Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käsittääkseni on tullut myös Ioniq 5:een: Hyundai IONIQ 5 -sähköautoon akun esilämmitys – Suomessa asiakkaille veloitukseton - HyundaiMä oon ymmärtänyt, että ainakin EV6 sisältäisi. Softapäivityksinä ovat kai niihin vanhimpiin nuo laittaneet.
Volvo XC40/C40 kuitenkin mielestäni eri tasoa.
Xc40 vaikuttaisi ihan potentiaaliselle.
Tuollainen kuva minullekin on syntynyt Volvon infotainmentistä. Eikö tuo ole ollut pääpiirteittäin samanlainen useimmissa Volvon malleissa jostain vuodesta 2017 saakka? Softaa on varmaankin kehitetelty, ja ehkä rautaakin paranneltu, mutta sijoittuminen ja ulkoasu ei ole tainnut juurikaan muuttua.-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
Kiitos erinomaisesta ja raadollisen rehellisestä kirjoituksesta. Näitä asioita pitää siis testata, jos Volvon koeajolle erehtyy.Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.
Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
...
Tää on jännä. Mä oon tommosessa istunut kyydissä talvella ja auto tuntui kohtuullisen äänekkäältä, mutta ajattelin nastarenkaiden aika pitkälti selittävän asian kun tuo oli etupäässä perusrapinaa (40-80 noperusrajoitusalueilla). Myöskään lehtien koeajoraporteissa yms. ei omaan silmääni osunut valitusta metelistä - toisin kun vaikka tuosta kaistavahdista - ja joku toimittaja taisi jopa kehaista hiljaiseksi. Sitten kun auton omistajien juttuja kuuntelee, niin tarina on vähän toinen. Tuli mieleen, että olisiko toi jotenkin poikkeuksellisen tarkka käytettävstä renkaasta ja/tai rengaspaineista, koska yleensähän media noihin aika helposti tarttuu.-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
Eipä se reilun neljän vuoden kokemuksella miksikään muutu, yleistäen. Tosin ongelmat kasaantuvat muutamiiin yksilöihin. Itsellä vm21 ei ole pomppuinen eikä yhteys appiin katkeile tai tarvitse infoa buuttailla noin usein. Joka tapauksessa viimeinen Volvo meidän perheessä kun haluan itse päättää olenko konservatiivinen tai vanha pappa( en ole kumpaakaan).No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täälläMogadishunVantaan perunapeltoteillä ajaminen on.
EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.
Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.
Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.
Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
Tuleeko oikeasti ajettua usein kovalla pakkasella pitkää (yli 500km) matkaa vai miksi tämä on pakollinen varuste? Rajaa aika paljon muuten hyviä vaihtoehtoja pois, esim. alkupään MEBit.- Akun esilämmitys (pakollinen)
Hinnan tiputuksia voi olla tiedossa lisää, kun Smart #5 kaltaisia autoja tulee 50k€ tienoille. Autossa 400kw lataus, 80-100kwh akku, isot tilat, pitkä takuu ja tehokas moottori. Auto tehty Mersun B-sarjan näköiseksi.
Toki voipi olla, että EU asettaa sitä mukaan tulleja näille kiinasta tuotaville autoille, kun kilpailu kiristyy. Mutta kohtahan niillä on tehtaita Euroopassa, kuten Kiinaomisteisella Volvolla.
![]()
Tällainen Smart #5 tulee Suomeen kesäkuussa - Autotoday
Uusi Smart #5 on jo valmistajansa kolmas täysin uusi täyssähkömalli kolmen viimeisen vuoden aikana. Premium-tasoisen uutuusmallin ansiosta Smart ottaa pitkän loikan kohti merkin tulevaisuutta. Uusi Smart #5 tuodaan markkinoille Euroopassa vaiheittain. Suomessa hinnasto julkaistaan viimeistään...autotoday.fi
![]()
Smart is now an all-electric car brand, and is owned by Mercedes – although Smart vehicles are built in a joint venture with Geely, which also owns Volvo, Lotus and Polestar.
You’ll be able to get the Smart #5 with dual motors for all-wheel drive performance in the Summit and Pulse models, both of which get 588bhp for a 4.9 second 0-62mph time, as well as off-road ability courtesy of selectable terrain modes. The Smart #5 Pro, Pro+ and Premium models will all be single motor and rear-wheel drive, with more road-focussed manners. The entry-level Pro also gets a smaller, LFP battery compared with the 94kWh pack that powers the rest of the range.
Kävin kanssa Volvo XC40 T8:n koeajamassa silloin, kun se tuli. Muistaakseni rengasäänet olisi olleet aika suuret. Esim Peugeot e-2008 oli hiljaisempi.No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täälläMogadishunVantaan perunapeltoteillä ajaminen on.
EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.
Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.
Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.
Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
Esim Peugeot e-2008 oli hiljaisempi.
Volvossa on mielestäni parempi jousitus kuin Tesla Y:ssä mutta on se silti välillä turhan jojo; esimerkiksi korotetulla tieosuudella se tekee yhden ylimääräisen heijausliikkeen verrattaessa Elroq:iin vakiona. Mutta niin teki lähes kaikki muutkin kokeilemani autot. Taas ajomukavuus hiekkatiellä kuoppineen ei ole kehuttava. Ja tuo keulan nousu ja lasku on jotain mitä en ole ennen kokenut sähköautoissani ja ei ole kovinkaan miellyttävä ellei sitten halua näyttää aina revittelevältä taia kaasulenkkarilta.Kävin kanssa Volvo XC40 T8:n koeajamassa silloin, kun se tuli. Muistaakseni rengasäänet olisi olleet aika suuret. Esim Peugeot e-2008 oli hiljaisempi.
T8 muistan, että jousitus olisi ollut siitä aika hassu, että kiihdyttyksissä reilummin keula nousee. Ja enemmän jarrutettaessa sitten tietysti toisin päin. Mutta kovin kuoppaisella tiellä en ajanut. Eli ainakin pehmeämpi jousitus, kuin esim Model Y. Varmaan Volvossa silti parempi jousitus kuin Teslassa.
Nythän nuo XC40 ja Polestar 2 on aika edullisia ostaa käytettynä. Toki se aika iso kulutus on yksi miinuksista. Mutta aika paljon noita autoja tuodaan ulkomailta tänne, eli suht haluttu vioista huolimatta.
Vanhalla EQB:llä ei saanut vetää, mutta 10/2023 alkaen on 1400 kg kaksivetoisella ja 1700 kg nelivedoilla:No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täälläMogadishunVantaan perunapeltoteillä ajaminen on.
EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.
Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.
Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.
Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
Itellä nyt ollut parivuotta ja vajaa 40tkm i4M50 alla niin tässä hieman kokemuksia.Kiinnostais vaihtaa nykynen F30 335i sähköautoon. Kriteereinä olis 300+ heppaa, neliveto > takaveto (ei etuvetoa), hiljainen, hyvä ajaa ja sedan. Budjetti 55k. BYD, Tesla ja MG on poissuljettuja.
Oikeastaan oon tullu siihen tulokseen että ainoastaan Polestar 2 ja BMW i4 täyttää kaikki kriteerit, kallistuen bemariin päin. Neliveto kiinnostais todella paljon, mutta mietityttää onko se 10ke arvoinen verrattuna e40. Toki myös tarjontaa eli valinnanvaraa näyttäis olevan M50-mallissa enemmän.
Onko kellään kokemuksia noista? Olen i4 M50 käynyt jo koeajamassa, ja se vaikutti hyvältä. Tunnottomampi ohjaus kuin nykyisessä, mutta niin kai kaikissa uusissa autoissa on.
Onko i4 jotain mitä pitäisi tietää? Tai Polestarissa? Pakollisia varusteita mitä ei kannata jättää pois? Jossain vuosimallissa tulleita ominaisuuksia mitkä ovat mielestänne pakollisia?
Ei pääsääntöisesti tule pitkää matkaa. Kokemukset ilman akun lämmitystä olevan pikkuakkuisen sähkärin käytöstä 200-400 km ajosta talvikaudella ovat olleet sellaisia, että en ko. kriteerin osalta jousta. Lisäksi näen akun lämmityksen olevan oleellinen arvonaleneman osalta jatkossa samoin kuin isomman akun.Tuleeko oikeasti ajettua usein kovalla pakkasella pitkää (yli 500km) matkaa vai miksi tämä on pakollinen varuste? Rajaa aika paljon muuten hyviä vaihtoehtoja pois, esim. alkupään MEBit.
Mebbiläiset lataa ihan ok ilman sitäkin isolla akulla pärjää, ja kuormantasaus enemmän rajoittaa. Esilämmityshän niissä on kotiseinästä ei vain ajossa voi aktivoida päälle.Ei pääsääntöisesti tule pitkää matkaa. Kokemukset ilman akun lämmitystä olevan pikkuakkuisen sähkärin käytöstä 200-400 km ajosta talvikaudella ovat olleet sellaisia, että en ko. kriteerin osalta jousta. Lisäksi näen akun lämmityksen olevan oleellinen arvonaleneman osalta jatkossa samoin kuin isomman akun.
Mielestäni auton ominaisuuksien tai hinnan osalta ei tarvinne pahemmin joustaa, jotta akun lämmityksellä olevan auto mahtuu budjettiin.
Oleellista on, että akku latautuu kunnolla myös aloittaessa 20-40% varaustasolta. Hallitus ei suostu optimoimaan pikalaturille menoa 5-10% varauksella. Menee kuulemma hermot.Mebbiläiset lataa ihan ok ilman sitäkin isolla akulla pärjää, ja kuormantasaus enemmän rajoittaa. Esilämmityshän niissä on kotiseinästä ei vain ajossa voi aktivoida päälle.
Eikö toi 5-10 % ihan normihommaa, kun laturille navigoidaan, niin ainakin nuo luokkansa tarkimmat autot näyttää niin tarkasti oikein, ettei ongelmaa. Toki riippuu autosi akustakin, jos 100kw akku, niin 5 % akussa on vielä 5kwh energiaa. Olen kyllä lukenut käyttötesteissä, että on autoja, jotka ei osaa laskea akun kapaa, jolloin yhtä-äkkiä vedetäänkin kilpikonnamoodiin. Myös korealaisissa taisi olla probleema, et lopettavat akun esilämmityksen alle 20 % SOC-tasolla, joka on hieman eriskummallinen ratkaisu.Oleellista on, että akku latautuu kunnolla myös aloittaessa 20-40% varaustasolta. Hallitus ei suostu optimoimaan pikalaturille menoa 5-10% varauksella. Menee kuulemma hermot.
Mulla viimeisten viiden pikalatauksen osalta auto on rajoittanut lataustehoa, ei latausasema. Piikkitehot 192, 128, 147, 181 ja jotain ~150 kW. Alkaa kentät olemaan aika järeitä ja tehoa piisaa. Kaikki ABC asemia.
Ei olekaan minusta kysymys. Jos riskinottohalukkuus on nolla, niin silloin akkua ei päästetä 5% tasolle. Onhan sellaisiakin henkilöitä olemassa, jotka eivät koskaan päästä polttoainetankin valoa palamaan, vaan tankissa pitää olla vähintään neljännes ainetta aina.Eikö toi 5-10 % ihan normihommaa, kun laturille navigoidaan, niin ainakin nuo luokkansa tarkimmat autot näyttää niin tarkasti oikein, ettei ongelmaa. Toki riippuu autosi akustakin, jos 100kw akku, niin 5 % akussa on vielä 5kwh energiaa. Olen kyllä lukenut käyttötesteissä, että on autoja, jotka ei osaa laskea akun kapaa, jolloin yhtä-äkkiä vedetäänkin kilpikonnamoodiin. Myös korealaisissa taisi olla probleema, et lopettavat akun esilämmityksen alle 20 % SOC-tasolla, joka on hieman eriskummallinen ratkaisu.
Ei olekaan minusta kysymys. Jos riskinottohalukkuus on nolla, niin silloin akkua ei päästetä 5% tasolle. Onhan sellaisiakin henkilöitä olemassa, jotka eivät koskaan päästä polttoainetankin valoa palamaan, vaan tankissa pitää olla vähintään neljännes ainetta aina.
Alan epäilemään, että noi autojen langattomat lataukset on kaikissa vitsejä. Ainakin, jos joku uudempi iPhone ladattavana (?). Teslassa ei oikein halunnut lähteä ollenkaan päälle, jollei jaksanut hinkata pieteetillä sieltä sitä jotain yhtä tiettyä kohtaa jossa alkoi toimimaan - tai ainakin niin kauan kun ei ajanut mihinkään töyssyyn tms. ja puhelin liikahti millin johonkin suuntaan. EV6:ssa ei paljoa sen parempi. Törkeän hidas ja 16:sta kanssa joutuu välillä asettelemaan. Epäilen, että se puhelimen kamerapallero ton tekee, sillä avokin vanha Android latasi paljon paremmin ja omenoista iPhone 16 on huonompi kuin iPhone 14 ja noilla ei taida olla muuta eroa kun 16:sta isompi kamerapallero pohjassa.-Kännykän langaton lataus on joku vitsi, lähinnä vaan lämmittää puhelinta.
-Jostain syystä spotifyn äänenlaatu on carplayllä huomattavasti huonompi ku auton omalla apilla.
Kaveron id7 latasi ilman lämmitystä jotain 70kW ja lämmityksellä 200kW nopeutta. Uskomaton ero. Akku ekassa ehkä 40% ja -5c, jälkimmäinen 15% ja 0c. Ajaminen ei tuntunut merkittävästi lämmittävän akkua matka-ajossa.Tuleeko oikeasti ajettua usein kovalla pakkasella pitkää (yli 500km) matkaa vai miksi tämä on pakollinen varuste? Rajaa aika paljon muuten hyviä vaihtoehtoja pois, esim. alkupään MEBit.
Aina voi tulla vaikka kolari ja tien sulku ja olisi hyvä ettei vauva heti jäädy takapenkillä odotellessa oman elämän teslabjörnin vuoksi.Pidemmällä matkalla kun on perhettä kyydissä niin ei kyllä varsinkaan talvisin houkuta ajella akkua noin tyhjäksi, aina pitää olla se turvavara jos tulisikin joku yllättävä tilanne (latauspiste rikki, auto hajoaa tms) eli mielellään sitä pitää vaikka 20% varalla jos ei muuta niin kabiinin lämmittämiseen.
Tuossa on tietysti aika isot parametrierot ei-lämmitetyn haitaksi. Enemmänkin sanoisin, että noilla parametreilla 70 kW teho on todella hyvin.Kaveron id7 latasi ilman lämmitystä jotain 70kW ja lämmityksellä 200kW nopeutta. Uskomaton ero. Akku ekassa ehkä 40% ja -5c, jälkimmäinen 15% ja 0c. Ajaminen ei tuntunut merkittävästi lämmittävän akkua matka-ajossa.
Tämä näyttää kyllä hyvin miksi ei maksa vaivaa esilämmittää. Naputtaa sen 70 kW alussa pakkasellakin ja nopeahkosti hyppää seuraavaan pykälään, joka yleensä alkaa olla (laturin) maksimit.EV6 käyrät kylmällä ja sopivalla lämmöllä
![]()
Mitä meinaat tekstihaun puuttumisella?Alan epäilemään, että noi autojen langattomat lataukset on kaikissa vitsejä. Ainakin, jos joku uudempi iPhone ladattavana (?). Teslassa ei oikein halunnut lähteä ollenkaan päälle, jollei jaksanut hinkata pieteetillä sieltä sitä jotain yhtä tiettyä kohtaa jossa alkoi toimimaan - tai ainakin niin kauan kun ei ajanut mihinkään töyssyyn tms. ja puhelin liikahti millin johonkin suuntaan. EV6:ssa ei paljoa sen parempi. Törkeän hidas ja 16:sta kanssa joutuu välillä asettelemaan. Epäilen, että se puhelimen kamerapallero ton tekee, sillä avokin vanha Android latasi paljon paremmin ja omenoista iPhone 16 on huonompi kuin iPhone 14 ja noilla ei taida olla muuta eroa kun 16:sta isompi kamerapallero pohjassa.
CarPlay on hyvä esimerkki "paljon melua tyhjästä" -tyyppisestä softasta. Se on varmaan ihan kiva, jos jaksaa värkkäillä kaikenmaailman listoja jokaiseen mahdolliseen appikseen, tallennella suosikkeja yms. harrastamista, mutta muutenhan se on nimenomaan mediaohjaimena ihan onneton. Pelkästään tekstihaun puuttuminen tekee sen, että siitä ei ole paljoakaan iloa vs. bluetoothilla yhdistetty puhelin. Puhelinominaisuudet toki paremmat kuin auton natiivisoftassa nimenomaan viestien osalta, koska lukee ne viestit ja niihin voi vastata äänikomennolla, mutta vastapainoksi sen ollessa päällä esim. navigoinnin äänikomennot menevät siihen Applen omaan sontanaviin auton sijasta (Siri ajaa ainakin Kiassa sen auton oman systeemin yli, jos CarPlay laitettu päälle) yms. vähän epämiellyttäviä lieveilmiöitä.
Olen koittanut totutella, mutta onhan toi luvalla sanoen ihan paska. Teslassa oli hyvä Spotify, mutta siinäkin päädyin lopulta bluetoothiin ja puhelimeen, koska kaikki muu piti kuitenkin käyttää sieltä. Sama saattaa hyvinkin olla tämän CP:n kanssakin edessä niiden viestien ollessa ainoa oikeasti hyvin toimiva juttu.
Varmastikin, toki auto kuluttaa lämmityslaite päällä normikelissä muutaman kilowatin tunnissa, eli tuolla 5 % soc-tasolla madellessa voi 1-2 h pitää lämmityslaitetta päällä.Aina voi tulla vaikka kolari ja tien sulku ja olisi hyvä ettei vauva heti jäädy takapenkillä odotellessa oman elämän teslabjörnin vuoksi.
Ei lämmitä MY s3xy-buttons näkymän mukaan, jos pakkasta on -10c. Lämpötila lähtee nousemaan, kun varaus tippuu tosi alas. Sitten voikin olla tuota luokkaa.Ajossa Tesla lämmittää akun jonnekin +10-15 c, kesällä varmaan lämpösempänä.
Kyse on tosiaan mikä on kenellekin riittävä keskilatausteho. Tuosta videolta näkee, kun -10 kelissä ajellaan tovi ja matalalla SOC-tasolla tökätään, niin auto ottaa sen 70 kw, siitä se hiipii 40 % tasolla 151 kw, kun alkaa laskemaan takaisin 58 % tasoon 129 kw. Keskilatausteho ~100 kw kieppeille 10-80 % välillä, kun se lämmittäessä voisi olla ~160...180kw, eli pääsisit 30...40 % nopeempaa jatkaa matkaa.Tuossa on tietysti aika isot parametrierot ei-lämmitetyn haitaksi. Enemmänkin sanoisin, että noilla parametreilla 70 kW teho on todella hyvin.
Tämä näyttää kyllä hyvin miksi ei maksa vaivaa esilämmittää. Naputtaa sen 70 kW alussa pakkasellakin ja nopeahkosti hyppää seuraavaan pykälään, joka yleensä alkaa olla (laturin) maksimit.
Juu sinua ei ajankäyttö kiinnosta. Tämä selvä. Suurin osa haluaa mahfollisuuden esilämmittää. Voit jatkaa keskustelua muista asioista.Tämä näyttää kyllä hyvin miksi ei maksa vaivaa esilämmittää. Naputtaa sen 70 kW alussa pakkasellakin ja nopeahkosti hyppää seuraavaan pykälään, joka yleensä alkaa olla (laturin) maksimit.
Hyvä tietää. Ennen se ainakin pyöri tuolla kymmenessä pidemmän ajon aikana, mutta voi olla et oli viileämpää ja ovat muuttaneet asetuksia.Ei lämmitä MY s3xy-buttons näkymän mukaan, jos pakkasta on -10c. Lämpötila lähtee nousemaan, kun varaus tippuu tosi alas. Sitten voikin olla tuota luokkaa.
Olisi mielenkiintoinen testi toistaa kahdella identtisellä ja suorituskykyisesti lataavalla autolla, miten auto lataantuu -10c lämpötilassa, kun toisessa esilämmitys tehty ja toisessa ei sekä varaustaso vaikka 25%.
Mitä meinaat tekstihaun puuttumisella?
Kyllä mulla bemussa ainakin vaikka osoitteen voi ihan kirjoittaa auton ruudulta.
Ja molemmat navit on käytössä, auton ja Carplayn. Käyttäjä valitsee kumpaa käyttää. Ja ainakin Apple Maps ja vissin myös Waze saa näkyviin auton mittaristoon ja HUDiinkin.
Aa. Eipä ole tullut käytettyä, kun auton oma Spotify toimii niin hyvin.CarPlayn mediatoistimien tekstihaun - jota ei ole. Esim. Spotifyssa ihan kammottava puute. Apple maps on pelkkää paskaa enkä käyttäisi sitä vaikka olisi ainoa navi jonka saa mittaristolle
Aika paljon on varmaa sitten muuttunut faceliftiin.No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täälläMogadishunVantaan perunapeltoteillä ajaminen on.
EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.
Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.
Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.
Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
Tämä näyttää hyvin miksi talvella on ihan ehdotonta esilämmittää akkua.Tuossa on tietysti aika isot parametrierot ei-lämmitetyn haitaksi. Enemmänkin sanoisin, että noilla parametreilla 70 kW teho on todella hyvin.
Tämä näyttää kyllä hyvin miksi ei maksa vaivaa esilämmittää. Naputtaa sen 70 kW alussa pakkasellakin ja nopeahkosti hyppää seuraavaan pykälään, joka yleensä alkaa olla (laturin) maksimit.
Joo. Ajaa toki sellaisissa asiansa, mutta ei taida sähköautoissa navittomia vekottimia enää olla, joten näissä toi on hyviä viestiominaisuuksia lukuunottamatta aika tyhjä feature. En sitten tiedä onko AA parempi.Aa. Eipä ole tullut käytettyä, kun auton oma Spotify toimii niin hyvin.
Mutta onhan carplay ok autoissa, joissa ei ola omaa navia. Vaikkapa viime lomareisuussa vuokrakärryssä ei ollut, niin silti onnistui navigointi hienosti.
Kyse on tosiaan mikä on kenellekin riittävä keskilatausteho. Tuosta videolta näkee, kun -10 kelissä ajellaan tovi ja matalalla SOC-tasolla tökätään, niin auto ottaa sen 70 kw, siitä se hiipii 40 % tasolla 151 kw, kun alkaa laskemaan takaisin 58 % tasoon 129 kw. Keskilatausteho ~100 kw kieppeille 10-80 % välillä, kun se lämmittäessä voisi olla ~160...180kw, eli pääsisit 30...40 % nopeempaa jatkaa matkaa.
Melkein puolet nopeampaa, jos lämmittää.
Kukas sun muroihin on kussut? Kuten yllä kirjoitan, niin ihan omakohtaisella kokemuksella tässä mennään. Suurin osa varmaan haluaa hyötyäkin siitä esilämmityksestä, pelkkä vastuksen kuva kojetaulussa ei vielä kovin paljoa ilahduta.Juu sinua ei ajankäyttö kiinnosta. Tämä selvä. Suurin osa haluaa esilämmittää. Voit jatkaa keskustelua muista asioista.
No kyllä se korealaisella hyppää, useiden kymmenien kertojen kokemuksella. En ole koskaan saanut tuosta esilämmityksestä sellaista hyötyä, että sillä todella olisi ollut merkitystä ajankäytön kannalta. Toki kertoo myös korealaisten järjestelmän esilämmityksen heikkouksista.Tämä näyttää hyvin miksi talvella on ihan ehdotonta esilämmittää akkua.
Ei hyppää mihinkään helvetin seuraavaan pykälään ja ei todellakaan ole maksimit, tässä tapauksessa 200kW.
Sama Taycanilla, pienempi akku, mut 70kW oli 150kW laturilla kun viileä akku 100km ajon jälkeen jossain -10 ulkolämmöissä.
Ei lämmitä MY s3xy-buttons näkymän mukaan, jos pakkasta on -10c. Lämpötila lähtee nousemaan, kun varaus tippuu tosi alas. Sitten voikin olla tuota luokkaa.
Olisi mielenkiintoinen testi toistaa kahdella identtisellä ja suorituskykyisesti lataavalla autolla, miten auto lataantuu -10c lämpötilassa, kun toisessa esilämmitys tehty ja toisessa ei sekä varaustaso vaikka 25%.
No meilläkin on kaksi navitonta sähkäriä pihassa. E2008 ja Corsa-e.Joo. Ajaa toki sellaisissa asiansa, mutta ei taida sähköautoissa navittomia vekottimia enää olla, joten näissä toi on hyviä viestiominaisuuksia lukuunottamatta aika tyhjä feature. En sitten tiedä onko AA parempi.
Vuonna 2021 huominen näytti erilaiselta, sen jälkeen nähtiin uusisähkiksiä joita sai veroineen ja tukeineen alle kahdenkympin. Valmistajat ennusti että muutaman vuoden sisään sähkiksen valmistaminen on halvempaa kuin polttiksen. Korona ongelmat oli, mutta uskottiin että ne selätetään vauhtikiihtyy.Eipä taida ensi vuonna keskikokoisten sähköautojen keskihinta ilman veroja olla ihan 19 000 €... (esim. suht edullista päätä edustava ID.3 Pure Elegance on nyt vähän päälle 30 k€ alv 0)
Ostin vuonna 2022 sähköauton noin 46 tonnilla ja siitä saa nyt vaihdossa vähän reilu 30 tonnia. Ajettu yli 100 tkm.
Ei tainnut tosiaan ihan realisoitua noin rajut arvonalenemat.
Ostitko uuden? Niiden arvonalenemat ovat olleet kyllä kovia.
Jos konserni pystyssä ja jos Polastar ei lähde lentoon, niin ei sitä konkurssiin ajeta, vaan järjestellään, erillisenä merkkinä voi päätyä, voi tulla urheillullisempien mallien malli nimi.Polestarissa kannattaa ottaa huomioon riski yhtiön konkurssista. Yhtiö tuottaa kokoajan tappiota ja riipuneen ihan Geelyn päätöksistä milloin homma loppuu.
Polestarissa kannattaa ottaa huomioon riski yhtiön konkurssista. Yhtiö tuottaa kokoajan tappiota ja riipuneen ihan Geelyn päätöksistä milloin homma loppuu.
Fiskerin konkurssi näkyi autojen arvoissa aika surullisesti, taisi yössä puolittua arvo 40k€ auto olikin enää 20k€ auto. Softat jumissa, kun bugeja ei korjata ja niin edelleen.
...
Googlen Android auto, Apple Car Play, niiden rinnalla hyvä teline ja hyvä puhelin, varsinkin avattava on osan mielestä parempi. Jos auton käyttöliittymään puhelimen haluaisi, niin ihan vain se raja pinta mikä aidosti liitäntä vastaisi ulkoinen kosketusnäyttö + jotain fyysisia nappeja. Ei olisi riippuvainen alustasta, päivityksistä, vaan kaikki toimis mitkä ulkoista kosketusnäyttö tukee. Jos ei kosketus tukea, niin hyvä teline, niin voisi käyttää sen luurin omaa, jos tarvii mennä niiden nappien ulkopuolelle.Joo. Ajaa toki sellaisissa asiansa, mutta ei taida sähköautoissa navittomia vekottimia enää olla, joten näissä toi on hyviä viestiominaisuuksia lukuunottamatta aika tyhjä feature. En sitten tiedä onko AA parempi.
Kyllä itse ainakin olen saanut 150kW suoraan pakkasella akkuun Korean ihmeeseen. Kovasti koin siitä hyötyä kun ei tarvinnut enempää odotella. On tullut jo harvinaisen selväksi itse viihdyt tienvarsikuppiloissa, mutta iso osa ei halua ollan sidottu sellaiseen elämäntyyliin.Kukas sun muroihin on kussut? Kuten yllä kirjoitan, niin ihan omakohtaisella kokemuksella tässä mennään. Suurin osa varmaan haluaa hyötyäkin siitä esilämmityksestä, pelkkä vastuksen kuva kojetaulussa ei vielä kovin paljoa ilahduta.
No ei tainnut johtua tuo tuuri esilämmityksestä, kyllähän esilämmittämätönkin saman ottaa kun akku on oikeasti lämmin. Tuossa videolla toistuu tasan oma kokemus, ihan sama miten sitä esilämmittää, niin tulos ei lämmittämätömästä juuri poikkea. 100 % lähtee ja antaa auton hoitaa lämmityksen lähes tyhjään akkuun asti, niin paskat se mitään pakkasella auta. Ainoa kerta kun sain näkyvän eron lämmittämällä oli pitkälti plussan puolella, täysin tyhjältä Nesteen 300 kW asemalla. En minä kuppiloissa istu, kun en edes kahvia juo. Reaaliteettien tunnustamisen perään minä tässä huutelen. Esilämmitys on hyvä autossa olla, mutta ei se autuaaksi tee. Varsinkaan korealaisesssa. Uuden softan id:ssä näkee varsin hyvin suoraan auton näytöltä, että saa urakalla ja pitkään lämmittää, että siitä oikeasti olisi apua. Ts. esilämmityksestä voi olla iloa vain jos tunnin etukäteen tietää, että pakko ladata lisää. Nurkkapyörittelyssä kun pääsee akuntarve yllättämään, niin ei voittoa.Kyllä itse ainakin olen saanut 150kW suoraan pakkasella akkuun Korean ihmeeseen. Kovasti koin siitä hyötyä kun ei tarvinnut enempää odotella. On tullut jo harvinaisen selväksi itse viihdyt tienvarsikuppiloissa, mutta iso osa ei halua ollan sidottu sellaiseen elämäntyyliin.
Joo. Ei noi nykyisellään kyllä oikein mitään tuo, jos autossa on edes kohtuullinen oma infotainment. Varmaan se Android-tabletti tai iPad telineessä olisi paljon käytännöllisempi. Mulle oli yllätys, että kaiken kehumisen jälkeen siellä on edelleen ne tahallaan rampautetut spotifyt yms. täysversioden sijaan.Googlen Android auto, Apple Car Play, niiden rinnalla hyvä teline ja hyvä puhelin, varsinkin avattava on osan mielestä parempi. Jos auton käyttöliittymään puhelimen haluaisi, niin ihan vain se raja pinta mikä aidosti liitäntä vastaisi ulkoinen kosketusnäyttö + jotain fyysisia nappeja. Ei olisi riippuvainen alustasta, päivityksistä, vaan kaikki toimis mitkä ulkoista kosketusnäyttö tukee. Jos ei kosketus tukea, niin hyvä teline, niin voisi käyttää sen luurin omaa, jos tarvii mennä niiden nappien ulkopuolelle.