Yleistä keskustelua sähköautoista

Ihan kuin yksittäinen nopeasti latautuva akku muka yleistyisi niin nopeasti. Ei se yleisty yhtään sen nopeammin kuin kate antaa myöten. Taycan tuli 2019 ja Ionic 5 tuli 800V arkkitehtuurilla 2021.

Mitä akun vaihtoon tulee, niin sinänsä voi olla ihan toimiva lisä tietyissä skenaarioissa. Eli esim. jossain fleet -käytössä jossa autot ovat ajossa koko ajan ja akusto voidaan päissä vaan vaihtaa. Muutenhan se sopisi vaikka motarin kylkeen, mutta kapasiteetin skaalaaminen ylöspäin on kallista.

Fiatillahan oli se akkukonsepti johon voi laittaa 1-3 akkua tms. kiinni. Lähiajoissa siis akkukapasiteetti oli pienempi ja sitten reissuun lähtiessä pystyi hakemaan muutaman moduulin lisää jolloin range kasvoi. Joku tuonkaltainen lisäakkukonsepti olisi erinomainen, mutta ongelma on varmaan ennemmin siinä saako sellaisen oikeasti kannattavaksi ja haluavatko kuluttajat sellaista ostaa (ilmeisesti tuolloin ainakaan eivät kun sellaista ei markkinoille tullut).
 
Viimeksi muokattu:
Aika näyttää miten tuollaiset 5min latautuvat akut kestää. Romahtaako niiden jälleenmyyntiarvo, jos niissä laskee sitten kapa nopeammin kuin vähän vaatimattomammin latautuvat.
 
En oikein hahmota mihin perustat argumenttisi, että mittaristo jotenkin häiritsisi. Sun logiikallahan hudi olisi huonoin, kun se on koko ajan naamalla häiritsemässä. Aika katastrofi se on, kun joutuu jotain vilkku tai valoinfoa keskikonsolin informaatioripulista vilkuilemaan, jos mittaristoa ei ole. En silti ole suuri ID-sarjan ystävä, se pikkunäyttö on jotenkin kökkö.
Mulle nyt on sinänsä yksi ja sama missä mittaristo on, mutta ulkonäkösyistä ainoa oikea vaihtoehto on kojelaudassa ratin takana ja navigaattori sitten max. 6" kokoisena keskikonsoliin upotettuna tai puhelimen näytöllä keskikonsoliin kiinnitetyssä telineessä. Mitä sitten tuollaisen autoon implementoidun tabletin käyttöön tulee, niin aika vieraalta tuntuu noi sun katastrofiskenaariot. Mä en kahden vuoden aikana muista yhtään tilannetta, joissa olisin jotenkin epätietoinen mistään valo-tai vilkkuinfoista, puhumattakaan että mun tarvitsisi niitä jostain näytöltä pällistellä. Olen todella hämmentynyt, mikäli jollain on, ihan riippumatta siitä missä tuollainen info mahtaa kenelläkin sijaita.
 
No niin. Näen mittariston lisäarvon äärimmäisen vähäisenä pelkässä ajamisessa. Nopeus on minusta ainoa tieto, jota tarvitsen näkyville. Esimerkiksi:
- Vilkun osalta piisaa ääni
- Pitkien osalta minulla on jo monta autoa ollut adaptiiviset pitkät, ei tarvitse huolehtia
- Kilsat ei kiinnosta
Tässäpä ne tarpeelliset listattu. Mielestäni kyseessä on täysin ulkonäköfeature. Tabletti on rumempi kuin kojelautaan ratin taakse pultattu mittaristo, mutta ehkä mä olen täysin poikkeuksellisen lahjakas yksilö kun en itse käytön suhteen ole yhdessäkään ajamassani autossa kokenut minkäälaista vaikeutta hahmottaa yhtään mitään ihan riippumatta siitä mihin valmistaja on nämä läntännyt. Ajaessa kiinnostaa se nopeus ja tankki/lataustaso. Sitten on vielä mankka ja lämmönsäätö, jotka perinteisesti olleet siellä keskellä.
 
Kaikista Teslan tyhmyyksistä ja ongelmista tuo nopeusmittarin sijoittelu on itselle kyllä sieltä pienimmästä päästä tai ei oikeastaan ole edes ongelma. HUD on toki yleisellä tasolla paras, mutta täytyy sanoa, että itse pidin kyllä aikanaan Citroen C4:ssä ollut nopeusmittaria paljon parempana kuin perinteistä ratin taakse jemmattua, varsinkin vielä viisarimallista. Selkeä digitaalinen numero sopivasti näkökentän kulmassa, joka ei missään tilanteessa jäänyt ratin katveeseen, eikä katsetta tarvinnut irrottaa ikinä tiestä. Teslan toteutus periaatteessa vähän sama, mutta Teslassa se on sen verran alempana, että kokonaisuus on huonompi.

1738574351943.png


Toki noin loppupeleissä koko nopeusmittari on kuitenkin aika yksi ja sama, kun joka tapauksessa ajan vakkari päällä suunnilleen 98% ajasta.
 
En pidä näistä nyky (sähkö)autojen muotoiluista kun näyttävät sämpylöiltä eikä tiedä edes kumpi on etupää.

Nyt näin livenä Hyundai Ioniq 6:sen ja siinä tämä trendi on pahimmillaan. Ovat vielä ympänneet taakse kaksi spoilerin tapaista nysää. Tähän vielä yhdistää pitkän takaylityksen (onkohan käytetty pykälää liian pientä pohjalevyä) niin saadaan perseen lisäksi sivuprofiili rumaksi.

Liekö sitten aerodynamiikka syynä. Tuosta näkee heti että tavaratila on matala ja takapenkillä matkustetaan pää katossa…
Sähköautoilu on tuonut kaksi uutta huomion kohdetta, jotka ennen eivät ole saaneet sijaa autojen muotoilussa ja ominaisuuksista.

Ne ovat 1) paino ja 2) muotoilu.

Kautta-aikojen on paino noussut autoilla. BMW:n e30 sarjalainen painoi reilut 1000 kilogrammaa, kun uusi BMW:n 3-sarjalainen ilman yhtäkään akkua painaa jotain 1600-1700 kg väliltä. Autojen mitat ovat myös kasvaneet, eikä tätä selitä vain vaatimukset turvallisuudesta, vaan kuluttajat haluavat isompia autoja [kts. Carwow:n video youtubesta aiheesta]. Mitään ongelmaa ei ole ollut asiaa koskien kuin puristeilla, jotka kauhustelivat aina uuden M3 BMW:n markkinoille tullessa kasvanutta painoa. Puristeista kovaäänisimmät ovat ne jotka ei tuo yhtään euroa BMW:n tiskiin pl. yksittäiset varaosat. Katumaasturien yleistyminen ei myöskään ole haitannut ketään, eikä tien kulumisesta uutisoitu. Nyt sähköauto ovat ongelma. Sanottakoon, että Model 3 perffi painaa vain 50 kg enemmän kuin BMW:n M3 CS.

Muotoilun osalta kautta-aikojen on tarkoitus ajanut muotoilussa sijaa: BMW:n keula on pitkä koska moottori, kaikki poikittais-etumoottoriset ovat sammakkoja isoine etuylityksineen joita on säälittävästi yritetty muotoilulla peittää, Volvo oli tilojen takia täyslaatikko [nykyisin se on Volvon brändin kiinteä osa] ja niin edelleen, urheiluautot virtaviivaisia. Toisin sanoen läpileikkaavia muotoiluun vaikuttavia seikkoja on ollut lukuisia autojen ulkomuodossa, jotka eivät ole tulleet muotoilijan ideasta, vaan tarpeesta. Kaikissa etuvetoisissa poikittaismoottorissa autoissa on pitkä keulan ylitys ja moni auto suunniteltu äärimmäisen rumasti pelkkiä sisätiloja ajatellen. Nyt sähköautot ovat ongelma, koska niissä otetaan huomioon tarkoitus.

Anna kaikki kestää.

Pääosalle ihmisiä ongelmia aiheuttaa ne asiat, joista he eivät pidä, ei että asia itsessään olisi loogisesti ongelma hänelle vr. historiaan ja muihin seikkoihin - vaan koska paino tai muotoiluasia esiintyy hänen vihaamansa käyttöenergian yhteydessä: sähkön.
 
Itse odotan Eurooppaan Rivianin RT2 [kerrottu olevan Model Y:n kilpailija, joten hintaluokka 40-65k€] ja toki myös Suomeen Lucidin Airia [alkaen jenkeissä 70t$, euroopassa 90k€]. Lucid saisi tuoda sen pienemmän segmentin auton markkinaan, jotta myyntivolyymit nousisi. Rivianista knoppitieto, että Volkswagen sijoitti isonkin summan rajaa Rivianin softapuolta saadakseen itselle. Jenkeissä Rivianiin kai perustuu Volkswagenin uusi amerikan valloitusbrändi Scout.

Toivotaan, että EU poistaa 10 % tullin, joka on USA:n tuontiautoille, niin nämäkin halvemmalla täältä ostettavissa. USA ei tullaa kuin 2,5 % suuruisesti EU:sta tulevia autoja.

1738578376276.png


1738578301919.png
 
Nyt sähköautot ovat ongelma, koska niissä otetaan huomioon tarkoitus.

Anna kaikki kestää.

Pääosalle ihmisiä ongelmia aiheuttaa ne asiat, joista he eivät pidä, ei että asia itsessään olisi loogisesti ongelma hänelle vr. historiaan ja muihin seikkoihin - vaan koska paino tai muotoiluasia esiintyy hänen vihaamansa käyttöenergian yhteydessä: sähkön.
Yksinkertaisen ja toimivan ei tarvitse olla rumaa, tämän todisti jo Bauhaus suuntaus 1920-luvulla.

On myös hyvännäköisiä sähköautoja, mutta Ioniq 6 ja aika moni muu ei mielestäni ole. Ei edes edestä:
IMG_1653.jpeg
Aikanaan maailman rumimmaksi autoksi valittu AMC Pacer näyttää nyt hyvältä niin ehkä Hynykin 50 vuoden päästä!

Enkä vihaa sähköautoja - ajan itse sellaisella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 745
Viestejä
4 613 137
Jäsenet
75 919
Uusin jäsen
Tommi24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom