Q6 quattrossa on tuolla matematiikalla ( ja edellä keskustellulla yhteenlaskulla ) 855Nm/285kW = 3.0 Nm/kW, eli ottaa Miiltä kanssa turpaan kunnolla.
Audi Q6 Quattro taitaa olla taajamassa köyhän miehen SQ6. Ilmoitettu 0 - 100 on jostain syystä (välitykset tai pessimistinen arvio) yllättävän hidas 5,9 s, kun vain 8,42 kg/kW. Esim. Q8 55 Quattrolla menee 5,6 s, vaikka heikompi 8,62 kg/kW, eikä moottori ole niin alaväkevä kuin Q6:ssa. Hyvä bongaus tuo Q6, vaikka sen paperikiihtyvyys ei istunutkaan kuvaan.
Miin lisäksi ensimmäinen alaväkevä (korkea Nm/kW) tietämäni sähköauto oli alkuperäinen Ioniq 5 LR AWD, 225 kW, 605 Nm, 2,69 Nm/kW. Siinä on 9,31 kg/kW, josta ei arvaisi ilmoitetun 0 - 100 olevan 5,2 s. Björn Nyland on mitannut tuollaiselle vuonna 2021 1,83 s 0 - 50 ja 4,97 s 0 - 100. Ensimmäinen arvo on erittäin kova. Se on alaväkevyyden ansiota. Sen jälkeen aletaan olla huipputehon tasangolla, jolloin tehopainosuhde ratkaisee.
Vertailun vuoksi alahintelä 2021 Tesla Y LR AWD, 378 kW, 493 Nm, 1,30 Nm/kW. Siinä on erittäin hyvä 5,44 kg/kW, johon nähden Björnin 0 - 50 oli surkea 2,28 s, mutta sataseen sentään 4,81 s. Jälkimmäinen väli 50 - 100 siis 2,53 s vs. Ioniqin 3,14 s, eli siinä teho alkaa antaa esimakua (ainakin välin loppupuolella). Täysi vaikutus näkyy vasta 90 - 100 km/h (rekan ohitus), jolloin Teslan 0,58 s on aivan eri tasoa kuin Ioniqin 0,81 s.
Alahintelä ei taajamassa kulje edes kevyemmässä korissa, eli nopein Björnin mittaama Model 3 LR AWD (2021 with Boost) meni karvan Ioniqia hitaammin 0 - 50, 1,84 s vs. 1,83 s, vaikka sataseen tulikin kova aika, 4,04 s.
Otetaan esimerkiksi vielä toinen alahintelä toiselta merkiltä, eli Porsche Taycan 4S Plus 2020. Siinä on 420 kW, 650 Nm, 1,55 Nm/kW ja 5,46 kg/kW. Porsche suuren tehon ja kovan tehopainosuhteen ansiosta äkkinäinen ei olettaisi Ioniq 5:llä olevan mitään jakoa. Sataseen Porsche meneekin ripeämmin, 3,88 s vs. 4,97 s.
Taajamassa on kuitenkin toisin, sillä Nm/kW tekee oman "korjauskertoimensa" tehopainosuhteeseen. Nyt vastakkain ovat Ioniqin 2,69 Nm/kW ja Taycanin 1,55 Nm/kW. Ylävireisen Porschen hevoset eivät ehdi kasvaa, vaan jäävät taajamanopeuksilla poneiksi. Björn mittasi 0 - 50 km/h Taycanille aavistuksen paremman 1,78 s vs. Ioniqin1,83 s, mutta Ioniq oli nopeampi 0 - 10, 0 - 20, 0 - 30 ja 0 - 40.
Joillekin voi olla yllätys, että 420 kW, 650 Nm, 2 295 kg lähtee valoista hitaammin kuin 225 kW, 605 Nm, 2 095 kg. Ensimmäisessä on reilusti vähemmän massaa kilowattia kohden, 5,46 kg/kW vs. 9,31 kg/kW. Ainut vaan, että tehopaino ei toimi, koska paperiin merkatut kW:t eivät ehdi kasvaa taajamassa. Moottorin taajamaväkevyydestä kertovassa Nm/kW:ssa on suuri ero. Se tarkoittaa, että Porschen teho on taajamassa poneja, jolloin todellinen taajamanopeuksien tehopaino onkin aivan muuta ja jopa heikompi kuin Ioniqin. Ioniqissa on 289 Nm/tn vs. Taycanissa 283 Nm/tn. Tuon perusteella Ioniq kiihtyisi pari prosenttia nopeammin, vaikka välitykset olisivat renkaita myöten samat. Porschessa on toisaalta tiheä ykkösvaihde takamoottorilla, minkä ansiosta siinä on takapyörillä Ioniqia enemmän Nm/tn. Taycanin etupyörillä taas on Ioniqia harvempi välitys huippunopeutta varten, joten etupyörillä Ioniq vääntää paremmin. Lopputuloksena Björnin mittaamana Ioniq vei Taycan 4S Plussaa kaikki välit 0 - 40.
Molemmilla pääsee riittävän nopeasti kauppaan. Porsche on huomattavasti ripeämpi rekan ohittamisessa.