Nyt on ensimmäiset oikeasti pitkät ajot (600-800km yhtä soittoa) EV6:lla ajettu ja 4500km:n jälkeen muutenkin aika hyvä käsitys autosta.
Kokonaisuutena ihan todella asiallinen paketti. Ylivoimaisesti mukavin autoni sitten E-sarjan 280cdi:n jälkeen, eikä tuo paljoa häviä sillekään. Ei tietenkään kokonaisuutena ihan yhtä premium (kiiltävää muovia löytyy, ei ilma-alustaa, reisituki saattaa loppua kesken itseäni pidemmällä kuskilla (182cm), mutta lähellä ollaan. Ei mitään ylimääräisiä räminöitä, auto menee suoraan kuin juna kovissakin nopeuksissa, avustimet toimivat erinomaisesti ja ainakin tämänhetkisellä rengastuksella on todella hiljainen. Erinomainen vekotin, jossa löytyy sekä mukavuutta, mutta myös sopivasti sporttisuutta.
Negaa:
Auton navigaattori, tai oikeammin sen kyky reitittää pitkiä matkoja sisällyttäen lataustauot matkalle, on aika jäätävää paskaa. Siellä on sinänsä ihan hyviä asetuksia, joista voi esim. valita käytetäänkö vain tietyn tyyppisiä / tietyn ketjun latureita ja mikä pitää olla miniminopeus yms., joten voisi kuvitella että kovin pahasti ei voi mennä pieleen, mutta menee ne. Sen sijaan, että auto laskisi pysähdykset siten, että jokaisella akullisella ajettaisiin mahdollisimman pitkään - kuten nyt vaikka itse teen - niin se sijoittelee ennemminkin noita pysähdyksiä niin, että laturille pysähdyttäessä on vielä 30-50% virtaa jäljellä. Auto kyllä ottaa tuossa vaiheessa +200kW/h vauhdilla virtaa sisään, mutta ottaisin ennemmin niskalaukauksen kun lähtisin ajamaan jotain lapin reissua tuollaisilla max. 2h yhtäjaksoisilla stinteillä.
Typeryyttä eskaloi se, että tämä auto kuluttaa aivan helvetisti jos keli on huono. Ajoin 600km n. +15 asteisessa vesisateessa matkanopeuden ollessa maanteillä n. 105-115km/h ja moottoriteillä 125-140km/h ja keskikulutus tuolla matkalla oli 22,5kW/h, Siitä voi jokainen laskeskella miten usein tuo navigaattori pyytää latailemaan, jos se sijoittaa niitä reitille siten, että akkua on vaikka se 40% jäljellä ja latailet johonkin 70-80% ladatessasi. Tulee aika monet latausaseman pihat nähtyä, jos auton preferensseillä haluaa mennä. En tiedä saako tuota toimimaan fiksummin, vaan olen ratkaissut typeryyden sillä etten halua auton laittavan niitä pysähdyksiä sinne. Tutuilla reiteillähän tuo ei ole ongelma, mutta vierailla vaatisi etukäteissuunnittelua sillä kännykkäappiksella tai jollain ABRP:lla, jos/kun ei halua tehdä kuten auto haluaa.
Lisänyanssina mainittakoon, että auton uusiutunut mobiiliappis kyllä osaa tuollaisen paljon fiksumman reittisuunnitelman laskea hyvinkin pienellä vaivalla ja sen voi lähettää myös autoon, mutta tadaa! Koko suunnitelman sijasta ainoastaan määränpää päätyy sinne autoon ja auto vetää tuon oman paskan suunnitelmansa sen mobiiliappiksella tehdyn yli.
Yksi kummallisuus liittyy tuohon "camping modeen" tms. Ei muuten mitään, mutta ottaessasi sen käyttöön et saa ovia lukittua ulkopuolelta ainakaan kahvasta tai avaimen napista (en ole koittanut appiksella).
Valivalina voisi sanoa myös rangen, tai ehkä oikeammin kuinka radikaalisti auton kulutus reagoi säähän. Nätillä ilmalla tämä menee tuollaisen keskinopeudella 90-100km/h ajetun pitkän maantieajon johonkin 17-19 ja kaupungissa jopa 15, mutta esim. vesisade pompsauttaa kulutuksen samantien 20-30% ylös. Mutuilisin, että Model 3:ssa esim. sade ei vaikuttanut yhtä paljoa ja toki se pienempänä autona meni muutenkin vähän vähemmällä.
Carplay/Android Auto on aika paska. Jos se ei lukisi viestejä, niin luulenpa etten jaksaisi käyttää ollenkaan, kun ei tuo mitään lisää Bluetoothilla kytkettyyn luuriin. Joku Easypark nyt kaupungissa ihan ok, mutta nuo mediaominaisuudet ilman tekstihakua mallia turhat. Kaipaan Teslan softasta oikeaa ei rampautettua Spotifya sekä sitä lataussuunnittelijaa.
Plussat:
Auton kyky ottaa virtaa vastaan kompensoi sen kyvyttömyyttä laskea järkevää lataussuunnitelmaa & korkeampaa kulutusta. Tämä lataa kuin riivattu. Siinä missä vaikka Tesla otti sitä 230-250kWh hyvin rajallisen ajan, niin tällä mennään todella kovilla nopeuksilla ihan sinne 70-80% tietämille ja tollasen 10-80% latauksen keskinopeus voi olla lähelle 200kWh, joten ei siellä turhan pitkiä aikoja tarvitse kyteä.
Ruudulla näkyvä kilometrimäärä on pitkillä matkoilla aika lailla 1/1 totuus siitä mihin asti pääset. Tällä ei ollut Teslassa mitään informaatioarvoa, mutta tässä se elää keskikulutuksen (viimeisimästä latauksesta?) mukaan ja pitää kutinsa. Paikkaa live-laturit toiminnon kanssa myös osaltaan paskaa ja ei todelliseen kulutukseen adaptoituvaa reittisuunnittelijaa.
Pitkän matkan virta-asioista voisi antaa plussaa myös siitä, että 16v outputteja löytyy joka puolelta autoa ja esim. jääkaappi kulkee lyhyellä johdolla sekä takakontissa, takapenkin jalkatilassa tai pelkääjän jalkatilassa missä nyt milloinkin kätevimmältä tuntuu.
Ei mitään pimputuksia matkalla mistään / sydäriä aiheuttavia rääkäisyjä autopilotilta joka kuvittelee ettei kädet ole ratilla tms. Vain hiljaisuutta ja ruudulla + peilissä ja hudissa näkyviä varoituksia kuolleessa kulmassa olevista autoista tai niistä ratilta irti olevista käsistä.
Summarumina hyvä auto ja ihan selkeä upgrade vrt. Model 3. Tyytyväinen ostokseen, mutta MB-ihailijana tuo uusi CLA saattaa muuttaa tilanteen. En voi välttyä ajatukselta, että se olisi ehkä saatavilla hyvillä varusteilla + nelivetona < 70k ja jos se on sellainen kun mersu nyt on ja speksit (kulutus/range yms.) vastaavat todellisuutta, niin aika harmaahan tästä tulee/heti enkä keksi miksi kukaan ostaisi mitään muuta kun sen CLA:n..