Yleistä keskustelua sähköautoista

Minusta +15 vesisateessa motari+maantie keskari 22,5 kWh/100 km on aika hyvä. Volvolla saattais alkaa jo kolmosella etenkin ton motarin kanssa kun noita vauhteja ajelee.

Ei Suomesta löydy millekkään 600-800 km reissulle moottoriteitä kuin murto-osa matkasta.

Olisi hyvä jos sähköautoissakin olisi näytöllä keskineopeusmittaus matkakohtaisesti ja pidemmältä ajalta, niin osaisi suhteuttaa kulutuslukemat siihen ja sitä kautta saisi paremman kuvan, että minkälaista se ajo on todellisuudessa ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Enkä mä nyt sanoisi että akkuriski oikeastaan sen isompi on kuin joku volkkarinkaan osto, ihan samoilla lukemilla nekin rempat ovat.

Uudesta GTE Passatin pelkästä vaihteistosta pyydetään 15kE (töineen), teslalla taitaa lähteä vaihtoakku kai kympillä ainakin johonkin malliin (ilman töitä).
 
No, Tesla on ihan omaa luokkaansa tuossa jo ihan mataluutensakin takia. Mutta oliko noissa Teslan ilmoittamissa kulutuksissakin jotain pientä että ei laske hytin lämmitystä jne mukaan? En nyt muista tarkkaan mutta jotain tommosta joskus tuli vastaan kun ihmettelin käsittämättömän pieniä talvikulutuksia.
Kyllä ne ainakin ajossa laski kaiken mukaan. Esilämmityksiä yms. parkkisella tapahtuvia asioita ei varmaan laske, mutta ei niitä omasta mielestäni kyllä kuulukaan laskea. Sehän ei mikään pakollinen manööveri ole kuten ei vaikka webaston tms. käyttökään
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Ei Suomesta löydy millekkään 600-800 km reissulle moottoriteitä kuin murto-osa matkasta.

Olisi hyvä jos sähköautoissakin olisi näytöllä keskineopeusmittaus matkakohtaisesti ja pidemmältä ajalta, niin osaisi suhteuttaa kulutuslukemat siihen ja sitä kautta saisi paremman kuvan, että minkälaista se ajo on todellisuudessa ollut.

Kaveri kirjoitti että ajoi käytännössä päiväsakkorajalla koko matkan 115-140 km/h niin eiköhän tuota nyt voi aika lailla moottoritieksi sanoa tuon reissun osalta noin niinkuin keskimäärin.
 
Ei Suomesta löydy millekkään 600-800 km reissulle moottoriteitä kuin murto-osa matkasta.
No on tossa varmastikin sellainen 250km, eli about 40% matkasta. HKI-Heinola, Mikkeli-Juva, pätkä Joroisen ja Varkauden tienoilla ja sitten ennen Kuopiota alkava, joka Siilinjärvelle asti. Tuo HKI-Heinola yksistään jo 140km. Mikkelin ja Varkauden pätkät toki sellaisia, jossa keskinopeus varmaan lähempänä ~110 kuin noiden muiden ~130, koska kameroita
 
Kaveri kirjoitti että ajoi käytännössä päiväsakkorajalla koko matkan 115-140 km/h niin eiköhän tuota nyt voi aika lailla moottoritieksi sanoa tuon reissun osalta noin niinkuin keskimäärin.
En aja päiväsakkorajalla. Rajoitus + 10km/h vakkarissa, jolla ei ole ikinä räpsähtänyt vitostiellä yksikään kamera. Ohituksissa hetkittäin kovempi nopeus tai silloin jos joku ajaa kamerapuskurina kovempaa edessä.
 
Kannattaa ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin saa pienemmät kulutuslukemat (itse ajan sitä oikeaa nopeutta).

Mitä autoon tulee, niin osa Toyotan maineesta tulee ihan siitä että mittari näyttää liian vähän. Jos se näyttäisi edes sinne päin, niin kuskitkaan eivät saisi jaloissa olevan -mainetta niin herkästi. Tuo on modernissa sähköautossa aika ärsyttäväkin ominaisuus, kun mielellään pitää ajoavustimet ja vastaavat päällä kunhan niiden aktivointi tapahtuisi järkevästi.

Siksi esim. Renaultit ovat vaikuttaneet aika hyviltä vaihtoehdoilta kun niiden piippaukset ovat tuntuneet inhimillisiltä.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
En aja päiväsakkorajalla. Rajoitus + 10km/h vakkarissa, jolla ei ole ikinä räpsähtänyt vitostiellä yksikään kamera. Ohituksissa hetkittäin kovempi nopeus tai silloin jos joku ajaa kamerapuskurina kovempaa edessä.
Ok, no tuossa luki että 140 km/h niin siitä päättelin.
 
Ok, no tuossa luki että 140 km/h niin siitä päättelin.
Ei pitkiä pätkiä tuolla reissulla edes motareilla, koska muutakin liikennettä ja ajatuksena oli kokeilla pääsenkö Kuopioon asti lataamatta kuten edellisellä autolla. Se testi meni pilalle jo heti kättelyssä kun huomasimme jättäneemme koiran hihnan himaan ja piti käydä Mikkelistä ostamassa uusi. Siinä tuli tietty ladattua samalla. Ei ois kyllä onnistunut noilla luvuilla muutenkaan.
Huomenna uusi testi välillä Kuhmo-Mikkeli. Taas taitaa olla kyllä sadetta luvassa. Toi 400km + lataus + 200km himaan ois aika optimaalinen ajankäytön kannalta. Joroinen on aika lailla puolessa välissä, mutta siellä pitäisi lirutella aika täyteen ja latauksessa menee turhan pitkään. Juvalla ei taida olla kun ABC, joten sielläkin menisi pitkään
 
No, Tesla on ihan omaa luokkaansa tuossa jo ihan mataluutensakin takia.
Model 3 on vähäkulutuksinen korkeissa vauhdeissa - Model Y ei sitten enää olekaan niin pihi ja S ja X syövät myös ihan hyvin energiaa.

3:sen hyvän kulutuksen selittää pääosin pieni keulapinta-ala ja hyvä aerodynamiikka. Kaupungissa / paikallispyörityksessä tesla ei tunnu olevan mitenkään erityisen pihi.
 
Yksi kummallisuus liittyy tuohon "camping modeen" tms. Ei muuten mitään, mutta ottaessasi sen käyttöön et saa ovia lukittua ulkopuolelta ainakaan kahvasta tai avaimen napista (en ole koittanut appiksella).
Tuossa on varmaan myös kuskin ovessa fyysinen lukko? Sisarmerkillä sen auton saa camp modessa lukkoon lukitsemalla ovet sisältä kuskin paikalta, avaamalla ovi ja vääntämällä kuskin ovi fyysisellä avaimella lukkoon. Sinällään kyllä hassu tosiaan ettei sitä saa lukkoon ulkoa.
 
Mitäköhän puutteita siinä huoltohistoriassa voisi olla sellaisia jotka selittäisivät akun hajoamisen?

Siis eihän akkua ole tarkoitus mitenkään huoltaa.
No tässä taas päästään siihen, että yrityksen kädet ovat sidotut yksittäisen asiakkaan juttuihin (jos asiakas ei itse kerro mitä liike on sanonut). Voi olla, että mersu on hylännyt takuun ilkeyttään tai sitten siellä on joku todellinen syy. Ei voi tietää. Esim. voihan siellä olla joku auton softapäivitys korelaisten ICCU-tyyliin, jolla on vaikutusta sähköjärjestelmään ja akun käyttötapaan. Jos kuski on sitten vetänyt hälläväliä-asenteella huollon reilusti pitkäksi, niin ymmärrettävästi tehtaan goodwill-osasto alkaa kiristellä hampaita.
 
Tuossa on varmaan myös kuskin ovessa fyysinen lukko? Sisarmerkillä sen auton saa camp modessa lukkoon lukitsemalla ovet sisältä kuskin paikalta, avaamalla ovi ja vääntämällä kuskin ovi fyysisellä avaimella lukkoon. Sinällään kyllä hassu tosiaan ettei sitä saa lukkoon ulkoa.
On tossa joo lukko piilossa kahvan alla, mutta menee tosiaan vähän kikkailuksi senkin kanssa. Lähinnä kauppakäynti & koira autossa tyylisiin tilanteisiin tuota käyttänyt ja nyt jättänyt sitten vaan ovet auki ja luottanut siihen, että koira puree mahdollista sisään yrittäjää. Pitänee vähän tutkailla aihetta lisää.

Model 3 on vähäkulutuksinen korkeissa vauhdeissa - Model Y ei sitten enää olekaan niin pihi ja S ja X syövät myös ihan hyvin energiaa.

3:sen hyvän kulutuksen selittää pääosin pieni keulapinta-ala ja hyvä aerodynamiikka. Kaupungissa / paikallispyörityksessä tesla ei tunnu olevan mitenkään erityisen pihi.

Sama huomio. Kaupungissa kulutusero kolmoseen on aika pieni/jopa lähes olematon, mutta maantieajossa se on selkeä. Kolmosella ajelee kesällä 60-80 teitä parhaimmillaan 12 kulutuksella. En usko, että tällä pääsee missään olosuhteissa alle 15 esim. 100km pituista matkaa. Oma koko ajan keskikulutus tällä hetkellä 19,6 ja auto tuli maaliskuun alussa.
 
Minua kieltämättä vituttaa etten saa palstalla vaihdettua erään aikansa parhaan jääkiekonpelaajan nimeä( koko nimeni on Larionof Makarof) johonkin ei-ryssään. Mutta näillä mennään.

Ymmärrän että tässä oli vasemmistolaisvivahteinen puhuttelumuoto ja näin jälkikäteen pahoittelut siitä. Koitin tavoitella tässä yhteydessä puolueagnostista aatekumppania :)

Ja jottei täysin menis offariksi niin tämä Mazdan uusi EZ-60 vaikutti hyvin mielenkiintoiselta;

 
On tossa joo lukko piilossa kahvan alla, mutta menee tosiaan vähän kikkailuksi senkin kanssa. Lähinnä kauppakäynti & koira autossa tyylisiin tilanteisiin tuota käyttänyt ja nyt jättänyt sitten vaan ovet auki ja luottanut siihen, että koira puree mahdollista sisään yrittäjää. Pitänee vähän tutkailla aihetta lisää.
Juu, ei tuo helppo tapa ole. Käytin aikanaan, kun hynyn ekoissa softaversioissa 12 V akun latauksen kanssa oli ongelmia ja alkuperäiset 12 V akutkin oli paskaa. Varavirralla auto käyntiin, camp mode päälle ja ovet kiinni, niin sai ladattua 12 V akun. Nyt kolmannella takuusta tulleella 12 V akulla ja uusimmalla softalla menty täysin ongelmitta vaikka ajanut pääakun säännöllisesti alle 10%.
 
Juu, ei tuo helppo tapa ole. Käytin aikanaan, kun hynyn ekoissa softaversioissa 12 V akun latauksen kanssa oli ongelmia ja alkuperäiset 12 V akutkin oli paskaa. Varavirralla auto käyntiin, camp mode päälle ja ovet kiinni, niin sai ladattua 12 V akun. Nyt kolmannella takuusta tulleella 12 V akulla ja uusimmalla softalla menty täysin ongelmitta vaikka ajanut pääakun säännöllisesti alle 10%.
Juu. Kuuluu olevan onnettomia nuo EV6:nkin pikkuakut. Merkin FB ryhmässä ovat kehoittaneet sippitapauksissa hakemaan suoraan lähimmästä Motonetista Exiden tms. akun tilalle omakustanteena, koska takuusta sanovat yleensä tulevan samaa kuraa kun orkkisikin ja vuoden-kahden päästä se on entinen taas.
 
Juu. Kuuluu olevan onnettomia nuo EV6:nkin pikkuakut. Merkin FB ryhmässä ovat kehoittaneet sippitapauksissa hakemaan suoraan lähimmästä Motonetista Exiden tms. akun tilalle omakustanteena, koska takuusta sanovat yleensä tulevan samaa kuraa kun orkkisikin ja vuoden-kahden päästä se on entinen taas.
Korealaiset 12 V akut ovat tasalaatuisia. Eivät vaan kovin korkea sellaisia :D Mulla on ekojen sippausten takia apustartteri aina autossa mukana, niin ihan vittuilunkin vuoksi käyn hakemassa uuden akun takuusta. Tosin tämä kolmas tuli ihan 12 V vaihtokampanjan kautta, kuulemma nro 2 oli viallinen vaikka en siinä suurempaa ongelmaa ollut huomannut.
 
Ps. Nissan Leaf ei ole varteenotettava vaihtoehto nykyisellä latausverkostolla, koska Chademo lataustapaa ei löydy tällä hetkellä juuri mistään.
Ainakin latauskartan mukaan noita on kyllä ihan riittävästi:
1748707773104.png
 
Eli helsingistä pääsee tampereelle mutta sitä pohjoisempaan ei ole asiaa kun latureiden välit pidemmät kuin chademo autojen range?
Ja vaikka kartta näyttää chademoa niin yleensä se 1 tökkeli vain ja se kun on varattu niin aika nihkeää.

Kyllä tommonen chademo auto toimii jos lataa aina kotona ja ajaa vain lyhyttä matkaa, mutta muuten aika hankala.
 
Mikä tuossa on kiinnostavaa? Ei ainakaan äkkiä osu mitään silmään mikä erottaisi muista keskisuurista SUV:eista ~500km wltp:tä. Tosin LFP:llä.
Kunnon speksejä, testejä ja koeajoja odotellessa, mutta ainakin ulkonäkö on parempi kuin esim uudessa Y:a (ei ole edes mikään subjektiivinen juttu). Mahdollisesti myös sekä softan että raudan toimintavarmuus japanialaista laatua. Tosin tämä viimeisin CX-60 hybbe taisi kyllä olla aika epäonnistunut näiltä osin.

 
Korealaiset 12 V akut ovat tasalaatuisia. Eivät vaan kovin korkea sellaisia :D Mulla on ekojen sippausten takia apustartteri aina autossa mukana, niin ihan vittuilunkin vuoksi käyn hakemassa uuden akun takuusta. Tosin tämä kolmas tuli ihan 12 V vaihtokampanjan kautta, kuulemma nro 2 oli viallinen vaikka en siinä suurempaa ongelmaa ollut huomannut.
Nää on kyllä hyvin hämmentäviä juttuja. On helppoa ymmärtää, että jos autossa on joku tyyppivika / suunnitteluvirhe tms. niin sellaisen korjaaminen ei välttämättä ole ihan triviaalia ja voi ottaa valmistajalta aikaa, mutta sitten tämmöiset 12V akut..

Paljonhan on mennyt fyrkkaa siihen, että niitä vaihdetaan takuuseen kuin leipää, maksellaan mahdollisesti vähän hinureita yms. ja tokihan noista aina vähän mainehaittaakin tulee.
Äkkiseltään sitä luulisi, että ensimmäisen paskan erän osuttua kätösiin lähtisi hyvinkin nopeasti noottia alihankkijalle, että parempaa akkua tänne tai lähti toimittaja vaihtoon - ja tässä tapauksessa se olisi tietysti mennyt vaihtoon jo vuosia sitten kun ei onnistumisia näytä tulevan - mutta ei se vaan tunnu noin menevän. Kai tolla touhulla sitten jotain kansantaloudellista tms. arvoa nähdään kun ei siellä takuuvahdossakaan laiteta kättä taskuun parin kympin verran ja vaihdettaisiin se kelvoton tekele johonkin kestäväksi todettuun, vaikka tiedetään, että kohta se auto on taas täällä sen akkunsa kanssa.
 
Eivät valloita, koska hinta ja riski on liian suuri. Uudet mallit halvimmillaan 25 000 rahaa, ja niillä ei käytännössä ajeta kuin taajamissa. Käytettyjä voi saada samaan hintaan tai halvemmalla, joilla pääsee myös tekemään matka-ajoa mutta varjopuolena on akkuriski, jonka korjaus maksaa moninkertaisesti käytetyn auton hankintahinnan verran.

Ps. Nissan Leaf ei ole varteenotettava vaihtoehto nykyisellä latausverkostolla, koska Chademo lataustapaa ei löydy tällä hetkellä juuri mistään.
Kyllä sähköjä karsastetaan vaikka ns. ilmaiseksi saisi. Töissäkin eräs uhkasi ettei suostu ottamaan tehtäviä vastaan jos joutuu firman sähköautoilla ajamaan. Hänellä olisi työmatkakin juuri passeli sähkölle, n. 70 km / suunta mutta ei vaan käy kun ei halua 200 km välein pysähdellä.
 
Ei mitään kauhean luotettavaa kuvaa saa Stellantiksen e-C3:sta kun katsoo miten jopa Björn turhautuu tuohon. Kaveri kuitenkin on touhunnut näiden sähköautojen kanssa melkoisesti.

tldr: Mystisiä ongelmia, lataus ei joko käynnisty tai kaapelia pitää tukea kokoajan ja lataus stoppaa heti jos latauskaapelista päästää irti. Auto myös "brickkautuu" laturille toviksi.

 
Nyt on ensimmäiset oikeasti pitkät ajot (600-800km yhtä soittoa) EV6:lla ajettu ja 4500km:n jälkeen muutenkin aika hyvä käsitys autosta.
Kokonaisuutena ihan todella asiallinen paketti. Ylivoimaisesti mukavin autoni sitten E-sarjan 280cdi:n jälkeen, eikä tuo paljoa häviä sillekään. Ei tietenkään kokonaisuutena ihan yhtä premium (kiiltävää muovia löytyy, ei ilma-alustaa, reisituki saattaa loppua kesken itseäni pidemmällä kuskilla (182cm), mutta lähellä ollaan. Ei mitään ylimääräisiä räminöitä, auto menee suoraan kuin juna kovissakin nopeuksissa, avustimet toimivat erinomaisesti ja ainakin tämänhetkisellä rengastuksella on todella hiljainen. Erinomainen vekotin, jossa löytyy sekä mukavuutta, mutta myös sopivasti sporttisuutta.

Negaa:
Auton navigaattori, tai oikeammin sen kyky reitittää pitkiä matkoja sisällyttäen lataustauot matkalle, on aika jäätävää paskaa. Siellä on sinänsä ihan hyviä asetuksia, joista voi esim. valita käytetäänkö vain tietyn tyyppisiä / tietyn ketjun latureita ja mikä pitää olla miniminopeus yms., joten voisi kuvitella että kovin pahasti ei voi mennä pieleen, mutta menee ne. Sen sijaan, että auto laskisi pysähdykset siten, että jokaisella akullisella ajettaisiin mahdollisimman pitkään - kuten nyt vaikka itse teen - niin se sijoittelee ennemminkin noita pysähdyksiä niin, että laturille pysähdyttäessä on vielä 30-50% virtaa jäljellä. Auto kyllä ottaa tuossa vaiheessa +200kW/h vauhdilla virtaa sisään, mutta ottaisin ennemmin niskalaukauksen kun lähtisin ajamaan jotain lapin reissua tuollaisilla max. 2h yhtäjaksoisilla stinteillä.

Typeryyttä eskaloi se, että tämä auto kuluttaa aivan helvetisti jos keli on huono. Ajoin 600km n. +15 asteisessa vesisateessa matkanopeuden ollessa maanteillä n. 105-115km/h ja moottoriteillä 125-140km/h ja keskikulutus tuolla matkalla oli 22,5kW/h, Siitä voi jokainen laskeskella miten usein tuo navigaattori pyytää latailemaan, jos se sijoittaa niitä reitille siten, että akkua on vaikka se 40% jäljellä ja latailet johonkin 70-80% ladatessasi. Tulee aika monet latausaseman pihat nähtyä, jos auton preferensseillä haluaa mennä. En tiedä saako tuota toimimaan fiksummin, vaan olen ratkaissut typeryyden sillä etten halua auton laittavan niitä pysähdyksiä sinne. Tutuilla reiteillähän tuo ei ole ongelma, mutta vierailla vaatisi etukäteissuunnittelua sillä kännykkäappiksella tai jollain ABRP:lla, jos/kun ei halua tehdä kuten auto haluaa.

Lisänyanssina mainittakoon, että auton uusiutunut mobiiliappis kyllä osaa tuollaisen paljon fiksumman reittisuunnitelman laskea hyvinkin pienellä vaivalla ja sen voi lähettää myös autoon, mutta tadaa! Koko suunnitelman sijasta ainoastaan määränpää päätyy sinne autoon ja auto vetää tuon oman paskan suunnitelmansa sen mobiiliappiksella tehdyn yli.

Yksi kummallisuus liittyy tuohon "camping modeen" tms. Ei muuten mitään, mutta ottaessasi sen käyttöön et saa ovia lukittua ulkopuolelta ainakaan kahvasta tai avaimen napista (en ole koittanut appiksella).

Valivalina voisi sanoa myös rangen, tai ehkä oikeammin kuinka radikaalisti auton kulutus reagoi säähän. Nätillä ilmalla tämä menee tuollaisen keskinopeudella 90-100km/h ajetun pitkän maantieajon johonkin 17-19 ja kaupungissa jopa 15, mutta esim. vesisade pompsauttaa kulutuksen samantien 20-30% ylös. Mutuilisin, että Model 3:ssa esim. sade ei vaikuttanut yhtä paljoa ja toki se pienempänä autona meni muutenkin vähän vähemmällä.

Carplay/Android Auto on aika paska. Jos se ei lukisi viestejä, niin luulenpa etten jaksaisi käyttää ollenkaan, kun ei tuo mitään lisää Bluetoothilla kytkettyyn luuriin. Joku Easypark nyt kaupungissa ihan ok, mutta nuo mediaominaisuudet ilman tekstihakua mallia turhat. Kaipaan Teslan softasta oikeaa ei rampautettua Spotifya sekä sitä lataussuunnittelijaa.

Plussat:

Auton kyky ottaa virtaa vastaan kompensoi sen kyvyttömyyttä laskea järkevää lataussuunnitelmaa & korkeampaa kulutusta. Tämä lataa kuin riivattu. Siinä missä vaikka Tesla otti sitä 230-250kWh hyvin rajallisen ajan, niin tällä mennään todella kovilla nopeuksilla ihan sinne 70-80% tietämille ja tollasen 10-80% latauksen keskinopeus voi olla lähelle 200kWh, joten ei siellä turhan pitkiä aikoja tarvitse kyteä.

Ruudulla näkyvä kilometrimäärä on pitkillä matkoilla aika lailla 1/1 totuus siitä mihin asti pääset. Tällä ei ollut Teslassa mitään informaatioarvoa, mutta tässä se elää keskikulutuksen (viimeisimästä latauksesta?) mukaan ja pitää kutinsa. Paikkaa live-laturit toiminnon kanssa myös osaltaan paskaa ja ei todelliseen kulutukseen adaptoituvaa reittisuunnittelijaa.

Pitkän matkan virta-asioista voisi antaa plussaa myös siitä, että 16v outputteja löytyy joka puolelta autoa ja esim. jääkaappi kulkee lyhyellä johdolla sekä takakontissa, takapenkin jalkatilassa tai pelkääjän jalkatilassa missä nyt milloinkin kätevimmältä tuntuu.

Ei mitään pimputuksia matkalla mistään / sydäriä aiheuttavia rääkäisyjä autopilotilta joka kuvittelee ettei kädet ole ratilla tms. Vain hiljaisuutta ja ruudulla + peilissä ja hudissa näkyviä varoituksia kuolleessa kulmassa olevista autoista tai niistä ratilta irti olevista käsistä.

Summarumina hyvä auto ja ihan selkeä upgrade vrt. Model 3. Tyytyväinen ostokseen, mutta MB-ihailijana tuo uusi CLA saattaa muuttaa tilanteen. En voi välttyä ajatukselta, että se olisi ehkä saatavilla hyvillä varusteilla + nelivetona < 70k ja jos se on sellainen kun mersu nyt on ja speksit (kulutus/range yms.) vastaavat todellisuutta, niin aika harmaahan tästä tulee/heti enkä keksi miksi kukaan ostaisi mitään muuta kun sen CLA:n..
Hyvä kulutushan tuo. Itse kun olen Saksaan ja takaisin ajellut niin lähempänä 30 kWh / 100 km on kulutus talvella.
 
Nää on kyllä hyvin hämmentäviä juttuja. On helppoa ymmärtää, että jos autossa on joku tyyppivika / suunnitteluvirhe tms. niin sellaisen korjaaminen ei välttämättä ole ihan triviaalia ja voi ottaa valmistajalta aikaa, mutta sitten tämmöiset 12V akut..

Paljonhan on mennyt fyrkkaa siihen, että niitä vaihdetaan takuuseen kuin leipää, maksellaan mahdollisesti vähän hinureita yms. ja tokihan noista aina vähän mainehaittaakin tulee.
Äkkiseltään sitä luulisi, että ensimmäisen paskan erän osuttua kätösiin lähtisi hyvinkin nopeasti noottia alihankkijalle, että parempaa akkua tänne tai lähti toimittaja vaihtoon - ja tässä tapauksessa se olisi tietysti mennyt vaihtoon jo vuosia sitten kun ei onnistumisia näytä tulevan - mutta ei se vaan tunnu noin menevän. Kai tolla touhulla sitten jotain kansantaloudellista tms. arvoa nähdään kun ei siellä takuuvahdossakaan laiteta kättä taskuun parin kympin verran ja vaihdettaisiin se kelvoton tekele johonkin kestäväksi todettuun, vaikka tiedetään, että kohta se auto on taas täällä sen akkunsa kanssa.

Sähköautojen 12V akkuongelmien osalta kyseessä ei ole paska erä tai paskat akut, vaan ajatusvirhe. Virhe tulee siinä, että sähköauton kylmään etuboksiin laitetaan moottoripyörän akku ja sitä lataa DC/DC konvertteri, jonka on ohjelmoinut AI tai insinööri, jolla ei ole mitään kosketuspintaa Suomen ja Skandinavian talvisiin olosuhteisiin.

Ero sähköauton kylmän etuboksin ja polttomoottoriauton latausolosuhteiden välillä on raju. Polttomoottoriautossa moottori lämmittää yleensä tilaa jossa akku sijaitsee. Lisäksi perinteinen pyörivä laturi on kehittynyt säädön osalta 120 vuoden aikana semmoiseksi, että se osaa boostata latausta kylmien olosuhteiden vaatimalla tavalla hyvinkin lyhyiden ajojen vaatimalla tavalla. Sähköautossa lataus- ja latausolosuhteet eivät toteudu samalla tavalla ja siitä aiheutuu se ongelma että se 12V akku on yleensä vaajaalla latauksella koko talven. Ennemmin tai myöhemmin se hyytyy. Takuuseen kun laitetaan uusi 12V akku, niin sillä taas pärjää 1-2 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Plugsharesta kun nopeasti katseli niin pisin välimatka Chademojen välillä näytti olevan Muonio - Kilpisjärvi (196km). Eiköhän ton melkein millä tahansa 40kwh sähkärilläkin taita kunhan maltilla ajaa.

Jos tekee olettamuksen, että kaikki noista mainituista on ensinnäkin toimivia. Yksikin ei-toimiva saattaa Leafin tapauksessa aiheuttaa tyyliin 3-6h stopin koska tuo on vielä kaikenlisäksi yksivaiheisella ac-latauksella. 11kW nyt vielä menee hätävaihtoehtona, mutta Leafin maksimi 7,4kW tai pahimmillaan vain 3,7kW niin alkaa hinaus olla vaihtoehto.

Chademo on poistuvaa tekniikkaa ja siihen kannattaa suhtautua poistuvana teknologiana joka katoaa sitä mukaa kun tekniikkaa tulevat laturit vaihdetaan pikkuhiljaa uusiin ja uusissa ei ole kuin ccs.
 
En lähtisi Lefalla enää etsimään matkanteossa toimivia chademoita, ainoa järkevä teko hankkia se CCS adapteri ennenkuin vetää lyhyen tikun ja päätyy toimimattomalle laturille tyhjällä akulla.

Se on tonnin, vähän vajaa; elämä on.
 
Ainakin latauskartan mukaan noita on kyllä ihan riittävästi:
1748707773104.png
Kuinka moni noista antaa järkeviä tehoja pihalle?
Kuinka moni noista on edes toimintakuntoinen?
Kuinka moni noista on olemassa seuraavan viiden vuoden aikana?

Viereisestä Supermarketin pihasta löytyy K-Lataus, jossa on 50 kW teho mahdollista ottaa joko CCS tai Chademo liittimen kautta. Chademo liitin on kuulemma paskana, koska kauppiaalla ei ole ollut mitään järkevää motivaatiota ylläpitää sitä. Suurin osa lataajista on Tesloja tai Korealaisia käytännössä, joille kelpaa vain CCS liitin.
 
Nyt on tullut reilut 2,5v ajeltua Hynyn Ioniq 5:lla ja kyllä ollaan oltu varsin tyytyväisiä. Kyseessä takavetoversio mutta aika laajalla varustelulla. Tätä ennen ajettiin saman firman plugarilla pikku-Ioniqilla 4,5v.

Ei ole ollut polttiksia kyllä pätkääkään ikävä, mikä saattaa olla yllättäväkin reaktio tällaiselta neliveto-Audien ja Toyota Land Cruisereiden ystävältä.
 
Kotilatausautojahan tuommoiset Leaffit käytännössä ovat. Kyllä niillä kaupunki- ja työmatkat sujuvat varmaan kotilatauksen perässä aivan hyvin 50 km säteellä kotoa.
 
Hemmettiäkö tuollaisia spekuloit, kun myyntitiilstoista näkee kuinka sähkäreiden osuus kasvaa kokoajan.

Eikä juuri tuota 25k€ halvemmalla saa polttiksiakaan, ellei nyt sitten jotain pikkukippoa osta kirkossa käyntiä varten.

Enkä mä nyt sanoisi että akkuriski oikeastaan sen isompi on kuin joku volkkarinkaan osto, ihan samoilla lukemilla nekin rempat ovat.
Suomalaisten autojen keski-ikä on 15 vuotta, johon haarukkaan ei mahdu yksikään moderni sähköauto. Suomalaiset ostavat pääosin autonsa käytettynä 5000 - 15 000 rahan hintahaitarissa, monet hankkivat jopa alle parintonnin romuja. Mutta ne vanhat ja halvat polttomoottiautot yleensä toimivat, sopivat kaikkiin käyttöolosuhteisiin sis. matka-ajon ja talviolosuhteet, ja näiden korjaaminen on yleensä edullista ja onnistuu myös Bensa-penan huoltoliikkeessä. Alle 15 000 rahalla saat käytännössä pelkän kaupunkiauton täyssähköisenä, jonka akkutakuu on todennäköisesti kulutettu loppuun, jolloin akun lahotessa korjaus maksaa enemmän kuin auton hankintahinta. Uudemman sähköauton saa yli 15 000 rahalla, mutta käytännössä summa pitää tuplata jos haluaa auton pärjäävän matka-ajossa, ellei osta sitä halvinta Teslaa yli 150k kilometreillä. Vaikka rahaa löytyisi, suomalainen ei yksinkertaisesti uskalla hankkia kallista sähköautoa, koska akkuremontti maksaa hunajaa. Vaikka akku johtaa hylkyyn katsastuksessa vain harvoilla, psykologinen vaikutus on jo riittävän suuri, jäävuorenhuippuna Mesen kyseenalainen akkutakuu, ja vakuutusyhtiöiden epämääräiset ehdot koskien akkujen korjauskustannusta, jolloin perinteinen polttomoottoriauto on turvallisin valinta, myös uutena. Toki, jos joku muu kantaa riskit, yleensä työnantaja tai Leasing firma, tällöin sähköautoilu voi olla houkuttelevaa, ja tämä näkyy myös uusien autojen tilastoissa.
Todella harva hankkii omalla rahalla uutta sähköautoa, jolla pääsee muuallekin kuin taajamaan. Rakennemuutoksen myötä suomalaisten työmatkat ovat pidentyneet, ja voivat olla hyvin 200km menopaluu, johon edullisimmat sähköautot eivät kykene talviolosuhteissa kuin teoreettisesti. Huomiona, että akun kestävyyden kannalta säännöllisten ajojen tulee olla 20 - 80 % varausten välillä, jolloin akun kapasiteetista jää jäljelle vain 60 %. Tällöin Opel E-Mokka kulkee keskimääräisenä talvipäivänä rapiat 120 kilometriä, ellei halua akkua pilata. Tällöin Talvivaaran kaicosduunari valitsee mieluummin samanhintaisen Opel-Mokan polttomoottorilla. Työmatkat kestävät vähemmän, kun pitkät latauspysähdykset jäävät välistä, ja autolla voi ajaa huoletta lujaa, eikä tarvitse stressata kallista akkuremonttia tai huomattavaa arvonalenemaa, ja jos pientä remonttia tarvitsee tehdä, ei tarvitse ajaa Kokkolaan asti vaan omasta kylästä löytyy rupainen peltihalli, jossa paikalliset bensalenkkarit korjaavat kaiken halvalla ja nopeasti.
 
Onhan ne suht kalliita hankkia, mutta käyttökustannukset ovat matalat. Polttoainekulut on mulla olleet vuodenajasta ja reitistä riippuen n. 2,2-4 €/100km kun en kovinkaan usein joudu kaupallisia latureita käyttämään. Huollot ovat todella paljon edullisempia polttiksiin verraten - laite on yksinkertainen, ei siinä kerta kaikkiaan ole paljoa mitään huollettavaa. Ja nokivasaroihin verraten veroistakin tulee vuodessa joa hiukan eroa.

Kilometrejä on alla nyt n. 65tkm.

Ja toki se, että takuu on voimassa monta vuotta. Joten ei tarvitse pelko perseessä miettiä yllätysporsimisten kustannuksia, jotka väijyvät aina noiden käytettyjen polttisautojen kanssa. Siitä voi jokainen heittää arvionsa paljonko menee korjauksiin muutamassa vuodessa.

Että jos lakattais kohisemasta vaan siitä hankintahinnasta, jookosta joo?
 
Onhan ne suht kalliita hankkia, mutta käyttökustannukset ovat matalat. Polttoainekulut on mulla olleet vuodenajasta ja reitistä riippuen n. 2,2-4 €/100km kun en kovinkaan usein joudu kaupallisia latureita käyttämään. Huollot ovat todella paljon edullisempia polttiksiin verraten - laite on yksinkertainen, ei siinä kerta kaikkiaan ole paljoa mitään huollettavaa. Ja nokivasaroihin verraten veroistakin tulee vuodessa joa hiukan eroa.

Kilometrejä on alla nyt n. 65tkm.

Ja toki se, että takuu on voimassa monta vuotta. Joten ei tarvitse pelko perseessä miettiä yllätysporsimisten kustannuksia, jotka väijyvät aina noiden käytettyjen polttisautojen kanssa. Siitä voi jokainen heittää arvionsa paljonko menee korjauksiin muutamassa vuodessa.

Että jos lakattais kohisemasta vaan siitä hankintahinnasta, jookosta joo?
Sähkön hinta voi olla juuri tällä hetkellä edullista, mutta toisin oli vielä 2022 syksyllä, jolloin kiinteitä sähkösopimuksia sai keskimäärin 25 - 35 senttiä per kWh hinnalla, ja samalla sitoutui useamman vuoden määräaikaisiin sopimuksiin. Polttoaineen hinnassa ei ole ollut vastaavia piikkejä sitten 70-luvun, ja bensiinin hinnat ovat olleet erittäin stabiileja jopa Ukrainan sodasta huolimatta. Kohta suomi pykätään täyteen datakeskuksia, joissa pyörii Bittirahan louhintaa, Tiktok videoita ja muuta AI-turhaketta, jotka kuluttavat sähköä siihen tahtiin, että sähkön hintakehitys tulee olemaan murhaavaa. En olisi mitenkään yllättänyt, jos kolmen vuoden sisällä pörssisähkö ylittää jatkuvasti yli euron kWH hinnan, myös yöaikaan. Halvat lataustunnit vai pitäisikö jo sanoa tulevaisuuden latausvartit tulevat olemaan enään kaukainen muisto, johon ei ole paluuta.
Sähköauton takuun kattavuudesta voi olla montaa mieltä. Jos on tullut vähän kiven iskemää pohjalevyyn, voi olla edessä helposti mahdottoman hintainen akkuhuolto, jota takuu tai edes täyskasko ei korvaa, jolloin ainoa vaihtoehto on hankkia korvaava ajoneuvo (todennäköisesti varmemmalla käyttövoimalla) tai luopua autoilusta kokonaan.
 
Kotilatausautojahan tuommoiset Leaffit käytännössä ovat. Kyllä niillä kaupunki- ja työmatkat sujuvat varmaan kotilatauksen perässä aivan hyvin 50 km säteellä kotoa.
Edes sillä ykkössukupolven pikkuakkuisella (24kwh) lefallakin range pyöri siinä reilussa satkussa. Uudemmalla pikkuakkuisella (40kwh) ajelee helposti sen parisataa kilsaa. Kotilatauksella ja alle 200km päiväreissuilla sillä pikalatauksella ei tosiaan ole mitään merkitystä. Kusematta lappiin ei tosiaan kannata lähteä, mutta sen ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä. Pikalatausta kun pitää muutenkin hätävaratoimenpiteenä, CCS adapterilla tai ilman, niin hyvin pystyy perusjantteri lefan kanssa elämään jos muuten antaa tilat jne myöten.
 
Sähkön hinta voi olla juuri tällä hetkellä edullista, mutta toisin oli vielä 2022 syksyllä, jolloin kiinteitä sähkösopimuksia sai keskimäärin 25 - 35 senttiä per kWh hinnalla, ja samalla sitoutui useamman vuoden määräaikaisiin sopimuksiin. Polttoaineen hinnassa ei ole ollut vastaavia piikkejä sitten 70-luvun, ja bensiinin hinnat ovat olleet erittäin stabiileja jopa Ukrainan sodasta huolimatta. Kohta suomi pykätään täyteen datakeskuksia, joissa pyörii Bittirahan louhintaa, Tiktok videoita ja muuta AI-turhaketta, jotka kuluttavat sähköä siihen tahtiin, että sähkön hintakehitys tulee olemaan murhaavaa. En olisi mitenkään yllättänyt, jos kolmen vuoden sisällä pörssisähkö ylittää jatkuvasti yli euron kWH hinnan, myös yöaikaan. Halvat lataustunnit vai pitäisikö jo sanoa tulevaisuuden latausvartit tulevat olemaan enään kaukainen muisto, johon ei ole paluuta.
Sähköauton takuun kattavuudesta voi olla montaa mieltä. Jos on tullut vähän kiven iskemää pohjalevyyn, voi olla edessä helposti mahdottoman hintainen akkuhuolto, jota takuu tai edes täyskasko ei korvaa, jolloin ainoa vaihtoehto on hankkia korvaava ajoneuvo (todennäköisesti varmemmalla käyttövoimalla) tai luopua autoilusta kokonaan.
Saat edelleen ajella sillä polttomoottori autollasi, sitä ei kukaan tule sinulta viemään pois. Koko tekstisi huokuu pelkoa että joutuisit väkipakolla siirtymään sähköautoiluun mitä et selvästi halua.
 
Edes sillä ykkössukupolven pikkuakkuisella (24kwh) lefallakin range pyöri siinä reilussa satkussa. Uudemmalla pikkuakkuisella (40kwh) ajelee helposti sen parisataa kilsaa. Kotilatauksella ja alle 200km päiväreissuilla sillä pikalatauksella ei tosiaan ole mitään merkitystä. Kusematta lappiin ei tosiaan kannata lähteä, mutta sen ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä. Pikalatausta kun pitää muutenkin hätävaratoimenpiteenä, CCS adapterilla tai ilman, niin hyvin pystyy perusjantteri lefan kanssa elämään jos muuten antaa tilat jne myöten.

Eli sillä pikkuakkuisella (24 kWh) akkuisella pääsee käymään mummolallsa 50 km päässä ja pääsee lataamatta vielä takasiin kotiin 50 kilometriä :hmm:

Onko tämä nyt sinun takaus, että sillä uudemalla pikkuakkuisella (40 kWh) pääsee vastaavasti 100 km päässä olevaan mummolaan ja takaisin joka paikkassa Suomea ympäri vuoden kaikissa olosuhteissa?
 
Sähkön hinta voi olla juuri tällä hetkellä edullista, mutta toisin oli vielä 2022 syksyllä, jolloin kiinteitä sähkösopimuksia sai keskimäärin 25 - 35 senttiä per kWh hinnalla, ja samalla sitoutui useamman vuoden määräaikaisiin sopimuksiin. Polttoaineen hinnassa ei ole ollut vastaavia piikkejä sitten 70-luvun, ja bensiinin hinnat ovat olleet erittäin stabiileja jopa Ukrainan sodasta huolimatta. Kohta suomi pykätään täyteen datakeskuksia, joissa pyörii Bittirahan louhintaa, Tiktok videoita ja muuta AI-turhaketta, jotka kuluttavat sähköä siihen tahtiin, että sähkön hintakehitys tulee olemaan murhaavaa. En olisi mitenkään yllättänyt, jos kolmen vuoden sisällä pörssisähkö ylittää jatkuvasti yli euron kWH hinnan, myös yöaikaan. Halvat lataustunnit vai pitäisikö jo sanoa tulevaisuuden latausvartit tulevat olemaan enään kaukainen muisto, johon ei ole paluuta.
Sähköauton takuun kattavuudesta voi olla montaa mieltä. Jos on tullut vähän kiven iskemää pohjalevyyn, voi olla edessä helposti mahdottoman hintainen akkuhuolto, jota takuu tai edes täyskasko ei korvaa, jolloin ainoa vaihtoehto on hankkia korvaava ajoneuvo (todennäköisesti varmemmalla käyttövoimalla) tai luopua autoilusta kokonaan.
Eikö tuo 2022 ollut aikamoinen poikkeus kuitenkin? Ja jos sähkön hinta oikeasti olisi 1€/kWh yölläkin niin uskoisin että kannattaisi ihan yksityishenkilöidenkin alkaa vaan ostamaan isosti maa-alueita vaikka velaksi ja laittaa ne täyteen aurinkopaneeleita, olisi todella kovat tuotot tuossa. Joten epäilen että näin ei tule käymään.
 
Rakennemuutoksen myötä suomalaisten työmatkat ovat pidentyneet, ja voivat olla hyvin 200km menopaluu, johon edullisimmat sähköautot eivät kykene talviolosuhteissa kuin teoreettisesti.
Höpöhöpö. 2021 koko maassa työmatkan keskipituus oli 16,3km.
Huomiona, että akun kestävyyden kannalta säännöllisten ajojen tulee olla 20 - 80 % varausten välillä, jolloin akun kapasiteetista jää jäljelle vain 60 %. Tällöin Opel E-Mokka kulkee keskimääräisenä talvipäivänä rapiat 120 kilometriä, ellei halua akkua pilata.
Höpöt jatkuu. Normaali talvirange on reilu 200km. Jos mennään alle -15 asteen, niin tosta lähtee 50km pois. Kaukana ollaan sun pelottelulukemista.
 
Eli sillä pikkuakkuisella (24 kWh) akkuisella pääsee käymään mummolallsa 50 km päässä ja pääsee lataamatta vielä takasiin kotiin 50 kilometriä :hmm:
Mummon luona ei, mutta anopin kylläkin.
Onko tämä nyt sinun takaus, että sillä uudemalla pikkuakkuisella (40 kWh) pääsee vastaavasti 100 km päässä olevaan mummolaan ja takaisin joka paikkassa Suomea ympäri vuoden kaikissa olosuhteissa?
On joo, maalitolppien siirtelystä huolimatta.
 
Veikö joku varakkaampi sähköautoilija nimimerkin Ruhnama naisen vai mikä tämä kampanja oikein on? Yritätkö kieltää sähköautoilun?

Luulen, että jokainen tähän ketjuun kirjoittava ymmärtää, etteivät sähköautot syystä tai toisesta sovi kaikille tai ole kaikkien saavutettavissa. Jotkut, joille se voisi sopia, vastustavat periaatteesta. On myös selvää, että sähköautoilla on tiettyjä etuja polttiksiin, kuten tietyissä tapauksissa hyvin edullinen käyttövoima.
 
Höpöhöpö. 2021 koko maassa työmatkan keskipituus oli 16,3km.

Höpöt jatkuu. Normaali talvirange on reilu 200km. Jos mennään alle -15 asteen, niin tosta lähtee 50km pois. Kaukana ollaan sun pelottelulukemista.
Autoilevalla ihmisellä työmatkat ovat pidemmät kuin kaikki kulkemismuodot sisältävä tutkimus, ja kaikki eivät asu kehä kolmosen sisällä ;)

En jaksanut katsoa ylipitkää videota, mutta missasit mun pointin 20 - 80 % varausvälillä ajamisesta päivittäisessä ajossa. Puolueettoman testin mukaan auton keskikulutus on 17 kWh per 100km. Uuden auton akun nettokapasiteetti on 45 kWh, joten täyden akun ajaa tyhjäksi noin 265 km matkan aikana. Jos ajetaan 20 - 80 % varausvälillä, tällöin range jää ainoastaan 160 km. Jos huomioidaan vielä käytetyn auton akun kapasiteetti on pudonnut esim. 92 % asti, talviolosuhteet nostavat kulutusta 15 % ja pääosin moottoritie tai maantieajo vielä 10 % lisää, tippuu range jo 112 km asti. Jos ajaa päivittäin varausvälillä 10 - 90 % saadaan rangeksi 140 km, joka ei ole myöskään kovin häävi ja samalla akun kapasiteetti kuluu nopeammin. Näin ollen päivittäisen työmatkan tulee olla enintään 50 - 60 km yhteensuuntaan ja kotona latausmahdollisuus, jotta hankinnassa on järkeä.
Jos työmatka on lähempänä 100km yhteen suuntaan tai työnkuva sisältää paljon matkustelua, tällöin päädytään taas Teslan talliin.
 
Autoilevalla ihmisellä työmatkat ovat pidemmät kuin kaikki kulkemismuodot sisältävä tutkimus, ja kaikki eivät asu kehä kolmosen sisällä ;)

Tutkimuksessa selvästi tuli esille ero mm pk-seudun ja koko maan välillä. Mikä sinun lähteesi on sille, että autolla kuljettava työmatka olisi huomattavasti tuota esitettyä 16km suurempi?

En jaksanut katsoa ylipitkää videota, mutta missasit mun pointin 20 - 80 % varausvälillä ajamisesta päivittäisessä ajossa. Puolueettoman testin mukaan auton keskikulutus on 17 kWh per 100km. Uuden auton akun nettokapasiteetti on 45 kWh, joten täyden akun ajaa tyhjäksi noin 265 km matkan aikana. Jos ajetaan 20 - 80 % varausvälillä, tällöin range jää ainoastaan 160 km

Koko 20/80 pelottelu on enemmän urbaania legendaa kuin empirian tukemaa faktaa. Varmaa on, että jos autoa pitää pitkiä aikoja 100% tai alle 20% latingissa, kapasiteetti laskee, mutta kunhan sillä autolla vaan ajaa, niin ei noista rajoista tarvitse oikeasti huolehtia. Akkujen käytännön kestävyydestä vs juuri tämänlaiset foorumikalkyylit löytyy ihan oikeaakin dataa, kannattaa tsekata. Sitäpaitsi jos maksimirange on 265 ja ladataan vain 80%, tulee toimintamatkaksi 212km eikä 160km.

Jos huomioidaan vielä käytetyn auton akun kapasiteetti on pudonnut esim. 92 % asti, talviolosuhteet nostavat kulutusta 15 % ja pääosin moottoritie tai maantieajo vielä 10 % lisää, tippuu range jo 112 km asti. Jos ajaa päivittäin varausvälillä 10 - 90 % saadaan rangeksi 140 km, joka ei ole myöskään kovin häävi ja samalla akun kapasiteetti kuluu nopeammin. Näin ollen päivittäisen työmatkan tulee olla enintään 50 - 60 km yhteensuuntaan ja kotona latausmahdollisuus, jotta hankinnassa on järkeä.
Jos työmatka on lähempänä 100km yhteen suuntaan tai työnkuva sisältää paljon matkustelua, tällöin päädytään taas Teslan talliin.
Jossittelit itsesi aikamoiseen nichetilanteeseen jota käytännössä ei koskaan empirian, tilastojen tai speksien valossa tapahdu. Jos pitää autoa 100% latingissa viikon, pitää sen yön -20 asteen pakkasessa ja ajelee nilkka suorana töihin ja takaisin ja toistaa ruljanssia säännöllisesti vaikka vuoden ajan, akun SOH varmasti heikkenee.
 
Autoilevalla ihmisellä työmatkat ovat pidemmät kuin kaikki kulkemismuodot sisältävä tutkimus, ja kaikki eivät asu kehä kolmosen sisällä ;)

En jaksanut katsoa ylipitkää videota, mutta missasit mun pointin 20 - 80 % varausvälillä ajamisesta päivittäisessä ajossa. Puolueettoman testin mukaan auton keskikulutus on 17 kWh per 100km. Uuden auton akun nettokapasiteetti on 45 kWh, joten täyden akun ajaa tyhjäksi noin 265 km matkan aikana. Jos ajetaan 20 - 80 % varausvälillä, tällöin range jää ainoastaan 160 km. Jos huomioidaan vielä käytetyn auton akun kapasiteetti on pudonnut esim. 92 % asti, talviolosuhteet nostavat kulutusta 15 % ja pääosin moottoritie tai maantieajo vielä 10 % lisää, tippuu range jo 112 km asti. Jos ajaa päivittäin varausvälillä 10 - 90 % saadaan rangeksi 140 km, joka ei ole myöskään kovin häävi ja samalla akun kapasiteetti kuluu nopeammin. Näin ollen päivittäisen työmatkan tulee olla enintään 50 - 60 km yhteensuuntaan ja kotona latausmahdollisuus, jotta hankinnassa on järkeä.
Jos työmatka on lähempänä 100km yhteen suuntaan tai työnkuva sisältää paljon matkustelua, tällöin päädytään taas Teslan talliin.

Mutta mitä hemmetin merkitystä tuolla sinun epärealistisella laskelmalla on? Se 100km työmatkaa vetävä teoreettinen autoiluhullu edustaa jotain 0,0001% työmatka-autoilijoista jos sitäkään, niin mitä ihmeen väliä sillä on sopiiko sille joku Opel Mokka sähköisenä?

Ja noilla kilometreillä auton hinnallakaan ei ole väliä jos vaihtaa sähköautoon, kun kaikki muut kuin ostohinta näyttelee niin merkittävää kuluerää, niin miksei se ostaisi jotain isompiakkuista autoa?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 856
Viestejä
4 800 761
Jäsenet
77 807
Uusin jäsen
Köpilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom