Yleistä keskustelua sähköautoista

Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Päivityksiä on monenlaisia. Uusia ominaisuuksia? Vanhojen rikkinäisten toiminnallisuuksien korjausta? Tietoturva-aukkojen paikkausta? Nykyautot kun eivät enää ole vain ohjaamon nappuloiden kautta "keskustelevia" möhkäleitä, tietoturvaa tai -turvattomuutta ei kannata vähätellä. Melkein mihin tahansa verkkoon kytketyn leivänpaahtimen softasta löytyy vähän välistä uusia aukkoja, kriittisyys vain vaihtelee. Jos tuotteen tekijän kanta on, että tällä 1.0 versiolla mennään hamaan tappiin, ei kannata yllättyä jos idän rosvot / scriptkiddiet joku päivä ryssii tai varastaa autoja niin että heilahtaa. Ammattilaisia toki pysäytä mikään, mutta mitä helpompi murtaa, sen enemmän on murtajia jonossa.
 
Miksi MEB-autoissa, ainakin Enyaqissa on valikot ihan valtavan kokoisina? Menee iso näyttö hukkaan, kun valikko levitetty valtavaksi, kuin skaalattu kiireessä pikkunäytöltä isolle.

IMG_4423.jpeg
Tai sitten joku on kokeillut mikä koko tarvitaan ajaessa säätämiseen? Kärpäsen paskan kokoiset elementit ehkö näyttäis paremmalta, mutta tärkeintähän on käytettävyys.
 
Ja turha lukemisesta hankalaa tekevä taustakuva pois ja sit toi joku nuoli tosta valinnan perästä pois. Eli toisinsanoen voi räjäyttää kokonaan ja alottaa alusta, sitähän tässä on perinnevalmistajien osalta odoteltu mutta ei tunnu osaamista löytyvän.
 
Ja turha lukemisesta hankalaa tekevä taustakuva pois ja sit toi joku nuoli tosta valinnan perästä pois. Eli toisinsanoen voi räjäyttää kokonaan ja alottaa alusta, sitähän tässä on perinnevalmistajien osalta odoteltu mutta ei tunnu osaamista löytyvän.
Huonomminhan tuo Teslassa on. Ei tunnu osaamista löytyvän sieltäkään.
 
En nyt koe tuota mitenkään huonoksi. Aina voi parantaa mutta ei tuo huono ole. Jos muistan oikein nuolen takaa saa infotekstin.
 
En nyt koe tuota mitenkään huonoksi. Aina voi parantaa mutta ei tuo huono ole. Jos muistan oikein nuolen takaa saa infotekstin.
Ei tuossa mitään muuta huonoa olekkaan kuin pieni koko. Näytön "nappien" pitäisi olla vähintään ison postimerkin kokoisia, jolloin niitä on helppo painaa.
 
Miksi MEB-autoissa, ainakin Enyaqissa on valikot ihan valtavan kokoisina? Menee iso näyttö hukkaan, kun valikko levitetty valtavaksi, kuin skaalattu kiireessä pikkunäytöltä isolle.

IMG_4423.jpeg
Ei hyvä. Mikä sitten on hyvä:
1. Kaikki vipuset ja napit kuskin puolella pl. matkustajan säädöt
2. Auton liikkuessa valikkorakenne muuttuu yksinkertaistetuksi ja kosketusnäyttövalinnat isoiksi.
3. Pysähdyksissä leiska voi muuttua tiiviimmäksi ja sisältää valintoja, joita ajaessa ei tarvitse.
4. Valikkorakennetta ja ikkunoiden kokoa olisi mahdollista muokata + tuoda omia pikanäppäimiä.
5. Nopea ja ei töki.

Esim. Teslan valikko on minusta looginen, mutta käyttöliittymä ajaessa on täyttä kuraa. Napit liian pieniä ja liian kaukana kuskista, valikoita liikaa sekä kaikista oleellisimman osan näytöstä vie pirun liikennenäkymä. Leiska on selvästi suunniteltu pelkkään FSD-ajamiseen.
 
Tuohon Teslaan voi myös lisätä ne ilmoitustekstit. Ne ovatkin vasta pienellä että jos ajaessa haluaa jotain vilkaista niin saa hetken katsoa.
 
Ite en valikkoja ajaessa käytä. Eli mieluummin ovat aina järkeviä eli pienempiä. En kestä noita doro-näyttöjä ollenkaan.
 
Jos tuota haluaisi parantaa niin nuo napit kuskin puolelle. Nyt kuski joutuu kuitenkin hiukan kurottamaan.
Tätä samaa olen ihmetellyt korean järjestelmässä, Sivuvalikko johon tule esim. puhelun/musiikin jne hallinta on oikeassa laidassa. Sinällään ei kovin suuri ongelma, kun pystyy tekemään hommat myös ratin napeilla.
 
Ite en valikkoja ajaessa käytä. Eli mieluummin ovat aina järkeviä eli pienempiä. En kestä noita doro-näyttöjä ollenkaan.
Lähtökohta pitää olla se että ne on varmasti riittävän isoja ja selkeitä koko käyttäjäkunnalle. Optiona sitten käyttäjäkohtaisia säätöjä. Pienempi paha se että yksittäisen käyttäjän kannalta joku pienempi koko olisi paremman näköinen. Jälkimmäiset joutuu tyydyttään sitten optiolla millä voi säätää koot mieleisekseen ja näyttää sen mukaan jos hän istuu kuskinpaikalla.
 
Itse en ostaisi millään rahalla itselle edes Polestaria, mutta liisarina voisin hyvinkin ajella pari vuotta, koska edullinen ja todella hyvä. Elikkäs koska liisariksi näitä sähköjä myydään kai se +50 % firmoille + liisarina moni yksityinenkin hommaa, niin se muuttaa nähdäkseni paljon tilannetta.

Drivalia Polestar 4, 100kwh-akulla vajaat 700€/kk, Nähdäkseni ihan hyvä diili. 765€/kk jos ajaa 20tkm/1v.
1739000198284.png
No on siinä vetokoukulla hintaa. Melkein 10% kokonaiskustannuksesta.
 
Lähtökohta pitää olla se että ne on varmasti riittävän isoja ja selkeitä koko käyttäjäkunnalle. Optiona sitten käyttäjäkohtaisia säätöjä. Pienempi paha se että yksittäisen käyttäjän kannalta joku pienempi koko olisi paremman näköinen. Jälkimmäiset joutuu tyydyttään sitten optiolla millä voi säätää koot mieleisekseen ja näyttää sen mukaan jos hän istuu kuskinpaikalla.
Teslassa voi onneksi säätää fonttien kokoja. Doro on doro for life. Hyvä että kaikille on vaihtoehtoja.
 
Jos aiot paljonkin niitä ajaessa säätää, doro on sinulle oikea ja selkeä. 👍
Jätäppä tuollainen lapsellinen ulosanti pois ketjusta. Doron puhelimet eivät liity aiheeseen.

Kyse on nimenomaan siitä, että ajaessa ei tarvitse mitään valikoita naputella ja tekstejä lueskella, vaan säätö toimii välittömästi ja helposti isoa nappia painaen.
 
Jätäppä tuollainen lapsellinen ulosanti pois ketjusta. Doron puhelimet eivät liity aiheeseen.

Kyse on nimenomaan siitä, että ajaessa ei tarvitse mitään valikoita naputella ja tekstejä lueskella, vaan säätö toimii välittömästi ja helposti isoa nappia painaen.
Juuri kuten Dorot on suunniteltu, helposti isoa nappia painen. Siksi sitä sanaa käytän. Ei se ole lapsellista. Jätäppäs itse kiukuttelu ja määräily pois keskustelusta.

Varmasti monet jotka noita doroautoja ajavat voivat omistaa myös doro-puhelimen, jos tykkäävät isoista ja painotetun selkeistä käyttöliittymistä.

Perus keski-ikäinen vähän teknologisesta kehityksestä jäänyt keski-ikäinen, ostamassa vaikka kiinalaista Volvoa. Käyttöliittymä on varmasti tutun oloinen. Kyllähän ne autoa kehittäessä näitä miettii.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri kuten Dorot on suunniteltu, helposti isoa nappia painen. Siksi sitä sanaa käytän. Ei se ole lapsellista. Varmasti monet jotka noita doroautoja ajavat voivat omistaa myös doro-puhelimen, jos tykkäävät isoista ja painotetun selkeistä käyttöliittymistä.

Perus keski-ikäinen vähän teknologisesta kehityksestä jäänyt keski-ikäinen, ostamassa vaikka Volvoa. Käyttöliittymä on varmasti tutun oloinen.
no ohan se selkee liittymä kaikein paras varsinkin laitteessa jossa katse ja huomio pitää olla enimmäkseen muualla kun jossain näytössä, mitä vähempi tiirailua, ja painalluksia jotta joku selkee perus asia tulee saavutettua (kuten 80-luvun corollassa, esim simpelin napin takaa penkin lämmitys) eikä esim kuten ID sarjassa paina eka pientä ikonia, sitten paina x määrä (ikonin paikka muuttuu ekan painalluksen jälkeen) riippuen tehosta samaa iconia jotta lämmitys pois.. tee sama ratin lämmitykselle. ja tollaiset turhat taustakuvat on vaan häiriöksi jos pitää jotain säätää kesken ajon, yksivärien tausta paras..
mutta meitä on niin moneksi, ei koskaan kaikki ole tyytyväisiä, ei vaikka sais kokonaan muokattua ite näkymän, aina joku siitäkin si jotain miinusta keksii

edit: ja eikö nämä näyttö keskustelut koske oikeastaan myös kaikki muitakin uusia autoja pikkuhiljaa eikä vain EV? alkaahan niitä olee melkoisesti myös muissa.
 
no ohan se selkee liittymä kaikein paras varsinkin laitteessa jossa katse ja huomio pitää olla enimmäkseen muualla kun jossain näytössä, mitä vähempi tiirailua, ja painalluksia jotta joku selkee perus asia tulee saavutettua (kuten 80-luvun corollassa, esim simpelin napin takaa penkin lämmitys) eikä esim kuten ID sarjassa paina eka pientä ikonia, sitten paina x määrä (ikonin paikka muuttuu ekan painalluksen jälkeen) riippuen tehosta samaa iconia jotta lämmitys pois..
ID:ssä penkin lämmitys tulee myös yhdellä kosketuksella kun painaa yhtaikaa ilmastoinnin lämpötilan kylmä- ja kuumapuolta.
 
ID:ssä penkin lämmitys tulee myös yhdellä kosketuksella kun painaa yhtaikaa ilmastoinnin lämpötilan kylmä- ja kuumapuolta.
Jaah tuota ole huomannut, mutta sammuuko ne molemmat myös siitä si? Ko ongelma ei ole niitä laittaa päälle, ko asetuksissa valittavissa lämpötilan mukaan et ne lähtee kans heti, mutta ko eivät sammu, vaan just sen sammutuksen joutuu hakkailee x määrä näyttöä
edit, ja ainakin omassa jo pelkkä namiska josta saa lisää lämpöä on epäluotettava, kun se keksii välillä et painoin muka pitkään samalla volume - vaikka vaan kerran napauttaisin, ja radio hiljenee, sit taas saa lisää katella mistä painellaan taas, paitsi jos heti hokaa homman ni ratista saa katsomatta taas volumea. mutta nää on ny niitä muita heikkouksia, mutta liittyy koska taas pitäis alkaa tihrustaa turhaan jotain näyttöä eikä tuulilasista ulos tietä ja liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri kuten Dorot on suunniteltu, helposti isoa nappia painen. Siksi sitä sanaa käytän. Ei se ole lapsellista. Jätäppäs itse kiukuttelu ja määräily pois keskustelusta.

Varmasti monet jotka noita doroautoja ajavat voivat omistaa myös doro-puhelimen, jos tykkäävät isoista ja painotetun selkeistä käyttöliittymistä.

Perus keski-ikäinen vähän teknologisesta kehityksestä jäänyt keski-ikäinen, ostamassa vaikka Volvoa. Käyttöliittymä on varmasti tutun oloinen.
Dorot on teknisesti ja ominaisuuksiltaan keskinkertaisia, ja markkinoinnissa kohderyhmänä iäkkäät ihmiset , siis ei eläkelläiset yleisesti, vaan ne joille nyt joku sukulainen haluaa tuupata jotain perusluurin kaltaista.

Jos taasen katselet yleisesti millaisia asetuksia tavikset työikäiset tekee laitteidensa käyttöliittymää, niin siellä on sitten laajalla hajonolla tekstin ja kuvakkeiden koko, osaamattomat ehkä menee jollain oletuksella, vaikka säätömahdollisuus olisi.

Auton käyttöliittymä on pahasti pielessä jos työikäinen ajokortillinen joutuu auton näyttöä tihrustaan jo perus valikko käytössä. Jotain fiilista saa siitä että lainaa jonkun toisen lukulaseja, tai jos haluaa mallintaa ikänäkö niin lainaa jonkun nuorena hyvän näkökyvyn onnellisena omistaneen nyt yli nelikymmpisen lukulaiseja.

Jos tekstiä mistä ei tarvi saada kaikkien selvää niin kuullostaa tarpeettomalta tekstiltä. Jos taasen se on tarpeellista niin sen pitää olla helposti luettavissa. Toki se että tarvii lukea ei ole tavoiteltavaa. Mutta hirveitä on nekin missä jotain kuvakkeita mitä ei yksiselitteisesti tiedä mitä ne tarkoittaa. Vielä surkeampi jos on jotain puhelin/tabeltti tietikonee kokoa.
 
Tottakai, ihan normaali sykli OFF-3-2-1-OFF.

Niin ja uudemmissa malleissahan penkinlämmitys toimii suoraan omasta napista infotainmentissa ja ratin lämmitykselle on myös ratissa oma nappi.
Pitää koklaa tota yhdistelmää seuraavaksi..

Ja juuh on ne omat nappulat siellä ko eka menny climate valikkoon, joko penkinlämmitys iconista tai cli namiskasta.. mutta si saakin hakata molempia sen x määrän et menee pois, ja kuikuilla mihin painelee
Edit ja mun pointti ei oo haukkua p*skaa suunittelua. Vaan, vaan todeta että selkeät isot namiskat ois paremmat, saati sen 80luvun corollan fyysinen nappula joka aina samassa paikassa eikä vaadi mitään kuikuilua vaan voi katsella liikennettä. Simpeli on/off ilman et katselet montako kertaa painoit ja rekistöröitykö kaikkipainallukset, vai oliko jopa viivettä ja menikin jo taas täysille
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 504
Viestejä
4 628 450
Jäsenet
76 043
Uusin jäsen
Diettaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom