Yleistä keskustelua sähköautoista

En usko että h1/2025 saadaan mitään halpamallia. Siitä pitäisi alkaa näkymään jo testiajoja.
 
Joop, Highlandin ja Cybertruckin perusteella voi kyllä aika suoraan päätellä, että eipä Teslalla ole tässä ihan hetkeen tulossa ulos kuin Y: facelift "Juniper" ja itseasiassa vuosi on sen verran pitkällä ja huhut/kuvavuoto ollut sen verran hiljaista, että noinkohan sekään vielä Q1 tulee.
 
En usko että h1/2025 saadaan mitään halpamallia. Siitä pitäisi alkaa näkymään jo testiajoja.
Tesla sanoi näin viime kvartaaliraportissa
Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.
lähde: https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q2-2024-Update.pdf

Pianhan se tulee uusi kvartaalirapsa ja saadaan päivitys halvemman mallin aikatauluun. Onhan se mahdollista, että lykkäävät aikataulua syystä x,y,z. Ylläoleva kuitenkin uusin tieto mikä on sijoittajille kerrottu virallisessa yhteydessä. Sijoittajille paha valehdella kun SEC&co tulee ovista ja ikkunoista sisään jos valehtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?

Tämän hetken tilastojen mukaan Tesla nimenomaan ei tee ennätystä, vaan sen myynti jää viime vuoden myynneistä. Teslan pitäisi viimeisellä neljänneksellä myydä ihan perkeleesti autoja, että se pääsisi viime vuoden lukemiin.

Tesla on tehnyt ennätyksiä yksittäisillä markkinoilla ja yksittäisissä tuotteissa yksittäisillä kvartaaleilla joita sitten uskonlahkomaisesti jopa sijoittajien kesken hehkutetaan, joka sotkee kokonaiskuvan hahmottamista vaikka kokonaismyynti tosiaan mahdollisesti jää viimevuoden alapuolelle, jos ei tehdä ennätystä viimeisellä kvartaalilla.
 
Ja kokonaisuutena bmw automyynti laskussa. Mun pointti oli kuvata sitä tilannetta, että autoalalla yleensä ei mene kovin hyvin tällä hetkellä. Sun linkistä
BMW Group delivers total of 1,754,158 units worldwide in YTD September (-4.5%)
Tesla ei ole ainoa jolla on haasteita päästä 2024 samoihin myyntimäärin kuin 2023.
 
Tämä kaikki kyllä viittaa siihen, että vaikka nyt aikalailla varmaa onkin Tesla Y:n osto, niin kannattanee kiltisti odotella ja katsoa paraneeko diilit vuoden loppua kohden. Painetta myyntiin Teslalla tosiaan on aikalailla ja siltä kantilta voi tulla vielä kaikenlaista.
 
Uskossaan ainakin osa on vahvoja ja mikäs siinä, palvontakohteita jos pitää olla ja Jumala ei kelpaa niin minkäs sille mahtaa.

Mutta noin muuten Tesla on myynyt ihan ok, mutta ei se nyt esim. tuloaennätyksiään tule ihan hetkeen rikkomaan (ehkä 2026). Viime vuoteen pääseminenkin vaatii reilusti nousujohteista loppuvuotta.

Mutta kilpailu on kiristynyt selkeästi kotimarkkinassakin ja täkäläisestikin muut merkit myyvät ihan hyvin. Tämän vuoden myyntitilastot taitavat olla Suomessa about 20% Volvo ja 16% Tesla ja sitten Volkkarit ja Skodat siellä 10% paikkeilla. Nämä markkinaosuudet siis sähkiksistä. Täyssähköjä viimeisessä periodissa n. 40% (saman verran kuin viime vuonna samaan aikaan mutta tässä välillä ollut alempana). Kokonaismyynti on laskenut viime vuodesta aika paljon uusilla autoilla.
No en palvo muskia enkä itse asiassa usko Jumalaan tai mihinkään, mutta jos ennen ensi viikon tulosjulkaisua annan varovaisen arvion Teslan 2024 myynneistä se on ilman mitään paisutteluja Teslan saatikka minkään muun puolueellisen tahon toimesta niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.

Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa. Kas kun ei tuulen ja kuun asennon mukaan ilmoita milloin juuri otollinen toimitusmäärä teslaa parempi. Sitten kun tammikuussa nasahtaa faktat pöytään niin tulee joku lööppi autoteollisuus alamäessä tai muuta sontaa kun ei voida edes kehua voittajaa.
 
Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa.

Ei ole todellista, miten joku voi ottaa näin paljon kierroksia siitä miten iltikset raportoivat myyntejä? Tai siis lähdetään nyt siitä että miksi kukaan yleensä lukee iltisten juttuja ylipäätänsä, nehän on kuraa aiheesta riippumatta?

Mutta sitten nämä foliohattusetit että "TM sorsii Teslaa koska VAG mainostaa niin paljon" ja "toimittajat saavat bonareita mainotaessaan autoja" on niin ufoja etten oikein ymmärrä miksi kukaan saattaa itseään naurunalaiseksi heittämällä näitä vakavissaan. Huhhuh.

niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.

Pistetään muistiin.

En tosin tiedä mitä tekemistä tuotannon määrällä on kun puhutaan myynneistä, Teslahan on tuottanut enemmän autoja kuin myynyt jo pitkään, olikohan Q2 poikkeus.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
 
Romutuspalkkiosta tässä hiljattain kirjoitettiin, (jossain) että sama raha tulis takaisin mitä siihen sijoitetaan.

Henkilökohtaisesti: en tiedä. ALV vois olla.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Johan niitä jo suositaan aivan massiivisesti kun ei tarvitse päästöjen mukaan maksaa kateusveroa. Etenkin tehokkaammissa ero on helposti että sähköauto on vaan 50% tai alle vastaavasta bensapelistä.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
A) Vähiten huono näistä mutta ei hyvä
B) Huonoin vaihtoehto
C) Sama kuin B mutta suuntautuu vähän eri ryhmäle
D) Tämä on hankintatuki myöskin

Pahaat tukimuodot:

1. Ilmainen/halvempi pysäköinti (tosin kaupunkien vastuulla)
2. Oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja (toimii siihen asti kunnes liikaa sähkiksiä)
3. Leasing-autojen alennettu verotusarvo

Lähtökohtaisesti 40k-> sähköautojen hankintaa ei tule tukea verovaroin penniäkään (eikä minkään muunkan auton pl. jotkut täysin spesiaalitapaukset).

Mutta asia ei ole helppo, joku voi sanoa että nykyinen sähköveron taso on sähkisten subventointia vs. fossiiliverot jne jne.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
 
Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
Koska fossiilisen paskan polttamisen pitää loppua. Ilman mitään mutkuja.

Sähköautoilun tuki ei saa olla tavoite itsessään, sillä on vain väline-arvo varsinaisen tavoitteen (fosssiilista luopuminen) saavuttamiseksi. Siksi fiksu tuki ei tue sähköautoja suoraan.

Fiksuin tuki onkin pitää sähkö reilusti fossiilisia polttoaineita halvempana. Silloin eniten ajavilla on suurin motivaatio siirtyä sähköön, ja fossiilisten kulutus vähenee nopeimmin.
 
Romutuspalkkiosta tässä hiljattain kirjoitettiin, (jossain) että sama raha tulis takaisin mitä siihen sijoitetaan.

Henkilökohtaisesti: en tiedä. ALV vois olla.

Itse mietin, että hankintatuki ja alennettu ALV-kanta voinee siirtyä helpoiten autokaupan taskuun. Ei kokonaisuudessaan, mutta osin. Se olisi ei-toivottavaa.

Romutuspalkkio olisi sikäli parempi, että läheskään kaikki autonostajat eivät sitä saisi, joten se ei niin todennäköisesti valuisi autojen listahintoihin. Toisaalta, on suuri riski, että hyviä autoja menee romuksi. Miksi kukaan vaivautuisi kauppaamaan 15v/200tkm ajettua Poloa Nettiautossa, jos saman rahan saa romutuspalkkion muodossa laittamalla auton paaliin? Samaan aikaan monet ajelevat vielä vanhemmilla (lue: turvattomammilla ja suuripäästöisemmillä) autoilla, jotka täydellisessä maailmassa korvattaisiin tuolla Pololla.

Veronpalautus olisi sikäli hyvä, että sillä voisi kohdentaa tuen tietyille väestöryhmille (työssäkäyvät) ja se sopisi muutenkin oikeistohallituksemme ajatusmaailmaan. Kaikkein suurituloisimmat voisi rajata ulos (kuten jopa USA:ssa on tehty), pienituloisemmat taas eivät maksa tuloistaan valtiolle paljoa veroa, joten hekään eivät hyötyisi veronpalautuksesta ainakaan täysimääräisesti. Ja taaskin autokauppa saisi olla tarkkana hinnoittelunsa suhteen, koska vain osa ostajista pääsisi veronpalautuksen muotoista tukea käyttämään.

Johan niitä jo suositaan aivan massiivisesti kun ei tarvitse päästöjen mukaan maksaa kateusveroa. Etenkin tehokkaammissa ero on helposti että sähköauto on vaan 50% tai alle vastaavasta bensapelistä.

Niitä ei kuitenkaan osteta tarpeeksi, viime vuonnakin oli ainoastaan 30k täyssähköautoa 90k ensirekisteröitävän auton joukossa. Tällä tahdilla meillä tuprutellaan iloisesti hiiltä taivaalle vielä 20 vuoden kuluttuakin... Ajanoloon Suomen kansantalous maksaa järkyttävän hinnan noista polttomoottoriautoista, kun päästökauppa ym. pääsevät kunnolla vauhtiin, vaikka taloudellisempia sähköisiä vaihtoehtoja on jo saatavilla.

A) Vähiten huono näistä mutta ei hyvä
B) Huonoin vaihtoehto
C) Sama kuin B mutta suuntautuu vähän eri ryhmäle
D) Tämä on hankintatuki myöskin

Pahaat tukimuodot:

1. Ilmainen/halvempi pysäköinti (tosin kaupunkien vastuulla)
2. Oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja (toimii siihen asti kunnes liikaa sähkiksiä)
3. Leasing-autojen alennettu verotusarvo

Lähtökohtaisesti 40k-> sähköautojen hankintaa ei tule tukea verovaroin penniäkään (eikä minkään muunkan auton pl. jotkut täysin spesiaalitapaukset).

Mutta asia ei ole helppo, joku voi sanoa että nykyinen sähköveron taso on sähkisten subventointia vs. fossiiliverot jne jne.

1. Vain pieni osa pysäköintipaikoista on julkisomisteisia, lähinnä kadunvarsipaikat isoimpien kaupunkien tiheimmin asutuilla alueilla.
2. Vain pieni osa tieverkosta on joukkoliikennekaistoja.
3. Tätähän meillä jo tehdäänkin?
 
Niitä ei kuitenkaan osteta tarpeeksi, viime vuonnakin oli ainoastaan 30k täyssähköautoa 90k ensirekisteröitävän auton joukossa. Tällä tahdilla meillä tuprutellaan iloisesti hiiltä taivaalle vielä 20 vuoden kuluttuakin... Ajanoloon Suomen kansantalous maksaa järkyttävän hinnan noista polttomoottoriautoista, kun päästökauppa ym. pääsevät kunnolla vauhtiin, vaikka taloudellisempia sähköisiä vaihtoehtoja on jo saatavilla.
Iso syy varmastikin on myös se että todella monet ei halua siirtyä sähköön koska se on polttikseen verrattuna niin vaivalloista eikä siirtyisi vaikka sähköauto olisikin kaikkine kuluineen edullisempi vaihtoehto. Joo joo keskimääräinen ajosuorite on joku 40km mutta se ei paljon lämmitä jos tasaisesti pitää käydä kauempanakin.
Sitten on nämä kadunvarsipysäköijät mitä vaikka helsingissä on todella iso osa myös muualla ku kantakaupungissa. Ei mitään mahdollisuutta kotilataukseen, mikä oikeastaan vie täysin järjen edes harkita sähkistä.
 
No tuollaista isoakkuista Renault Scenicciä nyt ei tartte ladata kuin kerran viikkoon (Harri Salo videollaan tämän totesikin) ja siinä kun on vielä 22kWh laturi AC lataukseen niin lataa ostosreissun aikanakin niin paljon ettei tartte välttis edes pikalaturille suunnata.
 
Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
Munkaan mielestä suuremmalle tuelle ei ole tarvetta, koska Suomessa autoveron rakenne jo suosii sähköautoja, ja lisäksi sähkö on halpaa ja bensa kallista verrattuna moneen muuhun maahan. Eteenkin tuo sähkön halpuus jo sinällään tukee sähköautoilua.

Kannatan kuitenkin työsuhdeautojen verotusarvon alennusta, mikä on jo nyt käytössä. Tämä yhdistettynä firmojen vähäpäästöisiä suosivaan politiikkaan saa monet työsuhdeautoilijat hommaamaan sen sähköauton, sitä on helppo kokeilla matalalla kynnyksella kun ei ole omaa omaisuutta siinä kiinni ja kuukausikustannus on tiedossa ilman yllätyksiä jäännösarvosta tms. Tämä taas syöttää markkinoille niitä 3-vuotiaita sähköautoja, joille on kysyntää käytettyjen markkinoilla.

Jos Suomessa olisi enemälti omaa tuotantoa tai jotain siihen liittyvää, niin sitten voisi isommankin tuen perustella. Monessa maassa jossa isot tuet on, on myös sähköautotuotantoa, eli tukevat omaa teollisuutta samalla.
 
Valtion ei pitäisi missään tapauksessa tukea. Se on nähty että sotkee markkinat ja valmistajien ei ole pakko laskea hintoja.
 
No tuollaista isoakkuista Renault Scenicciä nyt ei tartte ladata kuin kerran viikkoon (Harri Salo videollaan tämän totesikin) ja siinä kun on vielä 22kWh laturi AC lataukseen niin lataa ostosreissun aikanakin niin paljon ettei tartte välttis edes pikalaturille suunnata.
No sehän riippuu ihan tasan siitä paljonko sillä ajaa sanoo Harri Salo ihan mitä hyvänsä. Joku voi joutua lataamaan joka päivä useasti kun taas jos sillä ei juuri ollenkaan aja niin kerran vuoteen riittää.

Tuo 22kw varassakin oleminen on vähän niin ja näin. Vai käykö joku monen tunnin ostoksilla monta kertaa viikossa?
 
Iso syy varmastikin on myös se että todella monet ei halua siirtyä sähköön koska se on polttikseen verrattuna niin vaivalloista eikä siirtyisi vaikka sähköauto olisikin kaikkine kuluineen edullisempi vaihtoehto. Joo joo keskimääräinen ajosuorite on joku 40km mutta se ei paljon lämmitä jos tasaisesti pitää käydä kauempanakin.
Sitten on nämä kadunvarsipysäköijät mitä vaikka helsingissä on todella iso osa myös muualla ku kantakaupungissa. Ei mitään mahdollisuutta kotilataukseen, mikä oikeastaan vie täysin järjen edes harkita sähkistä.

Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
 
Tottakai riippuu, mutta perustelinkin miksi tuo ettei muka kategorisesti tienvarsiparkkeeraajalle sähköauto käy on ihan höpöhöpöä. Ei siellä ostoksilla tarvitse tunteja viihtyä, mutta jos käy vaikka leffassa tai vaikka punttiksella tms. joskus niin saa viikon ajot ilman sen suurempaa numeroa. Toki jos paljon ajelee niin pikalaturilla pitää käydä, mutta ei se nyt hirveästi polttoaineen tankkauksesta enää eroa.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Mielestäni ei yhtään mitenkään. Markkina hoitaa itse itsensä, jos on hoitaakseen. Samaan perustuen toivoisin myös, että EU poistaisi polttomoottoriautojen valmistamiseen asettamansa takarajat.
 
Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
Enemmän tässä mielestäni tunteet vie jos väitetään, että vaikkei koti- tai työlatausmahdollisuutta ole, niin silti sähkö olisi jotenkin järkevä vaihtoehto. Aika moni ottaisi varmaan talvella mielummin niskalaukauksen kun ryysäisi sen pulkan kanssa säännöllisesti jonottelemaan ABC-laturille, koska pakko. Eikä se sähköllä ajaminen tuossa skenaariossa ole enää halpaakaan.
 
Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
Mistäs minä tiedän kuinka moni ajelee enemmän ja kuinka moni vähemmän. Sen tiedän kuitenkin, että porukka kenen tiedän joutuvan syystä tai toisesta niin pysäköivän niin eivät edes harkitse sähkistä vaivalloisuuden takia.
Jos itsellä ei olisi kotona latausmahdollisuutta niin tuo olisi lähtenyt vaihtoon jo aikoja sitten (tai no todellisuudessa en olisi sitä koskaan hankkinutkaan). Ei hemmetti ajatuskin siitä että joutuisin menemään säännöllisesti pidennetylle ostosreissulle, halusin tai en sen takia että autosta loppuu sähkö ni ei saatana.
 
Ongelmallisin paikka taitaa olla Helsingin kantakaupunki, joka tosin on aika ongelmallinen minkä tahansa auton kanssa, jos ei siis ole omaa pysäköintipaikkaa maan päällä tai alla. Onneksi ei joudu asumaan Eirassa...
 
Ongelmallisin paikka taitaa olla Helsingin kantakaupunki, joka tosin on aika ongelmallinen minkä tahansa auton kanssa, jos ei siis ole omaa pysäköintipaikkaa maan päällä tai alla. Onneksi ei joudu asumaan Eirassa...
Ei se tilanne sen parempi ole pääkaupunkiseudun lähiöissäkään. Yhden käden sormilla saa varmasti laskea kerrostaloyhtiöt, joissa latailu olisi mahdollista, erityisesti vuokrataloissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 208
Viestejä
4 452 961
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom