Yleistä keskustelua sähköautoista

Italiassa oli kylmästi tolpat jalkakäytävän reunassa tai hieman tiellä. Betonikorokkeet ympärillä ettei siihen suoraan aja.

Miksei sama toimisi täällä?

Muutenkin laitetaan mitälie ajoesteitä hidastamaan liikennettä niin miksei siinä voisi olla latureita betoniporsaan sijaan.
 
Taidetaan kuitenkin aika pienestä populaatiosta puhua joilla täyttyy seuraavat ehdot: asutaan kantakaupungissa, omistetaan auto, pysäköidään aina kadunvarteen ja eikä pystytä lataamaan töissä. Kantakaupungin ulkopuolella sitten niillä ketkä asuu kerrostalossa ja omistavat auton, on heillä myös suurella todennäkösyydellä vakituinen parkkipaikka taloyhtiön parkkipaikalta, jossa on myös suurella todennäkösyydellä on lämmitystolppa. Siitä lämmitystolpasta kestää latailla asianmukaisella pistorasialla 8Amppeerilla eli 1,8kW teholla.
En löytänyt tuoretta tietoa, mutta vuonna 2013 oli asukaspysäköintilupia myönnetty noin 25k kappaletta, käytännössä suurin osa noista on kantakaupungissa. Veikkaan, että suurimmalla osalla noista täyttyy ehdot.

Taloyhtiöiden lämpötolppien on jo useaan otteeseen todettu olevan sellaisia, joista lataaminen ei ole sallittua vaikka se teoriassa saattaisi monessa paikkaa onnistuakin.
 
Työsuhdeauto olisi menossa keväällä vaihtoon, nyt audi etron, kiinnostais tuleva a6 etron, byd han, polestar 2/4 tai mb eqe ehkä tuossa järjestyksessä, ei tarvetta suv. Pk-seudulla liikun, duunissa laturit ja kun vapaa autoetu, niin voi huoletta lada siellä missä lystää. Vuodessa 15-20tkm.

Youtube arvosteluita katelleena, ei mistään oikein mitään pahaa sanottavaa. Löytyykö puolesta/vastaan kokemuksia? Pitää alkaa varaamaan koeajoja kohtapuoliin
 
En löytänyt tuoretta tietoa, mutta vuonna 2013 oli asukaspysäköintilupia myönnetty noin 25k kappaletta, käytännössä suurin osa noista on kantakaupungissa. Veikkaan, että suurimmalla osalla noista täyttyy ehdot.

Taloyhtiöiden lämpötolppien on jo useaan otteeseen todettu olevan sellaisia, joista lataaminen ei ole sallittua vaikka se teoriassa saattaisi monessa paikkaa onnistuakin.
Aika pienestä porukasta kyse. Kuitenkin vähenevä luonnonvara kyseinen porukka.

Taloyhtiöiden höpinät voidaan vaikka lailla laittaa ruotuun. Ei niitä lämpötolppia ole sitten turvallista käyttää lämmityskäytössäkään. Tuskinpa moni taloyhtiö tänäpäivänä haraa vastaan jos omalla kustannuksella sen tolpan päivittää latauskäyttöön sopivaksi, maksaa sähköt ja max. 8Alla lataa.
 
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.

Ainakaan meillä ei ole mikään kiire saada kotilatausta, kun se on elämä on ilmankin helpompaa, vaivatompaa ja halpaa verraten edellisiin kulkineisiin. Toki aina voi päässään kehittää skenaarioita, joissa kaikki lataukset pitää suorittaa pikalatureilla ja vieläpä kalliilla sellaisilla, missään kaupoissa ei käydä koskaan ja muutenkin lataaminen on äärimmäisen vaikeaa ja inhottavaa ja joka viikko pitää käydä lapissa.

En minä väitä, että lataaminen pelkillä julkisilla latureilla olisi yhtä juhlaa. Ei tosiaan ole, varsinkin pari ekaa viikkoa meni opetellessa, sillä latureissa ja niiden toimivuudessa on eroja, hinnoittelu on villi länsi ja edes markkinatalouden perussäännöt ei lataamisessa toimi (on mm. latureita joiden käyttöaste on 0,001%eikä niihin halutakaan lataajia) ja erilaisten puolihuolimattomasti koodattujen paskaäppien kanssa on raskasta takuta.

Mutta sitten kun pahimmat typeryydet oppi välttämään niin sitten ei se mitään vaikeaa ole edes meille betonikuutiossa asuville. Käyttöoimakuluiltaan halpaa ja elämä muutenkin helppoa kun aikaisempiin kulkupeleihin vertaa.

Halvinta ja helpointa olisi toki ladata yöllä pörssisähköä 11kW teholla ja sitäkin vain halvimpina öinä (ja silloinkin vasta vuosikausien kuoletuksen jälkeen), mutta ei se nyt mikään iso nakki ole käyttää edukkaita asiointilatauksia ja pikalatureita vain jos on tarve. Toki meilläkin lopulta se kotilataus varmaan laitetaan, mutta kiirettä sen suhteen ei ole ja hintaansahan se ei ehkä tule kuolettamaan elinaikanaan (ellei sitten laske jotain arvonnousua kämpälle) jos pelkällä sähkön erotuksella miettii.
 
Viimeksi muokattu:
Italiassa oli kylmästi tolpat jalkakäytävän reunassa tai hieman tiellä. Betonikorokkeet ympärillä ettei siihen suoraan aja.

Miksei sama toimisi täällä?
Veikkaan, että syy miksi täällä valotolpat on yleensä jalkakäytävän toisella puolella eikä tien vieressä on sellainen, mitä ei Italiassa tarvitse huomioida...
lumen auraus
 
Aika pienestä porukasta kyse. Kuitenkin vähenevä luonnonvara kyseinen porukka.

Taloyhtiöiden höpinät voidaan vaikka lailla laittaa ruotuun. Ei niitä lämpötolppia ole sitten turvallista käyttää lämmityskäytössäkään. Tuskinpa moni taloyhtiö tänäpäivänä haraa vastaan jos omalla kustannuksella sen tolpan päivittää latauskäyttöön sopivaksi, maksaa sähköt ja max. 8Alla lataa.
Pieni porukka kyllä, sillä eihän suomessa ole pienempiä kuntiakaan asukasluvulla mitattuna kuin n. 270 kpl (2022).
Sinänsä lataamisen järjestäminen on jokaisen omalla vastuulla. Kantakaupungissa asuvan on turha vaatia tai kiukutella jos lataaminen kadunvarressa on hankalaa.

Mitenkäs sellaiset taloyhtiöt, joiden tolppapaikat eivät mahdollista sisätilalämmittimien käyttöä sillä nallit eivät kestä. Veikkaan, että monikin taloyhtiö haraa vastaan jos asiasta ei ole tietoa eikä hallituksessa ole asiaan perehtyneitä.
 
Ei riitä kaikilla tolppa-alueilla kapasiteetti, jos ladattavia sähköautoja tulee vähänkin enemmän. Voi vaatia isompaa remonttia ja jytkympää liittymää, ja siinä taas on aihe taloyhtiön sisäiseen sähköautoilijat vastaan muut riitaan, koska ei noita ilmaiseksi saa. Silti nuo ovat lopulta kohtuullisella rahalla ratkaistavia ongelmia. Ellei yhtiön hallitus ole täynnä pölvästejä, ymmärtävät latausmahdollisuuden olevan merkittävä tekijä asuntojen arvon ylläpitämisessä. Mutta nuo kymmenet tuhannet asukaspysäköijät on hankalampi rasti jo siksi, että maksajan löytäminen latauspaikkainvestoinneille on hankalaa.

Mutta voihan se toki olla että kaikin mahdollisin tavoin autoilua hankaloittava Helsinki todella saa häädettyä lopulta autoilijat muualle. Itselle ei todellakaan tulisi mieleenkään muuttaa sinne Eiraan, vaikka jostain siunaantuisi tarpeeksi rahaakin niihin asuntoihin. Helsinkihän on nykyisin niin sumputettu, että keskustaan ja keskustasta pääsee järkevästi vain junalla, metrolla tai polkupyörällä. Harvoin tulee enää käytyä.
 
Tämmösiä ongelmia jo Suomessa ja sitten pitäisi vielä sähköstää koko maailman autokanta :D ei tule tapahtumaan, tajuaa tuon tollokin.
 
Ei riitä kaikilla tolppa-alueilla kapasiteetti, jos ladattavia sähköautoja tulee vähänkin enemmän. Voi vaatia isompaa remonttia ja jytkympää liittymää, ja siinä taas on aihe taloyhtiön sisäiseen sähköautoilijat vastaan muut riitaan, koska ei noita ilmaiseksi saa. Silti nuo ovat lopulta kohtuullisella rahalla ratkaistavia ongelmia. Ellei yhtiön hallitus ole täynnä pölvästejä, ymmärtävät latausmahdollisuuden olevan merkittävä tekijä asuntojen arvon ylläpitämisessä. Mutta nuo kymmenet tuhannet asukaspysäköijät on hankalampi rasti jo siksi, että maksajan löytäminen latauspaikkainvestoinneille on hankalaa.

Mutta voihan se toki olla että kaikin mahdollisin tavoin autoilua hankaloittava Helsinki todella saa häädettyä lopulta autoilijat muualle. Itselle ei todellakaan tulisi mieleenkään muuttaa sinne Eiraan, vaikka jostain siunaantuisi tarpeeksi rahaakin niihin asuntoihin. Helsinkihän on nykyisin niin sumputettu, että keskustaan ja keskustasta pääsee järkevästi vain junalla, metrolla tai polkupyörällä. Harvoin tulee enää käytyä.

Helen on rakentanut latauspisteitä kadunvarsipaikoille. Luulisi noita tulevan lisääkin ajanmittaan. Muutenkin voi kyseenalaistaa tarpeen, sillä jos eiralainen käyttää sähköautoaan lähinnä mökille Järvi-Suomeen tai ostoksille Rediin mennessään, niin voi ladata siellä Heinolan ABC:llä tai Redin parkkihallissa, pakkoko olla jatkuvasti piuhan päässä kadunvarsipaikalla vaikka omakotitaloasujilla olisikin...
 
Tämmösiä ongelmia jo Suomessa ja sitten pitäisi vielä sähköstää koko maailman autokanta :D ei tule tapahtumaan, tajuaa tuon tollokin.

Jostakin syystä ensimmäisessä maailmassa on nämä ongelmat, kun pitää kusematta päästä Helsingistä venetrailerin kanssa Jäämerelle kalastamaan... Intialaiselle varmaan riittäisi, että pääsisi töihin ja takaisin kotiin sekä vaikka vähän jonottamallakin julkisen latauksen varassa naapuriosavaltioon tapaamaan sukulaisia? On se parempi kuin mennä julkisilla...

Polttisautoilijana mietin itsekin näitä kysymyksiä. Mutta vahvasti näyttää siltä, että seuraava auto voisi olla sähköauto ilman kotilataustakin, kunhan ei ihan sitä surkeinta, lämmittämättömällä akulla olevaa osta.
 


Lyriikka himottaa enemmän, mut Optiikka olis Y:n kokoinen verrokki heti suoraan. Enemmän hiljaisuutta ja luksusta.
 

Latauskeskusteluun ja kuormanhallintanyansseihin yms lienee parempi ketju tuo yllä oleva, niin jää tämä ketju enemmän itse autoihin liittyen
 
Veikkaan, että syy miksi täällä valotolpat on yleensä jalkakäytävän toisella puolella eikä tien vieressä on sellainen, mitä ei Italiassa tarvitse huomioida...
lumen auraus

Tarkoitan tämänkaltaisia esteitä ja kavennuksia. Siihen lataustolppa molempiin päihin niin saa jo 2 latauspaikkaa


 
Jostakin syystä ensimmäisessä maailmassa on nämä ongelmat, kun pitää kusematta päästä Helsingistä venetrailerin kanssa Jäämerelle kalastamaan... Intialaiselle varmaan riittäisi, että pääsisi töihin ja takaisin kotiin sekä vaikka vähän jonottamallakin julkisen latauksen varassa naapuriosavaltioon tapaamaan sukulaisia? On se parempi kuin mennä julkisilla...

Polttisautoilijana mietin itsekin näitä kysymyksiä. Mutta vahvasti näyttää siltä, että seuraava auto voisi olla sähköauto ilman kotilataustakin, kunhan ei ihan sitä surkeinta, lämmittämättömällä akulla olevaa osta.

Pointtina tässä oli lähinnä se että kuinka mittavia muutoksia infraan pitää tehdä koko maapallolle sen takia että ihmiset saa ajaa autoa.
 
Aika pieniä muutoksia, sillä sähköverkko löytyy hyvin monesta paikasta ja sitä ylläpidetään ihan ilmankin sähköautoja. Sehän on vain hyvä että käytetään sitä hyödyksi vielä autoilussakin.

Mieti kuinka paljon työtä fossiilisten polttoaineden infra on vaatinut ja kuinka paljon työtä sen ylläpitämiseen menee jatkuvasti ihan pelkästään sen takia että voidaan ajaa autoilla.

Jos joku tässä on älytöntä niin ei se se latureiden asentaminen ainakaan ole.
 
Huomautus - toistuva polttoaineofftopic sähköautoketjussa
Aika pieniä muutoksia, sillä sähköverkko löytyy hyvin monesta paikasta ja sitä ylläpidetään ihan ilmankin sähköautoja. Sehän on vain hyvä että käytetään sitä hyödyksi vielä autoilussakin.

Mieti kuinka paljon työtä fossiilisten polttoaineden infra on vaatinut ja kuinka paljon työtä sen ylläpitämiseen menee jatkuvasti ihan pelkästään sen takia että voidaan ajaa autoilla.

Jos joku tässä on älytöntä niin ei se se latureiden asentaminen ainakaan ole.
Tämä, bensiinin/dieselin jakelu se vasta mittavia rakennelmia vaatiikin ja näiden kuljetus äärimmäisen saastuttavilla laivoilla maailman ääristä ensin Nesteelle öljynä ja sieltä sitten bensana saastuttavilla rekoilla täysin jatkuvalla syötöllä eri huoltoasemille. Sen sijaan, että asentaa vaan laturin ja kaikki tuo järjetön öljyn poraus/kuljetus rumba voidaan lopettaa.
 
Ei vaikuta juuri toissapäivänä annetut ohjeistukset ketjun aiheessa pysymisestä menevän joillekin perille. Sähköautoketju on väärä paikka fossiilisista polttoaineista ja eri käyttövoimista keskusteluun. Jos ei vieläkään mene perille, niin kokeillaan seuraavaksi suoria varoituksia.
Taas näyttää ketjuun tulleen viikonlopun aikana pitkät pätkät offtopicia. Poistettu polttomoottoreista ja fossiilisten päästöjen verottamisesta keskustelua, jonka paikka ei ole sähköautoketjussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 592
Viestejä
4 459 827
Jäsenet
73 780
Uusin jäsen
Albert89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom