Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuli muuten huomattua MEB 3.7:aan tulleesta akun lämmöt näyttävästä sovelluksesta, että sehän ei toimi ollenkaan jos auton netin pistää pois päältä.

Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…

Testatkaa joku muukin, etten keksi omiani. Tuon nyt muutenkin päivittää lukemaa vain 5min välein tjsp.
 
Nuo erikokoiset etu / takarenkaat on kyllä raivostus. Eikö 205 leveä nyt muka riittäisi taaksekin?
Samaa mieltä, Elroqissakin oli mokoma sekarengastus.

Mutu sanoo, että tuo eturenkaiden 205/55R17 ei ihan riitä taakse. CLA 250+ on ilman kuskia 1 980 kg. Oletan, että takana on noin 1 000 kg. Kantavuus sisältäen kuskin on 530 kg. Matkustajatkin tuovat enemmän taka-akselille, minkä lisäksi takana on tavaratila ja vetokoukkuun kohdistuva aisapaino, joten taakse tuosta 530 kg:sta helposti 350 kg. Tällöin taka-akselilla on noin 1 000 + 350 = 1 350 kg. Sellainen vaatisi vähintään kuormitusluokan 95, mutta varoiksi 96 tai suurempi, mitä ei tuossa rengaskoossa löydy ainakaan A-vierintäluokan renkaista.

Pykälää korkeampi 205/60R17 kyllä kantaisi kuorman, olisi mukava ajaa, kuluttaisi vähän ja olisi edullinen vaihtaa. Esimerkiksi A-polttoainetaloudellisuuden Hankook alle satasen rengas. Bridgestone ja Goodyear maksavat tosin jo suolaiset 150-160 € A-luokassa, ja muita merkkejä on turhan vähän. Olisi nihkeä olla Hankookin armoilla, ellei tuollainen Mese ja sen matkijat toisi lisää tarjontaa.



Perusvarma valinta olisi ollut viimeisen Avensiksen 215/55R17. Niitä löytyy A-luokassa tusina eri mallia. Esimerkiksi Goodyear Eff. Perf. 2 maksaa reilut 140 €.


Jälkimmäisellä ei saisi kulutusetua, mutta eipähän olisi sekarengastus.


Edit. Voihan alkuperäisten kuluessa loppuun vaihtaa tilalle eteen ja taakse 215/55R17. Ihan hyvin 215 istuu takana oleville 8" leveille vanteille, kuin myös 7"-etuvanteille. Mittarivirhe pienenee satasessa noin 1,7-1,8 km/h. Maavara kasvaa 5,5 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten huomattua MEB 3.7:aan tulleesta akun lämmöt näyttävästä sovelluksesta, että sehän ei toimi ollenkaan jos auton netin pistää pois päältä.

Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…

Testatkaa joku muukin, etten keksi omiani. Tuon nyt muutenkin päivittää lukemaa vain 5min välein tjsp.
Noin takaperoisesti se just toimii.
 
Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…
Selkeästi Skodalla ei ole osaamista tehdä muutoksia auton omaan softaan joten tehtiin tuollainen päälle liimattu kikkare. Tai sitten sillä softa-alihankkijalla Cariadilla ei ole osaamista. Tai sitten taustalla on joku sopimustekninen juttu jossa kunnolla toteutettu olisi maksanut Cariadilta tilattuna miljardin ja tämän purkkavirityksen sai tehtyä talon sisällä kymppitonnilla.

Totuus on jossain tuolla mutta ihan naurettava virityshän tuo on, siitä ei pääse mihinkään.
 
Selkeästi Skodalla ei ole osaamista tehdä muutoksia auton omaan softaan joten tehtiin tuollainen päälle liimattu kikkare. Tai sitten sillä softa-alihankkijalla Cariadilla ei ole osaamista. Tai sitten taustalla on joku sopimustekninen juttu jossa kunnolla toteutettu olisi maksanut Cariadilta tilattuna miljardin ja tämän purkkavirityksen sai tehtyä talon sisällä kymppitonnilla.

Totuus on jossain tuolla mutta ihan naurettava virityshän tuo on, siitä ei pääse mihinkään.
Tuntuu tosiaan älyttömältä kun kiinalainen obd-dongle ja softa appstoresta osaa näyttää vaikka mitä ihan reaaliajassa ja lokaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuokin on silti äärettömästi parempi toteutus kuin Teslalla, jossa ei saa akun lämpötilaa käyttöliittymään näkyviin ajossa lainkaan.
 
Tuokin on silti äärettömästi parempi toteutus kuin Teslalla, jossa ei saa akun lämpötilaa käyttöliittymään näkyviin ajossa lainkaan.
No, teslan tapauksessa ei tarvitsekaan niin saada kun se automaattilämmittää kuitenkin ihan toimivasti. Puuttuu vain se manuaali-switchi, mutta navilla sentään toimii vissiin hyvin.
 
No, teslan tapauksessa ei tarvitsekaan niin saada kun se automaattilämmittää kuitenkin ihan toimivasti. Puuttuu vain se manuaali-switchi, mutta navilla sentään toimii vissiin hyvin.
Jos sallit kysyä, näin Volvoilijana kun se auto ei ilmoita yhtään mitään siitä minkälämpöinen se ajoakku on, ja Skodistina se ilmoittaa sentään millaisella latausteholla oletettavasti voidaan autoa milläkin hetkellä ladata niin miksi se ei sitä tarvitse?
Itselläni esimerkiksi oli aurinkosähkötiliaikaan matkaa 'Fortumin' laturille vajaa 20 minuuttia ja se ei tietenkään riitä ajoakun lämmittämiseen mutta en myöskään tiennyt milloin se oli sopivan lämmin maksimitehon imemiseen. Ajolämmityskeskusteluissa Teslistit ovat sanoneet, että aja tarpeeksi, kyllä auto hoitaa. Mutta ei se aina toimi noin. Manuaalikytkimen tarve taas on pieni jos voi asettaa latauspaikan kartalle( ainahan näin ei voi, joten se manunappi on paikkansa osoittanut) mutta ei siitä haittaakaan ole.
1748531506208.png


Kokeilin Ionitya vuosia sitten nykyisellä autolla ja laitoin sen kartalle ja ajoin puoli tuntia latauspaikalle saaden huimat 35 kW( 160 kW:n sijaan) vaikka varaustaso oli toivottu 10 %. Mikään missään ei indikoinut mikä tuon aiheutti. Paimion pisteellä on kuitenkin todistetusti naapurin Erkin siskon kaiman etäinen ruotsituttu saanut Volvolla täydet tehot vuonna papu ja oravannahka.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 3.7 vanha skoda mitään tehoja ilmoita - sanoo vaan että akku on kylmä, aja enemmän. Eihän se ainakaan maantietä ajamalla edes lämpene riittävän lämpimäksi.
 
Jos sallit kysyä, näin Volvoilijana kun se auto ei ilmoita yhtään mitään siitä minkälämpöinen se ajoakku on, ja Skodistina se ilmoittaa sentään millaisella latausteholla oletettavasti voidaan autoa milläkin hetkellä ladata niin miksi se ei sitä tarvitse?
Itselläni esimerkiksi oli aurinkosähkötiliaikaan matkaa 'Fortumin' laturille vajaa 20 minuuttia ja se ei tietenkään riitä ajoakun lämmittämiseen mutta en myöskään tiennyt milloin se oli sopivan lämmin maksimitehon imemiseen. Ajolämmityskeskusteluissa Teslistit ovat sanoneet, että aja tarpeeksi, kyllä auto hoitaa. Mutta ei se aina toimi noin. Manuaalikytkimen tarve taas on pieni jos voi asettaa latauspaikan kartalle( ainahan näin ei voi, joten se manunappi on paikkansa osoittanut) mutta ei siitä haittaakaan ole.
1748531506208.png


Kokeilin Ionitya vuosia sitten nykyisellä autolla ja laitoin sen kartalle ja ajoin puoli tuntia latauspaikalle saaden huimat 35 kW( 160 kW:n sijaan) vaikka varaustaso oli toivottu 10 %. Mikään missään ei indikoinut mikä tuon aiheutti. Paimion pisteellä on kuitenkin todistetusti naapurin Erkin siskon kaiman etäinen ruotsituttu saanut Volvolla täydet tehot vuonna papu ja oravannahka.
Voisihan sen akun lämpötilan ilmoittaa tietysti. S3xy apilla kyllä näkee tuon lämpötilan sekä saa napin jolla lämmityksen saa päälle. Voisivat toki olla Teslassa vakionakin, mutta eipä tuo nyt iso vaiva ja kustannus ollut s3xy buttoneita laittaa.

Paras tietysti olisi jos teslan omassa apissa olisi samat kustomointi mahdollisuudet kuin s3xy apissa, mutta ei nyt pelkästään tuon takia kannata jättää autoa ostamatta, vaan asentaa vain tuo. Tämmöinen sentään on saatavilla, muihin autoihin ei taida olla oikein vastaavaa? Eli jos jotain puuttuu niin sitä ei sitten saa millään?
 
Voisihan sen akun lämpötilan ilmoittaa tietysti. S3xy apilla kyllä näkee tuon lämpötilan sekä saa napin jolla lämmityksen saa päälle. Voisivat toki olla Teslassa vakionakin, mutta eipä tuo nyt iso vaiva ja kustannus ollut s3xy buttoneita laittaa.

Paras tietysti olisi jos teslan omassa apissa olisi samat kustomointi mahdollisuudet kuin s3xy apissa, mutta ei nyt pelkästään tuon takia kannata jättää autoa ostamatta, vaan asentaa vain tuo. Tämmöinen sentään on saatavilla, muihin autoihin ei taida olla oikein vastaavaa? Eli jos jotain puuttuu niin sitä ei sitten saa millään?

Taitaa "muissa" autoissa saada perinteisesti OBD2-portin kautta datat ulos jos on tarve. Ei ole tarve ostella satojen eurojen kaapelihässäköitä. Osaan autoista pystyy myös koodaamaan jotain ominaisuuksia päälle mitä marmorilta olisi saanut rahalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 469
Viestejä
4 787 813
Jäsenet
77 771
Uusin jäsen
Tunarit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom