oli uutisankka, niin parempi niin, mutta mainehaitta taisi kyllä tulla jo. Kaikkien etu kuitenkin olisi, että varaosa-akun saisi kohtuulliseen hintaan, jos käyttäjä vaikka itse ajaa akun sököksi kiveen. Kyllä tuo vakuutusmaksuissa näkyy, jos tietyn merkin akku maksaa moninkertaisesti muiden vastaavaan. Mutta menee jo whataboutismin puolelle, niin jätän spekuloinnin tähän.
Juu, käyvästä arvosta päästää ihan toisenlaisiin ongelmiin, mutta se on sitten ihan eri keskustelu. Lähinnä närästi, kun täällä ko. ehto leimattiin kovin sanoin vaikka sinällään ehto ei itsessään ollut se ongelma. Tuossa tapauksessa oli vielä erikoista, että käytetty akku oli kuitenkin löytynyt sopivaan hintaan eli periaatteessa korjaamisen kanssa ei olisi pitänyt tulla alkuunkaan ongelmaa. Lainsäädäntöä pitäis uudistaa siten, että yrityksillä olisi mahdollisuus ja lupa vastata asiatiedoilla, jos kuluttaja itse tulee asiansa kanssa julkisuuteen. Nyt on monta tapausta, jotka kuulostavat ihmeellisiltä, kun on vain toisen osapuolen tarina. Tässäkin olisi kiinnostavaa tietää miksi ylipäätään koko keskusteliin päädyttiin, kun sopiva käytetty akku löytyi.
 
Varmaan samasta syystä, kuin miksi mikä vaan varaosa on kalliimpi, kuin voisi olettaa. Vanha vitsi siitä, että auton kasaaminen kokonaan varaosilla tulisi moninkertaisesti kalliimmaksi kuin tehdasuusi, pitää ihan paikkaansa. Huollon työkustannus sitten vielä päälle.
Toki joku järki olisi hyvä olla varaosahinnoissa erityisesti akun kanssa, jossa se on kuitenkin monesti vielä osittain ihan käypää tavaraa. Jo pelkät materiaalit maksanee jotain vikaantuneessakin akussa. Varmaan valmistajat vielä vähän hakee liiketoimintamalliaan kalliin akun kanssa. Siinäkin on eroja, salliiko valmistaja mitään kolhua akussa ja miten akku on sallittua korjata.

Toki tämä julkisuuteen tullut Mersun tapaus, jossa lommo akkukotelon reunassa, sivussa moduuleista, aiheuttaa koko paketin vaihdon oli aika järjetön. Kuten myös Mersun ihmeellinen ehto, että akkua ei korvatakaan takuuseen, jos auton arvo on alle uuden akun hinnan. Eikö lie tässä osasyy sitten siihen akun suolaiseen hintaan? Saadaan takuukeikastakin rahoja takaisin.
Jos Mese maksaa uutena 50 000 rahaa ilman ALV, josta akun valmistushinta on enintään 15 000 rahaa, jotain on pahasti pielessä jos vastaavan akun jälleenmyyntihinta on 60 000 rahaa + ALV. Samanlaisen akun saisi kuitenkin tehtaan valmistuslinjalta omakustannehintaan, joten ongelma kuulostaa näiden faktojen valossa ainoastaan Mesen poskettomilta katteilta. Ilmeisesti käyttävät samaa hinnoittelua kuin muissa virallisissa varaosissa (omakustannehinta kertaa 10), mutta kolmannen osapuolen toimittamaa varaosa-akkua ei saa käyttää = monopoli.
 
Jos Mese maksaa uutena 50 000 rahaa ilman ALV, josta akun valmistushinta on enintään 15 000 rahaa, jotain on pahasti pielessä jos vastaavan akun jälleenmyyntihinta on 60 000 rahaa + ALV. Samanlaisen akun saisi kuitenkin tehtaan valmistuslinjalta omakustannehintaan, joten ongelma kuulostaa näiden faktojen valossa ainoastaan Mesen poskettomilta katteilta. Ilmeisesti käyttävät samaa hinnoittelua kuin muissa virallisissa varaosissa (omakustannehinta kertaa 10), mutta kolmannen osapuolen toimittamaa varaosa-akkua ei saa käyttää = monopoli.
Varaosamyynti ja huoltotoiminta on merkittävä osa autovalmistajien bisnestä. Autojen myyntikate on laskenut ja oletettavasti myös huoltotoiminta vähän droppaa sähköistymisen myötä, joten ehkä nyhdetään nyt varaosilla. Toimii yleensä niin kauan kunnes tarvikevalmistajat tulevat apajille. Akku on vielä aika hyvässä suojassa kilpailulta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 598
Viestejä
4 791 336
Jäsenet
77 777
Uusin jäsen
a2offrb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom