Yleistä keskustelua sähköautoista

Ota huomioon, että maksat molemmista siirron ja verot muodossa tai toisessa.

Eli se energian hinnan joidenkin senttien ero kutistuu siinä kokonaishinnassa liki olemattomaksi.

En kyllä itse jaksaisi mitään sukolla liruttelua ellei siihen ole jotain muuta syytä(esim. Se, että se yhtiön laturi on taivasalla ja oma lataus olisi katoksessa).
Hyvä pointti. Yhtiön laturi on katoksessa ja oma lataus on taivasalla. Lähinnä tässä on laiskan miehen vikaa, että tuntuu helpommalta astua etuovelta autoon kuin ottaa se muutama askel sinne katokselle. Ehkä joskus liruttelen sillä 1,8kW:llä kun sähkö on halpaa eikä ole pidempää ajoa tiedossa. Mutta pääsääntöisesti varmaan siellä katoksessa. Eikä siellä katoksessakaan sitä jatkuvasti tarvitse ladata vaan voi pitää etuovella ihan ilman lataustakin.
 
Lisäksi Norjassa on ehkä ymmärretty, että noiden rikollisvaltioiden tuotteita ei kannata muutaman euron säästön takia ostaa tai sillä potkaiseen aika pahasti omaan nilkkaan.
Näyttää siellä olevan maaliskuun myynneissä kaksi kaappiryssän mallia kolmen myydyimmän joukossa. Kiinalaisia ei kyllä ole 14:sta ekan joukossa, jos ei Volvoa lasketa. Kyllä toi Toytotan hyvä tammi-helmikuu näyttäisi enemmänkin olleen jonkun yksittäisen kampanjan tms. lopputulema. Kokonaisuudessaan ollut aika vaisuja ne myynnit sielläkin..
 
Onkos joku ehtinyt koeajamaan Xpeng G6:sta? Vissiin hyvällä tavalla Model Y:n kopio. Ja Musk varmaan paras myyntitykki tällä hetkellä, eli ne jotka on Y:tä miettinyt seuraavaksi autoksi, voikin siirtyä katselmaan G6:sta ...
1,5 tunnin päästä pitäisi päästä itse G6:n rattiin, jos Xpengin myyjä nyt sovitusti tulee klo 16 aikaan työpaikan pihaan poimimaan mut kyytiin :D
 
saa ihan huolella veivata travel assistin nopeutta ylös ja alas (jos pitää sen +10 rajoitukseen nähden kuten minä). Ja kappas kappas, aloin löytämään logiikkaa nappuloista.
plus kympillä ajan itsekin kilpailevalla merkillä ja eikö tuo vielä mene tutkahaavin alle? ID7:ssa on kolmen kilometritunnin heittämä( omassani on kaksi) todellisessa nopeudessa ja siitä vielä kolme pois niin ylitys on 'virallisesti' vain 4- 5 km/ h.

Mutta, volkkarissa, kuten Volvossa tuo nopeuden tiputus on tosi helppoa. Skodassa se ei sitten enää onnistukaan niin helposti kun siinä ei saa nopeutta tiputettua kilometrillä, ainakaan koeajolenkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Id7 on minustakin ihan kiva auto.

Itse olen lataillut 13A virralla (Model S 90D fl). Kaapeli ja sulake ei kestä täällä enempää. Eikä talossa ole vielä voimavirta pistoketta, niin siksi lataus vain sukosta. Eli siis noin 3kW lataus vaan ja se on aivan hyvin riittänyt. Toki tyhjästä täyteen lataus vaatii aika paljon aikaa.

Kyllä tuo 1.8kW varmaan jotenkin riittää sekin. Ainakin kesällä, kun akun lämmitykseen ei kulu sähköä.
Periaatteessa oven eteen voisi saada pistokkeen 16A sulakkeen taakse. Pitäisi vain asunnon sähkökeskuksesta vaihtaa sulake ja laittaa oikean paksuinen johto. Ongelma vain se, että sähkökeskus alakerrassa ja ulko-ovi yläkerrassa. Yhtiö rakennettu 2014 ja rakennusaikaisista papereista ei käy ilmi menevätkö johdot seinän sisällä putkissa vai eivät. Sähkökeskuksesta katsomalla ainakin lähtee putkessa mutta meneekö koko matkaa niin ei ole varmuutta.

Eikä nyt ehkä maksa enää vaivaa vaihtaa sitä 16A pistoketta tuohon ulkovarastoon kun maksoin jo oman osuuden taloyhtiön latausinfrasta lokaaline kuormanhallintoineen + siihen päälle vielä parin tonnin latauslaite, joka osaa keskustella muiden latauslaitteiden ja taloyhtiön sähkön kanssa.
 
plus kympillä ajan itsekin kilpailevalla merkillä ja eikö tuo vielä mene tutkahaavin alle? ID7:ssa on kolmen kilometritunnin heittämä( omassani on kaksi) todellisessa nopeudessa ja siitä vielä kolme pois niin ylitys on 'virallisesti' vain 4- 5 km/ h.

Mutta, volkkarissa, kuten Volvossa tuo nopeuden tiputus on tosi helppoa. Skodassa se ei sitten enää onnistukaan niin helposti kun siinä ei saa nopeutta tiputettua, ainakaan koeajolenkillä.
En ole kertaakaan millään autolla uskaltanut ajaa noihin keskinopeustolppiin +4-5 km/h todellista nopeutta yli virallisen nopeuden. Säädän suosiolla siihen johonkin 83km/h. Mutta voisko noihin siis ajaa kovempaa? Huomioiko nuo keskinopeustolpatkin sen, että ottavat mitatusta nopeudesta vielä sen varmuusvähennyksen pois?
 
En ole kertaakaan millään autolla uskaltanut ajaa noihin keskinopeustolppiin +4-5 km/h todellista nopeutta yli virallisen nopeuden.
Missä maassa olet tämmöisiä keskinopeutta mittaavia tolppia kohdannut? Suomessa niitä ei käsittääkseni ainakaan ole käytössä yhtäkään.
 
En ole kertaakaan millään autolla uskaltanut ajaa noihin keskinopeustolppiin +4-5 km/h todellista nopeutta yli virallisen nopeuden. Säädän suosiolla siihen johonkin 83km/h. Mutta voisko noihin siis ajaa kovempaa? Huomioiko nuo keskinopeustolpatkin sen, että ottavat mitatusta nopeudesta vielä sen varmuusvähennyksen pois?
Ei ole Suomessa käytössä keskinopeusvalvontaa ja kameratolpat vähentää -3 km/h automaattisesti.
 
Oven edessä voin lirutella omalla pörssisopparilla 1,8kW teholla vaikka sillon kun hinta on nollassa mutta maksaako vaivaa? Jaksaako 1,8kW ladata täyssähköautoon yhtään mitään jos akku vaikka puolillaan?
Riippuu miten pian pitää päästä ajoon ja kuinka paljon päivässä ajat. Minulle tuollainen 8A-10A yksivaihelataus taloyhtiössä on riittänyt enemmän kuin hyvin, työpaikka 60km päässä (jossa tosin ei tarvitse enää joka päivä käydä) ja ihan kohtuullisesti muutenkin ajoa, ja ihan hyvin on riittänyt se että lataan öisin ajastetusti esim. 6-7 tuntia.

Esim. tänään kävin työpaikalla, kotiin tullessani oli n. 40% akusta jäljellä ja koska tänään ei ole muuta ajoa tiedossa kuin Lidlissä ja Prismassa käynti muutaman kilometrin päässä, ajastin jo nyt että lataa ensi yönä klo 0-7 välillä. Se riittää lauantain ajoille hyvin.

11kW lataus on kuitenkin kiva niitä tilanteita varten että jostain syystä tulee tieto että pitäisi tunnin tai parin kuluttua lähteä ajoon vaikka akku on melkein tyhjä, ja niitä halpoja tunteja on myös helpompi metsästää nopeammalla latauksella. Toisaalta jos liruttelee lähinnä öisin kuten minä teen, yleensä silloin pörssisähkö on halvinta. Toki ei ihan aina, sunnuntaisin on monesti päivällä halvempaa sähköä kuin su-ma välisenä yönä.

11kW lataus on myös kovina pakkastalvina hyvä varsinkin jos omaa LFP-akun, tai jos muuten oma auto tuntuu käyttävän paljon energiaa kylmän akun lämmittämiseen latauksen aluksi. Jotkut ovat täällä raportoineet tuollaisesta eli että kovin suuri osa yksivaihelatauksen energiasta menee pakkasella pelkkään akun lämmittelyyn eikä lataukseen, itse en ole Zoe:lla huomannut aivan samanlaista radikaalia eroa kylmällä ja lämpimällä hidaslatauksessa joten eroja automerkeillä tuntuu olevan tuossa suhteessa.

Oli miten oli, tehokkaammalla latauksella oletettavasti suurempi osa energiasta menee lataukseen eikä vain akun lämmittämiseen, eli säästää jonkin verran latauskuluissa, kuten tietysti myös latausajassa.
 
Mitenkä vanha talo?

Eikö jo 80-luvulla kaikki pistorasiat olleet 16A sulakkeiden takana?
Uusissakin taloissa on usein ainakin osa pistorasioista 10A takana. Eikä perus schuko-pistorasiasta tulisi muutenkaan ladata jatkuvasti yli 8A virralla, vaikka laissa sitä ei ole toistaiseksi kielletty. Vakuutusyhtiö ei tulipalon syttyessä välttämättä tykkää. Ei toki iso homma ole sähkäriltä vaihtaa 16A sulake ja jatkuvaa 16A virtaa kestävä "super schuko", sekä tarkastaa piuhat.
 
Ei ole Suomessa käytössä keskinopeusvalvontaa ja kameratolpat vähentää -3 km/h automaattisesti.
Sanokaa mulle nyt että mitä/miten ne nelostien kuikelotolpat oikein mittaa? Oon aina ajatellut että siltä joltain 300metrin pätkältä ottavat keskinopeuden ja jos satuin ens alkuun ajamaan liian kovaa niin loppupätkän mennyt joskus alinopeutta että keskinopeus pienentyisi ennen tolppaa. Meneekö tää nyt ihan pieleen?
 
Sanokaa mulle nyt että mitä/miten ne nelostien kuikelotolpat oikein mittaa? Oon aina ajatellut että siltä joltain 300metrin pätkältä ottavat keskinopeuden ja jos satuin ens alkuun ajamaan liian kovaa niin loppupätkän mennyt joskus alinopeutta että keskinopeus pienentyisi ennen tolppaa. Meneekö tää nyt ihan pieleen?
Ne mittaa tutkalla kauempaa kuin vanhat pöntöt. Vanhoissa mittaus oli tien sisässä oleva anturi. Uudessa eri tekniikka ja suunnilleen siinä vaiheessa kun uusi pönttö on sinut nähnyt(300m?), se on myös mitannut nopeutesi. Nappaa kuvan kohdalla mikäli nopeus oli silloin (tai lähempänä) yli rajan.
 
Ne mittaa tutkalla kauempaa kuin vanhat pöntöt. Vanhoissa mittaus oli tien sisässä oleva anturi. Uudessa eri tekniikka ja suunnilleen siinä vaiheessa kun uusi pönttö on sinut nähnyt(300m?), se on myös mitannut nopeutesi. Nappaa kuvan kohdalla mikäli nopeus oli silloin (tai lähempänä) yli rajan.
Seurantaetäisyys noilla uusilla on 150 metriä, mutta sakkoon vaaditun kuvan ja tutkauksen ottavat ilmeisesti vasta 30 metrin etäisyydeltä.
 
plus kympillä ajan itsekin kilpailevalla merkillä ja eikö tuo vielä mene tutkahaavin alle? ID7:ssa on kolmen kilometritunnin heittämä( omassani on kaksi) todellisessa nopeudessa ja siitä vielä kolme pois niin ylitys on 'virallisesti' vain 4- 5 km/ h.

Mutta, volkkarissa, kuten Volvossa tuo nopeuden tiputus on tosi helppoa. Skodassa se ei sitten enää onnistukaan niin helposti kun siinä ei saa nopeutta tiputettua, ainakaan koeajolenkillä.
Skodassa saa vakkarin nopeutta säädettyä samoilla -10,-1, +1 ja +10 askelilla, kuin muissakin vaggineissa. Sitä viikseä alas painamalla tippuu -10.
 
Skodassa saa vakkarin nopeutta säädettyä samoilla -10,-1, +1 ja +10 askelilla, kuin muissakin vaggineissa. Sitä viikseä alas painamalla tippuu -10.
Mielestäni se tiputti yhdellä kilometrillä( tuo puuttui kommentistani, korjaan) painamalla napista ensimmäisellä koeajolla mutta toisella se asetti nopeudeksi sen mitä oli sillä hetkellä nopeutena, eli en saanut tiputettua yhdellä.

Käytän tosin nopeudenrajoitinta mutta sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään.
 
Huristelin pari vuotta todella tyytyväisenä neliveto Taycan farmarilla mutta ajattelin että jos näitä ei koskaan vaihda niin kokemukset jää rajalliseksi. Nyt ollut jonkun aikaa alla Mersun EQS SUV uudella isommalla akulla ja on kyllä tämäkin loistava auto. Varsinkin hienoa palata maasturimaailmaan ja korkeampaan näkökenttään. Millaisia kokemuksia täällä on Mersun isommista sähkömaastureista? Se on ainakin selvää että näiden sukkulamainen ulkonäkö jakaa mielipiteitä paljon :)
-Jari-
20250305_094240990_iOS.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 094
Viestejä
4 699 454
Jäsenet
76 859
Uusin jäsen
K00Jii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom