Yleistä keskustelua sähköautoista

Jotenkin olen mieltänyt, että Tesla ilmoittaisi keskimäärin litrat vielä keskivertoa enemmän yläkanttiin, selvästi eri tavalla kuin muut. Yksi hyvä esimerkki (ainakin omiin kuljetustarpeisiini nähden) litrojen toimimattomuudesta on Model Y:n ja Volvo XC90:n tavaratilat. Model Y:n tavaratilaksi ilmoitetaan 854 litraa, Volvon konttiin mahtuu vain 668 litraa. On kuitenkin aika selvää kumpaan mahtuu enemmän matkalaukkuja, pyykinpesukone, jääkaappipakastin, 200cm pitkä 105cm leveä runkopatja, jne

Muoto on Volvossa tottakai yleiskäytännöllisempi ja siellä pystyy luultavasti paremmin roudaamaan yksittäisiä isoja esineitä, mutta kuva on siinä mielessä harhaanjohtava, että Model Y:ssä on tuolla kontin alla vielä oikeasti aivan valtava alakontti. En yllättyisi ihan hirveästi jos vaikka jotain reppuja ja laukkuja mahtuisi Y:hyn ja XC90:iin suunnilleen yhtä paljon.

Edelleen kyllä ihmetyttää, että mihin ihmeeseen kaikki muut valmistajat sähköautoissa sen kontin alaisen tilan hukkaa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan nykytiedoin Teslassa pikalataus ei juuri vaikuta kulumaan. Googlella löytyy monenmoista lähdettä. Enyaqista mielenkiintoisen teki, että kaikki moduulit olivat kuluneet = ei viittaa yksittäiseen kennovikaan,, vaan siellä on satoja kennoja kuluneena. Se et samaan autoon päätyy satoja viallisia kennoja on mahdollista, mutta nostaa todennäköisyyttä, et Volkswagen konserni ei ole saattanut osata hallita kemiallista reaktiota kun kiireessä ryntäsivät markkinaan.

Tämä Youtubessakin esiintynyt ”akkutohtori” taas spekuloi, että Taycanin kovat lataustehot ovat ehkä otettu suuremman riskin kustannuksella. Tiedähän tuota ei kuin Porsche. Porshella on akunsäästämoodi auton softassa: rajoittaa tehon alle 200kw. Porsche on vetänyt myös takaisin Taycaneita huoltoon ja asentaneet akkua seuraavia softia.

Mutta kyse on kemiallisen reaktion hallinnassa, miten kukin merkki onnistunut kun kiireellä sysätty autoja -21-22 kuumina vuosina, se jää nähtäväksi.

Vaikkapa ekoissa Leafeissa: ei ollut jäähdytystä kunnolla, ne akut kului kuumissa ilmastoissa nopsaan.Minä arvaan et joku isompi probleema selviää jossain vaiheessa joltain merkiltä, välttäsin alkupään VAG-konsernin tuotoksia tai budjetoidin 10k€ akun vaihtoon. Samoin välttäisim alkupään Model S tai budjetoisin 5k€ akun vaihtoon.
Korjaus tosiaan, että missään Nissan Leafissa ei ole akun jäähdytystä. Ei edes siinä isoimmassa noin 60kWh akulla olevassa.

Alkupään model s 85 ja 85D on tosiaan huonolla akulla. Melko usein akku onkin vaihdettu takuuaikana. Mutta sitten ihan loppupään 85 akku voi toimia ja samoin siitä se jatkokehitelty 90kWh akku. Toki se 5k€ kannattaa silti varata akun korjaukseen jossain vaiheessa?
 
Ilmoittakoon Tesla mitä teoreettisia litramääriä tahansa, mutta jos käytännön elämää ajatellaan niin eihän Model 3 ja Enyaqin tavaratiloista voi oikein puhua samana päivänäkään.

DSC_6078.jpg


2023_skoda_enyaq_rs_iv_114_2560x1440.jpg
Itse en tarvitse korkeutta konttiin, mutta ymmärrän sinun tarvitsevan. Teslan syvennykseen menee matkalaukku, päälle toinen isompi, sivuille kasseja ja keulaan vielä yksi pieni matkalaukku.

Kullekin tarpeen mukaan, mutta kaikki ei tartte neliön aukkoa. Ymmärrän toki sen empiristisen faktan, että suuri osa ihmisistä siirtyy SUV-tyyppiseen autoon joka tarkoittaa et ihmiset haluaa niitä enemmän ja ettei useimmille sedan saata olla vaihtoehto SUVin sijaan. Minulle on, koska en tartte neliön lastausaukkoa.

IMG_4419.jpeg
 
Mun mielestä tämä on varsin erikoinen mielipide ja vahvasti ostopäätökseen vaikuttava tekijä henkilöltä, joka on kuitenkin juuri ostanut "vanhan" MEBbiläisen, missä ei ole minkäänlaista käyttäjän hallinnoimaa lämmönhallintaa. MEB:llä kun pahimmillaan talvella lataat kylmää akkua reilusti alle 50kW teholla ja/tai vaatii kikkailua laturille saapumisessa juuri oikealla varauksella +/- 2%-yksikön sisällä.
"Pahimmillaan" eli jäinen akku johon työnnät sähköä, omassa kerran sain kun oli -30 ja auto seisoi vuorokauden pihalla ja menin 40% varauksella lataamaan siinäkään ei olisi ollut mitään hyötyä esilämmityksestä. Todellisuus on tuo 20-30% heikompi kuin kesällä joka hukkuu jo latausinfran kuormantasailuun. Juuri kävin Tampereella ja mennessä -10 pakkasta ilman kikkailuja 80kw paikkeilla lähtötaso, ei ne Teslatkaan juuri nopeammin lataa kun ottaa sen alkupiikin huomiotta. Toki kun liian isolla varauksella tekee ei kesälläkään ota sähköä. Kyse on latauskäyrän muodosta. 70% ottaa helposti n. 30min latauksella kun kesällä se on 80%. Liitteenä reissun heikoimpia käyriä aloitus liian korkealta. Summa summarum Mebillä pärjää kun ajat perheeen kanssa Jouluna Hiihtolomalla ja Pääsiäisenä pohjoisen reissun ei mitään heikkoa.

Screenshot_2025-02-07-16-35-31-24_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Mikä juttu tämä oikein on? Oman kokemuksen mukaan tuollaisessa +5 - -5 kelissä kun lataa 5 kertaa putkeen 15-90% niin aina se lämmittää kunhan se navigointi onnistuu. Laturissa ollessa en istu autossa jos tämä liittyi siihen että joissain tilanteissa ei hyttiä ja akkua kyetä yhtäaikaa pitämään tavoitelämmössä.

Väärin on kyllä todellakin tehty se ettei ole nappia mistä lämmityksen saa päälle tai valikkoa mistä lämmön näkisi.

Ero tuollaisella 1000km matkalla vanhaan ei lämmittävän MEB ei silti kovin iso noissa keleissä, ehkä tunnin luokkaa omalla ajotyylillä. Ehkä sitten kun mennään sinne -20C niin ero alkaa kasvamaan.
No siis jos tulet akulle 5%:lla, niin vikat ~30km mennään ilman akun esilämmitystä, koska se katkeaa 20%:ssa tjsp.

Ja vaikka olisi pakkasta, niin jos tulet kovin tyhjällä akulla akulle, niin akku ylikuumenee ja alkaa rajoittaa latausnopeutta jossain 60-70% kieppeillä kun akun lämmöt nousevat yli jonkun raja-arvon.

Noiden ”ongelmien” vaikutus on oikeasti varsin mitätön, luokkaa 1-2min per lataustauko. Mutta ne ovat juuri sellainen kauneusvirhe joka särähtää omaan insinööriajatteluuni pahasti. Kun on kerran panostettu latausnopeuteen, niin silti tehty keskinkertainen lämmitysalgoritmi ja riittämätön akun jäähdytyskierto.
 
Yhdellä kädenheilautuksella, ja vähän kyllä muullakin käytöksellä, kauaskantoisia seurauksia.
Harmi. Itse autothan on olleet mielestäni ihan hyviä, mutta firman johdon kyseenalaiset toimet työntää tehokkaasti hylkimään merkkiä.

 
"Pahimmillaan" eli jäinen akku johon työnnät sähköä, omassa kerran sain kun oli -30 ja auto seisoi vuorokauden pihalla ja menin 40% varauksella lataamaan siinäkään ei olisi ollut mitään hyötyä esilämmityksestä. Todellisuus on tuo 20-30% heikompi kuin kesällä joka hukkuu jo latausinfran kuormantasailuun. Juuri kävin Tampereella ja mennessä -10 pakkasta ilman kikkailuja 80kw paikkeilla lähtötaso, ei ne Teslatkaan juuri nopeammin lataa kun ottaa sen alkupiikin huomiotta. Toki kun liian isolla varauksella tekee ei kesälläkään ota sähköä. Kyse on latauskäyrän muodosta. 70% ottaa helposti n. 30min latauksella kun kesällä se on 80%. Liitteenä reissun heikoimpia käyriä aloitus liian korkealta. Summa summarum Mebillä pärjää kun ajat perheeen kanssa Jouluna Hiihtolomalla ja Pääsiäisenä pohjoisen reissun ei mitään heikkoa.
MEB:ssä oli jatkuva "ylläpitolämmitys" parkissa ollessakin eli pitää akun plussan puolella jos vaan akussa riittävästi sähköä?

EV6 uusimalla softaversiolla lataa 16kW teholla jos menee -10 asteisella akulla pikalaturille. Hyvänä puolena ei kuluta akkua parkkipaikalla pakkasessa seisoessa mutta äkkilähtö jonnekin kauemmas suht tyhjälla akulla kannattaa unohtaa, -20 asteista akkua saa lämmittää tunnin ennenkuin se lataantuu millään järkevällä teholla.
 
Kusematta lappiin, eh? Vaihtoehtoisesti voisit vaan ajaa autoa ja todeta kaiken toimivan? Sähköautona korealaisessa ei ole ollut pienintäkään huomauttamista ja akun lämmityskin on toiminut hyvin sen pari kertaa mitä testailin. Päätin vain olla käyttämättä sitä vähäisen hyödyn takia. Rapidgate on ilmeisesti noita jotain Björnin alkupään pelleilyajoja? Auton akun hallintasofta on päivittynyt viimeisen parinkin vuoden aikana useamman kerran, että mikä lie tilanne. Käytännön tasolla ei näy mitään missään. Perusauton ominaisuuksissa korealaisella on vielä parannettavaa.
Tässä oli muistaakseni niin että Björn istui autossa mussuttamassa ilmastointi päällä ja auto priorisoi lämmönvaihtimessaan björnin mukavuutta latausnopeuden kustannuksella.

Tuossa oma lataus viime kesältä Ioniq 5:llä peräkärryä vetäen, oletan että akku oli ainakin riittävän lämmin. Ihme mussuttaja täytyy olla jos tuo nopeus ei riitä. Mitä väliä sillä on miten lämmönhallinta on totetutettu kun lopputulos on noin hyvä?

1738944142225.png
 
Yhdellä kädenheilautuksella, ja vähän kyllä muullakin käytöksellä, kauaskantoisia seurauksia.
Harmi. Itse autothan on olleet mielestäni ihan hyviä, mutta firman johdon kyseenalaiset toimet työntää tehokkaasti hylkimään merkkiä.

Uuden Y:n toimitukset alkavat kohtapuolin, joten ei ihme tuo dippi. Q1 ollaan viisaampia mikä oli vaikutus. Lisäksi korkokamppikset loppui mm. Suomessa joulukuussa.

VAGin lain rikkominen ja salailu dieselgaten aikaan taisi olla melkolailla vaikutukseton. Briteissä 10% sähköautoista on kiinalaismerkkejä. Minun arvaus on, että 1/10 firmasta omistavan sananvapauden käyttö, oikeistoideologia, ja hyvin todennäköisesti työsuhdelakien rikkominen ei kuulosta kovin ihmeelliseltä ja vaikutus jää vähäiseksi. Eipä Mercedekaen 20% kiinalaisomistua vähennä vauhtia tai Volvon 80% kiinalaisomistus.

Nämä väitteet salattuun tietoon pääsystä ei ole varmentuneet mitenkään. Jenkki enemmistö toivoi Liittovaltion leikkausta, ovensuukyselyt kannattaa toimia, joten kunnioittakoomme sitä. Kädenheilautus on huono vitsi, Muskin juutalaissuhde on tiivis ja natsia siitä ei saa tekemälläkään: Israelin pressakin kiitteli häntä työstään.
 
Teslan myyntiromahduksistahan on uutisoitu usein, kun tesla syystä tai toisesta tuo niitä autoja sellaisina ryppäinä rekisteröitäväksi, jolloin kuukausien välille tulee usein todella isoja eroja.. Siis ihan riippumatta TJ:n puheista.
 
No siis jos tulet akulle 5%:lla, niin vikat ~30km mennään ilman akun esilämmitystä, koska se katkeaa 20%:ssa tjsp.

Ja vaikka olisi pakkasta, niin jos tulet kovin tyhjällä akulla akulle, niin akku ylikuumenee ja alkaa rajoittaa latausnopeutta jossain 60-70% kieppeillä kun akun lämmöt nousevat yli jonkun raja-arvon.

Noiden ”ongelmien” vaikutus on oikeasti varsin mitätön, luokkaa 1-2min per lataustauko. Mutta ne ovat juuri sellainen kauneusvirhe joka särähtää omaan insinööriajatteluuni pahasti. Kun on kerran panostettu latausnopeuteen, niin silti tehty keskinkertainen lämmitysalgoritmi ja riittämätön akun jäähdytyskierto.
Totta, tuo on hiukan erikoinen ja ärsyttävä rajoitus. Se hiukan helpottaa että lataa kohtuu hyvin aika isoillekkin prosenteille niin voi 80-10-80 sijaan ajaa 20-90-20.
MEB:ssä oli jatkuva "ylläpitolämmitys" parkissa ollessakin eli pitää akun plussan puolella jos vaan akussa riittävästi sähköä?

EV6 uusimalla softaversiolla lataa 16kW teholla jos menee -10 asteisella akulla pikalaturille. Hyvänä puolena ei kuluta akkua parkkipaikalla pakkasessa seisoessa mutta äkkilähtö jonnekin kauemmas suht tyhjälla akulla kannattaa unohtaa, -20 asteista akkua saa lämmittää tunnin ennenkuin se lataantuu millään järkevällä teholla.
Parkissa vanha MEB lämmitti vain jos lähtöaika oli asetettu ja sitten ajossa piti sen siinä. Kuumemmaksi lämmitti vain jos soc riittävän pieni ja kytki dc laturiin.
 
Musk toki on syöksemässä USAta aika mielenkiintoiseen positioon Trumpin heiluessa samassa veneessä. Ei kiinnosta tukea tuota perseilyö, eikä siihen onneksi ole autojen kohdalla mitään syytäkään. Ihan riittävän hyviä vaihtoehtoja löytyy kyllä markkinoilta yhä enenevässä määrin.

Sähköautojen myyntihän nousi briteissä tammikuussa joku 30% ja Tesla lasketteli vähintään saman verran toiseen suuntaan. S myi silloin joskus briteissä jopa ihan hyvin, mutta kun oikeanpuoleisen ratin omaava versio peruttiin niin aika lailla myynnit pysähtyivät siihen.

Mahtaakohan Ionic5:n (ja Kia malleihin tietty myös) noihin vanhempiin tulla softapäivityksellä se, ettei akun lämmitys lakkaisi ainakaan 20%? Jenkeissähän ainakin 2025 versio ei enää lopeta lämmitystä tuossa kohtaa vaan menee aika reippaasti pienemmälle prosentille (tarkkaa lukemaa en ole nähnyt kun joku pysähtyi 14% mutta vain sen takia että akusto saavutti maksimilömpötilansa mihin yleensäkään lämmitetään). Jos uusin ei enää tuohon pysähdy ja noihin tulee OTA päivityksiä 22 mallista lähtien, niin ihan mahdollinen korjattava toiminto.
 
Miksi MEB-autoissa, ainakin Enyaqissa on valikot ihan valtavan kokoisina? Menee iso näyttö hukkaan, kun valikko levitetty valtavaksi, kuin skaalattu kiireessä pikkunäytöltä isolle.

IMG_4423.jpeg
 
Musk toki on syöksemässä USAta aika mielenkiintoiseen positioon Trumpin heiluessa samassa veneessä. Ei kiinnosta tukea tuota perseilyö, eikä siihen onneksi ole autojen kohdalla mitään syytäkään. Ihan riittävän hyviä vaihtoehtoja löytyy kyllä markkinoilta yhä enenevässä määrin.

Sähköautojen myyntihän nousi briteissä tammikuussa joku 30% ja Tesla lasketteli vähintään saman verran toiseen suuntaan. S myi silloin joskus briteissä jopa ihan hyvin, mutta kun oikeanpuoleisen ratin omaava versio peruttiin niin aika lailla myynnit pysähtyivät siihen.

Mahtaakohan Ionic5:n (ja Kia malleihin tietty myös) noihin vanhempiin tulla softapäivityksellä se, ettei akun lämmitys lakkaisi ainakaan 20%? Jenkeissähän ainakin 2025 versio ei enää lopeta lämmitystä tuossa kohtaa vaan menee aika reippaasti pienemmälle prosentille (tarkkaa lukemaa en ole nähnyt kun joku pysähtyi 14% mutta vain sen takia että akusto saavutti maksimilömpötilansa mihin yleensäkään lämmitetään). Jos uusin ei enää tuohon pysähdy ja noihin tulee OTA päivityksiä 22 mallista lähtien, niin ihan mahdollinen korjattava toiminto.
Amerikasta jos puhutaan niin enemmistö taisi kuitenkin olla Muskin ja kumppaneiden kannattajia. Kummalla puolen sitten asia vaikuttaa enemmän ostopäätökseen sitä lienee hankala sanoa. Omalla kohdalla Muskin vaikutus aika +-0, enemmän vaikuttaa nuo vaihtoauton kanssa touhuamisen haasteet.

Tuosta korealaisten akkulämmityksestä. Sähköautomiesten teamsissä tms. joku sanoi että hänen auto lämmittää 17% asti jonkin päivityksen jälkeen. Mulla yleensä lopettaa juuri ennen kun 18% tulee mittariin.

Amerikkailaisten KIA foorumeita kun lukee niin siellä vielä elätellään toiveita langattomasta aa cp ja esilämmitysnapista. Itse kyllä epäilen että tuskin tulee.
 
MEB:ssä oli jatkuva "ylläpitolämmitys" parkissa ollessakin eli pitää akun plussan puolella jos vaan akussa riittävästi sähköä?

Ei toi mebbi ainakaan käytä ylläpitolämmitykseen prosenttiakaan ajoakusta. Auto seissyt talvella viikon, parikin eikä akun varaus muutu yhtään mihinkään. Reilu vuosi sitten tammikuun alussa esim. seisoi Oulun lentokentän parkissa reilu viikon -30’C ja oli supernihkeää lähteä liikkeelle.
 
Musk toki on syöksemässä USAta aika mielenkiintoiseen positioon Trumpin heiluessa samassa veneessä. Ei kiinnosta tukea tuota perseilyö, eikä siihen onneksi ole autojen kohdalla mitään syytäkään. Ihan riittävän hyviä vaihtoehtoja löytyy kyllä markkinoilta yhä enenevässä määrin.

Sähköautojen myyntihän nousi briteissä tammikuussa joku 30% ja Tesla lasketteli vähintään saman verran toiseen suuntaan. S myi silloin joskus briteissä jopa ihan hyvin, mutta kun oikeanpuoleisen ratin omaava versio peruttiin niin aika lailla myynnit pysähtyivät siihen.

Mahtaakohan Ionic5:n (ja Kia malleihin tietty myös) noihin vanhempiin tulla softapäivityksellä se, ettei akun lämmitys lakkaisi ainakaan 20%? Jenkeissähän ainakin 2025 versio ei enää lopeta lämmitystä tuossa kohtaa vaan menee aika reippaasti pienemmälle prosentille (tarkkaa lukemaa en ole nähnyt kun joku pysähtyi 14% mutta vain sen takia että akusto saavutti maksimilömpötilansa mihin yleensäkään lämmitetään). Jos uusin ei enää tuohon pysähdy ja noihin tulee OTA päivityksiä 22 mallista lähtien, niin ihan mahdollinen korjattava toiminto.
Tulit julistamaan tähän sähköautolankaan, että tykkäät korruptoituneesta ja ylipaisuneesta jenkkien valtiorakenteesta? Ja sen leikkailu on perseilyä. Ooookei....

Onnea vaan noiden muiden merkkien ominaisuuksien selvittämiseen, jos eivät Tesloja ole. Pääosin käytettynä ovat hylättyä ser-jätettä nuo jo uutena hitaat tietokoneet. Kyllähän ne lupailee päivityksiä etänä mutta voi olla että pääset liikkeeseen omalla rahalla niitä tekemään jos edes jaksavat tehdä niitä luvattuja päivityksiä loppuun.
 
Muistakaa et E-Korean pressa yritti ihan aitoa vallankaappausta juuri alkuvuodesta: kannattaako ostaa totalitarisen pressan maasta Kia tai Hyundaita? Monesta voi tehdä moraalikyssärin: mitäpä jos annettaisiin enemmistön valitseman pressan trimmata liittovaltiota 👍🏻 Keskitytään autoihin me.

Ja BMW;n enemmistöomistajien varallisuuden juuri ulottuu pakkotyöaikaan natsisaksaan.

Joku oli laskenut et joka Teslasta menis Elonille 10%. Ei mene, koska raha menee yhtiölle nimeltä Tesla, joka laittaa 100% investointeihin kassasta.
 
Mahtaakohan Ionic5:n (ja Kia malleihin tietty myös) noihin vanhempiin tulla softapäivityksellä se, ettei akun lämmitys lakkaisi ainakaan 20%? Jenkeissähän ainakin 2025 versio ei enää lopeta lämmitystä tuossa kohtaa vaan menee aika reippaasti pienemmälle prosentille (tarkkaa lukemaa en ole nähnyt kun joku pysähtyi 14% mutta vain sen takia että akusto saavutti maksimilömpötilansa mihin yleensäkään lämmitetään). Jos uusin ei enää tuohon pysähdy ja noihin tulee OTA päivityksiä 22 mallista lähtien, niin ihan mahdollinen korjattava toiminto.
Olisin hyvin yllättynyt jos olisi tulossa enää mitään merkittäviä päivityksiä 2022 malleihin.

Muistakaa et E-Korean pressa yritti ihan aitoa vallankaappausta juuri alkuvuodesta: kannattaako ostaa totalitarisen pressan maasta Kia tai Hyundaita? Monesta voi tehdä moraalikyssärin: mitäpä jos annettaisiin enemmistön valitseman pressan trimmata liittovaltiota 👍🏻 Keskitytään autoihin me.
Vähän vaikea pukea edes sanoiksi miten paljon halveksun tällaista munattomuutta.
 
Olisin hyvin yllättynyt jos olisi tulossa enää mitään merkittäviä päivityksiä 2022 malleihin.


Vähän vaikea pukea edes sanoiksi miten paljon halveksun tällaista munattomuutta.
Ei se ole munattomuutta. Me normaalit ihmiset ollaan vaan jo lopen kyllästyneitä tähän vasurilaidan mielensäpahoittamiseen, cancelointiin ja kitinään eri ihmisten mielipiteistä. Siksi se Trumppikin on tuolla vallassa että kiitos vaan. Lopeta hyvä ihminen halveksunta autolangassa ja mene sinne politiikkaketjuun jos tuolta tuntuu.
 
Tässä kovaa kyytiä 50-60k€ hintaluokasn ZeekR 7X: 400kw hipova latausnopeus ja 100kwh akku kalleimmassa. Tällaista totuttu näkemään Eurooppalaisissa huippumalleissa 100k€-hinnoissa. Infoteimentti näyttää hyvältä ja myös laatu. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

 
Muistakaa et E-Korean pressa yritti ihan aitoa vallankaappausta juuri alkuvuodesta: kannattaako ostaa totalitarisen pressan maasta Kia tai Hyundaita? Monesta voi tehdä moraalikyssärin: mitäpä jos annettaisiin enemmistön valitseman pressan trimmata liittovaltiota 👍🏻 Keskitytään autoihin me.

Ja BMW;n enemmistöomistajien varallisuuden juuri ulottuu pakkotyöaikaan natsisaksaan.

Joku oli laskenut et joka Teslasta menis Elonille 10%. Ei mene, koska raha menee yhtiölle nimeltä Tesla, joka laittaa 100% investointeihin kassasta.
Eikös tämä päde kaikkiin että raha menee yhtiölle?
Edit. Muskihan toki ajaa sitä isoa bonaripakettia itselleen.
 
Viimeksi muokattu:
Muistakaa et E-Korean pressa yritti ihan aitoa vallankaappausta juuri alkuvuodesta: kannattaako ostaa totalitarisen pressan maasta Kia tai Hyundaita? Monesta voi tehdä moraalikyssärin: mitäpä jos annettaisiin enemmistön valitseman pressan trimmata liittovaltiota 👍🏻 Keskitytään autoihin me.

Ja BMW;n enemmistöomistajien varallisuuden juuri ulottuu pakkotyöaikaan natsisaksaan.

Joku oli laskenut et joka Teslasta menis Elonille 10%. Ei mene, koska raha menee yhtiölle nimeltä Tesla, joka laittaa 100% investointeihin kassasta.
Sen verran kommentoidaan vielä, että Musk omistaa enemmän kuin 10%, jos joskus saa pakettinsa niin lähemmäs 20%. Ja jos tämän natsimulkun rahatilanteeseen haluaa vaikuttaa, pitää se tapahtua Teslan osakkeen arvon kautta. Sitähän Musk käyttää rahoituksensa järjestämiseen; useimmin vain vakuuden muodossa.

Ja vaikka Teslan osakkeenarvo ei juuri olekaan nykytodellisuuden kanssa yhteydessä niin jokainen ostamatta jätetty Tesla voi vaikuttaa paljon enemmän herra Muskin kukkaroon kuin 10% auton arvosta. Parhaassa tapauksessa vaikutus voi olla jopa tuhansia prosentteja auton arvoon suhteutettuna jos osakkeen arvo laskee ostamatta jätettyjen Teslojen ansiosta.
 
Tässä kovaa kyytiä 50-60k€ hintaluokasn ZeekR 7X: 400kw hipova latausnopeus ja 100kwh akku kalleimmassa. Tällaista totuttu näkemään Eurooppalaisissa huippumalleissa 100k€-hinnoissa. Infoteimentti näyttää hyvältä ja myös laatu. Elämme mielenkiintoisia aikoja.


Tuo Zeekkeri vois oikeestikin olla kiinnostava tapaus, tuohan on oikeestaan volvon sisarmalli, suunnitellaan göteborissa ettei vaan ihan volvon tiloissa elikkä on ihan yhtä rotsalainen/kiinalainen kuin volvo tai polester. Tuokohan tuota nyt oikeesti virallisesti kukaan suomeen. Onkohan tuollekin se 10 vuoden takuu tulossa, olis aika kova.
 
Mun mielestä tämä on varsin erikoinen mielipide ja vahvasti ostopäätökseen vaikuttava tekijä henkilöltä, joka on kuitenkin juuri ostanut "vanhan" MEBbiläisen, missä ei ole minkäänlaista käyttäjän hallinnoimaa lämmönhallintaa. MEB:llä kun pahimmillaan talvella lataat kylmää akkua reilusti alle 50kW teholla ja/tai vaatii kikkailua laturille saapumisessa juuri oikealla varauksella +/- 2%-yksikön sisällä.
Olin monta vuotta sovittelemassa sähköautonostohousuja jalkaan ja e-gmp oli kärkikahinoissa. Ekoissa ioniq5:sissa oli pienempi akku, ev6 ei ole koskaan sytyttänyt ulkonäön puolesta ja myöhemmissäkin ioniq5:sissa takalasinpyyhkijän puute + nuo aasialaisten autojen pimputtelut tuohon akun lämmönhallinan kökköisyyteen lisättynä (aluksihan sitä esilämmitystä ei edes ollut) ja suhteutettuna korkeisiin hankintahintohin estivät liipaisemasta norsukivääriä koronan aikana.


Se mikä minulle oli pari vuotta sitten tärkeää (mahdollisimman nopeat stopit) menetti sittemmin merkityksensä perheenlisäyksen takia ja sen myötä esteet MEB-ostolle katosivat. Sen kun yhdisti vähän käytettyjen pre-facelift-mallien hintojen kunnon pudotukseen, niin koitti ”take my money”-hetki.

Onhan tuo vanhan softa mebin lataus ihan naurettavaa talvella. Juuri pysähdyin vessatauolle itävallassa nollakelissä n. 40% soc:lla kun halusin testata plug&chargen ja 18.2kWh latautui 19min tauton aikana. Ajoa oli takana ~100kmh keskinopeudella n. 200km.

Toisaalta tämä meni puhtaasti p&c testimielessä, koska olisin päässyt perille ilman lataustakin. Aikaa meni koska piti jostain löytää fyysisiä kolikoita että pääsi vessaan 🤯.
Uuden Y:n toimitukset alkavat kohtapuolin, joten ei ihme tuo dippi. Q1 ollaan viisaampia mikä oli vaikutus.
Jos verrataan koko vuotta 2023 vs 2024, niin droppia tuli -40%. Siinä ei mikään yhden kuukauden korkokampanja enää tunnu.

HS.fi: ”Koko viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin Tesloja runsaat 3 700, kun toissa vuonna vastaava lukema oli yli 6 100.”
 
Tässä kovaa kyytiä 50-60k€ hintaluokasn ZeekR 7X: 400kw hipova latausnopeus ja 100kwh akku kalleimmassa. Tällaista totuttu näkemään Eurooppalaisissa huippumalleissa 100k€-hinnoissa. Infoteimentti näyttää hyvältä ja myös laatu. Elämme mielenkiintoisia aikoja.


Näyttää kyllä hyvältä ja sisältäkään ei nyt mikään huono. Näyttää tuo keskikonsoli aika massiiviselta mutta pitää ehdottamista käydä kokeilemassa jos joskus tulee Suomeen.
 
Täällä kehutaan kuinka Teslan ohjelmisto on ylivertainen ja se ainoana automerkkinä saa uusia ominaisuuksia päivitysten muodossa. Kahden kuukauden aikana joina olen ajanut Polestar 3:lla autoon on useita uusia ominaisuus. Kuten älypuhelimen käyttö avaimena (riittää että on taskussa) ja langaton Apple CarPlay. Samat päivitykset ovat toki tulleet myös sisarmalliin Volvo EX90:een.

CarPlay-tuki ei kyllä mielestäni ole niin tärkeä kuin monessa muussa autoissa, koska Android Automotive mahdollistaa uusien sovellusten latausten suoraan autoon Google Play-kaupasta. Löytyy esimerkiksi Nextory, Audible, Storytel, Tidal, Deezer, Yle Areena, Prime Video ja Max. Itsehän en istu autossa minuuttiakaan pidempään kuin on aivan pakko mutta ilmeisesti noita sovelluksiakin joku käyttää?
 
Täällä kehutaan kuinka Teslan ohjelmisto on ylivertainen ja se ainoana automerkkinä saa uusia ominaisuuksia päivitysten muodossa. Kahden kuukauden aikana joina olen ajanut Polestar 3:lla autoon on useita uusia ominaisuus. Kuten älypuhelimen käyttö avaimena (riittää että on taskussa) ja langaton Apple CarPlay. Samat päivitykset ovat toki tulleet myös sisarmalliin Volvo EX90:een.

CarPlay-tuki ei kyllä mielestäni ole niin tärkeä kuin monessa muussa autoissa, koska Android Automotive mahdollistaa uusien sovellusten latausten suoraan autoon Google Play-kaupasta. Löytyy esimerkiksi Nextory, Audible, Storytel, Tidal, Deezer, Yle Areena, Prime Video ja Max. Itsehän en istu autossa minuuttiakaan pidempään kuin on aivan pakko mutta ilmeisesti noita sovelluksiakin joku käyttää?
Kyllähän ne kiinalaiset on aina ollu hyviä kopioimaan, nyt ovat siis oppineet että päivitykset on jees. Katotaa sitteku siihen autoos tulee vaikka 8v päästä päivityksiä ja ominaisuuksia ni vertaile sitten Teslaan. Jos tuo autosi merkki on sillon vielä olemassa. Jopa Volkkari saa ulos jonkinlaisia softan numeromuutoksia uuteen autoon.
 
Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Lähinnä se, että ensimmäisiin 12 vuotta vanhoihin model ässiin tulee vielä ohjelmisto ja kartta päivityksiä. Myös LTE/4G modeemi päivitystäkin, joka toki maksaa 200€.
 
Tietoturvapäivitykset on tärkeitä tässä IoT ajassa. Mutta hyvinkin tärkeitä jos tuote lykätään ohjelmistoltaan raakileena ulos kuten Polle 3&4, Volvo EX30 & 90 ja toivotaan, että bugit sekä puuttuvat ominaisuudet saataisiin ihan pian kuntoon.
 
Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Tämä. Minun mielestä autossa pitäisi olla ostohetkellä luvatut ominaisuudet eikä korjailla vikoja myöhemmin. Joissakin merkeissä vikakorjaukset näyttävät olevan hyvä asia, toisissa ei.
Kyllähän ne kiinalaiset on aina ollu hyviä kopioimaan, nyt ovat siis oppineet että päivitykset on jees. Katotaa sitteku siihen autoos tulee vaikka 8v päästä päivityksiä ja ominaisuuksia ni vertaile sitten Teslaan. Jos tuo autosi merkki on sillon vielä olemassa. Jopa Volkkari saa ulos jonkinlaisia softan numeromuutoksia uuteen autoon.
Ensinnäkään auto ei ole minun. Toisekseen en aio ajaa samalla autolla kahdeksan vuoden päästä, en edes kahden vuoden päästä. Minua ei kiinnosta ajaa vanhoilla takuudettomilla autoilla. Enkä ole myöskään ajanut useammalla samanmerkkisellä autolla, joten Polestarin tulevaisuus on yhdentekevä.
 
Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Toisaalta nykyisin ohjelmistot on niin monimutkaisia että tuskin mikään ohjelma enää on kerralla täydellinen, joka on toki valitettavaa, mutta hyvä että on helppo tapa saada virheet korjattua. Ja ihan kaikkea maailmassa kukaan ei osaa kerralla ajatella. Uusia asioita ja ideoita tulee mieleen ja niiden pohjalta voi sitten lisätä autoon toiminnallisuuksia myöhemmin.
 
Suomeen ei ole vielä rantautunut parhaimmailta näyttävät ja teknisesti olevat kiinalaiset sähköautomerkit, laittaisin sellaisiksi NiO:n, Xiaomin ja ZeekR:n, paitsi on tullut BYD. Nyt nähdään ZeekR 7X osalta ehkäpä se kiinalaisten automerkkien toinen aalto (teknologia mennyt eurooppalaisia merkkejä edelle), eka aalto piti sisällään aika surkeaakin sähkötekniikkaa kuten Maxuksen osalta nähtiin, että meilkeinpä vaikutelma oli että kun kiinassa ei myynti vetänyt, niin nämä merkit lähti "löysempään" markkinaan Eurooppaan.

Mikään halpa vaikkapa tämä NiO ET5 ei ole, 75kwh - 100 kwh akkuvaihtoehdoilla 60-70k€. Varustukseen taas näyttää kuuluvan kuten ZeekR hieman "kaikki" mm. automaattisesti avautuvat ovet. Yleensä totuttu näkemään kallimmissa autoissa. NiO:n akun voi myös vuokrata, jolloin hinta tippuu 10-20k€. ZeekR 7X on selvästi edullisempi 50-60k€, jolloin ei taida vastaavaa kilpalijaa löytää.

Itse tykkään mainittujen kiinalaisten sisustalayotista, jossa näyttö on tuotu isona ja myös alas (on selvemmin koko hallintapaneeli) vr. Eurooppalaissa jää usein melko ylös. Sama sisustalayot on Tesloissa ja Polestarilla etenkin mallissa Polestar 4. Mitä mieltä muut sisustalayoteista, id.4-tyyppinen vai Polestar 4 / muut?

1738998809116.png

P4

1738999215339.jpeg

1738999496830.jpeg
 
Jos verrataan koko vuotta 2023 vs 2024, niin droppia tuli -40%. Siinä ei mikään yhden kuukauden korkokampanja enää tunnu.

HS.fi: ”Koko viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin Tesloja runsaat 3 700, kun toissa vuonna vastaava lukema oli yli 6 100.”

Nähdäkseni Tesla oli kuin 60 luvun alun Mosse Suomessa, ei hyvä mutta muitakaan autoja ei ollut saatavilla joten semmonen ostettiin. Nyt kun vaihtoehtoja on, parempia tai halvempia, luisu on väistämätön. Muskin omat burning platform jutut vaan vauhdittaa vääjäämätöntä.
 
Suomeen ei ole vielä rantautunut parhaimmailta näyttävät ja teknisesti olevat kiinalaiset sähköautomerkit, laittaisin sellaisiksi NiO:n, Xiaomin ja ZeekR:n, paitsi on tullut BYD. Nyt nähdään ZeekR 7X osalta ehkäpä se kiinalaisten automerkkien toinen aalto (teknologia mennyt eurooppalaisia merkkejä edelle), eka aalto piti sisällään aika surkeaakin sähkötekniikkaa kuten Maxuksen osalta nähtiin, että meilkeinpä vaikutelma oli että kun kiinassa ei myynti vetänyt, niin nämä merkit lähti "löysempään" markkinaan Eurooppaan.

Mikään halpa vaikkapa tämä NiO ET5 ei ole, 75kwh - 100 kwh akkuvaihtoehdoilla 60-70k€. Varustukseen taas näyttää kuuluvan kuten ZeekR hieman "kaikki" mm. automaattisesti avautuvat ovet. Yleensä totuttu näkemään kallimmissa autoissa. NiO:n akun voi myös vuokrata, jolloin hinta tippuu 10-20k€. ZeekR 7X on selvästi edullisempi 50-60k€, jolloin ei taida vastaavaa kilpalijaa löytää.

Itse tykkään mainittujen kiinalaisten sisustalayotista, jossa näyttö on tuotu isona ja myös alas (on selvemmin koko hallintapaneeli) vr. Eurooppalaissa jää usein melko ylös. Sama sisustalayot on Tesloissa ja Polestarilla etenkin mallissa Polestar 4. Mitä mieltä muut sisustalayoteista, id.4-tyyppinen vai Polestar 4 / muut?

1738998809116.png

P4

1738999215339.jpeg

1738999496830.jpeg
Tuo on vähän sillee, että ihan sama mitä ominaisuuksia näissä kiina-autoissa on, jäävät ostamatta, jos hinnat tuollaiset järjettömät. En ennusta hyvää tulevaisuutta niille.
 
Olin monta vuotta sovittelemassa sähköautonostohousuja jalkaan ja e-gmp oli kärkikahinoissa. Ekoissa ioniq5:sissa oli pienempi akku, ev6 ei ole koskaan sytyttänyt ulkonäön puolesta ja myöhemmissäkin ioniq5:sissa takalasinpyyhkijän puute + nuo aasialaisten autojen pimputtelut tuohon akun lämmönhallinan kökköisyyteen lisättynä (aluksihan sitä esilämmitystä ei edes ollut) ja suhteutettuna korkeisiin hankintahintohin estivät liipaisemasta norsukivääriä koronan aikana.


Se mikä minulle oli pari vuotta sitten tärkeää (mahdollisimman nopeat stopit) menetti sittemmin merkityksensä perheenlisäyksen takia ja sen myötä esteet MEB-ostolle katosivat. Sen kun yhdisti vähän käytettyjen pre-facelift-mallien hintojen kunnon pudotukseen, niin koitti ”take my money”-hetki.

Onhan tuo vanhan softa mebin lataus ihan naurettavaa talvella. Juuri pysähdyin vessatauolle itävallassa nollakelissä n. 40% soc:lla kun halusin testata plug&chargen ja 18.2kWh latautui 19min tauton aikana. Ajoa oli takana ~100kmh keskinopeudella n. 200km.

Toisaalta tämä meni puhtaasti p&c testimielessä, koska olisin päässyt perille ilman lataustakin. Aikaa meni koska piti jostain löytää fyysisiä kolikoita että pääsi vessaan 🤯.

Jos verrataan koko vuotta 2023 vs 2024, niin droppia tuli -40%. Siinä ei mikään yhden kuukauden korkokampanja enää tunnu.

HS.fi: ”Koko viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin Tesloja runsaat 3 700, kun toissa vuonna vastaava lukema oli yli 6 100.”

Tämän myyntimäärän perusteella on vaikea tehdä päätelmää syystä, vaikka droppia tullut. Pikemmin tuon viimevuoden dropin ajattelen johtuneen siitä, että vanha Model Y ei ole ollut enää niin kilpailykykyinen ja toki Tesla ei taida olla monen firman liisarivalikoimassa.

2024 oli mielenkiintoinen pomppu (olikohan uusi Highland 3 joita toimitettiin tammikuussa tms.) alkuvuoden myynneissä. Normaalisti tilastojen mukaan tammikuu on hiljainen kuukausi, mutta -24 myytiin 3-4x enemmän autoja kuin 2023 tammikuussa, vaikka kokonaismyynti jäi.

Mielestäni Median ja meidän kaikkien ihmisen oma vinouma haluaa nähdä hyvin varmasti itselleen epämiellyttävän politiikan (hallintoa leikattaisiin) vaikutukset myyntiin, vaikka ei sitä nykytiedoin voi sanoa: uusi Y:n julkistus + vertailukauden poikkeuksellinen myynti vääristää tilannetta. Tuo hallinnon leikkaaminen tuntuu olevan jotenkin tabu täällä.

1738999834943.png
 
Tuo on vähän sillee, että ihan sama mitä ominaisuuksia näissä kiina-autoissa on, jäävät ostamatta, jos hinnat tuollaiset järjettömät. En ennusta hyvää tulevaisuutta niille.
Itse en ostaisi millään rahalla itselle edes Polestaria, mutta liisarina voisin hyvinkin ajella pari vuotta, koska edullinen ja todella hyvä. Elikkäs koska liisariksi näitä sähköjä myydään kai se +50 % firmoille + liisarina moni yksityinenkin hommaa, niin se muuttaa nähdäkseni paljon tilannetta.

Drivalia Polestar 4, 100kwh-akulla vajaat 700€/kk, Nähdäkseni ihan hyvä diili. 765€/kk jos ajaa 20tkm/1v.
1739000198284.png
 
Tämän myyntimäärän perusteella on vaikea tehdä päätelmää syystä, vaikka droppia tullut. Pikemmin tuon viimevuoden dropin ajattelen johtuneen siitä, että vanha Model Y ei ole ollut enää niin kilpailykykyinen ja toki Tesla ei taida olla monen firman liisarivalikoimassa.

2024 oli mielenkiintoinen pomppu (olikohan uusi Highland 3 joita toimitettiin tammikuussa tms.) alkuvuoden myynneissä. Normaalisti tilastojen mukaan tammikuu on hiljainen kuukausi, mutta -24 myytiin 3-4x enemmän autoja kuin 2023 tammikuussa, vaikka kokonaismyynti jäi.

Mielestäni Median ja meidän kaikkien ihmisen oma vinouma haluaa nähdä hyvin varmasti itselleen epämiellyttävän politiikan (hallintoa leikattaisiin) vaikutukset myyntiin, vaikka ei sitä nykytiedoin voi sanoa: uusi Y:n julkistus + vertailukauden poikkeuksellinen myynti vääristää tilannetta. Tuo hallinnon leikkaaminen tuntuu olevan jotenkin tabu täällä.

1738999834943.png
En minäkään syitä lähde arvioimaan. Mutta yksittäisen kuukauden myynnin sijaan jos katsoo koko vuotta, niin aika pahalta se näyttää Teslan kannalta.

Firman virallinen tavoite taisi kuitenkin olla Muskin itse kertomana 40% lisäys myynteihin / toimituksiin joka vuosi ja nyt Suomessa saatiinkin -40% ja globaalistikin jäätiin hivenen toissavuoden luvuista, eli joku -1% tjsp.

Lisäys: mun on vaikea nähdä, että ulkoinen facelift ja ehkä myöhemmin tuleva 5% akkukapasiteetin lisäys tuplaisivat myynnit Suomessa. Ehkä olen väärässä, saa nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ostaisi millään rahalla itselle edes Polestaria, mutta liisarina voisin hyvinkin ajella pari vuotta, koska edullinen ja todella hyvä. Elikkäs koska liisariksi näitä sähköjä myydään kai se +50 % firmoille + liisarina moni yksityinenkin hommaa, niin se muuttaa nähdäkseni paljon tilannetta.

Drivalia Polestar 4, 100kwh-akulla vajaat 700€/kk, Nähdäkseni ihan hyvä diili. 765€/kk jos ajaa 20tkm/1v.
1739000198284.png
Jos haluaa maksaa 16000€ kahden vuoden 20 000km autoilusta, niin diilihän on ihan hyvä kyllä noin kalliista autosta.

16 000€ tuskin riittää polestarin arvonpudotuksen kattamiseen vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään…

Uskoisin, että monelle suomalaiselle 80snt/km + sähköt on liikaa autoilusta, mutta eiköhän noitakin jonkin verran mene kun osalla on millä mällätä ja tietävät, että vastaavat autot häviävät niin paljon arvoa ettei omistus kannata sitäkään vähää.
 
Jos haluaa maksaa 16000€ kahden vuoden 20 000km autoilusta, niin diilihän on ihan hyvä kyllä noin kalliista autosta.

16 000€ tuskin riittää polestarin arvonpudotuksen kattamiseen vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään…

Uskoisin, että monelle suomalaiselle 80snt/km + sähköt on liikaa autoilusta, mutta eiköhän noitakin jonkin verran mene kun osalla on millä mällätä ja tietävät, että vastaavat autot häviävät niin paljon arvoa ettei omistus kannata sitäkään vähää.
Nopeesti katoin et 1 v. vanhan 10tkm ajetun neliveto Polestar 2 saa Kamux/Saka-akselilta 48t€ (pilot+pluspaketti). Uus toimitusvalmis 64t€.

Erotus rapeet 16.000 euroa. Aika kylmää kyytiä tulee eka omistajalle.
 
En minäkään syitä lähde arvioimaan. Mutta yksittäisen kuukauden myynnin sijaan jos katsoo koko vuotta, niin aika pahalta se näyttää Teslan kannalta.

Firman virallinen tavoite taisi kuitenkin olla Muskin itse kertomana 40% lisäys myynteihin / toimituksiin joka vuosi ja nyt Suomessa saatiinkin -40% ja globaalistikin jäätiin hivenen toissavuoden luvuista, eli joku -1% tjsp.

Lisäys: mun on vaikea nähdä, että ulkoinen facelift ja ehkä myöhemmin tuleva 5% akkukapasiteetin lisäys tuplaisivat myynnit Suomessa. Ehkä olen väärässä, saa nähdä.
Facelift Model 3 oli aikamoinen harppaus: hiljainen ja alusta hyvin miellyttävä vr. pintakova ja keskimääräistä meluisampi vanha malli. Samat muutokset Y:hyn, niin se on todella hyvä auto.

Mielestäni Facelift Model 3: oven sulkeutuminen, rengasmelu, iskunvaimennuksen toiminta ei häpeä verrata yhtään BMW:n i4:ään. Kaikki edellä mainitut ihan objektiivisia mittapuita, ei subjektiivisia. Se on hämmentävää: toinen on 45k€ ("kaikki varusteet") ja toinen on alkaen 58k€? (ja tähän ei varmaan sisälly edes avaimetonta lukitusta saati sähköpenkkejä).

Toivottavasti BMW:n Neue klasse kolmonen on -10k€ halvempi ja samanlainen laadultaan kuin i4, sitten on erinomainen auto.
 
Facelift Model 3 oli aikamoinen harppaus: hiljainen ja alusta hyvin miellyttävä vr. pintakova ja keskimääräistä meluisampi vanha malli. Samat muutokset Y:hyn, niin se on todella hyvä auto.

Mielestäni Facelift Model 3: oven sulkeutuminen, rengasmelu, iskunvaimennuksen toiminta ei häpeä verrata yhtään BMW:n i4:ään. Kaikki edellä mainitut ihan objektiivisia mittapuita, ei subjektiivisia. Se on hämmentävää: toinen on 45k€ ("kaikki varusteet") ja toinen on alkaen 58k€? (ja tähän ei varmaan sisälly edes avaimetonta lukitusta saati sähköpenkkejä).

Toivottavasti BMW:n Neue klasse kolmonen on -10k€ halvempi ja samanlainen laadultaan kuin i4, sitten on erinomainen auto.
No kyllä i4 on aika pirusti hiljaisempi auto ku model3. Uusi model3 toki reilusti hiljaisempi ku edellinen mutta ero on silti merkittävä.
Jousitusmukavuudesta en osaa sanoa kun en ole ajanut i4 kuin ilmajousitetulla mikä kyllä mukavuudeltaan pieksee kolmosen, alkaenmallin rautajousitetussa tilanne voi olla eri.

Tuosta hintalapusta sitten niin voiko tulla yllätyksenä että bemari ei kilpaile eikä ole koskaan kilpaillutkaan markkinoiden edullisimman auton tittelistä?
 
Jousitusmukavuudesta en osaa sanoa kun en ole ajanut i4 kuin ilmajousitetulla mikä kyllä mukavuudeltaan pieksee kolmosen, alkaenmallin rautajousitetussa tilanne voi olla eri.
Niissähän on kaikissa ilmajousitus taka-akselilla ja edessä tavalliset eikä muita vaihtoehtoja ole?
 
On tietysti mahdollista että puhui vaan lämpimikseen tyhjää, mutta jos niihin tosiaan maahantuoja teettää jonkun ruostesuojauksen, se on kyllä todella huono uutinen.

Niitä maahantuojan ruostesuojauksia tehtiin aikanaan kun autot olivat parin vuoden iässä jo todella mätiä. Nykyaikainen huonostikin galvanoitu kori kestää suomen oloissa 10vuotta, ei maahantuojaa noiden mahdolliset hitsaukset kiinnosta.
Mitä ite tuota asiaa vähän selvittelin, ja sen perusteella ongelma on juurikin tuossa mitä sanoit. Kun ei ollut jonkin aikaa sitten edes huonosti galvanoitu. Havahtuivat vasta tosi myöhään siihen galvanoinnin tarpeeseen paikallisissa olosuhteissa. Sain eri lähteistä sellaisen käsityksen että vielä noihin Ruotsiin tuotuihin ja rekisteröityihin yksilöihin joista Hedin sitten otti koeluontoisesti eriä 2023 Suomeen tuontiin oli galvanointi kokonaan tekemättä.

Eipä tuossa täkäläisissä olosuhteissa ole mitään muuta selitystä kuin hinnan ja auton massassa säästö, mutta tulee aika kalliiksi tuossa kohtaa säästäminen. Briteissä ja Ruotsissa olevia autoyksilöitä oli alkanu olemaan jo hyvin lyhyenkin ajan jälkeen pahasti ruostereikää täynnä, kuten arvata saattaa. Siihen en osaa tarkemmin sanoa että mitä maahantuonti noihin tarkalleen tekee, mutta kampanjana nykyään saa roiskelipat eteen ja on väitetty että maahantuoja noihin jonkun suojauksen tekee.

Kun kiinasta (SAIC ?) ruostekuvia alettiin levittää länsinetissä niin Pakanan epäilyksiltä ei voi välttyä. Maahantuoja alkaa tuota tekemään joko sen takia että jo tuodut mädäntyneet tai sitten se ruostemaine on suurempi mitä tällä palstalla kuviteltu.

Tietenkin parempi se että suojaavat kuin se että tuuppaavat suojaamatta ruostuvaa rautaa kadulle.
 
No kyllä i4 on aika pirusti hiljaisempi auto ku model3. Uusi model3 toki reilusti hiljaisempi ku edellinen mutta ero on silti merkittävä.
Jousitusmukavuudesta en osaa sanoa kun en ole ajanut i4 kuin ilmajousitetulla mikä kyllä mukavuudeltaan pieksee kolmosen, alkaenmallin rautajousitetussa tilanne voi olla eri.

Tuosta hintalapusta sitten niin voiko tulla yllätyksenä että bemari ei kilpaile eikä ole koskaan kilpaillutkaan markkinoiden edullisimman auton tittelistä?
Björn Nyland noita ainakin mittailee, katsoin niin BMW i4 -2db(A) kesärenkailla hiljaisempi ja sama melutaso taas kitkoilla. Model 3 highland kesällä samameluinen kuin esim. IX3, id.4, Ioniq 5.

Mutta "pirusti", no ei kyllä. On kuitenkin hiljaisempi.

Lähde:

1739009757291.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 454
Viestejä
4 626 502
Jäsenet
76 036
Uusin jäsen
Zuuba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom