Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulle nyt on sinänsä yksi ja sama missä mittaristo on, mutta ulkonäkösyistä ainoa oikea vaihtoehto on kojelaudassa ratin takana ja navigaattori sitten max. 6" kokoisena keskikonsoliin upotettuna tai puhelimen näytöllä keskikonsoliin kiinnitetyssä telineessä. Mitä sitten tuollaisen autoon implementoidun tabletin käyttöön tulee, niin aika vieraalta tuntuu noi sun katastrofiskenaariot. Mä en kahden vuoden aikana muista yhtään tilannetta, joissa olisin jotenkin epätietoinen mistään valo-tai vilkkuinfoista, puhumattakaan että mun tarvitsisi niitä jostain näytöltä pällistellä. Olen todella hämmentynyt, mikäli jollain on, ihan riippumatta siitä missä tuollainen info mahtaa kenelläkin sijaita.En oikein hahmota mihin perustat argumenttisi, että mittaristo jotenkin häiritsisi. Sun logiikallahan hudi olisi huonoin, kun se on koko ajan naamalla häiritsemässä. Aika katastrofi se on, kun joutuu jotain vilkku tai valoinfoa keskikonsolin informaatioripulista vilkuilemaan, jos mittaristoa ei ole. En silti ole suuri ID-sarjan ystävä, se pikkunäyttö on jotenkin kökkö.
Tässäpä ne tarpeelliset listattu. Mielestäni kyseessä on täysin ulkonäköfeature. Tabletti on rumempi kuin kojelautaan ratin taakse pultattu mittaristo, mutta ehkä mä olen täysin poikkeuksellisen lahjakas yksilö kun en itse käytön suhteen ole yhdessäkään ajamassani autossa kokenut minkäälaista vaikeutta hahmottaa yhtään mitään ihan riippumatta siitä mihin valmistaja on nämä läntännyt. Ajaessa kiinnostaa se nopeus ja tankki/lataustaso. Sitten on vielä mankka ja lämmönsäätö, jotka perinteisesti olleet siellä keskellä.No niin. Näen mittariston lisäarvon äärimmäisen vähäisenä pelkässä ajamisessa. Nopeus on minusta ainoa tieto, jota tarvitsen näkyville. Esimerkiksi:
- Vilkun osalta piisaa ääni
- Pitkien osalta minulla on jo monta autoa ollut adaptiiviset pitkät, ei tarvitse huolehtia
- Kilsat ei kiinnosta
Sähköautoilu on tuonut kaksi uutta huomion kohdetta, jotka ennen eivät ole saaneet sijaa autojen muotoilussa ja ominaisuuksista.En pidä näistä nyky (sähkö)autojen muotoiluista kun näyttävät sämpylöiltä eikä tiedä edes kumpi on etupää.
Nyt näin livenä Hyundai Ioniq 6:sen ja siinä tämä trendi on pahimmillaan. Ovat vielä ympänneet taakse kaksi spoilerin tapaista nysää. Tähän vielä yhdistää pitkän takaylityksen (onkohan käytetty pykälää liian pientä pohjalevyä) niin saadaan perseen lisäksi sivuprofiili rumaksi.
Liekö sitten aerodynamiikka syynä. Tuosta näkee heti että tavaratila on matala ja takapenkillä matkustetaan pää katossa…
Yksinkertaisen ja toimivan ei tarvitse olla rumaa, tämän todisti jo Bauhaus suuntaus 1920-luvulla.Nyt sähköautot ovat ongelma, koska niissä otetaan huomioon tarkoitus.
Anna kaikki kestää.
Pääosalle ihmisiä ongelmia aiheuttaa ne asiat, joista he eivät pidä, ei että asia itsessään olisi loogisesti ongelma hänelle vr. historiaan ja muihin seikkoihin - vaan koska paino tai muotoiluasia esiintyy hänen vihaamansa käyttöenergian yhteydessä: sähkön.
Toivon, että tuleva A-sarjan Mercedes on järkevän näköinen. Harmittaa, että tuo muotoilu on niin rumaa. Esim. tällainen konseptiauto kelpaisi minulle ja näyttää erittäin tyylikkäältä:Hynyn kutonen on kyllä suorastaan hätkähdyttävän ruma auto. Toisaalta samaa voi sanoa myös noista Mersun sedaneista. Viistosta näyttää vielä ihan jotenkin järkevältä, mutta suoraan sivusta katsottuna tuo saippuakotelomuotoilu yhdistettynä ison akseliväliin pienillä ylityksillä luovat vähintäänkin koomisen näköisen kokonaisuuden. Varsinkin tuo pieni takaylitys tekee kokonaisuudesta jotenkin tosi epätasapainoisen näköisen:
![]()
Tosin ovat ilmeisesti jossakin määrin heränneet tähän itsekin Mersulla.
Toivon, että tuleva A-sarjan Mercedes on järkevän näköinen. Harmittaa, että tuo muotoilu on niin rumaa. Esim. tällainen konseptiauto kelpaisi minulle ja näyttää erittäin tyylikkäältä:
Väli OT: Elon Musk omistaa 12.8% Teslan osakkeista. 87,2% osakkeista omistaa siis joku muu.Tesla sais vaan antaa Muskille CEO:n paikalta kenkää, laittaa hänet vaikka joksikin neuvonantajaksi. Parantaisi Teslan brändiä, kun 20 % omistava ei kiikkuisi kokoajan Politiikan piirissä, yleensä CEO ja politiikka sopii huonosti yhteen, etenkin jos olet CEO, joka tahallaan heittää retoriikkaa + random meemejä, sekä liioittelee ja osin valehtelee.
Hyissaatana. Tuosta ei edes näy tuo auton hirvein ominaisuus tuo perä, josta on ensi vaikutelma, että siinä AI yrittänyt piirtää yhteen autoon 2-3 perää.Yksinkertaisen ja toimivan ei tarvitse olla rumaa, tämän todisti jo Bauhaus suuntaus 1920-luvulla.
On myös hyvännäköisiä sähköautoja, mutta Ioniq 6 ja aika moni muu ei mielestäni ole. Ei edes edestä:
Aikanaan maailman rumimmaksi autoksi valittu AMC Pacer näyttää nyt hyvältä niin ehkä Hynykin 50 vuoden päästä!![]()
Enkä vihaa sähköautoja - ajan itse sellaisella.
Mersuhan olisi varmaan hyvä peli, jota en ole edes koeajanut vielä. Mutta tosiaan muotoilu ei ole yhtään hyvä. On pieni ilmanvastus kyllä, mutta jotain saisi keksiä. En tiedä onko auton keula se kaikkein rumin osa omasta mielestä? Tuosta kuvasta keula ei toki näykään.samaa voi sanoa myös noista Mersun sedaneista. Viistosta näyttää vielä ihan jotenkin järkevältä, mutta suoraan sivusta katsottuna tuo saippuakotelomuotoilu yhdistettynä isoon akseliväliin pienillä ylityksillä luovat vähintäänkin koomisen näköisen kokonaisuuden. Varsinkin tuo pieni takaylitys tekee kokonaisuudesta jotenkin tosi epätasapainoisen näköisen:
![]()
Tosin ovat ilmeisesti jossakin määrin heränneet tähän itsekin Mersulla.
On se tosiaan hassu. Ioniq 6 tuo ikkunalinja on perää kohti laskeva. Akseliväli näyttää olevan pitkä.Hyissaatana. Tuosta ei edes näy tuo auton hirvein ominaisuus tuo perä, josta on ensi vaikutelma, että siinä AI yrittänyt piirtää yhteen autoon 2-3 perää.
Mutta joo, ei ihme, että Ioniq 6 hinnat romahtaneet paikoin todella rajusti. Auto on vain saatanan ruma. Paperilla muuten asiallinen pakkaus.
Miksi hitossa pitäsi leiriytyä auton katolla ? Missä päin maailmaa tälläinen tarve on ?
Öö, koska voi.Miksi hitossa pitäsi leiriytyä auton katolla ? Missä päin maailmaa tälläinen tarve on ?
Hyvä huomio. Lisäksi toki sanottakoon, että jos Muskin aikaansaannoksia vain katsoo, niin hän on edistänyt ilmaston muutoksen torjuntaa enemmän kuin varmaan 99,9 % ihmiskunnan ihmisistä. Liikenteen sähköistyminen hyvin eri luokkaa ilman Teslaa. Saati paljon pääomia hän on saanut liikkeelle ajatukseen liikenteen sähköistymisestä, akuista, itse ohjautuvista autoista taikka siitä, että voidaan ampua raketti taivaalle ja ottaa se vielä ehjänä alas. Hänen ajatuksiaan kannattaa kuunnella YLE/HS-otsikkotasoa laajemmin esim. kuuntelemalla vaikka podcasti. Natsi tai antisemitisti hän ei ole.Väli OT: Elon Musk omistaa 12.8% Teslan osakkeista. 87,2% osakkeista omistaa siis joku muu.
Yrityksen supermajority-säännöt tekevät tuosta omistuksesta erittäin merkittävänVäli OT: Elon Musk omistaa 12.8% Teslan osakkeista. 87,2% osakkeista omistaa siis joku muu.
Pienellä - toki omaa ajatusta vaativalla - pohdinnalla voi päätyä muutamaankin esimerkkiin. Kas seuraavasti.Miksi hitossa pitäsi leiriytyä auton katolla ? Missä päin maailmaa tälläinen tarve on ?
Noi mersut on itselleni olleet isoin järkytys. Eiväthän ne välttämättä sähkäreiksi mitään ylirumia ole vrt. vaikka tuo Ioniq 6, mutta nimenomaan mersuiksi ne ovat ihan tolkuttoman rumia verrattuna edeltäjiinsä. Jos vaikka bemariin vertaa, niin jälkimmäinen onnistunut huomattavasti paremmin, vaikka ei ne heidänkään sedanit ole kyllä lähellekään yhtä hyvän näköisiä kun polttissisaruksensa.Hynyn kutonen on kyllä suorastaan hätkähdyttävän ruma auto. Toisaalta samaa voi sanoa myös noista Mersun sedaneista.
Tosin ovat ilmeisesti jossakin määrin heränneet tähän itsekin Mersulla.
Norjassa näkyi tommosia ihan VW-Polonkin katolla, joten ei mikään sähkärispesifiasia kylläYllättävän suosittua tuosta telttailusta auton katolla tuntuu tulleen, ottaen huomioon, että kyseessä on vain teltta katolla. Ainakin Rivianin lisäksi Porsche käyttää markkinoinnissa telttoja Taycanin ja Macanin katolla. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hotelliin, vaan jostain muusta.
Pienellä - toki omaa ajatusta vaativalla - pohdinnalla voi päätyä muutamaankin esimerkkiin. Kas seuraavasti.
Jossain paikoissa ja lainsäädäntöalueille luontoon majoittuminen voi olla esimerkiksi luonnonsuojelullista syistä kiellettyä, eli esimerkiksi telttakiiloja ei saa kiinnittää maahan.
Toisaalla saattaa olla jotain myrkyllisiä niveljalkaisia tahi käärmeitä, jolloin em. mahdollisuus voi olla mieluisa majoitusvaihtoehto luonnon äärellä.
Osaan paikoista, kuten vaikkapa Lofooteila, voi olosuhteiden osalta olla hankalaa tuulisuuden tai kivikkoisen maaperän vuoksi majoittua perinteisesti maahan. Tuolla tavalla myös teltta pysyy kuivempana, mitä osaa arvostaa, kun on satanut viikon kuin saavista kaatamalla.
En siis lainkaan näe tuota huonona konseptina näin Teslan kanssa reissaajana ja Teslassa kymmenisen yötä nukkuneena. Omat rajoitteensa tuossa toki esimerkiksi lemmikin kanssa ilmenee.
Ei ole tullut. Yhdelläkään leirintäalueella en ole nähnyt. Jenkeissäkin harvinaisuus, kun vertaa muuhun. Ylipäätään leireily on harvan huvia. Youtubevideot ja todellisuus on kaksi eri asiaa.Yllättävän suosittua tuosta telttailusta auton katolla tuntuu tulleen, ottaen huomioon, että kyseessä on vain teltta katolla. Ainakin Rivianin lisäksi Porsche käyttää markkinoinnissa telttoja Taycanin ja Macanin katolla. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hotelliin, vaan jostain muusta.
Siis bemarin kaikista sähköpeleistähän iX lukuunottamatta on tarjolla samaan koriin myös polttiskone? Vaikkapa juuri tuo 5-sarja niin sen saa täyssähkönä, hybridinä, dieselinä ja pelkkänä bensanaNoi mersut on itselleni olleet isoin järkytys. Eiväthän ne välttämättä sähkäreiksi mitään ylirumia ole vrt. vaikka tuo Ioniq 6, mutta nimenomaan mersuiksi ne ovat ihan tolkuttoman rumia verrattuna edeltäjiinsä. Jos vaikka bemariin vertaa, niin jälkimmäinen onnistunut huomattavasti paremmin, vaikka ei ne heidänkään sedanit ole kyllä lähellekään yhtä hyvän näköisiä kun polttissisaruksensa.
Kai sen akun saisi jotenkin vietyä perinteiseen E/S/3-5 sarjalaiseenkin ilman, että pitää pilata brändiä.
Itse käytän Camping modessa ollessa aina Cinderellan polttavaa WC:tä, en oikein ymmärrä mitä järkeä on kiivetä johonkin katolle ja sieltä pois vain kakalla käydäkseen? Käytin hetken myös Portapottaa, mutta auto alkoi haisemaan sen verran paskalle, että päivitin Cinderellaan. Olen myös miettinyt miten muut sähköautoilijan ovat ratkaisseet kakkaamisen camping modessa ollessaan, ette te kai käy metsässä kakalla?Yllättävän suosittua tuosta telttailusta auton katolla tuntuu tulleen, ottaen huomioon, että kyseessä on vain teltta katolla. Ainakin Rivianin lisäksi Porsche käyttää markkinoinnissa telttoja Taycanin ja Macanin katolla. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hotelliin, vaan jostain muusta.
No totta mooses, sinne sitä mahtuu ja ei oo hajuhaittoja.ette te kai käy metsässä kakalla?
Tuskin ne siellä ylhäällä ovat ihan vaan kakkaamista vartenen oikein ymmärrä mitä järkeä on kiivetä johonkin katolle ja sieltä pois vain kakalla käydäkseen? K
Metsässä ilman muuta ja leirintäalueella yleisessä vessassa.Itse käytän Camping modessa ollessa aina Cinderellan polttavaa WC:tä, en oikein ymmärrä mitä järkeä on kiivetä johonkin katolle ja sieltä pois vain kakalla käydäkseen? Käytin hetken myös Portapottaa, mutta auto alkoi haisemaan sen verran paskalle, että päivitin Cinderellaan. Olen myös miettinyt miten muut sähköautoilijan ovat ratkaisseet kakkaamisen camping modessa ollessaan, ette te kai käy metsässä kakalla?
Tuskin ne siellä ylhäällä ovat ihan vaan kakkaamista vartenTai tuskin käyttävät sitä WC:nä
.
Tuollaisessa pikavaihdettavassa akkumoduulissa on myös se hyvä puoli että tavallaan sen akkuvian riskin saa ulkoistettua.Ainoa hyva syy tehda noita vaihtoasemia on se etta CATL voi myyda lisaa akkuja. Autoa kohden tarvitaan enemman kuin yksi akku jos auto on akku vaihto systeemissa.
Kun xpengin 300 km 5 minuutissa lataustahdit yleistyvat 5 vuoden mittaan niin ei noista vaihtoasemista ole hyotya. Kun ei se vaihtoasemalla kaynti ole mikaan 1-2 minuutin juttu vaan senkin kanssa menee helposti 5 minuuttia kaikkineen ja pahimmillaan tarkoittaa etta siella autossa taytyy paivystaa sen 5 minuuttia.
Latauskentille sitten vain 2 GWh akut niin se varsinainen lataustapahtuma ei vaadi yhtaan sen isompaa sahkoliittymaa kuin nuo akkujen vaihtoasemat tarvitsisivat.
Mitä hyötyä sinne olisi jotain kiinteää akkua vielä erikseen lisätä?![]()
Mites jos sähköautoissa olisi sekä kiinteä akku että vaihdettavia modulaarisia akkuja?
Esim. 40 kWh n. 250 kg kiinteä ja kolme yllä olevan kuvan kaltaisia pitkulaisia 15 kWh n. 80 kg akkuja.
Maksimiksi tulisi 85 kWh kolmella lisäakulla. (Kuvasta poiketen voisivat olla avattavan puskurin takana lattian alla.)
Näin voisi käyttää pelkkää kiinteää akkua kaupungissa ja säästää painossa.
Yksikin henkilö saisi aputasoa käyttämällä nostettua akun pois autosta. Lataus joko autossa tai irrallisena.
Modulaariset akut voitaisi standardoida = yhteensopivat kaikki (hinta pysyisi kohtuullisena) ja niitä voisi myös vuokrata.
Best of both worlds!
Katos vain. Mä en ole noita enää niin paljoa seuraillut, joten oletin muuttuneen designin johtuvan pattereista. Ero huonompaan suuntaan lienee kuitenkin tässäkin kaikille selvä, vaikkakin tekeminen on huomattavasti parempaa kun rakkaalla kilpailijallaan.Siis bemarin kaikista sähköpeleistähän iX lukuunottamatta on tarjolla samaan koriin myös polttiskone? Vaikkapa juuri tuo 5-sarja niin sen saa täyssähkönä, hybridinä, dieselinä ja pelkkänä bensana
Yllättävän suosittua tuosta telttailusta auton katolla tuntuu tulleen, ottaen huomioon, että kyseessä on vain teltta katolla. Ainakin Rivianin lisäksi Porsche käyttää markkinoinnissa telttoja Taycanin ja Macanin katolla. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hotelliin, vaan jostain muusta.
Jos puhutaan henkilöautoista niin osa akuista vaikea tehdä käyttäjän vaihdettavaksi , ja jos ne taasen sijoittaa jonnekkin farmarin takatilaan niin isosta autosta tulisi tiloiltaan pieni.Mitä hyötyä sinne olisi jotain kiinteää akkua vielä erikseen lisätä?
![]()
Mites jos sähköautoissa olisi sekä kiinteä akku että vaihdettavia modulaarisia akkuja?
Esim. 40 kWh n. 250 kg kiinteä ja kolme yllä olevan kuvan kaltaisia pitkulaisia 15 kWh n. 80 kg akkuja.
Maksimiksi tulisi 85 kWh kolmella lisäakulla. (Kuvasta poiketen voisivat olla avattavan puskurin takana lattian alla.)
Näin voisi käyttää pelkkää kiinteää akkua kaupungissa ja säästää painossa.
Yksikin henkilö saisi aputasoa käyttämällä nostettua akun pois autosta. Lataus joko autossa tai irrallisena.
Modulaariset akut voitaisi standardoida = yhteensopivat kaikkiin (hinta pysyisi kohtuullisena) ja niitä voisi myös vuokrata.
Best of both worlds!
Joo, eihän tuo vaihtoakku uusi idea ole, mutta jos autossa on puskurin takana se akku moduuli jonka voi pikaisesti vaihtaa, niin miksi pitäisi olla lisäksi vielä jokin kiinteä moduuli?Saksalainen Camp Mode ....
Jos puhutaan henkilöautoista niin osa akuista vaikea tehdä käyttäjän vaihdettavaksi , ja jos ne taasen sijoittaa jonnekkin farmarin takatilaan niin isosta autosta tulisi tiloiltaan pieni.
Eli ymmärsin idean olevan sellainen että suunnitellaan tiloiltaan hyvä <50kWh sähköauto ja siinä sitten optiona mahdollisuus lisätä akkuja toinen mokoma, siinä sitten uhrataan vähän sitä tilaihmettä , ajettavuutta jne. Mutta jos standarti moduleita niin niillä voisi sitten olla ihan käytä vuokraus ja lataus markkina. Sinkku joka ajaa parikertaa vuodessa Utsjoelle pysähtymättä, niin voi sitten lastata kontin täyteen akkuja, ja perlää jättää paikallisen laturin ladattavaksi. siksi aikaa kun menee nukkuun sinne sähköttömälle mökille.
Standarti palikkaa jos ovat niin omavoiman perään kotiin, niin , ja toki vaihto pisteitä voisi olla vähän nuhasemman lataus linjan perässä, kun ei tarvi pikalatailla. Peräkärry on yksi versio vaihdettavista akuista pitkälle matkalle, standarti modulit sopisi kärryynkin. Kumpi sitten parempi akut autoon, kamat kärryyn, vai toisin päin. Anoppi ehkä mielimmun autossa kuin kärryssä.
Vaihtoakku konsepteja ollut koko autojen sähköistymis kehittelyn ajan. mutta kun nuo akut on kehittyneet niin taineet viedä vähän terää niiltä, samoin kuin pikalatausten kehittyminen.
Kärry ei sinänsä tarvi kuin vetoautolta kärrynvetokyvyn että sen sähkövoimalinjan. varsinaista sijoituspaikkaa ei tarvisi. Tosin oli se kärry tai ei, niin tuo sähköpuoli kai vaatisi merkittävän panoksen.
Joo, eihän tuo vaihtoakku uusi idea ole, mutta jos autossa on puskurin takana se akku moduuli jonka voi pikaisesti vaihtaa, niin miksi pitäisi olla lisäksi vielä jokin kiinteä moduuli?
Tietysti se mahdollistaisi sen että auton energiavarstoa pystyisi tarvittaessa kasvattamaan, mutta miksi sitä pitäisi kasvattaa? Suurin syyhän sille isolle energiavarastolle on se että autoa ei tarvitse seisottaa latauksessa, mutta eihän tuollaisen vaiktoakun kanssa mitään latausta tarvitse tehdä, jos ei halua.
Plus käytettyjen lisäakkujen markkina, plus se että jo ikääntyneen, alun perin 40 kWh:n akullisen auton (josta hävinnyt puolet) käyttöikää voi jatkaa käyttämällä lisäakkuja.Sen kiinteän akun voi jokainen valmistaja tehdä semmoiseksi kuin hyväksi katsoo, ja lisäakut olisivat sitten "vakiokamaa" eli kotelo, kennot ja jokin välttämätön turvaelektroniikka jne.
Kiinteä akku olisi auton etuosassa. Auton ostohinta olisi halvempi koska sen voisi ostaa ilman lisäakkuja. Pieni painon säästö johtaisi pienempään sähkönkulutukseen.
Sitten vaikka kolme toisensa tuntevaa samalla seudulla asuvaa suurperhettä, yhteensä 8 autoa, voisivat ostaa muutaman lisäakun joita voisi käyttää kukin vuorollaan, kun tarvitsee. Firmojen "fleeteistä" puhumattakaan.
Onhan tällaisten ideointi ihan hauskaa, mutta tässä törmätään aika pahasti fysiikan lakeihin. N.s. kuoleena syntynyt ajatus, jota et taida olla ajatusta pidemmälle miettinyt. Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.Sen kiinteän akun voi jokainen valmistaja tehdä semmoiseksi kuin hyväksi katsoo, ja lisäakut olisivat sitten "vakiokamaa" eli kotelo, kennot ja jokin välttämätön turvaelektroniikka jne.
Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.alun perin 40 kWh:n akullisen auton (josta hävinnyt puolet) käyttöikää voi jatkaa käyttämällä lisäakkuja.
Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.Ja lisäakut voisi ladata halvalla sähköllä kotona riippumatta siitä missä itse auto on.
Käytännössä yksinkertaisinta olisi vain käyttää yhtä akkua kerrallaan, tuossahan ei ole siis kyse yhden kennon vaihtamisesta, kujten jossain silmälappuvideoissa, vaan kokonaisesta akusta.Onhan tällaisten ideointi ihan hauskaa, mutta tässä törmätään aika pahasti fysiikan lakeihin. N.s. kuoleena syntynyt ajatus, jota et taida olla ajatusta pidemmälle miettinyt. Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
Norjan tammikuun myydyn auto oli Toyotan burzumi. Suomessa sama auto toiseksi eniten rekisteröity sähköauto.Norjassa sähköisten autojen osuus senkun kasvaa:
![]()
Norjassa tammikuussa rekisteröidyistä autoista jo yli 96 prosenttia oli sähköautoja
Rekisteröintitilastojen viidestäkymmenestä ensimmäisestä mallista vain kaksi automallia eivät ole sähköisiä.yle.fi
Siellä alkaa nyt ostamaan näitä myös se kansanosa, joka ei ole viitsinyt vihkiytyä siihen mitä ovat ostamassa, vaan ottavat sen tutun Toyotan. Eikä siinä. Hyvä auto varmasti, jos ei ole pidemmillä matkoilla kiire mihinkään.Norjan tammikuun myydyn auto oli Toyotan burzumi. Suomessa sama auto toiseksi eniten rekisteröity sähköauto.
![]()
Joo, eihän tuo vaihtoakku uusi idea ole, mutta jos autossa on puskurin takana se akku moduuli jonka voi pikaisesti vaihtaa, niin miksi pitäisi olla lisäksi vielä jokin kiinteä moduuli?
Tietysti se mahdollistaisi sen että auton energiavarstoa pystyisi tarvittaessa kasvattamaan, mutta miksi sitä pitäisi kasvattaa? Suurin syyhän sille isolle energiavarastolle on se että autoa ei tarvitse seisottaa latauksessa, mutta eihän tuollaisen vaiktoakun kanssa mitään latausta tarvitse tehdä, jos ei halua.
Onhan tällaisten ideointi ihan hauskaa, mutta tässä törmätään aika pahasti fysiikan lakeihin. N.s. kuoleena syntynyt ajatus, jota et taida olla ajatusta pidemmälle miettinyt. Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.
Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.
No ajatus ei varmaan ollut paristojen vaihtamiseen verrattava. Itse standarti modulit voisi ja pitäisi olla omalla laatu seurannalla, jos ne liitetään kelkkaan yhteen "tyhmänä" pakettina. jolloin ei liitettäisi alisuorittajia.Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.
Satojen eurojen latauslaitetta en pidä idean kaatajana, melkein päinvaston.Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.