Sinänsä ratkaistava on mielestäni vähän väärä termi, kun ratkaisut ovat jo olemassa. Jossain kantakaupungissa noihin valotolppiin voisi ottaa käyttöön noita ratkaisuja joissa laturi pultataan niiden kylkeen käytettäväksi. Lataus mahdollistuu ja ne ketkä tarvitsevat latausta päivittäin pääsevät laturin ääreen. Lähinnä vaatisi investoinnista infraan. Sinänsä noita voisi lätkiä ensin sinne tänne ja laajentaa sitä mukaan kun käyttöaste nousee (eli alkuun ei tartte joka tolppaan laittaa, mutta toki jos joku tolppa uusitaan tai tehdään paikalla muita huolto toimia niin asennetaan valmiiksi).
Toisekseen jos autolla pääsee sekalaista ajoa se 500km, niin aika vähän se varsinaisesti tarvitsee erillistä ratkaisua. Ennemmin autojen hinta vaan pitää laskea (eli käytettyjen sähkisten hinta laskee siinä samalla), että vähän ajettava polttis kannattaa sähkikseen vaihtaa. Tuohon kun ei mikään määrä ajomatkaa tule auttamaan. Bensan hinnallakaan ei ole tuohon juurikaan vaikutusta. Periaatteessa tietty päästötkin ovat pieniä kun kilometrejä ajetaan vähän, mutta toisaalta ne päästöt ovat suurempia kun ajetaan lyhyttä pätkää. Siksi joskus vähän ihmetyttää sähkisten käyttökulujen vertaaminen johonkin pihiin dieseliin. Käytännössä joku kasunvarsipaikan auto on vähän kuin omakin edellinen eli 2000 luvun alun bensiini laite, joka kuluttaa sen 30% enemmän polttonestettä vakiona jos sillä ei pidemmälle lähde. Aika usein sitäkin piti tankata vaikka tankki oli perinteiseen tapaan iso. Nykyisillä hybrideillä pääsee ehkä puolet tuosta matkasta ennen kuin pitää jo tankata.