Yleistä keskustelua sähköautoista

Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Päivityksiä on monenlaisia. Uusia ominaisuuksia? Vanhojen rikkinäisten toiminnallisuuksien korjausta? Tietoturva-aukkojen paikkausta? Nykyautot kun eivät enää ole vain ohjaamon nappuloiden kautta "keskustelevia" möhkäleitä, tietoturvaa tai -turvattomuutta ei kannata vähätellä. Melkein mihin tahansa verkkoon kytketyn leivänpaahtimen softasta löytyy vähän välistä uusia aukkoja, kriittisyys vain vaihtelee. Jos tuotteen tekijän kanta on, että tällä 1.0 versiolla mennään hamaan tappiin, ei kannata yllättyä jos idän rosvot / scriptkiddiet joku päivä ryssii tai varastaa autoja niin että heilahtaa. Ammattilaisia toki pysäytä mikään, mutta mitä helpompi murtaa, sen enemmän on murtajia jonossa.
 
Miksi MEB-autoissa, ainakin Enyaqissa on valikot ihan valtavan kokoisina? Menee iso näyttö hukkaan, kun valikko levitetty valtavaksi, kuin skaalattu kiireessä pikkunäytöltä isolle.

IMG_4423.jpeg
Tai sitten joku on kokeillut mikä koko tarvitaan ajaessa säätämiseen? Kärpäsen paskan kokoiset elementit ehkö näyttäis paremmalta, mutta tärkeintähän on käytettävyys.
 
Ja turha lukemisesta hankalaa tekevä taustakuva pois ja sit toi joku nuoli tosta valinnan perästä pois. Eli toisinsanoen voi räjäyttää kokonaan ja alottaa alusta, sitähän tässä on perinnevalmistajien osalta odoteltu mutta ei tunnu osaamista löytyvän.
 
Ja turha lukemisesta hankalaa tekevä taustakuva pois ja sit toi joku nuoli tosta valinnan perästä pois. Eli toisinsanoen voi räjäyttää kokonaan ja alottaa alusta, sitähän tässä on perinnevalmistajien osalta odoteltu mutta ei tunnu osaamista löytyvän.
Huonomminhan tuo Teslassa on. Ei tunnu osaamista löytyvän sieltäkään.
 
En nyt koe tuota mitenkään huonoksi. Aina voi parantaa mutta ei tuo huono ole. Jos muistan oikein nuolen takaa saa infotekstin.
 
En nyt koe tuota mitenkään huonoksi. Aina voi parantaa mutta ei tuo huono ole. Jos muistan oikein nuolen takaa saa infotekstin.
Ei tuossa mitään muuta huonoa olekkaan kuin pieni koko. Näytön "nappien" pitäisi olla vähintään ison postimerkin kokoisia, jolloin niitä on helppo painaa.
 
Miksi MEB-autoissa, ainakin Enyaqissa on valikot ihan valtavan kokoisina? Menee iso näyttö hukkaan, kun valikko levitetty valtavaksi, kuin skaalattu kiireessä pikkunäytöltä isolle.

IMG_4423.jpeg
Ei hyvä. Mikä sitten on hyvä:
1. Kaikki vipuset ja napit kuskin puolella pl. matkustajan säädöt
2. Auton liikkuessa valikkorakenne muuttuu yksinkertaistetuksi ja kosketusnäyttövalinnat isoiksi.
3. Pysähdyksissä leiska voi muuttua tiiviimmäksi ja sisältää valintoja, joita ajaessa ei tarvitse.
4. Valikkorakennetta ja ikkunoiden kokoa olisi mahdollista muokata + tuoda omia pikanäppäimiä.
5. Nopea ja ei töki.

Esim. Teslan valikko on minusta looginen, mutta käyttöliittymä ajaessa on täyttä kuraa. Napit liian pieniä ja liian kaukana kuskista, valikoita liikaa sekä kaikista oleellisimman osan näytöstä vie pirun liikennenäkymä. Leiska on selvästi suunniteltu pelkkään FSD-ajamiseen.
 
Tuohon Teslaan voi myös lisätä ne ilmoitustekstit. Ne ovatkin vasta pienellä että jos ajaessa haluaa jotain vilkaista niin saa hetken katsoa.
 
Ite en valikkoja ajaessa käytä. Eli mieluummin ovat aina järkeviä eli pienempiä. En kestä noita doro-näyttöjä ollenkaan.
 
Jos tuota haluaisi parantaa niin nuo napit kuskin puolelle. Nyt kuski joutuu kuitenkin hiukan kurottamaan.
Tätä samaa olen ihmetellyt korean järjestelmässä, Sivuvalikko johon tule esim. puhelun/musiikin jne hallinta on oikeassa laidassa. Sinällään ei kovin suuri ongelma, kun pystyy tekemään hommat myös ratin napeilla.
 
Ite en valikkoja ajaessa käytä. Eli mieluummin ovat aina järkeviä eli pienempiä. En kestä noita doro-näyttöjä ollenkaan.
Lähtökohta pitää olla se että ne on varmasti riittävän isoja ja selkeitä koko käyttäjäkunnalle. Optiona sitten käyttäjäkohtaisia säätöjä. Pienempi paha se että yksittäisen käyttäjän kannalta joku pienempi koko olisi paremman näköinen. Jälkimmäiset joutuu tyydyttään sitten optiolla millä voi säätää koot mieleisekseen ja näyttää sen mukaan jos hän istuu kuskinpaikalla.
 
Itse en ostaisi millään rahalla itselle edes Polestaria, mutta liisarina voisin hyvinkin ajella pari vuotta, koska edullinen ja todella hyvä. Elikkäs koska liisariksi näitä sähköjä myydään kai se +50 % firmoille + liisarina moni yksityinenkin hommaa, niin se muuttaa nähdäkseni paljon tilannetta.

Drivalia Polestar 4, 100kwh-akulla vajaat 700€/kk, Nähdäkseni ihan hyvä diili. 765€/kk jos ajaa 20tkm/1v.
1739000198284.png
No on siinä vetokoukulla hintaa. Melkein 10% kokonaiskustannuksesta.
 
Lähtökohta pitää olla se että ne on varmasti riittävän isoja ja selkeitä koko käyttäjäkunnalle. Optiona sitten käyttäjäkohtaisia säätöjä. Pienempi paha se että yksittäisen käyttäjän kannalta joku pienempi koko olisi paremman näköinen. Jälkimmäiset joutuu tyydyttään sitten optiolla millä voi säätää koot mieleisekseen ja näyttää sen mukaan jos hän istuu kuskinpaikalla.
Teslassa voi onneksi säätää fonttien kokoja. Doro on doro for life. Hyvä että kaikille on vaihtoehtoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 456
Viestejä
4 626 633
Jäsenet
76 036
Uusin jäsen
Zuuba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom