Oven edessä voin lirutella omalla pörssisopparilla 1,8kW teholla vaikka sillon kun hinta on nollassa mutta maksaako vaivaa? Jaksaako 1,8kW ladata täyssähköautoon yhtään mitään jos akku vaikka puolillaan?
Riippuu miten pian pitää päästä ajoon ja kuinka paljon päivässä ajat. Minulle tuollainen 8A-10A yksivaihelataus taloyhtiössä on riittänyt enemmän kuin hyvin, työpaikka 60km päässä (jossa tosin ei tarvitse enää joka päivä käydä) ja ihan kohtuullisesti muutenkin ajoa, ja ihan hyvin on riittänyt se että lataan öisin ajastetusti esim. 6-7 tuntia.
Esim. tänään kävin työpaikalla, kotiin tullessani oli n. 40% akusta jäljellä ja koska tänään ei ole muuta ajoa tiedossa kuin Lidlissä ja Prismassa käynti muutaman kilometrin päässä, ajastin jo nyt että lataa ensi yönä klo 0-7 välillä. Se riittää lauantain ajoille hyvin.
11kW lataus on kuitenkin kiva niitä tilanteita varten että jostain syystä tulee tieto että pitäisi tunnin tai parin kuluttua lähteä ajoon vaikka akku on melkein tyhjä, ja niitä halpoja tunteja on myös helpompi metsästää nopeammalla latauksella. Toisaalta jos liruttelee lähinnä öisin kuten minä teen, yleensä silloin pörssisähkö on halvinta. Toki ei ihan aina, sunnuntaisin on monesti päivällä halvempaa sähköä kuin su-ma välisenä yönä.
11kW lataus on myös kovina pakkastalvina hyvä varsinkin jos omaa LFP-akun, tai jos muuten oma auto tuntuu käyttävän paljon energiaa kylmän akun lämmittämiseen latauksen aluksi. Jotkut ovat täällä raportoineet tuollaisesta eli että kovin suuri osa yksivaihelatauksen energiasta menee pakkasella pelkkään akun lämmittelyyn eikä lataukseen, itse en ole Zoe:lla huomannut aivan samanlaista radikaalia eroa kylmällä ja lämpimällä hidaslatauksessa joten eroja automerkeillä tuntuu olevan tuossa suhteessa.
Oli miten oli, tehokkaammalla latauksella oletettavasti suurempi osa energiasta menee lataukseen eikä vain akun lämmittämiseen, eli säästää jonkin verran latauskuluissa, kuten tietysti myös latausajassa.