Yleistä keskustelua sähköautoista

Hienoa kuulla, että ovat saaneet laatua parannettua uusiin autoihin. Sikäli itseä harmitti tuo yksilö, kun oli tekniikaltaan ja voimalinjaltaan hyvä ja itse ainakin tykkäsin sen ulkonäöstä (tämä jos mikä jakaa mielipiteitä). Talvella oli kiva, kun pystyi itse säätämään pakotetun nelivedon päälle, -30 pakkasilla jopa motarinopeuksilla sisällä oli tarpeeksi lämmin jne.
EV6:ssa on kyllä paljon hyviä ominaisuuksia. Talviautona ja nelivetona aivan erinomainen, joskin ajovalot (ml. matriisivalot) voisivat olla tehokkaammat. Yksi ikävä puoli on kuitenkin se, että hiekka ja pöly pääsevät tunkeutumaan oviaukkoihin ja sitä kautta jopa sisälle. Kännykkäsovellus ja varsinkin infotainment voisivat olla paremmat, samoin radio ja äänentoisto. Mustaa kiiltäväpintaista pianolakkaa harvat tuntuvat arvostavan, mutta se ei tunnu haitanneen tämän automallin suunnittelijoita. Käytettynä, vähän päälle 40 tonnilla sen on kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos kyse on nelivedosta kaikkine härpäkkeineen ja vähäisellä kilometrimäärällä. Vastaavanlaisesta BMW i4 M50:stä täytyy pulittaa vähintään kymppitonnin enemmän, mutta premium on aina kalliimpi vaihtoehto.
 
Ei kyllä autoa tilatessa tullut mieleenkään, että kun ruksaa lisävarusteiset M-sport penkit niin menettää myös selkänojissa olevat taskut, vaikka joo olisihan se pitänyt tajuta että ei sopisi penkkien designiin semmoset.
Ja oliko vielä niin että myös selkänojan leveyssäätö poistui jos otti sporttipenkit?
 
EV6:ssa on kyllä paljon hyviä ominaisuuksia. Talviautona ja nelivetona aivan erinomainen, joskin ajovalot (ml. matriisivalot) voisivat olla tehokkaammat. Yksi ikävä puoli on kuitenkin se, että hiekka ja pöly pääsevät tunkeutumaan oviaukkoihin ja sitä kautta jopa sisälle. Kännykkäsovellus ja varsinkin infotainment voisivat olla paremmat, samoin radio ja äänentoisto. Mustaa kiiltäväpintaista pianolakkaa harvat tuntuvat arvostavan, mutta se ei tunnu haitanneen tämän automallin suunnittelijoita. Käytettynä, vähän päälle 40 tonnilla sen on kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos kyse on nelivedosta kaikkine härpäkkeineen ja vähäisellä kilometrimäärällä. Vastaavanlaisesta BMW i4 M50:stä täytyy pulittaa vähintään kymppitonnin enemmän, mutta premium on aina kalliimpi vaihtoehto.

Valot allekirjoitan täysin. MY23 Sportagessa oli matriisiledit todella hyvät mutta tässä vaan korkeintaan keskinkertaiset. Tiivistyksiä on parannettu jo MY23:een, oma tuore ei ainakaan falskaile yhtään edes moottoritilan puolelle ainakaan kuravettä (pelkäsin kyllä sitäkin jos ei oliskaan parannukset kunnollisia ja ostin latausporttiinkin BMW i4 kumitulpan mut sekin pysynyt ihan puhtaana kuten muualta latausluukun sisäpuolelta).

Radion kuuluvuus landella yhtä paska ku MY23 Sportagessakin ja muut uudet korealaiset (My21 Xceed ja My21 Proceed ihan eri planeetalta) ja japanilaiset (unohdettu ainakin Kia/Hyundai/Nissan miten tehä radioita, Leaffissa ja Ariyassakin ihan paska). Äänentoisto parani paljon viime vuoden päivityksillä kun korjasivat volaindeksoinnin yms... Sportagestakin Harman Kardoneista tuli ihan ok (susipaskat päivitykseen asti). MY22 Ioniq5 Premiumin Bosen perusteella odotin omalta tuoreelta EV6 samanlaista marsunpierustereota mutta ihmettelin kun tämä Meridian soikin radiomatskullakin oikein puhtaan nätisti ja syvällisesti äänitasosta riippumatta. Liekö jotain komponentteja muutettu kun facebookissa ja foorumeilla näitä ainakin haukutaan kovasti. Mustat pianolakat ihan persiistä mutta tarkka detaileri elää niiden kans / joutui lompsan takia tyytyyn niihin (faceliftissä ei ole sisällä enää pianolakkaa) ja onpahan sentään karmilliset sivulasit. Jos ois ollut budjetti isompi niin kyllä mäkin i4 M50 oisin käyny ajamassa mut fully loaded liian kallis (ja ostan vaan uusia autoja).
 
Ei sieltä täydy ottaa kuin asetuksista pois radion laadun tuhoaminen kuuluvuuden kustannuksella, niin ääni on kunnossa.
 
Ei sieltä täydy ottaa kuin asetuksista pois radion laadun tuhoaminen kuuluvuuden kustannuksella, niin ääni on kunnossa.

Se nyt on ittestään selvää, se kohinanvaimennus ihan paska. Valitin Sportagessakin radion kuuluvuudesta takuuseen ja ne mittaili kaikki komponentit, maadoituspisteet yms. ja tuntui olevan kunnossa niin maahantuojan ohje oli pistää kohinanvaimennus päälle mut eihän sillä kukaan kärsi kuunnella sekuntiakaan mitään :D Sportagessa oli lasikatollisissa kattoevän johdotuksen emc- ja maadoitusongelmia maailmalla, omani parani obc:n vaihdolla eli varmaan obc-yksikkö vuosi maihin tms.
 
Kuunteleeko joku muka tänäpäivänä vielä FM-radiota? Koko turhakkeen voisi imho poistaa uusista autoista, netistähän nuo striimataan niin saa laadunkin about siedettäväksi.
 
Kuunteleeko joku muka tänäpäivänä vielä FM-radiota? Koko turhakkeen voisi imho poistaa uusista autoista, netistähän nuo striimataan niin saa laadunkin about siedettäväksi.

Minä ainakin kuuntelen. Aina autoillessa on FM-radio auki, enkä muuta autossa kuuntelekkaan.

Miten tämä liittyy sähköautoiluun? Oma kokemukseni on että aiempi auto Skoda Superb soitti radioa hyvällä kuuluvuudella ts. kuuluvuuden kanssa ei ollut koskaan ongelmia. Nykyinen Enyaq sen sijaa alkaa kohisuttamaan samoja kanavia samoilla ajopaikoilla muutamien kymmenien kilomerien päässä taajamasta (ns. paikallisradio) tai valtateillä semmoisissa paikoissa joissa radio kuului aiemmin moitteettomasti.

Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.
 
Miten tämä liittyy sähköautoiluun? Oma kokemukseni on että aiempi auto Skoda Superb soitti radioa hyvällä kuuluvuudella ts. kuuluvuuden kanssa ei ollut koskaan ongelmia. Nykyinen Enyaq sen sijaa alkaa kohisuttamaan samoja kanavia samoilla ajopaikoilla muutamien kymmenien kilomerien päässä taajamasta (ns. paikallisradio) tai valtateillä semmoisissa paikoissa joissa radio kuului aiemmin moitteettomasti.

Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.

Olen ollut siinä käsityksessä että sähköautoissa on aina nettiyhteys joten radiokanavatkin saisi sitä kautta.

Itsellä tosin carplayn kautta tune-in radio, sekin toimii hyvin.
 
Minä ainakin kuuntelen. Aina autoillessa on FM-radio auki, enkä muuta autossa kuuntelekkaan.

Miten tämä liittyy sähköautoiluun? Oma kokemukseni on että aiempi auto Skoda Superb soitti radioa hyvällä kuuluvuudella ts. kuuluvuuden kanssa ei ollut koskaan ongelmia. Nykyinen Enyaq sen sijaa alkaa kohisuttamaan samoja kanavia samoilla ajopaikoilla muutamien kymmenien kilomerien päässä taajamasta (ns. paikallisradio) tai valtateillä semmoisissa paikoissa joissa radio kuului aiemmin moitteettomasti.

Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.
Radio on edelleen tärkeä autoissa ja todella hämmentävää että siihen ei panosteta.

Mutta onko sähkiksissä jokin ongelma, antennit tärkeitä, jos jotain ikkuna-antenneita niin mallikohtaisesti voi olla jossain haastavaa. Jos perinteinen kattoantenni, niin voiko muovikatto olla ongelma, mutta jos laatuviritin niin kyllä nekin suoriutuu yhdellä huonolla antennilla yllättävän hyvin, kahdella huonolla paremmin.

Mutta sähkikset, tulee tietenkin mieleen että se voimalinja pilaa homman, mutta ei eletä mitään 80 lukua, eli oletus että nyky vehkeissä häiriöt on hanskassa ja ihan muistakin syistä.
 
Olen ollut siinä käsityksessä että sähköautoissa on aina nettiyhteys joten radiokanavatkin saisi sitä kautta.

Itsellä tosin carplayn kautta tune-in radio, sekin toimii hyvin.
Mitä sillä auton käyttövoimalla on tekemistä sen kanssa onko autossa netti vai ei?
Mutta joo, epäilisin että joku noin 90% ihmisistä kuuntelee autossaan nykyisinkin FM radiota.
 
Sähköautojen suurimmat markkinat ovat DAB-markkinoita ainakin euroopassa.

FM:ää ollaan ajamassa alas useammassakin maassa ja en ole vuosikausiin sitä tarvinnut mihinkään. Jos haluan kuunnella radiota, kuuntelen DAB:n kautta häiriötöntä digiradiota.

Suomessa ei tietty lohduta, mutta norjassa taidettiin pistää jo FM:ää nurin ja saksa / sveitsi itävalta akselilla on myös dab voimissaan.
 
Olen ollut siinä käsityksessä että sähköautoissa on aina nettiyhteys joten radiokanavatkin saisi sitä kautta.

Itsellä tosin carplayn kautta tune-in radio, sekin toimii hyvin.

Mitäs sitten tehdään, kun kehitys kehittyy ja 3G/4G/5G-verkot ajetaan alas ja auto jää yksinään eetteriin? Nykyautoissa ei edes tahdo löytyä kunnollista asennusvalmiutta jälkiasenteiselle radiolle...

Tolleen esimerkkinä, vanhemmat (<-2018) Leafit on tainnut jo menettää verkkoyhteytensä jossain päin maailmaa...

 
Riippuu valmistajasta. Tesla valmisti jälkimarkkinoille 4G modeemin, Mersu jätti asiakkaansa heitteille.

Siinä ne vaihtoehdot, sinne väliin menee kaikki jonnekkin.
 
Mitäs sitten tehdään, kun kehitys kehittyy ja 3G/4G/5G-verkot ajetaan alas ja auto jää yksinään eetteriin? Nykyautoissa ei edes tahdo löytyä kunnollista asennusvalmiutta jälkiasenteiselle radiolle...

Tolleen esimerkkinä, vanhemmat (<-2018) Leafit on tainnut jo menettää verkkoyhteytensä jossain päin maailmaa...

Suomessa 2G verkot vielä hengissä, olisin hämmentynyt jos autossa olisi 3G modeemi missä ei 2G tukea (*. 2G verkko ajetaan aikanaan alas, mutta ei vielä. Mailmanlaajuisesti järjestys ja tahti vaihdellut,
Modeemeissa voi myös olla taajuusalue tuissa puutteita, ja varsinkin tuontiautojen kohdalla voi olla eri markkinalueen tuki.
Matkapuhelinverkko sukupuolvia on vuosikymmenten aikana ollut useita. päälle sitten sukupolven sisäiset tegnologia erot. GSM vetää siinä mielessä poikkeuksellisen pitkää elinkaarta.

On toki suunnittelu "moka" jos auton modeemi on niin syvälle integroitu ettei sitä voi päivittää auton elinkaaren aikana. Muta ei kai mikään auto jää tielle jos mobiili nettikatkeaa. sehän on oikeastaan oletus jos puhutaan auton käyttöympäristöstä. Lisäksi monessa autossa on WiFi tuki, no voi olla aika vanha, mutta kuitenkin. Vaikka olisi, niin osa toiminnoista ei välttämättä ole sen yli tuettu.

mm EU vaatimusten mukaiset hätäsysteemit, ne ymmärtääkseni on liipasimella sitten kun 2G verkkoja ajetaan alas, ja 4G ratkaisut taitaa vieläkin olla hakusessa, joten se aikanaan voi tuoda päivitystarvetta, ja oletettavasti osaan todennäköisesti ihan rautapäivitystä. Mutta ei nekään muutokset jätä autoa tielle, vaan tippuu ominaisuuksia, tuossa hälytys kyky.


(*
Jos autossa 3G modeemi, jollain valmistajan datasopparilla, niin sitä ei tyypillisesti käytetä viihteen suoratoistoon, vaan autovalmistajan pilvipalveluihin, tiedossa että joissain malleissa senverran kovasti liikenne tarvetta että 3G alasajo rampautti palveluita.
 
Tuon 3G:n alasajon myötä on joidenkin Type 2 -latausasemien kohdalla tullut myös ongelmia. Ainakin Enston vanhoissa Chago EVF200:sissa on 2g/3g-mobiilimodeemi integroitu aseman controlleriin ja noissa on tullut vastaan sitä, että tuo fallback gsm:ään ei vain toimi. Ja kun tuohon ei saa vaihdettua modeemia, niin koko asema on käytännössä romurautaa. Tämä lienee onneksi ongelmana suht pientä, kun ongelmalliset asemat lienevät pääosin ellei kaikki ennen 2018 valmistettuja, niin määrällisesti näitä ongelma-asemia ei paljoa ole.
 
Minä ainakin kuuntelen. Aina autoillessa on FM-radio auki, enkä muuta autossa kuuntelekkaan.

Miten tämä liittyy sähköautoiluun? Oma kokemukseni on että aiempi auto Skoda Superb soitti radioa hyvällä kuuluvuudella ts. kuuluvuuden kanssa ei ollut koskaan ongelmia. Nykyinen Enyaq sen sijaa alkaa kohisuttamaan samoja kanavia samoilla ajopaikoilla muutamien kymmenien kilomerien päässä taajamasta (ns. paikallisradio) tai valtateillä semmoisissa paikoissa joissa radio kuului aiemmin moitteettomasti.

Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.

No on tässä se nyanssi, että sähköautoihin on itseasiassa aika hankala saada hyvin toimivaa radiota, koska sähkömoottorit aiheuttavat interferenssiä, joka on varsinkin AM-taajuuksilla iso ongelma ja varmaan se jonkin verran FM-signaaliakin häiritsee.


Näitä uutisia uusista kaiken mullistavista akkuteknologioista tulee tusina viikossa. Kiinnostun siinä vaiheessa kun yksikään autonvalmistaja on tuomassa jotain edes etäisesti uutta massamarkkinoille menevään autoon.
 
Itsellä ainoa use case etäyhteyteen on akun varauksen tila kun sitä ei tietenkään näe lataus aplikaatiosta, kaikki latausapit eivät myöskään näytä edes paljonko on ladattu ennen kuin lopettaa niin siinä varsinkin hyvä. Kotonakin on tyhmä Defan pömpeli johon ei ainakaan vakiona saa yhteyttä.

Etälämmitystä/ilmastointia ei tule juuri käytettyä.

Huomasin että joissain uusissakaan sähköautoissa (esim. KGM) ei ole saatavana appia joka tuntuu vähän oudolta mutta ei ole sinänsä deal breaker itselle. Muihin yhteyksiin itsellä on lähes aina 5G matkapuhelin (iPhone) mukana autossa. Ja sen voi kytkeä Apple CarPlayn kautta.

Jos autonvalmistaja olisi oikein fiksu niin modeemi pitäisi tehdä niin että se on helposti vaihdettavissa.
 
Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.

Ei tunnu olevan AF:ää eli Auto Frequencyä sähkiksissä, tiedä sitten miks poistunut vs. ennen oli kaikissa. Siks saa pidemmän maaseutumatkan varrella klikkailla joskus asemaa ees taas et löytää paremman taajuuden.

Korjaamopäällikkö selitti, et antennivahvistimet meni onnettomiksi covidin myötä.
 
Ei tunnu olevan AF:ää eli Auto Frequencyä sähkiksissä, tiedä sitten miks poistunut vs. ennen oli kaikissa. Siks saa pidemmän maaseutumatkan varrella klikkailla joskus asemaa ees taas et löytää paremman taajuuden.

Korjaamopäällikkö selitti, et antennivahvistimet meni onnettomiksi covidin myötä.
Ei voi yleistää, ettei missään sähkiksessä muka olisi. Sanoisin toisin päin eli poikkeus jos ei ole. Omassa 2023 i4:ssä ei ainakaan ole radion kuuluvuuden kanssa ongelmia. Jos jotain niin kuuluu paremmin kuin edellisessä F30 koppaisessa. Saisi kyllä silti Suomessakin alkaa taas DAB lähetykset. Niitähän kokeiltiin ensimmäisten joukossa Euroopassa, mutta testi lopetettiin, kun ei ollut käyttäjiä. Nyt sitten ollaan vissiin ikuisesti jumissa FM tekniikassa.
 
Suomessa 2G verkot vielä hengissä, olisin hämmentynyt jos autossa olisi 3G modeemi missä ei 2G tukea (*. 2G verkko ajetaan aikanaan alas, mutta ei vielä. Mailmanlaajuisesti järjestys ja tahti vaihdellut,
Modeemeissa voi myös olla taajuusalue tuissa puutteita, ja varsinkin tuontiautojen kohdalla voi olla eri markkinalueen tuki.
Matkapuhelinverkko sukupuolvia on vuosikymmenten aikana ollut useita. päälle sitten sukupolven sisäiset tegnologia erot. GSM vetää siinä mielessä poikkeuksellisen pitkää elinkaarta.

On toki suunnittelu "moka" jos auton modeemi on niin syvälle integroitu ettei sitä voi päivittää auton elinkaaren aikana. Muta ei kai mikään auto jää tielle jos mobiili nettikatkeaa. sehän on oikeastaan oletus jos puhutaan auton käyttöympäristöstä. Lisäksi monessa autossa on WiFi tuki, no voi olla aika vanha, mutta kuitenkin. Vaikka olisi, niin osa toiminnoista ei välttämättä ole sen yli tuettu.

mm EU vaatimusten mukaiset hätäsysteemit, ne ymmärtääkseni on liipasimella sitten kun 2G verkkoja ajetaan alas, ja 4G ratkaisut taitaa vieläkin olla hakusessa, joten se aikanaan voi tuoda päivitystarvetta, ja oletettavasti osaan todennäköisesti ihan rautapäivitystä. Mutta ei nekään muutokset jätä autoa tielle, vaan tippuu ominaisuuksia, tuossa hälytys kyky.


(*
Jos autossa 3G modeemi, jollain valmistajan datasopparilla, niin sitä ei tyypillisesti käytetä viihteen suoratoistoon, vaan autovalmistajan pilvipalveluihin, tiedossa että joissain malleissa senverran kovasti liikenne tarvetta että 3G alasajo rampautti palveluita.

Lähinnähän ongelma on siinä, että GPRS on hidas eikä välttämättä enää mahdollista kaikkia asioita. Mersun osalta luin joskus valitusta mediassa, kuinka joku oli ostanut kalliihkon käytetyn luksusmaasturin ja etäkäyttötoiminnoista iso osa ei enää toiminut. Ja Mersu-miesten foorumilla toteavat, että päivittäminen 4G-modeemiin maksaa 600-900€... Mikä ei tietysti ihan kohtuuton raha ole auton mittakaavassa, mutta moniko viitsii investoida vanhaan autoon tuollaista?

Noin muutoin 2G ilmeisesti vielä jatkuu ainakin vuosikymmenen lopulle.
Hallitus päätti 2G-verkkotoimilupien muuttamisesta 7.12.2023. Teleyritykset ovat velvoitettuja ylläpitämään 2G-teknologiaa vuoden 2029 loppuun saakka. Tämän jälkeen yritykset voisivat halutessaan ottaa uudempia teknologioita käyttöön nyt 2G-teknologialle varatuilla taajuusalueilla.
 
Samaten teltassa on halvempaa asua kun asunnossa jne. Silti jotkut asuu miljoonien arvoisessa asunnossa ja jotkut sillan alla.

Jotenkin aina ihmetyttää tämä, sähköautot ei voi yleistyä kun kaikilla ei ole niihin varaa, höpinät. Ei kaikilla tietenkään ole, mutta monilla on. Lisäksi toiset ajavat vähän enemmän, itselläni menisi pelkkään bensaan jollain 85 corollalla yli 6000€/v joten uusi sähköauto ei yllättäen olekaan enää niin kallis.

Ehkä tämä tulee siitä kun kakki media on täynnä itkuvirsiä siitä kuinka on tiukkaa ja toimeentulotuki ei riitä ja asumistukia leikataan jne. Tämä siis aina kun puhutaan taloudesta, esimerkkinä on aina henkilöt joilla ei ole varaa mihinkään, mutta suomessakin on aika iso osa ihmisitä ihan töissä käyviä ja riittää helposti rahat asuntoon ja sähköautoon.

Sähköautot ja sillan alla asuminen ei nyt oikein korreloi.
"Monilla on varaa" Minä sanoisin että "monilla ei ole varaa"

Pelkästään tuo lause antaa ymmärtää että olette täysin pihalla duunariporukan ja alimman palkansaajan ajatusmaailmasta. Tässä maailmankuvassa kun inflaatio laukkaa, ja perus ihmiset miettii että voiko ostaa Oltermannia kun maksaa 8€. vai pitäiskö ostaa tuota Coopin juustoa 6€?

Yritä siinä sitten täyssähköä ostaa.

On tämä nähty tällä foorumilla kyllä, täällä ei köyhiä ole.
Asiantuntijoita vain 6000K€/KK palkalla.

Itsellä menee ~1000€ bensaan vuodessa, työmatkaa se 33km suuntaansa. Corollaa ei enää ole, mutta vastaava kippo 2000-luvun alusta kylläkin miltei samalla kulutuksella kuin 85-Corolla.
Ja tämän vain 1000€ polttoainekulutuksen mahdollistaa kimppakyyditykset töihin. Aha, eipä tarvii etätyöläisen alentua tällaiseen lattiaväen meininkiin.
Omilla tuloilla ja menoilla ei ole mitään järkeä ostaa velaksi täyssähköä.

Kyllähän se ihmetyttää joitakin kun ei halua kaikki säästöjä laittaa 40k€ täyssähköön.

Tässä tuntuu nyt puuttuvan tuo looginen ajattelu.
Duunarit jotka elää kädestä suuhun, ei ole mitään järkeä investoida kalliiseen täyssähköön ottaen huomioon ne riskit mitä siihen sisältyy.

Suomessa on iso osa ihmisiä joilla on varaa asuntoon ja lainaan(kuten allekirjoittanut) Mutta tähän budjettiin ei olut laskettu mitään vitun 40k€ sähköautoa pakolliseksi silloin 2010 kun lainan otin.
Kun silloin suunnitelmissa oli että näillä tonnin pommeilla voi ajaa sen 5 vuotta keskimäärin ilman suurempia kuluja.
 
Sähköautot ja sillan alla asuminen ei nyt oikein korreloi.
"Monilla on varaa" Minä sanoisin että "monilla ei ole varaa"

Pelkästään tuo lause antaa ymmärtää että olette täysin pihalla duunariporukan ja alimman palkansaajan ajatusmaailmasta. Tässä maailmankuvassa kun inflaatio laukkaa, ja perus ihmiset miettii että voiko ostaa Oltermannia kun maksaa 8€. vai pitäiskö ostaa tuota Coopin juustoa 6€?

Yritä siinä sitten täyssähköä ostaa.

On tämä nähty tällä foorumilla kyllä, täällä ei köyhiä ole.
Asiantuntijoita vain 6000K€/KK palkalla.

Itsellä menee ~1000€ bensaan vuodessa, työmatkaa se 33km suuntaansa. Corollaa ei enää ole, mutta vastaava kippo 2000-luvun alusta kylläkin miltei samalla kulutuksella kuin 85-Corolla.
Ja tämän vain 1000€ polttoainekulutuksen mahdollistaa kimppakyyditykset töihin. Aha, eipä tarvii etätyöläisen alentua tällaiseen lattiaväen meininkiin.
Omilla tuloilla ja menoilla ei ole mitään järkeä ostaa velaksi täyssähköä.

Kyllähän se ihmetyttää joitakin kun ei halua kaikki säästöjä laittaa 40k€ täyssähköön.

Tässä tuntuu nyt puuttuvan tuo looginen ajattelu.
Duunarit jotka elää kädestä suuhun, ei ole mitään järkeä investoida kalliiseen täyssähköön ottaen huomioon ne riskit mitä siihen sisältyy.

Suomessa on iso osa ihmisiä joilla on varaa asuntoon ja lainaan(kuten allekirjoittanut) Mutta tähän budjettiin ei olut laskettu mitään vitun 40k€ sähköautoa pakolliseksi silloin 2010 kun lainan otin.
Kun silloin suunnitelmissa oli että näillä tonnin pommeilla voi ajaa sen 5 vuotta keskimäärin ilman suurempia kuluja.
Köyhälle polttoaine yhtä kallista kuin rikkaalle t. 6000e benssaan vuodessa paitsi ei, koska sähköt 400e -köyhä.
 
Mä en tajua lajittelua köyhän ja rikkaan välille näissä ev keskusteluissa.. ite ajelin vuosia pommeillla jota korjasin kunnes oli parempi laittaa paaliin.. si kyllästyin sijoitin ev ettei tarvii enää tankailalla niissä prkleen kylmissä tuulitunneleissa. Kaduttanu oo pätkääkään, toki hankinta hinta oli isompi mut käyttö/vuos kulut pienemmät.. enkä odota saavani paljoa rahaa nykyisestä ko vaihan.. ennenkään saanu ko ehkä 50€ 🤣
Edit lisätään viellä et saan km korvauksia ko ajelen töihin ohi työajan. Ja kilsoja tulee enempi ko verottaja hyväksyy.. paneelit katolla joilla ilmaista energiaa akkuihin
 
4 ilppiä vaihettu tessun model yyhyn. Nyt riitti, taas paskana. Otan tosta akun ja käytän sen kotiakkuna tasaamaan pörssin heittelyä ja aurinkopaneeleista lataukseen. Tosin akussakin kosteutta varmaan taas.. kerran seki jo vaihdettu kun kosteus tekee tuhojaan. Kakkos autona ollu honda accord, viimisen 250tkm aikana vaihdettu vain jarrupaloja ja pari tukivartta.. täytynee jatkaa sillä tai hankkia vastaava vähemmän ajettu niin on elämä helpompaa.
 
Sähköautot ja sillan alla asuminen ei nyt oikein korreloi.
"Monilla on varaa" Minä sanoisin että "monilla ei ole varaa"

Pelkästään tuo lause antaa ymmärtää että olette täysin pihalla duunariporukan ja alimman palkansaajan ajatusmaailmasta. Tässä maailmankuvassa kun inflaatio laukkaa, ja perus ihmiset miettii että voiko ostaa Oltermannia kun maksaa 8€. vai pitäiskö ostaa tuota Coopin juustoa 6€?

Yritä siinä sitten täyssähköä ostaa.

On tämä nähty tällä foorumilla kyllä, täällä ei köyhiä ole.
Asiantuntijoita vain 6000K€/KK palkalla.

Itsellä menee ~1000€ bensaan vuodessa, työmatkaa se 33km suuntaansa. Corollaa ei enää ole, mutta vastaava kippo 2000-luvun alusta kylläkin miltei samalla kulutuksella kuin 85-Corolla.
Ja tämän vain 1000€ polttoainekulutuksen mahdollistaa kimppakyyditykset töihin. Aha, eipä tarvii etätyöläisen alentua tällaiseen lattiaväen meininkiin.
Omilla tuloilla ja menoilla ei ole mitään järkeä ostaa velaksi täyssähköä.

Kyllähän se ihmetyttää joitakin kun ei halua kaikki säästöjä laittaa 40k€ täyssähköön.

Tässä tuntuu nyt puuttuvan tuo looginen ajattelu.
Duunarit jotka elää kädestä suuhun, ei ole mitään järkeä investoida kalliiseen täyssähköön ottaen huomioon ne riskit mitä siihen sisältyy.

Suomessa on iso osa ihmisiä joilla on varaa asuntoon ja lainaan(kuten allekirjoittanut) Mutta tähän budjettiin ei olut laskettu mitään vitun 40k€ sähköautoa pakolliseksi silloin 2010 kun lainan otin.
Kun silloin suunnitelmissa oli että näillä tonnin pommeilla voi ajaa sen 5 vuotta keskimäärin ilman suurempia kuluja.


Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.

Montako kertaa ajattelit postata tämän saman vuodatuksen?

Ja toistan taas sen saman. Jos on ostamassa uutta autoa niin kannattaa vertailla kokonaiskustannuksia. Riippuen ajomäärästä + n kpl muusta muuttujasta täyssähkö voi olla tai voi olla olematta edullisin.

Jos ei ole varaa tai ei halua ostaa uutta autoa niin älä osta. Kukaan ei pakota. Jos on varaa ja/tai halua ostaa uusi auto niin osta jos haluat.

Jos taas on ostamassa tonnin pommia niin sitten kannatta varmaan ostaa se tonnin pommi. Spekulointi 85 vuoden corollan halvemmista ylläpitokuluista ei kuulu tähän ketjuun, tässä ketjussa ei ole tarkoitus keskustella bensacorollan(edes hybridin) ylläpitokuluista vaan sähköautoista.
 
Kun silloin suunnitelmissa oli että näillä tonnin pommeilla voi ajaa sen 5 vuotta keskimäärin ilman suurempia kuluja.

Tonnin pommilla 5 vuotta ilman suurempia kuluja? Ei renkaita, jakopäätä, jarruja, kytkintä, alustanosia saati mitään isompia yllärivikoja?

Jos teikäläisellä on noin hyvä kyky löytää laadukkaita ja edullisia autoja, niin kannattaa katsoa, voisiko siitä kehittää sivubisneksen. Moni maksaisi mielellään tuollaisesta tuesta autokaupoilla tai ostaisi halvan käytetyn auton, johon myyjä tarjoaisi 5 vuoden takuun... Tai käytettyjen autojen edullinen leasing, auto alle satasella kuussa?

Jos on ostamassa uutta autoa niin kannattaa vertailla kokonaiskustannuksia. Riippuen ajomäärästä + n kpl muusta muuttujasta täyssähkö voi olla tai voi olla olematta edullisin.

Tämähän se on. Tosin energianhintojen ja autojen jäännösarvon ennustaminen ei ole aivan yksinkertaista, ja arvokkaan auton kohdalle osuva kallis remontti voi viedä laskelman pahastikin metsään.
 
4 ilppiä vaihettu tessun model yyhyn. Nyt riitti, taas paskana. Otan tosta akun ja käytän sen kotiakkuna tasaamaan pörssin heittelyä ja aurinkopaneeleista lataukseen. Tosin akussakin kosteutta varmaan taas.. kerran seki jo vaihdettu kun kosteus tekee tuhojaan. Kakkos autona ollu honda accord, viimisen 250tkm aikana vaihdettu vain jarrupaloja ja pari tukivartta.. täytynee jatkaa sillä tai hankkia vastaava vähemmän ajettu niin on elämä helpompaa.
Kerrotko vähän lisää? Siis 4ilppiä mennyt rikki? Ja akkukin menny?
 
Eipä näissä uusissa ja kalliissa sähköautoissa kannata itteään kusettaa, että jotain hirveesti säästäis näillä ajamalla. Jos jotain haluaa oikeasti säästää jollain vaikka Leafilla pirusti ajamalla niin vaatii masokistin luonnetta. Parempi nauttia kyydeistä ja fiiliksistä vs. polttis. Vaikka on sitä hyväkyytisiä polttiksiakin, mut ne maksaa enempi ku sähköautot -> säästinkö siis sittenkin jo 20-50k€?

Edelliseen plugariin vrt. en mä(/me) säästä ku lisääntyneillä ajoillakaan vaan max 1500 €/a bensassa (plugarilla vuoden bensat maksoi 1189 € mut kas kummaa nyt täyssähköllä sitä ajelee paljo enemmän kun se ei maksa juuri mitään). Ja jos perheen kakkosautolla (bensahyrpidi eli avustus lootan sähkömoottorilla parin kWh dvd-soittimen kokoisella akulla takarontin pohjalla ja ei liiku sähköllä metriäkään) ajais kaiken niin eipä se paljoa kalliimpaa olis mut onhan jo 7-pykäläinen automaattivaihteisto kummalliselta tuntuva kun sähkiksen ratista hyppää polttikseen. Ja lataaminen kotona nyt siirtoineen ja siirron perusmaksuineen ja veroineen 13 c/kWh.

Mut on se kivaa silti. Paljon ku harrasteita ja vientejä ja tuonteja niin on se vaan omiaan ja helpoin ja vaivattomin... Ja ku vaimolla työajoa, niin voi maksimoida km-korvauksen hyödyn roposet. Pärjäis toki bensa/diesel, mut ei tässä oikein enää plugarinkaan seurauksena nähty mitään syytä miksi ei sähkö ykkösautoon. Se on ainaki varma ettei plugaria hommata enää vaikka mikä olis. Vois se silti olla, et jos 525 km päähän mökille menis niin Xceedillä lähettäis kun 20 cm maavara möykkyselle mökkitielle vs. ev6 ihanan halpa (5 k€) pohjasuojalevy 4 cm alempana ja hevonkuusessa ei oo suurteholatureitakaan lähellekään -> tulis ainaki lievä ahdistus. Mut bensaa sieltä saa muutaman kymmenen km päästä sentäs.
 
Tonnin pommilla 5 vuotta ilman suurempia kuluja? Ei renkaita, jakopäätä, jarruja, kytkintä, alustanosia saati mitään isompia yllärivikoja?
Ei normaaliautoissa ole mitään laukeavia jakopäitä, laatikoita, kytkimiä tai kaksoismassavauhtipyöriä. Ei ole pakko ostaa sellaista, missä moinen ominaisuus on. Joskus muinoin Carinaan hihna maksoi 15,90€ sadan tonnin välein ja vaihto oli tunnin homma pihassa tai autotallissa. Normaalilla ketjukoneella ajaa ilman "jakopäitä" satoja tuhansia, mutta jollakin volkkarilla ei aja. Älä osta volkkaria, jos korjauskulut sylettää.

Tonnin pommin ostajat eivät teetä monen tonnin remontteja korjaamolla, vaan yleensä ropaavat itse. Osat ovat tavallisesti halpoja tai erittäin halpoja.
 
Ja vastaavasti ei normikuluttajalla ole osaamista tai paikkaa alkaa korjaamaan noita tonnin pommeja missään muualla kuin korjaamolla. Säännöllisesti niistä jotain pientä tai isompaa hajoaa, satasten keikka joka kerta kun sen vie korjaukseen ja sen aikaa pitää siinä arjessa pärjätä ilman sitä autoa, siitä jo itsessään tulee pidemmän päälle ongelma (tai ainakin meillä tuli).

Oman kokemuksen mukaan halvemman pään uudet tai käytetyt sähköautot eivät ihan valtavan paljon enemmän maksa lopulta kuin sen tonnin pommin ylläpito, polttoaineen hinnan ero kompensoi aika paljon arvonalenemaa. Lisäksi tiedät kulut jo täsmälleen etukäteen ja murheiden määrä on kertaluokkaa pienempi.
 
Onko tosiaan "normaali" ihminen niin käsi ettei se osaa tehdä minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnittelua, ei osaa tehdä mitään itse, ei työllistyä mihinkään siwan kassaa ihmeellisempään, ja elää vain kädestä suuhun?

Mä kyllä tiedostan että tuollaisia ihmisiä on, mutta ei tuo mun mielestä ole normaalia, vaan ihmisillä on taitoja tai edes sinnikkyyttä kehittää itseään ja elämäänsä.

Enkä nyt tarkoita että sitä elämää pitäisi kehittää hankkimalla sähköauto, vaan ylipäätään että elämän valinnat voisi ylipäätään tehdä, eikä vaan reagoida siihen kummasta kädestä suuhun elää.
 
Onko tosiaan "normaali" ihminen niin käsi ettei se osaa tehdä minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnittelua, ei osaa tehdä mitään itse, ei työllistyä mihinkään siwan kassaa ihmeellisempään, ja elää vain kädestä suuhun?

Mä kyllä tiedostan että tuollaisia ihmisiä on, mutta ei tuo mun mielestä ole normaalia, vaan ihmisillä on taitoja tai edes sinnikkyyttä kehittää itseään ja elämäänsä.

Enkä nyt tarkoita että sitä elämää pitäisi kehittää hankkimalla sähköauto, vaan ylipäätään että elämän valinnat voisi ylipäätään tehdä, eikä vaan reagoida siihen kummasta kädestä suuhun elää.
Yksinkertaisesti, on. Hyvin harva osaa tai edes jaksaa tehdä autollensa muuta kuin täyttää pissipojan ja ehkä vaihtaa talvi/kesärenkaat alle. Varmaan yli 80prosentille auto on puhtaasti liikkumisväline A:sta B:hen jonka kriteereinä on mahdollisimman pieniruokainen JA toimintavarma.
 
Kukin tyylillään, mutta noissa tonnin pommin harrastajissa suurin osa osaa itse tehdä jotakin autolleen. Jos ei osaa, halua tai muuten pysty, pitää sitten tehdä muunlainen ratkaisu autoilun suhteen. Tonnin pommilla haetaan halpaa autoa, joka on halpa ylläpitää. Ei siihen käydä korjaamolla laitattamassa 7000€ laatikkoa tai 4000€ jäätynyttä kusiruiskua.

Omaan kymppitonnin pommiin tavallinen perushuolto maksaa kotipihassa aika tasan 50€/v. Ajan aika vähän ja huollan itse ihan nuukuuttani ja että säilyy jonkinlainen tuntuma oikeisiin töihin. Laitan nekin rahat vaikka nordnetiin kasvamaan.
 
Kukin tyylillään, mutta noissa tonnin pommin harrastajissa suurin osa osaa itse tehdä jotakin autolleen. Jos ei osaa, halua tai muuten pysty, pitää sitten tehdä muunlainen ratkaisu autoilun suhteen. Tonnin pommilla haetaan halpaa autoa, joka on halpa ylläpitää. Ei siihen käydä korjaamolla laitattamassa 7000€ laatikkoa tai 4000€ jäätynyttä kusiruiskua.

Omaan kymppitonnin pommiin tavallinen perushuolto maksaa kotipihassa aika tasan 50€/v. Ajan aika vähän ja huollan itse ihan nuukuuttani ja että säilyy jonkinlainen tuntuma oikeisiin töihin. Laitan nekin rahat vaikka nordnetiin kasvamaan.
Tottakai he osaavat, mutta jos tässä vertailtiin ihmistä joka ei osaa ei kykene, ei halua oppia rassata autoja, vaan vain liikkua niillä ja ulkoistaa korjaukset muille niin ei tollanen tonninpommi nyt mikään edullinen välttämättä ole vs. joku täysin uusi 25k€ nissan leaf.
 
Itsellä tonnin pommi, eikä kiinnostusta vaihtaa edes öljyjä itse vaikka joskus sitäkin tehnyt. Jos mitään ei hajoa niin vuosittain n. 100e huoltoihin teetettynä, normaaleja kuluvia osia sitten tarpeen mukaan katsastuksen jälkeen. Toki 500-1000e remonttien yhteydessä pohdittava onko järkevää vielä korjauttaa, toistaiseksi on ollut.

En koe olevani masokisti vaikka kulutan maanteitä enemmän kun keskimäärin ja käytän autoiluun vähemmän tuloistani kuin ihmiset keskimäärin.

Sähköautolla vielä upeampaa kun ei vuosihuoltoja ole pl. raitisilmasuodattimen vaihto.
 
Yksinkertaisesti, on. Hyvin harva osaa tai edes jaksaa tehdä autollensa muuta kuin täyttää pissipojan ja ehkä vaihtaa talvi/kesärenkaat alle. Varmaan yli 80prosentille auto on puhtaasti liikkumisväline A:sta B:hen jonka kriteereinä on mahdollisimman pieniruokainen JA toimintavarma.
Siis se ettei osaa/halua osata rassata autoa on ymmärrettävää, mutta silloin pitää olla muita arvokkaita taitoja ja halua käyttää niitä.

Mä siis koitan tuoda esiin sitä väittämää että "normaalilla" ihmisellä ei olisi edellytyksiä sähköautoiluun, koska "normaali" ihminen on niin pienituloinen että elämä on pelkkää kädestä suuhun elämistä. Ei tuo ole normaalia, vaikka noin eläviä ihmisiä onkin.
 
Vois se silti olla, et jos 525 km päähän mökille menis niin Xceedillä lähettäis kun 20 cm maavara möykkyselle mökkitielle vs. ev6 ihanan halpa (5 k€) pohjasuojalevy 4 cm alempana ja hevonkuusessa ei oo suurteholatureitakaan lähellekään -> tulis ainaki lievä ahdistus. Mut bensaa sieltä saa muutaman kymmenen km päästä sentäs.
Kai sähköautoilijan mökillä sähköt on? 230V pistokkeesta tulee kummasti latinkia viikonlopun aikana.
 
Kai sähköautoilijan mökillä sähköt on? 230V pistokkeesta tulee kummasti latinkia viikonlopun aikana.

Onhan siellä ja onhan sitä traktoritallissa/verstaalla 3x16 A töspeliäkin. Mut silti, en oo vielä niin vakuuttunut :D Onhan sitä Halpa-hallin pihalla lähikaupungissakin 2 asiointilatauspaikkaa :D Tuolapäin ei tiiä, vaikka maajussit tulis vihaseksi sähköautoilijoista.
 
Ei normaaliautoissa ole mitään laukeavia jakopäitä, laatikoita, kytkimiä tai kaksoismassavauhtipyöriä. Ei ole pakko ostaa sellaista, missä moinen ominaisuus on. Joskus muinoin Carinaan hihna maksoi 15,90€ sadan tonnin välein ja vaihto oli tunnin homma pihassa tai autotallissa. Normaalilla ketjukoneella ajaa ilman "jakopäitä" satoja tuhansia, mutta jollakin volkkarilla ei aja. Älä osta volkkaria, jos korjauskulut sylettää.

Tonnin pommin ostajat eivät teetä monen tonnin remontteja korjaamolla, vaan yleensä ropaavat itse. Osat ovat tavallisesti halpoja tai erittäin halpoja.

Alkaa tänä päivänä tonnin pommit olla 300 tkm ajettuja vehkeitä, joissa voi jakoketju alkaa rallattaa milloin hyvänsä. Kahdesta pitkäaikaisesti käyttämästäni manuaalivaihteisesta autosta (Corolla, Focus) on muuten kummastakin vaihdettu kytkinpaketti päälle sadan tuhannen (ennen omaa aikaani) ja toisessa noista kytkin otti kiinni melko ylhäältä, kun olin ajanut siihen 100 tkm lisää. No, tietysti, me etelän vetelät runkkaamassa liikennevalosta toiseen 100 m välein ja te lapinmiehet ajamassa 100 km keppiin koskematta... varmaan kestää 400 tkm sama kytkin teillä, mutta ei meillä.

Ja sitten odottelemaan VAG:n uusia sähköautoja, josko ID2 tai ID2 SUV olisi markkinoilla parin vuoden kuluttua.
 
Skoda Elroqin, eli Enyaqin pienemmän sisaren, maailmanensi-ilta on ensi tiistaina Prahassa. Liekö siinä mitään uutta enää paljastuu, mutta ainakin ulkonäkö nähtäneen sitten ilman rihman kiertämää. Tähän saakka Elroq on näyttänyt omaan silmääni harvinaisen pullavalta viistoperän ja tila-auton risteytykseltä - katsotaan, muuttuuko mieli ensi viikolla.

 
BMW rajottaa 2 päiväksi pikalatauksen tehoa kun riittävästi pikaladataan?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tuossahan sanotaan ihan selvästi, että akkua suojellakseen. (Liian) kovalla teholla lataaminen ei tee akulle hyvää. Ilmeisesti ajettu paljon ja pikaladattu täydellä teholla koko ajan ja auto laskenut 1+1, että ei kestä akku tällä menolla takuun loppuun.

Mikä sitten on liian kova latausteho? Akun kannalta jokin, mutta autoja myydäkseen valmistajan pitää sallia epäterveellisen nopea lataus, koska muillakin on ja muuten jää autot myymättä. Sama asia kuin long life öljynvaihtovälit. Ei ole järkeä teknisesti, mutta muutakaan ei valmistaja voi jäämättä kilpailijoiden jalkoihin.
 
Onkos noista Maxxxus merkeistä kokemuksia? Näyttävät tila-autoilta, joita aika vähän loppujaan markkinoilla?

Sähköisiä "tila-auton tyyppisiä" kai on
- Peogeot e-5008 (ei vielä pääse koeajolle omilla huudeilla, onko joko päässyt)
- Kia EV-9, hyvä ja kallis, jonkun mielestä ei niin tyylikäs
- Mercedes EQV - hyvä ja kallis? Samoin EQS suv.
- ID. Buzz - facelift ilmeisesti "merkittävästi parempi", hyvä ja kallis?
- Tesla Y varauksella (hyvä ja kallis)
- Maxxuksen jotkin? Täysin tuntemattomia mutta "näyttää ulkoisesti tila-autolta".

Tulossa? Mitä on tulossa, onko mitään? Ford Tourne Connect-e mutta tuleeko vaan "lyhyenä eli pienenä"?

Onko nitä sähkötila-autoja vielä oikein?
 
Onkos noista Maxxxus merkeistä kokemuksia? Näyttävät tila-autoilta, joita aika vähän loppujaan markkinoilla?

Sähköisiä "tila-auton tyyppisiä" kai on
- Peogeot e-5008 (ei vielä pääse koeajolle omilla huudeilla, onko joko päässyt)
- Kia EV-9, hyvä ja kallis, jonkun mielestä ei niin tyylikäs
- Mercedes EQV - hyvä ja kallis? Samoin EQS suv.
- ID. Buzz - facelift ilmeisesti "merkittävästi parempi", hyvä ja kallis?
- Tesla Y varauksella (hyvä ja kallis)
- Maxxuksen jotkin? Täysin tuntemattomia mutta "näyttää ulkoisesti tila-autolta".

Tulossa? Mitä on tulossa, onko mitään? Ford Tourne Connect-e mutta tuleeko vaan "lyhyenä eli pienenä"?

Onko nitä sähkötila-autoja vielä oikein?
Peugeot e-rifter. Riippuen toki käyttötarkoituksesta, mutta vaikuttaisi olevan voimalinjaltaan aika kelvoton.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 015
Viestejä
4 878 079
Jäsenet
78 741
Uusin jäsen
nikz1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom