Yleistä keskustelua sähköautoista

Ota huomioon, että maksat molemmista siirron ja verot muodossa tai toisessa.

Eli se energian hinnan joidenkin senttien ero kutistuu siinä kokonaishinnassa liki olemattomaksi.

En kyllä itse jaksaisi mitään sukolla liruttelua ellei siihen ole jotain muuta syytä(esim. Se, että se yhtiön laturi on taivasalla ja oma lataus olisi katoksessa).
Hyvä pointti. Yhtiön laturi on katoksessa ja oma lataus on taivasalla. Lähinnä tässä on laiskan miehen vikaa, että tuntuu helpommalta astua etuovelta autoon kuin ottaa se muutama askel sinne katokselle. Ehkä joskus liruttelen sillä 1,8kW:llä kun sähkö on halpaa eikä ole pidempää ajoa tiedossa. Mutta pääsääntöisesti varmaan siellä katoksessa. Eikä siellä katoksessakaan sitä jatkuvasti tarvitse ladata vaan voi pitää etuovella ihan ilman lataustakin.
 
Lisäksi Norjassa on ehkä ymmärretty, että noiden rikollisvaltioiden tuotteita ei kannata muutaman euron säästön takia ostaa tai sillä potkaiseen aika pahasti omaan nilkkaan.
Näyttää siellä olevan maaliskuun myynneissä kaksi kaappiryssän mallia kolmen myydyimmän joukossa. Kiinalaisia ei kyllä ole 14:sta ekan joukossa, jos ei Volvoa lasketa. Kyllä toi Toytotan hyvä tammi-helmikuu näyttäisi enemmänkin olleen jonkun yksittäisen kampanjan tms. lopputulema. Kokonaisuudessaan ollut aika vaisuja ne myynnit sielläkin..
 
Onkos joku ehtinyt koeajamaan Xpeng G6:sta? Vissiin hyvällä tavalla Model Y:n kopio. Ja Musk varmaan paras myyntitykki tällä hetkellä, eli ne jotka on Y:tä miettinyt seuraavaksi autoksi, voikin siirtyä katselmaan G6:sta ...
1,5 tunnin päästä pitäisi päästä itse G6:n rattiin, jos Xpengin myyjä nyt sovitusti tulee klo 16 aikaan työpaikan pihaan poimimaan mut kyytiin :D
 
saa ihan huolella veivata travel assistin nopeutta ylös ja alas (jos pitää sen +10 rajoitukseen nähden kuten minä). Ja kappas kappas, aloin löytämään logiikkaa nappuloista.
plus kympillä ajan itsekin kilpailevalla merkillä ja eikö tuo vielä mene tutkahaavin alle? ID7:ssa on kolmen kilometritunnin heittämä( omassani on kaksi) todellisessa nopeudessa ja siitä vielä kolme pois niin ylitys on 'virallisesti' vain 4- 5 km/ h.

Mutta, volkkarissa, kuten Volvossa tuo nopeuden tiputus on tosi helppoa. Skodassa se ei sitten enää onnistukaan niin helposti kun siinä ei saa nopeutta tiputettua kilometrillä, ainakaan koeajolenkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Id7 on minustakin ihan kiva auto.

Itse olen lataillut 13A virralla (Model S 90D fl). Kaapeli ja sulake ei kestä täällä enempää. Eikä talossa ole vielä voimavirta pistoketta, niin siksi lataus vain sukosta. Eli siis noin 3kW lataus vaan ja se on aivan hyvin riittänyt. Toki tyhjästä täyteen lataus vaatii aika paljon aikaa.

Kyllä tuo 1.8kW varmaan jotenkin riittää sekin. Ainakin kesällä, kun akun lämmitykseen ei kulu sähköä.
Periaatteessa oven eteen voisi saada pistokkeen 16A sulakkeen taakse. Pitäisi vain asunnon sähkökeskuksesta vaihtaa sulake ja laittaa oikean paksuinen johto. Ongelma vain se, että sähkökeskus alakerrassa ja ulko-ovi yläkerrassa. Yhtiö rakennettu 2014 ja rakennusaikaisista papereista ei käy ilmi menevätkö johdot seinän sisällä putkissa vai eivät. Sähkökeskuksesta katsomalla ainakin lähtee putkessa mutta meneekö koko matkaa niin ei ole varmuutta.

Eikä nyt ehkä maksa enää vaivaa vaihtaa sitä 16A pistoketta tuohon ulkovarastoon kun maksoin jo oman osuuden taloyhtiön latausinfrasta lokaaline kuormanhallintoineen + siihen päälle vielä parin tonnin latauslaite, joka osaa keskustella muiden latauslaitteiden ja taloyhtiön sähkön kanssa.
 
plus kympillä ajan itsekin kilpailevalla merkillä ja eikö tuo vielä mene tutkahaavin alle? ID7:ssa on kolmen kilometritunnin heittämä( omassani on kaksi) todellisessa nopeudessa ja siitä vielä kolme pois niin ylitys on 'virallisesti' vain 4- 5 km/ h.

Mutta, volkkarissa, kuten Volvossa tuo nopeuden tiputus on tosi helppoa. Skodassa se ei sitten enää onnistukaan niin helposti kun siinä ei saa nopeutta tiputettua, ainakaan koeajolenkillä.
En ole kertaakaan millään autolla uskaltanut ajaa noihin keskinopeustolppiin +4-5 km/h todellista nopeutta yli virallisen nopeuden. Säädän suosiolla siihen johonkin 83km/h. Mutta voisko noihin siis ajaa kovempaa? Huomioiko nuo keskinopeustolpatkin sen, että ottavat mitatusta nopeudesta vielä sen varmuusvähennyksen pois?
 
En ole kertaakaan millään autolla uskaltanut ajaa noihin keskinopeustolppiin +4-5 km/h todellista nopeutta yli virallisen nopeuden.
Missä maassa olet tämmöisiä keskinopeutta mittaavia tolppia kohdannut? Suomessa niitä ei käsittääkseni ainakaan ole käytössä yhtäkään.
 
En ole kertaakaan millään autolla uskaltanut ajaa noihin keskinopeustolppiin +4-5 km/h todellista nopeutta yli virallisen nopeuden. Säädän suosiolla siihen johonkin 83km/h. Mutta voisko noihin siis ajaa kovempaa? Huomioiko nuo keskinopeustolpatkin sen, että ottavat mitatusta nopeudesta vielä sen varmuusvähennyksen pois?
Ei ole Suomessa käytössä keskinopeusvalvontaa ja kameratolpat vähentää -3 km/h automaattisesti.
 
Oven edessä voin lirutella omalla pörssisopparilla 1,8kW teholla vaikka sillon kun hinta on nollassa mutta maksaako vaivaa? Jaksaako 1,8kW ladata täyssähköautoon yhtään mitään jos akku vaikka puolillaan?
Riippuu miten pian pitää päästä ajoon ja kuinka paljon päivässä ajat. Minulle tuollainen 8A-10A yksivaihelataus taloyhtiössä on riittänyt enemmän kuin hyvin, työpaikka 60km päässä (jossa tosin ei tarvitse enää joka päivä käydä) ja ihan kohtuullisesti muutenkin ajoa, ja ihan hyvin on riittänyt se että lataan öisin ajastetusti esim. 6-7 tuntia.

Esim. tänään kävin työpaikalla, kotiin tullessani oli n. 40% akusta jäljellä ja koska tänään ei ole muuta ajoa tiedossa kuin Lidlissä ja Prismassa käynti muutaman kilometrin päässä, ajastin jo nyt että lataa ensi yönä klo 0-7 välillä. Se riittää lauantain ajoille hyvin.

11kW lataus on kuitenkin kiva niitä tilanteita varten että jostain syystä tulee tieto että pitäisi tunnin tai parin kuluttua lähteä ajoon vaikka akku on melkein tyhjä, ja niitä halpoja tunteja on myös helpompi metsästää nopeammalla latauksella. Toisaalta jos liruttelee lähinnä öisin kuten minä teen, yleensä silloin pörssisähkö on halvinta. Toki ei ihan aina, sunnuntaisin on monesti päivällä halvempaa sähköä kuin su-ma välisenä yönä.

11kW lataus on myös kovina pakkastalvina hyvä varsinkin jos omaa LFP-akun, tai jos muuten oma auto tuntuu käyttävän paljon energiaa kylmän akun lämmittämiseen latauksen aluksi. Jotkut ovat täällä raportoineet tuollaisesta eli että kovin suuri osa yksivaihelatauksen energiasta menee pakkasella pelkkään akun lämmittelyyn eikä lataukseen, itse en ole Zoe:lla huomannut aivan samanlaista radikaalia eroa kylmällä ja lämpimällä hidaslatauksessa joten eroja automerkeillä tuntuu olevan tuossa suhteessa.

Oli miten oli, tehokkaammalla latauksella oletettavasti suurempi osa energiasta menee lataukseen eikä vain akun lämmittämiseen, eli säästää jonkin verran latauskuluissa, kuten tietysti myös latausajassa.
 
Mitenkä vanha talo?

Eikö jo 80-luvulla kaikki pistorasiat olleet 16A sulakkeiden takana?
Uusissakin taloissa on usein ainakin osa pistorasioista 10A takana. Eikä perus schuko-pistorasiasta tulisi muutenkaan ladata jatkuvasti yli 8A virralla, vaikka laissa sitä ei ole toistaiseksi kielletty. Vakuutusyhtiö ei tulipalon syttyessä välttämättä tykkää. Ei toki iso homma ole sähkäriltä vaihtaa 16A sulake ja jatkuvaa 16A virtaa kestävä "super schuko", sekä tarkastaa piuhat.
 
Ei ole Suomessa käytössä keskinopeusvalvontaa ja kameratolpat vähentää -3 km/h automaattisesti.
Sanokaa mulle nyt että mitä/miten ne nelostien kuikelotolpat oikein mittaa? Oon aina ajatellut että siltä joltain 300metrin pätkältä ottavat keskinopeuden ja jos satuin ens alkuun ajamaan liian kovaa niin loppupätkän mennyt joskus alinopeutta että keskinopeus pienentyisi ennen tolppaa. Meneekö tää nyt ihan pieleen?
 
Sanokaa mulle nyt että mitä/miten ne nelostien kuikelotolpat oikein mittaa? Oon aina ajatellut että siltä joltain 300metrin pätkältä ottavat keskinopeuden ja jos satuin ens alkuun ajamaan liian kovaa niin loppupätkän mennyt joskus alinopeutta että keskinopeus pienentyisi ennen tolppaa. Meneekö tää nyt ihan pieleen?
Ne mittaa tutkalla kauempaa kuin vanhat pöntöt. Vanhoissa mittaus oli tien sisässä oleva anturi. Uudessa eri tekniikka ja suunnilleen siinä vaiheessa kun uusi pönttö on sinut nähnyt(300m?), se on myös mitannut nopeutesi. Nappaa kuvan kohdalla mikäli nopeus oli silloin (tai lähempänä) yli rajan.
 
Ne mittaa tutkalla kauempaa kuin vanhat pöntöt. Vanhoissa mittaus oli tien sisässä oleva anturi. Uudessa eri tekniikka ja suunnilleen siinä vaiheessa kun uusi pönttö on sinut nähnyt(300m?), se on myös mitannut nopeutesi. Nappaa kuvan kohdalla mikäli nopeus oli silloin (tai lähempänä) yli rajan.
Seurantaetäisyys noilla uusilla on 150 metriä, mutta sakkoon vaaditun kuvan ja tutkauksen ottavat ilmeisesti vasta 30 metrin etäisyydeltä.
 
plus kympillä ajan itsekin kilpailevalla merkillä ja eikö tuo vielä mene tutkahaavin alle? ID7:ssa on kolmen kilometritunnin heittämä( omassani on kaksi) todellisessa nopeudessa ja siitä vielä kolme pois niin ylitys on 'virallisesti' vain 4- 5 km/ h.

Mutta, volkkarissa, kuten Volvossa tuo nopeuden tiputus on tosi helppoa. Skodassa se ei sitten enää onnistukaan niin helposti kun siinä ei saa nopeutta tiputettua, ainakaan koeajolenkillä.
Skodassa saa vakkarin nopeutta säädettyä samoilla -10,-1, +1 ja +10 askelilla, kuin muissakin vaggineissa. Sitä viikseä alas painamalla tippuu -10.
 
Skodassa saa vakkarin nopeutta säädettyä samoilla -10,-1, +1 ja +10 askelilla, kuin muissakin vaggineissa. Sitä viikseä alas painamalla tippuu -10.
Mielestäni se tiputti yhdellä kilometrillä( tuo puuttui kommentistani, korjaan) painamalla napista ensimmäisellä koeajolla mutta toisella se asetti nopeudeksi sen mitä oli sillä hetkellä nopeutena, eli en saanut tiputettua yhdellä.

Käytän tosin nopeudenrajoitinta mutta sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään.
 
Huristelin pari vuotta todella tyytyväisenä neliveto Taycan farmarilla mutta ajattelin että jos näitä ei koskaan vaihda niin kokemukset jää rajalliseksi. Nyt ollut jonkun aikaa alla Mersun EQS SUV uudella isommalla akulla ja on kyllä tämäkin loistava auto. Varsinkin hienoa palata maasturimaailmaan ja korkeampaan näkökenttään. Millaisia kokemuksia täällä on Mersun isommista sähkömaastureista? Se on ainakin selvää että näiden sukkulamainen ulkonäkö jakaa mielipiteitä paljon :)
-Jari-
20250305_094240990_iOS.jpeg
 
Sanokaa mulle nyt että mitä/miten ne nelostien kuikelotolpat oikein mittaa? Oon aina ajatellut että siltä joltain 300metrin pätkältä ottavat keskinopeuden ja jos satuin ens alkuun ajamaan liian kovaa niin loppupätkän mennyt joskus alinopeutta että keskinopeus pienentyisi ennen tolppaa. Meneekö tää nyt ihan pieleen?
Keskinopeusmittauksella tarkoitetaan järjestelmää jossa ensimmäinen tolppa lukee jokaisen auton rekisterinumeron, ja muutaman kilsan päässä seuraava tolppa laskee keskinopeuden rekkarin mukaan, ja nappaa kuvan tarvittaessa. Noita kameroita ei voi välttää vaikka kuinka hidastaisi kameran kohdalla.
 
Taitaa olla ihan oma ketju noepusvalvonnalle, jatkoin sinne

Keskinopeusmittauksella tarkoitetaan järjestelmää jossa ensimmäinen tolppa lukee jokaisen auton rekisterinumeron, ja muutaman kilsan päässä seuraava tolppa laskee keskinopeuden rekkarin mukaan, ja nappaa kuvan tarvittaessa. Noita kameroita ei voi välttää vaikka kuinka hidastaisi kameran kohdalla.
Tuon ja perinteisten hetkellisen mittauksen väliin menee sitten se teknologia missä mitataan yhdellä laitteella lyhyemmän matkan keskinopeus. (siis metrin parin sijaan kymmenien, satojen metrien, mikä kai ihan tyypillistä nopeusvalvonnassa tienpäällä). Kysyjä varmaan lukenut niitä artikkeleita missä kerrottu joidenkin tutka tolppien kyvykkyydestä.

Eri mittapisteiden välisiä keskinopeuksia suomessa mitatttu pitkään, mutta ymmärtääkseni niiden avulla ei sakotetta , siis ei käytetä noiden perinteisten tolppien tapaan sakottamiseen. (ehkä jossain käräjäjutussa käytetty dataa)
 
Keskinopeusmittauksella tarkoitetaan järjestelmää jossa ensimmäinen tolppa lukee jokaisen auton rekisterinumeron, ja muutaman kilsan päässä seuraava tolppa laskee keskinopeuden rekkarin mukaan, ja nappaa kuvan tarvittaessa. Noita kameroita ei voi välttää vaikka kuinka hidastaisi kameran kohdalla.
Mä oon kuvitellut, että näitä olisi suomessakin käytössä, mutta ilmesesti ei sitten vielä ole? Joskus ajanut mökkireissuilla Toivakan kautta (Heinola-Kuopio) vitostien sijaan ja varonut noita sillä kulmalla vähän enemmän kun normitötteröitä kun kuvitellut niiden mittailevan sitä keskinopeutta.

EV6 / Ioniq omistajille kyssäri, joka löytyisi varmaan huoltokirjastakin, mutten ole sitä vielä saanut avattua.. Ostin langattoman plugarin CarPlayta/AAutoa varten. Homma toimii ihan hienosti, mutta mietin vielä vähän sen sijoittelua. On tällä hetkellä siellä keskellä lattian rajassa olevassa perus usbissa. Koitin myös siihen konsolin reunassa olevaan usb-c:hen, mutta se taitaa olla pelkästään latausta varten (auto ei yrittänyt tunnistaa vekotinta). Tulkitsisin tuosta, että ainoastaan ne lattianrajassa olevat ( a & c ) tukevat lisälaitteita vai onko muitakin?
 
Sähköautojen arvoon/arvonalenemaan liittyen pari hauskaa aikamatkaa ketjusta, ensimmäinen tammikuulta 2022:
Huhhuh, 46 880 € hintaisesta autosta tarjotaan liisarisopimusta, jossa maksetaan vain 45 tkm ajosta 26 200 €. Käytännössä on varmaa, että auton arvo on tuon ajon jälkeen huomattavasti yli 20 k€, joten en näe mitään järkeä ulkoistaa arvonalenemisen riskiä maksaen siitä noin kovaa preemiota.
Nyt kolmen vuoden jälkeen nettiautossa n. 45 tkm ajetun 3-vuotiaan burzumin hintapyyntö on 32 900 k€.

Toinen koskee Bloombergin ennustetta vuodelta 2021:
Tämänhetkisen tilaston mukaan keskikokoisen sähköauton keskimääräinen myyntihinta ilman veroja on 33 300 euroa, kun polttomoottoriauton saa 18 600 eurolla. Molempien hintaennuste vuodelle 2026 on 19 000 euroa ja vuodelle 2030 sähköautojen osalta 16 300 euroa ja polttomoottorien 19 900 euroa ennen veroja.

Jos tämä Bloombergin ennuste toteutuu edes puoliksi, niin käytännössä tarkoittaa, että juuri nyt ei kannata omaksi ostaa yhtään millään käyttövoimalla toimivaa autoa. Jos pitää vaihtaa, niin liisarina (tai takaisinostosopimuksella) sitten.
Eipä taida ensi vuonna keskikokoisten sähköautojen keskihinta ilman veroja olla ihan 19 000 €... (esim. suht edullista päätä edustava ID.3 Pure Elegance on nyt vähän päälle 30 k€ alv 0)
 
Sähköautojen arvoon/arvonalenemaan liittyen pari hauskaa aikamatkaa ketjusta, ensimmäinen tammikuulta 2022:

Nyt kolmen vuoden jälkeen nettiautossa n. 45 tkm ajetun 3-vuotiaan burzumin hintapyyntö on 32 900 k€.

Toinen koskee Bloombergin ennustetta vuodelta 2021:

Eipä taida ensi vuonna keskikokoisten sähköautojen keskihinta ilman veroja olla ihan 19 000 €... (esim. suht edullista päätä edustava ID.3 Pure Elegance on nyt vähän päälle 30 k€ alv 0)
Ostin vuonna 2022 sähköauton noin 46 tonnilla ja siitä saa nyt vaihdossa vähän reilu 30 tonnia. Ajettu yli 100 tkm.

Ei tainnut tosiaan ihan realisoitua noin rajut arvonalenemat.
 
Pyynti, myynti ja vaihdossa antaminen ovat aivan eri hintoja. Lisäksi vertailua ei tule tehdä aikanaan olleeseen hinnat alkaen autoon vs. nettiauton (käytettyyn) varusteltuun sisältäen kahdet renkaat jne.

Aika moni yritysleasingin ottanut ei ole pahemmin persnettoa tehnyt viime vuosina, kun huomioidaan valtion täyssähköautotuki. Yksi tuttu on leasingteslan osalta "voitolla" vs. olisi ostanut omaksi.
 
Ostin vuonna 2022 sähköauton noin 46 tonnilla ja siitä saa nyt vaihdossa vähän reilu 30 tonnia. Ajettu yli 100 tkm.

Ei tainnut tosiaan ihan realisoitua noin rajut arvonalenemat.

Mulla taas 2022 vuonna ostettu uusi sähköauto noin 42 k€ hintaan kaksilla renkailla ja nyt niitä myydään 24-26 k€. Ajettu 57 tkm. Kia Niro kyseessä ja tässä tullut rajusti alas käytettyjen hinnat. Kun ostin tuon niin ajattelin että tässä vaiheessa hinnat olisi ehkä 28 k€ ja siihen tähtäsin oman maksusuunnitelman. Pitää laitaa aika paljon väliin kun jossain vaiheessa vaihdan toiseen jotta saan kuoletettua loppuvelan.
 
Eipä taida ensi vuonna keskikokoisten sähköautojen keskihinta ilman veroja olla ihan 19 000 €... (esim. suht edullista päätä edustava ID.3 Pure Elegance on nyt vähän päälle 30 k€ alv 0)
Tuossahan lähinnä ennustettiin, että sähköautot olisivat hintapariteetissa polttisten kanssa mitä ne pitkälti alkavat olla. Unohdat inflaation laskuista mikä on erityisesti autoissa ollut todella voimakasta tuon kevään 2021 jälkeen. Lisäksi kyse ei ollut Suomen markkinoista vaan koko maailman, jossa etenkin Kiinalla on iso paino.

Grokilta kysyin näistä hinnoista Kiinassa niin tässä vastauksen tiivistelmä:
Vertailu ja huomioita
  • Polttomoottoriauto: 120 000–160 000 CNY (15 600–20 800 EUR)
  • Sähköauto: 130 000–220 000 CNY (16 900–28 600 EUR)
Sähköautot ovat Kiinassa jo nyt monissa tapauksissa lähellä hintapariteettia polttomoottoriautojen kanssa, ja vuoteen 2025 mennessä ero voi kutistua entisestään tai jopa kääntyä sähköautojen eduksi edullisimmissa segmenteissä. Kiinan markkinoilla sähköautojen osuus uusista autoista oli vuonna 2024 jo yli 40 %, ja trendi vahvistunee entisestään. Polttomoottoriautojen hinnat voivat pysyä kilpailukykyisinä vain, jos valmistajat alentavat marginaalejaan tai jos polttoaineiden hinta pysyy alhaisena.
 
Nirossa sitten ollut vähän keskimääräistä isompi tuo arvonalenema, tuosta tulee kolmessa vuodessa keskimäärin 17 %/vuosi jos laskee luvuilla 42 k€ --> 24 k€. Ei tuollainen 17 % arvonalenema uuden auton ensimmäisinä vuosina kuitenkaan aivan epätavallinen ole polttiksissakaan.

Omassa ID.4:ssä arvonalenema neljässä vuodessa 12-13 %/vuosi. Nykyarvolle saan hyvin samankaltaiset arviot, laskenpa sitten kaavalla vaihtohinta uuteen -2 k€ tai nettiauton pyyntihinnat -3 k€. Myös toisen rengaskerran vaikutus huomioitu.
 
Eipä taida ensi vuonna keskikokoisten sähköautojen keskihinta ilman veroja olla ihan 19 000 €... (esim. suht edullista päätä edustava ID.3 Pure Elegance on nyt vähän päälle 30 k€ alv 0)
Siina kohtaa tapahtuu raju hintojen tippuminen Euroopassa kun kiinalaiset saavat EU tehtaansa pystyyn ja alkavat painamaan autoja nahka hinnoilla. Kiinassahan sautot ovat tuossa 20t hinnassa mutta kun eivat uskalla alkaa myymaan niita tiukalla hinnalla Eurooppaan poliittisista syista niin nyt ollaan hiukan erikoisessa tilassa.

Akkujen hinnat ovat jo riittavan halpoja pariteettiin. Nyt ollaan business limbossa.
 
Akut pitäisi säätää EU tasolla vaihdettaviksi, kuten puhelimissa. Samalla voitaisiin standardisoida niitä, kuten pattereissa.

Mielellään ostaisin seuraavaksi sähköautoksi sellaisen, johon voin hankkia uudempaa akkutekniikkaa halutessani. Nykyautoon olisi kiva laittaa sisään jotain Byd Blade 2 moduuleita tässä kohtaa ja muutaman vuoden päästä jotain solid state akkua ja superkondensaattoreita kaikkia sekaisin.
 
Tuossahan lähinnä ennustettiin, että sähköautot olisivat hintapariteetissa polttisten kanssa mitä ne pitkälti alkavat olla. Unohdat inflaation laskuista mikä on erityisesti autoissa ollut todella voimakasta tuon kevään 2021 jälkeen.
Inflaatiota en unohtanut vaikka en sitä tuossa maininnutkaan. Mutta ei tässä pidä käyttää autojen inflaatiota vaan yleistä inflaatiota. Se osa autojen hinnannoususta joka ylittää yleisen inflaation ei ole varsinaisesti puhdasta ulkoista inflaatiota autojen hinnassa.

Mutta joo, jos laskee yleisellä EU:n inflaatiotasolla niin tuo 19 k olisi nyt jotain 23-24 k.
 
Minkälainen fiilis tästä jäi? G6 kiinnostaa, mutta Oulussa ei varmaan vielä hetkeen koeajolle pääse.
Ihan hyvät fiilikset jäivät. Voisin hyvin kuvitella hankkivani tuollaisen seuraavaksi autoksi. Ajoin G6:lla pitkän pätkän Sipoon hiekkateitä ja auton alusta suoriutui niistä aivan mainiosti. G6:n käyttöliittymä on nykyisen auton Ioniq 5:n käyttistä peilaten ihan jees, mutta hävisi kuitenkin hieman selkeydessä sekä nopeudessa Teslan käyttöliittymälle. Kävin siis ennen G6:sta koeajamassa myös uuden Model Y:n, ja tykkäsin siitäkin. Hankala mennä tunnin koeajojen perusteella sanomaan, kumpi olisi toistaan parempi. :hmm:
 
Ostitko uuden? Niiden arvonalenemat ovat olleet kyllä kovia.
Ostin.

Vuosimallin 2022 XC40:stä ei kyllä millään voi saada reilua 30 tonnia vaihdossa, jos se on maksanut uutena 46 tonnia ja mittarissa on yli 100 tkm. Voisi toki onnistua, jos vaihtaa yli 100 000 euron autoon, josta ei saa jeniäkään alennusta.
Ostin sen 22 ja ajoon tuli tammikuussa 23, eli vm23 paperilla. Eli siis facelift.

Pyynti, myynti ja vaihdossa antaminen ovat aivan eri hintoja. Lisäksi vertailua ei tule tehdä aikanaan olleeseen hinnat alkaen autoon vs. nettiauton (käytettyyn) varusteltuun sisältäen kahdet renkaat jne.

Aika moni yritysleasingin ottanut ei ole pahemmin persnettoa tehnyt viime vuosina, kun huomioidaan valtion täyssähköautotuki. Yksi tuttu on leasingteslan osalta "voitolla" vs. olisi ostanut omaksi.

Valideja pointteja kaikki nämä, jotka osaan kyllä ottaa huomioon.
 
Sähköautoiluun kova hinku on iskenyt, mutta vielä ei sopivaa kia e-soul seikkailun jälkeen ole löytynyt. Turhan korkeissa hinnoissa vielä uudet että hankintaa voisi perustella. Varsinkin jos edelleen nuo jatkavat yhtä vauhdikasta arvon laskuaan. Aiempi vw-bensa menetti arvoaan vain noin 7% vuodessa ensimmäiset 5v (tietenkin auttoi mukavasti kun hankinta sattui sopivasti 2019 syksyyn ja 7,4% sai listahinnasta tingittyä silloin myös). Monet sähkikset näyttävät kyntäneen ainakin 15-20% vuodessa ellei enemmänkin. Nyt parin tarjouksen perusteella ei kovin hyviä alennus prosentteja tunnu saavan uusista. Toisaalta en kunnolla tinkimään ole mistään näistä vielä koittanutkaan. Uusista hyviä korkotarjouksia näkynyt, mutta kyllä pitäisi viivan alle lopulta kulujen jälkeen alle 35t€ jäädä mielellään ennenkuin tätä tyhmintä investointia voisi itselleen perustella :) Varsinkin kun ei näillä ajoilla kovin montaa kymppiä sähköllä säästä bensaan verrattuna. Laskin että ehkä 60-70€/kk maksimissaan näillä bensan ja sähkön hinnoilla voisi säästää.

Kokeiltua tähän mennessä:
- Kia e-soul 2020, 64kwh. Maksoin 21000€ (pyynti ostohetkellä 22990€). Nyt näyttää olevan edelleen myynnissä (toivon mukaan) korjattuna alle 20t€. Autosta pidin kyllä ja sillä uuden sähkärin hankinta edelleen mielessä vaika ongelmia alkuunsa tuli.. Hyvät varusteet oli ja nyt talvi-aikaan tykästyin kyllä helppoon ja nopeaan esilämmitykseen etänä. Ehdoton vaatimus kyllä sähköautoon tulevaisuudessa. Harmin paikka kun konkretisoitui tuo moottorin laakeri vika ja kaupan purkuun piti mennä. Muuten olisin varmasti useamman vuoden ajellut tyytyväisenä. Samalla moottorilla olevia (e-soul, e-niro, kona) en kyllä uskalla ostaa tämän jälkeen, vaikka niitä hyviin hintoihin saisikin.

- VW id3 koeajettuna pariinkin kertaan useampi vuosi sitten. Pahimmat miinukset itselle olivat etten oikein hyvää ajo-asentoa löytynyt, hipaisu kytkimet ym. Ei jatkoon vaikka näitä saisikin sopiviin hintoihin nyt.

- Citroen e-c3. Mielenkiinnosta oikeasti budjettiin mahtuvaa kävin kokeilemassa. Aika vaatimaton tapaus oli tuo parhaiten varusteltu koe-ajo kappale. Penkki liian lyhyt ja ratti ei oikein omaan käsiin sopinut. infotainment hyvin vaatimatonta, kuten vähän kaikki muukin. Ei jatkoon.

- Renault scenic e tech. Meganea meinasin koeajaa mutta ei sitä paikalla ollut niin nappasin tämän nopeaan testiin. Reilusti budjetin yli kyllä 52t€ tämä kappale. Tosi siisti sisusta ja ulkonäkö näitä silmiä miellyttää. Kivasti kulki ja tilan puolesta olisi kyllä loistava. 40t€ perusversion hinta. Kallista kuitenkin vaikka pikkaisen reilulla prosentin korolla nyt saisikin. 3 vuotta vanhoja Meganea tuntuisi alle 30t€ löytyvän helposti. Varmaan se pitää ajoon vielä jostain löytää.

- Skoda elroq. Paras ajotuntuma tähän mennessä. Mukava ohjaamo. Tosi hyvä head-up display. Koeajo auton hinta taas vaan vilisti jossain 48t€. Hinnastosta katsoin että 60kwh olisi jossain 40t€ tuntumassa. Jatkoon varmaan menisi jos varaa olisi :D

Kiinnostusta herättää:
- Renault 5. Pieni olisi mutta periaatteessa pitäisi kuitenkin riittää. Ulkonäkö miellyttää ja ehkä se isompi 52kwh akkukin menettelisi. Suurin osa ajosta kuitenkin taajamassa/kaupungilla. Koeajolle varmaankin kun saapuu joskus paikalliseen. Vetokoukku mahdollisuus plussaa pienelle autolle.

- Kia ev3. En vielä koeajoon saanut. Hallissa sisällä hypistelin niin ihan kivat vaikutelmat. Ratti ei ehkä ihan paras, mutta menettelisi. Hinnat vaan taas karkailee sinne 40t€ tienoille.

Haussa olen näillä rajannut viime ajat:
- 400km kantama
- Alle 5v vanha
- Alle 100tkm ajettu
- Vähintään akkutakuu voimassa (todella mielellään normikin)
- Suomi auto tai huolloista tiedot pilkulleen tehtynä ja tiedot olemassa.
- Mukautuva vakionopeuden säädin
- Etäohjaus
Plussaa:
- Akun esilämmitys (vaikka tosi harvoin sitä oikeasti tarvitsisin)
- Vetokoukku(mahdollisuus)

Toistaiseksi ainakin eri syistä ei hankintaan menossa:
- Tesla, Peugeot, Kiinalaiset.

Hyviä autoja tuntuu kyllä löytyvän mutta katselu jatkuu toistaiseksi ainakin..
 
Huristelin pari vuotta todella tyytyväisenä neliveto Taycan farmarilla mutta ajattelin että jos näitä ei koskaan vaihda niin kokemukset jää rajalliseksi. Nyt ollut jonkun aikaa alla Mersun EQS SUV uudella isommalla akulla ja on kyllä tämäkin loistava auto. Varsinkin hienoa palata maasturimaailmaan ja korkeampaan näkökenttään. Millaisia kokemuksia täällä on Mersun isommista sähkömaastureista? Se on ainakin selvää että näiden sukkulamainen ulkonäkö jakaa mielipiteitä paljon :)
-Jari-
20250305_094240990_iOS.jpeg
Omistamisesta ei kokemusta, käytettyynkin olisi joutunut budjettia venyttämään reilusti mutta kävin silti kuolaamassa aikanaan. Kaikki into autoon laantui nopeasti kun ymmärsi että tuo ei ole GL/GLS kokoinen auto S merkinnästä huolimatta. Ehkä lähempänä ML/GLE polttiksia? Etenkin kolmannella rivillä tuntui olevan iso ero. Onko tuo sinun 3-rivinen ja onko ollut käyttöä sillä?

Yli 20cm maavarakin taitaa olla muisto vain, vai saiko tuon ilmalla ylös niin että joustot vielä säilyy?

Muuten kyllä kylmätyypeistä jäi positiivinen fiilis. Kyllä mersu hienoja autoja tekee, toivottavasti myös luotettavuus palaa sähköautojen myötä.
 
Omistamisesta ei kokemusta, käytettyynkin olisi joutunut budjettia venyttämään reilusti mutta kävin silti kuolaamassa aikanaan. Kaikki into autoon laantui nopeasti kun ymmärsi että tuo ei ole GL/GLS kokoinen auto S merkinnästä huolimatta. Ehkä lähempänä ML/GLE polttiksia? Etenkin kolmannella rivillä tuntui olevan iso ero. Onko tuo sinun 3-rivinen ja onko ollut käyttöä sillä?

Yli 20cm maavarakin taitaa olla muisto vain, vai saiko tuon ilmalla ylös niin että joustot vielä säilyy?

Muuten kyllä kylmätyypeistä jäi positiivinen fiilis. Kyllä mersu hienoja autoja tekee, toivottavasti myös luotettavuus palaa sähköautojen myötä.
Terve,

Kyllä tämä on pidempi ja leveämpi kuin GL mutta toki 10cm matalampi. Uusi GLS taitaa toki olla vielä muutaman sentin pidempi?
Kolmannelle penkkiriville ei ole ollut omissa autoissa koskaan tarvetta. Maavara on yläasennossa reilu 22cm.

Mielestäni selvästi suurempi sisätiloiltaan kuin meidän Bmw X5. Mersun ML/GLE autoja en ole koskaan kokeillut niin en osaa niihin verrata mutta ymmärtääkseni ovat tuon X5 paikkeilla about.

-Jari-
 
Kokeiltua tähän mennessä:
- Kia e-soul 2020, 64kwh. Maksoin 21000€ (pyynti ostohetkellä 22990€). Nyt näyttää olevan edelleen myynnissä (toivon mukaan) korjattuna alle 20t€. Autosta pidin kyllä ja sillä uuden sähkärin hankinta edelleen mielessä vaika ongelmia alkuunsa tuli.. Hyvät varusteet oli ja nyt talvi-aikaan tykästyin kyllä helppoon ja nopeaan esilämmitykseen etänä. Ehdoton vaatimus kyllä sähköautoon tulevaisuudessa. Harmin paikka kun konkretisoitui tuo moottorin laakeri vika ja kaupan purkuun piti mennä. Muuten olisin varmasti useamman vuoden ajellut tyytyväisenä. Samalla moottorilla olevia (e-soul, e-niro, kona) en kyllä uskalla ostaa tämän jälkeen, vaikka niitä hyviin hintoihin saisikin.
facelift Niro (MY 2023 ->) ja Kona (MY 2024 ->) sisältää uusitun moottorin, jossa tuota laakerin laukeamista ei ole tullut vastaan.

Kun kerta Renault 5 kelpasi koon suhteen, kannattaa myös käydä kokeilemassa Hyundai inster. Siitähän löytyy esim. adaptiivinen vakkari jo hinnat alkaen mallista. Tilat oli yllättävän hulppeat kiitos korkeuden - mutta kovin leveäperseiselle ei voi suositella.
 
Sähköautoiluun kova hinku on iskenyt, mutta vielä ei sopivaa kia e-soul seikkailun jälkeen ole löytynyt. Turhan korkeissa hinnoissa vielä uudet että hankintaa voisi perustella. Varsinkin jos edelleen nuo jatkavat yhtä vauhdikasta arvon laskuaan. Aiempi vw-bensa menetti arvoaan vain noin 7% vuodessa ensimmäiset 5v (tietenkin auttoi mukavasti kun hankinta sattui sopivasti 2019 syksyyn ja 7,4% sai listahinnasta tingittyä silloin myös). Monet sähkikset näyttävät kyntäneen ainakin 15-20% vuodessa ellei enemmänkin. Nyt parin tarjouksen perusteella ei kovin hyviä alennus prosentteja tunnu saavan uusista. Toisaalta en kunnolla tinkimään ole mistään näistä vielä koittanutkaan. Uusista hyviä korkotarjouksia näkynyt, mutta kyllä pitäisi viivan alle lopulta kulujen jälkeen alle 35t€ jäädä mielellään ennenkuin tätä tyhmintä investointia voisi itselleen perustella :) Varsinkin kun ei näillä ajoilla kovin montaa kymppiä sähköllä säästä bensaan verrattuna. Laskin että ehkä 60-70€/kk maksimissaan näillä bensan ja sähkön hinnoilla voisi säästää.

Kokeiltua tähän mennessä:
- Kia e-soul 2020, 64kwh. Maksoin 21000€ (pyynti ostohetkellä 22990€). Nyt näyttää olevan edelleen myynnissä (toivon mukaan) korjattuna alle 20t€. Autosta pidin kyllä ja sillä uuden sähkärin hankinta edelleen mielessä vaika ongelmia alkuunsa tuli.. Hyvät varusteet oli ja nyt talvi-aikaan tykästyin kyllä helppoon ja nopeaan esilämmitykseen etänä. Ehdoton vaatimus kyllä sähköautoon tulevaisuudessa. Harmin paikka kun konkretisoitui tuo moottorin laakeri vika ja kaupan purkuun piti mennä. Muuten olisin varmasti useamman vuoden ajellut tyytyväisenä. Samalla moottorilla olevia (e-soul, e-niro, kona) en kyllä uskalla ostaa tämän jälkeen, vaikka niitä hyviin hintoihin saisikin.

- VW id3 koeajettuna pariinkin kertaan useampi vuosi sitten. Pahimmat miinukset itselle olivat etten oikein hyvää ajo-asentoa löytynyt, hipaisu kytkimet ym. Ei jatkoon vaikka näitä saisikin sopiviin hintoihin nyt.

- Citroen e-c3. Mielenkiinnosta oikeasti budjettiin mahtuvaa kävin kokeilemassa. Aika vaatimaton tapaus oli tuo parhaiten varusteltu koe-ajo kappale. Penkki liian lyhyt ja ratti ei oikein omaan käsiin sopinut. infotainment hyvin vaatimatonta, kuten vähän kaikki muukin. Ei jatkoon.

- Renault scenic e tech. Meganea meinasin koeajaa mutta ei sitä paikalla ollut niin nappasin tämän nopeaan testiin. Reilusti budjetin yli kyllä 52t€ tämä kappale. Tosi siisti sisusta ja ulkonäkö näitä silmiä miellyttää. Kivasti kulki ja tilan puolesta olisi kyllä loistava. 40t€ perusversion hinta. Kallista kuitenkin vaikka pikkaisen reilulla prosentin korolla nyt saisikin. 3 vuotta vanhoja Meganea tuntuisi alle 30t€ löytyvän helposti. Varmaan se pitää ajoon vielä jostain löytää.

- Skoda elroq. Paras ajotuntuma tähän mennessä. Mukava ohjaamo. Tosi hyvä head-up display. Koeajo auton hinta taas vaan vilisti jossain 48t€. Hinnastosta katsoin että 60kwh olisi jossain 40t€ tuntumassa. Jatkoon varmaan menisi jos varaa olisi :D

Kiinnostusta herättää:
- Renault 5. Pieni olisi mutta periaatteessa pitäisi kuitenkin riittää. Ulkonäkö miellyttää ja ehkä se isompi 52kwh akkukin menettelisi. Suurin osa ajosta kuitenkin taajamassa/kaupungilla. Koeajolle varmaankin kun saapuu joskus paikalliseen. Vetokoukku mahdollisuus plussaa pienelle autolle.

- Kia ev3. En vielä koeajoon saanut. Hallissa sisällä hypistelin niin ihan kivat vaikutelmat. Ratti ei ehkä ihan paras, mutta menettelisi. Hinnat vaan taas karkailee sinne 40t€ tienoille.

Haussa olen näillä rajannut viime ajat:
- 400km kantama
- Alle 5v vanha
- Alle 100tkm ajettu
- Vähintään akkutakuu voimassa (todella mielellään normikin)
- Suomi auto tai huolloista tiedot pilkulleen tehtynä ja tiedot olemassa.
- Mukautuva vakionopeuden säädin
- Etäohjaus
Plussaa:
- Akun esilämmitys (vaikka tosi harvoin sitä oikeasti tarvitsisin)
- Vetokoukku(mahdollisuus)

Toistaiseksi ainakin eri syistä ei hankintaan menossa:
- Tesla, Peugeot, Kiinalaiset.

Hyviä autoja tuntuu kyllä löytyvän mutta katselu jatkuu toistaiseksi ainakin..
Muutaman vuoden vanhat Ioniq 5 ja EV6:t mahtuisivat speksiisi ja budjettiisi, ehkä Mustangikin?
 
Kiinnostais vaihtaa nykynen F30 335i sähköautoon. Kriteereinä olis 300+ heppaa, neliveto > takaveto (ei etuvetoa), hiljainen, hyvä ajaa ja sedan. Budjetti 55k. BYD, Tesla ja MG on poissuljettuja.

Oikeastaan oon tullu siihen tulokseen että ainoastaan Polestar 2 ja BMW i4 täyttää kaikki kriteerit, kallistuen bemariin päin. Neliveto kiinnostais todella paljon, mutta mietityttää onko se 10ke arvoinen verrattuna e40. Toki myös tarjontaa eli valinnanvaraa näyttäis olevan M50-mallissa enemmän.
Onko kellään kokemuksia noista? Olen i4 M50 käynyt jo koeajamassa, ja se vaikutti hyvältä. Tunnottomampi ohjaus kuin nykyisessä, mutta niin kai kaikissa uusissa autoissa on.

Onko i4 jotain mitä pitäisi tietää? Tai Polestarissa? Pakollisia varusteita mitä ei kannata jättää pois? Jossain vuosimallissa tulleita ominaisuuksia mitkä ovat mielestänne pakollisia?
 
facelift Niro (MY 2023 ->) ja Kona (MY 2024 ->) sisältää uusitun moottorin, jossa tuota laakerin laukeamista ei ole tullut vastaan.

Kun kerta Renault 5 kelpasi koon suhteen, kannattaa myös käydä kokeilemassa Hyundai inster. Siitähän löytyy esim. adaptiivinen vakkari jo hinnat alkaen mallista. Tilat oli yllättävän hulppeat kiitos korkeuden - mutta kovin leveäperseiselle ei voi suositella.
Vähän käsitinkin että olisivat moottoria päivittäneet noissa.
Insteria olinkin menossa koeajamaan kun matkan varrella autokauppa oli, mutta ei pihassa näkynyt juuri silloin niin kurvasin skodan pihaan. Pitää varmaan käydä koittamassa joku päivä. Yllättävähän lähellähän se mittojen puolesta on renault 5:sta. Insteri korkeampi, mutta 5:n hiukan pidempi ja leveämpi. Hilkulla kumpikin kyllä on tilojen puolesta. Kokeilemallahan se vain selviää, kuinka esim. sukset mahtuu. Renault kyllä ulkonäöllisesti vie ainakin 100/0 ja videoiden perusteella sisätilojen laadulla myös. Tosin minähän se tykkäsin tuosta soulistakin kun useimpien mielestä näyttää kengältä :D

Muutaman vuoden vanhat Ioniq 5 ja EV6:t mahtuisivat speksiisi ja budjettiisi, ehkä Mustangikin?
Ioniq 5 kyllä kyllä kehuttu. Taitaa firman pihassa parhaimmillaan 3kpl näkynyt yhtäaikaa. Kaikki lähettyvillä olevat taitavat ulkomaan tuonteja olla, niin tietenkin souli kokemuksella hieman karkottaa. Pitää varmaan joku käydä testaamassa. Onhan tuolla joku suomi autokin kyllä myynnissä kauempana. Pitääkin ev6 katsella myös tarkemmin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 242
Viestejä
4 704 052
Jäsenet
76 879
Uusin jäsen
sarsaboo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom